Autoiluketju

  • 3 192 658
  • 18 516

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on lievää autokuumetta päällä. Kovasti houkuttelisi nykyinen Superbin sedan vaihtaa pakuun. Merkit ja mallit mitä olen pohtinut, ovat MB Vito, Toyota Proace tai VW Transporter. Ehkä myös Volkkarin Caddy, joskin niiden automaattivaihteisto on ilmeisesti aika herkästi porsivaa kampetta. Muista malleista mulla ei ole tietoa sitäkään vähää, enemmänkin mielikuvia. Vito nyt ehkä eniten noista houkuttelisi, Volkkarit vähiten, jos jotain rankkausta tekee.

Olisi harrastusvälineiden (pyöräily) kuskaamisen kannalta nykyistä mieluisampi vaihtoehto. Penkit kaadettuna ja eturengas irti yksi fillari menee kivasti. Kahden kanssa on jo hankalempaa. Kerran olen kuskannut ja senkin seurauksena pari ikävää naarmua takakontin luukun alapuolelle. Vetokoukkuun voisi investoida, mutta sadekelillä pyöriä kuljetettaessa ovat nopeasti pesukunnossa. Kattotelineet toinen vaihtoehto, mutta kuulostaa tuokin hankalalta hilata fillari ylös katolle. Jotenkin voisin kuvitella ettei auton katto siinä välttyisi naarmuilta ja lommoilta, ainakaan alkuun. Niin ja kyllähän tuolla tavaratilalla sitten muutakin toki kuskailisi.

Onhan tuo muutenkin vähän hassua, kun on ajellut sedanilla nyt vajaan 1,5 vuotta pääsääntöisesti takapenkit alhaalla. Eikä nyt ole lähitulevaisuudessa nähtävissä, että matkustajien määrä radikaalisti kasvaisi, joten tarkemmin ajateltuna helvettiäkös minä takapenkillä teen.

Täytyy nyt vielä miettiä, ettei hätäisellä päätöksellä kuitenkaan tee vaihtoa. Tuollainen vm. 2010-2015 ikäinen ajokki olisi hakusessa, jolla kilsoja olisi maltillisesti (max. 150tkm) ja mielellään automaattivaihteistolla, kun siihen on nyt tottunut. Eli jos kenelläkään on antaa vinkkiä viestin alussa mainituista merkeistä ja malleista, joko puolesta tai vastaan, niin mielellään niitä vinkkejä lukisin.
 

Tuamas

Jäsen
No jokaista noita on hiukan tullut ajeltua, näin maallikon tuntuma pelkkään ajoon liittyen:

- Vito on "henkilöautomaisin" ja paras ajaa, lisäksi penkit on ihan jees
- Transporter on varsinkin automaattina mukava, joskin hiukan enemmän "paku" ajettavana kuin Vito
- Proace on eniten vanhan liiton paku, jota en itse ottaisi ainakaan ilman merkittävää hintaeroa tai pakkoa, jos tarkoitus on ajaa ihan arkiajoa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mitä sanoo kulutusmittari? Omalla nyt kolmisen tuhatta kesän ajoja ja MY Dieselin keskikulutus 3,3l /100km. Luulisin tuosta vielä pääseväni jonnekin 2,8 tienoille meidän talouden ajoilla. Pitkällä matkalla kulutus nousee n.5l:n tuntumaan.

Ettei olisi hybridi kyseessä?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Auton saan ensi viikolla mutta kuulostaapa todella pieneltä tuo 3.3 litraa. D4:n 190hv moottoria kumminkin tarkoitat. Tuossa V70:ssä ei kyllä alle viiden pääse millään, ehkä alle kuuden kevyellä kaasujalalla.

D6 (D82PHEV) ja 215hv. Eli tämä on sittenkin ylivoimaisempi kuin pelkkä diesel.

Korjataan vielä postaustani sillä nyt näyttää pudonneen 3,2:een. Ohessa äsken otettu snäppi ajotietokoneesta (linkki imgurissa sijaitsevaan kuvaan). Näyttää keskikulutuksen 2900km ajalta sekä graafeina viimeiset 100 km sähkö ja diesel erikseen pylväinä.

Ettei olisi hybridi kyseessä?

On, niinkuin olen ketjussa jo edellä kertonut.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
D6 (D82PHEV) ja 215hv. Eli tämä on sittenkin ylivoimaisempi kuin pelkkä diesel.



On, niinkuin olen ketjussa jo edellä kertonut.

No onhan tuo nyt tietty ympäristöystävällisempi. Tätä ei vielä liene uusikorisena. Mikäköhän lienee hintapolitiikka kun on vaikka nyt D4:n verrattuna.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No onhan tuo nyt tietty ympäristöystävällisempi. Tätä ei vielä liene uusikorisena. Mikäköhän lienee hintapolitiikka kun on vaikka nyt D4:n verrattuna.

Ei ole uusikorisena ja ellen ihan väärin muista niin dieselhybridiä ei ole tulossakaan (?). Uusien hintatasosta en osaa sanoa, omani ostin "sisäänajettuna".
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
D6 (D82PHEV) ja 215hv. Eli tämä on sittenkin ylivoimaisempi kuin pelkkä diesel.

Korjataan vielä postaustani sillä nyt näyttää pudonneen 3,2:een. Ohessa äsken otettu snäppi ajotietokoneesta (linkki imgurissa sijaitsevaan kuvaan). Näyttää keskikulutuksen 2900km ajalta sekä graafeina viimeiset 100 km sähkö ja diesel erikseen pylväinä.
Mitä ihmettä tuossa graafissa on välillä 40-50 km tapahtunut, kun dieselin kulutus näyttää olleen 10 litraa sadalla tuolla välillä?

On tuo varmastikin ylivoimaisempi kuin pelkkä diesel jos ei tarvitse kovin usein ajaa pidempää matkaa. Itse pystyisin ajamaan tuolla ehkä kolmasosan päivittäisestä ajosta sähköllä, joten en säästäisi nykyiseen dieseliini verrattuna mitään kun tuon D6:n dieselin kulutus ei vaikuta ihan pientä olevan.
Ei se kuitenkaan sitä muuta ettenkö tuollaisen hyvin mielelläni hankkisi jos se vaan muuten soveltuisi omiin tarpeisiin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Volvo taisi luopua diesel-koneista, joten tuskin tulee uusia malleja.

Tuo taisi olla pitkälti julkisuustemppu. Uusi mallisto kohta valmis ja sillä mennään pienin tuunauksin kymmenisen vuotta. Diesel-koneista luopuminen taitaa käytännössä tarkoittaa ettei seuraavaan mallistoon sitä enää kehitetä riippuen toki miten maailma makaa kymmenen vuoden kuluttua. Mutta dieselit ovat takuulla nykymalliston loppuun asti mukana.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oletko @Yläpesä laskeskellut, mitä on todellinen kulutus kWh/100km tai miksei €/100km? Eli jos dieseliä menee 5€/100km, paljonko sähkö on siihen till? On hiukan valheellista puhua vain l/100km kulutuksesta, varsinkin verrattuna ICE-auton (MYDiesel-kulutukseen), kuten edellä. Toisaalta niinhän se verottajakin tekee.
Mitä ihmettä tuossa graafissa on välillä 40-50 km tapahtunut, kun dieselin kulutus näyttää olleen 10 litraa sadalla tuolla välillä?
Ei ole ollut akussa virtaa kaupunkiajossa? Tai dpf-poltto?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen ajellut nyt pari viikkoa bensahybridillä, lataukset pääosin kotona mutta jonkun kerran myös kauppareissulla, kun ChaDeMo on mahdollinen tuossa (siitä tietää toki jo heti auton merkinkin, sillä pikaladattavia taitaa olla tasan yksi).

Arkiajoa, Hyvinkäätä kauempana ei ole ollut nyt käyntiä. Reilut 500 km mittarissa ja lienee mennyt noin kaksi litraa bensaa. Sähköä lienee mennyt vajaat 100 kWh, eli sen kotihinta olisi vajaat kymmenen euroa, mutta varmaan tosiaan puolet kauppakeskuslatauksia. 50 km käytännön range riittää vaikka mihin, eikä toisaalta alle motarivauhdin PHEVin tekniikka vie paljon mitään tyhjänäkään.

Viikonloppuna tulee pidempi keikka, joten siitä näkee sitten, mihin moottoritiekulutus asettuu, kun ajetaan useita satoja kilometrejä. SUVista kun on kyse, eiväthän ne millään käyttövoimalla ole kovin taloudellisia motareilla, mutta arkikokemus todella positiivinen. Ja sähkö on aivan supermukava kaupungissa - melkeinpä harmittaa, ettei tullut suorilla siirryttyä täyssähköön, mutta siitä ei vielä perhekokoa oikein ole.

On sekä tämän kokemuksen että koeajojen suhteen muuten erittäin suuri ero, onko auto sähköauto, jossa bensamoottori avustaa vai bensa-auto, johon on ns. lyöty sähkö kylkeen. Aika iso osa PHEVeistä on jälkimmäisiä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ei ole ollut akussa virtaa kaupunkiajossa? Tai dpf-poltto?
Virtaa ei ainakaan ole ollut, mutta kiinnostikin tuo kulutuslukema. Edes kaupunkiajossa en saa dieselillä aikaiseksi tuollaista kulutuslukemaa 10 kilometrin matkalla, mutta toki tuossa D6:ssa on reippaasti isompi moottorikin kuin minulla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
D6:n dieselin kulutus ei vaikuta ihan pientä olevan.

Kuten edellä mainitsin niin matka-ajossa n. 5-5,5l/100km kuormituksesta riippuen. Kevyellä jalalla. On se minusta vähän.

Oletko @Yläpesä laskeskellut, mitä on todellinen kulutus kWh/100km tai miksei €/100km? Eli jos dieseliä menee 5€/100km, paljonko sähkö on siihen till? On hiukan valheellista puhua vain l/100km kulutuksesta, varsinkin verrattuna ICE-auton (MYDiesel-kulutukseen), kuten edellä. Toisaalta niinhän se verottajakin tekee.

Ei mulla ole mitään kannettavaa virtamittaria tuohon autokatoksen pistokkeeseen, mutta käytännössä tuo ajotietokoneen kulutuspylväs (n.20kWh/100km) pitää kutinsa. Akkuun pitäisi mennä kertatäytöllä n. 9kWh ja sillä pääsee näillä kesäkeleillä 40-45km nopeudesta riippuen. Euroiksi muuttaminen riippuu sähkösopimuksesta, ja omalla kohdalla vielä siitä, että K-citymarketin kautta käydessä työpäivän jälkeen saa ilmaista sähköä ainakin toistaiseksi (ei tosin aivan täyteen kun pitäisi notkua yhteensä joku 2h). Joku niuho vaati yhdessä keskustelussa sitä että myös sähkösopimuksen kiinteistä kuukausikuluista pitää osa jyvittää auton kulutukseen. No, minä jätän ne huomiotta koska menevät joka tapauksessa vaikka ajelisin häkäpöntöllä. Omassa sähkösopimuksessa tällä hetkellä myynti+siirto on 12c/kWh eli pyöreästi 2,4e/100km tulee kulua sähköstä ellei ota tuota K-kaupan ilmaista huomioon (ja varmaan sekin muuttuu maksulliseksi jossain kohtaa). Siihen päälle MYDieselin kulutus 4,8e joten ollaan 7,2e tasossa. Nokidiesel on inasen halvempaa että sillä voisi jäädä tuohon 7e:oon. Kuitenkin verrattuna vanhaan 2-litraiseen bensa-Sitikkaan säästöä tulee näillä luvuilla n. 6e/100km. Talvikaudella tulee sitä paitsi enemmän ajeltua tuota lyhyttä työmatkaa joten kannattavuus vaan kasvaa. Lämmitys sitten taas vie vastaavasti toiseen suuntaan, mutta miksi sen laskisin tässä kun en bensa-auton kohdallakaan sitä erikseen laskenut...?

Ei ole ollut akussa virtaa kaupunkiajossa? Tai dpf-poltto?

Joo, kumpikin voisi selittää. Tuossa oli sekä kaahailua moottoritiellä vaarallisine ohituksineen Power-moodissa että sompailua keskustan ruuhkassa. Voi olla dpf. Myös Save-tilan käyttö silloin kun ajoakku on tyhjä tarkoittaa akun lataamista dieselgeneraattorilla. Sitäkin tuli käytettyä kun tiedossa oli jo etukäteen ruuhkaan sukeltaminen.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei mulla ole mitään kannettavaa virtamittaria tuohon autokatoksen pistokkeeseen, mutta käytännössä tuo ajotietokoneen kulutuspylväs (n.20kWh/100km) pitää kutinsa. Akkuun pitäisi mennä kertatäytöllä n. 9kWh ja sillä pääsee näillä kesäkeleillä 40-45km nopeudesta riippuen.

Outin kulutusluvut näyttävät jotain 17-18 kWh/100 km tasaisesti. 120 km/h sitten toki paljon enemmän.
 

444

Jäsen
Kai se on myönnettävä viimein, että auto, jolla suhasin itseni Jatkoajan maineeseen ja kunniaan (kiskoessani Lappeenrannasta käsin IFK:n vieras- ja kotiotteluita katsomaan), vanha kunnon Saab 9-3, on vaihtunut jo aikoja sitten vähän rivakampaan kulkineeseen. Toki tuossa Saabissa oli modattuna n. 280 hepolaista alla, mutta etuvetoisuus teki siitä jokseenkin tylsää, kun ei millään meinannut keritä paikasta toiseen. Nyt alla vähän vähemmän hepoja, mutta rutkasti enemmän vääntöä ja tuplamäärä vetäviä akseleita. Kulutus asettuu jämäkästi tuonne vitosen pintaan, kun vauhti pysyy 80-100 km/h lukemissa, moottoritienopeuksissa mennään kutosen pintaan. Eihän nuo mitään komeita lukemia ole, semminkin kun jollain litraisella aivastuskoneella varmaan pääsisi reilusti allekin, mutta niistä puuttuu voiman tuoma hauskuus. Viivavetoja en harrasta, mutta olihan se talvella kehäteillä kiva irrota liikennevaloista nastarenkailla, kun muut sutivat etuvedolla ja kitkoilla paikallaan.

Egoistinen hankinta, mutta joskus niinkin päin. Alla siis Audi A5 Quattro 3.0 V6 dieselillä. Vielä kun tuon moottorin saisi kuulostamaan sivistyneemmältä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kai se on myönnettävä viimein, että auto, jolla suhasin itseni Jatkoajan maineeseen ja kunniaan (kiskoessani Lappeenrannasta käsin IFK:n vieras- ja kotiotteluita katsomaan), vanha kunnon Saab 9-3, on vaihtunut jo aikoja sitten vähän rivakampaan kulkineeseen.
Aiheeton sivukommentti. Tulkitsin tuon ensin niin, että kiskoit omin käsin sen auton Lappeenrannasta Helsinkiin. Ei ihme, että vaihdoit rivakampaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Outin kulutusluvut näyttävät jotain 17-18 kWh/100 km tasaisesti. 120 km/h sitten toki paljon enemmän.

Mulla on n. 6km moottoritietä työreitillä, jolla yleensä vetelee 110-120 vauhtia, paluumatkalla vielä pitkä ylämäki; se selittänee tuon hieman korkeamman peruskulutuksen. Painot taitavat olla samat V60:ssa Öytländerissä?
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No jokaista noita on hiukan tullut ajeltua, näin maallikon tuntuma pelkkään ajoon liittyen:
Kiitos näistä kommenteista. Näiden perusteella Vito siis kasvatti suosiotaan, koska juuri henkilöautomaisuutta kaipaisin.

Jaa niin, unohtui edellisessä viestissäni mainita, että toki vinkkejä otetaan vastaan myös muista merkeistä. Itsellä kun ei varsinaisesti uskollisuutta ole mitään merkkiä kohtaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mulla on n. 6km moottoritietä työreitillä, jolla yleensä vetelee 110-120 vauhtia, paluumatkalla vielä pitkä ylämäki; se selittänee tuon hieman korkeamman peruskulutuksen. Painot taitavat olla samat V60:ssa Öytländerissä?

Suht samaa luokkaa joo. Outissa korkeus tekee kovan kulutuksen maantienopeuksilla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Autoa olen vaihtamassa tässä syksyllä. Vaihdossa on tuollainen -05 Corolla, 200k mittarissa. Tuommoista 3000-3500€ tuosta voisi saada, kun nettiauton vastaaviin myynnissä oleviin autoihin vertaa. Mitä kokemuksia on muilla, että onko mahdollista tämän verran vanhemmista autoista saada suoraan liikkeessä vaihdossa tuo oikea markkinahinta? Semmoista olen vähän kuullut, että eivät vaihtoautoliikkeissä oikein välttämättä huoli vanhempia autoja, tai eivät ainakaan suostu maksamaan niistä kunnolla.
 

Tuamas

Jäsen
Autoa olen vaihtamassa tässä syksyllä. Vaihdossa on tuollainen -05 Corolla, 200k mittarissa. Tuommoista 3000-3500€ tuosta voisi saada, kun nettiauton vastaaviin myynnissä oleviin autoihin vertaa. Mitä kokemuksia on muilla, että onko mahdollista tämän verran vanhemmista autoista saada suoraan liikkeessä vaihdossa tuo oikea markkinahinta? Semmoista olen vähän kuullut, että eivät vaihtoautoliikkeissä oikein välttämättä huoli vanhempia autoja, tai eivät ainakaan suostu maksamaan niistä kunnolla.

Riippuu todella paljon autokaupasta, merkistä ja monesta muusta muuttujasta.

Itse taannoin etsin sopivan mallin, hain sopivat ja kilpailutin vaihtotarjoukset. Hintaeroa halvimman ja kalleimman tarjouksen välillä oli autojen lähtöhinnat tasaten noin viisi tonnia, kun vaihdokin markkinahinta oli siellä seitsemän tonnin tienoilla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Riippuu todella paljon autokaupasta, merkistä ja monesta muusta muuttujasta.

Itse taannoin etsin sopivan mallin, hain sopivat ja kilpailutin vaihtotarjoukset. Hintaeroa halvimman ja kalleimman tarjouksen välillä oli autojen lähtöhinnat tasaten noin viisi tonnia, kun vaihdokin markkinahinta oli siellä seitsemän tonnin tienoilla.
Ok. Näin se pitää varmaan itsekin tehdä, että eri liikkeistä kyselee paljon meinaatte väliä maksaa. Merkki ja mallihan mullakin on tulevasta autosta jo selvillä. Etuna mulla pitäisi olla se, että tuohon autoon on juuri vuoden sisällä tehty jarrurempat kumpaankin päähän ja vetoakseli vaihdettu. Kuitit pitäisi olla tallella.

edit: tai siis niin minä maksan väliä, mutta minkä verran tuon auton kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Autoa olen vaihtamassa tässä syksyllä. Vaihdossa on tuollainen -05 Corolla, 200k mittarissa. Tuommoista 3000-3500€ tuosta voisi saada, kun nettiauton vastaaviin myynnissä oleviin autoihin vertaa. Mitä kokemuksia on muilla, että onko mahdollista tämän verran vanhemmista autoista saada suoraan liikkeessä vaihdossa tuo oikea markkinahinta? Semmoista olen vähän kuullut, että eivät vaihtoautoliikkeissä oikein välttämättä huoli vanhempia autoja, tai eivät ainakaan suostu maksamaan niistä kunnolla.

Kesällä tuli -03 farmaricorolla n. 260 000km mittarissa vaihdettua 2014 vuoden Opel Astraan, farmari sekin. Väliä piti maksaa ihan reippaasti ja corollasta sain vaihdossa käsirahana toimineen 1500€. Eli about tonnin vähemmän kuin esim nettiautosta olisi saanut itse myymällä. Laiskuus ja helppous vei voiton tällä kertaa ja tyydyin tuohon 1500€.

Jälkeenpäin katsoin kyseisen autoliikkeen sivuja ja hinnaksi oli Corollaan laitettu 2950€. Meni kaupaksi parissa päivässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös