Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 420 668
  • 3 607

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Talous ja verot oli sekavaa. Nyt ilmasto.

Sekavaa oli suhteellisen mieto ilmaus. Onko joskus ollut ulosanniltaan ja esiintymistaidoltaan noin heikkoa pääministeriä. Ei ole minun muistihistoriani aikana.
Ilmastokeskustelusta tuli juuri sitä mitä odottaa saattoi.
Olen minä omalla kierolla tavallaan tietenkin tyytyväinenkin tämän hallituksen budjettiin. Syyt siihen on Savonlinnan saama tuki joka tietenkin koskettaa itseäni Savonlinnan ollessa lähin kaupunki. Ja toinen että meidän yrittäjien tuloihin ei juuri puututtu.

En silti millään tasolla enkä missään hyväksy että mikään taho, olkoot sitten ihminen, kunta tai valtio, elää kuluttaen enemmän kuin on mitä kuluttaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sekavaa oli suhteellisen mieto ilmaus. Onko joskus ollut ulosanniltaan ja esiintymistaidoltaan noin heikkoa pääministeriä. Ei ole minun muistihistoriani aikana.
Ilmastokeskustelusta tuli juuri sitä mitä odottaa saattoi.

Pääministerin ulosannista ja esiintymistaidosta olen eri mieltä. Rinne on parantanut todella paljon, ja joskus - kuten tällä kertaa - se myös näkyy. Ihan leppoisaa jutustelua, jossa oli hieman konkretiaakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kaiken kaikkiaan ihan hyvä a-talk. Ei poliittinen keskustelu tuon parempaa voi olla, kun opposition on haukuttava hallitusta asioista, joita oppositio teki itse hallituksessa (esim. velkaantuminen). Halla-aho, Rinne, Orpo järjestyksessä. Ja tällä kertaa Kulmuni jäi niukasti mitalisijojen ulkopuolelle. Lähinnä tuli mieleen, olisiko teinisarja hänelle vielä parempi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tänään olivat vanhat herrat Raimo Sailas ja Erkki Virtanen Mikä maksaa? -ohjelmassa kommentoimassa budjettia ja kuvaamassa sen synnytysprosessia yleisesti, virkamiehen kulmasta. Myös muistoja menneistä toki.


Hauska oli Virtasen mielipide ministerien avustajien määrän lisäykseen.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Pääministerin ulosannista ja esiintymistaidosta olen eri mieltä. Rinne on parantanut todella paljon, ja joskus - kuten tällä kertaa - se myös näkyy. Ihan leppoisaa jutustelua, jossa oli hieman konkretiaakin.

On parantunut, mutta ei ole hyvää. Ihan mielenkiinnosta niin ketä pidät huonommin keskusteluissa esiintyneenä pääministerinä ihan hetkeen?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On parantunut, mutta ei ole hyvää. Ihan mielenkiinnosta niin ketä pidät huonommin keskusteluissa esiintyneenä pääministerinä ihan hetkeen?

Äkkiseltään tulee esim 10 vuoden ajalta mieleen Kiviniemi, Vanhanen ja Sipilä pm-loppuaikoinaan. Lisäksi itseeni ei uppoa orpomainen selittely. Onneksi ei enää kenttäväkeenkään samalla tavalla kuin ennen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Äkkiseltään tulee esim 10 vuoden ajalta mieleen Kiviniemi, Vanhanen ja Sipilä pm-loppuaikoinaan. Lisäksi itseeni ei uppoa orpomainen selittely. Onneksi ei enää kenttäväkeenkään samalla tavalla kuin ennen.

Tähän sallittaneen pikkuloikkaus Kokoomuksen puoleen: minä olisin halunnut nähdä Elina Lepomäen iskemässä, hänellä on mielestäni hyvä kyky tiiviisti argumentoida, haastaa ja myös selittää, vaikkapa edellisen hallituksen tekemisiä.

Halla-aho on selkeyttänyt retoriikkaansa, lataa ytimekkäästi kysymyksiä ja nykyään myös vastaa oitis, ei enää minuutin tieteentekijän johdantoa, jonka jälkeen vasta vastaus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oli Sipilästä mitä mieltä tahansa, samoin kuin Vanhasesta, ei Rinne kyllä yllä millään tasolla samantasoiseen esiintymiseen. Osaamispuolesta puhuttaessa eroa on valovuosi lisää.
A-talkin parasta antia oli Halla-aho, tuli ihan asia tekstiä ja ulosantikin on rennompaa kuin vaikka vuosi sitten.

Halla-aho oli tosiaan ykkönen. Näissä muissa mulla painaa myös esiintymisen sisältö. Vaikkapa Orpo on erinomainen, asiantuntevalta kuulostava. Mutta kun Orpon puolue teki NATO-päätöksen ja Orpo totesi kevään vaalitenteissä, että eihän sitä nyt olla hakeutumassa. Ja taas oppositiossa nosti aiemmin esille NATO:n. Tätä tarkoitan selittelyllä. Aina on selitys ja kun on paikka, ei tehdä mitään. Silloin sujuvista puheista tulee tefloni-orpo mieleen. Vähän samaa muistelen Vanhasen ja Sipilä osalta.

Moni näkee varmaan toisin ja eipä se mua haittaa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Oli Sipilästä mitä mieltä tahansa, samoin kuin Vanhasesta, ei Rinne kyllä yllä millään tasolla samantasoiseen esiintymiseen. Osaamispuolesta puhuttaessa eroa on valovuosi lisää.
A-talkin parasta antia oli Halla-aho, tuli ihan asia tekstiä ja ulosantikin on rennompaa kuin vaikka vuosi sitten.

Kyllä se on juuri näin. Mikäli pystyy väittämään että Rinne olisi parempi esiintyjä kuin Vanhanen tai Sipilä niin pitää olla aika vahvat antipatiat kepulaisiin. Tai siltä se vaikuttaa kun muistista tuli vain kepulaisia joista kaksi oli vielä varsin asiallisia esiintyjiä. Toisaalta välähti kyllä itselläni yksi haastaja Rinteen huonolle esiintymistaidolle ja kas, kepulainenhan sekin. Anneli Jäätteenmäki on vastaus tähän. Jäätteenmäelle ei jäänyt paljon jälkipolville kerrottavaa pääministerin pestistään.

Itse tuosta A-talkista jäi siinä mielessä hyvä maku että rahan pohjatonta kaivoa ei tongita enää jos työllisyystavoitteiden kohdalta näyttää huonolta noin vuoden päästä. Ja kukas tähän uskoo, ei kukaan. Ainoa sauma siellä on että Kepu pitää sanansa talouden tasapainosta ja viimeistään silloin kaataa hallituksen.

Tulee mukava oravan pyörä kun tilalle pamahtaa porvarihallitus ja ja kaikkia ihania nallekarkkeja vedetäänkin takaisin ja taas saa kansa ulvoa. Ulvokoot kunhan valtion taloudessa säilyisi edes joku tolkku.

e: Orpo ei tietenkään ole kepulainen, en vaan laskenut sitä edellä olevan viestin mukaan huonommaksi esiintyjäksi. Mutta olisikohan tämä tässä ainakin tältä erää. Minua on monesti houkuteltu kuntapolitiikkaan mukaan ja olen ilmoittanut että ilmoitan sitten itse halukkuuden jos sellaista joskus ilmenee. Minun hermoilla ei politiikkaa tehdä, joten riittänee kun pärisee jatkoajassa tyhjää.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tähän sallittaneen pikkuloikkaus Kokoomuksen puoleen: minä olisin halunnut nähdä Elina Lepomäen iskemässä, hänellä on mielestäni hyvä kyky tiiviisti argumentoida, haastaa ja myös selittää, vaikkapa edellisen hallituksen tekemisiä.

Halla-aho on selkeyttänyt retoriikkaansa, lataa ytimekkäästi kysymyksiä ja nykyään myös vastaa oitis, ei enää minuutin tieteentekijän johdantoa, jonka jälkeen vasta vastaus.


Juuri näin. Orpon ja Lepomäen erottaa se, että Lepomäki hallitsee asiasisällön Orpoa paremmin, ja pysyy myös sen mukaisissa johtopäätöksissä puolueen positiosta riippumatta. Halla-ahon osalta joillekin saattoi tulla yllätyksenä talousosaaminen. Tuossa porukassa ihan kärkipäätä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mikäli pystyy väittämään että Rinne olisi parempi esiintyjä kuin Vanhanen tai Sipilä niin pitää olla aika vahvat antipatiat kepulaisiin.

Miksi ihmeessä pitäisi olla antipatia kepuun, jos on kanssasi erimielinen? No, kepulaissilmin varmaan sitten näin. Oman näkemykseni perustelin todeten esimerkkeinä, että esiintymiseen kuuluu myös uskottava sisältö. Orpon veivaus NATO:lla siitä riippuen, mikä on puolueen positio, oli esimerkkinä. Se ei ole uskottavaa, eikä sitä voi paikata puhumalla selkä suorana.

Mutta, ei tästä varmaan samaa mieltä olla. Eikä tarvitsekaan. Itseltäni Sipilän pisteet ja eräänlainen rehellisyys putosivat YLE-riidan ja hallituskähminnän kautta persujen hajottua. Sen jälkeen Sipilä näyttäytyi jotenkin reppanalta. Ei ollut aiempaa sujuvuutta ja asiaosaaminenkin takerteli. Mutta mahdollisesti vain mun telkkarissa.
 
Viimeksi muokattu:

Analyzer

Jäsen
Tähän sallittaneen pikkuloikkaus Kokoomuksen puoleen: minä olisin halunnut nähdä Elina Lepomäen iskemässä, hänellä on mielestäni hyvä kyky tiiviisti argumentoida, haastaa ja myös selittää, vaikkapa edellisen hallituksen tekemisiä.

Halla-aho on selkeyttänyt retoriikkaansa, lataa ytimekkäästi kysymyksiä ja nykyään myös vastaa oitis, ei enää minuutin tieteentekijän johdantoa, jonka jälkeen vasta vastaus.

Molemmat kappaleet asiaa. Orpon eväät alkavat olla syöty, Lepomäki voisi toimia paremmin oppositiopuheenjohtajana.
Halla-ahon esiintymisessä oli tapahtunut iso muutos. Uutta oli nasevat välikysymykset ja haastot, aiemmin tyytynyt vastaamaan toimittajan kysymyksiin omalla vuorollaan.

Rinne oli todella epävarma. Kulmuni oli vähän untuvikko tuossa jengissä, mutta erottui positiivisuudellaan.
 

Analyzer

Jäsen
Oli Sipilästä mitä mieltä tahansa, samoin kuin Vanhasesta, ei Rinne kyllä yllä millään tasolla samantasoiseen esiintymiseen. Osaamispuolesta puhuttaessa eroa on valovuosi lisää.
A-talkin parasta antia oli Halla-aho, tuli ihan asia tekstiä ja ulosantikin on rennompaa kuin vaikka vuosi sitten.

Samaa mieltä, kyllähän Sipilä on nimenomaan suorastaan erinomainen esiintyjä. Eikä substanssiakaan voi moittia.

Rinne on osastoa luokaton esiintyjänä, mutta substanssipuolella hän kehittyy kuitenkin koko ajan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomuksen kannatuksen kannalta olisi suotavaa palata harjoittamassaan politiikassa 20 vuotta taaksepäin, tulos ei varmasti olisi huonompi.
Tuo NATO asia toimii yhtenä hyvänä esimerkkinä pelonsekaisesta käyttäytymisestä.

OIkeistopuolueiden asema on osin samalla tavalla ongelmallinen kuin vasemmistopuolueiden (USA, Eurooppa). Kokoomuksen tulisi olla oikeistopuolue, joka on oikealla. Nyt se on joissakin asioissa eurooppalaisia demareita enemmän vasemmalla.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo

12961

Jäsen
Halla-aho oli tosiaan ykkönen. Näissä muissa mulla painaa myös esiintymisen sisältö. Vaikkapa Orpo on erinomainen, asiantuntevalta kuulostava. Mutta kun Orpon puolue teki NATO-päätöksen ja Orpo totesi kevään vaalitenteissä, että eihän sitä nyt olla hakeutumassa. Ja taas oppositiossa nosti aiemmin esille NATO:n. Tätä tarkoitan selittelyllä. Aina on selitys ja kun on paikka, ei tehdä mitään. Silloin sujuvista puheista tulee tefloni-orpo mieleen. Vähän samaa muistelen Vanhasen ja Sipilä osalta.

Orpon teflonpintaisuus kuvaa minusta kotimaista poliittista kulttuuria ja jatkuvaa poliittista takinkääntöä erinomaisesti. Nykyinen poliittisen päätöksenteon koodi ei oikein salli hallituspuolueelta hallitusohjelman suhteen kovin ristiriitaista ilmaisua.

Iso osa Rinteen julkisista kommenteista on ollut kuin suoraan Kummelin pääministeri -sketsistä. Anttikin on sentään hieman rutinoitunut ja osaa tai on opetettu luomaan omanlaistaan teflonpintaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sipilän uskottavuus toki tippui mainitsemiesi tapahtumien johdosta, mutta mielipiteeni on silti se, ettei Rinne pysty edes lähelle samaan nykyisellään.
Tämä on toki omaa näkemystä, muttei tuo koplaus niin paljoa vaikuttanut kun asiaosaamista riitti edelleen. Ilman SOTE seikkailua.ja PerSu sotkuja Sipilä olisi saanut pääministeri pestistään täältä kiitettävän arvosanan.

Eri mieltä siis ollaan. Taisi olla Kepun äänestäjätkin. Oliko se nyt historian kovimpia vaalitappioita? Mulla siis - kuten jo totesin Orpon kautta - kyse myös politiikan sisällöstä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Orpon teflonpintaisuus kuvaa minusta kotimaista poliittista kulttuuria ja jatkuvaa poliittista takinkääntöä erinomaisesti. Nykyinen poliittisen päätöksenteon koodi ei oikein salli hallituspuolueelta hallitusohjelman suhteen kovin ristiriitaista ilmaisua.

Iso osa Rinteen julkisista kommenteista on ollut kuin suoraan Kummelin pääministeri -sketsistä. Anttikin on sentään hieman rutinoitunut ja osaa tai on opetettu luomaan omanlaistaan teflonpintaa.

Totta. Toisaalta Rinnehän on muuttunut takakireästä, vittuilevasta ay-jyrästä vitsejä heittelevään, jouhevaan ja hymyilevään asiapoliitikkoon. Toki matkaa on paljon, mutta kuten totesin, lyö jo nyt Sipilän viimeiset pari vuotta.

Ja saatan olla väärässä, mutta näin neutraalina ei-kepulaisena ja ei-demarina tuon näen. Ja en todellakaan fanita Rinnettä. Lienee palstalla tuttua... Mutta toivon halltukselle onnistumisia. Ihan Suomen takia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No jos nyt mietin politiikan sisältöä Rinne vs Sipilä, niin kylläkai tuolla mittarilla Rinne jää vielä kauemmas.
Sipilän politiikka oli liian Kokoomuslaista (sitä vanhempaa), eikä sen takia miellyttänyt edes kaikkein kovimpia Keskustalaisia. Toki pako äänestäjäkunnassa suuntautui enemmän Persujen suutaan, maahanmuuttopolitiikka lienee suurin yksittäinen tekijä tässä.

Minusta Rinne tekee demaripolitiikkaa, ja perustelee sen. En kannata sitä, mutta Rinteen ja hallitukseen halunneiden näkökulmasta he tietävät, mitä on tarjolla ja mitä on tulossa. Pidän esimerkiksi valittua talouspolitiikkaa hyvin mielenkiintoisena. Nythän moni talousasiantuntija on muuttanut näkemystään valtioiden velkaantumisesta. Myös Euroopassa. Se, että Orpo on studiossa ja aukoo päätään velkaantumisesta, on surkuhupaisaa, koska Kokoomus on lisännyt velkaa kun on hallitukseen päässyt.

Politiikan sisällön osalta aika näyttää. Kun Rinteen hallitus on ollut vasta muutaman kuukauden kasassa, katsotaan nyt 1-2 vuotta ainakin. Itselläni ei ole hyvinä fiboja hallituksen tuloksista, mutta kyllä mä jaksan odottaa sen verran, että on riittävästi dataa käsillä. Saattaa hyvin olla, että Sipilän hallitus jää lopulta Rinteen hallitusta paremmaksi. Mutta varmaa se ei ole. Ja vertailu voi olla hyvin vaikeaa johtuen muutoksista globaaleissa näkymissä.
 

12961

Jäsen
Ja saatan olla väärässä, mutta näin neutraalina ei-kepulaisena ja ei-demarina tuon näen. Ja en todellakaan fanita Rinnettä. Lienee palstalla tuttua... Mutta toivon halltukselle onnistumisia. Ihan Suomen takia.

Isänmaallisuuttani toivo(i)n samaa.

Näin puoluekannattoman, oikealle kallellaan olevan liberaalin silmin hallitus näyttää ihan vastaavalta kaaokselta kuin Kataisen sixpack. Kepun, vihreiden ja vasureiden välillä on kitkaa ja se myös näkyy. Ristiriitaiset ulostulot ovat toistuvia.

Tämä vas/vihr ja kepun välinen ristiveto on toisaalta sopiva siksi, että syvänpunaiset hulluudet jäävät poliittisiksi väännöiksi.

Talouden osalta vanhat realiteetit ovat muuttuneet lopullisesti tai ainakin hyvin pitkäksi aikaa. Onko sitten VM:n vai kenen aiheuttamaa/ansiota, ettei matalan korkotason ole uskottu jatkuvan pitkään? Monet nyrkkisäännöt kääntyvät/ovat jo kääntyneet aivan päälaelleen.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Isänmaallisuuttani toivo(i)n samaa.

Näin puoluekannattoman, oikealle kallellaan olevan liberaalin silmin hallitus näyttää ihan vastaavalta kaaokselta kuin Kataisen sixpack. Kepun, vihreiden ja vasureiden välillä on kitkaa ja se myös näkyy. Ristiriitaiset ulostulot ovat toistuvia.

Tämä vas/vihr ja kepun välinen ristiveto on toisaalta sopiva siksi, että syvänpunaiset hulluudet jäävät poliittisiksi väännöiksi.

Talouden osalta vanhat realiteetit ovat muuttuneet lopullisesti. Onko sitten VM:n vai kenen aiheuttamaa/ansiota, ettei matalan korkotason ole uskottu jatkuvan pitkään? Monet nyrkkisäännöt kääntyvät/ovat jo kääntyneet aivan päälaelleen.

Tässä esimerkki väännöistä ja täytyy jo sanoa, että on poikkeuksellinen ilta, kun olen seuraavaksi Merja Kyllösen kanssa samaa mieltä:


Hallituksen toiminta on ollut sekavaa ja Rinteen ulostulot ovat sitä lisänneet. Itsekin kommentoin Rinteen toimintaa hänen heittäessään valtionohjauksesta vastaavan ministerinsä bussin alle. Mutta jos Rinteen linja oli hallituksen päättämä linja, Rinne toimi vain oikein. Tässä vaiheessa on laitettava ministerin ojennukseen, jos he sooloilevat. Rinteen itsensä mukaan (tänään a-talk) hänen puuttumisensa johtui siitä, että hallituksen linjaa ei noudatettu. Tiedä sitten.

Mites edellinen halitus? Sipilä uhkasi erolla jo 4-6 kuukauden jälkeen. Että oli sekin melkoista, vaikka monikaan ei tuota enää taida edes muistaa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Väittikö täällä oikeasti joku hetki sitten, että Antti Rinne on parempi esiintyjä kuin Matti Vanhanen tai Juha Sipilä.

Jos joku kirkkain silmin pystyy sellaista väittämään niin vilkaiseppa ensin tämä Matti Vanhasen luento:





ja Sitten vaikkapa tämän Sipilän puheen:





Rinteen puheesta nyt ei varmaan tarvi laittaa esimerkkiä, sehän horisee joka päivä jossain.
Tuo nyt ei ole mikään mielipideasia. Yläkoululainenkin osaa listata esimerkiksi Juha Sipilän käyttämät vaikuttamisen keinot ja laskea Antti Rinteen rykimiset.
 

12961

Jäsen
Tässä esimerkki väännöistä ja täytyy jo sanoa, että on poikkeuksellinen ilta, kun olen seuraavaksi Merja Kyllösen kanssa samaa mieltä:


Hallituksen toiminta on ollut sekavaa ja Rinteen ulostulot ovat sitä lisänneet. Itsekin kommentoin Rinteen toimintaa hänen heittäessään valtionohjauksesta vastaavan ministerinsä bussin alle. Mutta jos Rinteen linja oli hallituksen päättämä linja, Rinne toimi vain oikein. Tässä vaiheessa on laitettava ministerin ojennukseen, jos he sooloilevat. Rinteen itsensä mukaan (tänään a-talk) hänen puuttumisensa johtui siitä, että hallituksen linjaa ei noudatettu. Tiedä sitten.

Mites edellinen halitus? Sipilä uhkasi erolla jo 4-6 kuukauden jälkeen. Että oli sekin melkoista, vaikka monikaan ei tuota enää taida edes muistaa.

Kyllösen lainaamassasi jutussa esittämiin mielipiteisiin on minullakin hyvin vähän poikkipuolista sanottavaa. Kotimaista politiikkaa seuraamalla oppii arvostamaan suorapuheisuutta ja rehellisyyttä. Kyllönen on jättänyt muutenkin itsestään aivan asiallisen kuvan. Hänen kanssaan voisin kuvitella saavani aikaan mielipide-eroista huolimatta mielenkiintoista ja asiallista keskustelua. Li Andersson on tässä mielessä aivan toista maata.

Oliko case Postissa lopulta kysymys siitä, kuka ministereistä vastaa valtio-omistusten ohjauksesta vai siitä, että suora poliittinen puuttuminen työehtoihin oli ylipäätään harkitsematonta? Minulle jäi vanhoista AY-Rinteen siteerauksista se kuva, että silloinen kritiikki koski ylipäätään minkäänlaista poliittista puuttumista työmarkkinoihin. Tässä suhteessa oli aivan sama kenen vastuulla omistajaohjaus oli/on ja tapaus näytti sellaisenaan rumalta. Paateron suolaaminen ei tietysti ainakaan lisännyt hallituksen tai SDP:n sisäistä luottamusta ja solidaarisuutta.

Se on totta, että jos/kun yhdessä sovitusta poikettiin, niin pääministerin tehtävä oli paimentaa laumaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös