Eri urheilulajien vertailua

  • 176 021
  • 902

Sambody

Jäsen
Ei hemmetti minutkin olisi pitänyt jo kuopata ajat sitten kerran "korkeimmalle sykealueelle" meno perusjampalle tietää teho-osaston reissua. Uskomatonta settiä tältä itämaan tietäjältä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Taulukon mukaan mun maksimisyke on n.185 ja pystyn kuitenkin 25km lenkin rullaluistelemaan 160 keskisykkeellä ja ylipainoakin in suht reilusti. Pitäisikö tässä harkita 2018 kisoihin osallistumista maastohiihdon puolella, kun ihan hyvävoimaisena olen noilta lenkeiltä kotiin selvinnyt.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minulla on henkilökohtainen ennätys vajaan tunnin kiekkovuorolta kun ei ole vaihtopelaajia ollut, että keskisyke on ollut 178 kun maksimisyke on jossain 190 ja 195 välissä. Niin että voin minä NHL:äänkin lähteä jos vain yksisuuntainen soppari käteen lyödään (ja siellähän ne ylimääräisetkin varmasti karisevat).
 
Eli Björgenin Cooper on luokkaa 3500-3600m. Ja edelleen Hiihtofanille: Kukkuluuruu vaan väitteellesi Björgenin 170kg kyykystä.

"When this happens, I'll consider myself strong. My friend who just started training today, did 90 lbs for both squat and bench. If he follows my progress, it will take him 35 weeks to reach the goal. That translates to roughly 9 months from being unfit to having a dream body.

Seems tough? Well, Marit Bjørgen, the elite cross country skier, weighs 140 lbs and believe this... squats 375 pounds. That's 2.65 times her own body weight."
Working Out / Getting Buff

375pounds==170kg

Marit Bjorgen= 64 kg 170kg/64 2,65 x painonsa verran.

Mitä tulee coopperiin, hiihtäjien satunnaiset juoksuajat on juostu kesäkaudella, jolloin niiden kunto on huonoimillaan ja silloin joku Pärmäkoski on juossut coopperin 3500m. Jos ne juoksisivat talvikauella huippukunnossa, uskon kyllä, että joku Björgen, joka on paljon kovempi luu kuin joku Pärmäkoski, pystyy ylittämään 4000m coopperissa. Varsinkin jos pikkaisen siihen juoksutekniikkaan panostaisivat. Kyllä jos tilasto osoittaa, että jos pystyt hiihtäen menemään yli 5600 coopperissa niin kyllä silloin pitäisi yli 4000m mennä juosten.
 
Viimeksi muokattu:

Van Taimeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Taas juttua Björgenin 170 kilon kyykystä. Kun lehtijuttu alunperin julkaistiin vuonna 2005, Maritin painoluokan jalkakyykyn ME oli 173kg (dopingtestattu, raw=ilman apuvälineitä). Hän olisi ollut voimanoston MM-kisoissa siis selkeä mitalikandidaatti kiinalaisten ja venäläisten voimanostohirmujen rinnalla. Jos hän taas olisi jostain syystä vetänyt päälleen kireät voima/painonnostotrikoot, ne parantavat tulosta naisten jalkakyykyssä 10-20%.

Vertailun vuoksi: Miesten alppihiihtosirkuksen vahvimpiin kuuluva jässikkä Aksel Lund Svindal saa kyykättyä puhtaasti 200kg yksittäisnostona. Krista Pärmäkösken jutussa sanotaan, että Kristan jalkakyykkyennätys on 70kg. Maritin 170kg? Höpsis.

Spekulointi Björgenin yli 4000 metrin Cooperista on myös turhaa, hän ei sitä ole koskaan juossut eikä tule koskaan juoksemaan. Kun Steira on Björgeniä selvästi kovempi juoksija, niin sehän tarkoittaisi Steiran olevan Dibaban ja kumppaneiden tasoinen juoksija, vaikka Steiran ennätys 3000 metrin juoksussa on 9.28.

Mutta mites sitten Tsekin Eva Vrabcova-Nyvltova, joka juoksi 3000 metriä 9.14? Jos siirtyisi radalle, niin afrikkalaiset juoksijat jäisivät tämän "hiihtohirmun" taakse?
 
"When this happens, I'll consider myself strong. My friend who just started training today, did 90 lbs for both squat and bench. If he follows my progress, it will take him 35 weeks to reach the goal. That translates to roughly 9 months from being unfit to having a dream body.

Seems tough? Well, Marit Bjørgen, the elite cross country skier, weighs 140 lbs and believe this... squats 375 pounds. That's 2.65 times her own body weight."
Working Out / Getting Buff
...
Aivan, koska joku on kirjoittanut johonkin keskustelupalstalle niin. Mutta arvaas mitä, minulle tuli tieto Norjan hiihtomaajoukkueen sisäpiiristä, että Marit Björgen, huippuhiihtäjä, joka painaa n. 65 kg, kyykkää 110 kiloa! Eli n. 1,7-kertaisesti oman painonsa. Aika huima juttu.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Sami Jauhojärvi kirjoittaa facebookissa 22.8, että on juossut 3690metriä cooperissa, mikä on hänen heikoin tuloksensa ikinä ko. testissä.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Mitä tulee coopperiin, hiihtäjien satunnaiset juoksuajat on juostu kesäkaudella, jolloin niiden kunto on huonoimillaan ja silloin joku Pärmäkoski on juossut coopperin 3500m. Jos ne juoksisivat talvikauella huippukunnossa, uskon kyllä, että joku Björgen, joka on paljon kovempi luu kuin joku Pärmäkoski, pystyy ylittämään 4000m coopperissa. Varsinkin jos pikkaisen siihen juoksutekniikkaan panostaisivat. Kyllä jos tilasto osoittaa, että jos pystyt hiihtäen menemään yli 5600 coopperissa niin kyllä silloin pitäisi yli 4000m mennä juosten.
Pikkuisen, kun panostaisi, niin menisi siis ilmeisesti Norjan ennätys rikki 10 000 metrillä, 5000 metrillä ja varmaan vielä penkkipunnerruksessakin?

Marit Björgen on itse lausunut, että häviää Vibeke Skofterudille n.300-350 metriä 3000 metrin juoksussa. Kun Björgen häviää Skofterudille noin paljon, niin jos Björgen juoksee Cooperissa 4000 metriä, niin Skofterudin pitäisi juosta sellainen 4350 metriä Cooperissa.

Edelleen Ingrid Kristiansenin nimissä oleva Norjan ennätys 5000 metrin juoksussa vastaa tasan 4100 metrin Cooper-tulosta! Ja nuo hiihtäjät eivät ole lähelläkään Kristiansenin ennätystasoa.

Skofterudin Cooper-tulos on aika tarkkaan korkeintaan 3750-3850 metriä ja Marit Björgen häviää tälle omien sanojensa mukaan noin 350 metriä, jolloin Björgenin Cooper-tulos on 3400-3500.

Kaikki puheet Björgenin yli 4000 metrin Cooper-tuloksesta voidaan Vintiöitä siteeratakseni heittää samantien sademetsän yli Norjaan.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Tässä linkin takana sopivasti jutun tynkää tässä ketjussa useasti sivutusta Jani Ridasta, hänen harjoittelustaan ja voimatasoista ja mainitaanpa tuossa myös se kuuluisa pyörätestikin:

Suomen suurimmat lätkäreidet rakentuivat jo teini-iässä - etukyykkytulos mykistää

Tuon perusteella siis vahvimmat jääkiekkoilijat pärjäävät juuri ja juuri kyykyssä naishiihtäjille :)
Penkissäkin tekee Ridallakin tiukkaa kun hiihtäjäthän tekevät noilla painoilla vielä 12 vedon sarjoja.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Tuon perusteella siis vahvimmat jääkiekkoilijat pärjäävät juuri ja juuri kyykyssä naishiihtäjille :)

Eikös toi etukyykkytulos ollut 17-vuotiaana tehty. Jos noin, niin ikään nähden niin kova tulos, että väitän paskapuheeksi tai ns. pyllistykseksi. Nykyään varmaan vetääkin, ja takakyykystä reilusti yli 200kg

Edit. Samassa jutussa mainittua 140kg en pidä niin mahdottomana tuloksena 17-vuotiaalle. Ihan tossa lähisalillakin näkee vastaavanikäisiä kundeja, joista osa liikuttaa penkissä aika kovia rautoja, johtuen ehkä sitä, että penkki on aika monelle sen ikäiselle salijepelle se ykköslaji :)
 
Bjorgen omien sanojensa mukaan häviää Skofterudille juoksussa ja on suunnilleen yhtä vahva kuin Skofterud, mutta kuitenkin Bjorgen on monikertainen arvokisamitalisti ja menestynein hiihtäjä kautta historian ja on jotain yli minuutin joskus jopa yli 2 minuuttia edellä Skofterudia, jolla on vaikeuksia mahtua edes 10 sakkiin 10km kisassa. Skofterud tiedetään myös hyvin kömpölönä hiihtäjä, joka ei tekniikalla juhli niin mihin se Skofterudin vauhti katoaa, kun sukset laitetaan jalkaan?

Itse väitän, että Bjorgen itse puhuu paskaa ja yrittää olla vaatimaton.

Skofterudin Cooper-tulos on aika tarkkaan korkeintaan 3750-3850 ja Björgenillä tästä se yli 4000m.

Minullakin on eräs sisäpiiriasiantuntija. Hänen mukaansa hiihtäjät häviävät ratajuoksijoille radalla pikkaisen. Juuri sen verran, että jos paras ratajuoksija Dibaba juoiksee 4200 coopperissa, paras hiihtäjä juoksee sen 4100m.

Tämän asiantuntijan mukaan hiihtäjät kuitenkin voittavat ratajuoksijat saman pituisessa maastojuoksussa. Asiantuntijan mukaan tämä johtuu siitä, että hiihtäjillä on kovempi hapenottokyky kuin ratajuoksijoilla, josta on erityistä hyötyä ylämäissä ja toisaalta siitä, että ratajuoksijat eivät pysty hyödyntämään monotoonisessa ratajuoksussa opeteltua tehokasta juoksutekniikkaa tyyliin Alisa Vainio ja myös siitä, että hiihtäjät ovat lihaksikkaampia ja jäntevämpiä, josta on enemmän hyötyä maastoujoksussa.

Siitä huolimatta, että maastohiihto on pieni laji verrattuna ratajuoksuun tai pyöräilyyn, maailman 10 parhaan hapenottajien joukosta löytyy 5 maastohiihtäjää mukana Harri Kirvesniemi Suomi Finland.

VO2 max World Records
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Bjorgen... Bjorgen...

Itse väitän, että Bjorgen itse puhuu paskaa ja yrittää olla vaatimaton.

Skofterudin Cooper-tulos on aika tarkkaan korkeintaan 3750-3850 ja Björgenillä tästä se yli 4000m.
Itse väitän, että puhut täyttä paskaa, etkä yritä olla vaatimaton.

Tämän vuoden Euroopan naisten kärkitulos 5000 metrin juoksussa on 15:07:38.
Tästä saadaan Cooperin testissä tulokseksi 3969 metriä.
Ja Björgen juoksisi siis mielestäsi koko Euroopan kärkivauhtia - salli mun nauraa!

Björgenin itse kertoma 3000 metrin tulos 10:29 antaa Cooperin vauhdiksi alle 3450 metriä. Lisäksi Björgenin mukaan Vibeke Skofterud ja Kristin Størmer Steira juoksevat 3000 metriä liki minuutin Björgeniä nopeammin. Tämä tarkoittaisi sinun teoreemallasi sitä, että Steira ja Skofterud halutessaan rikkovat heittämällä Dibaban 5000 metrin maailmanennätyksen.

Ei muuta.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Minullakin on eräs sisäpiiriasiantuntija. Hänen mukaansa hiihtäjät häviävät ratajuoksijoille radalla pikkaisen. Juuri sen verran, että jos paras ratajuoksija Dibaba juoiksee 4200 coopperissa, paras hiihtäjä juoksee sen 4100m.

Höpö höpö, hiihtäjät häviävät todella paljon enemmän parhaille ratajuoksijoille kun tuon 100m cooperissa. Dibaba juokseen 5000m n.14:15 ja mitä sitten parhaat hiihtäjät juoksisivat 5000m, ehkä n. 14:35, siis tämä asiantuntijan mukaan. Tämän vuoden maailmantilastossa n. 14:35 aika on sijalla 5. Eli vain kourallinen naisia, kaikki etiopialaisia tai kenialaisia, pystyy maailman harrastetuimmassa lajissa(kestävyysjuoksussa) tuollaisiin aikoihin, mutta kuitenkin norjalaiset hiihtäjät kävisivät tuollaisen ajan kiskaisemassa vaikka siinä kesäharjoittelun lomassa. Kumma muuten että norskin haluavat jättää kesäolympialaisista mitalit napsimatta, Bjorgenhän voisi ensi kesän kisoista käydä pari mitalia kesäharjoitteluna hakemassa kun kerta tuollaista vauhtia juoksee.

Eikä todellakaan hiihtäjät juokse samaa vauhtia maastojuoksua kun maailman parhaat ratajuoksijat (ainakaan jos puhutaan normaaleista maastojuoksuradoista), se nyt on ihan varma juttu.
 

Pekkis

Jäsen
Bjorgen omien sanojensa mukaan häviää Skofterudille juoksussa ja on suunnilleen yhtä vahva kuin Skofterud, mutta kuitenkin Bjorgen on monikertainen arvokisamitalisti ja menestynein hiihtäjä kautta historian ja on jotain yli minuutin joskus jopa yli 2 minuuttia edellä Skofterudia, jolla on vaikeuksia mahtua edes 10 sakkiin 10km kisassa. Skofterud tiedetään myös hyvin kömpölönä hiihtäjä, joka ei tekniikalla juhli niin mihin se Skofterudin vauhti katoaa, kun sukset laitetaan jalkaan?

Harri Kirvesniemen aika 5000 metrillä on 13.54 ja Juha Miedon taas 15.20. Mihin katosi Hartsan vauhti suhteessa Mietoon, kun sukset laitettiin jalkaan?

Parhaat hiihtäjät eivät pärjää parhaille ratajuoksijoille maastojuoksussa, mutta parhaat ratajuoksijat eivät pärjää suunnistajille vaativassa suunnistusmaastossa. Maastojuoksuradalla kylläkin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Edit. Samassa jutussa mainittua 140kg en pidä niin mahdottomana tuloksena 17-vuotiaalle. Ihan tossa lähisalillakin näkee vastaavanikäisiä kundeja, joista osa liikuttaa penkissä aika kovia rautoja, johtuen ehkä sitä, että penkki on aika monelle sen ikäiselle salijepelle se ykköslaji :)

Samoilla linjoilla.

Vanhassa lukiossani on edelleen nk. "Sadan kilon kerho", punttiksen seinällä oleva lista kautta aikain niistä lukiolaisista, jotka ovat nostaneet vähintään sen 100kg penkistä. Kyllä siellä taisi joku 140kg mieskin olla, joka tapauksessa useampia kundeja, jotka ovat nostelleet 125kg ja ylikin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Itse olen treenannut jo yli 20 vuotta SM-tason nyrkkeilijän kanssa ja ennen armeija-aikoja penkki oli meilläkin syystä tai toisesta ykköslaji. Kaveri nyrkkeili 82kg sarjassa ja nosti penkistä 147.5kg jalat ilmassa ja pysäytyksellä. Ei ollut eikä ole edelleenkään mikään hintelä pistenyrkkeilijä vaan enemmän valkoinen tyson -tyyppinen tyrmääjä. Kun näitä sarjoja itse varmistelin niin ei ole epäilystäkään etteikö tuon ikäisenä voisi nostaa enemmänkin jos antaisi vähän enemmän painossa periksi. Itse nostin vain 110kg samalla tekniikalla. Käytiin noin viisi kuusi kertaa viikossa kisahallilla nostelee painoja ja lyömässä, joka neljäs päivä penkki ja siihen väliin jokin penkkiä tukeva liike kuten kapea, vino tai vastaavaa.

_
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
^ Itse olen treenannut jo yli 20 vuotta SM-tason nyrkkeilijän kanssa ja ennen armeija-aikoja penkki oli meilläkin syystä tai toisesta ykköslaji. Kaveri nyrkkeili 82kg sarjassa ja nosti penkistä 147.5kg jalat ilmassa ja pysäytyksellä. Ei ollut eikä ole edelleenkään mikään hintelä pistenyrkkeilijä vaan enemmän valkoinen tyson -tyyppinen tyrmääjä. Kun näitä sarjoja itse varmistelin niin ei ole epäilystäkään etteikö tuon ikäisenä voisi nostaa enemmänkin jos antaisi vähän enemmän painossa periksi. Itse nostin vain 110kg samalla tekniikalla. Käytiin noin viisi kuusi kertaa viikossa kisahallilla nostelee painoja ja lyömässä, joka neljäs päivä penkki ja siihen väliin jokin penkkiä tukeva liike kuten kapea, vino tai vastaavaa.

_

Menisikö paremmin punttisaliketjuun, mutta omalla salillani ollaan käyty monesti mielenkiintoisia keskusteluita siitä, kuinka paljon voi ihminen nostaa penkistä ilman mitään d-aineita ja siis ilman mitään penkkipaitoja ja näitä monesti erilaisissa penkkikisoissa nähtyjä "nylkytyksiä", joissa tanko liikahtaa todellisuudessa viisi senttiä alas ja sitten ylös.

Siis sellainen rehti, kunnollinen nosto.

Eräs pitkän linjan keholegenda stadista, nyt jo yli 80-v herra, esitti tuossa puntilla taannoin kärkkään mielipiteen siitä, että raja menee jossain vähän reilussa parissa sadassa kilossa.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Menisikö paremmin punttisaliketjuun, mutta omalla salillani ollaan käyty monesti mielenkiintoisia keskusteluita siitä, kuinka paljon voi ihminen nostaa penkistä ilman mitään d-aineita ja siis ilman mitään penkkipaitoja ja näitä monesti erilaisissa penkkikisoissa nähtyjä "nylkytyksiä", joissa tanko liikahtaa todellisuudessa viisi senttiä alas ja sitten ylös.

Siis sellainen rehti, kunnollinen nosto.

Eräs pitkän linjan keholegenda stadista, nyt jo yli 80-v herra, esitti tuossa puntilla taannoin kärkkään mielipiteen siitä, että raja menee jossain vähän reilussa parissa sadassa kilossa.

Raaka penkkipunnerruksen Suomen ranking.

Ihan hyvin pitää kutinsa tuo vanhan herran arvio. 200 kilon kantturailla monta nostajaa ja vähän isompi kokoiset karpaasit pukkailleet päälle 200 kilon.

Video Timo Hokkasen 240 kilon raaka nostosta.

Linkit youtubeen ja Suomen voimanostoliiton sivuille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siis sellainen rehti, kunnollinen nosto.
Tuotakin listaa katsellessa kaveri olisi voinut penkkikisoihin osallistua, olisi ollut about sijalla 30. Tosin muistaakseni kärkitulokset on tullut kisojen ulkopuolella noin 85 kiloisena. Kyllä saikin kehuja kisahallilla kun moni kuuli ettei kyse ole vain penkkaajasta vaan ihan eri lajin harrastajasta. Tiedä sitten nouseeko tulos jos jalat pitää maassa mutta kisoissa vaadittavan pysäytyksen teki ja tekee edelleenkin aina nostaessa. Tervetuloa morjestamaan edelleen ollaan siellä pari kertaa viikossa. :) Kun olen kisahallilla ja muutenkin seurannut kovia muiden kuin voimannostajien penkkisuorituksia niin avainsana mun mielestä on räjähtävyys missä moni antaa periksi. Kovia tuloksia ei tehdä hissutellen, vaan kun tanko on laskettu niin kova puristus nyrkeissä ja räjähtävästi ylös kaikilla voimilla, voi tuntua yksikertaiselta mutta monella on tekemistä tämän kanssa. Tuosta voi päätellä sen harjoituksen idean kun haettiin voimaa kehäänkin, edellä mainittu oli vain kärkitulos tärkeämpiä olivat muut nostot kuten räjähtävä 10x 130. Ei siitä ainakaan haittaa ollut nyrkkeilijälle, kävi kuitenkin joka päivä juoksemassa lenkkejä ja kun samaa koulua käytiin niin oli aina kärjessä 100 metrin juoksussakin, sekunnin muita edellä. Sanoisin että täytyy olla jo geeneissä tuota nopeutta mitä hyödyntää sitten lajissa kuin lajissa, eikä ollut mikään late bloomer vaan oli aina ala-asteelta lähtien ylivertainen nopeuslajeissa ja voimailussa. Tämä ainakin kuuluu tähän ketjuun siinä missä muidenkin urheilulajien fyysisten ominaisuuksien vertailu.

_
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuotakin listaa katsellessa kaveri olisi voinut penkkikisoihin osallistua, olisi ollut about sijalla 30. Tosin muistaakseni kärkitulokset on tullut kisojen ulkopuolella noin 85 kiloisena. Kyllä saikin kehuja kisahallilla kun moni kuuli ettei kyse ole vain penkkaajasta vaan ihan eri lajin harrastajasta. Tiedä sitten nouseeko tulos jos jalat pitää maassa mutta kisoissa vaadittavan pysäytyksen teki ja tekee edelleenkin aina nostaessa. Tervetuloa morjestamaan edelleen ollaan siellä pari kertaa viikossa. :) Kun olen kisahallilla ja muutenkin seurannut kovia muiden kuin voimannostajien penkkisuorituksia niin avainsana mun mielestä on räjähtävyys missä moni antaa periksi. Kovia tuloksia ei tehdä hissutellen, vaan kun tanko on laskettu niin kova puristus nyrkeissä ja räjähtävästi ylös kaikilla voimilla, voi tuntua yksikertaiselta mutta monella on tekemistä tämän kanssa...

_

Siis käytkö Kisahallilla, tämä meni ohi edellisestä viestistäsi... Kisahallilla tulee itse käytyä etenkin kesäisin, pääsee helposti kaverien kanssa halvalla puntille, kun kaikilla muuten kalliit kortit niille omille lähisaleilleen.

Noista Kisiksen vanhan liiton miehistä muuten pari asiaa. Ensinnäkin se, että kunnioitan kyllä heitä ja aina morjenstan. Toisaalta joskus olen miettinyt, että muutama karmea esimerkki löytyy etenkin noista penkin hierojista siitä, että urheilua kannattaa vanhemmallakin iällä harrastaa monipuolisesti. Minua ei ainakaan huvita saada itselleni kuusikymppisenä tuota etunojaan painunutta ryhtiä liiasta penasta.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Björgen ei kyykkää 170 kiloa, tuosta ei tarvitse edes väitellä. Se on sellainen rauta, että saa 90 kiloinen mieskin olla aika kovassa kunnossa, että tuon saa telineistä irti. Saati että pohjasta kyykkäisi.
Ridan etukyykky 175 ja penkki 140 pitäisi olla normirauta ammattilaiselle. Muillekin kuin Hakalissa syntyneille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siis käytkö Kisahallilla, tämä meni ohi edellisestä viestistäsi... Kisahallilla tulee itse käytyä etenkin kesäisin, pääsee helposti kaverien kanssa halvalla puntille, kun kaikilla muuten kalliit kortit niille omille lähisaleilleen.

Noista Kisiksen vanhan liiton miehistä muuten pari asiaa. Ensinnäkin se, että kunnioitan kyllä heitä ja aina morjenstan. Toisaalta joskus olen miettinyt, että muutama karmea esimerkki löytyy etenkin noista penkin hierojista siitä, että urheilua kannattaa vanhemmallakin iällä harrastaa monipuolisesti. Minua ei ainakaan huvita saada itselleni kuusikymppisenä tuota etunojaan painunutta ryhtiä liiasta penasta.

Kyllä, tuon saman frendin kanssa vuodesta -91 alkaen, parhaimmillaan joka koulupäivän jälkeen menin tuonne ja vieläkin vähintään kerran viikossa. Kisis on edelleenkin paras paikka(hintalaatusuhde) ainakin meille pääkaupunkiseudulla kun halutaan lyödä, nostella painoja ja nykyään otettu pingiskin mukaan kun ei enää niin tosissaan rautaa nosteta kuin nuorena. Kisiksellä on laidasta laitaan harrastajia, tuolla voimannostopuolellakin käy ihan kisaajista harrastajiin, jopa täällä parjattuja fitness-pimujakin siellä näkyy, terveitä sellaisia jotka vieläpä nostaa oikealla tekniikalla. Kisiksen hyvä puoli on esim penkkiin liittyen se että penkkipaikkoja on kolme ja aina tilaa mennä mukaan, paras paikka on se voimannostopuolen musta joka on pultattu maahan kiinni ja siinä myös riittävän leveä penkki leveälle selälle.
Tuosta etunojasta on hyvä muistaa että aina yhtä paljon selkäharjoitteita kun penkkiä ainakin kun ikää tulee lisää, ryhdille hyviä on soutuliikkeet eri levyisillä otteilla missä saa niin lapatuen kuin selkälihakset töihin. Etunoja pääosin johtuu heikoista selkälihaksista.

_
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Ridan etukyykky 175 ja penkki 140 pitäisi olla normirauta ammattilaiselle. Muillekin kuin Hakalissa syntyneille.

Nyt kyseessä olikin hänen 17-vuotiaana liigatulokkaana nostetut tulokset. Ja väitän, että 17v ei painonnostajan 175kg etukyykky on a.) paskapuhetta tai b.) pyllistys luistelusyvyyteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös