Jatkoajan pohjois-amerikkalaiset eli JAPAt

  • 71 583
  • 308

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Mitens muuten muut JAPAt? Kaikki katsoi Supa Bowlin? Jaksaako taalla kukaan innostua March Madnessista vai odotellaanko ihan rauhassa MLBta?
Itse kun vietin aikaani siellä puolella lammikkoa niin väkisinhän March Madnessista innostui koska kaikki työkaverit siitä puhuivat viikkotolkulla. Ei täältä käsin pystynyt millään hoksaamaan miten suuri juttu tuokin paikallisille on. Kollegat tulivat kohtuullisen laajasti eri opinahjoista esim. Michiganista ja Purduesta, mitä kautta hulluus tuli sitten itsellekin tutuksi. Monet siellä myös perustelivat intohimoaan yliopistourheiluun juuri senkin kautta että se on viimeinen askel näille lupaavimmille urheilijoille ennenkuin raha pilaa heidät lopullisesti.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Hei kertokaahan Ameriikan asuttajat, että minkäs potkuista se perusbisse siellä oikein on (lähinnä siis USA:n kamaralla, jollei myös Great White Northissakin lipotella samoja laagereita)? Vissiinkiin laimeampaa kuin Suomessa, vai? Näitä juttuja on kiva lueskella ja täytyy itekkin heittää P-Amerikkaan reissua jossain vaiheessa.

Itselläni on ihan peruslitkua tuolla kaapissa ja se näyttäisi olevan 4.4%. Kyllä nuo samoilla lukemilla suurinpiirtein pyörii

Monet siellä myös perustelivat intohimoaan yliopistourheiluun juuri senkin kautta että se on viimeinen askel näille lupaavimmille urheilijoille ennenkuin raha pilaa heidät lopullisesti.

Tämä on ihan totta, high school ja yliopistosarjat tuntuvat olevan monelle suurempi juttu kuin ammattilaisliigat, lajista riippumatta. Ja kyllähän noissa yliopistopeleissä on aina pirun hieno tunnelma. Meteliä jaksetaan pitää ihan kunnolla läpi pelin. Omat kokemukset NHL-peleistä taas on aika päinvastaiset, eli tunnelma ei ihan hirveän erikoinen (tosin parhaissa halleissa en ole päässyt käymäänkään) ole mutta sitten innostutaan kaikenmaailman kisailuista tauoilla.

Tämä nyt vähän ohi aiheen, mutta tosiaan yksi syy sille miksi nuo Marhc Madnessit ovat niin suosittuja.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Nostellaas välillä tätä ketjua ylös. Mites JAPAt jakselee? Onko Designer jo kyllästynyt Vancouverin "puuduttavaan" vuorilinjastoon?

Asiahan on niin, ettei noihin puuduttaviin vuorilinjastoihin yksinkertaisesti voi kyllästyä. Aina ne näyttää yhtä hienoilta. Varsinkin aurinkoisina päivinä, kun vuorilla oleva lumi oikein hohtaa. Yhdysvaltojen puolella oleva Mount Baker näyttää sekin oikein kivalta. Toivottavasti pysyy rauhallisena.

Käytiin äänestämässä molemmilla kierroksilla, ja loppujen lopuksi se oli aika helppoa. Meillekään ei mitään lappuja tullut, mutta mentiin kunniakonsulaattiin passien kanssa ja sanottiin, että josko äänen saisi antaa. Onnistui. Muutaman tunnin reissu se oli molemmilla kerroilla.

Tuohon auton kompassiin en osaa sanoa kuin sen, että minun p-amerikkalaisille markkinoille myydyssä Mazdassani sitä ei ole, mutta kaverin samoille markkinoille myydyssä Saabissa oli. Eli lienee ihan merkkikohtaista. Mikään vakiovaruste se ei silti ole.

Super Bowl tuli katsottua alusta loppuun, mutta niihin etukäteis- ja jälkiohjelmiin en jaksanut paneutua. Koitin olla kunnon p-amerikkalainen ja söin kananuggetteja, ribsejä, sipsejä ja jalapeno-poppereita pelin aikana, mutta en tiedä... ei oikein päässyt fiilikseen. Varmasti vaisulla pelillä oli osasyynsä siihen. Enemmän saan kiksejä ihan vaan Canucksin peliä katsomalla, ja myös Grey Cup sytytti paljon enemmän. Go Lions Go!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Hei kertokaahan Ameriikan asuttajat, että minkäs potkuista se perusbisse siellä oikein on (lähinnä siis USA:n kamaralla, jollei myös Great White Northissakin lipotella samoja laagereita)? Vissiinkiin laimeampaa kuin Suomessa, vai? Näitä juttuja on kiva lueskella ja täytyy itekkin heittää P-Amerikkaan reissua jossain vaiheessa.

Great White Northissa tosiaan on noita amerikkalaisoluitakin saatavana, mutta jotenkin se valinta vaan aina kohdistuu kanadalaisiin. Niissä prosentti on yleensä neljän ja kuuden välillä. Joissain light-oluissa se voi olla kolmen pintaan. Jos lähdet siitä olettamasta, että tilaamasi olut on viisiprosenttista, niin ei mene pieleen ainakaan paljoa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Oli toi Super Bowl taustalla päällä ja tuli enemmän tai vähemmän seurattua, mutta ei se ikinä niin kauheasti säväytä. Ehkä pitäisi taktiikat opetella ensin paremmin, että pääsisi vähän lajiin sisälle. Muistakaan paiakallisista lajeista ei tule oikein seurattua kuin NHL:ää. Sen mukaan tulee seurattua muita, mitä muut puhuu noista. March Madness on kyllä ajatuksena ihan hauska, mutta vielä en ole lähtenyt tohonkaan mukaan.

Pitää kyllä antaa krediitit teille, jotka teette paria työtä samaan aikaan. Ei ole helppoa hommaa kun vapaa-aika jää aika lailla minimiin.

Itse kyselin lahinna sen takia, etta vaikka olen aina ollut intohimoinen koripallofani, niin naa college -pelit ei ole kiinnostaneet ikina yhtaan. Jotenkin hirveeta sahlaamista ja kun peli paattyy 55-41, niin huh huh. Itse seuraan edelleen NBAta tarkasti ja siina samalla NHLaa. Ducksien peleissa on tullut vahan kaytya kun halli on tossa vieressa. Laimeeta senkin kylla on. Samalla kuitenkin ymmarran yliopistopelien huuman ja fanien kiinnostuksen. Omia opinahjojahan ne siella kannattaa. Pelit on enemman sosiaalisia tilaisuuksia kun huippu-urheilua. Sille on paikkansa tassa yhteiskunnassa. Muualle se ei ole juurikaan kylla levinnyt...

Itse asiassa oon tehnyt kahta tyota jo nelja vuotta putkeen (nuorempana kolmeakin), mutta jatin sen toisen tyon samalla kun tarjous tasta uudesta duunista tuli viime syksyna. Ameriikka on on mahdollisuuksien maa ja kun niita mahdollisuuksia tulee nenan eteen, niin ne on pakko ottaa vastaan. Ei tassa kuitenkaan koko loppuelamaa talla tahdilla toita tehda, joten tama(kin) on osa sita tulevaisuutta mista on aina unelmoitu. Tapahtuu se sitten tai ei, mutta jos ei ole unelmia eika niiden eteen tee toita, niin aikalailla turhaa elamalta on mitaan odottakaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse kyselin lahinna sen takia, etta vaikka olen aina ollut intohimoinen koripallofani, niin naa college -pelit ei ole kiinnostaneet ikina yhtaan.
Tämä on aika mielenkiintoinen asia, sillä näin ei-japana minä taas seuraan paljon mielummin collegekorista kuin NBAta ja jalkapalloakin tulee seurattua jonkin verran.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kanada

Ehkä myös "Tongue men"-ketjun asiaa, mutta kysytään täällä, kun ketju on näin aktiivinen:

Olen ollut vuosien mittaan kuulevinani kaksi toisistaan poikkeavaa tapaa ääntää sana "Canada". Siis äidinkielenään englantia puhuvien parissa. Toinen tapa on sanoa se ikäänkuin yhteen pötköön "kä-na-da" ja toinen taas pitäen pieni tauko kesken sanan, "kän-ada". Onko kukaan muu havainnut samaa vai kuvittelenko taas ihan omiani?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ehkä myös "Tongue men"-ketjun asiaa, mutta kysytään täällä, kun ketju on näin aktiivinen:

Olen ollut vuosien mittaan kuulevinani kaksi toisistaan poikkeavaa tapaa ääntää sana "Canada". Siis äidinkielenään englantia puhuvien parissa. Toinen tapa on sanoa se ikäänkuin yhteen pötköön "kä-na-da" ja toinen taas pitäen pieni tauko kesken sanan, "kän-ada". Onko kukaan muu havainnut samaa vai kuvittelenko taas ihan omiani?

En ole tuota jälkimmäistä tapaa kuullut käytettävän täällä kertaakaan. Mistäpäin ovat olleet kotoisin he, jotka sen noin lausuvat? Täällä se on "kä-na-da", ja tavut lausutaan siten, että ekassa tavussa ollaan lähempänä kirjainta ä kuin a, keskimmäisessä siinä puolivälissä, ja viimeisessä lähempänä kirjainta a kuin ä. Ensimmäinen k-äänne tulee yleensä aika terävänä. Vaikea selittää asia näin kirjoittamalla. Tehokkaasti olen oppinut tuon paikallisen tavan lausua.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Sananen tasta, koska olen kanadalaisen kanssa naimisissa... En minakaan ole koskaan kuullut "kän-ada" lausumista. Sen mita olen kuullut tuon normaalin "kä-na-da"n lisaksi on "kää-na-da", jos ei nyt ihan kahdella ää:llä niin ainakin puolellatoista. Kanada on niin valtava maa (pallon toiseksi suurin), etta siellakin eri puolilla maata eri sanoja lausutaan varsin eri tavoilla. Yksi tallainen sana on "right" (tai "night"), jonka kuultuaan voi melkeen jo sanoa mistapain Kanadaa tyyppi on.

Ystavani Toronton kupeesta on supliikkimiehia ja aina kun han tulee Jenkkeihin ja typerat jenkit ei osaa kanadalaisista sanoa kun "eh!", niin han vaantaa sen vitsin muotoon: You guys know that we Canadians actually come from New York..., johon jenkki siihen: ?????. Well, when we say "How you doin', eh?", New Yorkers say: "EH! How ya doin?" Siihen jenkki sitten joko nauraa tai on edelleen ????? lol
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Itse kyselin lahinna sen takia, etta vaikka olen aina ollut intohimoinen koripallofani, niin naa college -pelit ei ole kiinnostaneet ikina yhtaan. Jotenkin hirveeta sahlaamista ja kun peli paattyy 55-41, niin huh huh. Itse seuraan edelleen NBAta tarkasti ja siina samalla NHLaa. Ducksien peleissa on tullut vahan kaytya kun halli on tossa vieressa. Laimeeta senkin kylla on. Samalla kuitenkin ymmarran yliopistopelien huuman ja fanien kiinnostuksen. Omia opinahjojahan ne siella kannattaa. Pelit on enemman sosiaalisia tilaisuuksia kun huippu-urheilua. Sille on paikkansa tassa yhteiskunnassa. Muualle se ei ole juurikaan kylla levinnyt...

Se ero tosiaan on vähän sama kuin miesten ja nuorten MM-kisoissa. Teknisesti MM-kisat on selkeästi edellä, eikä suuria henkilökohtaisia virheitä plajoa tapahdu. Yliopistosarjoissa henkilökohtaisia virheitä tulee melkein tasaiseen tahtiin, mutta se tunnelma on jotain mihin itse olen ihastunut. Vielä kun virheiden vastapainona on hienot yksilösuoritukset, joita tuntuu tulevan myös vähän useammin kuin ammattilaisissa.

Mutta kaikille jotain..


Itse asiassa oon tehnyt kahta tyota jo nelja vuotta putkeen (nuorempana kolmeakin), mutta jatin sen toisen tyon samalla kun tarjous tasta uudesta duunista tuli viime syksyna. Ameriikka on on mahdollisuuksien maa ja kun niita mahdollisuuksia tulee nenan eteen, niin ne on pakko ottaa vastaan. Ei tassa kuitenkaan koko loppuelamaa talla tahdilla toita tehda, joten tama(kin) on osa sita tulevaisuutta mista on aina unelmoitu. Tapahtuu se sitten tai ei, mutta jos ei ole unelmia eika niiden eteen tee toita, niin aikalailla turhaa elamalta on mitaan odottakaan.

Juu, elämän valinnoistahan siinä on kysymys. Ja toisaalta, mikäs siinä on töitä tehdessä, jos molemmat työt ovat mielekkäitä. Itse kun olen nähnyt lähinnä ihmisiä, jotka tekevät näin olosuhteiden pakosta, ja työt ovat aikamoista raatamista niin siitä pysyn mielelläni kaukana. (jos mahdollista)
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
En ole tuota jälkimmäistä tapaa kuullut käytettävän täällä kertaakaan. Mistäpäin ovat olleet kotoisin he, jotka sen noin lausuvat? Täällä se on "kä-na-da", ja tavut lausutaan siten, että ekassa tavussa ollaan lähempänä kirjainta ä kuin a, keskimmäisessä siinä puolivälissä, ja viimeisessä lähempänä kirjainta a kuin ä. Ensimmäinen k-äänne tulee yleensä aika terävänä. Vaikea selittää asia näin kirjoittamalla. Tehokkaasti olen oppinut tuon paikallisen tavan lausua.

En ole kyllä minäkään tuota jälkmmäistä ikinä kuullut. Toisaalta, onhan noita paikallisia eroja ääntämisessä kauheasti. Esim Bostonin nimestä kuulee huvittavia versioita, Buooston, Boston(toodella leveästi), Boston (niin että o-kirjain oikeasti kuuluu).
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
No nyt on tullut jo niin paljon asiaa tähän ketjuun vuorokauden aikana, etten varmaan muista kaikkea kommentoida. Aloitetaan kananlennon kysymyksestä: en ole ostanut saarta Karibialta eikä Karibia oikein kiehdokaan. Sen sijaan autiomaa kiehtoo, ja jos vain töitä löytyisi niin muuttaisin Indian Wellsiin (missä pelataan siis tuo Masters tennisturnaus).

Mitäs muuta, ai niin, nykyisestä autostani löytyy kompassi (Ford Fusion Hybrid), mutta en muista. että edellisissä sitä olisi ollut. No joo, edellisessä oli navigaattori, joten siinähän on enemmänkin kuin kompassi. Mutta nykyinen autoni näyttää siinä radion näytössä kirjaimilla mihin suuntaan keula osoittaa kulloinkin (N, NW, W, SW, S, jne.).

Ja college basketball ei tosiaan ole mitään koululaisten harrastelua. Taso on huimaavan kova. Sieltähän suurin osa NBA:n pelaajistakin tulee, jollei sitten pääse suoraan high schoolista. No yhtenä osoituksena oli Floridassa ollessani Martti Kuisma, joka tuli pelaamaan Gatorsiin. Muistan Kuisman seniorivuotena yliopistossa kun matseissa fanit nauroivat aina Kuisman tullessa kentälle. Kyllähän kaveri aika kömpelys siellä olikin, pituudestaan huolimatta (tai ehkä sen takia). Valmistuttuaan Mara palasi Suomeen ja valittiin Suomen parhaaksi koripalloilijaksi! No, eihän koripallon taso Suomessa huimaavan korkea ole, mutta jotain kertoo tuokin tarina college basketballin tasosta. Ja käsittääkseni yleinen mielipide on se, että college footballissa melkein mikä tahansa Division I koulu raiskaisi minkä tahansa Suomen Vaahteraliigan joukkueen 100-0 tyyliin. Kyllä collegessa ollaan Division I-tasolla ihan maailman huippua ja olympiavoittajatasoa melkein lajissa kuin lajissa.

Super Bowl tuli katsottua, valitettavasti. Asetuin Patriotsin puolelle ja sen nyt näki heti ekasta safetysta mitä siitä tulee. Boring game. Stupid game. Ja tosiaan, college-puolella tuo katsomokulttuuri on kyllä huimaa, voin sen sanoa Floridan jalkapallopeleistä joissa 85 000 katsojaa ulvoi täysillä. Ja voitetun ottelun jälkeen betonikäytävillä kaikui "It's Great-To-Be-A-Florida-Gator" toistettuna lukemattomia kertoja. Voi tuota tunnelmaa!

Olin antamassa ääneni presidentistäkin, molemmilla kerroilla, nyt kun on päätösvalta molemmissa maissa. Sitä en ole vielä lopullisesti päättänyt, kenestä teen Amerikan presidentin.

Mats Bedö, sanoit asuvasi Anaheimin hallin vierellä. Oletko tosiaan muuttanut Kaliforniaan? Luulin, että siellä Oregonin puolella vaikutit enemmänkin? Mutta jos olet Anaheimin naapuristossa, niin ehkä pelissä tavataan. Olen menossa 26.2. Chicago-matsiin. Ota yhteyttä vaikka YV:llä jos olet maisemissa.

Jaa Känädän ääntäminen, no ainakin tuossa korviintarttuvassa hymnissä lauletaan hockey gamesien alussa että "Ou Kän-adaa..." joten siinä yhteydessä se lausutaan noin. Ja noin hupimielessä lausun sen joskus "Känn-adaa". Lausumisista tuli mieleen, että tyttöystäväni osoitti, että kanadalaiset lausuvat "out" jotenkin niin kuin "äyt". Pätee myös "about" sanan ääntämiseen: "ö-bäyt" (ääni korkeammalla sanan loppua kohden). Olen kuunnellut sitä nyt NHL Home Ice radiosta ja niinhän nuo totta tosiaan nuo "-out" sanat lausuvat. Toinen sana jonka tyttöystäväni minulle osoitti on "against", minkä kanukit sanovat "ö-'geinst" (siis i-kirjain lausuttuna). Kaikkea ne hassut känädäläiset keksivätkin!

March Madness, tosiaan kova juttu työpaikallanikin jossa näkyy kaikenlaisia kaavioita ovissa joissa ottelujen voittajat on veikattu alkukierroksilta loppuun asti. En ole itse moista kaaviota tehnyt koskaan, mutta tyttöystävän kanssa osallistuttiin hänen sukunsa March Madness-veikkaukseen pari vuotta sitten, ja menestyttiinkin aika hyvin, kun valitsin Floridan voittamaan koko roskan ja niinhän siinä kävikin. Tänä vuonna Gaattorit ovat kai olleet suhtkoht hyviä, mutta ei taida olla heistä voittajiksi. Toivottavasti pääsisivät Final Four-turnaukseen, siellä olisi heidät kiva nähdä. Pomoni on ollut huonolla tuulella koko kauden kun UCLA on ollut surkea. Ainoa lohtu on ollut USC:n vielä suurempi surkeus.

Omista kuulumisistani ei sen kummempaa. Työt jatkuvat toistaiseksi, huhtikuussa Nasa päättää rahoista ja sitten tiedetään tarkemmin kuinka kauan töitä piisaa. 5-vuotis tiedetuotanto-review:ni meni juuri läpi, joten nyt ei tarvitse sitä stressata niin paljon. Terkut vaan kaikille Japoille.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kuuntelin tuossa radiota ja puhelivat etta Floridassa on hilliton python epidemia. Paikallisten tutkijoiden mukaan vaikuttavat valtavasti ekosysteemiin alueella, ja tiettyjen nisakaskantojen on huomattu kadonneen lahes kokonaan (janikset jne) alueelta.

Tuli mieleen kun puhelit noista floridan gatoreista.

BBC News - Pythons linked to Florida Everglades mammal decline

"They found that observations of raccoons and opossums had dropped by about 99%. There had been a 94.1% fall in observations of white-tailed deer and an 87.5% decrease in sightings of bobcats.

No rabbits or foxes were seen during the more recent survey; rabbits were among the most common mammals in the roadkill survey between 1993 and 1999.
"

Jostain syysta taidan jattaa floridan vierailut vahemmalle....

Autoista puheen ollen, itse olen mieltynyt tuohon taman vuoden Dodge Charger SRT8:iin. Aika rouhea hinta silla olisi, mutta en pitaisi mahdottomana ajatuksena jos se viela jossain vaiheessa loppuvuodesta loytyisi tuolta pienesta autotallista. Ellei sitten jarki voita ja tilalle tule joku huyndai tai hybridi.

Tama Saint John on aika mukava kaupunki, vaikka onkin selkeasti Irving Oilin koti ja taalla on myos iso jalostamo joten joissain paikoissa saattaa hiukan haiskahtaa. Asukasluku on reilu 100k ja tama on vahan hajallaan kuten esim. Espoo. Itse asun ihan "keskustassa" koska talla aikataululla taytyy koti olla kavelymatkan paassa ja molemmat toimistot ovat keskustassa. Toista duunia teen tosin kotoa kasin oisin suurimman osan ajasta.

Tassa kaupungissa on selkeasti vahva historian havina, rakennukset ainakin keskustassa ovat vanhoja ja restauroituja. Ruokakulttuuri on voimakkaasti seafood painotteinein, ja hummeria ne kai osaa laittaa miljoonin eri tavoin. Itse en suuremmin lampene niille, mutta on taalla paljon muutakin herkkua.
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Mats Bedö, sanoit asuvasi Anaheimin hallin vierellä. Oletko tosiaan muuttanut Kaliforniaan? Luulin, että siellä Oregonin puolella vaikutit enemmänkin? Mutta jos olet Anaheimin naapuristossa, niin ehkä pelissä tavataan. Olen menossa 26.2. Chicago-matsiin. Ota yhteyttä vaikka YV:llä jos olet maisemissa.

Joo, siis asun edelleen Portlandissa (OR), mutta alkuviikon (ma, ti, ke) olen Losissa. Just Losin etelapuolella. Muutimme juuri uusiin tiloihin, jotka on baut 30 Honda Centerista. Entinen toimisto oli 15min hallista. Majaa pidan Redondo Beachilla.
Valitettavasti 26. paiva on sunnuntai, joten en ole viela taalla silloin. Lennan tanne yleensa maanantain aamulennolla. llmottele kun tulet paikalle uudestaan!
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Hyvää Yhdysvaltojen kansallispäivää! Suomessa ollaan - ja syvällä pöndellä - tässäpä vähän fiilistelyä John Denveriltä, joka sopii sekä pönde- että USA-teemaan.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Selailin ketjua hieman kun en ole vapaan puolella hetkeen ollut ja onpas jaanyt luettavaa valista.

Jäikö vstk Suomeen joluloman jälkeen?

En itseasiassa jaanyt, vaikka hieman houkuttikin. Se kaksi kuukautta kierreltiin ympari eurooppaa ja yritettiin saada aikaa kulumaan. Joulukuussa sitten palattiin uusien viisumien kanssa samaan paikkaan tuttuun ymparistoon. Vaimo sai H1B-viisumin ja itse jouduin tosiaan tyytymaan H4-viisumiin, niinkun oli ennakkoon jo haettukin. Tassapa sita ollaan kesa pelailtu latkaa, golfia ja opeteltu uusia kielia joutessa. Muutama tyovuoro siella taalla pari kertaa viikossa kuitenkin (alkaa kertoko INS:lle) ettei kuuppa ihan paasisi sekoamaan. Green Card-prosessi on aloitettu silta osin etta hakemusta viela valmistellaan. Siis suosituskirjeiden saamista alan asiantuntijoilta, kattavan tutkimushistorian ja tutkimussuunnitelman kirjoittamista seka kaikenlaisten todisteiden (vertaisarvioitsijana toimiminen, konferenssiesitysten pitamisia, tieteelliset julkaisut, mita soit vuonna 2004 heinakuussa ja kenen kaveri olit lapsena) + muuta aarimmaisen epamukavaa tarinaa omasta (vaimon) ylivertaisuudesta. Loppusuoralla ollaan ja hakemus pitaisi jattaa sisaan viimeistaan syyskuussa. Sen jalkeen sitten pitaa varmaan kayda laakarintarkastuksessa, antamassa sormenjaljet ja odotella tuskasen pitka aika etta hakemus hyvaksyttaisiin. Alta kahdessa vuodessa pitaisi saada hakemus lapi, vuodessa jos hyvin kay. Paasisi sitten vihdoin valttamaan ne helkatin turistijonot lentokentilla ulkomailta tullessa.

Mitapa tanne muuta, kesaista saata jatkunut jo pidemman aikaa. Aurinko paistaa ja sita rataa. Hyvaa Yhdysvaltain itsenaisyyspaivaa muillekin JAPAille vain!
 

Andrew

Jäsen
Tässä voi katsoa Life-lehden patrioottisimpia kansikuvia:

http://life.time.com/culture/july-4-life-magazine-patriotic-covers/#1

Amerikkalaisuuden oudoimpia asioita itselleni on juuri niiden patrioottisuus. (En siis itse ole asunut Jenkeissä, vain muutaman kerran käynyt lomalla).

Anyway, siellä on ihmisiä jotka tekevät raskaita matalapalkkaisia töitä ja eivät saa edes kunnolla vuokraa maksettua, sairasvakuutusta ja elävät kädestä suuhun. Silti nämä ihmiset tuntuvat olevan monesti äärimmäisen patrioottisia...

Itselläni muutaman Jenkkimatkan jälkeen on ollut semmoinen fiilis, että onneksi asun Länsi-Euroopassa. En varmaan ikinä sopeutuisi siihen kulttuuriin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Amerikkalaisuuden oudoimpia asioita itselleni on juuri niiden patrioottisuus. (En siis itse ole asunut Jenkeissä, vain muutaman kerran käynyt lomalla).

Anyway, siellä on ihmisiä jotka tekevät raskaita matalapalkkaisia töitä ja eivät saa edes kunnolla vuokraa maksettua, sairasvakuutusta ja elävät kädestä suuhun. Silti nämä ihmiset tuntuvat olevan monesti äärimmäisen patrioottisia...

Itselläni muutaman Jenkkimatkan jälkeen on ollut semmoinen fiilis, että onneksi asun Länsi-Euroopassa. En varmaan ikinä sopeutuisi siihen kulttuuriin.

Miten tämä eroaa Suomesta? Matalapalkkaiset, työttömät, syrjäytyneet...
Persuja äänestävät, kaljupäiset. Ihan samalla tavalla toimii täälläkin. Leijonapaidat päällä terassilla jne.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Ei varsinaisesti minulla ole mitään asiaa, mutta ajattelin nyt vaan päivittää tätäkin ketjua. Törmään moniin JAPA-ihmisiin Jatkoajan ketjuissa päivittäin, ainakin psychodad, vstk, kananlento ja Designer ovat olleet aktiivisia eri ketjuissa. Ilmeisesti lähestyviä USA:n vaaleja seuraatte aika tarkkaan, tosin en tiedä Kanadan puolen ihmisistä (psychodad jne.)?

Miten vstk:lla ovat Green Card jne. asiat edistyneet?

Olisi kiva päästä yhteen kokoontumaan, mutta niin paljon hajallamme olemme ympäri mannerta (tai lähellä kai joko itä- tai länsirannikkoa, en muista asuuko kukaan JAPA flyover-zonella), että ei taida kokoontuminen onnistua.

Minulla olisi kysymys lähinnä Suomen passin uusimisesta. Olen menossa Suomeen 21.12. perjantaiaamulla. Jos silloin ehtisi vielä jonnekin poliisiasemalle passin pudottamaan, niin olisiko toivoa saada uutta passia uuteen vuoteen mennessä? Voivat ei-JAPAtkin vastata, kiitokset.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Miten vstk:lla ovat Green Card jne. asiat edistyneet?

Hyvin, itseasiassa. Kiitokset kysymasta. Vaimo laittoi I-140/EB-1(OR)-hakemuksen vihdoinkin sisaan ja nyt sitten odotellaan kunnes saavat sen kasiteltya. USCIS nayttaa kasittelyajaksi "current" joten ei ainakaan sita kahta vuotta mene.

Nelja vuotta tulee talla viikolla tayteen, onpas se aika mennyt aika sutjakasti.

Minulla menee itsellanikin passi ensi vuoden puolella umpeen ja nyt vahan mietityttaa miten sen uusimisen kanssa oikein pitaisi menetella kun on tuo GC-hakemus sisassa. Mikali sen NYC:n Suomen konsulaatista kay uusimassa, viisumia sielta ei kuitenkaan saa uusittua. Antaakohan sitten kuitenkin pitaa vanhan passin vai mitaha.. Taytyypa tutustua aiheeseen vahan tarkemmin.

Ilmoittelehan kun olet(te) tannepain tulossa, niin kaydaanhan kalj.. kahvilla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Miten tämä eroaa Suomesta? Matalapalkkaiset, työttömät, syrjäytyneet...
Persuja äänestävät, kaljupäiset. Ihan samalla tavalla toimii täälläkin. Leijonapaidat päällä terassilla jne.

Eivät ne syrjäytyneet eivätkä pitkäaikaistyöttömät Suomessa juuri äänestä. Kunnallisvaalienkin äänestysprosentti oli viime vaaleissa esim. Turussa n. 60%. Eli 40% jättää äänestämättä. Ja vaikka tämä porukkakin saattaa MM-kisojen aikaan Suomen peliä katsoa, niin en puhuisi ollenkaan kovan linjan patrioottisuudesta, mikä johtaisi Suomen republikaanien vastineen (=Kokoomuksen) tukemiseen ehdoitta.

Terassilla istuminen pää kaljuna ja leijonapaita yllä ei tietääkseni ole myöskään ainoa keino olla isänmaallinen tai osoittaa sitä. Mitä persujen äänestämiseen tulee, niin heitä oli yli puoli miljoonaa viime eduskuntavaaleissa. Tuskin ovat äärimmäisen patrioottisia työttömiä ja syrjäytyneitä koko sakki. Ylipäätään kriittisyys esimerkiksi maahanmuuttopolitiikan linjauksia tai EU:n pankkeja tukevaa rahanhaaskausta kohtaan eivät ole signaali ääripatrioottisuudesta, jossa suudellaan lippua ja kuljetaan kylän raitilla pää kaljuna, maiharit jalassa ja pilottitakki niskassa.

Sori offtopicista, jatkakaa vain JAPA-keskustelua.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ei varsinaisesti minulla ole mitään asiaa, mutta ajattelin nyt vaan päivittää tätäkin ketjua. Törmään moniin JAPA-ihmisiin Jatkoajan ketjuissa päivittäin, ainakin psychodad, vstk, kananlento ja Designer ovat olleet aktiivisia eri ketjuissa. Ilmeisesti lähestyviä USA:n vaaleja seuraatte aika tarkkaan, tosin en tiedä Kanadan puolen ihmisistä (psychodad jne.)?

Kylla niita nyt juuri television uutisten valityksella on tullut seurattua mutta kiinnostus on aika vahaista koska en nae tuolla prosessilla olevan juuri muuta arvoa kuin "leipaa ja sirkushuveja". Jos uskoisin sen rehelliseksi kilpailuksi jossa olisi jotain mahdollisuuksia ns. "ihmisten edustajilla" niin sitten varmasti seuraisinkin. Lahinna kiinnostaa nahda kuinka paljon Ron Paul saa kannatusta. En usko hetkeakaan etta kukaan tuollainen jannu enaa naina paivina valtaan paastettaisiin.

Tuo passikysymyksesi toi mieleeni etta minahan voin varmaan hakea kohta kansalaisuutta ja kavin tuolla immigration canada sivulla tsekkaamassa. Nakojaan maanantaina, 22 paiva olen "eligible" joten kai tassa taytyy tayttaa muutamat lomakkeet!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ilmeisesti lähestyviä USA:n vaaleja seuraatte aika tarkkaan, tosin en tiedä Kanadan puolen ihmisistä (psychodad jne.)?

Ei paljoa tule seurattua. Tosin tännepäin kuulemma asialla on jonkinlainen vaikutus, siis sillä kumpi valitaan, koska Washingtonin osavaltion kanssa on yhteisiä bisneksiä paljon.

Tapaamista tuskin saa järjestettyä, kun se tarkoittaisi melkein kaikille pitkähkön matkan tekemistä. Ollaan perheen kanssa varmaan ensi kuun lopulla tulossa Kaliforniaan, tosin todennäköisesti San Diegoon. Ei taida olla ihan naapurustoa?

Ja mitä tuohon passin uusimiseen tulee, niin pistäpä asiasta etukäteen kyselyä sille poliisilaitokselle, missä aiot tuon tehdä. Tiedä vaikka ottaisivat asian spesiaalikäsittelyyn, kun selität, miksi olisi aika tiukka aikataulu. Poliisin palvelu kun tuppaa Suomessa olemaan aika hyvää.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Onnittelut vstk:lle Green Card hakemuksesta ja kiitos vierailukutsusta. Samoin, ottakaa yhteyttä minuun kun tulette Etelä-Kaliforniaan päin.

Designer, San Diego ei ole ihan lähinaapuristoa, mutta parin tunnin ajomatkan päässä. Ilmoittelehan kun tiedät tarkemmat päivät ja missäpäin olet, vaikka YV:llä, niin katsotaan, jos olisi mahdollisuutta tavata. San Diegossa päin aina silloin tällöin poikkean, lähinnä viikonloppuisin.

Ja onnea psychodadille Kanadan kansalaisuuden hakuun! Muista, että sitten kun sen saat, niin Suomen viranomaisille on tehtävä ilmoitus Suomen kansalaisuuden pitämisestä, mikä oli minulle ainakin melkein monimutkaisempi prosessi kuin tuo USA:n kansalaisuuden hakeminen.

Eikös Suomessa tullut joku uusi laki voimaan, että passin saa päivän tai parin sisällä hakemuksesta? Epävarmuutta aiheuttaa vain tuo joulun ja uuden vuoden välinen aika, jolloin porukkaa on varmaan lomilla. Mutta luulisi siellä nyt sen verran olevan väkeä välipäivinä, että saisivat yhden passin uusittua. Kiitos vinkistä Designer, ehkä äitini voi käydä kyselemässä siellä laitoksella joku päivä, miten tuo passin uusiminen onnistuisi. Muussa tapauksessa se lienee hoidettava täkäläisen konsulin kautta. En ole sitä kautta koskaan yrittänyt, joten se vähän jännittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös