On aika oluen

  • 674 864
  • 3 968

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Olen toki maistellut muitakin oluita kuin perus marketti lagereita. Esim Guinness draughtista tykkään. Mutta myönnän toki että oluista puhuttaessa olen johtuu ummikko. Mutta taidan tänään poiketa ennen kotiin menoa hakemassa pari olutta. Saa nähdä mitä tarttuu mukaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse eksyin viime viikonloppuna Sielun Veljien keikan jälkeen monen vuoden tauon jälkeen Hämeenlinnan yöhön. Suuntana oli entisen yökerho Metropolin tiloihin avattu olutravintola Torin Panimo. Oli muuten ihan kiva paikka, ja olutvalikoimakin oli oikein loistava, joskin hinnat olivat melkoisen kovat... jopa helsinkiläinen kaverini kauhisteli niitä. Esimerkiksi 0.33l Duvel kustansi 8.90€... ja löytyipä listalta jopa lähes 10€ maksavia skotteja...

Mutta joo, oli tuolla sopuhintaisiakin oluita. Kukko Alea tuli nyt maistettua, ja ihan juomakelpoinen se oli. Mitään "Ahaa-elämystä" en saanut, mutta helposti otan kyseistä juomaa toistekin. Lisäksi tuolla Torin Panimolla oli ihan oma olut, nimeltään Morsian. Siitä oli saatavilla sekä tumma että vaalea versio, joskin vaaleakin oli Münchener-tyylisenä niin tumma, että ravintolan hämärässä oli oikeasti vaikea erottaa oliko vaalea juoma vasemmassa ja tumma oikeassa kädessä, vai päinvastoin... Tämä siis silloin, kun roudasin tumman juoman emännälle ja vaalean itselleni.

Nuo oluet olivat myös ihan juomakelpoisia, mutta eivät kuitenkaan jääneet mitenkään ihmeemmin mieleen. Voin ihan hyvin juoda toistekin, ei siinä mitään.

Onko kukaan muu tutustunut näihin?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täytyy kanssa sanoa, että vieroksun suuresti tuota "erikoisolut" leimaa. Vaikka täytyy myöntää samaan syssyyn, että sitä tulee toisinaan käytettyä, mutta se johtuu usein vähän siitä miten ihmiset ymmärtää kun puhutaan oluesta. Pyrin silti käyttämään oluttyylin nimeä.

Mielestäni mitään erikoisoluita ei ole oikeasti olemassakaan, on vaan erilaisia oluttyylejä ja niistä lager on nuorimpia, pohjahiivaolut kun on.

Erityisen ärsyttävää tuossa erikoisolut -nimityksessä on se, että sitä kautta se saa jonkinlaisen snobbailun leiman monien kohdalla. Ikään kuin joillekin ei kelpaa kuin joku "erikoisolut", vaikka perusrakenteeltaan nuo ei nyt niin toisistaan suuresti eroa - sama juoma kun ovat. Maltaat, humala ja vesi on ne perusraaka-aineet oli kyseessä ale tai lager. Toki sitten astuu hiivan kohdalla niitä eroja, mutta silti.

Porterit ja stoutit, vehnäoluista ja pale aleista nyt puhumattakaan on monissa paikoissa ihan perustavaraa mitä juodaan ja kaadetaan hanoista. Se, että suomalainen on keskimäärin mieltynyt miedon makuiseen lageriin ei asioita muuta. Myös trappistit on Benelux-maissa saatavilla ihan tavallisissa kaupoissa ja eivät nyt sinänsä ole mitään erityistä. Mm. Suomessa ne toki nauttii ehkä eniten suosiota olutharrastajain keskuudessa, mutta onhan ne tietysti eksoottisia meidän olutkulttuurissamme. Jossain Belgiassa varmasti ihan päivittäistavaraa. Toki nyt noissakin maissa lagereita juodaan, joku Stella Artois on erittäin tunnettu merkki ja itseasiassa ihan kelpo pohjahiivaolut hörpiskellä vaikkapa kesäisellä terassilla.

Eli kyllä se erikoisolut on vaan keinotekoinen termi, joka on pesiytynyt Suomeen, kun olutkulttuuri on täällä ollut pitkät ajat niin homogeeninen. Onneksi pienpanimoiden nousun kautta on pikku hiljaa alkanut monipuolistumaan, niin josko sitten tuollaiset harhaanjohtavat termitkin vähitellen katoaisi. Ainakin Alko saisi luopua moisesta luokittelusta. Edistää ennakkoluuloja ja -käsityksiä oluesta juomana.
 

Ponkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Sht
Kyllähän suomalainen olutkulttuuri on todella lapsen kengissä jos vertaa muuhun maailmaan. Perusjantteri nyt vaan vaatii sitä Karhun peruskauraa hanaan, ja jos sitä ei löydy niin valitellaan ettei ole hyvää olutta. Meikäläiselle ei vaan suomalaiset vartavirtaoluet iske enää yhtään. Nykyää on kyllä varteenotettavia pikkupanimoita alkanut tulla markkinoille.

Stella Artois on hyvä olut
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perusjantteri nyt vaan vaatii sitä Karhun peruskauraa hanaan, ja jos sitä ei löydy niin valitellaan ettei ole hyvää olutta.

Hupailumielessä vosin todeta, että sun pitäisi sanoa Karhusta "perusohraa". Mielestäni ne harvat kauraoluet ovat nimenomaan niitä erikoisoluita sanan varsinaisessa merkityksessö... :)

Ja asiaan vielä: Luuletteko, että Schenkerla Urbockit pitäisi taas hankkia jo joulukuun alkupäivinä, mikäli niitä haluaa joulupöydässä lipittää? Onko kellään tietoa Alkojen ostopolitiikasta vs. tuon mainion juoman suosiosta.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Luuletteko, että Schenkerla Urbockit pitäisi taas hankkia jo joulukuun alkupäivinä, mikäli niitä haluaa joulupöydässä lipittää? Onko kellään tietoa Alkojen ostopolitiikasta vs. tuon mainion juoman suosiosta.
Ei varmasti lopu ihan heti kesken, kun katsoo tämänhetkisiä pullomääriä Alkoissa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei varmasti lopu ihan heti kesken, kun katsoo tämänhetkisiä pullomääriä Alkoissa.
Kyllä ne isotkin saldot voi juuri siinä ennen joulua alkaa huveta huomattavaa vauhtia. Eli ei välttämättä kannata viivytellä erityisemmin, jos ei ole syytä. Toki osaa jouluoluista löytynee vielä joulun jälkeen ja alkuvuoteen alennusmyynteihin saakka, mutta parhaat kaavitaan päältä. Muistan, että viime vuonna ainakin monen kohdalla myytiin suht varhain eo.:ta. En tosin muista miten Urbockin laita oli.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muistaakseni Urbockia on parina viime vuotena riittänyt aina alennusmyynteihin saakka, niistä tosin sitten kadonnut suhteellisen äkkiä. Jos hyvissä ajoin omaan kaappiin käy ostamssa niin riskinä on tietysti että tulee jo juotua pois ja joutuu ostamaan lisää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse tosin kuulun siihen harvaan (?) klaaniin, joka ei Urbockista pidä. Ajatuksella ja rakkaudella valmistettu olut, totta kai, mutta se savuisuus ei vaan ole minun juttuni oluessa. Maku on maistettu ja käyty läpi jo parin hörpyn jälkeen ja kokonainen tuopillinen tuota lientä kyllä on ihan liikaa ja alkaa tökkimään pahasti.

Eli ei ole minun juomani kyllä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen hiukan hämmentynyt. Olen ollut siinä uskossa, että Ur-Bock/Urbock on samanlainen yleiskäsite kuin esimerkiksi Red Ale. Myydäänkö jossain sen merkkistä olutta, vai mistä on kyse?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen hiukan hämmentynyt. Olen ollut siinä uskossa, että Ur-Bock/Urbock on samanlainen yleiskäsite kuin esimerkiksi Red Ale. Myydäänkö jossain sen merkkistä olutta, vai mistä on kyse?

Jos hieman viitsit katsoa ylöspäin niin huomaat että Jippo aloitti aiheesta keskustelun mainiten koko nimen eli Schlenkerla Urbock. Tuo taitaa olla Suomesta tällä hetkellä laajemmalti saatavilla oleva Urbock ja ainoa Alkossa, Ratebeer tunnistaa 18 sellaista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos hieman viitsit katsoa ylöspäin niin huomaat että Jippo aloitti aiheesta keskustelun mainiten koko nimen eli Schlenkerla Urbock. Tuo taitaa olla Suomesta tällä hetkellä laajemmalti saatavilla oleva Urbock ja ainoa Alkossa, Ratebeer tunnistaa 18 sellaista.
Joo joo, sen huomasinkin. Sen jälkeinen keskustelu minua hämmensikin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko joku ehtinyt maistella Alkon jouluolut-tarjontaa?
Alko - Tuotteet - Tuotehaku - Maltaisia jouluoluita

Kenties suosikkeja, perusteluja?

Mun jouluolut on ainakin aiemmin mainostamani Koffin Porter mutta muitakin voisi kokeilla vaikkei välttämättä samalle tasolle yllä tuon täyteläisen klassikon kanssa. ;)


_
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onko joku ehtinyt maistella Alkon jouluolut-tarjontaa?
Alko - Tuotteet - Tuotehaku - Maltaisia jouluoluita

Erdinger Schneeweiße, N'ice Chouffe, Saku Porter, Fuller's Old Winter Ale ja Schenkerla Rauchbier on testattu. Savuoluen ystävä en liiemmin ole eikä tuo Erdingerkään mitenkään erityinen mielestäni ollut. Chouffe sen sijaan oli sen verran maukasta, että meinasin huomenna korkata uuden pullon. Fuller'sia tai Sakuakaan tuskin ostan enää mutta juon kyllä mielelläni. =)
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Olen tykästynyt Alkoon nyt syksyllä ilmestyneeseen Asahi Super Dry:in. Joo, eihän tuo mikään varsinainen "erikoisuus" ole, mutta maku on puhdas, raikas, "helppo" ja nimensä mukaisesti hieman kuivahko, olematta kuitenkaan ihan pelkkää vettä. Toki mitään kovin syvää makuelämystä tuosta ei saa, mutta eivät ne juotavat ruisleivät ole koskaan sytyttäneetkään. Toimii esim. sushin kanssa ihan loistavasti ja oikeastaan kaikissa tarjoilulämpötiloissa.

Myös aivan aavistuksen homoeroottinen mainos (Youtube) auttaa aina asiaa.
 

Miguel

Jäsen
Kun kerran kotipaikkakunnan tuotoksista puhutaan niin pakko vain näin ohimennen mainita että on sitä useasti ihmetelty mihin esim. tuota Pilsiä saadaan myytyä, kun kovin moni ei ainakaan kotikaupungissa arvosta tuota kieltämättä Sirppujoen mudalta maistuvaa lientä.

Täytyypä ihmetellä tätä näkemystä. Mulle Kukosta on tullut kotitissuttelun ja miksei baareissakin suosikki-perusolut. Maukkaampi ja terävämpi kuin tavalliset suomilagerit, mutta ei niin voimakas, että rupeaisi tökkimään parin annoksen jälkeen. Helppo ostaa 4 x 0,5 -packissa.

Vuoden päästä näkemys voi olla toinen. Suosikkioluet tulevat ja menevät, ja tulee tietyn tyypin "kausia". Vajaa pari vuotta sitten olin täpinöissäni monista aleista ja etenkin London Pridesta, ja hyväähän se on yhä, mutta viime aikoina on harvemmin tehnyt mieli mitään kovin voimakkaita makuja. Nyt vieressä on jotain Fullersin IPAa, ja meneehän tuo vaihteluna, mutta se perus-Kukko kolisee tällä hetkellä paremmin. Tummat lagerit olivat ihan hitti päälle parikymppisenä, nyt hyvä jos tulee niitä viittä tuoppia vuodessa juotua.

Vaaleat tshekit tosin säilyvät kestosuosikkina - samaa ennustaisin saksalaisille suodattamattomille vehnäoluille. Merkkejä en voi väittää erottavani sokkona, kun kaikki tunnetuimmat toimivat yhtä hyvin. Loistavia juomia siinä vaiheessa kun tekee mieli kiskaista olutta janoonsa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen tykästynyt Alkoon nyt syksyllä ilmestyneeseen Asahi Super Dry:in.

Jaah, tuota saa nykyään Suomestakin. Makuasioista ei tietenkään sovi kiistellä, mutta meikäläisen mielestä tuo on taas oikeasti yksi huonoimmista juomistani oluista missään. Tutustuin tuohon kun muutama vuosi sitten olin Japanissa kaveriporukalla. Noita sai silloin jo Finnairin koneesta, joten tietysti kaverin kanssa piti sellaiset testata heti menomatkalla... ei maistunut oikein kummallekaan. Paluumatkalla huvitti, kun lähellä istunut vastaavaa eksotiikkaa hakenut japanilaismies otti juomakseen Lapinkullan... ilmeestä päätellen hänellä oli samanlainen reaktio kuin meillä Asahin jälkeen.

Saakohan muuten Suomesta Kirin-panimon tuotteita? Ne jäivät parhaiten mieleen Japanin reissulta. Perus-Kirin oli ihan raikas juontiolut... lisäksi panimo teki myös omaa stoutia ja alea, joita löysi vain joistain harvoista paikoista.

Eilen kokeilin saunaoluina kahta minulle uutta tuotetta. Ayiengerin Winterbock oli oikein maistuva, joskin maultaan sen verran tuhti, ettei noita montaakaan jaksaisi kitata. Laitilan Kievarin Savuruis oli myös ihan jännä tuttavuus. Savun makua en oikein erottanut, mikä oli hieman yllätys, joidenkin kommenttien mukaan sen pitäisi olla aika selvästi erottuva. Muuten tuo oli ihan kivan raikas ja hedelmäinen olut. Oluen maku toi minulla jotenkin jännästi mieleen pintahiivaoluet, ja sokkotestissä olisin jopa voinut sellaiseksi tuota erehtyä luulemaan. Pohjahiivasta tuossa kuitenkin oli kyse... Vähän samanlainen ilmiö siis kuin esim. alelta jokseenkin tuntuvassa Brooklyn Lagerissa.
 

scholl

Jäsen
Jaah, tuota saa nykyään Suomestakin. Makuasioista ei tietenkään sovi kiistellä, mutta meikäläisen mielestä tuo on taas oikeasti yksi huonoimmista juomistani oluista missään.

Tuo Asahi Super Dry on lähinnä markkinoinnillinen juttu. Kun se tuotiin markkinoille niin Kirinin markkinaosuus oli yli 60% ja Asahin alle 10%. Elettiin about vuotta 1986. He toivat siis tuollaisen light beerin, jossa on vähemmän sokeria ja vähemmän makua, mutta länsimainen/jenkkiläinen meininki etiketin ja mainosten suhteen. Se houkutteli nuorisoa juomaan sitä, kun vanha porukka joi Kiriniä. Se juoma muutti niin markkinoita, että 2000 luvulle tultaessa Asahin markkinaosuus oli suurempi kuin Kirinin, eikä tässä ole kysymys mistään paremmasta mausta, vaan siitä, että luotiin uusi kategoria oluisiin eli tuo dry kategoria ja Asahi miellettiin alkuperäiseksi, uskottavaksi juomaksi siinä. Kirin on sen sijaan perinteistä lager-olutta ja sillä on suurin markkinaosuus siinä kategoriassa, mutta sitä ei haluta enää juoda kuten ennen. Japsien juomatavat siis muuttuivat markkinoinnin ja mainonnan seurauksena.

Molemmathan ovat kuitenkin siellä hyvin perusoluita, eikä mitään erikoisoluita, mutta onko sillä mitään merkitystä. Olut on kuten mikä tahansa muukin tuote. Monestihan perustuotteita juo ihan mielellään, mutta olennaista on se, että on kiva kokeilla erilaisia makuja. Eli on varmasti monelle mielenkiintoista testata esim. sitä Asahi Super Dryta, vaikkei se olisikaan mikään erikoisolut. Itsekin join eilisiltana A.le Coqin, toissailtana Birra Morettin ja olin ihan tyytyväinen, vaikka kumpikin on aika perusoluita, mutta samanmakuisia ei jaksa juoda joka päivä niin vähän vaihtelua.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Koska keli on vieläkin kuin sateisena kesänä niin jatketaan tätäkin ketjua. Tänään tuli nautittua tällaista Little Valley Hebden's Wheat -luomuvehnäolutta ja kyseessä oli raikkaan hedelmäinen olut. Toimi ainakin tuon tämän päivän possu riisi setin kanssa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen hiukan hämmentynyt. Olen ollut siinä uskossa, että Ur-Bock/Urbock on samanlainen yleiskäsite kuin esimerkiksi Red Ale. Myydäänkö jossain sen merkkistä olutta, vai mistä on kyse?
Heh, tosiaan. Aecht Schlenkerlan Urbockista tosiaan ollut kyse koko ajan. Eipä Alkossa muita tuontyyppisiä taida ollakaan, mistä syystä johtuen olen tuttavallisesti tottunut käyttämään tuota nimeä. Hiukan epätarkka ja pahimmillaan harhaanjohtavahan se toki on.

No tosiaan, kyseinen tuotos ei oikein itselleni maita, vaikka mielellään pitäisin.

Nyt sen sijaan on Malmgårdin Arctic Circle Alea lasissa. Kyllä ehdottomasti kyseisen panimon parhaita tuotoksia ja ylipäätään parhaita suomalaisia oluita. Toimii. Hienoa, että tuli taas Pitkäripaisen valikoimiin. Tätä joutunee jouluna myös hörpiskellä vielä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt sen sijaan on Malmgårdin Arctic Circle Alea lasissa. Kyllä ehdottomasti kyseisen panimon parhaita tuotoksia ja ylipäätään parhaita suomalaisia oluita. Toimii. Hienoa, että tuli taas Pitkäripaisen valikoimiin. Tätä joutunee jouluna myös hörpiskellä vielä.
Pitääkin käydä katsastamassa. Muistaakseni olen tykännyt Malmgårdeista muutenkin.

Ja taidan tsekata tuon ilmeisesti ainoan (luulin niitä olevan runsaammin tarjolla, mikä osittain aiheutti hämmennykseni) Urbockin samalla. En ole niitä kovin innokkaasti maistellut, mutta muistan saaneeni joskus sata vuotta sitten tuliaisiksi jonkun hannoverilaisen panimon Urbockia pullollisen. Tai olihan niitä koko six-pack, mutta kristillinen tasajako jätti kokemukset tuohon yhteen. Siihen aikaan en juuri lagereiden ulkopuolista elämää tuntenut, mutta hyvää se joka tapauksessa oli. Harmi, kun en muista panimoa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Heh, tosiaan. Aecht Schlenkerlan Urbockista tosiaan ollut kyse koko ajan. Eipä Alkossa muita tuontyyppisiä taida ollakaan, mistä syystä johtuen olen tuttavallisesti tottunut käyttämään tuota nimeä. Hiukan epätarkka ja pahimmillaan harhaanjohtavahan se toki on.
Minusta viittasit kyllä selkeästi tuohon Schenkerlan tuotteeseen edellä, ja tämä käy varmasti selväksi kun lukee viestejä peräjälkeen.

Kaikki eivät ehkä tiedä tai eivät välttämättä huomioi että Alkosta saa Schenkerlan savuolutta kahtena versiona, siis Märzen ja Urbock. Tätä eivät huomioi välttämättä Alkon henkilökuntakaan kunnolla, sillä lähi-Alkossa oli Urbock-hyllyyn ladattu eteen muutama rivi Märzeniä, ja vasta niiden takaa löytyi muutama pullo Urbockia. Inhimillinen virhe. Etiketti kun on molemmissa jokseenkin samanlainen, kapiteeleilla kirjoitetut Urbock/Märzen alareunan tekstit pois lukien. Korkit ovat kuitenkin selvästi erilaiset, ja tästä pitäisi ymmärtää että voisi olla kyse eri tuotteista.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaveri ystävällisesti Systembolaget-reissultaan toi myös allejuoneelle muutaman oluen mahdollisesti joulupöytään Ruotsinmaalta:

Great Divide Yeti Imperial Stout
Great Divide Belgian Style Yeti
Corsendonk Christmas Ale
Slottskällans Imperial Stout

Kaikkia yksi puteli vaan, mutta olen tyytyväinen, että tuollaisen saldonkin saan. Piti itse lähteä mukaan, mutta iski muita juttuja, joten ei päässyt. Imperial Stoutit on Suomessa kiven alla, jos ei valikoituja oluthuoneita lasketa. Näin ollen, hemmetin hienoa, että sai tuollaisia helmiä varastoon. Noista toki muutama maistamatta, mutta uskon, että pettymys ei ole adjektiivina.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta viittasit kyllä selkeästi tuohon Schenkerlan tuotteeseen edellä, ja tämä käy varmasti selväksi kun lukee viestejä peräjälkeen.

Kaikki eivät ehkä tiedä tai eivät välttämättä huomioi että Alkosta saa Schenkerlan savuolutta kahtena versiona, siis Märzen ja Urbock.

Itse asiassahan niitä on kolme: Urbock, Märzen ja Weizen. Ja etiketit tosiaan aika samanlaisia. Eikä mikään niistä huonoa ole, mutta toki tuo Urbock on paras kaveri jouluruoille.
 

Ponkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Sht
Itse asiassahan niitä on kolme: Urbock, Märzen ja Weizen. Ja etiketit tosiaan aika samanlaisia. Eikä mikään niistä huonoa ole, mutta toki tuo Urbock on paras kaveri jouluruoille.

Ton Weizenin tunnistaa helposti osittain vihreästä etiketistä. Nämä kaksi muuta on tosi samannäköisiä etiketeiltään. Huomenissa pitäisi lähteä käymään Tukholmassa ja ajattelin käväistä Systembolagetissa hakemassa tuliaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös