Inttiin lähdössä?

  • 1 216 079
  • 3 574

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Tämä vinkki ei ole ehkä kaikille inttiin menijöille sopiva, mutta sanon sen kuitenkin: Hakeutukaa johtajakoulutukseen.

Minä suoritin asepalvelukseni eräässä pohjois-Suomen pienehkössä varuskunnassa muutama vuosi sitten ja aloittaessani päätin, että hakeudun aliupseerikurssille. Tämä siksi, koska opintoni olisivat alkaneet kuitenkin vasta vuoden päästä inttiin menostani, enkä olisi kuitenkaan keksinyt mitään järkevää tekemistä tuolle toiselle puolikaalle vuodelle. Tiesin myös, että jos en olisi johtajakoulutukseen hakeutunut, olisi se harmittanut minua myöhemmin.

Täällä näyttää olleen vääntöä PV:n johtajakoulutuksen tasosta, mikä sinällään on aivan ymmärrettävää, koska johtamis- ja organisaatiokulttuuri puolustusvoimissa oli ainakin ruohonjuuritasolla ns. perseestä. Itse aliupseerikurssi ja RUK eivät tarjonneet kovin kummoisia eväitä itse johtamiseen, sillä ne olivat vain ikään kuin eräänlainen sisäänajo myöhempään toimintaympäristöön, ja varsinainen oppiminen tapahtuikin johtajakaudella.

Intissä johtamisella on joitain erityispiirteitä, kuten se, että johdettavat ovat keskimäärin melko haluttomia tekemään mitään, mutta että heidän on kuitenkin pakko. Huolimatta näistä erityispiirteistä oli omalla tavallaan mielenkiintoista nähdä, miten ihmiset eri tavalla reagoivat johtamiseeni eri tilanteissa. Sen lisäksi nuo johtajatehtävät pakottivat aktiivisesti poistumaan omalta mukavuusalueelta. Olessani kokelaana joukkueenjohtajan tehtävässä jouduin tietysti ottamaan vastuun koko joukkueen toiminnasta, mikä osoittautui sitten paljon haastavammaksi kuin se, mitä olin kirjoista lukenut tai siihen asti harjoitellut. Tällaiset kohtuullisen haastavat tilanteet myös altistivat minut itsetutkiskelulle, kun olen jälkeenpäin miettinyt, miten toimin kyseisissä tilanteissa, ja mitä olisin voinut tehdä toisin. Esimerkiksi komppaniamme (sodanajan) varapäällikkönä toimi eräs toinen upseerikokelas, joka oli minua ahkerampi ja älykkäämpi. Hän ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen kyvykäs sosiaalisesti, mikä yhdistettynä pikkutarkkaan luonteeseen ei tehnyt häntä erityisen suosituksi henkilöksi. Itse piilouduin eräällä tavalla tämän epäsuosittuvuuden taakse, esimerkiksi ns. tyhmät käskyt kuitattiin sillä, että ne oli ups.kok. Varapäälliköltä. Myöhemmin olen tätä harmitellut ja jutellutkin aiheesta tämän kaverin kanssa, joten siltä osin asia on käsitelty. Muitakin vastaavia esimerkkejä oman toimintani puutteellisuudesta olen löytänyt näin jälkeenpäin. Minusta tällainenkin itsensä tunteminen on eteenpäin, vaikka se ei ihmisestä mitään maailman karismaattisinta henkilöjohtajaa tekisikään.

Tässä oli pari pointtia, miksi kannattaa hakeutua intin johtajakoulutukseen. Sen lisäksi nuo inttikaverit ovat tuolla alikessu-/upseerikokelastasolla keskimäärin vähän älykkäämpää porukkaa kuin normimosat. Armeijasta saa aika paljon irti, vaikka se ei aina kovin mukavaa olisikaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kajaanissa asepalveluksen suorittaneilta olisi kiva kuulla vähän kyseisestä paikasta?

Ensinnäkin varuskunta on iso. Sotku on aina ammuttu täyteen. Näet sitten, kun pääset sinne, ohjatusti tietysti ensimmäisinä viitenä viikkona. Ruoka on aluksi hyvää, mutta loppua kohti se huononee, eikä sitä voikaan syödä. Valmistaudu henkisesti maitoperunoihin ja omenaan. Tämä johtuu siitä, että muonituskeskuksen eli Mukeen töihin alkaa jokusen viikon kuluttua saapua varusmieskokkeja eli spadeja. Koko p-kausi, eli ensimmäiset 8-9 viikkoa syödään kyllä enimmäkseen ulkona. Aikaa on tuolloin noin 5 minuuttia kauhoa napalmi nassuun. Syöminen suoritetaan asennossa seisten esimiehen ohjatessa ruokailua. Cooperin testiin juostaan 10 kilometriä pitkin pururataa, ja urheilukentällä lämmitellään juoksemalla puolisen tuntia ohjatusti. Sitten juostaan Cooperin testi. Testistä juostaan varuskuntaan. Asennossa juosten. Myös nukkuminen suoritetaan asennossa, mutta silloin saa monesti mennä makuulleen. Sotilaspoliisit valvovat nukkumista.

Ketjun hengessä uskallan kirjoittaa ärsyttävästi:

jatkakaa.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Tässä oli pari pointtia, miksi kannattaa hakeutua intin johtajakoulutukseen. Sen lisäksi nuo inttikaverit ovat tuolla alikessu-/upseerikokelastasolla keskimäärin vähän älykkäämpää porukkaa kuin normimosat. Armeijasta saa aika paljon irti, vaikka se ei aina kovin mukavaa olisikaan.

Jos minut olisi P-kauden jälkeen laitettu aliupseerikouluun, olisin kyllä laittanut hanskat tiskiin. Syynä se, että AUKki-ykkösessä ei oikeasti mitään lepotaukoja pidetä, koko ajan on kiire tehdä ties mitäkin asiaa ja varsinkin ne kaiken maailman marssit kääntävät kantani selkeästi turn off -nappulalle, leireistä puhumattakaan - rankkaa on. Tapaturmien mahdollisuus AUKissa on myöskin suurempi kuin perusmiehistötehtävissä. No, eiköhän jokainen tiennyt, että AUKissa sykitään ja paljon, kunhan vain turisin huvikseni.

AUKin suorittaneille nostan kyllä hattua, varmasti siellä kehittyy paineensietokyky ja itseluottamus kasvaa. Itsestäni ei vain sinne kyllä olisi ollut, mutta onneksi monista muista sinne on menijäksi.

---

Ai niin, mikäs se meikäläisen TJ onkaan? No 2, tietenkin. Eli loppusuoralla ollaan jo tovi oltu ja kohta on mahtavaa ylittää maalilinja. Hienoa päästä siviilielämään taas takaisin ja kyllä sitä osaa arvostaa siviliiä intissä olon jälkeen.

Kyllä intti kasvattaa ja miehistää poikaa. Niin se vain on. Kyllä intistä on hyötyä työelämään ja uudet kokemukset rikastuttavat. Se vitutus kuuluu vain asiaan.

Huumoria mukaan II/12 -saapumieserälle... ja hajotkaa aamuihinne! :)
 

J.Petke

Jäsen
Jos minut olisi P-kauden jälkeen laitettu aliupseerikouluun, olisin kyllä laittanut hanskat tiskiin. Syynä se, että AUKki-ykkösessä ei oikeasti mitään lepotaukoja pidetä, koko ajan on kiire tehdä ties mitäkin asiaa ja varsinkin ne kaiken maailman marssit kääntävät kantani selkeästi turn off -nappulalle, leireistä puhumattakaan - rankkaa on.

Ei ainakaan meillä AUK ollut oikeastaan lainkaan rankka. Siellä keskityttiin enemmänkin siihen ns. fiksumpaan puoleen eikä niinkään fyysisesti sykitty liikoja. Toki se oma fyysisen kunnon ylläpitäminen kuului asiaan mutta väitän, että enemmän meillä 6kk miehet olivat sykkimässä kuin me. He kun keskittyivät niihin fyysisiin tehtäviin enemmän kuin järkeä vaativiin.
 

Sambody

Jäsen
Kyllä intti kasvattaa ja miehistää poikaa. Niin se vain on. Kyllä intistä on hyötyä työelämään ja uudet kokemukset rikastuttavat. Se vitutus kuuluu vain asiaan.

Jos ei muuta opeta niin sen ettei kannata sitten työelämässä nurista, jos joutuu vähän epämiellyttävämpiäkin hommia tekemään. Täällä se on arkipäivää ja palkkaahan siitä ei saa kuin nimeksi. Henkilökohtaisesti ainakin voin myöntää olleeni melkoinen tissiposki "miestenhommissa" ennen inttiä ja nyt on tullut kelailtua kuinka paljon sitä on tullut siviilissäkin avauduttua turhista asioista, jotka on vaan tehtävä. Sanotaanko näin, että minun kohdalla ainakin on jonkinlaista kypsymistä(/aikuistumista) ihmisenä tapahtunut.

TJ 92
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
lääkintämies-juttu
Meidän komppanian lääkintämiehillä tuntuu olevan ihan oma lääkintämiesjuttunsa. Vuosi sitten kotiuduttiin ja kaksi on jo hengettä: toinen oman käden kautta ja toinen troppeihin. Miettikää mosat kaksi kertaa ennen kuin lähdette lääkintämieskurssille!

Johtamisjutusteluun sellanen näkökulma, että onhan se kiva käskeä, kun muut tottelevat. Jatkuva henkinen paine ei sitten olekaan ihan niin kivaa.
 

tutzba

Jäsen
Huutonaurua AUKin rankkuudelle. Sehän oli ihan lepiä aikaa. Ja tähän ne perinteiset, että tietysti joissakin paikoissa AUK on rankka ja joissakin ei, eli yleistäminen sen osalta on turhaa.

Johtamisjutusteluun sellanen näkökulma, että onhan se kiva käskeä, kun muut tottelevat.

Johtamisjutusteluun sellainen näkökulma, että olipa harvinaisen omituinen kommentti. Onhan tuo nyt aivan perseestä, jos johtajaksi hakeutuu sellaisia ihmisiä, joiden pitää pönkittää omaa egoaan.
 

J.Petke

Jäsen
Johtamisjutusteluun sellainen näkökulma, että olipa harvinaisen omituinen kommentti. Onhan tuo nyt aivan perseestä, jos johtajaksi hakeutuu sellaisia ihmisiä, joiden pitää pönkittää omaa egoaan.

Totta turiset.

Johtajien hommahan on pitää homma hallussa ja systeemi pyörimässä. He joutuvat käskemään ja pitämään kuria sillä ilman sitä homma ei vaan pyörisi.

Mielestäni kannattaa ehdottomasti hakeutua AUK:hon sillä sieltä kuitenkin saa ne ensimmäiset kokemukset ihmisten johtamisesta ja ns. "homman pyörittämisestä". Ainakin oma kokemukseni toimistoaliupseerina toi hyvää kokemuksta yleisestä asioiden pyörittämisestä ja kokonaisuuden hallitsemisesta.
 

Fordél

Jäsen
Onneks vuonna 39 oli suomalaisilla nuorilla miehillä korkeampi moraali kun muutamalla jäpällä tässä ketjussa, tosin silloin näille muutamille olis käynyt köpelösti..no joo aikas huono vertaus mutta kuitenkin.

Todellakin huono vertaus kun kyse on täysin eri tilanteesta. Ja sota-aikanikin oli ongelmia, varsinkin jatkosodan aikana eikä kaikki olleet lähdössä rintamalle riemumarsilla. Osaa ei silloinkaan napannut.

Asevelvollisuus on vaan juttu mikä pitää hoitaa himaan, tai sitten sivariin / totaaliin. Vituttaahan siellä moneen otteeseen, mutta se on saakelin lyhyt aika loppupeleissä ja jälkikäteen niitä hetkiä on hauska muistella vaikka bissen äärellä. Ei muuta kun oikealla asenteella / pilkettä silmäkulmaan tulevat sotapojat kohta alkavaan palvelukseen !

Moni puhuu siitä kuinka intti oli ihan perseestä, mutta kuinka jälkikäteen sitä on ollut mukava muistella. Itse en ymmärrä tätä näkökantaa. Mun mielestä intti oli jo silloin kun siellä olin suht turhaa ajan hukkausta, koska saman olisi voinut opettaa paljon nopeammin. Näin jälkikäteen muistot ovat edelleen ihan samat eikä aika ole yhtään kullannut muistoja. Kyllä paska on paskaa vaikka aikaa kuluisi kuinka.
 

Ameno

Jäsen
Meidän komppanian lääkintämiehillä tuntuu olevan ihan oma lääkintämiesjuttunsa. Vuosi sitten kotiuduttiin ja kaksi on jo hengettä: toinen oman käden kautta ja toinen troppeihin. Miettikää mosat kaksi kertaa ennen kuin lähdette lääkintämieskurssille!

Heh, joo, täällä kyllä henki vielä pihisee!

Tosta lääkintämieskoulutuksesta vielä sen verran, että siellä käytiin EA2-kortin myös uimavalvojakurssi!, jonka ansiosta sain aika lepposia kesätöitä parina kesänä intin jälkeen uudella paikakunnalla opiskelemaan muutettuani!
Edit: Uimavalvojakurssihan suoritettiin, koska lääkintämiehet valvoivat uimahallissa sen ensimmäisen kuukauden uusien tulokkaiden tullessa, ennenkuin heistä saatiin sopivat b-miehet uimahallin valvojiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Moni puhuu siitä kuinka intti oli ihan perseestä, mutta kuinka jälkikäteen sitä on ollut mukava muistella. Itse en ymmärrä tätä näkökantaa. Mun mielestä intti oli jo silloin kun siellä olin suht turhaa ajan hukkausta, koska saman olisi voinut opettaa paljon nopeammin. Näin jälkikäteen muistot ovat edelleen ihan samat eikä aika ole yhtään kullannut muistoja. Kyllä paska on paskaa vaikka aikaa kuluisi kuinka.
Onhan se noin tietenkin. Onhan se tavallaan hauska muistella niitä erilaisia kapiaispersoonallisuuksia, mutta eihän se tuska koskaan poistu. En osaa oikein mitään neuvoa antaa inttiin lähtijöille muuta, kuin että kyllä siitäkin selviää kun jaksaa olla tarpeeksi kärsivällinen. Ja kertausharjoitukset oli sitten jo tosi leppoisaa touhua, ihan eri asia kuin varusmiespalvelus.

Johtamisestakaan en tiedä mitä sanoa. Muistaakseni meillä oli psykologinen testi vasta AUK:ssa, ja jotkut puolihullun paperithan siitä minulle tulivat. Mutta RUK:hon laitettiin silti. Ja siellä kaikenmaailman oppilasjohtaja ja -päällikkötehtäviin. Oli kyllä kypsää yrittää määräillä noin 115 hengen porukkaa. Ei ole vain sellainen luonne minulla. Kokelaana olin sitten vielä AUK:ssa santsarina ja sekin meni laidasta laitaan. Ensin pidin kauheaa kuria ja pompotin porukkaa niin, että en varmaan kovin suosittu ollut. Mutta eihän se tuntunut hyvältä minustakaan. Sitten halusin olla enemmän kaveria näiden aliupseerioppilaiden kanssa, josta seurauksena oli sitten kaiken auktoriteetin menettäminen, ja sain tehdä kaiken itse. Sellainen Tuntemattoman Sotilaan vänrikki/luutnantti Koskela-tyyppi on ihanteeni, tyyppi, joka on kaikkien kaveri, mutta jota kaikki kunnioittavat ja kun hän sanoo että "mennääs pojat" niin silloin kaikki menevät mukisematta. Eipä ole helppoa löytää tuollaista kultaista keskitietä. Tuntuu vähän siltä, että toiset ovat syntyneet johtajiksi, toiset taas eivät. Lahjakkuus siis sekin.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Voi veljet! Olen aina kuvitellut, että muutamaa päivää ennen armeijaa alkaa jännittämään ja pelottamaan ihan sikana, mutta nyt, kun on 4 aamua aikaa armeijaan lähtöön, niin odotan oikeasti jopa vähän innolla sitä. Tällä hetkellä tavoite on asetettu 6kk:n palvelukseen, mutta toki jos vuoden joutuu olemaan, niin sitten vedetään täysiä, muuten pidetään vain hauskaa. Tottakai se hajottaa jos vaan miettii, että kuinka perseestä on lähteä sinne, mutta kun ajattelee positiivisesti, niin hienosti se menee. Intti on kuitenkin mahdollisuus, jota jokaisessa maassa ei ole.

Sitten ihan käytännön asioihin. Mukaan ajattelin ottaa seuraavata tavarat:

-Palvelukseenastumismääräys + lappu, jossa kysytään tilinumeroa
-Passi
-Lompakko (käteistä)
-Puhelin + laturi
-Hygieniatarvikkeet (hammasharja+tahna, shampoot+pesuaineet, parranajovälineet, deodorantti)
-Päällä olevat vaatteet (kelin mukaan mahd. kevyesti, luultavasti shortsit, bokserit, sukat t-paita ja kengät)

Jääkö tuosta luettelosta puuttumaan jotain? Kannattaako ottaa joku reppu, missä kuskaa omat vaatteet takaisin sitten ensimmäisellä lomalla, vai saako ne kulkemaan siinä intistä saatavassa lomakassissa? Tai oikeastaan joka tapauksessa pitää ottaa reppu, kun tuota tavaraa täytyy sinnekin päin kuskata ainakin jonkin verran.

EDIT: Onko muuten esim. Panssarivaunukomppania automaattisesti vuoden nakki, vai onko sielläkin 6kk:n hommia? Tietää vaan sitten mitä osaa pyytää, jos tarjoutuu tilaisuus. Ja kuunnellaanko siellä, jos esittää toivomuksen, että haluaa olla vain tuon puoli vuotta? Tosin luulen, että en ole ainoa joka tuollaisen toiveen esittää. :)
 
Viimeksi muokattu:

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Jääkö tuosta luettelosta puuttumaan jotain? Kannattaako ottaa joku reppu, missä kuskaa omat vaatteet takaisin sitten ensimmäisellä lomalla, vai saako ne kulkemaan siinä intistä saatavassa lomakassissa? Tai oikeastaan joka tapauksessa pitää ottaa reppu, kun tuota tavaraa täytyy sinnekin päin kuskata ainakin jonkin verran.

Nythän en ihan tarkkaan tiedä mikä on tänä päivänä systeemi, mutta omat lenkkarit ottaisin ainakin (siis jos ne nyt ei olleet ne kengät mitkä jalassa olet menossa). Ja sitten ehkä omia alusvaatteita jos siltä tuntuu. Alushousut on firmankin puolesta ihan ok, mutta en sitten tiedä millaisia sukkia nykyään jaetaan. Eli ovatko ihan oikeasti käyttökelpoisia myös urheillessa. Ne joilla ei ihan yhtä kauaa ole intin käymisestä tietänevät paremmin.
Niin ja jos noilla kamoilla lähdet, niin varmasti mahtuvat lomakassiin.
 
Jos puoli vuotta haluat palvella täytyy sinun ottaa heti kieltävä linja, eikä missään vaiheessa puhua millään tavalla AUK/RUK:sta. Mielestäni armeijassa ei vieläkään pakoteta AUKkiin, mutta kaikkensa tekevät, että saisivat edes sinusta jonkun pihauksen irti mikä tarkoittaa "ei vastusta." Myös testit kannattaa suosiolla kusta, eipä niitä missään enää sen jälkeen katsella.

Intistä saat heti lomakassin, mutta omaan reppuun kannattaa ottaa paljon sukkia ja vaihtokalsareita. Kahden viikon kinkku taitaa sinullakin alussa koittaa, joten t-paidat näillä keleillä on varmasti tuhottu parissa päivässä aivan hikisiksi, joten kannattaa pestä niitä suosiolla suihkussa ja viedä kuivaushuoneeseen kuivaamaan.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Sitten ihan käytännön asioihin. Mukaan ajattelin ottaa seuraavata tavarat:

-Palvelukseenastumismääräys + lappu, jossa kysytään tilinumeroa
-Passi
-Lompakko (käteistä)
-Puhelin + laturi
-Hygieniatarvikkeet (hammasharja+tahna, shampoot+pesuaineet, parranajovälineet, deodorantti)
-Päällä olevat vaatteet (kelin mukaan mahd. kevyesti, luultavasti shortsit, bokserit, sukat t-paita ja kengät)

Jääkö tuosta luettelosta puuttumaan jotain? Kannattaako ottaa joku reppu, missä kuskaa omat vaatteet takaisin sitten ensimmäisellä lomalla, vai saako ne kulkemaan siinä intistä saatavassa lomakassissa? Tai oikeastaan joka tapauksessa pitää ottaa reppu, kun tuota tavaraa täytyy sinnekin päin kuskata ainakin jonkin verran.

Elikkäs ota reppu/kassi, joka on pehmeä, jotta saat sen taiteltua/sullottua sinne lomakassiin. Lomakassissa saa olla mitä vaan, kunhan ne ei näy. Eli siellä saa olla omia alusvaatteita ja ekalla viikolla myös ne omat siviilipäällysvaatteet. Kannattaa ottaa parit sukat mukaan ja parit bokserit, niitä saa kyllä käyttää, kunhan ei näy niitä. Esim. iltapesulle mentäessä tietenkin intin bokserit jalassa jne. Ja siis se ei ole mikään salaisuus pitää niitä, ainut homma on se, että kaikilla pitää olla joka paikassa samanlainen asuste.

Voi olla myöhäistä, mutta ota kello mukaan! Se on käytännössä välttämättömyys. Ekan viikon toki voit pärjätä ilmankin, mutta esim. Clas Ohlsonilta saa 20€:lla tosi hyvän kellon armeijaan. (tämä ei ollut mainostus vaan yleinen fakta.) Kannattaa olla siinä taustavalo, jotta näkyy myös pimeässä :) Ekoina päivinä voi hajottaa niin itse otin karkkia mukaan jonkun verran, jos siihen olet sortuvainen. Voi että tekee hyvää! :D Myöskin särkylääkkeitä ja laastareita voi ottaa aluksi, koska ei jokaisen pienen säryn tai haavan takia kannata veksiin lähteä, rakkolaastari oli kova sana itselläni, kun kengät eivät heti istuneet jalkaan täydellisesti. Riippuu ilmeisesti komppaniasta, mutta rajajääkärikomppaniassa sai olla omat lenkkarit ekoilla viikoilla. Maiharit vaan ei istunu kerrasta jalkaan.

Ilman näitäkin pärjäät vallan mainiosti, mutta nämä voi auttaa joissain tilanteissa hyvinkin!
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ilman näitäkin pärjäät vallan mainiosti, mutta nämä voi auttaa joissain tilanteissa hyvinkin!

Tästä tulikin hyvin neuvoja, samoin parista aiemmasta viestistä.

Rakkolaastarit voisivat olla vielä sellainen, mitä voisi ostaa, jos kaupassa sattuu käymään.

Mites muuten on omien korujen laita? Kaulassa roikkuu risti, mutta kannattaako se jättää suosiolla pois?
 

J.Petke

Jäsen
Mites muuten on omien korujen laita? Kaulassa roikkuu risti, mutta kannattaako se jättää suosiolla pois?

Jätä pois. Rikot ja hukkaat sen kuitenkin siinä tohinassa.

Itse ottaisin mukaan kofeiinitabletteja. Aamujen oppitunnit ovat meinaa aika karuja pienessä auditoriossa missä ilma ei vaihdu ja aamun herätyksiinkään ei ole vielä tottunut lainkaan.

Aurinkovoide kannattaa ottaa myös mukaan näillä keleillä.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Mites muuten on omien korujen laita? Kaulassa roikkuu risti, mutta kannattaako se jättää suosiolla pois?

Rippiristi ja kihlasormus taisivat olla ainoat korut mitä saa olla ja kello tietenkin kädessä. Voi riippua varuskunnasta, mutta kyllä ne sen kertoo, että saako olla vai eikö saa niin ei siitä tartte murehtia. Itse jätin ristin kotiin, ettei ketju katkea ja jää risti metsään.
 

Joghey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Neljä päivää tosiaan vapautta jäljellä ja nyt on alkanut jo vähän enemmänkin välillä jännittämään. Useamman kerran päivässä on alkanut käydä inttiasiat mielessä. Koko kevään ja alkukesänkin olen ihan positiivisin ajatuksin ollut lähdössä, mutta kyllä nyt on alkanut hieman vituttamaan, kun kesä näyttää parhaita puoliaan ja suurin osa kavereista aloittaa armeijansa vasta ensi vuoden saapumiserissä. Kaiken lisäksi olen ollut koko viikon flunssassa, joten viimeinen viikko on tähän mennessä mennyt lähestulkoon kokonaan vuoteessa tv:tä katsellen. Noh, vuoden päästä naurattaa, kun muut lähtevät hajoilemaan ja itse pääsee lähtemään kotiin.

Vuosi sitten murtunut nilkka on myös tässä kesän aikana aloittanut pienen reistailun. Futista pelatessa nilkka tapaa kipeytyä ja jälkeen päin saa kuunnella järkyttävää naksumista joka askeleella. Missä vaiheessa näistä mahdollisista vaivoista kannattaa alkaa puhumaan? Lääkärintarkastuksessa?

Ja vielä vähän arkisempi kysymys: onko mitään merkitystä, jos käyttää sähköhammasharjaa ja sähköjohdolla toimivaa parranajokonetta? Meikäläinen joutuu valitettavasti naamansa ajelemaan joka päivä ja käyttäisin mieluummin konetta kuin höylää. Akullinen kone olisi varmaan ihan kätevä, jos pistorasioille on ruuhkaa aina aamuisin. Noin muuten mennään varmaan Kummelin tavaralistanmukaan ja täydennetään Numen vinkeillä. Juoksukengät laitetaan jalkaan jo mentäessä, jotta tavaraa ei tarvitsisi ottaa mukaan niin paljon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lääkkeitä ja muita ei kannata hirveästi raahata mukaan vain muutaman päivän annostukset mukaan sillä sitten kun on terveystarkistukset niin saa kaikki tarvittavat myös sieltä ihan ilmaiseksi, toki siis allergialäkkeitä ja muita ehdottomasti mukaan niin ei kerkee oireet heti tulla päälle kun aina ei heti pääse ekojen päivien aikaan sinne tarkistuksiin.. muutenkin kannattaa lääkkeet ottaa alkuperäispakkauksesta mukaan niin eivät turhaan ala epäilemään niiden alkuperää.. itsellä taisivat jonkin aikaa tutkia mitä pillereitä imodiumit(auttaa vatsavaivoissa) ovat, mutta jokatapauksessa lääkkeitä ei hirveästi kannata raahata, tarvittaessa lääkintätuvastakin ainakin särkytabletteja taitaa saada jos semmoinen löytyy.. rakkolaasterit toki on hyvä olla vaikka niitäkin taitaa saada..

Allergialääkkeitä kannattaa myös ottaa mukaan vaikka oireita ei olisikaan ennen inttiä ollut.. helposti voi alkaa siellä jos tupa on yhtään homoinen kuten yleensä ja varsinkin näin kuumalla..

Lenkkarit monessa paikassa taitaa kuulua siihen yhtenevään varustukseen joten omia lenkkareita ei taida pystyä kaikkialla käyttämään tai ainakaan kaikissa jutuissa. Testeissä ja pitkissä juoksumatkoista en sitten tiedä, mutta keuruulla meillä mentiin lähes kolme viikkoa vain noissa armeijan lenkkareissa ja sitten vasta maihareita alettiin pikkuhiljaa pistää.. omia kenkiä ei ainakaan kenelläkään ollut ja muistaakseni ei edes olisi saanut olla..

Edit: ja siis aluksi ei tosiaan välttämättä tarvitse ottaa tuota listaa enempää mitä monessa viestissä on sanottu.. kuitenkin muutaman viikon sisään pääsee siviliin takas ja hakemaan lisää tavaraa tai portin kautta kaverilta voi myös saada iltavapailla ym.. tai iltavapaalla kerkee hakemaan ym.. ainut vain että jos on vähänkään herkkusuu niin jotain karkkia tai vastaavaa mukaan kun riipuen paikasta sotkuun ei aina ekojen päivien aikaan pääse ja siellä kalliimpaa kun kaupoissa.. Kellokin kannattaa ostaa sieltä jos ei muualta halpaa vedenkestävää löydä..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja vielä vähän arkisempi kysymys: onko mitään merkitystä, jos käyttää sähköhammasharjaa ja sähköjohdolla toimivaa parranajokonetta? Meikäläinen joutuu valitettavasti naamansa ajelemaan joka päivä ja käyttäisin mieluummin konetta kuin höylää. Akullinen kone olisi varmaan ihan kätevä, jos pistorasioille on ruuhkaa aina aamuisin. Noin muuten mennään varmaan Kummelin tavaralistanmukaan ja täydennetään Numen vinkeillä. Juoksukengät laitetaan jalkaan jo mentäessä, jotta tavaraa ei tarvitsisi ottaa mukaan niin paljon.

Höylä ehdottomasti mukaa, pistokkeita voi olla rajattu määrä ja jos pikaisesti pitää parta ajaa niin siinä voi tehdä tiukkaa jos parikymmentä muuta on samaan aikaan jotain tekemässä.. toki sähkökoneen voi ottaa mukaan, mutta sitä tosiaan voi olla välillä vaikea käyttää.. toinen lisävinkki on että ottakaa joku jatkojohto mukaan jos pistokkeet ei riitää.. joissakin tuvissa voi olla rajoitettu määrä ja nykyään puhelimien akut ei kestä ja siellä voi olla radiota ja muuta myös pistokkeissa joten pistokkeet voi tulla helposti iltaisin täyteen( toki aika tapauskohtaista, mutta muut kiittää
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Vuosi sitten murtunut nilkka on myös tässä kesän aikana aloittanut pienen reistailun. Futista pelatessa nilkka tapaa kipeytyä ja jälkeen päin saa kuunnella järkyttävää naksumista joka askeleella. Missä vaiheessa näistä mahdollisista vaivoista kannattaa alkaa puhumaan? Lääkärintarkastuksessa?

Ja vielä vähän arkisempi kysymys: onko mitään merkitystä, jos käyttää sähköhammasharjaa ja sähköjohdolla toimivaa parranajokonetta? Meikäläinen joutuu valitettavasti naamansa ajelemaan joka päivä ja käyttäisin mieluummin konetta kuin höylää. Akullinen kone olisi varmaan ihan kätevä, jos pistorasioille on ruuhkaa aina aamuisin.

Kannattaa mainita heti siitä nilkasta, kun joku kysyy, että onko ollut vaivoja. Meillä niistä kyseltiin jo ensimmäisenä päivänä. Sen takia tuo on tärkeää, että he eivät voi evätä mahdollisia korvauksia tms. jos nilkka posahtaa armeijassa lopullisesti ja eivät voi vedota siihen, että olet pimittänyt terveydentilasi tietoja. Lääkäreiden pitää tietää, että mikä siinä on se todellinen syy ja todellinen kipu. Myöskin, jos nilkka kipeytyy hirveästi niin sulla voi olla paljon hankalampi päästä pois intistä, jos kerrot siitä vasta kesken kaiken.

Kyllä ehdottomasti kannattaa olla mukana ihan normaali hammasharja, leireillä se ei tule onnistumaan sähköhammashrajan kanssa, koska et saa virtaa mistään. Sama pätee tuohon sähköpartakoneeseen. Tietenkin, jos on ladattavaa mallia niin ilman muuta kannattaa ottaa sellainen. Höylä kuitenkin olisi kätevin, en vaan itse ikinä höylällä ole vetänyt. Meillä ainakin oli vessassa kaikille omat lavuaarit ja pistorasiat niin siitä ei tullut ongelmaa. Mutta aamulla aamutoimien aikaan et mitenkään kerkeä leikata partaasi. Se jää muulle vapaa-ajalle sitten illalle tai päivälle palvelusten välissä. :)

Se on hyvä ohje armeijaan, ettei teillä tarvitse tietää mitään ennen armeijaa, eikä tarvitse tehdä mitään mitä ei käsketä. Teille annetaan ekojen viikkojen aikaan paljon ohjeita ja kun niitä noudatatte niin kaikki menee varmasti hienosti! Jos vituttaa, niin sitten vituttaa ja voitte kaverien kanssa niitä mahdollisesti purkaa, älkää kuitenkin alikessuillekaan alkako niistä asioista avautumaan. Selviätte varmasti helpommalla :) Mutta simputusta tms. ei tietenkään tarvitse kestää, oma kynnys vaan pitää melko korkealle vetää, ettei ihan pienestä asiasta lähde komppanian päällikön juttusille.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noniin, TJ 1 ja voisin muutaman neuvon antaa:

- Itse käytin varmaan kerran P-kaudella höylää, sen jälkeen menty pelkällä akkupartakoneella. Kestää 10sek kun vetää näkyvimmät karvat naamasta, eikä niitä ainakaan meillä millään legendaarisella pumpulilla testattu ;) Myöskään leirillä ei tullut ajettua kertaakaan partaa, eikä sillä leiriparralla vissiin ollut mitään väliä kun ei kellekkään siitä huomautettu.
- Käytin koko intin ajan kerran valtion tarjoamia sukkia ja 0 kertaa alushousuja. Omat otin aina viikonloppuna himasta mukaan ja kiinnioltaessa joku tuttu toi himasta puhtaat kesken viikon tms.
- Mikäli vaan löytyy joku suht tosissaan otettava harrastus, niin harjoitusvapaat ovat ehdoton valtti. Meikäläisellä rullasi HV:t suht tasaisesti 3-4 kertaa viikossa klo. 16-22 ja harrastus ei todellakaan ollut mikään SM-taso/"ammatti". Kunhan runosuoni sykkii sen verran, että saa kirjoitettua sivun verran hyvältä kuulostavaa ja treenivapaita puoltavaa paskaa liitteeksi, niin homma oli suht selvä. Tietenkin tämä riippuu myös palveluspaikasta, eli jos asut kaukana treeneistä niin vapaita ei varmaan heru. Muutenkin kaikissa anomuksissa (loma-, sähkölupa yms.) se kirjallinen lahjakkuus pääsee kunniaan ;) Esimerkiksi läppärilupaan voin antaa hyvän vinkin perusteeksi: sijoitusvarallisuutta summa X, mielellään tietenkin yläkanttiin, ja täytyy päästä hoitamaan tätä netin kautta viikon aikana... Menee 99% todennäköisyydellä läpi.
-Tässä ketjussa onkin käyty aika hyvin jo läpi mitä kannattaa ottaa messiin. Lenkkarit ovat hyvät, itse sain varusvarastolta 1. päivänä surkeat lenkkarit, ei edes pohjallisia. Eihän tuo keskellä talvea hirveästi haitannut kun ei aamulenkkejäkään ihan alkuun ollut. Niiden alkaessa oli kuitenkin omat lenkkarit jalassa alusta alkaen. P-kaudella tuli siis viimeksi käytettyä intin lenkkareita.
- Nyt kun kuuma kesä painaa kovasti päälle, on hyvä ottaa heti ekana päivänä mukaan joku ylimääräinen juomapullo. Muutenkin intin kenttäpulloista jäi vähän surkea kuva, kun ainakin molemmat itselläni olleet pullot vuotivat jos oli vähänkin liikaa vettä sisällä. Myös hyttysmyrkky ja aurinkorasva ovat varmasti kovaa valuuttaa esim. ensimmäisten viikkojen ammunnoissa.

Eipä tule muuta juuri nyt mieleen. Jos on Santikseen menijöitä, niin voin vastailla 6kk kokemuksella niistä hommista ehkä vähän tarkemmin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ottakaa ny ihmeessä joku parin euron halpa rannekello mukaan. Mielellään sellainen, jossa on valo.

Itse ottaisin myös sukkia ja boksereita. Vaikka sinne varusvarastolle pääsee 1 - 2 viikon välein, niin on se kiva olla puhtaissa vaatteissa. Näillä keleillä hikoilee kuitenkin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Johtamisjutusteluun sellanen näkökulma, että onhan se kiva käskeä, kun muut tottelevat. Jatkuva henkinen paine ei sitten olekaan ihan niin kivaa.
Johtamisjutusteluun sellainen näkökulma, että olipa harvinaisen omituinen kommentti. Onhan tuo nyt aivan perseestä, jos johtajaksi hakeutuu sellaisia ihmisiä, joiden pitää pönkittää omaa egoaan.
Eikö se ole aika selvää, että johtajatehtäviin hakeutuu ihmisiä, jotka haluavat johtaa? Valitettavasti sinne tosin hakee niitäkin, joille esim. käskeminen tuntuu olevan hirveän ikävää hommaa. Heidän käskyjensä jälkeen ei sitten tapahdukaan mitään tai tapahtuu vääriä asioita. Onko se sitten egon pönkittämistä vai jotain muuta, että pitää siitä, että saa käskeä muita? En minä tiedä. Ihmiset rakentavat minäkuvaansa hyvin eri tavoilla.

Minulle ainakin yksi syy hakea johtajatehtäviin oli se "hohto" ja painoarvo, mikä niille yhä annetaan joissain piireissä. En minä sinne pelkästään siksi hakenut, että saisin kokemusta "asioiden junailemisesta".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös