Autoiluketju

  • 3 195 794
  • 18 516

hege

Jäsen
Diesel kysmää eli lyhkäisesti kiinnostaisi tietää onko jengillä kokemuksia dieseleistä jos ajot ovat enimmäkseen lyhyttä taajama- ja kaupunkipyörittelyä vielä niin että talvikaudella ajot saattaa jäädä kuukaudessa alle 500 km?

Polttoainekulujen (diesel vero huomioiden) ei isommalla automaatti farkulla vuotuisten ajokilometrien ollessa 10-14 tkm välissä ei taida isoa eroa tulla onko alla diesel tai bensa. Diesel houkuttaisi siinä mielessä että 5-sarjan BMW:ssä, A6 jne. tuntuu diesel puolella olevan houkuttelevaa tarjontaa huomattavasti paremmin kuin bensa puolella, mutta ”esson-baari” kommentteina olen kuullut että yllämainitun kaltaisessa käytössä dieselin kanssa saattaa helposti tulla enemmän ongelmia kuin bensalla (hiukkassuodattimien, egr ja mitä nykyisen dieseleissä sitten onkaan ;-) ja rahaa saisi varata huoltoihin muutenkin enemmän (voi ollakin totta, että dieselissä huollot ovat kalliimmat kuin bensassa tai sitten ei…) .

H.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kertokaa mulle nyt, mikä ihme voi kestää yhdessä auton luovutuksessa niin tajuttoman pitkään? Pelkkä lohkari siihen pitäisi asentaa, ja auto on tullut jo kaksi viikkoa sitten liikkeeseen. V*tuttaa odotella, kun samaan aikaa oman auton jarru vinkuu viimeistä päivää, enkä viitsi tuttua myyjää jatkuvasti pommittaa tai muutenkaan aukoa päätä hälle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kertokaa mulle nyt, mikä ihme voi kestää yhdessä auton luovutuksessa niin tajuttoman pitkään?

Kysyt vaan varovasti, että "kuinka pahasti se kuljetusyhtiö on sen minun uuden autoni rikkonut / telonut / vaurioittanut kun sen korjaaminen uutta vastaavaan kuntoon kestää näin HELEVETIN KAUAN???". Ei olis eka...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Damn, jos ovat menneet kolauttelemaan. No, vaihtoautossa on vaihdettuna 3,5% pelleistä, joten jos ne ajattelivat, että vaihdetaan sitten yksi yhteen.

Tulisi jo!
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Damn, jos ovat menneet kolauttelemaan. No, vaihtoautossa on vaihdettuna 3,5% pelleistä, joten jos ne ajattelivat, että vaihdetaan sitten yksi yhteen.

Tulisi jo!

Kaverilla oli aikoinaan tulossa yksi ensimmäisistä Lancer Evo 7:sta suomeen. Odotti sitä 4kk. Kas yllättäen joku ahtaaja-Keijo keksi sitten kokeilla että miten liikkuu ja satama-alueen syysliukkailla auto lapasesta päin rahtikonttia. Runko vääntyi, ovet sisällä, sivubägit paukkui jne, jne. Ts. se tiesi uutta 4kk odotusaikaa. Osti sitten ihan muun auton. En halua edes kuvitella vitutuksen määrää, jos omalle kohdalle olisi käynyt noin...

Ei sillä että nyt maalaisin piruja seinälle, mutta näinkin voi käydä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Oliko lopulta vaan myyntimiehen vilunkia vai säkä auton hankinnan ajotuksessa, en tiiä, mutta olenpahan nyt onnellinen Avensiksen omistaja :)

Minä vastaisin, että osasit vain hankkia auton hyvään aikaan, kuten allekirjoittanutkin. Kysyin omalta kauppiaalta miten viime aikoina kauppa käynyt ja kyllä hän ihan suoraan sanoi, että orastava taantuma on heillä jo näkynyt, eikä autot mene entiseen malliin kaupaksi.

Kun sitten katselee noita autoveron nostoaikeita, niin ainakin itsestä tuntuu edelleen fiksulta päätökseltä aikaistaa oman auton hankkimista n. 3-6 kk aikaisemmaksi alkuperäisestä suunnitelmasta.

Meille kävi niin, että ihan mukavasti tultiin tarjouksessa vastaan ja myös rahoituksen korko oli alhaisempi liikkeen tarjouksen vuoksi, kuin olisi ollut esim. keväällä, kun taloudessa meni vielä hyvin. Mun käsitys on kuitenkin se, että aina noissa rahoituskoroissa on joku liikkumavara, sillä ei kauppamies jätä kauppaa tekemättä prosenttiosuuksien takia. Toki siellä joku alaraja on, mutta ainahan noista voi neuvotella ja tinkiä.

Itsellä on uuden auton luovutus ensi viikolla edessä. Ajattelin katsoa auton suhteellisen perinpohjaisesti läpi ja varmistaa, että sovitut lisävarusteet on mukana, mutta mihinkään Kummeli-sketsin tapaiseen tarkastuslistan käyttöön en ajatellut lähteä. Onko täällä palstalla joku, joka kieltäytyy autoliikkeen tarjoamasta kahvista ja käyttää senkin ajan lokasuojan sisäpinnan tarkastamiseen?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko täällä palstalla joku, joka kieltäytyy autoliikkeen tarjoamasta kahvista ja käyttää senkin ajan lokasuojan sisäpinnan tarkastamiseen?
Kieltäydyn ehdottomasti liikkeen tarjoamasta kahvista, ellei ole oikeaa plaatua, mutta en kyllä käytä aikaa kovin perinpohjaiseen tarkastukseenkaan. Onko tuo sitten joku ns. tapahtuma, kun uusi auto luovutetaan. En ole kuin kerran joskus nuorena kossina hommannut pränikän auton, mutta ainakin käytetty on lähtenyt aika kivuttomasti matkaan. Pitääkö mun varautua tuon oman autoni kohdalla pukeutumaan pukuun ja opetella kiitospuhe ulkoa? Miksei sitä voi ottaa käyttöön kuten käytettyä, keep it simple ja niin edespäin.

Mikä ihme voi kestää?!?!?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mikä ihme voi kestää?!?!?

Eihän siinä kauan kestä, jos ei halua sen kestävän kauan. Toisille vain tuo uuden auton ostaminen on niin harvinainen tapahtuma, että haluavat sen olevan muutakin kuin nimet paperiin, avaimet ja asiakirjat hanskaan ja kaupasta ulos.

Hyvä myyjä osannee haistaa onko kyseessä pikaista hakua vaativa tapaus vai tuollainen enemmän huomiota vaativa. Tiedänpä asiakkaan olleen kovasti harmissaan kun eivät olleet ehtineet laittamaan 'Odotan uuttan omistajaa' -lappua auton ikkunaan.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Tulipahan tässä esille että automyyjä on todennäköisesti väärentänyt toisen ihmisen tiedot ja allekirjoituksen autorahoituspaperiin. Eli auto ostettu firman nimissä, rahoitusyhtiö pyytänyt toista osallista velkaan auton luovutuksen jälkeen ja jonkin ajan vatvomisen jälkeen myyjä väärensi yksityishenkilön nimen ja tiedot osamaksusopimukseen. Siis kysymättä ko. henkilöltä mitään. Kun asiasta kysyttiin myyjältä, hän muka ei tiennyt asiasta mitään. Asiasta tehtiin rikosilmoitus ja grafologin lausunnosta kävi ilmi että tekijä on todennäköisesti juuri myyjä.. Vaan enpä olis uskonu alkuun että hänellä oli noin paljon pokkaa..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Tulipahan tässä esille että automyyjä on todennäköisesti väärentänyt toisen ihmisen tiedot ja allekirjoituksen autorahoituspaperiin. [- -] Asiasta tehtiin rikosilmoitus ja grafologin lausunnosta kävi ilmi että tekijä on todennäköisesti juuri myyjä.. Vaan enpä olis uskonu alkuun että hänellä oli noin paljon pokkaa..

Törkeältähän tuo kuulostaa, mutta minua ei ainakaan yllätä yhtään. Omien kokemusteni ja kuulemani perusteella automyyjät ja heistä erityisesti vaihtoautojobbarit ovat kutakuinkin epärehellisintä ja moraalittominta porukkaa tämän pallon päällä.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Törkeältähän tuo kuulostaa, mutta minua ei ainakaan yllätä yhtään. Omien kokemusteni ja kuulemani perusteella automyyjät ja heistä erityisesti vaihtoautojobbarit ovat kutakuinkin epärehellisintä ja moraalittominta porukkaa tämän pallon päällä.

Tässä oli kyseessä vielä merkkiliike. Taisi olla myyjälle viimenen tikki, paitsi jos autoliikkeessä joku ylempi taho on käskenyt allekirjoittaa..
 

Outsider

Jäsen
Damn, jos ovat menneet kolauttelemaan. No, vaihtoautossa on vaihdettuna 3,5% pelleistä, joten jos ne ajattelivat, että vaihdetaan sitten yksi yhteen.

Tulisi jo!

Todennäkösesti vaan paperihommista kiinni myyjäliikkeen/maahantuojan välillä. Välillä tuntuu, että joissain paikoissa yksinkertasistakin hommista on pakko tekemällä tehdä hankalaa. Eiköhän noi kolaroitujen autojen kolaroimattomana myymiset ole enemmän jobbarien hommia, joten siitä en jaksaisi olla kauhean huolissani.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Todennäkösesti vaan paperihommista kiinni myyjäliikkeen/maahantuojan välillä. Välillä tuntuu, että joissain paikoissa yksinkertasistakin hommista on pakko tekemällä tehdä hankalaa. Eiköhän noi kolaroitujen autojen kolaroimattomana myymiset ole enemmän jobbarien hommia, joten siitä en jaksaisi olla kauhean huolissani.
Jees, näin on. Soittelin eilen kaverille, ja hän selvitti juuri noita ostolupia sun muita, Nissan kun ei anna lupaa auton luovutukselle ennen maksua ja myyjäliike ei maksa ennen kuin vaihtoautovarasto on sopiva, ja ostavat mun auton sisään tjsp. Oli hän tuon mulle sanonut jo aiemmin, mutta en sitä silloin tajunnut oikein, ja eilen jutellessamme muistin, että tästä oli puhetta jo tilausta tehdessä.

No, nyt auto seisoo varusteltuna ja valmiina liikkeessä. Kävin kauppareissun yhteydessä tuijottelemassa sitä lasin läpi, mutta alkoi vain harmittaa enemmän. Jos se jo ensi viikolla lohkeisi.
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Mikähän hitto mun -01 Almeraa vaivaa? Viime viikolla siihen vaihdettiin sytytyspuola ja nyt se on alkanut herjaamaan koodia P0420 - 'Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)'. Siihen liittyen on tullut aivan kauhea nykiminen. Kylmänä auto ei oireile, mutta lämpimänä pätkii niin paljon, että kaupunkiajosta ei tule mitään. Yli 80 km/h jos ajaa niin ilmeisesti ilmavirta jäähdyttää mottia sen verran, että auto ei pahemmin töki.

Tänäänkin se sammui pari kertaa kun kierroslukumittari veivaa ihan miten sattuu. Jokseenkin ärsyttävää ajella kun pitää koko ajan miettiä mistä pääsisi kotiin mahdollisimman vähillä risteyksillä.

Voisin huomenna vähän lukea jännitteitä ECM:stä jos vaikka selviäisi jotain. Ainoa ongelma on etten tiedä missä hitossa se ECM sijaitsee. Lisäksi taidan puhdistaa ilmamassamittarin ja vaihtaa ilmansuodattimen. Saa nähdä mitä tästäkin projektista tulee kun en ole aikaisemmin tehnyt mitään huoltoja millekään autolle. Muutenkin olen aika huono käytännön asioissa - ja kyllä, olen insinööri :)
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Eiköhän noi kolaroitujen autojen kolaroimattomana myymiset ole enemmän jobbarien hommia, joten siitä en jaksaisi olla kauhean huolissani.

Tästä on jo aikaa reilut 10 vuotta aikaa, mutta kerrotaan silti. Mutsi tilasi uuden auton ja toimitus venyi ja venyi. sovittu neljä viikkoa taisi muuttua kolmeksi kuukaudeksi. Enivei, auto lopulta tuli, mutta ei tuoksunut "normaalille uudelle autolle" vaan vahvasti jollekin kemikaalille ja ilmastointi puhalsi pientä valkoista jauhetta auton sisälle. Autoliike kiisti kaiken ja sanoi tämän olevan normaalia. Ääni kellossa muuttui kun auton hanskalokerosta löytyi lappu "kemikaalivaurio". Asia saatiin lopulta sovittua (uusi auto tehtaalta ja mukava kompensaatio), mutta tosiaan merkkiliike yritti tuota myydä uutena autona, vaikka loppuselvityksen mukaan auton päälle oli satamassa tipahtanut joku kemikaalisäkki, jonka takia auto oli mm. maalattu uudelleen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onko kukaan ajellut uusilla 1-sarjan Bemuilla? Firman autopolitiikka mennyt täysin nihilistiseksi päästörajijen kohdalta, joten BMW on lähes ainoa vaihtoehto. Toki 3-sarjan 318d tai jopa 5-sarjan 520d menee noihin raameihin, mutta 3-sarjassa ei vielä kait ole noita uusia motteja ja 5-sarja alkaa menemään jo liian kalliiksi. Siis uuden mallin 1-sarjalainen on varteenotettava vaihtoehto. Joko 120d tai 118d automaattilaatikolla. Kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa jotain paikkaa, mistä voisi haeskella Opeliin varaosia halvemmalla hinnalla kuin merkkiliikkeestä? Motonet ei ole oikea vastaus, koska siellä oli tässä tapauksessa tarjolla vain eioota. Tai onko jotain romuttamoja, mistä voisi romutukseen menevistä autoista poimia talteen yhtä ja toista hyödyllistä?
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa jotain paikkaa, mistä voisi haeskella Opeliin varaosia halvemmalla hinnalla kuin merkkiliikkeestä? Motonet ei ole oikea vastaus, koska siellä oli tässä tapauksessa tarjolla vain eioota. Tai onko jotain romuttamoja, mistä voisi romutukseen menevistä autoista poimia talteen yhtä ja toista hyödyllistä?

Eiköhän about jokainen varaosaliike käytä samoja tukkureita, joista osia tilaavat. Hyllyssä ei taida olla juurikaan mitään. Omasta tutusta korjaamosta on kaikki tarpeelliset osat löytyneet aina huoltoihin ja korjauksiin täällä maallakin päivän varotusajalla. Romikselta ei kannata mitään hakea, ovat nuo uudetkin osat sen verran halpoja. Esim. B-Omegan takajarrulevy 32€/kpl.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Romikselta ei kannata mitään hakea, ovat nuo uudetkin osat sen verran halpoja. Esim. B-Omegan takajarrulevy 32€/kpl.
Kyllähän se ihan osasta riippuu mistä kannattaa hakea. Esimerkiksi auton ovikin sen verran maksaa että mieluummin sitä etsiskelee romiksilta ja myyntipalstoilta kuin menee tilaamaan piirimyyjän tiskiltä uuden. Tämä toki jo uransa ehtoopuolella oleviin autoihin joilla on lähinnä käyttöarvoa jäljellä.

Vaikka et suoraan kirjoittanutkaan että jarrulevyt pitäisi hakea romikselta niin vertaus huvitti. Aika nuuka tee-se-itse mies saa olla jos jarrulevytkin hakee romuttamolta. Maksoi sitten uudet paljon tai vähän... :) Nuo suoraan turvallisuuteen ja/tai ajettavuuteen (puslat, tukivarret jne.) kannattaa kuitenkin hankkia uusina. Vaikka sitten tarvikevaraosina.

Itse olen kerran ostanut vilkun viiksen purkaamolta. Sellainen voipi olla yllättävän kallis varaosatiskillä. Romikselta sai 15 eurolla.


Viherpuiston Ruoskalle:

Opelin varaosista ei ole minullakaan tietoa. Yllättävää ettei Motonetillä ole. Onkohan kyseessä sellaiset osat joista ei ylipäätään ole sitten tarvikeversioita tehtykään? Omaan merkkiin (BMW) saa Motonetistä aika hyvin varaosia vaikka auto onkin jo vanha (-86) harrastepommi.

Biltemassa on kai jonkin verran kulutusosia tarjolla useisiin merkkeihin. Kannattaa ainakin tsekata. Laadusta en sano mitään.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kehä III:sen varressa Muuralan ja Kauklahden välissä oli joskus muinoin Opel-varaosia myyvä liike. Mahtaako olla enää hengissä? Umpion ainakin muistan sieltä hakeneeni silloin kun joskus kauan aikaa sitten Opeleita omistin.

Ja Autovahinkokeskus Juvanmalmillakin tuli tutuksi siihen aikaan, kun viitsi/joutui autolle jotain itse tekemään.

Niin ja Tattarisuo ja Sulantie Tuusulassahan olivat ainakin joskus täynnä autopurkaamoja. Mahtaako vieläkin olla?
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viherpuiston Ruoskalle:

Biltemassa on kai jonkin verran kulutusosia tarjolla useisiin merkkeihin. Kannattaa ainakin tsekata. Laadusta en sano mitään.

Tarkoitinkin lähinnä, ettei kannata ensimmäisenä sinne marmoritiskille kävellä osia kyselemään, vaan tilaa osat jostakin Fixus, Osaset tai muusta vastaavasta paikasta. Ei tarvitse haahuilla hyllyrivistöjen välissä, vaan osat tulee helposti ja halvalla. Asennuksenkin kanssa tulee yleensä halvemmaksi kuin merkki-osilla.

Minua huvittaa romikselta osien hakeminen, jos osat saa hyllystäkin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Minua huvittaa romikselta osien hakeminen, jos osat saa hyllystäkin.

Minä hain taannoin astraani tuulilasinpyyhkijänmoottorin romikselta, hinta oli reilut 100€ halvempi, kuin halvin varaosaliikkeistä löytyvä sopiva malli.
Se nyt on tietty ihan oma asia, mitä haluaa mistäkin maksaa...
 

Colin Hunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa jotain paikkaa, mistä voisi haeskella Opeliin varaosia halvemmalla hinnalla kuin merkkiliikkeestä? Motonet ei ole oikea vastaus, koska siellä oli tässä tapauksessa tarjolla vain eioota. Tai onko jotain romuttamoja, mistä voisi romutukseen menevistä autoista poimia talteen yhtä ja toista hyödyllistä?

Jos täältä ei löydy, niin sitten ei löydy mistään: Automuovi.OY.KEM
Vielä kun pyydät puhelimeen Järvisen niin homma hoituu varmasti.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Minä hain taannoin astraani tuulilasinpyyhkijänmoottorin romikselta, hinta oli reilut 100€ halvempi, kuin halvin varaosaliikkeistä löytyvä sopiva malli.
Se nyt on tietty ihan oma asia, mitä haluaa mistäkin maksaa...
Joo, itse olen hankkinut ilmastoinnin kompressorin romikselta, säästöä tuli reilut 200€.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Lämmityksestä

Auto alkaa olla valittuna, mutta vielä keskustellaan myyjän kanssa viimeisimmistä väännöistä. Pöydällä on kaksi tarjousta, toinen lohkolämmittimellä + sisäpistokkeella, toinen Webastolla. Hintaeroa tarjouksilla on noin 1300 euroa.

Lohkolämmitin on tuttu, joten ei siitä sen enempää. Kun talviajosta suuri osa on 2 km päiväkotiin -> 15 km töihin -> 3 km lounaalle -> 3 km lounaalta takaisin -> 15 km päiväkotiin -> 1 km kotiin, on selvää ettei tuo lohkolämmitin lämmitä autoa miellyttävään kuntoon. Tai lämmittää, mutta kun 1.9 TDI -kone antaa lämpöä vasta kun ajomatkaa on takana vartti, auto on käytännössä aina kylmä kun sen johdosta irrottaa.

Mutta mites Webaston käyttäjät? Kun ajomatkat on pääosin noin lyhyitä, syökö Webasto akun pitäessään minua ja autoa lämpimänä? Automyyjä suositteli kaveriksi jotain "akkuvahtia", joka varmaan tarkoittaa siis akkulaturia. Onko kokemuksia? Mikä lienee sähkönkulutus - toisaalta riittänee että sen töissä lataa päivällä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös