Noin niinkuin hyvin aktiivisesti tätä case coronaa seuraavaksi olet hieman hukassa näistä karanteeni- ja lakiasioista. Onko kenties valikoivaa lukemista, median seuraamista vai mitä mutta kannattaa nyt hieman ottaa asioista selvää: Omaehtoinen karanteeni on ainoa keino mitä Suomen valtio voi ei-sairastuneelle ulkomailta palaavalle Suomen kansalaiselle tarjota keinoksi mahdollisen tartunnan levittämisen estämiseen. Sitä ei voi valvoa viranomaisen toimesta, siihen ei voi velvoittaa tai pakottaa ja sen noudattamatta jättämisestä ei seuraa yhtään mitään. Ei mitään. 15.5 asti rajavartiolaitos jakoi höpöhöpölappuja allekirjoitettavaksi mutta luopui siitäkin vähin äänin.
Pakko myöntää, että olet oikeassa. Lakiasioiden tuntemus ei valitettavasti ole vahvinta osa-aluettani, mutta sitä varten näitä keskusteluja käydään, että vanhakin mies voi paikata vajavaista tietämystään.
Olen ollut siinä väärässä käsityksessä, että karanteeniin voitaisiin määrätä tartuntatautilain nojalla. Minulla ei valitettavasti ole aikaa lukea tuota lakitekstiä läpi, vaan olen muodostanut käsitykseni ihan mediatietojen perusteella. Muistikuvani oli, että karanteeniin määrätyille voitaisiin määrätä sakko, jos tätä ei noudatettaisi. Ilmeisesti näin ei siis ole?
Jos tilanne on se, että Suomen laki ei mahdollista tässä asiassa pakkokeinoja, vaan kyse on vain suosituksista, on tilanne minusta huolestuttava. Minusta tarvitsemme ehdottomasti lain, joka tuollaisen mahdollistaisi. Lakiahan ei missään nimessä tarvitse ottaa vakituiseen käyttöön, vaan se olisi vain tällaisia poikkeustilanteita varten.