På svenska

  • 48 274
  • 214

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oskars pappa är finsk och mamma finlandssvensk. Jag vet inte om Oskar har gått i svensk eller finsk skola, men han pratar svenska flytande iallafall.

Han har gått i Vaasan lyseon lukio och när jag såg en intervju om honom på FST, var det ganska mycket finska inblandad i hans språk.

Det var nån här som nämnde Stefan Öhman och han kan väl kallas för finlandssvenne, p.g.a. dubbel medborgarskap och flytande kunskaper i finska.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Är det sant, att Armia är finlandssvensk? Jag hörde, att han går i Björneborgs Svenska Samskolan, men det betyder ju ingenting.

Han är väl finskspråkig, men gått i en svensk skola och barnträdgård. Skulle istället kalla honom för tvåspråkig, eftersom svenskans nivå är ändå betydligt bättre jämfört med sk. "vanlig skolsvenska". Christian Ruuttu, Leo Komarov och Erik Haula har ju också studerat där.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Han är väl finskspråkig, men gått i en svensk skola och barnträdgård. Skulle istället kalla honom för tvåspråkig, eftersom svenskans nivå är ändå betydligt bättre jämfört med sk. "vanlig skolsvenska". Christian Ruuttu, Leo Komarov och Erik Haula har ju också studerat där.

Är de så att Christian Ruuttu är en riktig valerulla - menar jag att både hans mamma och pappa är finskspråkiga?
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Är de så att Christian Ruuttu är en riktig valerulla - menar jag att både hans mamma och pappa är finskspråkiga?

Jo, tror det. Eller kan hända att hans mamma är en äkta "hurri", men farsan heter väl Kalevi, en gammal bandylegend från HIFK och Narukerä.
 

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Han har gått i Vaasan lyseon lukio och när jag såg en intervju om honom på FST, var det ganska mycket finska inblandad i hans språk.

Det var nån här som nämnde Stefan Öhman och han kan väl kallas för finlandssvenne, p.g.a. dubbel medborgarskap och flytande kunskaper i finska.

Oskar har nog varit i Steinerskolan lägsta graderna. Så har jag hört.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Varför? Har du dagen efter i dag?

Jag har bara tre flaskor coca-cola, men jag måste gå att shoppa lite alcohol, också. VM i ishockey startar och det är roligare att titta matcherna med kall dryck.

Glöm inte, att efter matchen bjuder Hartwall alltid alla spelarna på Coocca-Coola. I går var det väl ett måste för Tre Kronor att få lite extra stöt..
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Är de så att Christian Ruuttu är en riktig valerulla - menar jag att både hans mamma och pappa är finskspråkiga?

Det är just så. Men tänk nu - det är helvetes svårt att vara 100% svenskspråkig då man bor i Björneborg. Liksom du vore den enda vita mänska i Harlem. Vill du bråka eller vill du stanna i ro?

seeyou, min vän! Hur är det med Tallberg?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Det finns 9 städer i Finland, vars finskspråkiga namn inte innehåller någon av bokstäver S, U, O, M, I (Akaa, Raahe, Kankaanpää, Vantaa, Järvenpää, Karjaa, Lappeenranta, Harjavalta och Kerava)

Vilka städer finns det i Finland, vars svenskspråkiga namn inte innehåller någon av bokstäver F, I, N, L, A, N, D?

Vitlöksstaden Kervo (dubbelvinnare) naturligtvis, men finns det några andra?

Till exempel Åbo. Visst finns det flera andra också. Vilka?
 
Vilka städer finns det i Finland, vars svenskspråkiga namn inte innehåller någon av bokstäver F, I, N, L, A, N, D?

Visst finns det flera andra också. Vilka?

Kumo. En liten stad i Satakunta, med cirka 8 000 invånare. Och naturligtvis Borgå. Den näst äldsta staden i Finland. Och Kuhmo i Kajanaland.

Och om vi räknar också kommuner, inte bara städer, finns det mycket mer.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Vilka städer finns det i Finland, vars svenskspråkiga namn inte innehåller någon av bokstäver F, I, N, L, A, N, D?

Till exempel Åbo. Visst finns det flera andra också. Vilka?

T.ex. Lojo, en stad i landskapet Nyland, i Regionförvaltningsverket (RFV) i Södra Finland. Jättebra!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
FST5 och SVT World går tillsammans från början av september.

FST5 på "bästa tittningstid" och SVT World (utan finsk text) på resten av dygnet. Text-tv är finsk under FST5-sändning och svensk under SVT World-sändning.

Intressant!

Mer information:

På finska
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös