Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2018–2019

  • 1 050 775
  • 3 931

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Manner on minunkin mielestäni edelleen yksi Liigan kärkikoutseja ensi kauteen lähtiessä, mutta älä nyt viitsi maajoukkuetta käyttää perusteluna.
Rohkenempa väittää, että Manner käyttää CV:ssään maajoukuepestiä, minä käyttäisin ja ehkäpä jopa sinä. Käytän myös ehdottomasti Jalosen ja Marjamäen Manneria kohtaan osoittamaa arvostusta perusteluna. Minusta on aivan selvä asia, että Mannerin maajoukkuepesti on osoitus hänen kyvyistään ja arvostuksesta ammattilaisten keskuudessa. Se, että keskustelupalstalla se ei merkkaa mitään, onkin sitten toinen tarina.
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Päivitetty yhteenveto kokonaispisteistä:
1. Kärpät 39
2. HIFK 35,5
3. JYP 34
4. TPS 34
5. Tappara 32,5
6. SaiPa 31,5
7. Lukko 31,5
8. Ässät 31
9. KalPa 31
10. HPK 30,5
11. Pelicans 30
12. Ilves 29
13. KooKoo 29
14. Sport 28
15. Jukurit 27,5

• SaiPa: 30,5 -> 31,5 (2.7.2018 Denisov)
• Lukko 30,5 -> 31,5 (11.7.2018 Krejcik)

Kyllä tämä ihan hyvältä näyttää, mitä McTorso on saanut aikaan. Selvähän se on, että kyllä tuossa noin sijoilla 6-11 taas kerran tulee pirkaleen tasaista tulee olemaan, ja 1,5 pisteen sisällähän nuo ovat..
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen rankingista suurelta osin samaa mieltä mutta edelleen häiritsee tuo Kärppien valmennus.

Ehkä hyvä kiteyttää siihen että tekijän mielestä dynastia asemassa oleva Kärpät niitti kunniaa Mannerin ollessa jo apukoutsina, kuitenkin haastaja maajoukkueen taaperruksen taustalla ei ole Manner vaan syy on moninainen.

Menestys ei ole siis mitään Kärpiltä tai Mannerilta. Lisäksi hän on loistava valmentaja myös omissa papereissa, mutta 10 valmennusta ei Kärpillä ole.
 

AAPEEli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun nyt keskustellaan paljon tästä Mannerille annetusta kympin arvosanasta tuon mukaan myös omat näkemykseni asiaan.

Jos valmentajia lähdetään rankkaamaan, tai pisteyttämään kouluarvosanoilla, pitäisi myös valoittaa tarkemmin niitä kriittisiä tekijöitä, eikä pelkästään se, että oli raikas pelitapa, pelaajat kehittyivät eteenpäin ja voitettiin mestaruus. Kyllä siihen vaikuttaa ihan kaikki asiat ja kaikki ovat tulleet melkein esille näissä arvioinneissa, mutta eivät kertaakaan kaikki kohdistuen aina arvioitavaan valmentajaan.

Omat arvosanani ja kriteerini, joilla valmentajia katson, erittäin värittyneillä laseilla, kohteena siis Mikko Manner.

1. Edellisen kauden menestys 10
2. Edellisen kauden pelitapa 10
3. Edellisen kauden pelaajien kehitys 9 1/2
4. Auktoriteetti ja johtajuus 9 1/2
5. Kyky reagoida kesken pelin 10
6. Aikaisemmat kokemukset päävalmentaja 5
7. Aikaisemmat kokemukset valmentajana 9
8. Valmennettavan materiaalin vahvuus verrattaen tulokseen 9
9. Tiimityöskentely (pelaajien kuin valmennus ryhmän välillä) 10-
10. Kyky saada pelaajia organisaatioon 9?

Oman arvostelutapani jälkeen ( kyseiset arvioit perustuvat vain omaan mielipiteeseeni, sekä havainnointiin viime/edellis kausilta) Manner saa arvosanakseen 9.
Mannerilta siis puuttuu ainoastaan kokemus, jotta olisi saavuttanut arvosanaansa lähemmäs kymppiä, kuin yhdeksän. Ja minun arvostelu asteikolla kokemus päävalmentaja on yksi arvostelu tekijä, koska päävalmentajalla on aina päävastuu tekemisestä, vaikka menestys ei olisi hänestä kiinni.
 

Grafix

Jäsen
Valmennuksesta kun puhutaan, niin nykypäivän joukkueethan koostuvat valmennustiimistä, joka usein toki henkilöityy päävalmentajaan. Mukana on kuitenkin usein pakki-/hyökkäyskoutsia, maalivahtivalmentajaa, videovalmentajaa, henkisen puolen koutsausta jne. Mun mielestä pitäisi nostaa esiin myös valmennuksen rooli/roolitus mm erikoistilanteisiin liittyen. Tuskin Manner nämä kaikki ruudut kuitenkaan itse hoitaa?

En tunne riittävän tarkoin Kärppien tilannetta, mutta jos valmennukselle kokonaisuudessaan kympin antaa, niin kova tiimi siellä on.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ehkä hyvä kiteyttää siihen että tekijän mielestä dynastia asemassa oleva Kärpät niitti kunniaa Mannerin ollessa jo apukoutsina, kuitenkin haastaja maajoukkueen taaperruksen taustalla ei ole Manner vaan syy on moninainen.
Miten onnistuitkin kiteytyksessäsi noin huonosti? Minusta tuntuu, että täällä kokoontuu oikeasti joku tahallaan väärinymmärtäjien ja mielensäpahoittajien kerho. Turhaa työtä teen, kun yritän näkökulmaani teille avata, sillä ilmeisesti minkäänlaista halua asian järkevään pohtimiseen ei ole. Enkä siis tarkoita, että muiden pitäisi olla kanssani samaa mieltä, en missään nimessä. Odottaisin kuitenkin, ettei toisen näkemystä tahallaan väännellä ja yksinkertaisteta sellaiseen muotoon, että vastakkainasettelu on taattu.

En tiedä, ovatko nämä Mannerin maajoukkuepestin esiin nostamisesta häiriiintyneet nimimerkit huomanneet, että muita valmentajia on kohdeltu samalla tavalla kuin Mannerta. Kangasalusta nousi Pajuluoman ohi maajoukkuepestinsä ansiosta. Kaskinen on samassa kategoriassa isojen nimien kanssa osin maajoukkuekomennuksensa ansioista. En tiedä, ovatko nämä asiasta häiriintyneet nimimerkit huomanneet, että minun näkökulmasta maajoukkuepesti on osoitus alan ammattilaisten arvostuksesta. Tällaiselle maallikolle se merkitsee kuitenkin jotain. Ei se tietenkään tärkein asia ole, eikä toinenkaan, mutta merkillepantava asia kuitenkin. En tiedä, ovatko nämä asiasta häiriintyneet nimimerkit huomanneet, että olen arvostanut muitakin kokemattomia päävalmentajia korkealle kuin Manneria. Esimerkiksi Kapanen nappasi itselleen arvosanaksi ysin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä tämä ihan hyvältä näyttää, mitä McTorso on saanut aikaan. Selvähän se on, että kyllä tuossa noin sijoilla 6-11 taas kerran tulee pirkaleen tasaista tulee olemaan, ja 1,5 pisteen sisällähän nuo ovat..
Todella tasavahvoja joukkueita on paljon. Ehkpä viiden kärki erottuu tuosta tasaisesta ryhmästä, mutta muutoin tilanne on aika arvaamaton.

Olisi kiva lukea, miten muut nimimerkit arvottavat joukkueiden voimasuhteita. Kannustan teitä laittamaan rohkeasti joukkueet järjestykseen, edes pienen perustelun kera. Näin saataisiin pikkaisen materiaalia siihen, miten palstalaiset voimasuhteet parhaillaan näkevät.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Valmennuksesta kun puhutaan, niin nykypäivän joukkueethan koostuvat valmennustiimistä, joka usein toki henkilöityy päävalmentajaan. Mukana on kuitenkin usein pakki-/hyökkäyskoutsia, maalivahtivalmentajaa, videovalmentajaa, henkisen puolen koutsausta jne. Mun mielestä pitäisi nostaa esiin myös valmennuksen rooli/roolitus mm erikoistilanteisiin liittyen. Tuskin Manner nämä kaikki ruudut kuitenkaan itse hoitaa?
Ei hoida yksin Manner jokaista ruutua. Kärppien osalta mainitsin arviossani koko valmennustiimin. Työnjakoa en maininnut, mutta teen sen nyt. Ari Hilli vastaa maalivahtivalmennuksesta. Hän on toimessaan valtakunnan eliittiä. Kakkosvalmentaja on Lauri Mikkola, joka peluuttaa puolustajat ja on käsittääkseni Mannerin taktiikka-apuri. Toni Sihvonen tarkkailee kokonaisuutta ja vastaa yhdessä fysiikkavalmentajan kanssa fysiikkapuolesta.

Joidenkin joukkueiden kohdalla olen avannut valmennusta enemmän kuin pelkästään päävalmentajan osalta, joidenkin kohdalla olen keskittynyt päävalmentajaan. Olet oikeassa siinä, että koko valmennustiimin käsitteleminen olisi järkevää. Jos olisin ammattilainen, minulle avautuisivat ovet joukkueiden sisälle aivan eri tavalla ja minulla olisi myös aikaa enemmän käytettävissäni. Ehkäpä tuossa tilanteessa valmennuksen tarkempi avaaminen olisi mahdollista. Olen kuitenkin maallikko, enkä tiedä kaikkien joukkueiden apuvalmentajista niin, että minulla olisi kompetenssia heitä arvioida. Taitaa olla niin, ettei täydellistä koko Liigan kattavaa voimasuhdearvioita ole mahdollista yhden harrastelijan toimesta tehdä. Olen kuitenkin pyrkinyt tekemään parhaani sillä tietomaäärällä ja ajalla, joka minulla on ollut käytettävissäni.
 

rolston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Oma näkemys voimasuhteista:

1. TPS - Suorittanut jo muutaman vuoden vahvasti runkosarjassa ja joukkueesta löytyy laatua jokaiselle pelipaikalle.
2. Kärpät - Alkukaudesta on hieman hankalampaa ja menettää siinä runkosarjan voiton. Erityisen laadukas puolustus.
3. Tappara - Suorittaa koko kauden tasaisen varmasti.
4. HIFK - Tiivis joukkuepelaaminen ja riittävä määrä ratkaisijoita.
5. KalPa - Hyvää joukkuepelaamista ja nuoret ottavat tarvittavat askeleet eteenpäin.
6. JYP - Laadukas hyökkäys riittää kuudenteen sijaan.
7. Lukko - Laadukas nippu ja Virran pelitapa alkaa toimia jo paremmin.
8. SaiPa - Suorittaa tasaisen vahvasti koko kauden.
9. Pelicans - Hyökkäyksen osalta tekeminen jää hieman vajaaksi, mutta riittää sääleihin.
10. Ilves - Pelaa paremman alkukauden kuin viime kaudella ja se riittää sääleihin.
11. Ässät - Taistelee viimeiseen asti Ilveksen kanssa viimeisestä säälipaikasta, mutta suoritustaso vaihtelee liikaa.
12. KooKoo - Pelaa alkukaudesta laadukasta kiekkoa, mutta hyytyy viime metreillä.
13. Jukurit - Myös pitkään mukana säälitaistossa, mutta materiaalin kapeus iskee vastaan.
14. HPK - Loukkaantumiset ja avainpelaajien alisuorittaminen eivät riitä pudotuspeleihin.
15. Sport - Parempi onnistuminen vaatisi lähes kaikkien arpojen osumista kohdalleen. Joukkueessa ei ole tarpeeksi laatua, varsinkaan alakerrassa.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Saatan olla ja varmasti olenkin puolueellinen, mutta minusta Lukon valmennus ansaitsee hiukan korkeamman arvosanan kuin 8.

Maalivahtivalmennus on aivan Liigan kärkeä, kun Vuorio on tasonsa todistanut mm. Zapolskin kanssa. Lisäksi Vehanen vielä vahvistaa tätä osastoa tulevalla kaudella.

Virrasta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyseessä on kuitenkin vuoden valmentaja edelliskaudelta ja mielestäni se kertoo jo paljon. Toki voidaan spekuloida Kapasen osuudella, mutta ne ovat nimenomaan spekulaatioita vailla varsinaista totuuspohjaa.

Hämäläisen Eepi hoitaa käsittääkseni pakkien peluutuksen ja hänkin on jo aika kokenut valmentajana varsin hyvillä näytöillä varsinkin nuorten sarjoista. Wellingistä en niin osaa sanoa mikä mies on, joten jätän vallan arvioimatta. Kokenut apuvalmentaja kuitenkin.

Risto Rosendahl hoitaa fysiikkavalmennuksen ja häneen mikään homma ei kaadu. Entisenä pikaluistelun olympiaedustajana tarvittavat tiedot ovat varmasti hänellä olemassa.

Näin varovaisesti arvioiden uskaltaisin Lukon valmennukselle laittaa arvosanan 8,5 tai jopa 9.
 

Grafix

Jäsen
Ei hoida yksin Manner jokaista ruutua. Kärppien osalta mainitsin arviossani koko valmennustiimin. Työnjakoa en maininnut, mutta teen sen nyt. Ari Hilli vastaa maalivahtivalmennuksesta. Hän on toimessaan valtakunnan eliittiä. Kakkosvalmentaja on Lauri Mikkola, joka peluuttaa puolustajat ja on käsittääkseni Mannerin taktiikka-apuri. Toni Sihvonen tarkkailee kokonaisuutta ja vastaa yhdessä fysiikkavalmentajan kanssa fysiikkapuolesta.

Joidenkin joukkueiden kohdalla olen avannut valmennusta enemmän kuin pelkästään päävalmentajan osalta, joidenkin kohdalla olen keskittynyt päävalmentajaan. Olet oikeassa siinä, että koko valmennustiimin käsitteleminen olisi järkevää. Jos olisin ammattilainen, minulle avautuisivat ovet joukkueiden sisälle aivan eri tavalla ja minulla olisi myös aikaa enemmän käytettävissäni. Ehkäpä tuossa tilanteessa valmennuksen tarkempi avaaminen olisi mahdollista. Olen kuitenkin maallikko, enkä tiedä kaikkien joukkueiden apuvalmentajista niin, että minulla olisi kompetenssia heitä arvioida. Taitaa olla niin, ettei täydellistä koko Liigan kattavaa voimasuhdearvioita ole mahdollista yhden harrastelijan toimesta tehdä. Olen kuitenkin pyrkinyt tekemään parhaani sillä tietomaäärällä ja ajalla, joka minulla on ollut käytettävissäni.

Totta kyllä, vaikeaa, tai oikeastaan mahdotonta tuntea eri joukkueiden valmennustiimejä riittävän hyvin. Toisaalta tekemiesi laadukkaiden arvioiden kehittämiseksi voisi ehkä pyrkiä vertailemaan valmennustiimejä rooleittain ja rankkaamaan niitä kokonaisuutena sen mukaisesti.

Itse olen sitä mieltä, että Mikko Manner on tällä hetkellä liigan paras päävalmentaja. Mutta onko Kärppien valmennustiimi kokonaisuudessaan Liigan paras, en osaa sanoa. Mikä tekee esimerkiksi Lauri Mikkolasta, Ari Hillistä ja Toni Sihvosesta Liigan parhaat tekijät omissa rooleissaan - paremmat verrattuna muiden joukkueiden vastaaviin?
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten onnistuitkin kiteytyksessäsi noin huonosti? Minusta tuntuu, että täällä kokoontuu oikeasti joku tahallaan väärinymmärtäjien ja mielensäpahoittajien kerho. Turhaa työtä teen, kun yritän näkökulmaani teille avata, sillä ilmeisesti minkäänlaista halua asian järkevään pohtimiseen ei ole. Enkä siis tarkoita, että muiden pitäisi olla kanssani samaa mieltä, en missään nimessä. Odottaisin kuitenkin, ettei toisen näkemystä tahallaan väännellä ja yksinkertaisteta sellaiseen muotoon, että vastakkainasettelu on taattu.

En tiedä, ovatko nämä Mannerin maajoukkuepestin esiin nostamisesta häiriiintyneet nimimerkit huomanneet, että muita valmentajia on kohdeltu samalla tavalla kuin Mannerta. Kangasalusta nousi Pajuluoman ohi maajoukkuepestinsä ansiosta. Kaskinen on samassa kategoriassa isojen nimien kanssa osin maajoukkuekomennuksensa ansioista. En tiedä, ovatko nämä asiasta häiriintyneet nimimerkit huomanneet, että minun näkökulmasta maajoukkuepesti on osoitus alan ammattilaisten arvostuksesta. Tällaiselle maallikolle se merkitsee kuitenkin jotain. Ei se tietenkään tärkein asia ole, eikä toinenkaan, mutta merkillepantava asia kuitenkin. En tiedä, ovatko nämä asiasta häiriintyneet nimimerkit huomanneet, että olen arvostanut muitakin kokemattomia päävalmentajia korkealle kuin Manneria. Esimerkiksi Kapanen nappasi itselleen arvosanaksi ysin.
Yritin kertoa että jos haluat laittaa Mannerin ja Kärppien valmennuksen kärkeen ni se on näkemyksesi ja olet siihen täysin oikeutettu. Asia mikä hiertää on tuo arvosana kymppi. Sehän tarkoittaa että Manner tulisi koutsaamaan täydellisen vuoden. Edes viime kausi ei ollut täydellinen vaan moninainen. Vaikka 9,5 olisin vielä ymmärtänyt. Omissa papereissa Kärppien valmennus ei ole paras tällä hetkellä, mutta se taas on minun mielipiteeni.
 

Outpost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
14.Sport
Vaasan Sport on kolmesta uusimmasta mestistulokkaasta vanhin ja ainoa, joka on selvinnyt pudotuspeleihin. Neljästä yrittämästään Sport on onnistunut yhden kerran pääsemään kymmennen joukkoon. Neljän kauden pistekertymä vanhimmasta tuoreimpaan: 60p, 83p, 69p, 58p. Sporttilaiset voisivat kertoa syitä, joiden vuoksi kausi 2015-2016 on ollut noista neljästä kaudesta selvästi muita parempi. Käsittelyssä oli nyt siis vain viimeisimmän nousun jälkeinen aika.


Epävarmuustekijät
Valmennus, valmennus ja valmennnus???

Yhteispisteet 28

Tuota sen itse näin että tuolloin aikanaan voi menestys olla erinomainen, ja kyllähän se ihan ok oli. Toki olisi voinut olla mahdollisesti parempikin!
Kun kuka tahansa katsoo ketä silloin meillä pelasi niin ymmärtää että jopa Tomekin alaisuudessa päästään vähintään sääleihin.

Elite Prospects - Sport

Tekemäsi arvio Sportista on ihan ok, mutta valmennus on parempi mitä ennakot kertoo. Toki Pajuluoma on ollut muiden varjossa, mutta pätevä jäbä kyseessä. Kokemus pelaajana, valmentajana ja kiekkokehittäjänä on mielestäni hyvä. Näyttöjä ei ole ehtinyt antaa, mutta onneksi nyt saa mahdollisuuden. Tomekilla jostain syystä hiipui se innostus Sportissa mielestäni. Jotenkin tulee mieleen hyvä liksa ja pitkä sopimus, jotka aiheuttivat niinsanotun laiskistumisen. Tomek oli oikeastaan ihan viihdyttävä kun räjähteli, kuten Tamminen aikoinaan meillä ollessan. Nyt toivonmukaan taas haalarit on todellakin vedetty päälle ja rähinä myös päälle!!!!
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tomekilla jostain syystä hiipui se innostus Sportissa mielestäni.

Mielenkiintoinen näkökulma. Minun mielestäni Tomekilta loppui pelikirjasta sivut aivan tykkänään ja Sport vaikutti huonosti valmennetulta vuodesta toiseen.

Toiset katsovat valmentajia ikään kuin inhimillisestä näkökulmasta ja toiset katsovat enemmän pelitapajuttujen kautta. Itse tunnustan, että minusta valmentajan on aika tärkeää saada myös pelitavallinen kokonaisuus hanskaan.

Sportin kaudet osoittivat, että Tomekilla ei ollut minkäänlaisia tarvittavia keinoja muuttaa pelitavallista virettä silloin, kun joukkue sitä tarvitse. Sport pelasi hänen alaisuudessaan ennalta-arvattavaa ja helppoa peliä, jonka vuoksi jokaisella kaudella maalivahti näytti huonolta ja peräpää vuoti, kun Sporttia vastaan sai tehdä rajattomasti vastahyökkäyksiä.

Uudesta valmentajasta on vaikea sanoa, mutta pelkällä innolla ei pitkälle pötkitä. Jos hän on tehtäviensä tasalla niin ensimmäinen työmaa Sportissa on laittaa peräpää tukkoon ja ottaa omista maalit pois. Jos aikaa jää niin omaa hyökkäyspeliä voi kehittää, mutta pienikin parannus Tomekin kykyihin organisoida puolustus tekee jo ihmeitä Sportille.
 

Outpost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
;)
Mielenkiintoinen näkökulma. Minun mielestäni Tomekilta loppui pelikirjasta sivut aivan tykkänään ja Sport vaikutti huonosti valmennetulta vuodesta toiseen.

Toiset katsovat valmentajia ikään kuin inhimillisestä näkökulmasta ja toiset katsovat enemmän pelitapajuttujen kautta. Itse tunnustan, että minusta valmentajan on aika tärkeää saada myös pelitavallinen kokonaisuus hanskaan.

Sportin kaudet osoittivat, että Tomekilla ei ollut minkäänlaisia tarvittavia keinoja muuttaa pelitavallista virettä silloin, kun joukkue sitä tarvitse. Sport pelasi hänen alaisuudessaan ennalta-arvattavaa ja helppoa peliä, jonka vuoksi jokaisella kaudella maalivahti näytti huonolta ja peräpää vuoti, kun Sporttia vastaan sai tehdä rajattomasti vastahyökkäyksiä.

Uudesta valmentajasta on vaikea sanoa, mutta pelkällä innolla ei pitkälle pötkitä. Jos hän on tehtäviensä tasalla niin ensimmäinen työmaa Sportissa on laittaa peräpää tukkoon ja ottaa omista maalit pois. Jos aikaa jää niin omaa hyökkäyspeliä voi kehittää, mutta pienikin parannus Tomekin kykyihin organisoida puolustus tekee jo ihmeitä Sportille.

Puhut asiaa. Juuri näin itsekkin näen meidän tilanteen. Pajuluoma on ollut silloin kun astuttiin taas liigakamaralle kakkosena. Tomekilla oli ohut pelikirja, mutta paksu lompakko. No se siitä. A-nuoriin tuli Stavanger Oilersista Hällfors. Toi nämä Norjan liiga taustaiset mukanaan. Itse luotan Hällforsin asiantuntemukseen. Pelkällä pikkupoikamaisella innostuksella ei mennä niinsanotusti kuuhun. Pajuluoman Maukka on Tomek Valtosta 4 vuotta vanhempi ja kokeneempi, kuten hänen pari vuotta vanhempi erittäin hyvä ystävänsä Mikko Manner. Mikko on sydämmeltään aina ja ikuisesti Sport Kotka, kuten vaikka Oskar Osala. Kyllä sieltä kavereilta muutama vinkki pahaan paikkaan irtoaa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Asia mikä hiertää on tuo arvosana kymppi. Sehän tarkoittaa että Manner tulisi koutsaamaan täydellisen vuoden. Edes viime kausi ei ollut täydellinen vaan moninainen. Vaikka 9,5 olisin vielä ymmärtänyt.
Olet ymmärtänyt kympin määritelmäni täysin väärin. En tiedä, etkö ole lukenut tätä ketjua, vai onko kyse jostain muusta. Luotan siihen, että jaksat perehtyä asiaan.
 

Outpost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tässä nyt on ollut sitä ja tätä keskustelua Mr. Mannerista. Itse tunnen hänet jollain tapaa junnuvuosista asti. Mitä ajattelen Mikosta on että hän on älykäs, rauhallinen ja omaa pelaajataustan. Juuri näitä avuja tarvitaan siihen että on huippu valmentaja.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Totta kyllä, vaikeaa, tai oikeastaan mahdotonta tuntea eri joukkueiden valmennustiimejä riittävän hyvin. Toisaalta tekemiesi laadukkaiden arvioiden kehittämiseksi voisi ehkä pyrkiä vertailemaan valmennustiimejä rooleittain ja rankkaamaan niitä kokonaisuutena sen mukaisesti.
Tuo on erittäin hyvä kehittämiskohde. Haaste on vain se, miten apuvalmentajien kyvyistä saa luotettavaa tietoa. Samoin työmäärä tällaiselle hupikirjoittajlle voisi nousta turhan aikaavievälle tasolle. No, idea on erinomainen ja huomionarvoinen.
Itse olen sitä mieltä, että Mikko Manner on tällä hetkellä liigan paras päävalmentaja. Mutta onko Kärppien valmennustiimi kokonaisuudessaan Liigan paras, en osaa sanoa. Mikä tekee esimerkiksi Lauri Mikkolasta, Ari Hillistä ja Toni Sihvosesta Liigan parhaat tekijät omissa rooleissaan - paremmat verrattuna muiden joukkueiden vastaaviin?
Mannerista olemme saamaa mieltä. Lauri Mikkola teki kuusi vuotta päätoimisena Kärppien A-junioreiden päävalmentajana hienoa työtä. Myös sitä ennen hän toimi Kärppien organisaatioissa juniorivalmennuksessa. Viime kausi oli hänen debyyttikautensa aikuisten valmentajana. Seura ja pelaajat ovat olleet häneen erittäin tyytyväisiä. Käsittääkseni on Marjamäen oppipoika. Työteliäs, nöyrä ja omaa erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Toni Sihvonen on pitkänlinjan kärppävalmentaja. Hän on ollut apuvalmentajana Kärpissä jo kahdeksan vuoden ajan. Hänen lähiesimiehinään ovat toimineet Mikko Haapakoski, Hannu Aravirta, Lauri Marjamäki, Kai Suikkanen ja Mikko Manner. Miksi liigan suurseura haluaa pitää hänet vuosi toisensa jälkeen osana edustusjoukkueen valmennusta? Miksi uudet päävalmentajat ovat kerta toisensa jälkeen halunneet hänet tuekseen? Vastaus on helppo, eli asiantuntemus ja tietotaito. Hänellä on vankka pelaajatausta. Hän ymmärtää hyvin pelaajia ja liigapelaajan arkea. Hänen pelikäsityksensä on parantunut vuosi vuodelta ja hänen erikoisosaamistaan on vastustajan scouttaaminen myös pelin aikana. Hän on myös fysiikkavalmennuksen asiantuntija. Kärppien edustuksen fysiikkavalmennus oli muutama vuosi sitten hänen kontollaan.

Maalivahtivalmentaja Ari Hillin näytöt puhuvat puolestaan. Pekka Rinne, Tomi Karhunen, Petri Koivisto, Nicklas Bäckström ja Veini Vehviläinen ovat kaikki saaneet ison avun Hillin opeista. Omaa kieltään kertoo se, että Hillin ollessa Minskissä viimeisimmän NHL:ssä olleen työsulun aikana, Pekka Rinne suuntasi Valko-Venäjälle Hillin valmennukseen. Hilli on Suomen ja varmastikin myös koko maailman ehdotonta eliittiä roolissaan.
 

Outpost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tuo on erittäin hyvä kehittämiskohde. Haaste on vain se, miten apuvalmentajien kyvyistä saa luotettavaa tietoa. Samoin työmäärä tällaiselle hupikirjoittajlle voisi nousta turhan aikaavievälle tasolle. No, idea on erinomainen ja huomionarvoinen.

Mannerista olemme saamaa mieltä. Lauri Mikkola teki kuusi vuotta päätoimisena Kärppien A-junioreiden päävalmentajana hienoa työtä. Myös sitä ennen hän toimi Kärppien organisaatioissa juniorivalmennuksessa. Viime kausi oli hänen debyyttikautensa aikuisten valmentajana. Seura ja pelaajat ovat olleet häneen erittäin tyytyväisiä. Käsittääkseni on Marjamäen oppipoika. Työteliäs, nöyrä ja omaa erinomaiset vuorovaikutustaidot.

Toni Sihvonen on pitkänlinjan kärppävalmentaja. Hän on ollut apuvalmentajana Kärpissä jo kahdeksan vuoden ajan. Hänen lähiesimiehinään ovat toimineet Mikko Haapakoski, Hannu Aravirta, Lauri Marjamäki, Kai Suikkanen ja Mikko Manner. Miksi liigan suurseura haluaa pitää hänet vuosi toisensa jälkeen osana edustusjoukkueen valmennusta? Miksi uudet päävalmentajat ovat kerta toisensa jälkeen halunneet hänet tuekseen? Vastaus on helppo, eli asiantuntemus ja tietotaito. Hänellä on vankka pelaajatausta. Hän ymmärtää hyvin pelaajia ja liigapelaajan arkea. Hänen pelikäsityksensä on parantunut vuosi vuodelta ja hänen erikoisosaamistaan on vastustajan scouttaaminen myös pelin aikana. Hän on myös fysiikkavalmennuksen asiantuntija. Kärppien edustuksen fysiikkavalmennus oli muutama vuosi sitten hänen kontollaan.

Maalivahtivalmentaja Ari Hillin näytöt puhuvat puolestaan. Pekka Rinne, Tomi Karhunen, Petri Koivisto, Nicklas Bäckström ja Veini Vehviläinen ovat kaikki saaneet ison avun Hillin opeista. Omaa kieltään kertoo se, että Hillin ollessa Minskissä viimeisimmän NHL:ssä olleen työsulun aikana, Pekka Rinne suuntasi Valko-Venäjälle Hillin valmennukseen. Hilli on Suomen ja varmastikin myös koko maailman ehdotonta eliittiä roolissaan.

Oho olikos siitä noinkin kauan kuin meitin Toni läksi Ouluhun. No hitsinvitsinhitsi taitaa olla. Viimeisin sivallus pelaajana oli milloin?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Virrasta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyseessä on kuitenkin vuoden valmentaja edelliskaudelta ja mielestäni se kertoo jo paljon. Toki voidaan spekuloida Kapasen osuudella, mutta ne ovat nimenomaan spekulaatioita vailla varsinaista totuuspohjaa.
Virrasta voidaan olla montaa mieltä ihan perustellusti. Hän on mies, joka on onnistunut Kuopiossa, mutta on epäonnistunut muualla. Nyt hän valmentaa muualla. Kapasen pelitavallinen rooli KalPan hopeakaudella oli suuri. Tämä ei ole pelkkä spekulaatio, vaan tosiasia. Olin pikkaisen ihmeissäni siitä, ettei Virta onnistunut ammentamaan Kapasen oppeja mukaansa Raumalle juurikaan. Virta on sympaattinen mies ja voi vapaasti osoittaa meikäläisen ennakot vääriksi. Tässä hetkessä en hänen valmennuksellisia avujaan arvosta ihan korkeimpaan kategoriaan.
Näin varovaisesti arvioiden uskaltaisin Lukon valmennukselle laittaa arvosanan 8,5 tai jopa 9.
Ok. Napsautahan samoin tein arviot Lukon muillekin osa-alueille. Olisi mukava nähdä, kuinka korkealle sinä Lukon arvostat. Kenties TOP3?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oma näkemys voimasuhteista:

1. TPS - Suorittanut jo muutaman vuoden vahvasti runkosarjassa ja joukkueesta löytyy laatua jokaiselle pelipaikalle.
2. Kärpät - Alkukaudesta on hieman hankalampaa ja menettää siinä runkosarjan voiton. Erityisen laadukas puolustus.
3. Tappara - Suorittaa koko kauden tasaisen varmasti.
4. HIFK - Tiivis joukkuepelaaminen ja riittävä määrä ratkaisijoita.
5. KalPa - Hyvää joukkuepelaamista ja nuoret ottavat tarvittavat askeleet eteenpäin.
6. JYP - Laadukas hyökkäys riittää kuudenteen sijaan.
7. Lukko - Laadukas nippu ja Virran pelitapa alkaa toimia jo paremmin.
8. SaiPa - Suorittaa tasaisen vahvasti koko kauden.
9. Pelicans - Hyökkäyksen osalta tekeminen jää hieman vajaaksi, mutta riittää sääleihin.
10. Ilves - Pelaa paremman alkukauden kuin viime kaudella ja se riittää sääleihin.
11. Ässät - Taistelee viimeiseen asti Ilveksen kanssa viimeisestä säälipaikasta, mutta suoritustaso vaihtelee liikaa.
12. KooKoo - Pelaa alkukaudesta laadukasta kiekkoa, mutta hyytyy viime metreillä.
13. Jukurit - Myös pitkään mukana säälitaistossa, mutta materiaalin kapeus iskee vastaan.
14. HPK - Loukkaantumiset ja avainpelaajien alisuorittaminen eivät riitä pudotuspeleihin.
15. Sport - Parempi onnistuminen vaatisi lähes kaikkien arpojen osumista kohdalleen. Joukkueessa ei ole tarpeeksi laatua, varsinkaan alakerrassa.
Mukava, että jaksoit nähdä vaivan. Kovin samoilla linjoilla olemme. En kuitenkaan usko KalPan pystyvän pelaamaan itseään viiden parhaan joukkoon. Samoin HPK on mielestäni iskukykyisempi kuin ennakoit. HPK:n valmennus on kautta linja niin laadukas, että erityisten loukkaantumishaasteiden ennakoiminen on aika yllättävää.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos valmentajia lähdetään rankkaamaan, tai pisteyttämään kouluarvosanoilla, pitäisi myös valoittaa tarkemmin niitä kriittisiä tekijöitä, eikä pelkästään se, että oli raikas pelitapa, pelaajat kehittyivät eteenpäin ja voitettiin mestaruus.
Sinun esittämäsi arviointitapa valmentajista oii mainio. Myös sisällöstä Manneriin liittyen olen paljolti samaa mieltä.

Aika hurja alkaa olemaan se tiedon määrä, jota voimasuhdepohdintaan toivotaan mukaan liitettäväksi. Hyvä niin, kiitos palautteesta. Kuitenkin, jos nuo aion toteuttaa, minun on hakeuduttava ”toimittajaksi”, jotta pääsen käsiksi tarvittaviin tietoihin ja keskustelemaan asianomaisten ihmisten kanssa. Toinen vaihtoehto on se, että tukeudun jokaisen seuran ansiokkaisiin nimimerkkeihin tarvittavan tiedon saamiseksi. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa objektiivisuus kärsii. Jälkimmäinen vaihtoehto on kuitenkin se, joka sopii keskustelupalstan henkeen paremmin ja on toteutettavissa, mikäli miehissä virtaa riittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös