Nyt nostan heti käden ylös, että nyt äkkiseltään en pysty näitä sinulle lain tasolta tarjoamaan. Tuli hieman puskista. Ehkä tämä kuitenkin vakuttaa sinut.
Oikeustiede:irtain esine – Tieteen termipankki
Leena Kartion info tässä:
Leena Kartio
Olen kyllä tietoinen, että eläimiä pidetään esineinä, koska niitä voi välillisesti käyttää esim. rikoksissa. Se, että onko ihmisen esineettömyys jonkin muun oikeusnormin aiheuttama vai johtuuko esineettömyys siitä, että ihminen ei ole eläin, niin en tiedä. En tiedä onko ihmistä ikinä yritetty juridisesti pitää eläimenä. Niin pitkään kuin ei ole tuskin saamme tietää varmasti, onko ihminen juridisesti eläin, ellei siitä jossain määritelmää ole syntynyt.
Tosin itse myönnän kyllä orastavasti, että veikkaisin juridisesti eläimen tarkoittavan muita eläimiä kuin ihmisiä, koska yleiskielessä ihmistä tuskin sisällytetään eläin-käsitteeseen. Jos joku sanoo, että onpa täällä paljon eläimiä, niin aika moni varmaan hämmentyisi, jos huone olisi täynnä ihmisiä. Laki kuitenkin pyrkii hakemaan sanoille yleiskielellisen merkityksen, jolloin ihmistä ei ehkä eläimenä pidettäisi.
Sanoisin ihan näin mutuna, että missään laissa ei määritellä ihmisyyttä. Eläin voidaan ehkä määritellä jossakin ammoisessa eläinsuojelulain esityössä, en tiedä.
Ihmisyydellä luulisi jonkun määritelmän olevan, kun siitä yhteisöllisenä oikeushyvänäkin olen jossain kirjassa lukenut. En tosin itsekään tiedä mitään määritystä, mutta toki eläimen määritelmä on ratkaisevampi.