taisto-74 kirjoitti:Håll käften, jävla findladsvenskar...
Hur många finlandssvenskar eller tvåspråkiga har vi i FM-ligan? Filip Riska, Chride Ruuttu (oldtimer), Joel Armia, Hirso (Elitserien), Söde etc. Kan man också räkna med Solkungen Julle I?
Tror ni att Lunkka leder IFK till final i vår?
Solkungen kan man inte räkna med, eftersom honom kan man inte sätta under en viss "label". Han är inte finsk, inte finlandsvensk, inte europeisk. Han är Solkungen.
Han är från mars med sin alltid charmiga hårstil. Kom faktiskt inte på Wärn eller Bäckström av någon anledning, men hur är det med Petrell? Eller är det bara namnet som får mig att tänka på en hurri? Leo Komarov är förstås också med i kategorin, fastän hans rötter och hemmaspråk egentligen är ryska.
Hur många finlandssvenskar eller tvåspråkiga har vi i FM-ligan? Filip Riska, Chride Ruuttu (oldtimer), Joel Armia, Hirso (Elitserien), Söde etc. Kan man också räkna med Solkungen Julle I?
Tror ni att Lunkka leder IFK till final i vår?
Sean Bergenheim är väl också finlandssvensk, ifall jag inte har fel? Han spelar inte för tillfället FM-ligan, med har lirat hockey i Jokerit.
Japp, du har rätt och hans gudfader heter Hjallis Harkimo.
Varför så många finlandssvenska människor är så starkt mot Sannfinländarna och Timo Soini? De själv och SFP lyftar fram deras egen språk och fin finlandssvenska kultur. Sannfinländarna gör bara samma saken, lyftar fram vårt eget språk finska och vårt äkta finska kultur.
Hmm...Jag minns att jag kolla på en intervju med Bergenheim på FST och då värka hans svenska att vara lite rostigt. Kommer ihåg att jag tyckte detta var märkligt eftersom jag trodde han är finlandsvensk for real. Kan dock vara att blandar ihop med nån annan.
Kan hända, men faktum är att om man är tvåspråkig (fi-sve), är det inte ovanligt att man blandar mellan språken. Speciellt om en person är flytande på båda dvs. har inte ett starkare språk, har jag för mig att ifall han inte pratat den andra på länge, kan det låta rostigt på en intervju. Han använder säkert svenska relativt sällan, eftersom han är bosatt i USA.
Vet ingenting om Osala, men har ni glömt Toni Söderholm? Pappa Stefan arbetade ju som sportredaktör vid YLE när han var ung (och spelade fotboll för IFK, förstås).
Tror int Petrell simmar i ankdammen, men Bobby Nyholm från HIFK är nog en äkta pampasbo. Jag har också tänkt för mig att Patrik Lostedt skulle ha svenska som sitt modersmål.
Oskars pappa är finsk och mamma finlandssvensk. Jag vet inte om Oskar har gått i svensk eller finsk skola, men han pratar svenska flytande iallafall.Men hur är Oskar Osalas sidan? Är han också finlandsvensk?