On aika oluen

  • 683 469
  • 4 024

nikozwan

Jäsen
Tsekeissä tuli maisteltua paikallista Gambrinus-olutta josta tykkäsin todella paljon. Tummista Litovel on ehdoton ykkönen.

Myös Carlsbergin Black Gold maistuu aina kun tuota harvinaisempaa herkkua on saatavilla. Jos joku muuten tietää pääkaupunkiseudulla paikan josta kyseistä olutta saa niin mielellään otan vinkin vastaan.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tsekeissä tuli maisteltua paikallista Gambrinus-olutta josta tykkäsin todella paljon. Tummista Litovel on ehdoton ykkönen.

Kahdesta ensimmäisestä et kysynyt, mutta vastaan kuitenkin: tummaa Litoa löytyy ihan kotikulmiltasi, Oluthuone Kuikasta. Gambrinusta puolestaan saa ainakin Poseidonista (Skattalla).

Ja nyt se paras uutinen: ihan kotikulmillasi on Milenka, jossa kumpaakin saa hanasta. Jos siis et vielä tiennyt.
 

nikozwan

Jäsen
Kahdesta ensimmäisestä et kysynyt, mutta vastaan kuitenkin: tummaa Litoa löytyy ihan kotikulmiltasi, Oluthuone Kuikasta. Gambrinusta puolestaan saa ainakin Poseidonista (Skattalla).

Ja nyt se paras uutinen: ihan kotikulmillasi on Milenka, jossa kumpaakin saa hanasta. Jos siis et vielä tiennyt.

Suurkiitokset Azulille vinkeistä. Taidanpa käväistä tänään lauantai-illan kunniaksi Milenkassa, joskus monta vuotta sitten käynyt siellä mutta silloin olin vielä nuori ja tietämätön, ainakin oluiden suhteen.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täältäkin kiitos Azulille - Milenkan valikoima näköjään laajentunut siitä, mitä se oli silloin kun itse oon siellä viimeksi käynyt. Pitää vaan varoa, että ei joudu kulttuuriväen vaikutuspiirin alaiseksi...No joo, siisti ja asiallinen paikka kaiken kaikkiaan!
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Kertokaapa, löytyykö jostain maankolkasta Old Peculieriä? Itsellä ei ole tullut vastaan sen jälkeen, kun vanha omistajisto osti panimon takaisin ja tuote poistui Alkon valikoimista. Viime kerrasta tulee nyt kesäkuussa neljä vuotta, kun en ole tietäni sen jälkeen löytänyt sumusaarille.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kahdesta ensimmäisestä et kysynyt, mutta vastaan kuitenkin: tummaa Litoa löytyy ihan kotikulmiltasi, Oluthuone Kuikasta. Gambrinusta puolestaan saa ainakin Poseidonista (Skattalla).

Ja nyt se paras uutinen: ihan kotikulmillasi on Milenka, jossa kumpaakin saa hanasta. Jos siis et vielä tiennyt.
Muistaakseni Ruoholahden Amsterdamissa on Gambrinusta. Tai Kaislassa. En enää muista kummassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistaakseni Ruoholahden Amsterdamissa on Gambrinusta. Tai Kaislassa. En enää muista kummassa.

Niinä muutamina kertoina, joina olen ollut Helsingissä käymässä lähiaikoina, olen törmännyt Gambrinukseen muistaakseni joka kerta Vltavassa. Sieltä toki saa muutakin mielenkiintoista ohrapirtelöä.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Tämä toukokuu on oluen ystävälle melkoista juhlaa. Alko löi pöytään kovan uutuuksien listan ja tavaraa on jo myynnissä. Potti Ratebeer-linkkeineen:

Oerbaek Bryggeri, Golden Honey Wheat
Nils Oscar God Lager
Oppigårds Summer Ale
Svaneke Bryghus, Skipper Clements
St. Bernardus Wit

Tulossa piakkoin vielä
Nøgne Ø India Pale Ale
St. Bernardus Grottenbier
Brooklyn Lager

Toisena seikkana oluen ystävien kannattaa huomioida Alkon Arkadian lippulaivamyymälän toukotarjous, kuun loppuun asti tilausten toimitus muihin Alkon myymälöihin maksuton (normaalisti väh. 20€). Maakunnissakin on siis nyt hyvä sauma päästä käsiksi harvinaisempiin oluisiin, vaikkei pääkaupunkiseudun valikoimiin muuten olisi menossa. Esimerkiksi tanskalaisen Mikkellerin Black-niminen imperial stout saapui juuri valikoimiin. Life is too short to drink cheap beer, sanovat.
 
Viimeksi muokattu:

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä toukokuu on oluen ystävälle melkoista juhlaa. Alko löi pöytään kovan uutuuksien listan ja tavaraa on jo myynnissä. Potti Ratebeer-linkkeineen:

Oerbaek Bryggeri, Golden Honey Wheat
Nils Oscar God Lager
Oppigårds Summer Ale
Svaneke Bryghus, Skipper Clements
St. Bernardus Wit

Tulossa piakkoin vielä
Nøgne Ø India Pale Ale
St. Bernardus Grottenbier
Brooklyn Lager

God lager on tällä hetkellä meillä hanassa (100 kertaa parempi kuin putelissa, yllättäen), ihan ok juotavaa ollakseen vaalea lager.

ST. bernanrdus wit on samoin myynnissä, noh, kuka tykkää belgivehnistä, toinen ei...

Nognen ipa on ollut aiemmin alkon valikoimissa, ainakin täälläpäi, siinä melkoisen hyvä tuote.

Brooklyn lager, perus jenkkilageria, ei mikään ihmeellinen

jos liikut stadissa päin kesäkuun aikana, kehoitan etsiä käsiisi oluthuoneen jostain kulmalta, hanaan tulossa kauan kaivattu helmi nimeltä Fuller´s IPA
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
kuka tykkää belgivehnistä, toinen ei...

Joo tämä on totta, itse olen enemmän saksalaisten vehnäoluiden ystävä. Kuitenkin hyvä, että monopoli ottaa valikoimiinsa vähän piristävämpiä uutuuksia varsinkin kun Hoegaarden poistui! Huhtikuun lopullahan uutuuksina olivat sellaiset herkut kuin Hartwallin tumma ja vaalea Gourmet ja Greensin gluteeniton Discovery, joilla ei ole oluen ystävälle mitään annettavaa.

Brooklyn käväisi jopa täällä maakunnassa paikallisessa juottolassa männävuosina ja se oli perushyvä lager-sarjassa. Nøgne jäi edellisellä kierroksella maistamatta, nyt odotukset ovat kovat ja viimeistään viikonloppuna pitää käydä Lahden valikoimilla. Oppigårdsin Indian Tribute oli mainio olut, ja siksi olen kovin kiinnostunut myös Summer Alesta. Fuller's pitää laittaa korvan taakse, ESB on ainakin klassikko ja muutkin maistamani tasaisen laadukasta työtä.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia lyhyistä arvosteluistasi Rosenrot. Itse olen keskittynyt viime aikoina lähinnä viineihin tutustumiseen, mutta näin kesän tullen onkin hyvä aika siirtyä maistelemaan jälleen myös oluita. Olen melkoinen amatööri (myös) olutrintamalla, joten vinkkejä totisesti kaivataan. En ole tullut merkinneeksi ylös maistamiani oluita ja minulla on paha tapa unohtaa nimet helposti, joten enhän minä muista mitä olen tullut maistelleeksi. Aika paljon kuitenkin on tullut keskityttyä ruokakauppojen melko suurilta olutosastoilta löytyviin juomiin. Alkossa tai ravintolassa käydessäni mukaan tarttuu yleensäkkin Franziskaner Hefe-Weissbieriä ja joskus ravintolassa käydessäni tulin juoneeksi Chimayta, se oli hyvää myös. Siinäpä kutakuinkin kaikki nimet, jotka muistan näin äkkiseltään.

Minkäslaista olutta rohkenisitte suositella kaltaiselleni amatöörille kauniin kesäpäivän seuraksi, parvekkeella juotavaksi? Onko näissä oluissa ylipäänsä eroa, että eivätkö jotkut vain yksinkertaisesti sovellu kuumaan kesäpäivään? Voinko mennä vikaan, jos alan vain käymään oluita läpi aloittaen olutopas.infon "parhaista" oluista? Ainakin tuo Nøgne Ø India Pale Ale menee näillä näkymin kokeiluun.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minkäslaista olutta rohkenisitte suositella kaltaiselleni amatöörille kauniin kesäpäivän seuraksi, parvekkeella juotavaksi? Onko näissä oluissa ylipäänsä eroa, että eivätkö jotkut vain yksinkertaisesti sovellu kuumaan kesäpäivään? Voinko mennä vikaan, jos alan vain käymään oluita läpi aloittaen olutopas.infon "parhaista" oluista? Ainakin tuo Nøgne Ø India Pale Ale menee näillä näkymin kokeiluun.

No itselle tippuu juurikin suodattamattomat vehnäoluet, mutta koitan viimeiseen asti välttää mainitsemaasi franziskaneria, kun parempiakin on. Ruokakauppojen valikoimat ovat vehnäoluiden saralta melko onnettomat, kiitos 4,7% kieltolain, kun hyvät saksalaiset oluet ovat about 5 - 5,9 prosenttisia. Paras mielestäni on Ayinger Ur-weisse. muita ihan ok, mm. Paulaner Hefe-weisse, erdinger..
Kuumina kesäpäivinä maistuu myös hyvin humaloidut oluet, jenkki alet (joo, jenkeissä osataan tehdä hyvää olutta), kun niissä yleensäkin on humalointi kohdallaan.. karvas, katkera, raikas. Hyviä suomalaisiakin on, mm. huvila pale ale, kievari humalainen, molemmat maitokauppakamaa..

Olutopas. info on hyvä foorumi, mutta lue sitä pieni "suodatus" päällä. Ne kaverit on kunnon oluthomoja (huomaat kun luet esim keskustelua miten irroittaa etiketti parhaiten, jne), ja ne keheen olen törmänyt, melko pihiä porukkaa, kun kaikki on aina niin kallista (ravintolassa siis), jne kitinää... Ja ainakin itselle on olut ihan juotavaksi ostettu, ymmärrän kyllä joidenkin kypsytystä viinien tavoin, mutta rajat ne on venäjälläkin. Tosin Thomas Hardy´s ale on kuulemma parasta 25 vuotta päiväyksen jälkeen, mene ja tiedä..

Ja minulla ainakin menee ihan kauden mukaan tuo, talvella ja syksyllä vahvat, tummat stoutit ja imperial stoutit, keväällä ja kesällä sitte taas nuo yllämainitsemani oluttyypit. Ihan ilma ja fiilispohjalta, tämä senkin takia että OO:n rankingit voivat osa olla keskellä kesää aika tuhteja ja voimakkaita...
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Rosenrotilta tulikin jo kattava ohjeistus. Vehnäoluet kuuluvat olennaisesti kesään, USA:sta tulee paljon laadukkaita pintahiivaoluita ja itse pidän paljon myös brittibittereistä.

Alle 4,7-prosenttiset vehnäoluet eivät ole juuri mistään kotoisin eikä niitä paljoa kaupoista löydykään. Suosittelen Alkosta eritoten Ayinger Bräu-Weissea.

Monista maitokaupoista löytyy tosiaan Laitilan Kievari Humalainen, joka on hyvä, kotimainen ja voimakkaasti humaloitu. Kannattaa lisäksi tsekata ainakin Harviestoun Bitter&Twisted, Shepherd Neamella ja Fuller'silla on hyviä bittereitä myöskin. Useimmiten brittioluet ovat pieniprosenttisia mutta silti maukkaita, eli ne soveltuvat kesäiseksi janojuomaksi ja grillisessioihin - Alkon oluita ei kannata, eikä tietenkään voikaan juoda kovin suurella frekvenssillä.

Yleisesti jenkkioluet ovat hyviä Budia ja Milleria lukuunottamatta. Maitokaupoissa on ainakin Brooklyn American Alea, Alkosta kannattaa kokeilla Anchor Liberty Ale ja Red Seal Ale vielä kun ehdit, molemmat poistuvat loppukesällä. Flying Dog -panimon oluet ovat kanssa hyviä.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia vain jälleen Rosenrotille ja smasalle, tulikin oikein kattavat vastaukset. Vinkkienne perusteella, olutopas.infon arvosteluiden sekä Alkon saatavuustietojen perusteella laadin pientä listaa oluista, joita on tarkoitus ottaa testiin tässä kesän aikana. Saa nähdä, että miten monta ehtii testailla, kun eiköhän sitä muitakin juomia aina mukaan tartu.

Alkosta olisi tarkoitus testailla ainakin seuraavat: Ayinger Ur-Weisse, Ayinger Bräu-Weisse, Paulaner Hefe-Weissbier, Fuller's ESB, Anchor Liberty Ale ja Brooklyn Lager.

Kaupasta sitten jos ainakin seuraavat ostaisi: Brooklyn American Ale, Flying Dog Doggie Style Classic Pale Ale, Huvila Pale ale, Laitilan Kievari Humalainen.

Pitänee palailla kertomaan kokemukset testien jälkeen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Yleisesti jenkkioluet ovat hyviä Budia ja Milleria lukuunottamatta. Maitokaupoissa on ainakin Brooklyn American Alea, Alkosta kannattaa kokeilla Anchor Liberty Ale ja Red Seal Ale vielä kun ehdit, molemmat poistuvat loppukesällä. Flying Dog -panimon oluet ovat kanssa hyviä.
Tänään maistan tuota American Alea. Kerron sitten minkälaista oli.
 

J.Petke

Jäsen
Minkäslaista olutta rohkenisitte suositella kaltaiselleni amatöörille kauniin kesäpäivän seuraksi, parvekkeella juotavaksi?

No jos Chimaykin on maistunut niin luulen että aika paljon on mahdollisuuksia sillä ei tuo mikään helpoin olut ole.

Itse ostin tänään Alkosta pari vanhaa tuttua iltaa varten. Savuolutta, Asam Bockia, Slotkällans imperial stout pari Old Rosie Scrumpyä (siideriä) sekä uutena tuttavuutena Old Engine Oilia. Kaikki alkupään oluet on vanhoja ja hyväksi todettuja. Mitään näistä ei kannata juoda liian kylmänä (virheestä oppineena) vaan maku tulee parhaiten esiin vain hieman viileänä.


edit: Old Engine oil: hyvin tummaa, maukasta, mämmimäistä. Hyvää.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Tässä pari suosikkia männä viikoilta.

Samuel Smith, oatmeal stout, 355ml, 5,0% alc. (UK)

Kerrassaan loistavaa tavaraa. Maiskuttele suussa, hengitä nenän kautta ulos ja tunne suklaan upea jälkimaku. Yksi suosikeistani.

Prykmestar Savu, 5,5% alc. (Suomi)

Uudenkaupungin ylpeys. Toiseksi parasta rauchbieriä mitä olen maistanut. Liian "sisumainen" maku, mutta menee kyllä hienosti alas.

Niin ja Prykmestarin Savu Kataja valittiin muuten juuri vuoden olueksi. Hyvä Ugi.

Kukaan päässyt maistamaan noiden vehnäolutta?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Brooklyn lager, perus jenkkilageria, ei mikään ihmeellinen

Mielenkiintoinen heitto, ottaen huomioon että myöhemmin kerrot pitäväsi voimakkaasta humaloinnista. En mä nyt tota mihinkään Millersiin tai Budiin kuitenkaan vertais. Brooklynin American Ale oli taasen aika mitätön mun makuun, ei minkäänlaista ryhtiä.

Tuota God Lageria täytynee käydä maistamassa, vaikuttaa aika asialliselta tuotteelta. Samaten noita Nils Oscarin ja Nognen tuotteita pitäisi muistaa maistella useammin, laadukkaita oluita.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielenkiintoinen heitto, ottaen huomioon että myöhemmin kerrot pitäväsi voimakkaasta humaloinnista. En mä nyt tota mihinkään Millersiin tai Budiin kuitenkaan vertais. Brooklynin American Ale oli taasen aika mitätön mun makuun, ei minkäänlaista ryhtiä.
.

Niin, pidän humaloidummistakin oluista.. Joihin amerikan maalta lasken esim Snake dog IPA:n, green flash breweryn Imperial IPA:n, friscoista liberty alen, joihin verrattuna brooklyn lager on... noh, hyvä yritys, kuten sanoin, perusjenkkilger tänä päivänä... Esim kun tuolla ison omenan pubeissa on peruskurana Sierra nevada pale ale...

God lager nilssiltä on vaaleaksi lageriksi (kyllä , voi olla) hyvä, kuten sanottu, tulossa alkoon, kiitos pikkulinnun porukan. Tosin WilliamK:hin meni hanatuotteina kampanjaan, missä mittelivät suomalaiset pienpanimot (nokia, laitila, pikkulintu /huvila ja huvila versus sweduista nils edustettuna useassa gatekoriassa, Ålö ale, Sotholmens stout.

kourujärven ponnarille tiedoksi että V.A.S.P:in vehnää saa pk seudulla hyvin varustetuista marketeista, jostain olutravintoloista, ja kohtapuoleen myös varmaan laajemmaltikin Suomesta. Tuotteena ihan ok, ei samaa arvostusta lajissaan saanut kun esim. Swarczh, tai Savu... Savu-Kataja oli namia!
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tietenkin jos käy lageria vertaamaan IPA:aan niin tottakai siinä on suuri ero humaloinnissa. Mielestäni tuo Brooklyn on erinomainen lager ja aivan eri tasoa kuin jotkut Budit, Millerit ja Coorsit. Itse en ole aikaisemmin noista (Indian) Pale Ale oluista erityisemmin pitänyt mutta viime aikoina ovat alkaneet maistua paremmalta ja paremmalta. Valitettavasti noiden jenkki alejen saatavuus on täällä Irlannissa todella heikko, onneksi edes nyt noita laadukkaampia jenkkilagereita saa, jos on tarkoitus ostaa pari olutta illan kuluessa nautiskeltavaksi niin usein valinta kohdistuu juuri Brooklyniin tai Samuel Adamsiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin ja Prykmestarin Savu Kataja valittiin muuten juuri vuoden olueksi. Hyvä Ugi.

Kukaan päässyt maistamaan noiden vehnäolutta?
Kyllä, oli kuukauden vehnäoluena (pullosta) täällä paikallisissa. En ehkä ole paras henkilö arvostelemaan vehniä, mutta oli se mielestäni ihan kelpo kamaa. Hiukan vetävät vielä alkuvaiheissa varman päälle kaikissa tuotteissaan, kuten myös tässä. Jätimme kyllä taannoisen vierailumme aikana palautetta, että rohkeammin vaan humalaa sinne, mihin se kuuluu (tämä siis yleisesti, vehnää ei ollut silloin vielä tarjolla). Bulkilla ei kannata kilpailla halpisbulkkeja vastaan Suomen markkinoilla.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä, oli kuukauden vehnäoluena (pullosta) täällä paikallisissa.

Valitaanko teillä siellä paikallisissa joka kuukausi kuukauden vehnäolut...? jo on...
Tuossahan kalpenee stadilaisten kuukauden olut- brändi mennen tullen, mikäli tuote on oikeasti vaihtuva ja uusi edes silloin tällöin...

Tuosta bulkilla kilpailemisesta, että bisnestä tuokin kuitenkin on muiden joukossa, ja mikäli haluat uuden aloittavan panimon, joka ostanut kalliit pullotuslaitteet jne, pysyvän messissä, on aloitettava varovaisemmin jotta kansa ostaa heidän oluitaan ja toiminta on kannattavaa, näin se vain on.

Stadin panimo muutaman vuoden takaa on hyvä esimerkki, kun tykitellään vain humalalla, tehdään mitä hurjempia humalapommeja varsin kapean harrastajakunnan pohjalta, ja se että tehdään harrastepohjalta olutta, osoittautui ongelmaksi... taisi kerran jo lopettaa toimintansakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Valitaanko teillä siellä paikallisissa joka kuukausi kuukauden vehnäolut...? jo on...
Tuossahan kalpenee stadilaisten kuukauden olut- brändi mennen tullen, mikäli tuote on oikeasti vaihtuva ja uusi edes silloin tällöin...
En minä tiedä, kuka täällä stadissa valitsee kuukauden kampanjat. Mutta sen tiedän, että valitsin sanani huonosti. Sallittakoon siis tällä kertaa tuo saivartelu.

Mutta tuo humalointijuttu onkin sitten monisyisempi. Sanoin, että humalaa sinne minne se kuuluu. Se ei automaattisesti tarkoita sitä, että kaikki tuotteet ladataan tuolla tavoin humalapommeiksi, kuten osuvasti kuvailit. Mutta kyllä minä esim. haluan pilsini kunnolla humaloituna. Ja juuri tuossa kohtaa pienpanimon pitää pystyä erottumaan bulkkilagereista positiiviseen suuntaan. Savu- tai vehnäoluessa tuo ei olekaan sitten enää mikään itseisarvo. Niistä ainakin minä haen hiukan toisenlaisia juttuja.

Prykmestarin Pale Ale muuten on aika hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös