På svenska

  • 48 282
  • 214

taisto-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
5.SS-Panzerdivision "Wiking" Regiment "Nordland"
Fy fan

Håll käften, jävla findladsvenskar...
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Hej, hur mår du? Vad är du favorit gillan?

Mitt svenska språg är nej "more"! ;D

EDIT: ;)
 

scholl

Jäsen
Vilken dag

Jag sovde två el. max tri timmar och tog sen första flyget till Vasa. Och sen hela dagen på Österbotten. För många möten, för många timmar i bilen. Sista flyget tillbaks. Man är ju så helvetens trött att det är nästan omöjligt att börja tänka på finska igen innan man tar en pilsner. Perskele.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jag var i dag (egentligen igår) i Hallen - naturligtvis. Hade köpt åt systern en flabari till matchen - som julklappa.

Systern hade beställt sin pojkvän att hämta oss. Så, jag "måste" avstå från efterspelen.

Men efter at ha kommit till bostaden (hemifrån), märkte jag, att man bör bada bastu och ta några öl till. Så hänger jag nu här i Jatkoaika.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Upp! Aktuellt!

Nu krävs det från flera håll att det måste bli stopp för tvångssvenskan i skolor i Finland. Kanske det är redan dags att ge upp med den saken. Det är helt okej för mig om jag bara - för ett par gånger i månaden - får läsa svenska e-journaler med min persondator.

Vi har vår i luften. Var har Ni er?
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hur många finlandssvenskar eller tvåspråkiga har vi i FM-ligan? Filip Riska, Chride Ruuttu (oldtimer), Joel Armia, Hirso (Elitserien), Söde etc. Kan man också räkna med Solkungen Julle I?

Tror ni att Lunkka leder IFK till final i vår?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Hur många finlandssvenskar eller tvåspråkiga har vi i FM-ligan? Filip Riska, Chride Ruuttu (oldtimer), Joel Armia, Hirso (Elitserien), Söde etc. Kan man också räkna med Solkungen Julle I?

Tror ni att Lunkka leder IFK till final i vår?

Personligen tycker jag att Lunkka har en evig plats i IFK:s roster, eftersom då är finlandsvenkarnas kvot alltid uppnått. Och detta syns i sin tur på antalet sålda säsongskort.

Finns ju många som har IFK-bakgrund (överraskande?): Max Wärn och Niklas Bäckström tänker man åtminstone genast på. Sen förstås Fredrik Norrena om man får ta med också andra än nuvarande ligaspelare. Kim Nabb var ju med i Lukkos roster för en kort period.

Solkungen kan man inte räkna med, eftersom honom kan man inte sätta under en viss "label". Han är inte finsk, inte finlandsvensk, inte europeisk. Han är Solkungen.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Solkungen kan man inte räkna med, eftersom honom kan man inte sätta under en viss "label". Han är inte finsk, inte finlandsvensk, inte europeisk. Han är Solkungen.

Han är från mars med sin alltid charmiga hårstil. Kom faktiskt inte på Wärn eller Bäckström av någon anledning, men hur är det med Petrell? Eller är det bara namnet som får mig att tänka på en hurri? Leo Komarov är förstås också med i kategorin, fastän hans rötter och hemmaspråk egentligen är ryska.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Han är från mars med sin alltid charmiga hårstil. Kom faktiskt inte på Wärn eller Bäckström av någon anledning, men hur är det med Petrell? Eller är det bara namnet som får mig att tänka på en hurri? Leo Komarov är förstås också med i kategorin, fastän hans rötter och hemmaspråk egentligen är ryska.

Tror int Petrell simmar i ankdammen, men Bobby Nyholm från HIFK är nog en äkta pampasbo. Jag har också tänkt för mig att Patrik Lostedt skulle ha svenska som sitt modersmål.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Den här säsongen i FM-Liga har varit litet överraskande. Stora lag, som Jokerit, Kärpät och HPK firar redan nu sommarlovet. HPK är kanske inte så stor laget, men det har fått ganska mycket medaljer i 90- och 2000-tal. TPS hade en bra säsongen, när Suikkanen var coach, men det ska ta tid, att TPS ska vinna nästa gången FM-Ligan.

Stefan Öhman är inte finlandsvenska spelare. Han har kommit från Sverige till Finland. Nuförtiden är hans nationalitet finska, eftersom han har hittat en finska fru.

När ska Tappara få nästa medaljen?

Hejsan. Jag önskar bra veckoslutet åt alla Övertidens läsare.
 

Hiilikuitu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Hur många finlandssvenskar eller tvåspråkiga har vi i FM-ligan? Filip Riska, Chride Ruuttu (oldtimer), Joel Armia, Hirso (Elitserien), Söde etc. Kan man också räkna med Solkungen Julle I?

Tror ni att Lunkka leder IFK till final i vår?

Sean Bergenheim är väl också finlandssvensk, ifall jag inte har fel? Han spelar inte för tillfället FM-ligan, med har lirat hockey i Jokerit.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sean Bergenheim är väl också finlandssvensk, ifall jag inte har fel? Han spelar inte för tillfället FM-ligan, med har lirat hockey i Jokerit.

Japp, du har rätt och hans gudfader heter Hjallis Harkimo.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Japp, du har rätt och hans gudfader heter Hjallis Harkimo.

Hmm...Jag minns att jag kolla på en intervju med Bergenheim på FST och då värka hans svenska att vara lite rostigt. Kommer ihåg att jag tyckte detta var märkligt eftersom jag trodde han är finlandsvensk for real. Kan dock vara att blandar ihop med nån annan.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Varför så många finlandssvenska människor är så starkt mot Sannfinländarna och Timo Soini? De själv och SFP lyftar fram deras egen språk och fin finlandssvenska kultur. Sannfinländarna gör bara samma saken, lyftar fram vårt eget språk finska och vårt äkta finska kultur.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Varför så många finlandssvenska människor är så starkt mot Sannfinländarna och Timo Soini? De själv och SFP lyftar fram deras egen språk och fin finlandssvenska kultur. Sannfinländarna gör bara samma saken, lyftar fram vårt eget språk finska och vårt äkta finska kultur.

För mig är det största problemet med Sannfinnarna deras utrikspolitik samt attityd mot EU. Samt hela världsbilden skiljer sig rejält från den som jag personligen bär. Jag är finsk och har finska som mitt första språk, men ändå ser mig som tvåspråkig. Detta är en orsak till varför jag förstår inte Sannfinnarnas vilja att klassificiera alla finländare under samma "label".

Timo Soini som person har jag ingen större konflikt emot. Av hans motiver är jag inte hundraprosentigt klar om, men man kan inte förneka has kabalititet som en intelligent och skärp politiker.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hmm...Jag minns att jag kolla på en intervju med Bergenheim på FST och då värka hans svenska att vara lite rostigt. Kommer ihåg att jag tyckte detta var märkligt eftersom jag trodde han är finlandsvensk for real. Kan dock vara att blandar ihop med nån annan.

Kan hända, men faktum är att om man är tvåspråkig (fi-sve), är det inte ovanligt att man blandar mellan språken. Speciellt om en person är flytande på båda dvs. har inte ett starkare språk, har jag för mig att ifall han inte pratat den andra på länge, kan det låta rostigt på en intervju. Han använder säkert svenska relativt sällan, eftersom han är bosatt i USA.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Kan hända, men faktum är att om man är tvåspråkig (fi-sve), är det inte ovanligt att man blandar mellan språken. Speciellt om en person är flytande på båda dvs. har inte ett starkare språk, har jag för mig att ifall han inte pratat den andra på länge, kan det låta rostigt på en intervju. Han använder säkert svenska relativt sällan, eftersom han är bosatt i USA.

Då intervjun visades spelade han för Frölunda, vilket gör saken ännu konstigare.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vet ingenting om Osala, men har ni glömt Toni Söderholm? Pappa Stefan arbetade ju som sportredaktör vid YLE när han var ung (och spelade fotboll för IFK, förstås).
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tror int Petrell simmar i ankdammen, men Bobby Nyholm från HIFK är nog en äkta pampasbo. Jag har också tänkt för mig att Patrik Lostedt skulle ha svenska som sitt modersmål.

Vad helvete? Finns det en pampasbo i HIFK? Det är även värre än Tommi Kovanen med hans konstglas. Hellre jag fördelar småfranskor än stöder lag med pampasbo.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Men hur är Oskar Osalas sidan? Är han också finlandsvensk?
Oskars pappa är finsk och mamma finlandssvensk. Jag vet inte om Oskar har gått i svensk eller finsk skola, men han pratar svenska flytande iallafall.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös