Usein opettajat marisevat lisääntyvästä työmäärästä, muuttuvasta toimenkuvasta ja pienestä palkasta. Ymmärän marinan, vaikka itse en koe asiaa niin. Ammattikunnan ulkopuolelta taas parjataan pitkiä lomia sekä lyhyitä ja leppoisia työpäiviä. Liian helppo työ. Kuka vaan tuon homman hoitaa. Palkaa alas ja työaikaa lisää, vaativat he. Kuinka kujalla he ovatkaan!
Olen tyytyväinen erityisluokanopetaja. Tänä keväänä tulee täyteen 14 vuotta antoisaa työskentelyä erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten parissa. Olen ammattilanen, joka niin opiskelun, kuin kokemuksen kautta saadun asiantuntemuksen avulla pystyy auttamaan nuoria heidän vaikeuksissaan. Teen työtä, johon harva pystyy. Teen työni ammattitaidolla ja suurella auttamisen halulla. Teen työtä, jolla on merkitys. Olen etulinjassa taistelussa syrjäytymistä vastaan.
Työssäni on paljon hyviä puolia:
- Reilun kahden kuukauden ajan kesällä saan nauttia lomasta. Mieli rentoutuu ja syksyllä olen taas valmis tukemaan, opettamaan ja kuuntelemaan elämän tyrskyissä kolhiutuneita nuoria. Vaikka työni ei missään nimessä ylikuormita minua, olen huomannut, että pitkähkö loma tulee tarpeeseen.
- Työpäivät ovat lyhyet. Viimeiset vuodet olen opettanut 28-30 tuntia viikossa. Opettajien kokoukset, pedagogisten asiakirjojen laatiminen, lausuntojen kirjoittaminen, vanhempien tapaamiset ja verkostopalaverit toki pidentävät satunnaisesti työpäiviä. Usein kuitenkin huomaan olevani kotona ennnen kello kolmea.
- Virassa olevana erityisluokanopettajana koen työpaikkani erittäin varmaksi. Toki kaikkea voi tapahtua, mutta iltoja ei todellakaan tarvitse viettää miettien työn mahdollista loppumista.
- Palkka vastaa mielestäni hyvin työnvaativuutta, työhön vaadittavaa koulutustasoa ja työhön liittyvää vastuuta. Palkkani on tällä hetkellä 4300€ kuukaudessa.
- Työ on erittäin monipuolista. Erityisluokanopettajana saan opettaa käytännössä kaikkia oppiaineita. Ei pääse turtumaan. Työssäni saan kohdata monenlaisia nuoria, joiden auttamisen koen todella antoisaksi. Saan myös tehdä yhteistyötä monien eri aloilla työskentelevien aikuisten kanssa. Teen yhteistyötä mm. sosiaalityöntekijöiden, perhetyöntekijöiden, psykologien, psykiatrien, nuoriso-ohjaajien, terapeuttien, perhe -ja lastenkotien ja tietenkin myös opettajien kanssa. Oppilaiden vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on erityisen tärkeää. Voin kertoa, että olen saanut tavata hyvin monenlaisia vanhempia. Mielenkiintoista ja monipuolista mielestäni.
Opettajana on hyvä olla. Sopii minulle. Kohta koittaa se lukuvuoden viimeinen työpäivä ja suvivirsi kajahtaa. Voi sitä onnen tunnetta ensi lauantaina. Edessä on jälleen kerran pitkä ja kuuma kesäloma.