Onko ihminen eläin?

  • 14 627
  • 203

Onko ihminen eläin?

  • On.

  • Ei ole.


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kiinnostavampaa olisi kysyä, onko kaikilla urospuolisilla nisäkkäillä tissit.

Ei.

Suurimmalla osalla on, mutta esimerkiksi rottauroksilla ja hevosista oreilla ei nisiä löydy. Evolutiivisesti vanhimmilla nisäkkäiltä, jotka lisäksi munivat (vesinokkaeläin ja nokkasiili), ei myöskään ole nisiä kummallakaan sukupuolella.

Ja tottakai ihminen on biologisesti eläin ja eri ihmislajejakin (Homo-suku) on viimeisen kolmen miljoonan vuoden aikana ollut ainakin vajaa kymmenen erilaista.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Meillä on siten läjäpäin eläimiä jotka eivät juridisesti rinnastu keskenään. Se ei ole siten perustelu sille etteikö ihminen olisi eläin. Ihminen tässä päättää kuka on mitäkin missäkin suhteessa.

Ei ole, olet aivan oikeassa. Ihminen päättää aivan kaikesta oikeustieteeseen liittyvästä, ainakin sellaisissa oikeuskulttuureissa jossa sovelletaan positiivista oikeutta.

Pointti tässä koko hassuttelussa oli se, että oikeudellisesti eläimet ovat esineitä. Tarkemmin sanoen irtaimia esineitä. Esineet eivät ole oikeussubjekteja, kuten, joskin eläinten kohdalla tässä saattaa hyvinkin tapahtua muutos.

No ei kai, kun ne lait on jonkun apinan laatimia.

Apinat ovat itse apinakuninkaansa valinneet.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Totta, mutta se ei poista tosiasiaa, että tällä hetkellä juridisesti ihminen ei rinnastu eläimeen. Määritelmiä on monia.
Juridisesti 14-vuotias henkilökään ei täysin rinnastu 30-vuotiaaseen. Eikä syyntakeeton. Ovat melkein eläimiin rinnastettavissa, jos eivät olisi ihmisoikeuksien alaisia. Osa oikeuksista on samoja kuin muillakin ihmisillä, koska ihmisoikeudet ja perusoikeudet, mutta esim. tekoja arvioidaan käytännössä samalla tavalla kuin eläintenkin tekoja.

Uskon toki, jos osoitat mihin sopimukseen/lakiin tai muuhun oikeuslähteeseen perustat väittämyksen, että juridisesti ihminen ei ole eläin. Se, että pidetään eriarvoisena tai on eri oikeuksia/velvollisuuksia ei päde, sillä samoja eroja on muiden eläinten ja ihmistenkin välille ulotettu lakiin.
Pointti tässä koko hassuttelussa oli se, että oikeudellisesti eläimet ovat esineitä. Tarkemmin sanoen irtaimia esineitä. Esineet eivät ole oikeussubjekteja, kuten, joskin eläinten kohdalla tässä saattaa hyvinkin tapahtua muutos.
Oikeussubjektit eivät rajoitu ihmisiin. Eu ei ole ihminen tai eläin, mutta on kuitenkin oikeussubjekti.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ihminen on eläin. Ihminen ei syö toisia ihmisiä. Ihminen ei syö myöskään muita eläimiä. Ne jotka erehtyvät syömään eläimiä ovat huonoja ihmisiä ja äänestävät Paavo Arhinmäkeä.
 

Fordél

Jäsen
Eiväthän muutkaan eläimet sen kummemmin kunnioita muita eläimiä. Esimerkiksi jos rotille annetaan ns. vapaat kädet, se lisääntyy ja tuhoaa muut eläimet tieltään jos pystyy. Jos ihminen on eläin, voidaanko vaatia, että se kunnioittaa muita sen enempää kuin eläimien on tapana kunnioittaa?

Mielestäni voidaan, koska me tiedostamme tekojemme vaikutukset. Ja eiväthän eläimet ole tuhoamassa maapalloa, kilpailevat vain elintilastaan, mutta luonnolla on keinot tasapainottaa tilannetta. Esim. petolinnut tasapainottavat hyvää myyrävuotta.

Totta, mutta se ei poista tosiasiaa, että tällä hetkellä juridisesti ihminen ei rinnastu eläimeen. Määritelmiä on monia.

Ei poista, mutta edelleen juridiikka ei ole mielestäni kestävä peruste, koska juridiikkaa tulee ja menee.

Tämä kysely pohjautuu tilanteeseen, jossa tiettyjä ihmisiä kutsuttiin eläimiksi ja sen väitettiin olevan ihan ok, koska ihminen on eläin. Juridiikka on siis siinä mielessä ihan merkityksellinen tässä yhteydessä. Juridiikkahan sen tarvittaessa ratkaisee onko jonkun henklön tai ryhmän kutsuminen eläimeksi jossain yhteydessä ok vai ei.

Se, saako jotain ihmistä kutsua eläimeksi vai ei, on sananvapaus- ja kunnianloukkaus-asia. Ei siis liity tähän asiaan, jota täällä nyt pohditaan.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Juridisesti 14-vuotias henkilökään ei täysin rinnastu 30-vuotiaaseen. Eikä syyntakeeton. Ovat melkein eläimiin rinnastettavissa, jos eivät olisi ihmisoikeuksien alaisia. Osa oikeuksista on samoja kuin muillakin ihmisillä, koska ihmisoikeudet ja perusoikeudet, mutta esim. tekoja arvioidaan käytännössä samalla tavalla kuin eläintenkin tekoja.

Onneksi ovat perus- ja ihmisoikeudet, ne pienet erot pikkusiskon ja majavan välillä.

Uskon toki, jos osoitat mihin sopimukseen/lakiin tai muuhun oikeuslähteeseen perustat väittämyksen, että juridisesti ihminen ei ole eläin. Se, että pidetään eriarvoisena tai on eri oikeuksia/velvollisuuksia ei päde, sillä samoja eroja on muiden eläinten ja ihmistenkin välille ulotettu lakiin.

Nyt nostan heti käden ylös, että nyt äkkiseltään en pysty näitä sinulle lain tasolta tarjoamaan. Tuli hieman puskista. Ehkä tämä kuitenkin vakuttaa sinut.
Oikeustiede:irtain esine – Tieteen termipankki

Leena Kartion info tässä:
Leena Kartio

Sanoisin ihan näin mutuna, että missään laissa ei määritellä ihmisyyttä. Eläin voidaan ehkä määritellä jossakin ammoisessa eläinsuojelulain esityössä, en tiedä.

Oikeussubjektit eivät rajoitu ihmisiin. Eu ei ole ihminen tai eläin, mutta on kuitenkin oikeussubjekti.

En ole sellaista väittänytkään, että oikeussubjektius rajoittuisi vain ihmisiin. Sanoin vain, että esineet eivät ole oikeussubjekteja.

Eka linkki tieteen termipankkiin ja toka utun sivuille.
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Saako eläintä vähätellä kutsumalla sitä jääkiekkoilijaksi? Lahdessa jääkiekkoilijat kutsuvat itseään pelikaaneiksi, Oulussa kärpiksi ja Tampereella ilveksiksi. Onneksi edes Lukko ymmärsi lopettaa kettujen vähättelyn ja poisti paidastaan kunniakkaan eläimen kuvan ja laittoi tilalle paremmin raumalaista sielun maisemaa kuvaavan lukon.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tieteellisessä mielessä ihminen tietysti kuuluu eläinkuntaan. Siitä huolimatta vastaisin kieltävästi kysymykseen "oletko ollut sukupuoliyhteydessä eläimeen?".
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt nostan heti käden ylös, että nyt äkkiseltään en pysty näitä sinulle lain tasolta tarjoamaan. Tuli hieman puskista. Ehkä tämä kuitenkin vakuttaa sinut.
Oikeustiede:irtain esine – Tieteen termipankki

Leena Kartion info tässä:
Leena Kartio
Olen kyllä tietoinen, että eläimiä pidetään esineinä, koska niitä voi välillisesti käyttää esim. rikoksissa. Se, että onko ihmisen esineettömyys jonkin muun oikeusnormin aiheuttama vai johtuuko esineettömyys siitä, että ihminen ei ole eläin, niin en tiedä. En tiedä onko ihmistä ikinä yritetty juridisesti pitää eläimenä. Niin pitkään kuin ei ole tuskin saamme tietää varmasti, onko ihminen juridisesti eläin, ellei siitä jossain määritelmää ole syntynyt.

Tosin itse myönnän kyllä orastavasti, että veikkaisin juridisesti eläimen tarkoittavan muita eläimiä kuin ihmisiä, koska yleiskielessä ihmistä tuskin sisällytetään eläin-käsitteeseen. Jos joku sanoo, että onpa täällä paljon eläimiä, niin aika moni varmaan hämmentyisi, jos huone olisi täynnä ihmisiä. Laki kuitenkin pyrkii hakemaan sanoille yleiskielellisen merkityksen, jolloin ihmistä ei ehkä eläimenä pidettäisi.

Sanoisin ihan näin mutuna, että missään laissa ei määritellä ihmisyyttä. Eläin voidaan ehkä määritellä jossakin ammoisessa eläinsuojelulain esityössä, en tiedä.
Ihmisyydellä luulisi jonkun määritelmän olevan, kun siitä yhteisöllisenä oikeushyvänäkin olen jossain kirjassa lukenut. En tosin itsekään tiedä mitään määritystä, mutta toki eläimen määritelmä on ratkaisevampi.
 

julle-jr

Jäsen
Mielestäni voidaan, koska me tiedostamme tekojemme vaikutukset. Ja eiväthän eläimet ole tuhoamassa maapalloa, kilpailevat vain elintilastaan, mutta luonnolla on keinot tasapainottaa tilannetta. Esim. petolinnut tasapainottavat hyvää myyrävuotta.
Eivät ihmisetkään ole maapalloa tuhoamassa, ainakin jos jätetään totaalinen ydinsota pois laskuista. Vaikka monet nykylajit ihminen itse mukaan luettuna häviäisivätkin ihmisen toimesta, kyllä silti monia lajeja jäisi ja tulisi lisää. Kyllähän nytkin ihminen on edesauttanut monien lajien leviämistä esimerkiksi ilmastoa lämmittämällä. Eli ihminen myös auttaa jotain osaa luonnosta saastuttamalla yms. Vai ovatko jotkut kotilot tai vaikkapa särkikalat vähempiarvoisia elämiä kuin vaikka jääkarhu tai järvitaimen?

Mitä tämä tasapainotilanne muuten mielestäsi tarkalleen ottaen tarkoittaa? Sitäkö, että lajien määrä ja populaatioiden koko pysyy vakiona tästä ikuisuuteen? Ja kuka siellä luonnon päämajassa on käskenyt luontoa hakeutumaan tällaiseen tilanteeseen?
 
Mitä tämä tasapainotilanne muuten mielestäsi tarkalleen ottaen tarkoittaa? Sitäkö, että lajien määrä ja populaatioiden koko pysyy vakiona tästä ikuisuuteen? Ja kuka siellä luonnon päämajassa on käskenyt luontoa hakeutumaan tällaiseen tilanteeseen?
Siitä voisi lähteä etteivät lajit ihmisen toimien ansiosta kuole sukupuuttoon ja biodiversiteetti köyhdy. Ei siksi että se olisi jotenkin moraalisesti hyveellistä, vaan ihan ihmisen itsensä takia, jonka tieteellinen ja teknologinen kehitys pohjaa jatkossakin luonnon antiin. Mitään muita rakennuspalikoita meillä ei avaruuden tyhjyydessä ole, kuin itsemme ja luonto. Nykyinen biodiversiteetin vaihtaminen hyödyttömiksi tavaroiksi, saasteeksi ja jätteeksi on kuin heittäisi seteleitä kokkoon.

Human Disturbance
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä ihmeen sekoilua tämä nyt taas on? Ihminen kuuluu kädellisten lahkoon muutamien muiden eläimien kanssa.
 

julle-jr

Jäsen
Siitä voisi lähteä etteivät lajit ihmisen toimien ansiosta kuole sukupuuttoon ja biodiversiteetti köyhdy. Ei siksi että se olisi jotenkin moraalisesti hyveellistä, vaan ihan ihmisen itsensä takia, jonka tieteellinen ja teknologinen kehitys pohjaa jatkossakin luonnon antiin. Mitään muita rakennuspalikoita meillä ei avaruuden tyhjyydessä ole, kuin itsemme ja luonto. Nykyinen biodiversiteetin vaihtaminen hyödyttömiksi tavaroiksi, saasteeksi ja jätteeksi on kuin heittäisi seteleitä kokkoon.

Human Disturbance
Mutta ei minua ainakaan erityisemmin kiinnosta ihmislajin tulevaisuus, joten ainakaan ihmisen itsensä takia ei ole nähdäkseni mitään mieltä tehdä tai jättää tekemättä asioita.

Miksi juuri ihmisen tulevaisuus pitäisi nähdä jotenkin erityisen tärkeänä? Onko ihminen muka jossain erityisasemassa eläinten joukossa, jotain jumaliako me ollaan häh?
 
Mutta ei minua ainakaan erityisemmin kiinnosta ihmislajin tulevaisuus, joten ainakaan ihmisen itsensä takia ei ole nähdäkseni mitään mieltä tehdä tai jättää tekemättä asioita.

Miksi juuri ihmisen tulevaisuus pitäisi nähdä jotenkin erityisen tärkeänä? Onko ihminen muka jossain erityisasemassa eläinten joukossa, jotain jumaliako me ollaan häh?
Minä olen erittäin kiitollinen menneille sukupolville siitä että ovat palliensa rapsuttelun sijaan pohtineet ja tehneet asioita ja siten tehneet minun elämästäni aivan saakelin naurettavan helppoa. Tämän vapauden mukana tulee mielestäni kuitenkin vastuu yrittää järjestää sama tulevillekin sukupolville.

Kiinnostaako sinua suomalaisten tulevaisuus? Tai jälkipolviesi? Maksatko mielelläsi veroja tai aiotko jättää perintöä, vai onko sekin kaikki ihan turhaa?
 

julle-jr

Jäsen
Minä olen erittäin kiitollinen menneille sukupolville siitä että ovat palliensa rapsuttelun sijaan pohtineet ja tehneet asioita ja siten tehneet minun elämästäni aivan saakelin naurettavan helppoa. Tämän vapauden mukana tulee mielestäni kuitenkin vastuu yrittää järjestää sama tulevillekin sukupolville.

Kiinnostaako sinua suomalaisten tulevaisuus? Tai jälkipolviesi?
Mielestäni en ainakaan kykene hyvin perustelemaan miksi tuollainen vastuu jälkipolville siirtämisestä kenelläkään olisi. Jotenkin tuollainen ajattelu vaatisi ihmisen ja sen jälkipolvien nostamisen erityisasemaan ja alunperin lainaamani @fordel nähdäkseni vastusti juuri tätä. Me olemme mitättömiä hiukkaskasoja muiden joukossa, joten miksi meillä pitäisi olla mitään erityistä tulevaisuutta.
 
Mielestäni en ainakaan kykene hyvin perustelemaan miksi tuollainen vastuu jälkipolville siirtämisestä kenelläkään olisi.
Omalla kohdallani kyse on utilitaristisesta velvollisuudesta, eli siitä että kannattaa pyrkiä tekemään kaikista mahdollisista teoista niitä tekoja joiden seuraukset ovat arvokkaimpia. Ja minusta helpon elämän mahdollistaminen muille on arvokasta, kun on kerran itse saanut todeta kuinka kivaa tämä menneiden sukupolvien järjestämä helppo elämä on, verrattuna siihen menneeseen elämänmenoon johon historiankirjoista voi tutustua.
 

julle-jr

Jäsen
"Kiva" on vain yhtä kuin serotoniin suuri määrä aivoissa, enkä voi perustella miksi juuri serotoniin määrä ihmisaivoissa olisi sen tärkeämpi asia kuin jonkun muun välittäjäaineen suuri määrä vaikkapa ilmaston lämpenemisen seurauksena leviävän kotilon aivoissa.

Ei se serotoniini loppujen lopuksi niin erityisen hieno molekyyli edes ole. Esimerkiksi selluloosa on mielestäni parempi, onhan se sentään valtavan pitkä makromolekyyli. Mutta paremmuus molekyylimassan kautta mitattuna on vain minun mielipide, eikä sillä sinänsä ole mitään arvoa. Vielä vaikeammaksi menee, jos pitäisi perustella miksi serotoniini tai jokin muu molekyyli pitäisi saada jonkun eläimen aivoihin suurissa määrin ja miksi vieläpä juuri ihmisen aivoihin.
 
"Kiva" on vain yhtä kuin serotoniin suuri määrä aivoissa, enkä voi perustella miksi juuri serotoniin määrä ihmisaivoissa olisi sen tärkeämpi asia kuin jonkun muun välittäjäaineen suuri määrä vaikkapa ilmaston lämpenemisen seurauksena leviävän kotilon aivoissa.
Minulle ainakin ihmisten fiilikset merkitsevät usein kotilon fiiliksiä enemmän. Roolipeleissä on kivempi eläytyä ihmisiin kuin örkkeihin. Televisiosta katson mieluummin ihmisistä kuin kotiloista toimitettua ohjelmaa. Suomalaisten fiilikset merkitsevät sitten muiden fiiliksiä enemmän. Kohta haluan että Suomen joukkue tökkii paremmin kepillä kuminpalaa kuin naapurimaan joukkue. Ja perheen fiilikset taas kiinnostavat keskimääräistä suomalaista enemmän. Ja omat fiiliksethän ne tärkeimmät on. Vitut etanoista, kunhan meikän aivoissa serotoniini, dopamiini ja oksitosiini virtaa. Ja sikäli kun näiden eri intressien välillä ilmenee konfliktia, niin sitten pohditaan jotain fiksua kompromissia. Muutaman suomalaisen voi antaa omaa hölmöyttään suuttua, kunhan globaali mahdollisuus saada turvapaikka säilyy, muutaman etanan voi tappaa jos ne uhkaavat vaivoin kasvattamiani salaatteja, mutta sademetsää en soisi hakattavan rehuntuotantoon tai muitakaan elinympäristöjä vastaavasti tuhottavan, kun kaikki tarpeelliset resurssit meillä on jo koko ihmiskunnan säädylliseen eloon. Tosin minä olen vain minä, muuthan suurimmaksi osaksi mieluummin heittävät seteleitä kokkoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös