Kahvi

  • 236 421
  • 1 039

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Wilfa tuli nyt tilattua, laitan käyttäjäraporttia sitten kun pääsen testailemaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En näe mitään syytä miksi ei suodatinjauhatus onnistuisi, jos jollain huonoja kokemuksia näistä niin kuulisin mielellään itsekin. Painotus on enemmänkin käyttömukavuudessa, äänessä, kestävyydessä jne.

Nyt on muutamat sumpit tullut tuolla tehtyä niin voi sanoa jo jonkinlaisia käyttäjäkokemuksia Wilfasta. Hyvin tehdyltä laitteelta vaikuttaa. On jämäkän tuntuinen ja jauhetun kahvin säiliötä lukuunottamatta kaikki osat tuntuu kestäviltä ja laadukkailta. Aika näyttää sitten miten tuo kestää mutta ensituntuma on hyvä. Karkeuden säätö on todella kätevä ja helppokäyttöinen, ja asteikko on hyvin ja havainnollisesti merkitty. Myös jauhatusajan säätö on helppo, portaaton, joten sopiva määrä on kyllä helppo löydää. Tosin se on vaan itse kokeiltava että millä jauhatusajalla se sopiva määrä tulee. Staattinen sähkö on tässäkin pieni ongelma, että kun sen jauhetun kahvin säiliön avaa niin sieltä vähän pölähtää puruja pöydälle, mutta mitä nyt vertaa johonkin DeLonghin tai OBHNordican halpismyllyihin mitä joskus olen käyttänyt niin huomattavasti vähemmän tulee sotkua tällä Wilfalla. Tuo jauhetun kahvin säiliö tosiaan on ehkä vähän heppoisen tuntuinen muovilaatikko joka ei miltään ikuiselta vaikuta, ja muotokin on sillä tavalla vähän hankala että sieltä nurkista ei ole ihan helppo kauhoa puruja pois, mutta tämän kanssa jaksanee elää koska muuten tuo käyttömukavuus on minusta ihan kiitettävällä tasolla. Äänikin on ihan OK. Ei nyt mitenkään kuiskaavan hiljainen mutta ei sen äänekkäämpikään kuin muutkaan myllyt. Ei kai noista värkeistä pysty täysin hiljaisia tekemäänkään?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tosin se on vaan itse kokeiltava että millä jauhatusajalla se sopiva määrä tulee.
Vanha neuvo: mittaa kahvin määrä, älä jauhamiseen käytettyä aikaa. Ei sitä valmiiksi jauhettua kahvia kuulu säilöä, eikä se papusäiliö ole papujen oikea säilystypaikka.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt on muutamat sumpit tullut tuolla tehtyä niin voi sanoa jo jonkinlaisia käyttäjäkokemuksia Wilfasta.
Hyvää infoa, kiitos tästä. Itsekin voisin jonkun tälläisen ostaa kun tuntuu automaattiset keraamisella terillä varustetut olevan koko ajan hiukka yli budjetin. Jos joku tälläisen on bongannut jostain 100-200€ väliltä niin ilmoitelkaa. Jauhatusmäärä voi olla hyvinkin pieni omiin espressotarpeisiin.

_
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nyt on muutamat sumpit tullut tuolla tehtyä niin voi sanoa jo jonkinlaisia käyttäjäkokemuksia Wilfasta. Hyvin tehdyltä laitteelta vaikuttaa. On jämäkän tuntuinen ja jauhetun kahvin säiliötä lukuunottamatta kaikki osat tuntuu kestäviltä ja laadukkailta. Aika näyttää sitten miten tuo kestää mutta ensituntuma on hyvä. Karkeuden säätö on todella kätevä ja helppokäyttöinen, ja asteikko on hyvin ja havainnollisesti merkitty. Myös jauhatusajan säätö on helppo, portaaton, joten sopiva määrä on kyllä helppo löydää. Tosin se on vaan itse kokeiltava että millä jauhatusajalla se sopiva määrä tulee. Staattinen sähkö on tässäkin pieni ongelma, että kun sen jauhetun kahvin säiliön avaa niin sieltä vähän pölähtää puruja pöydälle, mutta mitä nyt vertaa johonkin DeLonghin tai OBHNordican halpismyllyihin mitä joskus olen käyttänyt niin huomattavasti vähemmän tulee sotkua tällä Wilfalla. Tuo jauhetun kahvin säiliö tosiaan on ehkä vähän heppoisen tuntuinen muovilaatikko joka ei miltään ikuiselta vaikuta, ja muotokin on sillä tavalla vähän hankala että sieltä nurkista ei ole ihan helppo kauhoa puruja pois, mutta tämän kanssa jaksanee elää koska muuten tuo käyttömukavuus on minusta ihan kiitettävällä tasolla. Äänikin on ihan OK. Ei nyt mitenkään kuiskaavan hiljainen mutta ei sen äänekkäämpikään kuin muutkaan myllyt. Ei kai noista värkeistä pysty täysin hiljaisia tekemäänkään?

Kannattaa pitää kuitti tallessa, kun kyseessä Wilfan tuote. Ihan yhtä laadukasta tavaraa, kuin nuo obh nordicat ja delonghit.. Meillä ollut käytössää kaksi kahvinkeitintä (precision, vai mikä se nyt oli), yksi vedenkeitin ja leivänpaahdin. Keittimet kaikki paskaksi vuoden sisään.. Onneksi leivänpaahdin vielä toimii. Toivottavasti sulla pysyy paremmin kasassa! Nim. Ei enää ainuttakaan wilfan tuotetta meille..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannattaa pitää kuitti tallessa, kun kyseessä Wilfan tuote. Ihan yhtä laadukasta tavaraa, kuin nuo obh nordicat ja delonghit.. Meillä ollut käytössää kaksi kahvinkeitintä (precision, vai mikä se nyt oli), yksi vedenkeitin ja leivänpaahdin. Keittimet kaikki paskaksi vuoden sisään.. Onneksi leivänpaahdin vielä toimii. Toivottavasti sulla pysyy paremmin kasassa! Nim. Ei enää ainuttakaan wilfan tuotetta meille..

Wilfan keittimet on jostakin syystä aivan paskoja laadultaan, esim. tuo Svart Presisjon taisi olla Verkkokaupassakin ihan sen listan kärjessä missä listattiin eniten takuuhuoltoa vaatineita kamppeita. Mutta Wilfan blenderistä, vatkaimesta, sauvasekoittimesta ja leivänpaahtimesta ei mitään pahaa sanottavaa joten siksi uskalsin tämän kahvimyllynkin ostaa. Esim. tuo blenderi on ollut meillä aika kovassa käytössä jo pitkään ja pelittänyt todella hyvin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Wilfan (Svart Presisjon) muutoin erinomaisen keittimen ongelmana on kestävyydeltään surkuhupaisa vesipumppu, mutta ihan kivutta keitin vaihtuu takuun piikkiin. Noissakin tuntuu olevan suurta vaihtelua yksilöiden kesken, sillä Googlen perusteella joillakin on hajonnut tuo jo viikossa ja joillakin kestänyt vuosia. Meillä ensimmäinen keitin toimi ainakin kolme vuotta ilman ongelmia ja toisella on menty nyt muutama kuukausi. Vaihto onnistui mukinoitta.

Edellä mainittu Wilfan kahvimylly on ollut käytössä vajaan vuoden ja todella tyytyväinen olen ollut. Enpä ihan heti ajatellut valmiiksi jauhettua kahvia ostaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta Wilfan blenderistä, vatkaimesta, sauvasekoittimesta ja leivänpaahtimesta ei mitään pahaa sanottavaa joten siksi uskalsin tämän kahvimyllynkin ostaa. Esim. tuo blenderi on ollut meillä aika kovassa käytössä jo pitkään ja pelittänyt todella hyvin.
Täällä ei varmaan blenderiketjua ole, joten kysyn täällä: mikä Wilfan blenderi on kyseessä? Olen Verkkokaupasta silmäillyt tuota Raw Fuel -mallia. Kova himo ottaa talouteen käyttöön, muttei kuitenkaan niin kova, että johonkin Vitamixiin sijoittaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täällä ei varmaan blenderiketjua ole, joten kysyn täällä: mikä Wilfan blenderi on kyseessä? Olen Verkkokaupasta silmäillyt tuota Raw Fuel -mallia. Kova himo ottaa talouteen käyttöön, muttei kuitenkaan niin kova, että johonkin Vitamixiin sijoittaa.

Se on se 1400W malli, en muista tarkkaa mallinumeroa. Ei ole siis tuo Raw Fuel. Ei oikeastaan muuta kritisoitavaa ainakaan meidän käytössämme kuin helvetillinen melu.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko antaa suositusta pressopannun ostoon? Taloudessa vain minä juon kahvia joten en halua sijoittaa / viedä tilaa kahvinkeittimellä, mutta silti mielelläni keitän ajoittain sumpit ja varsinkin vieraille. Lisäksi sen kerran kun kokeilin pressopannua, maistui helvetin hyvältä. Koko aiheuttaa kysymysmerkkejä (käytännöllisyys jne) sekä ruostuminen; pysyvätkö nuo kalliimmat mallit ihan ok kunnossa? Plussaa mikäli löytyisi Stockmannilta, kun joulun jäljiltä on yksi lahjakortti käyttämättä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Onko antaa suositusta pressopannun ostoon? Taloudessa vain minä juon kahvia joten en halua sijoittaa / viedä tilaa kahvinkeittimellä, mutta silti mielelläni keitän ajoittain sumpit ja varsinkin vieraille. Lisäksi sen kerran kun kokeilin pressopannua, maistui helvetin hyvältä. Koko aiheuttaa kysymysmerkkejä (käytännöllisyys jne) sekä ruostuminen; pysyvätkö nuo kalliimmat mallit ihan ok kunnossa? Plussaa mikäli löytyisi Stockmannilta, kun joulun jäljiltä on yksi lahjakortti käyttämättä.
Mulla ei ole ainakaan ruostunut, kun säilytän sen kansiosan irrallaan pannusta. Kannuosa lasia niin on säilynyt hyvänä. Mulla ei ole tossa ollenkaan muoviosia - terästä ja lasia koko koje. On tosin aika vanha, en muista mistä ostin.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko antaa suositusta pressopannun ostoon?

Varsinaisia pressopannuja en osaa mainostaa, mutta jos harkitset vielä mutteripannua, voin suositella Bialettia (Stockmann). Voi keitellä espressot tai ihan perus juhlamokallakin saa hyvää. Kestää hyvin, eikä tarvitse sen kummempia puhdisteluja. Myös erittäin helppo käyttää.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varsinaisia pressopannuja en osaa mainostaa, mutta jos harkitset vielä mutteripannua, voin suositella Bialettia (Stockmann). Voi keitellä espressot tai ihan perus juhlamokallakin saa hyvää. Kestää hyvin, eikä tarvitse sen kummempia puhdisteluja. Myös erittäin helppo käyttää.
Tuollainen itseasiassa löytyykin jo, kun anastin mutsilta jolla jäi käyttämättä. Kuitenkin tarvitsen jatkossa myös ihan normaalia sumppia varten vaihtoehdon, joten siksi kartoitan vaihtoehtoja. Hyvähän näissä pikkukeittimissä on se, että tilaa ei mene käytännössä yhtään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Työkaveri palasi juuri omatoimimatkalta Kolumbiasta ja toi tuliaisiksi paketin paikallisesta marketista ostamaansa kahvia (n. 4 $/500g).
Kahvi on ihan ok/hyvää/ei kitkerää, maistuu kovin erilaiselta kuin mikään Suomessa myytävä sekoitus. Nimenomaan erilaista, ei parempaa. Paahtoaste "fuerte" eli "vahva", mutta ei todellakaan niin tumma/vahva kuin tummimmat suomalaiset tai ruotsalaiset.

Kahveja on moneen makuun.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Varsinaisia pressopannuja en osaa mainostaa, mutta jos harkitset vielä mutteripannua, voin suositella Bialettia (Stockmann). Voi keitellä espressot tai ihan perus juhlamokallakin saa hyvää. Kestää hyvin, eikä tarvitse sen kummempia puhdisteluja. Myös erittäin helppo käyttää.
Tämä on loisto peli!

Tuohon helppohoitoisuuteen liittyen on pakko tunnustaa "hönöytensä", kun n. 10 vuotta sitten ensimmäisen mutteripannuni "etsasin" pesemällä sen tiskikoneessa...
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Pirkka Costa Rica tummapaahto lie parasta suodatinkahvia mitä voi saada. Eriävät mielipiteet on vääriä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yllämainittu on ihan jees hintalaadultaan ja monestihan sitä alkaa niitä tsufeja tsiigaa siitä halvimmasta kalliimpaa mitä ostaa. Mutta jos tekisikin jossain cittarissa tai supermarketissa toisin päin että lähtisi ostamaan sieltä kalliimmasta halvimpaan niin veikkaan että Costa Rica on vain siedettävä kompromissi.

Hinta merkitsee paljon, itsellekin ja tuota on saanut meidän lähimarketista joskus 2pkt femmalla joten oli pitkään mun suodatinkahvivaihtoehto mitä löytyi kaapista.

_
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Yllämainittu on ihan jees hintalaadultaan ja monestihan sitä alkaa niitä tsufeja tsiigaa siitä halvimmasta kalliimpaa mitä ostaa. Mutta jos tekisikin jossain cittarissa tai supermarketissa toisin päin että lähtisi ostamaan sieltä kalliimmasta halvimpaan niin veikkaan että Costa Rica on vain siedettävä kompromissi.

Hinta merkitsee paljon, itsellekin ja tuota on saanut meidän lähimarketista joskus 2pkt femmalla joten oli pitkään mun suodatinkahvivaihtoehto mitä löytyi kaapista.

_
Olen minä kokeillut monia paljon kehuttu kalliimpia kahveja, joista mikään ei ole tainnut osua minun ja vaimoni makuhermoon. Parempaa lie vain hieman kalliimpi Brazil tummapaahto, mutta on tätä samaa "bulkkikaljasarjaa".
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pirkka Costa Rica tummapaahto lie parasta suodatinkahvia mitä voi saada. Eriävät mielipiteet on vääriä.
En juo suodatinkahvia kotona, mutta tuossa taannoin kehuin täällä Pirkan Master Blend tummapaahtoa. Ostelen sitä papuina ja on kyllä hintansa väärtti, ellei jopa enemmän.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen minä kokeillut monia paljon kehuttu kalliimpia kahveja, joista mikään ei ole tainnut osua minun ja vaimoni makuhermoon. Parempaa lie vain hieman kalliimpi Brazil tummapaahto, mutta on tätä samaa "bulkkikaljasarjaa".
Tässä ketjussakin mainittu Löfbergsin Kharisma on mun makuun paras markettikahvi, ainakin jos juo mustana, olisiko edes euroa kalliimpaa kuin pressa mitä suomalaiset juo ihan bulkkina. Mutta kun vaimo lorottaa maitoa sekaan niin mielestäni silloin häviää iso osa aromeista joten tuollainen bulkki tummapaahto kuten costa rica käy oikein hyvin siihen tarkoitukseen.

Noin muuten iso muutos mitä tulee bulkkikahveihin suomessa on tämä tumman paahdon suosion lisääntyminen, sehän tarkoittaa että tutut vanhat suomi-brändit tarjoavat vaalean paahdon lisäksi tummaa joten siinä mielessä on ne edulliset markettikahvitkin saaneet makua lisää ja tämän lisäksi hintakin maukkaammalla suodatinkahvilla painuu alaspäin kun nämä samaiset merkit on vähän väliä tarjouksessa.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on maku pikkuhiljaa valunut alaspäin paahtoasteikkoa. Joskus viisi-kuusi vuotta sitten en olisi keskipaahtoisiin koskenut pitkällä tikullakaan, vaan pressopannussa valmistui Löfbergin Crescendo, Arvid Nordqvistin Frankrost, Pauligin Parisien tms. erittäin tummapaahtoinen kaffe. Joku vuosi sitten Löfbergin Kharisma vakiintui kahviksemme, ja nyt viimeiset pari kuukautta on tullut juotua saman puljun Magnifikaa, joka on kolmospaahtoista. Toimii aika hyvin - ei liian vaaleapaahtoisen kitkerää, muttei myöskään liian hapokasta. Sopivan vivahteikas markettikahviksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Puolen kilon lahvipaketista saa - makutottumuksista riippuen - 50-70 kupillista valmista kahvia. Jos kulutus on vaikka kuusi kupillista päivässä, riittää yksi paketti kymmenisen päivää. Onko siinä tapauksessa mieltä säästää kahvikuluissa, jos halvemman ja kalliimman kahvipaketin hintaero on 2-3 euroa?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Puolen kilon lahvipaketista saa - makutottumuksista riippuen - 50-70 kupillista valmista kahvia. Jos kulutus on vaikka kuusi kupillista päivässä, riittää yksi paketti kymmenisen päivää. Onko siinä tapauksessa mieltä säästää kahvikuluissa, jos halvemman ja kalliimman kahvipaketin hintaero on 2-3 euroa?
Sitä kun menee päivässä yhteensä tuommoiset 18-36 kuppia, niin on sillä väliä, varsinkin kun taloustilanne juuri nyt on kovin ahtaalla. En yksin juo tuota määrää.
 

Jeffrey

Jäsen
Yksi huomion arvoinen seikka suodatin kahvin keittelijöille on se itse suodatinpussi. Kaupasta ostamalla halvimmat pussit taitaa olla sentin kappale, kuin ne kalliimmat hifi versiot kolme senttiä. Ainakin omasta mielestäni tuolla sain myös säästöä, kun kahvista tuli maukkaampaa myös pienemmällä purumäärällä. Eli sijoittamalla pari senttiä suodatinpussiin, sain sen parikertaisena takaisin pienempänä kahvin kulumisena.

Samalla toki palkintona myös maukkaampi kahvi. Halvemmista tuli läpi myös puruja, joita oli vähän ikävä litkiä kahvin mukana. Myös tämä ongelma poistui paremman pussin ansiosta.

Mihinkään tolkuttoman hintaisiin kahvilajikkeisiin ei täälläkään opiskelijana ole ollut varaa, mutta uskoisin että kalliimman kahvin saa aika helposti pilattua huonolla suodatinpussilla.

Enivei, keitti halpaa tai kallista purua, suosittelisin ehdottomasti noita parempia suodatinpusseja. Ovat ehdottomasti sijoitetun pääoman arvoisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös