Kaupunki nimeltä Turku

  • 228 952
  • 1 287

Lasipolvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Hifk ja Leijonat
Tässä tuoreena sinkkuna ja ens kuun lapsettomana mietin, josko Tallinnan ja Pietarin reissujen lisäks kiertäisin vähän Suomeakin. Onkohan Turussa nyt kesäkuussa jotain featarinpoikasta tai muuta nuorelle miehelle soveltuvaa rentoa aktiviteettia?

Miks mulla alkaa aina ton otsikon lukiessa soida päässä "Olen poika nimeltä Päivi tiida diidadadda diidadaada diddadaa..."?

Ei nyt turussa mutta ihan vieressä Kaarinassa avataan festarikausi kesäkuun ensimmäisenä vkl:na.Ihan ok kattaus ja kelitkin näyttäisi suosivan.

Saaristo Open 6.-7.6.2014 - Etusivu (Linkki festarien sivuille.)
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkohan Turussa nyt kesäkuussa jotain featarinpoikasta tai muuta nuorelle miehelle soveltuvaa rentoa aktiviteettia?

turku.fi Festivaalit ja suurtapahtumat


Saat ihan itse määrittää onko joukossa sulle mieluisia tapahtumia. Toki aktiviteettia nyt aina löytyy, riippuu paljon intresseistäsi. Nuori sinkkumies löytää itsensä helposti kävelemässä tour de jokirantaa, mutta ryypätä nyt voi kaupungissa kuin kaupungissa. Suomesta parhaimman näköiset naiset löytyvät toki täältä, olkoonkin, että suurin osa on opiskelijoita jostain ihan muualta.


Tässä on kyllä erittäin hyvä vaihtoehto.

Itäisen keskustan ja Piispanristin välistä ehdottaisin Vasaramäkeä. Siinä on rauhallinen tienoo Turun hautausmaan kainalossa, josta kävelymatka Kupittaalle ja lyhyt fillarimatka jokirantaan sekä vain kivenheitto esim. Skanssiin ja Helsingintielle.

Vasaramäki on kyllä ihan asiallinen paikka, jossa on sopivasti sekaisin kaikenlaista asutusta. Tuo aiemmin mainitsemani tyttöystävä muutti juuri Ilpoisista Vasaramäkeen, aivan siihen Uudenmaantien viereen. Mukavaa seutua, paljon lapsiperheitä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Toisaalta kun katseli hintatasoa jostain Ilpoinen, Ispoinen, Uittamo, Harittu, Koivula, Luolavuori akselilta. Millaisia alueita nuo ovat?
Oma asumishistoriani Turussa (muualla olen asunut vuosia Helsingissä ja Afrikassa ja vuoden Karibialla) pitää sisällään: Heidekeniltä Martinmäkeen ja myöhemmin lapsena Itäiselle pitkälle kadulle. Ensimmäinen oma asunto lähellä Kupittaan puistoa Sirkkalankaudulla, mikä oli Turun tukikohtanani 20 vuotta ulkomaanreissujenkin ajan. Loistava paikka sinkulle. Minulla oli viiden minuutin kävelymatka kantakapakkaani Hämeenporttiin ja torille 10 minuuttia.

Harittuun muutin saatuani ensimmäisen lapseni ns. perheasuntoon. Se osa Harittua oli loistava paikka. Pojat pelasivat aina jotain jo päiväkoti-ikäisinä. Siellä pyörivät Ristolaiset ja Sokat. Poikani sanoi nähneensä Youtubessa Ristolaisen haastattelun, missä tämä kertoi, että hänet pienenä aina laitettiin nuorimpana maaliin. Minulla on hyvät muistot Haritusta, mutta ei se mitään sinkkujen ykkösaluetta ole vaikka onhan siellä opiskelija-asuntojakin muutama talo.

Haritusta muutimme lähemmäs keskustaa Ispoisiin. Rauhallinen paikka ja kiva tunnelma. Vanhempi poikani oli tuolloin teini-ikäinen ja tein hänelle laudasta ja kanaverkosta maalin, johon hän aaltovanerilta kesäisin lähes päivittäin laukoi satoja kertoja. Maali oli pysäköintihallin asfaltoidulla katolla, minkä toisella puolella oli korkea mäki. Pihapiirin taloissa asui urheilullisia kundeja (pelasivat seuroissa jalkapalloa, koripalloa ja jääkiekkoa). Porukka majaili paljon meillä ja usein pelasimme yhdessä salibandya pysäköintihallin katolla. Suurena kunnianosoituksena pidin, kun kuulin pojaltani joskus, että hänen kaverinsa olivat ihmetelleet, miten sun faija on niin rela tyyppi.

Joku aika sitten satuin taksin kyytiin, mitä ajoi tyyppi joka asui samassa talossa Ispoisissa. Hän kertoi, että tekemäni maali on edelleen, viiden vuoden jälkeen, käytössä poikien peleissä samalla ylätasanteella. Koska pidän itseäni näissä ns. käden taidoissa aika onnettomana niin ilahduin tästä enemmän kuin akateemisista loppututkinnoistani.

Ispoisista muutimme Betaniankadulle Marttiin lähelle Urheilupuistoa. Loistava sijainti. Jokirantaan 10 minuutin kävelymatka ja kivaa aluetta. Sinkkukaan ei tarvitse taksia iltaisinkaan, jos ei ole kauhean humalassa. Ja Martista melkein tasan vuosi sitten muutin poikieni kanssa Uittamolle. Muutto saatiin valmiiksi 1.6. kello 3.00 kun asunto piti luovuttaa uudelle omistajalle samana päivänä. Nuorempi poika meni vielä kahdeksaksi kouluun hakemaan todistusta.

Uittamolle muutin alueen miellyttävän ilmapiirin, luonnon ja meren takia. Tosi kivaa lenkkeilymaastoa, uimaranta loistavine saunoineen ympäri vuoden auki ja hienoa luontoa (esim. Katariinan laakson luonnonsuojelualue ihan vieressä). Ja kyllä täältäkin jokirantaan kävelee runsaassa 30 minuutissa (kuten minulla on viikonloppuisin usein tapana tehdä). Työpaikkani 24-vuotias sinkkutyttö asuu naapuritalossa. Myös hänen mielestään Uittamo on loistava paikka asua.

Olen joskus käynyt Ilpoisissa ja olen saanut siitä vähän nukkavierun kuvam. Varsinkin sen ostarista. Vasaramäellä on loistava sijainti. TuTon peleihin 5-10 minuutin kävelymatka. Ja Koivula ja Harittu ovat samaa lähiötä.
 
Viimeksi muokattu:

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitokset myös minun puolestani kaikille vastanneille. Toki lisääkin näkemyksiä saa kirjoitella :)

Itse kun olen Jyväskylässä asunut Keltinmäessä, Kortepohjassa ja viimeiset kymmenen vuotta Kuokkalan alueella niin eivät nuokaan nyt Kortepohjaa lukuunottamatta ole kovin hyvämaineisia alueita.

Nytkin tuossa naapurissa ja vastapäätä on kaupungin vuokra-asuntoja ja kulmittain KOAS:in opiskelija-asuntoja. Ei minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia noiden kanssa ja muutenkin Kuokkalan alueella taitaa asua eniten ulkomaisia Jyväskylän kaupunginosista. Sen voi tosin sanoa, ettei noissa lähipubeissa viitsi käydä ja eivät ne tuossa ihan naapurissa olekkaan.

Itseäni kyllä kiinnostaa eniten juuri tuo Martin ja Vasaramäen alue. Muttä täytyy alkaa käydä näytöissä ja kierrellä muutenkin noilla alueilla kunhan ensin muutan pelipaikoille. Ja kyllä toisaalta arvostaisin sitä, että keskusta on kävelymatkan päässä. Nykyisin minulta menee kävellen keskustaan puolituntia ja taksia baarireissuilla käytän erittäin harvoin.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannetaan nyt omakin pieni korsi tähän kekoon. Olen keskustan poikia (siis asuinalueeltani, en aatemaailmaltani). Asuin 44 ekaa vuotta kolmessa eri osoitteessa akselilla Brahenkatu - Tuureporinkatu - Maariankatu. Viime syksynä hankittiin vihdosta viimein pitkäaikaisen vaimon kanssa ensimmäinen yhteinen kämppä. Kauhean kauas en kuitenkaan päässy, sillä hankittiin puutalokämppä Rautatieaseman tuntumasta. Pidän itseäni edelleen keskusta-asukkina, sillä torille kävelee tästä kymmenessä minuutissa. Portsan rajan vois vetää varmaan johonkin Koulukatuun.

Pitkän kerrostaloasumisen jälkeen puutalokämppään totuttelu otti aikansa, mutta nyt alkaa tuntumaan, että ihan helpolla en enää kerrostaloon lähtis takaisin. Paljon on tietty siitäkin kiinni, millaiseen yhtiöön osuu ja millaisia naapureita saa. Meillä ainakin tuntu käyneen toistaiseksi hyvä tuuri sen suhteen, sillä naapurit ovat olleet ok ja ovat osanneet pitää tarpeeksi etäisyyttä, vaikka ihan ystävällisiä pääosin ovat olleetkin. Omat riitansa täälläkin on ollut ja vieläkin taitaa vähän kyteä. Huomasin vaan, kun osallistuin yhtiön talkoisiin ja illemmalla talkoosaunaan.

Viime kesä näitä puutalokämppien hintoja seurailtiin ja aika montaa käytiin katsomassakin. Taso vaihteli todella paljon, mutta löytyhän sieltä lopuksi se omakin. Eihän tääkään ihan täydellinen oo, mutta aika liki kuitenkin. Joten jos veli Vodea puutaloasuminen kiinnostaa yhtään, niin suosittelisin harkitsemaan vakavasti sitäkin vaihtoehtoa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ja kyllä toisaalta arvostaisin sitä, että keskusta on kävelymatkan päässä. Nykyisin minulta menee kävellen keskustaan puolituntia ja taksia baarireissuilla käytän erittäin harvoin.

Portsa on Turun parhaita asuinalueita, jos kaipaat rauhallista, omaleimaista "keidasta" josta on lyhyt kävelymatka keskustaan ja jokirantaan. Vasaramäki ei sitä ole, vaikka se seutuna onkin varsin mukavaa. Sieltä on tosin lyhyt matka Kupittaan urheilupuistoon ja tietysti Kupittaan jäähallille, jos turkulainen jääkiekkoilu sattuisi kiinnostamaan.

Köydenpunojankadun alue ja Kähärin alue/Juhannuskukkula junaradan toisella puolen on myös varteenotettava vaihtoehto: tosiasiassa hyvin lyhyt kävelymatka keskustaan junaradan yli menevää siltaa tai Aninkaistensiltaa pitkin, vieressä mm. Logomo, lähellä juna-asema ja keskusta muutenkin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Portsa on Turun parhaita asuinalueita, jos kaipaat rauhallista, omaleimaista "keidasta" josta on lyhyt kävelymatka keskustaan ja jokirantaan. Vasaramäki ei sitä ole, vaikka se seutuna onkin varsin mukavaa. Sieltä on tosin lyhyt matka Kupittaan urheilupuistoon ja tietysti Kupittaan jäähallille, jos turkulainen jääkiekkoilu sattuisi kiinnostamaan.

Köydenpunojankadun alue ja Kähärin alue/Juhannuskukkula junaradan toisella puolen on myös varteenotettava vaihtoehto: tosiasiassa hyvin lyhyt kävelymatka keskustaan junaradan yli menevää siltaa tai Aninkaistensiltaa pitkin, vieressä mm. Logomo, lähellä juna-asema ja keskusta muutenkin.
Veli Nuoli. Olettaisin sinun asuvan joen läntisellä puolella.

Olen asiaa ajatellut ja luokkakokouksessakin siitä puhuttiin muutama viikko sitten. Samalla tavalla kuin on olemassa vasen- ja oikeakätisiä ihmisiä niin on myös Aurajoen eri puolilla syntyneitä ihmisiä. Toinen puoli kaupunkia vain tuntuu kotoisemmalta. Itse en ikinä voisi kuvitella asuvani siellä tois puol jokkee. Naisissa toki olen käynyt monta kertaa ja monissa paikoissa. Mutta siinähän onkin oma eksotiikkansa. Vähän kuin olisi ulkomailla vieraissa.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Turussa kolme vuotta kun asuin, niin täytyy todeta, että tykkäsin Martista, portsasta ja kähäristä todella paljon! Ja niistä on todella lyhyt kävelymatka keskustaan/aurajokirantaan. Martti on todella hyvämaineista aluetta ja mm. urheilupuisto on ihan vieressä. Portsassa taas on oma idyllienn fiiliksensä ja se olikin yks lemppari kaupunginosia martin ohella. Kähäri on mäen päällä ja sieltä pääsee kätevästi keskustaan kävelysiltaa pitkin joka menee ihan rautatieaseman viereen. :)

Vasaramäki on vähän syrjemmässä, toki tykkäsin myös ks. alueesta ja siitä on lyhyt matka skanssiin/kupittaalle! Ainoa vaan, että bussit kulkee vähän huonosti, jos oikein muistan, niin ainoastaan ysi kulkee vasaramäen kautta keskustaan? Tais olla myös linja 12, mut se ajaa vaan pari kertaa tunnissa. Toisaalta pyörällä Vasaramäestä polkasee keskustaan reilussa vartissa helposti pyörätietä pitkin. :)

Muutenkin mun mielestä Turussa etäisyydet on lyhyitä verrattuna esim. Jyväskylään! Ja kaupungin laidalta toiselle laidalle polkee helposti alle tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
No ihan normaalit Jokakoti-haut vaan päälle, näyttää siellä ainakin Littoistenjärven vieressä esim. olevan tuohon hintaan, ja taisi olla pari muutakin.

No joo, kyllä noita remppamiehen unelmia näkyy löytyvän ja sitten kauempana keskustasta, kuten Jäkärlässä ihan ok-tasoisia tuolla hinnalla. Mutta sanotaanko näin, että itse en kyllä lähtisi edes näyttöön noiden kohdalla. Mutta oikeassa olit, löytyy kyllä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Veli Nuoli. Olettaisin sinun asuvan joen läntisellä puolella.

Olen asiaa ajatellut ja luokkakokouksessakin siitä puhuttiin muutama viikko sitten. Samalla tavalla kuin on olemassa vasen- ja oikeakätisiä ihmisiä niin on myös Aurajoen eri puolilla syntyneitä ihmisiä. Toinen puoli kaupunkia vain tuntuu kotoisemmalta. Itse en ikinä voisi kuvitella asuvani siellä tois puol jokkee. Naisissa toki olen käynyt monta kertaa ja monissa paikoissa. Mutta siinähän onkin oma eksotiikkansa. Vähän kuin olisi ulkomailla vieraissa.

Oikein oletettu, länsi-Turussa asun eli tois pual jokkee. Jyrkkälän lähiössä tarkemmin sanottuna. Lapsena asuin noin 20 vuotta Pernossa plus vastasyntyneestä parivuotiaaksi Varkkavuoressa. Lisänä tähän muutaman vuoden häpeällinen syrjähyppy Raisioon, eli valtaosan elämästäni olen tois pual jokkee asunut. En ihan koko ikääni kuitenkaan. Nummenmäellä asuin pari vuotta, ja Varissuolla reilun vuoden.

Pystyn antamaan jopa tarkat päivät jos tarve vaatii, koskaan ei tiedä jos joku kysyy. Pernossa asuin 7242 päivää. Raisiossa vietin 1343 päivää poissa rakkaasta Turusta.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Stadi ja Hesa
Kun asuin Helsingissä niin perustöölöläiset kaverini kertoivat minulle, että stadi on se alue, mihin pääsee ratikalla ja maaseutu ja Hesa ovat sen ulkopuolella. Toki Jaffa -Areenallakin pääsee ratikalla, joten ei se ihan maalla ole.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Kun asuin Helsingissä niin perustöölöläiset kaverini kertoivat minulle, että stadi on se alue, mihin pääsee ratikalla ja maaseutu ja Hesa ovat sen ulkopuolella. Toki Jaffa -Areenallakin pääsee ratikalla, joten ei se ihan maalla ole.

Mun mielestä Stadilla tarkoitetaan ihan Helsingin liikekeskustaa&ydinkeskustaa. :D Tollahan periaatteella Munkkiniemi ja Pikku Huopalahti on "Stadia"
 

Fremont

Jäsen
No joo, kyllä noita remppamiehen unelmia näkyy löytyvän ja sitten kauempana keskustasta, kuten Jäkärlässä ihan ok-tasoisia tuolla hinnalla. Mutta sanotaanko näin, että itse en kyllä lähtisi edes näyttöön noiden kohdalla. Mutta oikeassa olit, löytyy kyllä.

Hirveitä lääviähän nuo kuntonsa puolesta, mutta eipä reilulla satkulla saa läheltä keskustaa ja hyväkuntoista. Itse haluan mahdollisimman kauas keskustasta, ja tilaa pitää löytyä työhuoneelle sekä omalle kuntosalille. En voisi kuvitellakkaan enää lähteväni kerrostaloon ja alle sadan neliön, korkeintaan jalat edellä ja pakkopaidassa. Hyvä silti etteivät kaikki ole yhtä vaativia pers'läpiä...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä näkee syyn miksi Helsingistä tuli pääkaupunki. Kaikki kunnia isällemme/äidillemme (tyhmät: Turulle, Suomen toiseksi hienoimmalle kaupungille!), mutta kyllä täällä Stadissa ollaan paljon yhtenäisempiä. On Stadi ja Hesa (lue HIFK ja Jokerit) ja nykyään oikeammin Stadi ja St. Helsingburg, mutta Kehän tällä puolen samaa jengiä ollaan kuitenkin.

Minusta mssään muussa Suomen kaupungissa ei identifioiduta niin paljon kaupunginosien asukkaiksi kuin Helsingissä. Tampereella asuu tamperelaisia, Turussa turkulaisia ja Helsingissä punavuorelaisia, mellunmäkeläisiä, krunikalaisia, haagalaisia jne. Tämä on siis oma havaintoni, jonka olen tulkinnut niin, että Helsinki on Suomen ainoa suurkaupunki, vaikka pieni onkin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, onhan se Portsa hienoa aluetta, kuten myös Martti. Tiedättekö mikä yksi fundamentaalinen ero niissä kuitenkin on? Portsasta on viimeisten viiden vuoden aikana tullut jonkinlainen Hipster Capital. Tämän olen toki itekin huomannut, mutta ennen kaikkea kuunnellut parin sieltä asunnon ostaneen kaverin valitusta asiasta. Nämä nuoret urbaanit ihmiset ovat sankoin joukoin löytäneet Port Arthurista itselleen kodin ja miksi eivät olisi, onhan se tosiaan Turun kauneimpia asuinalueita. Itse kun siellä tulee vaan vierailtua, niin en osaa niin häiriintyä näistä hassusti pukeutuvista kummajaisista. Frendi joka asuu Puutarhakadun varrella valitti, tai no, oikeastaan kiukutteli viime syksynä mulle sitä, että heidän taloyhtiönsä pihan valtaa kerran viikossa joku runopiiri tai mikä lienee, jonka seurauksena fiksipyöriä on nurkat täynnä ja haudutettu minttutee haisee sisälle asti, kun nämä pitävät pihalla kokoustaan, totta kai vielä niin, että siellä aina vähintään yksi soittelee kitaraa, viulua, nokkahuilua tai mitä nyt soittaakaan.

Tuosta hipsterien invaasiosta tuskin kukaan normaali Portsassa asuva ihminen jaksaa häiriintyä, enkä tätä nyt minään varoituksena kirjoitakaan. Hienoahan se on, että nuorilla on taatelia vuokrata tai ostaa kalliita kämppiä Turun parhaimmilta mestoilta. Suoraan sanoen en ole varma mitä koko termi "hipsteri" edes tarkoittaa, mutta sellaisten mammapyörällä suhaavien, tiedostavan oloisien, yliopisto-opiskelijan näköisien tyyppien bongaaminen siellä on todellakin nykyään yleisempää kuin ennen. Työskentelin jonkun aikaa eräässä siellä päin sijaitsevassa vesiliikennevälineisiin erikoistuneessa yrityksessä, jonka nimeä kukaan siellä päin liikkunut ei varmasti tuosta arvaa ja ihan kahdessa kesässä totesin noiden hipsterien huomattavasti yleistyneen. En kyllä silloin tiennyt, että ne on hipstereitä, luulin vanhalla mammapyörällä rämistelyn ja hassun hatun käyttämisen vaan olevan nuorisomuotia ja kovasti suosiossa. Tämä lämmitti sydäntä, koska mullakin on vanha mammapyörä ja löytynee jostain hassu hattukin. Kaveri sitten yritti valistaa mua siitä, että millainen on hipsteri. Nauratti.

Vakavammin, tykkäsin ihan älyttömästi asua Martissa (samat määreet sopivat toki Portsaankin), josta tosiaan oli vartin kävely kauppatorille, kaikki palvelut minuuttien kävelymatkan päässä, eikä vähäisenä plussana sovi pitää sitäkään, että kun ulko-ovesta pihalle astuin ja sytytin röökin, en ehtinyt sitä polttamaan edes puoleen väliin kun olin jo jokilaivassa (tämä määre ei sovi Portsaan, tai ainakin saa juosta aika lujaa). Ajokortittomalle (ja/tai koko ajan kännissä olevalle) keskusta-asuminen sopii kuin nyrkki silmään. Vaan kai musta tuli vanha, kun aloin kaipaamaan vähän syrjempään. Nyt olen aika lailla maksimisyrjässä jos Turussa edelleen haluan asua, Raision rajalle on tästä maksimissaan 300 metriä. Turku tulee mulle aina olemaan ykköspaikka, mutta olen huomannut yhä useammin ajattelevani, että jos vielä vähän syrjempään. Perkele jos tämä jatkuu, niin kohta mä asun jossain Paimiossa.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minusta mssään muussa Suomen kaupungissa ei identifioiduta niin paljon kaupunginosien asukkaiksi kuin Helsingissä. Tampereella asuu tamperelaisia, Turussa turkulaisia ja Helsingissä punavuorelaisia, mellunmäkeläisiä, krunikalaisia, haagalaisia jne. Tämä on siis oma havaintoni, jonka olen tulkinnut niin, että Helsinki on Suomen ainoa suurkaupunki, vaikka pieni onkin.

Minä taas olen tulkinnut tuon niin, että Helsinki on epämääräinen erillisten, yhteen sulaneiden ja liittyneiden kylien ja maaplänttien ameeba, jossa näillä kaupunginosilla on ollut oma identiteettinsä koska mitään yhtenäistä "Helsinkiä" ei ole ollut olemassakaan kuin kovin vähän aikaa, ei ainakaan ennen kuin tsaari siitä pääkaupungin teki. Hahmottomalta tuo vieläkin tuntuu.

Suurkaupungiksi ei Helsinkiä kyllä voi millään luokitella jos on vähänkään käynyt muiden maiden suurkaupungeissa. Ei ainakaan ennen kuin tapahtuisi kuntaliitos, jossa Espoo, Vantaa ja ties mitkä Kauniaiset niputettaisiin samaksi metropolialueeksi. Tätä sinänsä kannatan, se olisi järkevä ratkaisu ja silloin voisi puhua kunnon suurkaupungista. Espoolla ja Vantaallahan ei ole minkäänlaista keskustaa, joten siinä ne menisivät Suur-Helsingin osina kuin muutkin.

Turussa voi kyllä huoletta luokitella ihmisiä kaupunginosien asukkaiksi. Ei minulla ainakaan ole paljoakaan tekemistä vaikkapa hirvensalolaisten kanssa, eikä Pansio-Pernon sekä lähialueiden leimaa saa sielusta pois. Ja kuten penaz tuossa kirjoittikin, niin onhan siinä selkeä ero, asuuko täl pual jokkee vaiko tois pual jokkee. En minä ainakaan tuntisi kotoisaksi oloani jos asuisin täl pual jokkee.

Ja tosiaan vaikkapa Portsan väki alkaa olla yhtä leimallisesti hipsteriporukkaa kuin Kallionkin porukka (poislukien kohtuuton määrä spurguja ja narkkareita, joita Kalliossa on). Hirvensalossa asuu riitaisaa porvaria, Varissuo on ghetto kuten Lauste, Maaria ja Moisio ovat idyllisempiä, maalaismaisia omakotitaloalueita ja niin edelleen.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Nyt olen aika lailla maksimisyrjässä jos Turussa edelleen haluan asua, Raision rajalle on tästä maksimissaan 300 metriä. Turku tulee mulle aina olemaan ykköspaikka, mutta olen huomannut yhä useammin ajattelevani, että jos vielä vähän syrjempään. Perkele jos tämä jatkuu, niin kohta mä asun jossain Paimiossa.
Voi kuule! Maariassa, Paattisilla tai vaikka jossain vitun Tortinmäessä on vielä paljon tilaa ennen kuin sun tarvitsee mihinkään Paimioon muuttaa. Tosin eihän se Paimio mikään paha paikka ole. Olenhan siellä itsekin menettänyt neitsyyteni vai onko se tässä tapauksessa nyt sitten poitsuuteni... Paljoa en tapahtumasta muista eikä siitä paljoa ole jälkipolville kerrottavaakaan (eli reisille meni - ah-hah-hah!). Ajankohta oli joku 90-luvun alkupuoli, tapahtumapaikkana oli kesäkuumalla musta nahkasohva ja taustalla tuli Eurosportilta nyrkkeilyä. Sen mä muistan, että toosassa toisiaan hakkasivat "black trunk" ja "red trunk", kun Kettuherra (=Fox Drunk?) takoi ensimmäisen kerran tosissaan toisenlaista "toosaa".
Turussa voi kyllä huoletta luokitella ihmisiä kaupunginosien asukkaiksi. Ei minulla ainakaan ole paljoakaan tekemistä vaikkapa hirvensalolaisten kanssa, eikä Pansio-Pernon sekä lähialueiden leimaa saa sielusta pois. Ja kuten penaz tuossa kirjoittikin, niin onhan siinä selkeä ero, asuuko täl pual jokkee vaiko tois pual jokkee. En minä ainakaan tuntisi kotoisaksi oloani jos asuisin täl pual jokkee.
Toisin kuin jossain aiemmassa viestissä väitettiin, niin kaikki turkulaisethan ovat käyneet syntymässä täl pual jokke. Olkoon paikka sitten Heideken tai TYKS. Vasta syntymänsä jälkeenhän ihmiset löytävät "oman paikkansa" joko tält pualt tai tois pualt jokke.

Mä oon käyny syntymäs täl pual jokke Heirekenil, mut käytännös oon asunu koko ikäni tois pual jokke. Ainoa "tahra" asialle lienee Hirvensalossa viettämäni vuodet 2004-07 - kummal pual jokke Hirvesalo nyssi oikke o? Tavallaan tästä tulee myös aika hauska paradoksi. Maistraatin mukaan mä olen asunut 38 vuotta yksinomaan Turussa ja muistaakseni neljässä eri osoitteessa (20360, 20380, 20900 ja 20100). Jos nyt otetaan tarkastelujaksoksi vaikkapa viimeiset 15 vuotta, niin meikäläinen on virallisesti yöpynyt helvetisti enemmän joissain aivan muissa paikoissa kuin Turussa. Veikkaisin suhdeluvun menevän noin 2/3 vs 1/3 tai vähintään 3/5 vs 2/5.

Mä opiskelin neljä vuotta (2000-04) Porissa - mun virallinen osoitteeni oli kuitenkin koko ajan Turku.
Mä asuin puolitoista vuotta (2012-13) Bernissä, Sveitsissä - mun virallinen osoitteeni oli kuitenkin koko ajan Turku.

Vuonna 2007 mä sain vihdoin ja viimein yhden aina havittelemani asian: 20100 TURKU! Tämä tullee olemaan asia, josta mä en tule enää ikinä luopumaan. Mä kuvittelin joskus, kun mun osoitteeni päättyi 20900 TURKU - että mä en tulisi enää ikinä luopumaan osoitteestani Hirvensalossa. Mä oikeasti luulin, että en tulisi tuolta saarelta enää muuttamaan yhtään mihinkään. Onneksi kuitenkin jossain vaiheessa tulin järkiini ja löysin sen koko ikäni havittelemani postinumeron. Mun katuosoitteeni ei välttämättä soita mitään kelloja (muutaman kerran jopa taksikuskeille joutunut selittämään juurta jaksain), mutta kyllä tuo postinumero tavallaan hieman kikkeliä kovettaa. Muutaman kerran joissain toimistoissa tai virastoissa (Posti, Verotoimisto jne.) ollaan kysytty osoitetta. Katuosoite herättää aina vähän kummastusta, mutta kummasti se suhtautuminen muuttuu tuon postinumeron laukomisen jälkeen.

Ehkä jossain vaiheessa tulee vielä vaihdettua tuota katuosoitetta - mutta toivottavasti ei koskaan enää tule tarvetta postinumeron vaihtamiselle. Olisi se kai niin helvetin hienoa heittää katuosoitteekseen joku Eerikinkatu 9 tai Kristiinankatu 10. Toisaalta mä asun nyt (tai olen asunut jo yli seitsemän vuotta) niin lähellä Turun keskustaa wanhassa puutalossa kuin vain voi. 10min ja mä olen käytännössä missä tahansa Turun keskustassa. Ehkä jostain Lonttisista voisi olla puutalosta 2-3min lyhyempi matka - samalla kuitenkin kuunnella 24/7, kun hellsingin junat kolistelevat kerran tunnissa kämpän kulmalta? Pisin aika, joka multa on kulunut, oli muistaakseni kesällä 2010. DBTL-lauantai, kello jotain ~21, suljin kotioven takanani - tasan 20min myöhemmin mä seisoin Donnan kannella juuri valutettu olut kädessäni. Normaalisti kävellen ja normaalisti jonottaen!

EDIT: haukuttu Lonttista
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja kuten penaz tuossa kirjoittikin, niin onhan siinä selkeä ero, asuuko täl pual jokkee vaiko tois pual jokkee. En minä ainakaan tuntisi kotoisaksi oloani jos asuisin täl pual jokkee.

Jotain perää tuossa teoriassa täytyy olla, jonka veli penaz meille tarjoili, tai ainakin pystyn siihen samaistumaan. Jostain syystä tois pual jokke sopii mulle paremmin. Toki en ole kantaturkulainen, vaikka Heidekenillä olenkin käynyt syntymässä. Sivumennen sanoen olen tästä ylpeä, lähinnä kai siksi, kun siitä kuuluu Turussa olla ylpeä. Heidekenillahan päästettiin maailmaan vain turkulaisten lapset, ulkopaikkakuntalaiset kakarat sitten TYKSissä, mutta vuosittain oli eri syistä joitakin poikkeuksia. Meikä on yksi niistä harvoista poikkeuksista, in your face paljasjalkaiset! No kuitenkin, muutin aikoinaan maalta kaupunkiin, mutta siinä jäi Turku välistä, kun mentiin samalla vauhdilla Kaarinan puolelle Piispanristille. Siinä ei hidas maalaispoika ehtinyt muutamassa vuodessa edes kunnolla tottumaan kaupungissa asumiseen, kun avovaimo ilmoitti, että lähdehän nostelemaan ja lähdinhän minä, muutin jokirantaan Marttiin, kun hillittömällä mäihällä sain sieltä halvan yksiön vuokrattua alle markkinahintojen. Taas sivumennen sanoen esitin kerran vuokraemännälle toiveen, että vuokraa olisi varmaan syytä tarkistaa ja nimenomaan ylöspäin. Samasta talosta samanlaisten ja -kuntoisten yksiöiden vuokrat olivat satasen-kaksi omaani korkeammat. noh, tämä emäntä ihmetteli rehellisiä puheitani ja sitä, kun itse otin tuollaisen asian puheeksi. Vuokra ei koskaan noussut, joten ei väkisin, jos ei raha kelpaa. Tosin käsittääkseni ko. emännän suku omistaa (tai ainakin omisti) luokkaa helvetin paljon maata ja metsää jostain Mynämäen korvesta, joten ei vissiin ollut niin meikäläisen vuokran suuruudella väliä, pikkurahoja tuollaiselle.

No kuitenkin, Martissa asumisesta nautin, mutta muutettuani tänne Länsinummeen tuli selittämättömän hyvä olo, ihan kuin olisi tullut kotiin tai ainakin paikkaan, joka on kodin veroinen. ja tämä on tosiaan ensimmäinen asuntoni tois pualt. Turkulaisuudestani olen avoimen ylpeä, enkä ilman elämäntilanteen pakottavaa muutosta täältä ole mihinkään lähdössä. Täällä on hyvä, tääl tois pual jokke. Oma fiilis on, että nykyään tätä täl pual/tois pual-asetelmaa pidetään lähinnä triviaalina asiana ihan paljasjalkaisten turkulaistenkin keskuudessa, mutta kyllä sillä ainakin joku pienoinen vaiettu merkitys on.

Totta kai omiin fiiliksiin varmasti vaikuttaa sekin, että kakarana kun tultiin maalta kaupunkiin ostoksille, mentiin Raision Anttilaan ja Raisio on tosiaan tossa ihan kaupunginrajan takana. Jos Raisiosta ei haluttua hyödykettä löytynyt, saatettiin lähteä Länsikeskukseenkin saakka, minuutin automatkan päässä sekin tästä Länsinummesta. Myös suurin osa kavereista löytyy joko entiseltä kotikunnalta tai sen naapurikunnista, Raisiosta tai länsipuolelta Turkua. Joten ei kai se mikään ihme ole, että täällä on kotoisampi olo ja täällä viihtyy paremmin.

Mr.Fox kirjoitti:
Maariassa, Paattisilla tai vaikka jossain vitun Tortinmäessä on vielä paljon tilaa ennen kuin sun tarvitsee mihinkään Paimioon muuttaa.

Kyllä joo, tarkoitin nyt lähinnä sitä, että asun hyvin liki kaupungin rajaa. Tuli tosta Tortinmäestä mieleen, että aikoinaan oli jo hyvin lähellä, että meikäläinen olisi muuttanut Paattisille, mutta tulin siihen tulokseen, että edes nainen ei ole sellaisen uhrauksen arvoinen ja kun haviteltu duunikin meni loppumetreillä sivu suun, niin ei tarvinnut lähteä. Jälkeenpäin (ja oikeastaan heti silloinkin) tuli huokaistua helpotuksesta. Jos haluan maalle, muutan oikeasti maalle, en mihinkään satelliittiturkuun.

Tosin eihän se Paimio mikään paha paikka ole.

No ei kyllä, ainakaan jos tuolla sun mittarilla mittaa. Olen siellä itsekin kerran, kaksi päässyt petihommiin ja nukkumisen jälkeen jopa pukille.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
No ei kyllä, ainakaan jos tuolla sun mittarilla mittaa. Olen siellä itsekin kerran, kaksi päässyt petihommiin ja nukkumisen jälkeen jopa pukille.
Niin, millä mittarilla? Silläkö, että ensimmäisen kerran 90-luvun alkupuolella Paimiossa, seuraavan kerran heti vuosituhannen vaihteen jälkeen Porissa (raumalainen tyttö), mutta sen jälkeen ollut vähän hiljaisempaa?

EDIT: Rauma on paska paikka
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Niin, millä mittarilla? Silläkö, että ensimmäisen kerran 90-luvun alkupuolella Paimiossa, seuraavan kerran heti vuosituhannen vaihteen jälkeen Porissa (raumalainen tyttö), mutta sen jälkeen ollut vähän hiljaisempaa?

EDIT: Rauma on paska paikka

Aika samanlainen tarina hei meikäläiselläkin tuon Paimion suhteen! Kiva paikkahan se jos ei traktorit ja pellot häiritse.. Raumastakin mennään samoilla linjoilla.

Mutta tosiaan, Kaarinaa ei voi kun suositella. Hovirinnasta kun pysyy poissa niin ei voi mennä vikaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suurkaupungiksi ei Helsinkiä kyllä voi millään luokitella jos on vähänkään käynyt muiden maiden suurkaupungeissa.

Ei minun ollutkaan tarkoitus verrata Helsinkiä Tokioon tai Lontooseen, mutta jos suomen kielessä olisi vastaavat sanat englannin kielen townille ja citylle, olisi Helsinki city ja otsikon Turku town.

Helsinki on pieni suurkaupunki, niin kuin ovat myös esimerkiksi Amsterdam, Dublin, Tukholma ja Zürich.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ei minun ollutkaan tarkoitus verrata Helsinkiä Tokioon tai Lontooseen, mutta jos suomen kielessä olisi vastaavat sanat englannin kielen townille ja citylle, olisi Helsinki city ja otsikon Turku town..
Just joo. Vähän sama kun Turussa Uittamo -nimisessä pienessä merenrantalähiössä kiinteistönvälittäjät myyvät ostarin (K-kauppa ja kaksi kampaamoa) viereistä aluetta city Uittamona.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän sama kun Turussa Uittamo -nimisessä pienessä merenrantalähiössä kiinteistönvälittäjät myyvät ostarin (K-kauppa ja kaksi kampaamoa) viereistä aluetta city Uittamona.

Se on pakko, jotta "Meri-Uittamo" saadaan kuulostamaan hohdokkaammalta. Ei silti, jos Uittamolta kämppää pitäisi katsella, niin mieluusti muuttaisin just sinne Meri-Uittamolle niihin Naularannan rivareihin. Vanha-Uittamo, Meri-Uittamo, City-Uittamo, kerrostaloalueita kuitenkin kaikki tyynni.
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
. Nyt olen aika lailla maksimisyrjässä jos Turussa edelleen haluan asua, Raision rajalle on tästä maksimissaan 300 metriä. Turku tulee mulle aina olemaan ykköspaikka, mutta olen huomannut yhä useammin ajattelevani, että jos vielä vähän syrjempään. Perkele jos tämä jatkuu, niin kohta mä asun jossain Paimiossa.

Asut turkuhallin lähellä? Ite muutin tähän eilen lähinnä halvan vuokran perässä. Vähän harmitti luopua keskustan kämpästä, mutta 5 vuotta samassa paikassa jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös