Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 204 258
  • 2 049

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sen sijaan Reko-renkaan avulla ketjusta jää pois yksi välikäsi, mikä toivottavasti lisää tuottajan tuotteestaan saamaa korvausta. Lisäksi saat todennäköisesti hyvin lähellä tuotettua ruokaa.

En varsinaisesti ole mikään lähiruokafanaatikko, mutta tuntuuhan se tosiaan mukavalta ostaa suoraan tuottajalta lähellä tuotettua ruokaa vs. kaupan "kasvoton" lähiruoka, vaikka tulisivatkin samalta farmilta. Olen tuon Rekon kautta ostanut monia muitakin tuotteita ihan sipuleista lampaanviuluun ja chilituotteista porsaan potkaan. Käytän Rekoa lähinnä siksi, että ruoka on varmasti tuoretta ja maistuvaa, kuten se kokemuksien mukaan poikkeuksetta onkin. Silti valehtelisin jos väittäisin, ettei tule yhtään hyvä olo siitä, että tuote tulee suoraan tuottajan käsistä ja tuotteesta maksettava rahamäärä päätyy täysimääräisenä samoihin käsiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaupan vertailun mukaan jauhelihan kilohinta on sama kuin soijarouheen. Ainakin jossakin tutkimuksessa näin on kerrottu ja kaupanhyllyjä selaamalla voi sen itsekin todeta.

Ainakin meillä 400g jauhelista riittää useammaksi päiväksi muille. Tietysti syöjiä on monenlaisia, jotkut syövät enemmän kuin toiset. Itse kun söin vielä lihaa, 400g jauhelihapaketista minulle ainakin riitti useammaksi päiväksi syötävää. En ole ruipelo, mutta en mikään isokokoinenkaan (keho tai muuten massiivinen). Tietysti, jos on a-luokan lihansyöjä, sitä syö paljon enemmän kuin ehkä keskiverto suomalainen. Itselle nykyistä jauhelihankorviketta ei tarvitse laittaa kuin ehkä 100-150g, koska soija turpoaa keitettäessä ja sitä olisi muuten liikaa esim bolognesessa tai pataruoissa. Syön itsekin kerralla ison annoksen ja silti sitä ruokaa jää monelle päivälle niin halutessani.

Ehdotan sinua kokeilemaan kasvislasagnea, joka oikein tehtynä on erinomaista. Näin ovat lihansyöjätkin minulle kertoneet. Salaisuus kai siinä on juustokastike.

Jauhelihaa kuuluu ruuanlaitossa varata 100 - 150g/ henkilö eli 400g paketista nelihenkinen perhe syö yhden aterian.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Jauhelihaa kuuluu ruuanlaitossa varata 100 - 150g/ henkilö eli 400g paketista nelihenkinen perhe syö yhden aterian.

Pitää paikkansa. Lihatonta vaihtoehtoa, esim 500g soijarouhepussilla, voi tehdä 3-4 kertaa vastaavan annoksen neljälle syöjälle.

En tunne alaa, mutta käsittääkseni alan tutkimusta on tehty vielä varsin vähän.

Olet jälleen oikeassa, mutta löytyy jo riippumattomia tutkimuksia näiden mahdollisista vaikutuksista. Tosin kansainvälisesti nämä tutkimukset on torpattu, koska varsinkin Yhdysvalloilla on ollut suuri halu saada kiireellä geenimuunnellut ruoat markkinoille. Tämä lisää monopolia maanvijelyksiin ja gm-kasvien leviäminen antaa niiden valmistajille oikeudet periä rojalteja vahingossa ei-sopimus viljelijöiden maille eksyneistä kasveista. Tästä on tullut aika hullunkurinen ja monimutkainen tilanne. Kuten aiemmin sanoin, joissakin tapauksissa gm-kasvien valmistus on epäonnistunut, jolloin niiden myrkyttäminen lisääntyy ja näin ollen vaikutukset alkavat vasta näkyä. Näistä ei ole montaakaan tutkimusta, mutta suuntaa antavia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Olet jälleen oikeassa, mutta löytyy jo riippumattomia tutkimuksia näiden mahdollisista vaikutuksista. Tosin kansainvälisesti nämä tutkimukset on torpattu, koska varsinkin Yhdysvalloilla on ollut suuri halu saada kiireellä geenimuunnellut ruoat markkinoille. Tämä lisää monopolia maanvijelyksiin ja gm-kasvien leviäminen antaa niiden valmistajille oikeudet periä rojalteja vahingossa ei-sopimus viljelijöiden maille eksyneistä kasveista. Tästä on tullut aika hullunkurinen ja monimutkainen tilanne. Kuten aiemmin sanoin, joissakin tapauksissa gm-kasvien valmistus on epäonnistunut, jolloin niiden myrkyttäminen lisääntyy ja näin ollen vaikutukset alkavat vasta näkyä. Näistä ei ole montaakaan tutkimusta, mutta suuntaa antavia.

Euroopan komission yhteinen tutkimuskeskus (YTK) julkaisi syyskuussa 2008 tutkimusselvityksen muuntogeenisten elintarvikkeiden terveysvaikutuksista. Tutkimukseen osallistuivat myös Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA ja kahdenkymmenen kansainvälisen asiantuntijan paneeli.[26] Tutkimusselvityksen johtopäätös oli, että asiantuntijat katsoivat tämänhetkisistä ruoan turvallisuusasioista olevan riittävästi tietoa, jonka mukaan nykyisten GM-tuotteiden turvallisuus voidaan arvioida. Tutkimuskeskuksen mukaan niiden ei ole todettu aiheuttavan haittavaikutuksia ihmisen terveydelle.

...
Critical Reviews in Biotechnology julkaisi syyskuussa 2013 italialaisen tutkimusryhmän yhteenvedon 1783 tutkimuksesta geeniteknisistä tuotteista vuosilta 2002-2012. Tutkijat eivät löytäneet yhtään uskottavaa todistetta siitä, että geenimuuntelu tuottaisi mitään haittoja ihmisille tai eläimille. Tutkimuksen tekijät valittavat, että eräiden maiden GMO-rajoitusten sekä epätieteellisen retoriikan vuoksi GMO-huolia on liioiteltu.

GMO-keskustelu – Wikipedia

Wikipedia tyrmäsi käsitykseni, kyllä tutkimuksia löytyy.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Ketjun otsikkoon liittyen voisin mainita että riittää ehdottomasti. Syön itse lihaa ja kasviksia mielestäni hyvässä suhteessa, joskus lihaa enempi, joskus kasviksia enempi. Ainoa mitä vierastan on kasvisruokaan liittyvä hurmahenkinen paasaaminen ja oikeassaolo. Pakollisille kasviruokapäiville ehdoton ei, antaa ihmisten itse valita mitä suuhunsa laittavat.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Kavisruokapäivät tunnetaan myös nimellä oppilaiden suosikkiruokapäivät. Silloin tarjolla on pinaattilettuja tai puuroa. Sitten joku meni vahingossa sanomaan ääneen, että näissä safkoissa ei ole lihaa ja alkoi hirveä ulina aikuisten taholta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Samanlainen kusetus kuin maidon juonti. Ei tarvetta kenellekään.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Kavisruokapäivät tunnetaan myös nimellä oppilaiden suosikkiruokapäivät. Silloin tarjolla on pinaattilettuja tai puuroa. Sitten joku meni vahingossa sanomaan ääneen, että näissä safkoissa ei ole lihaa ja alkoi hirveä ulina aikuisten taholta.
Kasvisruokafanaatikot alkoivat puhua kasvisruokapäivästä ja keksivät perään lukuisia ns perusteluita kasvisruoalle. Tosin jos olisi alettu puhua vaikkapa lihattomasta päivästä, niin asia olisi ehkä ollut helpompi niellä. Ymmärtääkseni puurolla on aika vähän tekemistä varsinaisen kasvisruoan kanssa. Kuten jo yllä kirjoitin, niin vierastan asiaan liittyvää ehdottomuutta tyyliin "me tiedämme mikä parasta juuri sinun lapselle". Kysymättä siltä kohteelta yhtään mitään.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kuten jo yllä kirjoitin, niin vierastan asiaan liittyvää ehdottomuutta tyyliin "me tiedämme mikä parasta juuri sinun lapselle". Kysymättä siltä kohteelta yhtään mitään.

Mielestäni lapselta ei tarvitse kysellä mielipiteitä siihen mitä he tahtovat syödä. Tietenkin voit kysellä vaikka 10v lapsilta että mitäs jos tekisitte kuukauden ruokalistan. Pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia, kebbabia, burritoja ja kaikkea tätä se taatusti sisältäisi. Luultavasti myös pari karkkipäivää ja limppari korvaa "täysin turhan maidon".
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
. Kysymättä siltä kohteelta yhtään mitään.
En tiedä missä kouluissa itse olet käynnyt oppilaana tai muuten vain, mutta olen käsittänyt, että siellä on tarjolla ruokaa jota joko voi syödä tai jättää syömättä. Ei siellä tähänkään asti ole kyselty minkäs sortinen annos tänään maistuisi? Mielestäni tuolle kasvisruokapäivälle / niiden lisäämiselle on olemassa oikeinkin hyviä perusteita, esimerkiksi se, että tutkitusti suomalaiset syövät liian vähän kasviksia. Toki olisi suotavaa, että ruoka olisi sitten myös kohtuullisen makuista ja ravintosisällöllisesti tarkoituksenmukaista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni lapselta ei tarvitse kysellä mielipiteitä siihen mitä he tahtovat syödä. Tietenkin voit kysellä vaikka 10v lapsilta että mitäs jos tekisitte kuukauden ruokalistan. Pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia, kebbabia, burritoja ja kaikkea tätä se taatusti sisältäisi.

Totta kai lapsilta kuuluu kysellä mielipiteitä, osallistuttaa heidät ruuanlaittoon. Heidän kanssaan voi keskustella lempiruuista ja opastaa heitä oudompien makujen maailmaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Totta kai lapsilta kuuluu kysellä mielipiteitä, osallistuttaa heidät ruuanlaittoon. Heidän kanssaan voi keskustella lempiruuista ja opastaa heitä oudompien makujen maailmaan.

Näinkö teidän koulussa toimitaan? En tosiaan huomannut alleviivata että kysymys oli kouluruoasta. Ei ainakaan minun lapsuudessani eikä omien lapsien aikana ole kysytty että mitäs te täällä tahtoisitte syödä. Sille on syynsä. Olen kuitenkin siitä samaa mieltä että lasten pitäisi saada mahdollisuus osallistua ruoanlaittoon ja ainakin Helsingissä kouluruokalaan pääsee avustajaksi silloin tällöin jos tahtoo. Nykypäivänä toki ne ruoat tehdään jossain ihan muualla. Valitettavan usein ne tehdään muualla myös mitä kotona ruokailuun tulee.

Sehän tässä kasvisruokapäivässäkin on ideana että lapsille tehdään kasvisruoka tutuksi koska monilla vanhemmilla on täysin naurettava suhtautuminen kasvisruokaan eikä sellaista varmasti muuten koskaan olisi tarjolla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä missä kouluissa itse olet käynnyt oppilaana tai muuten vain, mutta olen käsittänyt, että siellä on tarjolla ruokaa jota joko voi syödä tai jättää syömättä. Ei siellä tähänkään asti ole kyselty minkäs sortinen annos tänään maistuisi? Mielestäni tuolle kasvisruokapäivälle / niiden lisäämiselle on olemassa oikeinkin hyviä perusteita, esimerkiksi se, että tutkitusti suomalaiset syövät liian vähän kasviksia. Toki olisi suotavaa, että ruoka olisi sitten myös kohtuullisen makuista ja ravintosisällöllisesti tarkoituksenmukaista.

Ainakin Porissa oppilailta kysellään mielipiteitä ja ruokalistoja muokataan tällä perusteella. Lisäksi järjestetään lempiruoka viikko, johon kootaan suosituimmat ruokalajit.
 
Tietenkin voit kysellä vaikka 10v lapsilta että mitäs jos tekisitte kuukauden ruokalistan. Pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia, kebbabia, burritoja ja kaikkea tätä se taatusti sisältäisi. Luultavasti myös pari karkkipäivää ja limppari korvaa "täysin turhan maidon".
Jos näin, niin kasvatus on epäonnistunut. Kun ei anna lapsen pienenä vedellä mehuja, limppareita, karkkia ja muuta paskaa, niin eivätpä he niistä opi pitämäänkään.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jos näin, niin kasvatus on epäonnistunut. Kun ei anna lapsen pienenä vedellä mehuja, limppareita, karkkia ja muuta paskaa, niin eivätpä he niistä opi pitämäänkään.

Jep. Olen sitä mieltä että kasvatus on ruoka-asioissa monissa perheissä todellakin epäonnistunut. Siitä kielii etenkin penseä suhtautuminen kasvisruokaan. Vika luonnollisesti vanhemmissa eikä lapsissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näinkö teidän koulussa toimitaan? En tosiaan huomannut alleviivata että kysymys oli kouluruoasta. Ei ainakaan minun lapsuudessani eikä omien lapsien aikana ole kysytty että mitäs te täällä tahtoisitte syödä. Sille on syynsä. Olen kuitenkin siitä samaa mieltä että lasten pitäisi saada mahdollisuus osallistua ruoanlaittoon ja ainakin Helsingissä kouluruokalaan pääsee avustajaksi silloin tällöin jos tahtoo. Nykypäivänä toki ne ruoat tehdään jossain ihan muualla. Valitettavan usein ne tehdään muualla myös mitä kotona ruokailuun tulee.

Uusi opetussuunnitelma painottaa oppilaiden osallisuutta opetuksen järjestelyihin ja tämä koskee myös muuta koulun elämänpiiriin kuuluvia asioita. Kuten edellä kirjoitin, jo nykyään heiltä kysellään mielipiteitä. Olisi taloudellisesti hölmöä tehdä ruokaa, jota kukaan ei syö.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Uusi opetussuunnitelma painottaa oppilaiden osallisuutta opetuksen järjestelyihin ja tämä koskee myös muuta koulun elämänpiiriin kuuluvia asioita. Kuten edellä kirjoitin, jo nykyään heiltä kysellään mielipiteitä. Olisi taloudellisesti hölmöä tehdä ruokaa, jota kukaan ei syö.

Täytyy huomenna kysellä pojilta että miten heidän mielipiteitään on huomioitu ruokalistan toteuttamisessa. Tietääkseni tätä ei ole heiltä kysytty mutta tulen heti kertomaan kun olen saanut vastauksen.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Wikipedia tyrmäsi käsitykseni, kyllä tutkimuksia löytyy.

En nyt noihin ottaisi paljoa kantaa. Käy lukemassa alla oleva linkki

http://www.collective-evolution.com...netically-modified-foods-are-already-causing/

jossa on kerrottu muutama syy, miksi geenimuunnelturuoka on arvelluttavaa tai ehkä jopa vaarallista ihmisille. Nämä ei ole mitään salaliittoteorioita, vaan näistä on tehty myös journalistista tutkimusta niin amerikassa kuin euroopassa.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
En tiedä missä kouluissa itse olet käynnyt oppilaana tai muuten vain, mutta olen käsittänyt, että siellä on tarjolla ruokaa jota joko voi syödä tai jättää syömättä. Ei siellä tähänkään asti ole kyselty minkäs sortinen annos tänään maistuisi? Mielestäni tuolle kasvisruokapäivälle / niiden lisäämiselle on olemassa oikeinkin hyviä perusteita, esimerkiksi se, että tutkitusti suomalaiset syövät liian vähän kasviksia. Toki olisi suotavaa, että ruoka olisi sitten myös kohtuullisen makuista ja ravintosisällöllisesti tarkoituksenmukaista.
No itse olen käynyt perusasteen koulut 70-luvun lopulla ja silloin ei todellakaan puhuttu kasvisruoasta. Yksi ruoka oli tarjolla, sai syödä tai sitten ei. Siinä oli valinnanmahdollisuus. Ihan totta, että kasviksia saisi varmasti syödä enemmän, mutta voin kertoa että nykypäivänä kasviksia syödään huimasti enemmän kuin silloin kun omaa kouluani olen käynyt. Vierastan vaan pakkollisuutta jota tajotaan ideologisista syistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En nyt noihin ottaisi paljoa kantaa. Käy lukemassa alla oleva linkki

http://www.collective-evolution.com...netically-modified-foods-are-already-causing/

jossa on kerrottu muutama syy, miksi geenimuunnelturuoka on arvelluttavaa tai ehkä jopa vaarallista ihmisille. Nämä ei ole mitään salaliittoteorioita, vaan näistä on tehty myös journalistista tutkimusta niin amerikassa kuin euroopassa.

Kuten sanoin, en tunne alaa oikeastaan lainkaan, mutta Wikipediassa olevat lähteet vakuuttavat enemmän.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Ainakin Porissa oppilailta kysellään mielipiteitä ja ruokalistoja muokataan tällä perusteella. Lisäksi järjestetään lempiruoka viikko, johon kootaan suosituimmat ruokalajit.
Tämä on toki hyvä asia ja oletettavasti toteutuksessa otetaan huomioon myös, että ipanat saavat terveelliset versiot kyseisistä ruokalajeista. Itse en osaa sanoa miten Helsingissä toimitaan tämän asian suhteen, koska jälkikasvu ei ole vielä kouluiässä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Porissa tehdään vuosittain kyselyitä, vaihtelee varmasti kunnittain.

Sitten olisi ehkä kannattanut mainita että näin toimitaan porissa. Onneksi tunnen myös porilaisia vanhempia ja heidän lapsiaan joten ihan piruuttani tarkistan myös tämän "faktan". Toki se on hyvä että kysellään ja olisikin mielenkiintoista nähdä että millainen näiden pilttien luoma ruokalista olisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös