EU:n ja euron tulevaisuus?

  • 595 417
  • 4 708
Tuskin on Espanja I saatu runtatuksi, kun jo Espanja II kolkuttelee nurkan takana. talouselama.
Tällä kertaa espanjalainen El Economista kirjoitti, että Saksa olisi painostanut Espanjaa hakemaan 300 miljardin euron pakettia.

Vaivaiset 300 miljardia. Tuosta 1,9% olisi 5,7 miljardia euroa. Ja lienee realistista laskea letkun varressa elävät Espanja, Portugali, Kreikka ja Irlanti takaajien ulkopuolelle. Näiden maiden yhteenlaskettu prosenttiosuus EVM:ssä on tuollaiset 18,9%. Toisin sanoen, tuohon 5,7 miljardin osuuteen voi helposti pistää ainakin yhden miljardin lisää.

Eduskuntahan tosin avasi EVM:n kautta piikin 12,5 miljardiin euroon asti ja luopui samalla Suomen veto-oikeudesta, joten EVM:n kautta kulkevalle osuudelle ei tarvita eduskunnan hyväksyntää. Pelkkä tiedonanto Euroopasta riittää.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Isokallio kirjoittaa, kuten asiat ovat. Hallituksen tulisi nyt ajatella vain Suomen asiaa ja laittaa piikki poikki, vaikka idea on Timo Soini/PS-lähtöinen. Nyt ja kerralla, eikä enää euroakaan Suomesta Eurooppaan. Parempi kaataa homma nyt kuin vasta, kun se itsestään kaatuu, ehkä 1-2 vuoden päästä ja silloin on vain yhä isompi lasku maksettavana niillä, jotka ovat mukana loppuun saakka.

Näinhän tämä menee ja olisi pitänyt toteuttaa jo pari vuotta sitten. On käsittämätöntä, että politikoinnin vuoksi käteinen ja urpolainen ajavat Suomea vielä syvemmälle suon silmään. Miten voi olla noin vaikeaa myöntää, että Soini on ollut oikeassa tämän EU:n ja euron ongelman kanssa. Nyt jos kävisimme eduskuntavaalit, niin meillä vaihtuisi hallitus ja Suiomi lähtisi EU:sta kuin telkkä makuulta (Soinin retoriikkaa).

Isokallio ja Soininvaara ovat siinä oikeassa, ettei Kreikassa ja tuskin Espanjassakaan kyetä tekemään riittäviä muutoksia, vaan ottavat rahaa niin kauan, kunnes sitä sinne pumpataan. Soinin vaatimus äänestyksestä eurosta kunnallisvaalien yhteydessä on oikeutettu ja tulisi mielestäni toteuttaa, tämän jälkeen kuunnella kansan tahtoa, vaikka se johtaisikin Jutan ja Jyrkin uran tuhoutumiseen, joka on tietysti muutenkin tulossa. Paskasta on mahdoton tehdä maistuvaa kakkua ja sellainen EU meillä on nyt.
 
Nyt jos kävisimme eduskuntavaalit, niin meillä vaihtuisi hallitus ja Suiomi lähtisi EU:sta kuin telkkä makuulta (Soinin retoriikkaa).
En usko, että vaihtuisi. Riittävän iso osa äänestäjistä on edelleen totaalisen pihalla nykyisen euro-politiikan haitallisuudesta ja osaksi jopa täysin välinpitämättömiä siitä. Ne, jotka näkivät tämän kehityskulun viime eduskuntavaaleissa ja pitivät sitä äänestystilanteessa merkittävänä, antoivat jo silloin äänensä PS:lle. Ihmisten äänestyskäyttäytymistä ohjaavat monet muutkin asiat.

Isokallio ja Soininvaara ovat siinä oikeassa, ettei Kreikassa ja tuskin Espanjassakaan kyetä tekemään riittäviä muutoksia, vaan ottavat rahaa niin kauan, kunnes sitä sinne pumpataan.
Mielenkiintoinen on se tilanne, kun takaukset muuttuvat oikeasti Suomen omaksi velaksi. Maksaako Suomi nämä velat, kuten perinteeseemme kuuluu vai jätämmekö maksamatta ja samalla menetämme sen luotettavan valtion roolin, joka meillä on sukupolvesta toiseen ollut? Tuota asiaa pähkäilevällä hallituksella ei ole häävit oltavat. Kansan muisti on lyhyt. Kuka enää muistaisi, miten tähän on tultu? Kuka enää muistaisi, että hetkessä tuplaantunut valtionvelka on Vanhasen-Kiviniemen-Kataisen-Urpilaisen-linjan syytä ja aikaansaannosta? Ja vielä kauempaa katsoen: seurausta kansan enemmistön huijaamisesta EU-jäsenyyden puolelle.
Muutamia vuosia takaperin mietin itsekseni, että hirvittävä olisi tilanne, jos Suomen nykyiset puoluejohtajat juotuisivat siihen tilanteeseen, johon Suomen valtiojohto joutui toisen maailmansodan aikana. OK, ei tullut sotaa, mutta tuli vakava poliittis-taloudellinen kriisi, joka osoitti silloisen huoleni oikeaksi. En tosin uskonut, että tällainen kriisi tulisi näin nopeasti, mutta johtavien poliitikkojemme osaamattomuuden ja munattomuuden se osoitti.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings

Ihminen on ihmiselle sasi. Kataisen ja Urpilaisen tehtävä tulee koko ajan vaikeammaksi, kun omien puolueiden rivit alkavat hajota.

Sasi: Kreikka on nyt käyttänyt kaikki jatkoaikansa - Ei enää kolmatta pakettia


"Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Kimmo Sasi toteaa, ettei Kreikalle pidä myöntää enää yhtään jatkoaikaa.

– Maa ei ole tosissaan yrittänytkään tehdä riittäviä tukiohjelman vaativia toimia.

Sasin mukaan kolmatta pakettia Kreikalle ei enää tehdä. Jos maa ei hoida velvoitettaan, hänen mielestään Kreikan lainaohjelma voidaan hyvin keskeyttää."


Itse olen pitänyt Euroopan yhteistä valuuttaa hyödyllisenä ja järkevänä projektina, mutta Välimeren alueen, Pyreneiden ja Balkanin niemimaan maissa kusetus, veronkierto ja korruptio näyttää olevan yhteiskuntaan niin syvälle iskostunut, että hyvä asia menee hukkaan. Sääli.
 
Eikös Suomen valtionvelka saanut alkunsa 90-luvun alun pankkikriisistä?
Sieltä aika pitkälti. Eikä muisteta enää silloisia syyllisiä, jotka ovat isoksi osaksi samoja naamoja, jotka huijasivat suomalaiset äänestäjät uskomaan Unioni-jäsenyyden hyödyllisyyteen.
Sittemmin valtionvelka on jatkanut kasvuaan ja takausten muuttuessa lainoiksi tulee useita kymmeniä miljardeja euroja lisäkuluja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sieltä aika pitkälti. Eikä muisteta enää silloisia syyllisiä, jotka ovat isoksi osaksi samoja naamoja, jotka huijasivat suomalaiset äänestäjät uskomaan Unioni-jäsenyyden hyödyllisyyteen.
Sittemmin valtionvelka on jatkanut kasvuaan ja takausten muuttuessa lainoiksi tulee useita kymmeniä miljardeja euroja lisäkuluja.

Ajattelin vaan, että annat kunnian niille joille se kuuluu, esimerkiksi valtionvaranministeri Erkki Liikaselle, jolla oli pettämätöntä näkemystä talouden kehittymisestä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihminen on ihmiselle sasi. Kataisen ja Urpilaisen tehtävä tulee koko ajan vaikeammaksi, kun omien puolueiden rivit alkavat hajota...

Tai Suomen mitta tulee vaan täyteen. Sasin mielipide ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, sillä hän kertoi sen viime viikolla MTV3:n aamutelevisiossa. Ihan samoin puhuivat muutkin hallituspuolueiden edustajat Suomi Areenalla.

Kreikalle on annettu mahdollisuus hoitaa asiansa kuntoon, kuten tässä tapauksessa kuuluukin. Mikäli Kreikka ei tätä mahdollisuutta käytä, niin näkemiin. Ihan samoin tulee toimia Espanjan kohdalla. Kuten kaikki varmasti käsittävät, tukipaketit eivät kriisiä ratkaise vaan ostavat aikaa maalle saada reaalitaloutensa kuntoon.
 
Ajattelin vaan, että annat kunnian niille joille se kuuluu, esimerkiksi valtionvaranministeri Erkki Liikaselle, jolla oli pettämätöntä näkemystä talouden kehittymisestä.
Kyllä. Osut asian ytimeen. Liikanen ei ole noussut keskusteluissa esille ja hän on yksi niistä, jotka pelastettiin aikanaan vastuusta. Se, että hän on Suomen Pankin pääjohtaja, on mielestäni oikeusmurha.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kreikalle on annettu mahdollisuus hoitaa asiansa kuntoon, kuten tässä tapauksessa kuuluukin. Mikäli Kreikka ei tätä mahdollisuutta käytä, niin näkemiin. Ihan samoin tulee toimia Espanjan kohdalla. Kuten kaikki varmasti käsittävät, tukipaketit eivät kriisiä ratkaise vaan ostavat aikaa maalle saada reaalitaloutensa kuntoon.

Niin, olisiko järkevää tutkia euroeron plussat ja miinukset, johon oppositio (ainakin PS) tarjosi apuaan? Nyt kun jopa Sasikin on eroamassa eurosta, niin olisi vastuunkantavaa tutkia sekin mahdollisuus, vaikka se varmasti kovasti eurouskovaista kirpaiseekin.

Kyllä minä muistan, että esim. Alex Stubb uskoi Kreikka ykkösen ratkaisevan koko ongelman. Ajan peluusta tuolloin puhuneet tuomittiin populisteiksi. Näin se mylly pyörii, näköjään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kreikalle on annettu mahdollisuus hoitaa asiansa kuntoon, kuten tässä tapauksessa kuuluukin. Mikäli Kreikka ei tätä mahdollisuutta käytä, niin näkemiin. Ihan samoin tulee toimia Espanjan kohdalla. Kuten kaikki varmasti käsittävät, tukipaketit eivät kriisiä ratkaise vaan ostavat aikaa maalle saada reaalitaloutensa kuntoon.

Ei tässä nyt tietenkään tee mieli suuresti Kreikkaa puolustaa, mutta lähinnähän sille on annettu mahdollisuus jo valmiiksi jyrkässä laskusuhdanteessa leikata huomattavasti julkista kulutusta sekä nostaa veroja, mikä on sitten ihan loogisesti tehnyt tilanteesta laman, mikä puolestaan lisää entisestään tarpeita leikata julkista kulutusta sekä nostaa veroja, mikä puolestaan ihan loogisesti entisestään syventää lamaa, mikä puolestaan jne. jne. jne. Tätä peliä Kreikka ei olisi voittanut millään yhtälöllä, joten ihan hyvä heille, jos eivät ole sitä täysillä pelanneetkaan, mutta toisaalta tuo epätoivoinen pysyttely hirressä roikkumassa on kyllä kertonut paljon sikäläisistä eliiteistä. Tuollaisessa tilanteessa ainoa järkevä - vaan ei todellakaan tuskaton ratkaisu - on default ja devalvaatio, mikä nyt ei tietenkään siinä semi-kultakannassa, mikä euro on pienille talouksille, ole vain mahdollista. Drakma on ainoa edes jotain toivoa antava vaihtoehto sikäläisessä tilanteessa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tai Suomen mitta tulee vaan täyteen. Sasin mielipide ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, sillä hän kertoi sen viime viikolla MTV3:n aamutelevisiossa. Ihan samoin puhuivat muutkin hallituspuolueiden edustajat Suomi Areenalla.

Miten Suomen mitta voi tulla täyteen nyt, kun vain viikko sitten julistettiin äänihuulet väristen, kuinka vaihtoehtoina on vain tukeminen tai ulostautuminen €urosta? Kaikki löytävät perusteet Kreikan tukemiseen, elleivät ole jo oppineet lorua ulkoa. Eikö Kreikan kaatumisen pitäisi olla dominoefektin alkua, maailmanlopun tuntua mm. suomalaisille työpaikoille? Näin aikanaan Kreikka-paketteja perusteltiin. Luulen, että kauniista puheista huolimatta Kreikkaa tuetaan vielä, muuten wastuunkanto menee ihan eukonkannon tasolle.

Miksi uskoisimme, että Espanjan tukeminen on välttämätöntä, jos Kreikka voidaan kuitenkin poistaa €urosta ongelmitta?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Miksi uskoisimme, että Espanjan tukeminen on välttämätöntä, jos Kreikka voidaan kuitenkin poistaa €urosta ongelmitta?

Käsittääkseni kysymys on yksinkertaisesti ajan ostamisesta, valmistautumisesta pankkien kaatumiseen jne. Reaalitalous on se mikä täytyy saada kuntoon ja siihen näillä pelastuspaketeilla ostetaan aikaa. Mielestäni Suomen kannalta on järkevämpää pyrkiä hallitsemaan kriisiä, kuin antaa sen riehua hallitsemattomasti. Hallitsematon pankkikriisi Euroopassa vaikuttaisi Suomen vientiteollisuuteen ja veisi meidät lamaan. Jos ostajalla ei ole rahaa, myyjä ei saa myytyä.

Tässä tilanteessa ei voida tehdä mitään ongelmitta, kaikki ratkaisut aiheuttavat ongelmia, jotka näkyvät myös täällä pohjoisessa. Ikävintä tässä on se, että ihmiset uskovat näitä "mitä minä sanoin" -poliitikkoja.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tässä tilanteessa ei voida tehdä mitään ongelmitta, kaikki ratkaisut aiheuttavat ongelmia, jotka näkyvät myös täällä pohjoisessa. Ikävintä tässä on se, että ihmiset uskovat näitä "mitä minä sanoin" -poliitikkoja.

Niin kauan kuin Katainen & Urpilainen (puheistansa huolimatta) ottavat tämän kilpajuoksuna "kuka valehteli vähiten vaalien alla", peliä pelataan jytkyn pussiin. Toki Kokoomus ja SDP ovat vahvistaneet vaalien jälkeen asemiansa, Katainen liikuttui suorastaan Kokoomuksen menestyksestä, mutta laskun maksu alkaa, kun tuet eivät yllättäen riitä eivätkä auta mitään.

Minusta ikävin näkymä on, että maiden kaatumisista seuraa lama + Suomen lainaamia rahoja on menetetty miljardikaupalla jo valmiiksi. Siinä vaiheessa vakuudet ja niiden takuudet ovat yhtä kanssa, valitettavasti. Uskon vahvasti €uroalueen supistuvan lähemmäksi kymmentä valtiota, jos ja kun siinä halutaan olla mukana, on riski menettää myös päätäntävaltaa omiin asioihinsa. Merkitseekö se mitään esim. Kokoomukselle? Nyt näyttää siltä, ettei merkitse, kunhan ovat suurin, pääministeri- ja presidenttipuolue.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käsittääkseni kysymys on yksinkertaisesti ajan ostamisesta, valmistautumisesta pankkien kaatumiseen jne. Reaalitalous on se mikä täytyy saada kuntoon ja siihen näillä pelastuspaketeilla ostetaan aikaa. Mielestäni Suomen kannalta on järkevämpää pyrkiä hallitsemaan kriisiä, kuin antaa sen riehua hallitsemattomasti. Hallitsematon pankkikriisi Euroopassa vaikuttaisi Suomen vientiteollisuuteen ja veisi meidät lamaan. Jos ostajalla ei ole rahaa, myyjä ei saa myytyä.

Tässä tilanteessa ei voida tehdä mitään ongelmitta, kaikki ratkaisut aiheuttavat ongelmia, jotka näkyvät myös täällä pohjoisessa. Ikävintä tässä on se, että ihmiset uskovat näitä "mitä minä sanoin" -poliitikkoja.

Tarkennatko vielä, että miten Sasin ennustama Kreikan mahdollinen kaatuminen ja joutuminen euron ulkopuolelle on nyt 2012 syksyllä parempi asia Suomelle, kuin mitä se olisi ollut ennen tukipaketteja? Lukitsetko tuon hallittu kriisi -vastauksen?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarkennatko vielä, että miten Sasin ennustama Kreikan mahdollinen kaatuminen ja joutuminen euron ulkopuolelle on nyt 2012 syksyllä parempi asia Suomelle, kuin mitä se olisi ollut ennen tukipaketteja? Lukitsetko tuon hallittu kriisi -vastauksen?

Tällaisella normaalilla järjellä ajateltuna uskoisin, että on tehty valmisteluja Kreikan kaatumisen varalle. Vai meinaatko, että kaikki Euroopan päättäjät ovat istuskelleet ja odottaneet ihmettä?

Pidän hallittua kriisiä parempana vaihtoehtona kuin hallitsematonta. Sitä en tiedä voidaanko tätä kriisiä hallita, toivottavasti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällaisella normaalilla järjellä ajateltuna uskoisin, että on tehty valmisteluja Kreikan kaatumisen varalle. Vai meinaatko, että kaikki Euroopan päättäjät ovat istuskelleet ja odottaneet ihmettä?

Pidän hallittua kriisiä parempana vaihtoehtona kuin hallitsematonta. Sitä en tiedä voidaanko tätä kriisiä hallita, toivottavasti.

Toivotaan, että asiat ovat kuten uskot.
 
Pidän hallittua kriisiä parempana vaihtoehtona kuin hallitsematonta. Sitä en tiedä voidaanko tätä kriisiä hallita, toivottavasti.
Kuten varmasti valtaosa ihmisistä. Toinen asia on se, olisiko mitään hallitsematonta kriisiä aiheutunut, vaikkei Kreikkaa olisikaan tuettu? Jos Saksan vaihtoehtoina olisivat olleet hallitsematon kriisi tai omien pankkien pääomittaminen, niin uskon, että Saksa olisi valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon. Nyt nähdyillä toimenpiteillä tehtiin potentiaalisiksi maksumiehiksi euroalueen veronmaksajat kapitalistien sijaan ja kriisin varjolla saatiin rakennettua yhteis-eurooppalaisia pysyviä rakenteita, eli lisää integraatiota.

Tämän kriisin varjolla on minun, sinun, Matti Meikäläisen, Hentun Liisan ja muiden suomalaisten valtaa siirretty eduskunnan toimesta Brysseliin.
 
European Debt Crisis: Greece Debt: Who Loaned the Money?

Suomen kielisellä haulla en löytänyt osumia siitä, ketkä Kreikkaa ovat luotottaneet. Ylläolevassa käppyrässä mainitaan jotain.

Tuon lisäksi olisi tärkeää saattaa veronmaksajien tietoon, ketkä ovat tehneet päätökset Kreikan luotottamisessa ja keitä nämä luotottajat henkilöinä ovat.

Hiipi mieleen sellainen ajatus, että koventuneiden äänensävyjen taustalla voi olla myös se, että nyt ollaan saatu pääosin turvaan luotottajien saatavat. Velat ollaan saatu siirrettyä veronmaksajille, joilla ei sitten ole niin väliä. Syökööt silakoita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Nyt nähdyillä toimenpiteillä tehtiin potentiaalisiksi maksumiehiksi euroalueen veronmaksajat kapitalistien sijaan ja kriisin varjolla saatiin rakennettua yhteis-eurooppalaisia pysyviä rakenteita, eli lisää integraatiota.

Tämän kriisin varjolla on minun, sinun, Matti Meikäläisen, Hentun Liisan ja muiden suomalaisten valtaa siirretty eduskunnan toimesta Brysseliin.

Ymmärrän, että sinun kaltainen sosialisti ei pysty reaalipolitiikkaan tässä kohtaa. Tämän kriisin kohdalla nämä ideologiat täytyy vaan heittää sivuun ja miettiä mikä on järkevintä Suomelle. Me maksamme jonkun sijoittajan tappioita, tuntuu varmasti kaikista pahalta. Mutta mikäli tämä sijoittaja pysyy pystyssä, eikä vie mennessään suomalaisen vientiyrityksen kauppakumppania, niin silloin maksetaan. Eihän kukaan tästä pidä, mutta kuten niin usein ennenkin, Suomen kannattaa harrastaa reaalipolititiikkaa ja jättää tunteet nurkkaan. Meitä on kusetettu, nyt pitää löytää järkevin tie ulos.
 

julle-jr

Jäsen
Eihän kukaan tästä pidä, mutta kuten niin usein ennenkin, Suomen kannattaa harrastaa reaalipolititiikkaa ja jättää tunteet nurkkaan.
Itse ehkä olisin valmis kokeilemaan, mitä tapahtuu, jos ei anneta kusetukselle periksi. Ehkä tässä on vähän sama kuin siinä mitä koin usein ala-asteella: Olin luokan pienikokoisimpia ja myös ujo, joten jos joku vaikkapa vaati multa jotain mikä kuului minulle, annoin. Jossain vaiheessa sitten tuli mitta täyteen ja ajattelin, että tapahtui mitä tapahtui, en enää ainakaan suosiolla anna vaikka tulisi koko loppukouluaika turpaan. Olin lukenut tuntemattoman sotilaan ja viehätyin alikersantti Lehdon ajatuksesta "kuolemaa pahempaa ne ei mulle voi ja sen minä kestän kyllä".

Nyt hieman polttelee sama periaatteellinen puupäisyys, kannattaisiko sittenkin olla antamatta kusettajille periksi vaikka siinä esimerkiksi oma henki voisi mennäkin.

Voi tietenkin ajatella niinkin, että jos haluaa vaikkapa uuden polkuyörän mutta ei ole rahaa niin menee ja myy itseään, ottaa vaikkapa tunnin ajan ryhmysauvaa perseeseen, jotta saa rahat. Tuo esimerkki oli kärjistetty, mutta onko niin, että mitä tahansa kannattaa tehdä, jos siitä saa rahaa tai muuta etua? Kannattaako myydä periaatteensa, jotta saa rahaa tai muiden suosiota tai mitä ikinä? Siis siinäkin tapauksessa, että teko, johon edunsaamiseksi ryhtyy, aiheuttaa itselle suuria epämiellyttävyyden tunteita. En minä tiedä, mutta asia mietityttää jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän kriisin kohdalla nämä ideologiat täytyy vaan heittää sivuun ja miettiä mikä on järkevintä Suomelle.

Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä.


Minusta olisi järkevää katsella suomalaisten rahoituslaitosten saatavia verrattuna muiden maiden vastaaviin ja sitten miettiä, että millä summalla tuetaan toisten pankkeja. Minusta ei ole järkevintä Suomelle ylikuormittaa talouttaan yhtään enempää kuin on pakko ja sen kyllä muutkin maat ymmärtävät. Taitavat muutkin tehdä samalla tavoin?

Ensisijaisesti kuitenkin pitäisi miettiä, että osallistutaanko vai ei. Minusta pitäisi osallistua, kuten sinustakin, mutta itse en olisi noinkaan isolla potilla mukana kuin nyt. Meitä on kusetettu, mutta ei meidän ylimääräistä pidä kärsiä siitä. Paradoksaalisesti olen sitä mieltä (ja olin), että Kreikkaa ei olisi tarvinnut tukea alusta alkaen euron eurolla, vaikka Espanjaa minusta on syytä tukea. Olen sen verran kostonhimoinen kreikkalaisten talouslukujen peukaloimisesta. Olen muuten kostonhimoinen lurjusconin veronkierto-oppaistakin.

Mikäli euro kosahtaa kunnolla, niin siinä on ihan sama paljonko Jutta ja Jykä lupaavat rahaa, vai lupaavatko ollenkaan. Ei Suomi nyt ihan niin vaikutusvaltainen mahti ole.

Eniten koko hommassa ottaa päähän se, että muut maat pitävät veronkiristyksiä ja harmaan talouden torjuntaa aivan paholaisen hommana, mutta meidän pitäisi kiristää vyötä tästä sairaasta verotuksen tasostakin edelleen. Tämä mielikuva, ja tunnustan että se on mielikuva, tulee lehdistön välityksellä. Joku voisi minua opastaa näistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse ehkä olisin valmis kokeilemaan, mitä tapahtuu, jos ei anneta kusetukselle periksi. Ehkä tässä on vähän sama kuin siinä mitä koin usein ala-asteella: Olin luokan pienikokoisimpia ja myös ujo, joten jos joku vaikkapa vaati multa jotain mikä kuului minulle, annoin. Jossain vaiheessa sitten tuli mitta täyteen ja ajattelin, että tapahtui mitä tapahtui, en enää ainakaan suosiolla anna vaikka tulisi koko loppukouluaika turpaan. Olin lukenut tuntemattoman sotilaan ja viehätyin alikersantti Lehdon ajatuksesta "kuolemaa pahempaa ne ei mulle voi ja sen minä kestän kyllä"...

Valitettavan usein näissä tapauksissa se pienikokoisin saa koko loppukouluajan turpaansa ja Lehdon kohtalon jokainen tietää. Maailma on epäreilu, on ollut ja tulee aina olemaan, valitettavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös