Autoiluketju

  • 3 195 207
  • 18 516

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ratin lämmitin sekä tuulilasin lämmitin ovat sellaisia lisävarusteita, että kun niihin jossain autossa tottuu ja seuraavasta puuttuu, niin niiden puuttuminen vituttaa aika paljon.
Ajaisiko saman asian sellainen kunnon turre siihen nahkaratin päälle, sopisi varmasti tohon mun golf gti:hin, ostan samalla karvanopat ja nyrkkeilyhanskat roikkumaan taustapeiliin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Onko noissa ratinlämmittimissä ongelmia? Eli lähteekö ratin päällysteet purkautumaan?

Muistaakseni luin, että Hyundailla vaihdeltiin ratteja urakalla, kun moista ongelmaa aikoinaan esiintyi.

Toimiessaan ehdoton väline Suomen ilmastossa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko noissa ratinlämmittimissä ongelmia? Eli lähteekö ratin päällysteet purkautumaan?

Muistaakseni luin, että Hyundailla vaihdeltiin ratteja urakalla, kun moista ongelmaa aikoinaan esiintyi.

Toimiessaan ehdoton väline Suomen ilmastossa.

Ajoin 3 vuotta V60:lla about 95000 kilometriin asti ja ei ollut mitään ongelmia ratin kunnon suhteen. Varmaan riippuu automerkistä.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Suattaapi ollakin.

Täälläpäin se on juuri noin. Audi-kuskit on niitä jotka eivät käytä vilkkua koskaan, kiilailevat ja mulkkuilevat ja sitten vittuilevat päälle. Suurimmalla osalla näistä ei ole oikeasti edes varaa siihen autoon, vaan siihen on otettu lainaa ja sitten vaikka asutaan siinä autossa kun ei ole varaa maksaa vuokraa. Mutta onpahan statusauto.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Täälläpäin se on juuri noin. Audi-kuskit on niitä jotka eivät käytä vilkkua koskaan, kiilailevat ja mulkkuilevat ja sitten vittuilevat päälle. Suurimmalla osalla näistä ei ole oikeasti edes varaa siihen autoon, vaan siihen on otettu lainaa ja sitten vaikka asutaan siinä autossa kun ei ole varaa maksaa vuokraa. Mutta onpahan statusauto.

Komppaan, todella mulkkua väkeä ja autotkin kyllä kohtuu surkeita.
 
Tämä tutkimus on kyllä jotain vihervasemmistolaista kateudesta voimaa saavaa "tutkimusta". Nämä tutkimuksessa kolme mainittua saksalaista laatuautoa erottuu liikenteessä nimenomaan sulavasta, toiset huomioon ottavasta ajotavasta. Itse tarkistan oman auton mittarivirheen tällaisen auton perässä ajaen, koska ne pääsääntöisesti menee suurinta sallittua nopeutta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo, ehkä olen myös jäävi ottamaan tähän kantaa koska omistan tuollaisen, myös.
Pari pointtia tuohon, ensinnäkin juurikin sulava liikkuminen saa multa arvostusta, eivät jää roikkumaan eteen. Se monia ärsyttää jos "premium" ajaa ohi lievää ylinopeutta.

Toinen, mitä tuo ei tietenkään huomioi on se että BMW on likimain paras auto ajaa, ajajan auto. Takatuuppari, nelivetokin takatuuppari siihen asti kun on pitoa. Loistavat sport-penkit, autossa viihtyy. Kulkee suoraan mitä moni auto ei tee, on erinomainen maantiellä niin kuin kaupungissa.

Olen täällä ennenkin kertonut asian, mutta vanha naapuri tuli juttelemaan autostaan mulle kun olimme hankkineet tuoreahkon bemarin, kehui tietty meidän autoa kovasti ja perään tokaisi omasta 50t€ maksaneesta Avensiksesta että "eihän tuo mikään ajajan auto ole". Se kommentti kertoo mulle kaiken olennaisen. Ostan ajajan autoja jatkossakin, ja olen valitettavasti omistanut Toitsujakin joskus.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, ehkä olen myös jäävi ottamaan tähän kantaa koska omistan tuollaisen, myös.
Pari pointtia tuohon, ensinnäkin juurikin sulava liikkuminen saa multa arvostusta, eivät jää roikkumaan eteen. Se monia ärsyttää jos "premium" ajaa ohi lievää ylinopeutta.

Toinen, mitä tuo ei tietenkään huomioi on se että BMW on likimain paras auto ajaa, ajajan auto. Takatuuppari, nelivetokin takatuuppari siihen asti kun on pitoa. Loistavat sport-penkit, autossa viihtyy. Kulkee suoraan mitä moni auto ei tee, on erinomainen maantiellä niin kuin kaupungissa.

Olen täällä ennenkin kertonut asian, mutta vanha naapuri tuli juttelemaan autostaan mulle kun olimme hankkineet tuoreahkon bemarin, kehui tietty meidän autoa kovasti ja perään tokaisi omasta 50t€ maksaneesta Avensiksesta että "eihän tuo mikään ajajan auto ole". Se kommentti kertoo mulle kaiken olennaisen. Ostan ajajan autoja jatkossakin, ja olen valitettavasti omistanut Toitsujakin joskus.

Mä olen viime aikoina alkanut huomaamaan, että eipä Bemarikuskit enää ole tätä mulkkujen A-ryhmää. Ihan mukavasti nuo mun mielestä tuolla seassa menevät. Nämä Audi-sedät on ottanut tämän paikan haltuun tosi tehokkaasti.

Aika rankkaa yleistystähän tämä on, ja olen mä ihan "normaaleja" Audikuskejakin nähnyt. Tuppaa vaan jäämään mieleen ne pahimmat apinat, joista suurin osa on tällä hetkellä Audin ratissa.

Edit: enkä osaa sanoa minkälainen itse olisin Audin ratissa. Nykyisellä paskalla nyt ei edes voi oikein mulkkuilla kun ei sillä mihinkään pääse. Lähinnä voin olla tientukkeena jos oikein haluan olla kusipää. Useimmin kyllä haluan vaan suoriutua matkasta mahdollisimman nopeasti että pääsee tuolta liikenteestä pois.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuppaa vaan jäämään mieleen ne pahimmat apinat, joista suurin osa on tällä hetkellä Audin ratissa.
Niin ja jos haluaa sekoittaa soppaa, niin monella "premiumin" omistajalla on se toinen kauppakassi ja ajaessaan sitä pilaa niiden autojen mainetta.
Jos mun pitäisi joku mainita niin se olisi Taksit merkkiin katsomatta ja seuraava on pakettiautokuskit, jopa pahempia kuin taksit. Niillä vasta on jotain muita autoilijoita vastaan, oletan että kokevat ammattiautoilijoina olevansa ravintoketjun yläpäässä tuolla liikenteessä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Audillahan on käynyt niin, että nousi vasta aika myöhään sinne ihan premium-tason autoksi ainakin ihmisten mielikuvissa BMW:n ja Mersun rinnalle, niin nyt sitten ne ihmiset, jotka eivät halua olla niitä ns. "Bemari-mulkkuja", niin ostavat Audeja erottuakseen joukosta, vaikka eivät tajua olevansa samanlaisia mulkkuja.
Ja aika pitkään Audi oli harvinaisempi merkki suhteessa näihin kahteen muuhun, mutta nykyäänhän tuolla jo enemmän olevan Audeja liikenteessä, kuin näitä kahta muuta kun katselee vastaantulijoita.

P.S. Ajan itse Audilla.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taksit ovat joo täällä myös aivan hanurista. Täällä on kolme taksifirmaa joista kaksi olen pistänyt boikottiin kun näiden firmojen kuskeja saa varoa joka päivä. Vilkkua ei käytä yksikään, paitsi hätävilkut isketään päälle kun pitää pysähtyä keskelle tietä ottamaan tai jättämään asiakkaita, tai vaan puhumaan puhelimessa. Ajelevat myös ilmeiseti ilman peilejä kun kaistanvaihdot tehdään salamannopeasti ja tietty siinäkään mitään vitun vilkkuja käytetä. Paitsi jos kaistanvaihdon jälkeen pitää pysähtyä keskelle tietä jne.

Kolmas firma on ilmeisesti kuskeilleen teroittanut liikennekäyttäytymistä. Käytänkin ainoastaan tämän firman takseja jos sellaiselle on tarvetta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Audillahan on käynyt niin, että nousi vasta aika myöhään sinne ihan premium-tason autoksi ainakin ihmisten mielikuvissa BMW:n ja Mersun rinnalle, niin nyt sitten ne ihmiset, jotka eivät halua olla niitä ns. "Bemari-mulkkuja", niin ostavat Audeja erottuakseen joukosta, vaikka eivät tajua olevansa samanlaisia mulkkuja.
Ja aika pitkään Audi oli harvinaisempi merkki suhteessa näihin kahteen muuhun, mutta nykyäänhän tuolla jo enemmän olevan Audeja liikenteessä, kuin näitä kahta muuta kun katselee vastaantulijoita.

P.S. Ajan itse Audilla.
Tunnen kolme BMW:n omistajaa. Kahteen noin 10 vuotta vanhaan bemariin on näistä pitänyt tehdä iso moottoriremontti ja kolmannessa on vaan kuulemma aina jotain rikki. Ensimmäisessä moottoriremontissa BMW tuli vastaan ja maksoi osan uudesta moottorista, toiseen bemmiin löytyi uusi moottori joltain nyrkkipajalta 3000 euron hintaan, kun Laakkonen pyysi moottorista ja työstä 12000 euroa.

Mutta kohta bemariomistajat tulevat kertomaan, että ei voi yleistää, koska hänen bemarinsa on toimiva premium.

Itseasiassa yksi näistä bemmin omistajista vaihtoi juuri Skodaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tähän premiumkeskusteluun nyt kannan oman korteni kekoon.

Pohjoisessa kun tulee jonkin verran kuljettua niin kyllä tietenkin joitain automerkkeihin liittyviä piirteitä voi yhdistää. Äkkiseltään yksi piirre yhdistää Audeja ja Bemuja, ne ovat riskiohitukset. Yleistää on paha mutta tällainen vahva mielikuva on, ehkä kaikkein pahimpana Audin isot maasturit. Mersukuskeihin yhdistän taas yllättävän hitaan ajamisen. En tiedä onko omistus sitten iäkkäillä herrasmiehillä ja kaasujalka kevyt.

Itse ajan tuoreella Volvolla. Laskisin kyllä Volvon myös tuohon samaan kategoriaan noiden kolmen merkin lisäksi. Volvo ehkä mielikuvissa enemmän turvallisuus edellä menevä perheautomerkki joten siksi eivät ehkä ajotavoilla tutkimuksessa erottaudu. Ehkä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Trucker dashcam Sweden jakaa työpäiväänsä Youtubessa ja on kerännyt melkoisen fanilauman (jotka tervehtivät valoin yleensä vastaantullessaan). Yksi olennaisimpia teemoja tallenteissa on erilaisten liikenteen älyttömyyksien kauhistelu. Ja ketkäpä siellä yleensä erikseen mainitaan...? Baijerilaisheimopa hyvinkin.



 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkään premiumautojen omistajien töppäilyjä puolustamatta niin lienee selvää, että tehokkailla autoilla ohitetaan enemmän ja mukaan mahtuu sitten niitä riskiohituksiakin enemmän. Kenet se mummo Micrallaan ohittaa?
Tehokkaammalla autolla pääsee ohi nopeammin ja riskittömämmin.

Liikenteessä on varmaan muitakin kuin tehokkaita autoja ja mummoja Micralla.
 
K

Kiekkokatsoja

Mitenkään premiumautojen omistajien töppäilyjä puolustamatta niin lienee selvää, että tehokkailla autoilla ohitetaan enemmän ja mukaan mahtuu sitten niitä riskiohituksiakin enemmän. Kenet se mummo Micrallaan ohittaa?
Mommo ohittaa kaiken mikä ei liiku. Mutta mikä tärkeintä, mummo pääsee perille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitenkään premiumautojen omistajien töppäilyjä puolustamatta niin lienee selvää, että tehokkailla autoilla ohitetaan enemmän ja mukaan mahtuu sitten niitä riskiohituksiakin enemmän. Kenet se mummo Micrallaan ohittaa?

Niinpä. Minä voin kertoa.

Vajaat 25 vuotta ajoin bemaria, mersua, audia ja niitä paljon vielä mainittuja enemmän premium-luokan autoja. Firman kautta olivat pääasiassa ajossa. Turvallisuuden ja vauhdin takia ne valitsin. Oli mukava ajaa, kun meno oli tasaista ja tarvittaessa hyvinkin joutuisaa. Kun kiihtyvyys on 3-5 sekuntia nollasta sataan, ehtiihän siinä. Tosin joskus hitailta alkoivat vaikuttamaan. Vauhtiin tottuu.

Itse syyllistyin kyllä typeryyksiin. Kun oli jonossa 35 metrin päässä tilaa, kaasua ja siihen. Eihän sitä hyvällä katsottu, ja joskus reagointi oli vilkuttelevan äänekästä sieltä takaa... Vähitellen ainakin osa typeryyksistä jäi pois. Olen aina kunnioittanut suojatietä. Siitä tuli yhä korostuneempaa ja ajattelin, että jalankulkijat otetaan todella tarkasti ja annetaan hyvissä ajoin tilaa, jos vähänkään näyttäisi suojatielle tulevan.

Tästä seurasi kahdenlaisia ongelmia. Johtuiko siitä, että tietä antoi kalliin näköinen auto, Iäkkäämmät jalankulkijat eivät millään aina suostuneet astumaan suojatielle, vaan joko viittilöivät jatkamaan matkaa tai kääntyivät selin. Siinä oltiin joskus toista minuuttia mittelemässä, käyttääkö jalankulkija laillista oikeuttaan vai lähdenkö uudestaan liikkeelle.

Muiden autoilijoiden reagoinnissa oli outoja piirteitä. Jos olin pysähtynyt suojatien eteen ja jalankulkija/äiti lapsineen/lapsi tulossa kohtia yli, ei kun micrat yms toista kaistaa ohi. Pieni osa näistä typeryksistä odotteli kun pääsin jatkamaan matkaa, ja sitten ne ilmaisivat haluavansa nopeuskisan. Kun en suostunut, vittuilu jatkui eri tavoin. Kerran läksin, kun tuli sopivasti toiset valot. Rajoitus oli 60 km ja valoista kaasu pohjaan ja 0-60 km, ei yli. Tämä se vasta typerää oli, sillä mahdollisesti tyttöystäväänsä kyydinnyt tampio nolattiin kunnolla, kun en edes ylinopeutta tarvinnut, ja seuraavaksi hän yrittikin kiilata minut katukäytävälle.

Liikennekulttuuri tuli tutuksi myös maantiellä. Vaikka väkisin tuli joku ohi, ja annoin aina tilaa. Sen jälkeen ohittaja saattoi jäädä eteen, hidastelemaan useilla eri tavoilla ja täysin tarkoituksella. Näitä tilanteita oli noiden vuosien aikana jopa satoja. Laskin sen ulkomuistista niin, että oisko niitä ollut joku 10-12 kertaa vuodessa. Siitä tulee aika suuri määrä tuon noin 25 vuoden ajalta.

Sitten aivan oma lukunsa oli autot, jotka pomppasivat jonosta eteen, kun lähdin ohittamaan. Odotin omaa ohitustani rauhassa, ja jos jonossa edellä olevat eivät syystä tai toisesta lähteneet, vikku päälle ja läksin. Tämähän ei tietenkään joskus sopinut, vaan eteen kiilasi jonosta auto ilman vilkkua. Opin aika nopeasti, että auton tehoja ei voi jonosta lähtiessä käyttää, koska näiden tampioiden kanssa ei ehdi reagoimaan, jos nopeuden nostaa moottoritiellä ohitustilanteessa hetkessä esim 140 km tunnissa, ja ne paukauttaa itsensä eteen. Näitä tilanteita saattoi olla jo toistakymmentä esim Helsinki-Kajaani-Helsinki välillä.

Mun näkemys on se, että nopeiden ja kalliiden autojen kuskit rikkovat sääntöjä ja eivät noudata hyvää liikennekulttuuria. Mutta halpojen ja hitaiden autojen kuskit ovat röyhkeimpiä ja vaikeimpia liikenteessä. Tämä on varmaan viime vuosina muuttunut, kun kalliita autoja on mielestäni enemmän liikenteessä. Itselläni ei enää sellaista ole firmankaan kautta, vaan ajan pääosin pyörällä, julkisilla tai vaimon itselleen valitsemalla autolla.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tehokkaammalla autolla pääsee ohi nopeammin ja riskittömämmin.

Liikenteessä on varmaan muitakin kuin tehokkaita autoja ja mummoja Micralla.

Juu niin pääsee. Mutta kuinka moni nimenomaan kyttää noita premiumautojen töppäilyjä ja jättää muiden tehokkaiden tai tehottomattomien merkkien töppäilyt huomioimatta tai niistä ei ainakaan tarvitse kohkata sen enempää.

Nopea ohitus olisi aina muuten yleensä paras ohitus, mutta kun nopeusmittarin pitäisi poliisin ja lain mukaan pysyä sallituissa lukemissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu niin pääsee. Mutta kuinka moni nimenomaan kyttää noita premiumautojen töppäilyjä ja jättää muiden tehokkaiden tai tehottomattomien merkkien töppäilyt huomioimatta tai niistä ei ainakaan tarvitse kohkata sen enempää.

Nopea ohitus olisi aina muuten yleensä paras ohitus, mutta kun nopeusmittarin pitäisi poliisin ja lain mukaan pysyä sallituissa lukemissa.
Vaikea kuvitella, että joku nimenomaisesti kyttäisi jonkun automerkin tekemisiä. Jos minä näen vaaratilanteen liikenteessä, niin näen sen yhtä hyvin on kyse Corollasta tai biimeristä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikea kuvitella, että joku nimenomaisesti kyttäisi jonkun automerkin tekemisiä. Jos minä näen vaaratilanteen liikenteessä, niin näen sen yhtä hyvin on kyse Corollasta tai biimeristä.

Kyllä osa kyttää. Lähinnä siis niin, että jos ajan vaimon normiautolla ohi, mitään reagointia ei tule samassa tilanteessa, jossa aiemmin tuli reagointi täysin samalla nopeudella. Minusta se on inhmillistä, elämään kuuluvaa. Jos premium tai kalliimpi ohittaa, eihän se vaan käy ilman, että jotenkin vitutusta puretaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jos mun pitäisi joku mainita niin se olisi Taksit merkkiin katsomatta ja seuraava on pakettiautokuskit, jopa pahempia kuin taksit.
Vanha viisaus isoisältä:

"Jos pakussa on jonkun firman tunnus, kannattaa olla varuillaan sen kanssa." Puolentoista vuoden ajokokemuksella en ole katsonut tarpeelliseksi todistaa ukkia vääräksi. En siis yleistä, mutta vähän turhan usein Pekan Putkipalvelun Pekalla tuntuu olevan hirveä kiire ajaa (yleensä lommoinen ja ruostunut) Hiace seuraavan putkirempan kohteeseen.
 
K

Kiekkokatsoja

Vaikea kuvitella, että joku nimenomaisesti kyttäisi jonkun automerkin tekemisiä. Jos minä näen vaaratilanteen liikenteessä, niin näen sen yhtä hyvin on kyse Corollasta tai biimeristä.
Ennen seurasin että mitkä automerkit tekevät tavallista enemmän ohituksia. Seurasin myös, että mitkä automerkit olivat rikkoutuneet kesken matkan.
Kyllä siellä muutamia automerkkejä eroittui joukosta.
No joskus tuli oltua tienpäällä paljon.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin ja jos haluaa sekoittaa soppaa, niin monella "premiumin" omistajalla on se toinen kauppakassi ja ajaessaan sitä pilaa niiden autojen mainetta.
Jos mun pitäisi joku mainita niin se olisi Taksit merkkiin katsomatta ja seuraava on pakettiautokuskit, jopa pahempia kuin taksit. Niillä vasta on jotain muita autoilijoita vastaan, oletan että kokevat ammattiautoilijoina olevansa ravintoketjun yläpäässä tuolla liikenteessä.

Miten tämä jäikään huomaamatta.

Taksit. Nuo perkeleet. Erityismaininta Helsinki-Vantaan ympäristöön ja kehäteille. Kun maakunnista tullaan vähän vieraampaan ympäristöön niin ei vittu sitä röyhkeyden ja ahdistelun määrää. Varsinkin nyt kun tietyöt ovat muuttaneet ja muuttavat jatkuvasti noita ajojärjestelyjä niin tottakai nämä Spedet automaattisesti olettavat että kaikki tietävät tarkalleen minne ja mitä kaistaa ovat menossa. Ai saatana en keksi mitään vituttavampaa liikenteessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös