Korona – vaikutukset elämääsi

  • 51 576
  • 360

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eivät nämä vaikutukset ole vielä tuntuneet juurikaan. Työtä tehdään entiseen malliin, joskin hieman muuttunein keinoin. Tuttavia ei nyt ehdi tavata, mutta sosiaaliset kontaktit hoidetaan etäyhteyksin. Mökille ei nyt pääse, mutta se on kompensoitu pyöräilemällä ja lenkkeilemällä ahkerasti. Kulttuuritapahtumia ei pääse nyt katsastamaan, mutta YLE Areena, vuosien saatossa ostetut DVD:t (joissa on hyvin paljon vielä katsomatta jääneitä elokuvia ja sarjoja), levykokoelma ja hyllyllinen kirjoja riittävät tähänkin hyvin.

Paino on itse asiassa pudonnut, ja en keksi tähän mitään muuta syytä kuin sen, että nyt ne satunnaiset ravintolakäynnit ja toisinaan sukulaisvierailuilla tai mökkireissuilla tapahtuvat herkuttelut ovat jääneet kokonaan pois. Terveellistä arkiruokaa kun syö nyt jatkuvalla syötöllä, niin ei tule sinne kuukauteen niitä muutamia "herkuttelupäiviä".

Rahaa myös säästyy, kun oikeastaan ruoka ja pakolliset asumismenot ovat ainoita, mihin sitä kuluu.

Sen olen myös huomannut, että tilastotiede on alkanut kiinnostaa entistä enemmän. Koronan etenemistä eri maissa on ollut jopa tavallaan mielenkiintoista tutkia ja vertailla. Tätä ei pidä tulkita niin, että nauttisin jotenkin tällaisen vakavan taudin jylläämisestä. Päinvastoin. Luvut ovat karmeat, eikä sellaisia osannut odottaa varmaan kukaan. Mutta noiden tilastojen tutkimisella huomaa joitain toivon pilkahduksiakin, jotka viestivät esimerkiksi siitä, kuinka merkittäviä rajoitustoimet ovat olleet. Toisaalta tilanteen mahdollisen kiihtymisen vaara myös auttaa paremmin hyväksymään sen, että jotain uusia rajoitustoimia on mahdollisesti tulossa. Lisäksi tuolla tavalla saa itselleen mielenrauhaa, kun on edes jonkinlainen visio siitä, mitä tämän hetken näkymien perussairauksia voisi olla tulossa. Toki tuo elää kaiken aikaa, mutta tällaisina aikoina jo jonkinlaisen mielikuvan luominen itselleen rauhoittaa kummasti mieltä.

Positiivisella mielellä olen sen suhteen, että tämä yhteiskunnan pysäyttäminen ei ole ollut mikään ongelma henkisellä puolella. Toki sairauden pelko jäytää takaraivossa, ja etenkin se, että miten pahasti se iskee lähipiiriin. Mutta jotenkin luonteeseeni kuuluu, että "näillä mennään, ja tehdään nyt se, mitä pystytään, ja katsotaan mihin se riittää". Siksi murehtiminen etukäteen on sellaista, jota en oikein ole osannut ikinä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sen olen myös huomannut, että tilastotiede on alkanut kiinnostaa entistä enemmän. Koronan etenemistä eri maissa on ollut jopa tavallaan mielenkiintoista tutkia ja vertailla.
Tänä on jännä kommentti. Minulla on vähän sama, mutta kohdistuu osakemarkkinoihin. Olen aina ollut indeksisijoittamisen suuri puolestapuhuja ja siihen on ollut kaksi syytä. Se että se on piensijoittajille kulut huomioon ottaen ylivoimaisesti paras ja turvallisin vaihtoehto taloudellisesti JA silloin ei tarvitse itse aktiivisesti seurata markkinoita ja stressata. Nyt kun markkinoita on tullut seurattua tekisi mieli lähteä ottamaan näkemystä yksittäisiinkin osakkeisiin ja jopa treidaamaan aktiivisesti. Pitää koittaa hillitä, koska tuo ensimmäinen peruste ei ole hävinnyt tai muuttunut mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänä on jännä kommentti. Minulla on vähän sama, mutta kohdistuu osakemarkkinoihin. Olen aina ollut indeksisijoittamisen suuri puolestapuhuja ja siihen on ollut kaksi syytä. Se että se on piensijoittajille kulut huomioon ottaen ylivoimaisesti paras ja turvallisin vaihtoehto taloudellisesti JA silloin ei tarvitse itse aktiivisesti seurata markkinoita ja stressata. Nyt kun markkinoita on tullut seurattua tekisi mieli lähteä ottamaan näkemystä yksittäisiinkin osakkeisiin ja jopa treidaamaan aktiivisesti. Pitää koittaa hillitä, koska ei tuo ensimmäinen peruste on ole hävinnyt tai muuttunut mihinkään.

Itse asiassa osakemarkkinoilla olen harrastanut jonkin sortin tilastotiedettä siitä asti, kun aloin sijoittamisen. Eipä tullut vain mieleen tässä tilanteessa. Ja olen minä myös säätietoja tilastoinut jo vuosia, mutta sekin unohtui. Koronaa olen kuitenkin analysoinut ihan erilaisella otteella, tai ehkä noissa muissa seurannoissa tuo analyyttinen ote on niin sisäänrakennettua, ettei sitä ole siksi ajatellut tilastotieteeksi.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Pakkovieroitus urheilusta ja epätietoisuus siitä, soittaako Cyan Kicks sittenkään Rocksissa 28.5. Suurella todennäköisyydellä jää sekin keikka nyt sitten haaveeksi.

Mut ihan hyvin tässä on toistaseks pärjäilty. Lätkän jättämää aukkoa on paikkailtu parhaiden kykyjen mukaan mm. artistisia visioita jatkamalla ja onneksi on tämä jatkiskin olemassa!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakkovieroitus urheilusta ja epätietoisuus siitä, soittaako Cyan Kicks sittenkään Rocksissa 28.5. Suurella todennäköisyydellä jää sekin keikka nyt sitten haaveeksi.
Ihan varmasti eivät soita.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Ihan varmasti eivät soita.
Jep. Sinänsä vahvistuksen tälle tulemme saamaan vasta lähiviikkojen aikana mutta onhan se nyt käytännössä 99% varmaa että ennen kesää missään päin Suomea ei soiteta ensimmäistäkään keikkaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep. Sinänsä vahvistuksen tälle tulemme saamaan vasta lähiviikkojen aikana mutta onhan se nyt käytännössä 99% varmaa että ennen kesää missään päin Suomea ei soiteta ensimmäistäkään keikkaa.
Ja ravintolat, jollainen On The Rocks myös on, ovat suljettuja toukokuun loppuun.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, yksi pieni muutos vielä: pelasin tänään Totoa Veikkauksen sivuilla ensi kertaa elämässäni. Notta tuo on jo aika paha.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Sellainen käsitys on mulle muodostunut, että olen ko. taudin kourissa. Kolmisen viikkoa sitten alkoi lievillä oireilla: päänsärkyä, alkavan flunssan oloa, kaulan imusolmukkeet vähän turvoksissa (aina flunssassa minulla) ja ihan muutaman kymmenyksen lämpöä. Mitään tämän pahempaa ei näkynyt ennen kuin kävin viikon oireettoman jakson jälkeen lenkillä, jotain 10 min seassa hölkkää. Seuraavana päivänä oikeasti kipeä olo, vaikkei vieläkään kuumetta. Keuhkoputkessa poltteli. Tuosta toipui päivässä ja viikko taas oireetonta kotona jumitusta. Sitten kävin oikeasti lenkillä hölkäten. Big mistake. Olo pari päivää aika romuna pahoinvointeineen, yöllä varmaan nosti lämpöäkin kun paleli. Koko keuhkoja poltteli ja nyt tuntuu, että reippaasti kävellessäkin laittaa hengästyttämään. Muuten olo taas ihan normaali, mutta viikkoja tässä on jo mennyt ja varmaan lisää vielä menee.

Tämä (IS) tuli vielä tänään, niin eipä tule enää kiirehdittyä liikkeelle. Jos jutut aerosoli-leviämisestä vielä pitävät paikkansa, harva tältä taudilta pystyy välttymään. Oireettomia Korona-zombeja vaeltaa yhteiskunta täynnä tartuttavina pahimmillaan 5 viikkoa per walker.

Omaan elämään nyt vaikuttanut lähinnä psykologisena arvuutteluna, onko tässä nyt kipeä vai ei ja oliko se jotain nuhaa vaan. Oireiden keston ja lenkkikokeilujen perusteella ei varmaan ollut. Astmaatikkona pääsisisin varmaan testiinkin, mutten oikein näe pointtia mennä, kun ei se mihinkään vaikuta. Hyväkuntoisena vaan takas kotiin jumittelemaan ja kaikki jatkuu samaan malliin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Googlelta mielenkiintoista dataa kuinka ihmisten liikkuminen on muuttunut viime viikkoina

 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Työ urheiluseurassa ja harrastukset ovat toistaiseksi tauolla. Ja kun käytännössä koko urheileva maailma on seis, niin huomannut sen, että TV:stä tulee aika vähän oikeasti kiinnostavaa katsottavaa, vaikka kanavia näkyy kymmenittäin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Työ urheiluseurassa ja harrastukset ovat toistaiseksi tauolla. Ja kun käytännössä koko urheileva maailma on seis, niin huomannut sen, että TV:stä tulee aika vähän oikeasti kiinnostavaa katsottavaa, vaikka kanavia näkyy kymmenittäin.
Kun suoratoistopalvelut täyttää dokumenttien, sarjojen ja elokuvien tarpeen enemmän, kuin riittävästi, niin eihän perinteiselle TV:lle jää, kuin loputon määrä kuonaista tositv hömppää. Eihän tuolta oikein mitään muuta katsottavaa tule, kuin TV-uutiset ja välillä jotain ajankohtaisohjelmia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sellaista mietin että kun palstalla on useammankin henkilöt epäilleet saaneensa viruksen. Kuitenkin sen erottaminen influenssasta on hyvin vaikeaa. Onko kukaan menettänyt maku ja hajuaistiaan? Oliko niin että 2/3 todetuista tapauksista tautiin liittyi tuo.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Toistaiseksi negatiiviset vaikutukset ovat olleet viihdepuolella: ei matkoja, ei baarireissuja, ei elokuvia, ei lätkäpelejä kotisohvalla katsoen.

Positiiviseksi on luettava ainoastaan ulkoilun reipas lisääntyminen, pari kertaa päivässä tulee nyt käytyä reippailemassa
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Ei pääse yliopistossa käymään vaan joutuu kuuntelemaan luentoja jonkin Microsoft teamsin kautta. Tämän takia ei näe niitä samoja kavereita joita on sieltä saanut, eikä ylipäänsä pääse juhlimaan tai näkemään kavereita. En näe enää urheilua mihin käytän kaiken aikana, kun en opiskele tai ole sosiaalinen ihmisten kanssa. Normaalisti asun yksin, mutta tulin koronaa pakoon pohjoiseen vanhempieni luokse. Kolme viikkoa sitten muistaakseni tänne tulin, ja kerran olen kaupassa käynyt. Muutoin olen pysynyt vain kirjallimellisesti näiden seinien sisällä. Hajottaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aloin pohtia, että olisiko sitä tuossa kuukausi sitten voinut olla käytännössä oireeton korona Ruotsin tuomisena. Siihen aikaan ei ollut vielä matkustusrajoituksia kuin epidemia-alueelle, ja Uumaja ei ollut sellaiseksi laskettua, joten uskalsimme vielä tuon päiväreissun tehdä. No, noin viikko reissun jälkeen oli yhtenä päivänä vähän kipeä kurkku ja kuiva yskä. Mutta se meni yhdessä yössä ohi, joskin toistuen muutama päivä myöhemmin. Noiden lisäksi noin viikon aikana iski muutaman kerran yhtäkkiä outo väsymyksen tunne, kun oli tehnyt jotain vähänkin fyysistä. No, pistin kaikki kuivan sisäilman, katupölyn ja kaukokulkeutuneen lepän piikkiin, koska väsymystä ja lievää kurkkukipua lukuunottamatta oireet olivat aika samanlaisia kuin monena keväänä. Myös vatsa oli parina päivänä kipeä.

Nyt tästä on jo aikaa, ja mitään oireita ei enää ole ollut. Paitsi tällä viikolla, kun on käynyt pari kertaa yli kuukauden tauon jälkeen lenkillä. Silloin on ryhtynyt tuntumaan vähänkin kovemmassa vauhdissa ärsytystä keuhkoputkissa. Ja sykkeet nousevat nopeasti melko suuriksi. Itse määritän juoksuvauhtini sykkeen mukaan, ja huomasin sen, että juoksuvauhti on kyllä nyt selvästi hitaampi kuin helmikuussa.

No, todennäköisesti tuo ei ollut korona, vaan yhdistelmä paria tavallista flunssaa, allergiaa, taukoa, huonoa kuntoa ja nelikymppisyyttä. Mutta silti tuokin vaihtoehto rupesi pohdituttamaan.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Etätöitä kolme viikkoa takana. Kaverien tapaamiset ja reissut jääneet pois.

Sen huomaan, että on oikeasti todella tärkeää päästä välillä seinien sisältä pois liikkumaan.

Tänään kävin hiihtämässä kaksi tuntia ja teki todella hyvää
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
No ei se nyt järisyttävästi viälä oo vaikuttanut. Liigan keskeytyskään ei niin vituttanut kun ei sitä poikaa olisi tähän suuntaan tullut kummiskaan. Suurin vitutuksen aihe on kun ei pääse kirjastoon hakeen luettavaa ja edelliset sain luettua just kun tuli ilmotus että kirjastoissa lappu luukulla toistaiseksi. Baareissakaan en enää käy. No ehkä toi ettei voi rafloissa evästää kyrpii kanssa vähän, mutta onneks mujjja ny osaa laittaa kunnon pöperöitä. Tai viittii, kai sitä itekkin osais jotain väsätä, mutta helpommalla pääsee ja parempaa saa kun käy alan yrityksessä ammattilaisten tekemää apetta einehtimässä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Pallopelit viisi kertaa viikkoon tauolla ja samoin punttisali neljä kertaa+baari-örinät kerran. Onneksi sohva on vielä omalla paikallaan. Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu joskus.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No, yksi pieni muutos vielä: pelasin tänään Totoa Veikkauksen sivuilla ensi kertaa elämässäni. Notta tuo on jo aika paha.
Tässä onkin muutama tunti mennyt virtuaalisesti Malmössä, Jägersron raveissa.
+80 € ennen viimeistä lähtöä.
edit. Tiukkaa oli ja senttipeliksi meni viimeinenkin lähtö. Mutta oikea hepo voitti, ja loppusaldo oli +154€.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Työpuolella muuttunut siten että laitoin muut etätöihin, itse olen firmassa paikalla. Myynti sakkaa tehokkaasti, huolestuttaa joutuuko lomauttamaan/irtisanomaan, henkisesti hyvin raskasta.

Viihdepuolella hävisi varattuja keikkoja, Dynazty, Lost Society ja Judas Priest ainakin. Urheilun katoaminen livenä ja televisiosta hämmentää ihan helvetisti.

Vaimo on sairaalassa töissä, joten eiköhän iso K osu itsellekin jossain kohtaa. Jos ei jo ole osunut, yhtenä yönä sain jumalattoman horkkakohtauksen joka meni parissa tunnissa ohi. Voi olla ihan stressireaktiokin, kun ei kuumetta ollut.

Paskaahan tämä on, tulevaisuus mietityttää päivittäin. Tsemiä kaikille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kädet on tosi kuivat, koska en ole tottunut pesemään niitä jakuvasti, saati sitten rasvaamaan.
Tää on kyllä tosi. Pieni suuri asia ja muutos. Vituttaa tällaiset itsellänikin, tosin tykkään rasvaillä käsiäni. Tekee pehmeät niistä. Ylimääräiset voi sitten pyöritellä kasvoihin ja kokea ainakin hetken hoitavansa itseään tai jotain sellaista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joo mitään käsidesiä ei pysty enää käyttämään, ihan ruvelle meni kämmenselät. Saippualla on pestävä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös