Liigan yleisömäärät kaudella 2019–2020

  • 97 095
  • 415

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä on melkein allekirjoituskamaa :)

Mutta onpa kerrassaan outo tapa kikkailla yleisömäärien kanssa. Tässä on yksi asia, missä toivoisi Liigalta yhteisiä pelisääntöjä. Ihme säätämistä.

Mun mielikuva on että tuo on normaali tapa, paitsi kouvolassa ilmoitetaan hallissa olijat. Siinä mielessä yleisömäärät on vertailukelpoisia toisten joukkueiden ja eri vuosien välillä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mun mielikuva on että tuo on normaali tapa, paitsi kouvolassa ilmoitetaan hallissa olijat. Siinä mielessä yleisömäärät on vertailukelpoisia toisten joukkueiden ja eri vuosien välillä.

Mun mielestä jo se että asiasta on epätietoisuutta, pitäisi saada Liigan tekemään asiassa yhteisiä määrityksiä. Voin vain puhua omasta puolestani, mutta kyllä mä miellän yleisömäärän tarkoittavan sitä määrää, joka on paikalla katsomoissa ottelun aikana ostettuaan pääsylipun tai kausikortin. Nykyään ei pitäisi olla vaikeaa löytää toimivaa järjestelemää, joka laskee ja kirjaa ovesta sisään tulleet katsojat. Itseasiassa sen pitäisi olla helpompaa kuin koskaan. Miksi siis pitää arpoa? Edelleenkään en ymmärrä miksi pitää laskea myydyt kausikortit automaattisesti paikallaolijoiksi, juniorit, työstä saadut tyky-liput, vapaaliput jne.

En mä keksi tälle muuta selitystä kuin sen, että halutaan saada luvut näyttämään paremmalle kuin ovatkaan, ja se näyttää sopivan myös Liigalle kerran mitään ohjeistusta ei ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hops

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En mä keksi tälle muuta selitystä kuin sen, että halutaan saada luvut näyttämään paremmalle kuin ovatkaan, ja se näyttää sopivan myös Liigalle kerran mitään ohjeistusta ei ole.

Runkosarjaan mahtuu pelejä joihin en ole päässyt, mutta olen kausikortin kautta maksanut niistäkin peleistä. Koen, että mielummin olen osana ilmoitettua yleisömäärää vaikken ole pelissä kun kerran lipun olen ostanut.

Tuntuu jotenki oudolta että pitäisi ilmoittaa vain paikalla olevat ja jättää ne ilmoittamatta jotka on lipun ostaneet mutteivat paikalla. Tietysti voisi ajatella että ilmoitettaisiin paikalla olevat ja kaikki jotka lipun ovat ostaneet, muta onko tuo sitten liian tarkkaa tietoa joukkueen yleisömääristä (ja täten mahdollisesti yrityssalaisuustietoja)?
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Runkosarjaan mahtuu pelejä joihin en ole päässyt, mutta olen kausikortin kautta maksanut niistäkin peleistä. Koen, että mielummin olen osana ilmoitettua yleisömäärää vaikken ole pelissä kun kerran lipun olen ostanut.

Tilikauden tuloksessa olet mukana. Kaikkiin tilastoihin ei edes rahalla pääse mukaan eikä pitäisikään. Jos ostat 99-hintasen kampanjakausarin etkä pääse peliin, niin yleisömäärästä pitäisi miinustaa 5 katsojaa.

Olisiko kumminkin paras jos tehtäisiin niin että olet vain katsojana katsojamäärässä tai yleisönä yleisömäärässä?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eroa on vain TV sopparien hinnasta, joka kaiketi ei välity yleisömääriin?

Televisoinnin vaikutus katsojamääriin on sama, koska kaikkien saatavuus täysin samalla tasolla. Kaikki ovat maksukanavilla ja saatavissa internetistä. Kiekko ja Jalkapallo ehkä heikommassa asemassa kun MaJu ottelut eivät ole YLE kanavilla kuten Koriksella ja Lentiksellä... (tai no osa kiakosta on taas YLE:llä)

Eli miten tossa jutussa olisi pitänyt ottaa huomioon televisionäkyvyys kun puhutaan yleisömääristä?
Teoriassa vaikutus on sama, käytännössä ei. Maksukanavilla on suuria hintaeroja, kuten myös otteluiden pääsylipuilla. Lisäksi eri maksukanavapaketteihin kuuluu erilaista sisältöä, joka vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin. Silläkin on iso merkitys, että maksatko erillistä hintaa pelkästään yhtä sarjaa nähdäksesi.

Siinä vain valehtelee itselleen, jos ei näe näitä asioita merkittävinä tekijöinä yleisömääristä puhuttaessa.

Yksi mielenkiintoinen asia olisi vertailla miten erilaiset televisioinnit ovat vaikuttaneet yleisömääriin. Ei siitä kovin kauaa ole, kun millään lajilla ei ollut kunnollista televisiointia.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Tämän päivän Turun Sanomassa Tepsin liiketoiminnanjohtaja kertoi yleisömäärän laskentatavasta TPS:n osalta. Automaattisesti määrään lasketaan vajaat 2000 kausaria, kaikki juniorikorttilaiset sekä vanhempiensa mukana ilmaiseksi saapuvat lapset. Töissä olevia tai toimittajia ei lueta mukaan. Liekö tämä käytäntö muillakin pl. KooKoo.? Eli jos katsomossa on 0 katsojaa yleisömäärä lienee 2500 kieppeillä..

Vähän vielä pidemmälle vietyä hassuttelua...eli jos Turussa mokattaisiin jotain isosti ja Liiga määräisi pelaamaan tyhjille katsomoille, niin yleisömääräksi ilmoitettaisiin edellen tuo 2500?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hops

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eroa on vain TV sopparien hinnasta, joka kaiketi ei välity yleisömääriin?

Televisoinnin vaikutus katsojamääriin on sama, koska kaikkien saatavuus täysin samalla tasolla. Kaikki ovat maksukanavilla ja saatavissa internetistä. Kiekko ja Jalkapallo ehkä heikommassa asemassa kun MaJu ottelut eivät ole YLE kanavilla kuten Koriksella ja Lentiksellä... (tai no osa kiakosta on taas YLE:llä)

Eli miten tossa jutussa olisi pitänyt ottaa huomioon televisionäkyvyys kun puhutaan yleisömääristä?
Noista ainakin Ruutu+ on sellainen, että sitä jaetaan ilmaiseksi jos tilaa lehtiä tai jotain muuta sanoma konsernin tavaraa.
Mutta niin sen kuin Elisan paketin tilaaja määrät urheilun takia ovat hyvin pieniä, sen sijaan Viasatin ja Telian osalta määrät ovat toista luokkaa.
Näitä ei siis tilata mitenkään vain yhden lajin seurannan takia enemmänkin ne tulevat mukana toisin kuin Telian ja Viasatin kanavat.

Kyllä se vaan kummasti vaikuttaa yleisömääriin ja kiinnostavuuteen jos ennen tietyt kaverit kävivät katsomassa livenä 15-20 peliä kaudessa nyt määrä on 5-10 ja loput Telian kautta, lisäksi vielä näkee ne vieraspelit.
Joten väitän noista muihin verrattuna liigalla on kokonaisseuraaja määrä kasvanut monella muulla noista pysynyt samana.
 

Hops

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KooKoo
Noista ainakin Ruutu+ on sellainen, että sitä jaetaan ilmaiseksi jos tilaa lehtiä tai jotain muuta sanoma konsernin tavaraa.
Mutta niin sen kuin Elisan paketin tilaaja määrät urheilun takia ovat hyvin pieniä, sen sijaan Viasatin ja Telian osalta määrät ovat toista luokkaa.
Näitä ei siis tilata mitenkään vain yhden lajin seurannan takia enemmänkin ne tulevat mukana toisin kuin Telian ja Viasatin kanavat.

Kyllä se vaan kummasti vaikuttaa yleisömääriin ja kiinnostavuuteen jos ennen tietyt kaverit kävivät katsomassa livenä 15-20 peliä kaudessa nyt määrä on 5-10 ja loput Telian kautta, lisäksi vielä näkee ne vieraspelit.
Joten väitän noista muihin verrattuna liigalla on kokonaisseuraaja määrä kasvanut monella muulla noista pysynyt samana.

En ymmärrä yhtään sun logiikkaa. Ruutu+ halpa tai ilmainen ja paljon katsojia joten ei vaikuta katsojamääriin paikan päällä toisin kuin Telia josta pitää itse etsiä tieto jostain jos haluaa seurata Liigaa?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En ymmärrä yhtään sun logiikkaa. Ruutu+ halpa tai ilmainen ja paljon katsojia joten ei vaikuta katsojamääriin paikan päällä toisin kuin Telia josta pitää itse etsiä tieto jostain jos haluaa seurata Liigaa?
Ruudun sarjat ovat keskimäärin niitä joita seuraavat katsovat paikanpäällä aina kuten pesäpallossa ja lentopallossa joita pelataan pienemmillä paikkakunnilla ja pelit ovat yhteisön kokoontumisia.
Liigaa taas pelataan isommilla paikkakunnilla joissa tuo yhteisöllisyys ei ole niin isoa ja pelit ovat enemmän yksilön omia valintoja.

Miten Telian teitoja mukaan pitää etsiä? Löytyy todella helposti ja ennen kaikkea se pitää hankkia ja otetaan sen takia kun on mielenkiintoa lajia kohtaan.
 

Hops

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KooKoo
Ruudun sarjat ovat keskimäärin niitä joita seuraavat katsovat paikanpäällä aina kuten pesäpallossa ja lentopallossa joita pelataan pienemmillä paikkakunnilla ja pelit ovat yhteisön kokoontumisia.
Liigaa taas pelataan isommilla paikkakunnilla joissa tuo yhteisöllisyys ei ole niin isoa ja pelit ovat enemmän yksilön omia valintoja.

En mä nyt vieläkään ymmärrä. Liiga oli Ruutu+ vielä 2017-18. Sen jälkeen yksi kausi Telialla ja nyt on päällä toinen. Ei katsojamäärät ole sinä aikana kehittyneet paljon paremmiksi tai huonommiksi. Mitä varten tämä on oleellista?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En mä nyt vieläkään ymmärrä. Liiga oli Ruutu+ vielä 2017-18. Sen jälkeen yksi kausi Telialla ja nyt on päällä toinen. Ei katsojamäärät ole sinä aikana kehittyneet paljon paremmiksi tai huonommiksi. Mitä varten tämä on oleellista?
Ruudun katsojamäärät ovat muuttuneet, samoin Telian ja osannet itse päätellä kumpaan suuntaan.
Ei ole hallilla kävijöiden määrät muuttuneet nyt mutta kun verrataan siihen mitä oli ennen niin nykyisin kokonaiskatsojamäärä on isompi kuin 5v saati 10v sitten kun porukka näkee pelejä mutta hallilla ei käydä enää yhtä aktiivisesti.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Mielenkiintoista nähdä huomisen liigakierroksen yleisömäärät. Veikkaan, että tyhjää löytyy enemmän kuin tavallisesti.
 

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mielenkiintoista nähdä huomisen liigakierroksen yleisömäärät. Veikkaan, että tyhjää löytyy enemmän kuin tavallisesti.

Voi olla että jossain alkaa yleisömäärä ykkösellä. Onneksi KooKoolla ei ole peliä kun varmasti EM-karsinta vaikuttaa ainakin muutamalla sadalla yleisömääriin
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Olisko ihan hölmöä jos yleisömäärän lisäksi ilmoitetaan täyttöaste? Kuvitellaan että Nordiksella olisi räntäisenä marraskuisena tiistai-iltana saipaa vastaan reilut 4000 katsojaa niin täyttöaste olisi vain 50% mutta katsojamäärään moni liigajoukkue olisi enemmän kuin tyytyväinen. Täyttöasteen vertaaminen olisi (ehkä) oikeudenmukaisempi tapa verrata esimerkiksi HIFK:n (tai TPS:n) ja Sportin kotiotteluita. Samalla näkisi miten järkyttävä yleisökato on ollut esimerkiksi Turussa. Tällä kaudella Turussa on täyttöaste ollut vaivaiset 38,5% ja Mikkelissä jossa pienin yleisökeskiarvo (2740) täyttöaste 65%. Täyttöastevertailussakin HIFK on aika kova, tällä kaudella ~89%
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisko ihan hölmöä jos yleisömäärän lisäksi ilmoitetaan täyttöaste?

Ei kai lisätilastoista lopulta haittaa kun kaikki saa helposti nykypäivänä ohjelmoitua, mutta tiedä sitten onko tuosta tilastossa mitenkään hirveä hyöty hahmottamisesta. Jyväskyässä esimerkiksi voi olla hallin täyttöaste todella korkea vaikka olisi kato yleisöstä
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä veikkaan että vaikuttaa myös Tampereella. Vielä ei kuitenkaan pelata mestaruudesta. Onko Tampereen derbyjäkin kahdeksan runkosarjassa?
Paikallispelejä on kuusi, eli maksimi mitä voi olla, kun joukkueet ovat samassa lohkossa (kolmashan tuossa on loogisesti Sport, koska Vaasa on Tampereelta katsoen niin lähellä).

Mitä tuossa äsken katsoin paikkakarttoja, niin vain C3:ssa (istumakulma Tapparan päädyssä; peli on Ilveksen kotipeli) on vierekkäisiä paikkoja tarjolla, ja yhteensä tuossa lohkossa vapaina joitain kymmeniä paikkoja. Muissa lohkoissa hajapaikkoja jos niitäkään. En nyt ole varma, ovatko kaikki oikeasti myytyjä, vai onko Ticketmasterilla jokin typerä varausmahdollisuus olemassa, mutta joka tapauksessa en ihmettelisi, vaikka peli myytäisiin täyteen. Paikallispeli, perjantai, molemmilla kulkee ja edelliset ratkenneet maalin erolla vuoroin kummallekin. Kyllä tuo houkuttaa väkeä, olkoon samaan aikaan tarjolla mitä onkaan.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja onhan nyt pikkujouluaika. Kai seurat ovat osanneet ennakkoon myydä kunnolla kaikenlaisia paketteja jo ennen kuin suuri yleisö tajusi, että jalkapalloakin pelataan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tänään Kuopiossa ja Vaasassa saa lippua vastaan koko katsomo-osion omaan käyttöön.
Alle 2000:n lukemaa ei takuulla silti ilmoiteta, vaikka olisi yksi katsoja per katsomolohko paikalla.

Kyllähän tänään on hankala pelipäivä markkinointiosastoille, kun huuhkajien ratkaisupeli sattui samaan iltaan ja vielä tuo televisiointi ilmaiskanavalta. Erityisen haastava tilanne on Vaasassa, kun heti huomenna taas kotipeli.
 

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hienoa, että Ilveskin nykyään taas saa paikallispelit myytyä loppuun. Noina tuskien vuosina ei aina niin ollut. Ja onhan Ilveksen yleisökeskiarvo jatkamassa nousuaan tänäkin vuonna, vaikka kauden alku oli katastrofaalinen. Nukkuvat rivit alkaneet hiljalleen heräillä Ilveksen uuteen tulemiseen.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielenkiintoista nähdä huomisen liigakierroksen yleisömäärät. Veikkaan, että tyhjää löytyy enemmän kuin tavallisesti.

Pakko myöntää että vaikka en futisihminen juuri ole niin illan potkupallopeli menee Kärppien pelin edelle, tosin se ei katsojamääriin vaikuta mutta liekkö yleinen ilmapiiri hiukan vastaava. Ainakin omassa kaveripiirissä. Kärpät kuitenkin pysynee vähintään kakkosena kierroksen jälkeenkin ni ei haittaa vaikka yksi kierros jää vähän vähemmälle huomiolle :)

Nimim Gloryhuntter
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös