Selostajat ja media MM-kisoissa 2014

  • 125 479
  • 608

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Ihan hyvin on YLE vetänyt nämä kisat ainakin tähän asti, mutta katselunautinto kasvaisi entisestään jos Petteri Forsell pysyisi pois kommentaattorihommista. Erkka V. Lehtolaa kuuntelisi mielellään enemmänkin.
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Ihan hyvin on YLE vetänyt nämä kisat ainakin tähän asti, mutta katselunautinto kasvaisi entisestään jos Petteri Forsell pysyisi pois kommentaattorihommista. Erkka V. Lehtolaa kuuntelisi mielellään enemmänkin.

Erkka on muuten täyttä rautaa mutta mitäköhän helvettiä ne höpinät niistä boksereista oli tuossa Saksa - Ghana pelissä? Itse en edes tiennyt miten reagoida siihen.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erkka on muuten täyttä rautaa

Minä ihastuin Argentiinaan ja Maradonaan vuoden 1986 kisoissa. Se että Lehtola oli studiossa kuin seiväs olisi ollut peräsuolessa viime kisoissa Argentiinan tappion jälkeen ei aiheuttanut veljeyden tunnetta. Mies ajattelee vain FC Barcelonaa ja Messiä.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Erkka on muuten täyttä rautaa mutta mitäköhän helvettiä ne höpinät niistä boksereista oli tuossa Saksa - Ghana pelissä? Itse en edes tiennyt miten reagoida siihen.

Erkkahan heitti sen läpällä, koska muuan Bendtner mainosti taannoin boksereilla jotain vedonlyöntifirmaa(?). Se oli ihan hauska vitsi, koska olisi aika omintakeinen tyyli piilomainostaa jotain firmaa juoksemalla housut kintuissa. Juusela ei vain hiffannut sitä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ihan hyvin on YLE vetänyt nämä kisat ainakin tähän asti, mutta katselunautinto kasvaisi entisestään jos Petteri Forsell pysyisi pois kommentaattorihommista. Erkka V. Lehtolaa kuuntelisi mielellään enemmänkin.

Ihan kohtuullista asiaa tuo Forsellkin puhuu, mutta kun tyyli ja ulosanti on Kimimäinen ja antaa "ei vois vähempää kiinnostaa"- vaikutelman, niin pakko olla samaa mieltä.

Minun kisoihini mahtuu tuo Kunnaskin omintakeisine tyyleineen, mutta pysyköön sivussa vaikka puolivälieristä lähtien, jooko?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on jumalauta tauko-ohjelma tapissa!

Hyökkäyskolmikkona Kylähullu Kunnas - Lauri "Suomen elokuvahistorian paskin ohjaaja vaikka omasta mielestäaän onkin John Fordiin verrattava legenda" Törhönen - Lotta "Mä en urheile mutta juoksentelen kun mä osallistun johonkin Helsinki Midnight runiin" Backlund.

Tää oli kyllä ihan huikeaa ohjelmatarjontaa taas kerran. Koko kymppipaikan formaatti on jotain ihan hirveetä kuraa, tai no se voisi kyllä toimia jos sitä vetäisi ihan kuka muu tahansa kuin "Teemu mäkin itken"-Kunnas. Jotenkin aina kun tuon äijän näkee tai kuulee, niin tekee mieli valella itsensä bensalla ja sytyttää tuleen.
 

Pekkis

Jäsen
Ihan hyvin on YLE vetänyt nämä kisat ainakin tähän asti, mutta katselunautinto kasvaisi entisestään jos Petteri Forsell pysyisi pois kommentaattorihommista. Erkka V. Lehtolaa kuuntelisi mielellään enemmänkin.

Täysin samaa mieltä. Erkka on ihan huikea studiohemmo, Petteri on tehnyt jo kyllin selväksi sen, että ei ole muuta harjoitellut kuin vapaapotkuja ja YLE on onnistuneesti näyttänyt miten pieni ja vaatimaton laji jääkiekko on Kuningas Jalkapallon rinnalla.

Seuraavaa peliä odotellessa.
 
Tapa jolla hän suhtautuu altavastaajana hommaansa hoitavaan Iranin joukkueeseen on hivenen paradoksaalinen. Onhan Nurmelalla maajoukkueesta asti kokemusta tämän pelitavan soveltamisesta käytännössä, kun vastassa on ennakolta ylivoimainen joukkue. Ei se varmaan silloin tuntunut Nurmelasta antijalkapallolta, jolla ei saisi voittaa.

Muuten Nurmelan uho ja ylimieliseltä vaikuttava ote ei pahemmin häiritse (tuommoinenhan se on aina ja joka paikassa:), mutta em. paskanjauhanta oli käsittämätöntä - eikä todellakaan sitä, mitä jotain itse nähneeltä ja saavuttaneeltakin käytännön pelimieheltä odottaisi. Onneksi Pasanen paalutti homman taas raiteilleen.

Suomeksi: mitä v-ttua Iranin sitten olisi pitänyt tehdä, kun pelaavat MM-turnauksessa Messiä ja kumppaneita vastaan? Yleensä näitä "väärin voitettu/pelattu/antijasetämä" -vinkumisia harrastavat vain ne, joille on syystä tai toisesta jäänyt hämäräksi, mikä on aikuisten huippu-urheilun ja varsinkin arvoturnausten ydin. Voittaa ja pärjätä, keinolla millä tahansa (noin suunnilleen sääntöjen puitteissa, siis:). Iran pelasi ainoalla oikealla tavalla ja melkein onnistui mahdottomassa.

Mutta kehutaas nyt Karhua: siellä on ilmeisesti saatu palautetta ja kuunneltukin sitä, koska turha älämölö, mylvintä ja hysteriataso oli laskenut eiliseen matsiin huomattavasti. Nyt sekin, että tyyppi vie peliä hyvin ja tuntee sen, pääsi paremmin esiin. Miinusta vain jatkuvasta punapaitojen hokemisesta (joo, tämä on jo enempi vitsillä nillitystä:).
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko muuten Suomisen Tapsa selostanut tv:n puolella kuin sen yhden matsin? Kerran kuulin sen jälkeen miehen äänessä Yle Puheen taajuudella, mutta muita havaintoja ei ole. Toivottavasti Tapsa on kunnossa eikä terveys ala taas reistailla kesken kisojen.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko muuten Suomisen Tapsa selostanut tv:n puolella kuin sen yhden matsin? Kerran kuulin sen jälkeen miehen äänessä Yle Puheen taajuudella, mutta muita havaintoja ei ole. Toivottavasti Tapsa on kunnossa eikä terveys ala taas reistailla kesken kisojen.

Selostaa jälleen tänään klo 19 alkavan Belgia-Venäjä ottelun!
 
Onko muuten Suomisen Tapsa selostanut tv:n puolella kuin sen yhden matsin? Kerran kuulin sen jälkeen miehen äänessä Yle Puheen taajuudella, mutta muita havaintoja ei ole. Toivottavasti Tapsa on kunnossa eikä terveys ala taas reistailla kesken kisojen.

Joku tuota samaa Suomiselta kyseli muistaakseni Twitterissä ja siihen Tapsa totesi, että mennään nyt maltillisesti suunnitelman mukaan. Eli tietoinen valinta on tuo varsin maltillinen työtaakka näin sairausloman jälkeen ja tämä on varmasti ihan järkevää.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Suominen selostaa tv:n puolella 3 peliä, joista yksi pudotuspeli. Radiossa 4 peliä. Mielellään Tapsaa kuuntelis enemmänkin, mutta varmasti järkevää mennä maltilla, niinkuin itsekin todennut, ottaen huomioon mitä parin vuoden aikana tapahtunut. Mutta tänään siis Belgia-Venäjä peli Tapsan hommia.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Ai jumalauta, Kunnas kyselee Palanderilta minkälaista korisstondista Susijengi aiheuttaa. Täyttä timangia! Miksei Kunnas vedä kaikkia studioita?
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Nyt oli hyvä kymppistudio, vieraat just nappiin!
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Ei, ei kehuta. On todella ärsyttävä. En pidä lainkaan hänen äänestään, puhetavastaan enkä selostustavastaan.

Se on sinun ongelmasi sitten. Kaveri kuitenkin on ammattitaitoinen ja ymmärtänyt ottaa palautteesta opikseen. Pieni ärrävika ei enää tunnu kovin pahalta. 99/100 valitsisi hänet Kaj Kunnaksen tilalle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Se on sinun ongelmasi sitten. Kaveri kuitenkin on ammattitaitoinen ja ymmärtänyt ottaa palautteesta opikseen. Pieni ärrävika ei enää tunnu kovin pahalta. 99/100 valitsisi hänet Kaj Kunnaksen tilalle.

Vähän on Karhu vähentänyt pahinta mölinäänsä ja takelteluaan, kenties palautteesta johtuen. Ei tuota mukavaa kuitenkaan ollut viimeksikään kuunnella. Ei tuota ärrävikaa ehdi huomata, koska Karhu rääkyy kimeästi niin tiuhaan, ettei tuosta erota mitään nyansseja. Välillä Karhu myös haukkoo henkeään liki huohottaen, kaipa happi loppuu huudon takia.

Suominen, Härkönen, Leinonen ja Ikävalko ovat Karhua selvästi edellä, kuten tietysti myös Kunnas. Ei taatusti 99/100 valitsisi Karhua Kunnaksen tilalle. Kunnas hoitaa selostushommansa persoonallisesti ja ihan riittävän hyvin, ja Kunnaksen juontama Kymppipaikka oli tänäänkin mielenkiintoinen ja hauska paketti. Harvoin noita väliohjelmia katson, mutta Kymppipaikka herätti mielenkiinnon ja sai sen pidettyä.

Karhu on toki kehityskelpoinen selostaja. Muutamat arvokisat alle niin kokemus karttuu ja vaikka sopivasti rauhoittavia naamaan ennen ottelua, jotta huomio keskittyy olennaisuuksiin jatkuvan melskaamisen sijasta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olipas kiva reissu kipasemaan ABC:lla kun olikos tämä Karhu joka selosti samalla myös ratioon tuota E-K vs. Algeria peliä. Ihana kuunnella selostusta radiosta ja homma menee tyyliin: "ja tässä on Korean historian suurin jalkapallomies". Ihan kiva mutta kun ration läpi EI NÄÄ!! Sillon pitäis helvetti vieköön selostaa mitä tapahtuu.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Olipas kiva reissu kipasemaan ABC:lla kun olikos tämä Karhu joka selosti samalla myös ratioon tuota E-K vs. Algeria peliä. Ihana kuunnella selostusta radiosta ja homma menee tyyliin: "ja tässä on Korean historian suurin jalkapallomies". Ihan kiva mutta kun ration läpi EI NÄÄ!! Sillon pitäis helvetti vieköön selostaa mitä tapahtuu.

Eipä se Karhun vika ole, että Yle laittaa saman selostuksen suoraan radioon, kuin mitä telkkarista tulee. Vai pitäisikö telkkarissa selostaa kuin sokealle?
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Kansainvälinen ohjaaja ei ymmärrä että ihan tavallista tallustajaa ei kiinnosta nähdä siitä areenasta hienoja ilmakuvia kolmea kertaa ensimmäisen puoliajan aikana, varsinkin kun kentällä tapahtuu samanaikaisesti.
 

RDivis

Jäsen
Karhu on toki kehityskelpoinen selostaja. Muutamat arvokisat alle niin kokemus karttuu ja vaikka sopivasti rauhoittavia naamaan ennen ottelua, jotta huomio keskittyy olennaisuuksiin jatkuvan melskaamisen sijasta.

Tero Karhulla on pitkä kokemus selostajantyöstä. Tarkkaa tietoa ei ole heittää, mutta ainakin vuodesta 2008 ollut jollain tasolla mukana hommissa. Urheilukanavalla siis. Jonkin aikaa ollut myös CMoren tiimissä.

Eli Teron tyyli ei todellakaan ole mitään kokemattomuudesta johtuvaa. En usko, että hän radikaalisti muuttaa tyyliään/persoonaansa. Jollei into lajiin sammu, siinä vaiheessa hän tuskin enää selosteleekaan
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tero Karhulla on pitkä kokemus selostajantyöstä.

Kyllähän se enemmän kertoo kuuntelijasta kuin Karhusta, jos pitää Teron tyyliä jotenkin kokemattoman miehen selostuksena. Kuten olen jo kirjoittanut, ylivoimaisesti asiantuntevin näistä YLE:n selostajista. Joku Suominen ei tiedä mistään sarjoista Valioliigaa lukuunottamatta. Sopii varmaan jollekin sunnuntaikatselijalle, joka katsoo vain arvokisat, mutta uskoisin, että Jatkoajassakin tällaiset harrastelijat ovat vähissä.

Karhusta näkee/kuulee, että on ollut parhaassa mahdollisessa opissa Tuomas Virkkusen aseenkantajana. Hieno mies ja loistava selostaja, joka tietää asioita, osaa eläytyä ja artikuloi selvästi. Siihen ei mikään ärrävikakaan vaikuta.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Kuten olen jo kirjoittanut, ylivoimaisesti asiantuntevin näistä YLE:n selostajista.

Odotin Karhun kertovan jotain tietoja Etelä-Korean pelaajista, mutta hän ei osannut sanoa juuri mitään.

Hieno mies ja loistava selostaja, joka tietää asioita, osaa eläytyä ja artikuloi selvästi. Siihen ei mikään ärrävikakaan vaikuta.

Tietää kohtalaisen hyvin, eläytyy usein liian teatraalisesti (kuuluu läpi) ja artikuloi pientä puhevikaa lukuunottamatta kohtalaisen hyvin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eipä se Karhun vika ole, että Yle laittaa saman selostuksen suoraan radioon, kuin mitä telkkarista tulee. Vai pitäisikö telkkarissa selostaa kuin sokealle?
Ei mutta kyllähän selostaja voi selostaa mitä siinä kuvassa on tai tapahtuu. Nyt esim. alussa oli joku puskutilanne, niin selostus meni about näin "nyt tulee maalipaikka... ... ... ... siinä Bradlyellä:llä oli kyllä hyvä paikka puskea pallo maaliin, mutta olipas huono suoritus". Muutama piste vielä tuohon väliin lisää ja noin 10-15 sekunnin tauko. Ei selostajan tarvitse minun mielestäni olla jatkuvasti äänessä, mutta kyllä minä oletan että jos vaikka Ronaldo on läpi niin se selostaja sanoo että Ronaldo on läpi tai että minkä maan pelaaja puskee sitä kulmaa tai mielellään vaikka kuka, jos asian suinkin huomaa.

Kyllä ainakin minä arvostan, että selostaja sanoo että "Xavi pelaa pallon vasempaan laitaan", vaikka sen itse näenkin. Tai että "nyt Ronaldo on 16 alueen rajalla", vaikka senkin itse näen. Miksi meillä edes on selostajia, jos niiden tehtävä ei ole selostaa sitä ottelua?
 
Kyllä ainakin minä arvostan, että selostaja sanoo että "Xavi pelaa pallon vasempaan laitaan", vaikka sen itse näenkin. Tai että "nyt Ronaldo on 16 alueen rajalla", vaikka senkin itse näen. Miksi meillä edes on selostajia, jos niiden tehtävä ei ole selostaa sitä ottelua?

Minusta taas telkkariin selostettaessa ei todellakaan ole tarpeen kertoa kaikkea mitä kentällä tapahtuu. Katsoja näkee kyllä ilman selostajaakin kummalla joukkueella on pallo ja kumman maalia kohti ollaan menossa. Radioon selostettaessa onkin toki ihan eri tilanne ja se vaatii erilaista selostusta. Vaikeaksi homma menee silloin jos sama selostus menee sekä televisioon että radioon kuten ilmeisesti näissä kisoissa joissain peleissä on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös