Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 983 317
  • 81 131

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo AD:n uutinen oli täällä jo eilen ja siinä mainittiin liikalihavuus suureksi syyksi tehohoidon tarpeelle. Hieman kyseenalaista toimintaa jättää Hesarilta noinkin oleellinen asia kertomatta tuossa uutisessa.

Nuoruus ei ole vieläkään mikään suoja, jos et oikeasti ole ikäsi mukaisessa kunnossa.

Toisaalta noista syistä ei varmaan kauheasti ole mitään vahvaa näyttöä, eli ihan perusteltuakin hesarilta olla uutisoimatta kaikkia spekulaatioita. Järkeenhän tuo kävisi toki. Oli miten oli, osoittaa sen ettei vaarassa ole vain vanhukset ja sairaimmat. Liikalihavia meilläkin löytyy melkoisesti kaikista ikäluokista.

Hyvä pointti kyllä!
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Siitä voi lukea Lancetissa julkaistua tutkimusta kiinalaisista potilaista. Viruksen tartutus (viral shedding) mediaani oli 20 päivää ja pisimmillään 37 päivää. Eli kahden viikon karanteeni näyttäisi olevan erittäin pahasti alakanttiin jos halutaan välttää tartuntojen leviämistä. Siitä voi jokainen lukea joka uskaltaa.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
@Byvajet juurikin näin. Tämä olisi pitänyt tehdä viimestään samaan syssyyn kun tehtiin päätös yleisötilaisuuksien rajoittamisesta. Nyt tuolla pelattiin pelkästään peliaikaa ja kansalaisten luottamusta.
Ongelma tai oikeastaan "ongelma" tässä oli se, että Perussuomalaiset ja oppositio ehdotti tätä ensimmäisenä. Marinille, Ohisalolle ja Anderssonille se on liian vaikeaa olla persujen kanssa samaa mieltä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luottamusmiehenä tämän ajatuksen toin esille viime viikolla. Samaa mieltä kanssasi.
Ihan hyvä idea sinänsä, mutta jos vähän kärjistäen miettii, on tuo sinänsä syvältä, että nämä lomiltaan ulkomailta virusta tuoneet, ovat lomansa pitäneet, mutta joku sivullinen joutuu karanteeniin ja käyttää kotona lomansa tahtomattaan neljän seinän sisällä.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaimoni on töissä johtajana isossa päiväkodissa, jossa on yli 150 hoitolasta. Suurin ongelma eivät ole lapset tai heidän vanhempansa, ainakaan vielä. Suurin ongelma viimeiset pari viikkoa ovat olleet nuoret (lue alle 35 vuotiaat) naispuoleiset työntekijät.

He ovat heti soittamassa vaimolle iltaisin/viikonloppuisin " mulla on vähän pää kipeenä, tarttisko nyt jäädä viikosi kotiin" luokkaa olevia puheluita. Heillä on valitettavasti perimmäisenä ajatuksena lusmuilla muutama päivä palkallista siaraslomaa esimiehen luvalla.

Mutta jos päiväkoteja alettaisiin sulkea, niin tilanne ei helpottuisi yhtään. Liian moni turvautuu silloin isovanhempiin ( jos on olemassa lähellä), jolloin riski sairastumisiin kasvaa sekä isovanhemmilla että lapsilla ja heidän perheillän.

Toisaalta eri terveydenhuoltoyksiköissä työskentelevien , varsinkin yksinhuoltajien, tilanne olisi ns paskamainen. Mihin laittaa lapsi, kun olisi oltava töissä. Jos jäät kotiin -> hoitohenkilökunta vähenee.

Onneksi en ole pääministeri tällä hetkellä.....
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Pitäisiköhän sinun hieman rauhoittua, tunnut käyvän ihan ylikierroksilla tässä ketjussa. Miten ihmeessä on edes aikaa noin tiuhaan kirjoitella? Anyway, ymmärtäisin että olet ymmärtänyt pointtini, ja minä puolestani ymmärrän että olet siitä eri mieltä. Eiköhän siirretä keskustelu pois keskustelusta.

Kirjoitin yhden viestin, johon sinä tulit kommentoimaan epäolennaisuuksia. Jatkoit sitä sitten palstapoliisin muodossa parin sivun ajan kertoen muille kirjoittajille, milloin ja mitä saa kirjoittaa ja kenelle. Kannattaisikohan sinun katsoa peiliin?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ongelma tai oikeastaan "ongelma" tässä oli se, että Perussuomalaiset ja oppositio ehdotti tätä ensimmäisenä. Marinille, Ohisalolle ja Anderssonille se on liian vaikeaa olla persujen kanssa samaa mieltä.
Thats right, ja tässä on ensimmäinen iso huti nykyiselle poppoolle. Nyt on vielä mahdollisuus pelastaa kasvoja, mutta suurin kakka on jo luiskahtanut pöksyyn.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
He ovat heti soittamassa vaimolle iltaisin/viikonloppuisin " mulla on vähän pää kipeenä, tarttisko nyt jäädä viikosi kotiin" luokkaa olevia puheluita. Heillä on valitettavasti perimmäisenä ajatuksena lusmuilla muutama päivä palkallista siaraslomaa esimiehen luvalla.
Näin tuo taitaa vähän meilläkin nyt olla. Saikulla ollaan heti, kun kerran yskäisee ja porukkaa on lähtenyt kesken vuorojen pois, kun kynnys on nyt tosi matala.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ihan hyvä idea sinänsä, mutta jos vähän kärjistäen miettii, on tuo sinänsä syvältä, että nämä lomiltaan ulkomailta virusta tuoneet, ovat lomansa pitäneet, mutta joku sivullinen joutuu karanteeniin ja käyttää kotona lomansa tahtomattaan neljän seinän sisällä.

Mitään hyviä ratkaisuja tähän tilanteeseen on vaikea keksiä. Minä lähden siitä lähtökohdasta, että niitä töitä on vieläkin kriisin loputtua.

Ymmärrän kyllä että työntekijöitä harmittaa, kun loma ei mene niin kuin oli itse suunnitellut. Itse olen valmis tulemaan työnantajaa vastaan tässä tilanteessa. Arviolta 50/50 meni meillä tämä työntekijöiden keskuudessa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kirjoitin yhden viestin, johon sinä tulit kommentoimaan epäolennaisuuksia. Jatkoit sitä sitten palstapoliisin muodossa parin sivun ajan kertoen muille kirjoittajille, milloin ja mitä saa kirjoittaa ja kenelle. Kannattaisikohan sinun katsoa peiliin?

Ehkä lainaamasi kirjoittaja viittasi tähän:
 

Liitteet

  • stats.JPG
    stats.JPG
    44,4 KB · kertaa luettu: 204
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kirjoitin yhden viestin, johon sinä tulit kommentoimaan epäolennaisuuksia. Jatkoit sitä sitten palstapoliisin muodossa parin sivun ajan kertoen muille kirjoittajille, milloin ja mitä saa kirjoittaa ja kenelle. Kannattaisikohan sinun katsoa peiliin?

Tuota, ihan oikeasti rauhoitu. Älä vaahtoa jos joku on eri mieltä kanssasi - ja jos haluat tästä jatkaa niin laita yksityisviestejä. Ihmiset eivät jaksa tälläistä egoistista nokittelua suositussa ja päivänpolttavassa ketjussa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomella on ollut paras tilanne moneen muuhun maahan verrattuna, sillä meillä oli mahdollisuus tehdä isoja peliliikkeitä hyvissä ajoin ja on vieläkin. Koronan siirtyminen epidemiaksi Suomessa on monelta osin itse aiheutettua ja monet kohdennetut toimet aikaisemmin olisi vähintäänkin siirtänyt ja loiventanut epidemiaa Suomessa.

AIna voi tehdä paremmin ja kuten WHO totesi, yksikään valtio ei ole varautunut hyvin. Päinvastoin. Aiemmin linkittämäni ECDC:n uudet suositukset tulivat viime viikolla ja niiden mukaan kannattaa toimia. Sitä ennen toimittiin aiempien ohjeistusten mukaan.

Onko epidemia on monelta osin Suomen itsensä aiheuttama, kuten kirjoitat, jätän kommentoimatta muuten paitsi maallikkona totean, että epidemian aiheuttaminen monilta osin itse taitaa olla kohtuullisen vaikeaa pandemian osalta.

Sen sijaan on WHO:n ja ECDC:n uusien aineistojen perusteella selvää, että viruksen saaneet levittävät varhaisessa vaiheessa sitä enemmän kuin myöhemmin. Kun levittäjien ketjut tunnetaan, vaikea on sanoa viranomaisten toimineen väärin heidän poistaessaan ketjuja. Kun levittäjiä on enemmän, tämä ei enää auta ja uusi tilanne vaatii uudet toimet. Kuten ilmeisesti tänään kuullaankin. Viranomaisia voi silti kritisoida mm. tiedotuksesta ja varmaan muistakin asioista.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Talous, jota tunnetusti on niin erinomaisen helppo ennustaa, onkin sitten se asia josta pitää panikoida aivan hulluna ja levittää pelkoa ympäriinsä. Ei tässä elvytyspaketit enää auta, kun kyllähän se jo palstalla osataan kertoa että ennennäkemätön lama on tulossa.

Kukas nyt on tuomiopäivän profeetta?

Niin, itsehän toitotat kohta 200 viestiä että nyt koulut kiinni ja maa kokonaan kiinni, koska kyseessä on pahin ikinä missään virus ja nyt kannattaa olla hereillä. Eikö se nimenomaan ole sitä samaa pelon levittämistä ja panikointia? Ts. täällä ei saa esittää eriävää mielipidettä että onko se pitkässä juoksussa siltikään viisasta tehdä noin rajuja toimenpiteitä, jolla on vaikutus suomen talouteen seuraavat vuodet?

Yllä olevaan kirjoitukseesi, niin meinaatko tosiaan että kun rajoitetaan liikkumista, ei päästetä lapsia kouluun ja ollaan neljän seinän sisässä että siitä ei synny laajaa lamaa Suomeen??
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta jos päiväkoteja alettaisiin sulkea, niin tilanne ei helpottuisi yhtään. Liian moni turvautuu silloin isovanhempiin ( jos on olemassa lähellä), jolloin riski sairastumisiin kasvaa sekä isovanhemmilla että lapsilla ja heidän perheillän.

Hankalaa olisi ilman päiväkoteja.

Monet isovanhemmat ovat vielä itsekin työelämässä, joten rajallisia ovat mahdollisuudet auttaa, vaikka muuten eivät riskiryhmää olisikaan.
 
Kirjoitin yhden viestin, johon sinä tulit kommentoimaan epäolennaisuuksia. Jatkoit sitä sitten palstapoliisin muodossa parin sivun ajan kertoen muille kirjoittajille, milloin ja mitä saa kirjoittaa ja kenelle. Kannattaisikohan sinun katsoa peiliin?
Tuota, ihan oikeasti rauhoitu. Älä vaahtoa jos joku on eri mieltä kanssasi - ja jos haluat tästä jatkaa niin laita yksityisviestejä. Ihmiset eivät jaksa tälläistä egoistista nokittelua suositussa ja päivänpolttavassa ketjussa.
Jatkakaas tätä touhua jossain muualla, tai muuten passitamme teidät koronakaranteeniin toistaiseksi määrittelemättömäksi ajaksi.

Moderaattorit
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, itsehän toitotat kohta 200 sivua että nyt koulut kiinni ja maa kokonaan kiinni, koska kyseessä on pahin ikinä missään virus...

Lopetin lukemisen tässä kohtaa sillä kaikki lainatussa osassa on silkkaa paskapuhetta.

Ymmärrän että tunteet kuohuvat mutta suositan ettet ymppää kaikkia negatiivisia mielikuviasi edeltävästä keskustelusta ja syötä jotain älyttömyyksiä minun suuhuni. Kiitos.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pitäisi melkein olla korona-liveseuranta ja sitten enemmän keskusteleva jälkipuintiketju tms. Hukkuu äkkiä kaikki tänne lyhyiden heittojen sekaan.

Joitain omia havaintoja ja mielipiteitä.

Tsekissä meni lauantaina hallituksen päätöksellä kaikki ravintolat, liikkeet tms kiinni paitsi ruokakaupat, apteekit ja jotkin hygienia-kaupat. Hotelleissa ruokaa sai vaan huonepalvelulla huoneeseen. Selvästi oli vähän organisoidummin hoidettu asiat ja menihän siellä jo rajatkin kiinni, vaikka heillä on tautitapauksia n. samat Suomen kanssa, vaikka väkiluku on n. kaksinkertainen Suomeen nähden. Jengi ei hamstrannut ruokaa tai vessapaperia.

Helsinki-Vantaalla olikin sitten aika paljon sakkia yhä lähdössä ulkomaille/kauttakulkemassa ja siellä onnellisesti pärski useita selkeästi flunssaisia henkilöitä. Tuli mieleen että kun Suomi on kohta ainoa rajat auki oleva maa niin sulkeutuvista maista lennetään Helsingin kautta kotiin koska tänne ja täältä lennot pelaa jotenkin vielä. Siinä on hyvä tehdä Helsinki-Vantaasta Malpensa 2.0 saastumisen suhteen.

Kotikaranteenissa olo on ihan ok, etänä voi tehdä työt osittain onneksi. Ei ole oireita ja tuskin olen saanut tartuntaa. Harmi kun jää harrastukset ja kiekkovuorot väliin. Karanteeniin joutuneilla mitä tuossa juteltiin niin on aika mielenkiintoisia tarinoita karanteenin syystä. Lapsien kautta tullut altistuminen, asiakasfirman likainen neukkari, jossa ollut positiivisen näytteen antanut henkilö, puolison kautta saman tyyliset karanteenit... Sen takia alkuvaiheen karanteenit ja rajoitukset tuntuisi hyvältä leviämisen estoon, mutta sekin toimii vaan jos sitä noudatetaan ja suomalainen ei noudata koska ei mulla sitä voi olla, kuten moni on tännekin kirjoittanut saatuaan ensin syytteet exältä tms ja sitten oho. Mielummin heti lyhyt ja tehokas esto leviämiselle kuin joku pitkä 50% kaaostila taloudessa ja arkielämässä. Hoitohenkinlökunnalle antaisin höllennystä karanteeniin ja testataan enemmän niitä vaikka useammin viikossa kuin jotain perus saikkua hakevaa vässykkää. Mielummin 1000 epätietoista kotona sairastamassa kuin 1000 hoitajaa/lääkäriä karanteenissa kotona.

Hallituksen tasolta pitäisi, tai olisi pitänyt valita jo strategia ja mennä sillä. Nyt ollaan makaamassa tulessa, ja huonokin päätös on parempi kuin ei päätöstä. Nykyään vaan liikaa painaa se täydellisyyden tavoittelu ja pr, mielipide tms maineriskit niin ei sitten osata tehdä kipeää päätöstä kun aina on päättävässä elimessä joku jolle se ei sovi ja liikaa tulee ohjausta ulkopuolelta (THL, WHO, media, some, kuuluisa kenttäväki, tukijat, vaikuttajat, lähipiiri jne.). Valitaan nyt joku linja ja 100% sen mukaan. Alkaa olemaan sodanajan johtamismallit kohta toimivia ja periaatteet sieltä käyttöön. Turvataan tärkeimmät asiat ja on ok saada pientä osumaa ja tappioita muualla.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Lopetin lukemisen tässä kohtaa sillä kaikki lainatussa osassa on silkkaa paskapuhetta.

Ymmärrän että tunteet kuohuvat mutta suositan ettet ymppää kaikkia negatiivisia mielikuviasi edeltävästä keskustelusta ja syötä jotain älyttömyyksiä minun suuhuni. Kiitos.


No enpä yllättänyt että et vastannut yhteenkään kysymykseen vaan tartuit epäolennaisimpaan osaan viestistä. Kertoo itselle ihan riittävästi, jatka linjallasi. Ignore käyttöön.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Uskon, että mennään Tanskan malliin eli yhteiskunnan elintärkeissä toiminnoissa töissä olevien (kuten lääkärit, hoitajat jne) lapsille järjestetään hoitopaikka, mutta muille ei. Vaatii joustavuutta ja minäminä-ajattelun muutosta, mutta toteutettavissa kyllä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitään hyviä ratkaisuja tähän tilanteeseen on vaikea keksiä. Minä lähden siitä lähtökohdasta, että niitä töitä on vieläkin kriisin loputtua.

Ymmärrän kyllä että työntekijöitä harmittaa, kun loma ei mene niin kuin oli itse suunnitellut. Itse olen valmis tulemaan työnantajaa vastaan tässä tilanteessa. Arviolta 50/50 meni meillä tämä työntekijöiden keskuudessa.
Joissakin työpaikoissa on välillä mahdollisuus pitää myös palkattomia, kun työpaikalla on hiljaisempaa. Olen itse pitänyt useampia kertoja. Tämä vaatii tietysti sitä, että varaa taloudellista puskuria itselleen.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä

Siitä voi lukea Lancetissa julkaistua tutkimusta kiinalaisista potilaista. Viruksen tartutus (viral shedding) mediaani oli 20 päivää ja pisimmillään 37 päivää. Eli kahden viikon karanteeni näyttäisi olevan erittäin pahasti alakanttiin jos halutaan välttää tartuntojen leviämistä. Siitä voi jokainen lukea joka uskaltaa.
Saksassa asiaa oli tutkittu myös ja todettu saman suuntaista, mutta sillä erolla, että vaikka virusta vielä näkyy, niin muiden tartuttaminen ei ole ollut enään mahdollista 7-8 päivää oireiden alusta.
www.sciencenews.org/article/coronavirus-most-contagious-before-during-first-week-symptoms/amp

Lievissä tapauksissa näin. Vakavissa tapauksissa tilanne on toinen, mutta 2vk karanteeni tuskin koskee heitä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hallituksen tasolta pitäisi, tai olisi pitänyt valita jo strategia ja mennä sillä. Nyt ollaan makaamassa tulessa, ja huonokin päätös on parempi kuin ei päätöstä. Nykyään vaan liikaa painaa se täydellisyyden tavoittelu ja pr, mielipide tms maineriskit niin ei sitten osata tehdä kipeää päätöstä kun aina on päättävässä elimessä joku jolle se ei sovi ja liikaa tulee ohjausta ulkopuolelta (THL, WHO, media, some, kuuluisa kenttäväki, tukijat, vaikuttajat, lähipiiri jne.). Valitaan nyt joku linja ja 100% sen mukaan. Alkaa olemaan sodanajan johtamismallit kohta toimivia ja periaatteet sieltä käyttöön. Turvataan tärkeimmät asiat ja on ok saada pientä osumaa ja tappioita muualla.

Minusta tässä on erittäinkin selvä linja valittu: noudatetaan THL:n eli asiantuntijaviranomaisen ohjeita ja suosituksia. Se voi osoittautua vääräksi linjaksi, mutta ei ole minusta ollut mitenkään epäselvä. Toki ihmiset kaipaavat psykologista tukea hädän hetkillä - Marin ja Niinistö olisivat voineet ehkä pitää esim. näyttäviä säännöllisiä puheita televisiossa ja esiintyä erittäin päättäväisesti ja selkeästi. Tälläiset asiat ovat ihmisille tärkeitä kriisiaikoina. Marin on ehkä liian asiallinen tähän ja Niinistö liian kryptinen. Mene ja tiedä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No enpä yllättänyt että et vastannut yhteenkään kysymykseen vaan tartuit epäolennaisimpaan osaan viestistä. Kertoo itselle ihan riittävästi, jatka linjallasi. Ignore käyttöön.

Tervemenoa. Jos aloitat viestisi valehtelemalla totaalisesti minun sanomisiani, niin voiko olla naurettavampaa kuin vetää vielä perään marttyyrinviitta ja ignore käyttöön. Jos haluat asiallista keskustelua kanssani, aloita edes alkeellisella yrityksellä positioni kohtalaisesta esittämisestä.

edit: Vastataan kuitenkin "kysymyksiisi". Eli...

Q1: Eikö se nimenomaan ole sitä samaa pelon levittämistä ja panikointia?
A1: Esitit ensin olkinuken jostain ihme vauhkoamisesta mitä en ole harrastanut. Sitten kysyt onko se vai eikö se ole jotain. Mitä tähän pitäisi sanoa? Voinhan minäkin "kysyä" sinulta että sinä ensin juokset vanhainkodeissa yskimässä ja nuolet metron tolppia, niin onko se sinusta järkevää suhtautumista epidemian hillintään?

Q2:Ts. täällä ei saa esittää eriävää mielipidettä että onko se pitkässä juoksussa siltikään viisasta tehdä noin rajuja toimenpiteitä, jolla on vaikutus suomen talouteen seuraavat vuodet?
A2: Kyllä saa tietenkin esittää. Miksi kuvittelet ettei saisi? Tuntuu vain ottavan sitten koville kun näitä mutuheittoja ei vaan otetakaan jumalan totuutena, vaan niitä inhasti kyseenalaistetaan.

Q3:Yllä olevaan kirjoitukseesi, niin meinaatko tosiaan että kun rajoitetaan liikkumista, ei päästetä lapsia kouluun ja ollaan neljän seinän sisässä että siitä ei synny laajaa lamaa Suomeen??
A3: Laajuus ja syvyys jää nähtäväksi ja toimenpiteetkin ovat vielä jokseenkin auki. En minä kuitenkaan niin ole väittänyt, mutta on se vähän toista kun puhua yhteiskunnan alasajosta tai jostain kaikkien aikojen lamasta totuutena. Tietenkin on perusteltua olla huolissaan taloudesta ja johan minä itsekin totesin että on selvää että tukipaketeille on tarvetta meillä ja muualla.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitään hyviä ratkaisuja tähän tilanteeseen on vaikea keksiä. Minä lähden siitä lähtökohdasta, että niitä töitä on vieläkin kriisin loputtua.

Ymmärrän kyllä että työntekijöitä harmittaa, kun loma ei mene niin kuin oli itse suunnitellut. Itse olen valmis tulemaan työnantajaa vastaan tässä tilanteessa. Arviolta 50/50 meni meillä tämä työntekijöiden keskuudessa.

Ainakin Tampereella päikkyikäisten sijaispaikat on hoitunu hyvin kesän osalta kun osa yksiköistä on kiinni, ainoa mikä omalla kohdalla ärsyttäisi olisi työpaikan kesän sulkuviikkojen aika. Muistaakseni 11 päivää ollut raja alennukseen ja mielellään kesällä lapsosia ainakin kuukauden pitäisi pois tarhasta. Laskennallisesti kannattaa olla viikko palkattomalla jos saa pidettyä lapset kuukauden kesällä kotona.

Jostain muinaisajoista asti suljettu yksikkö 2-3vko ajaksi kesän aikana. Toki töihin saa mennä mutta aivan perkeleen tylsää siellä on liki jouten pyöriä. Tietenkin muita lomia voi myös käyttää tai sitten olla palkattomalla tuolla ajalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös