Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 995 724
  • 47 188

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Kuka oli Neuvostoliiton aikana Izvestija-turnauksessa kunnon jenkkimurteella kuulutukset vetänyt kaveri? Paikallinen, loikkari vai paikalle aina roudattu jenkki? Tämä alkoi syystä tai toisesta mietityttämään katsoessani MM-kisoissa venäläisten pelaajien haastatteluja. Ja kyllähän se mietitytti jo aikoinaan turnausta katsellessani.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Miten saan uudella Officella sivunumerot alkamaan tietyltä sivulta? Eli sivunumerointi alkaisi esimerkiksi vasta seitsemänneltä sivulta, 7,8,9... Saatana, että osaakin olla vaikeaa.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko jossain laissa tms määrätty, että kaupan täytyy myydä olutta yksittäin samaan hintaan kuin isompia määriä? Esim. jos mäyräkoira maksaa 8,35 euroa (n. 0,70e/pullo), niin täytyykö silloin yksittäinen pullo myydä sillä 0,70 eurolla? Usein näin on ja muistelen, että tällainen on määrätty, mutta onko tämä faktaa vai kuvittelenko vain?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tökkiikö jollakin muulla interweb tällä hetkellä? Minulla ei toimi ainakaan mitkään Googlen sivut, hakukoneen sivulle ja YouTubeen en pääse ollenkaan, ja tämä Jatkiksen keskustelupalstakin tökkii koko ajan kun se jää jumittamaan siihen kohtaan "Sending request to google-alalytics.com" tms. Eli onko muillakin ongelmia Googlen sivujen kanssa vai onkohan vika minun yhteydessäni?
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tökkiikö jollakin muulla interweb tällä hetkellä? Minulla ei toimi ainakaan mitkään Googlen sivut, hakukoneen sivulle ja YouTubeen en pääse ollenkaan, ja tämä Jatkiksen keskustelupalstakin tökkii koko ajan kun se jää jumittamaan siihen kohtaan "Sending request to google-alalytics.com" tms. Eli onko muillakin ongelmia Googlen sivujen kanssa vai onkohan vika minun yhteydessäni?

Normaalisti toimii kaikki. Niin Google kuin Youtubekin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Normaalisti toimii kaikki. Niin Google kuin Youtubekin.

Saanko kysyä minkä operaattorin yhteys sinulla on? Kuulin juuri että Soneran yhteyksillä olisi ongelmia tällä hetkellä joidenkin sivujen kanssa, ja minulla on juuri Sonera.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Onko jossain laissa tms määrätty, että kaupan täytyy myydä olutta yksittäin samaan hintaan kuin isompia määriä? Esim. jos mäyräkoira maksaa 8,35 euroa (n. 0,70e/pullo), niin täytyykö silloin yksittäinen pullo myydä sillä 0,70 eurolla? Usein näin on ja muistelen, että tällainen on määrätty, mutta onko tämä faktaa vai kuvittelenko vain?

On täyttä faktaa. Ja tuotetta pitäisi olla myös saatvilla yksittäispakkauksissa. Käytännössä nykyään useinkin asiakas joutuu kaupassa repimään monipakkauksen auki vaikka näin ei saisi olla, tämä tosin vain viranomaisohje, ei laki tai asetus. Mutta nyt ei enää sentään kielletä sitä repimistä niin kuin alussa joissakin kaupoissa yritettiin.

t. hanu
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Tökkiikö jollakin muulla interweb tällä hetkellä? Minulla ei toimi ainakaan mitkään Googlen sivut, hakukoneen sivulle ja YouTubeen en pääse ollenkaan, ja tämä Jatkiksen keskustelupalstakin tökkii koko ajan kun se jää jumittamaan siihen kohtaan "Sending request to google-alalytics.com" tms. Eli onko muillakin ongelmia Googlen sivujen kanssa vai onkohan vika minun yhteydessäni?

Saanko kysyä minkä operaattorin yhteys sinulla on? Kuulin juuri että Soneran yhteyksillä olisi ongelmia tällä hetkellä joidenkin sivujen kanssa, ja minulla on juuri Sonera.
Sama ongelma täälläkin, ja Soneralla rullataan. Tosiaan jokaisella sivulla, jolla on kytköksiä Googleen, latautuvat hitaasti ja itse Google sitten vielä hitaammin.

Jatkiskin rullaa melko takkuisesti, kun selain pyrkii yhdistämään tuonne google-analytics.com:iin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jatkiskin rullaa melko takkuisesti, kun selain pyrkii yhdistämään tuonne google-analytics.com:iin.

Saisikohan tuon muuten jotenkin kätevästi ja nopeasti pois, ettei se siis yrittäisi yhdistää tuohon sivustoon, niin toimisi edes Jatkis kunnolla?

EDIT: Enpäs tarvitsekaan neuvoa vaan sain takkuilevalla Googlellakin haettua ohjeet.
 
Viimeksi muokattu:

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Sama ongelma täälläkin, ja Soneralla rullataan. Tosiaan jokaisella sivulla, jolla on kytköksiä Googleen, latautuvat hitaasti ja itse Google sitten vielä hitaammin.

Jatkiskin rullaa melko takkuisesti, kun selain pyrkii yhdistämään tuonne google-analytics.com:iin.

Jälkimmäiseen kappaleeseen. Itsellä toimii hemmetin hitaasti tuon takia telkku.com linkit Iltalehden sivuille. Aina ehtii nopeammin ottaa Iltalehden sivun ja etsiä uutisen. Muuten kyllä toimii Googlen hakukone ja muutkin normaalisti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli hukattua ajokortti, joten voiko paikalliselta poliisiasemalta/kihlakunnanvirastosta saada jonkin ajokortin väliaikaiseksi ? Jos huomenna menisin sanomaan, että on ajokortti hukkunut, niin antavatko he jonkin tilapäislapukkeen ?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli hukattua ajokortti, joten voiko paikalliselta poliisiasemalta/kihlakunnanvirastosta saada jonkin ajokortin väliaikaiseksi ? Jos huomenna menisin sanomaan, että on ajokortti hukkunut, niin antavatko he jonkin tilapäislapukkeen ?

Ainakin itse Poliisin sivuilta löysin sellaisen osion jossa kerrottiin, että väliaikainen maksaa jonku 15€+kuva ja sit kopio siitä alkuperäsestä uudella kuvalla 40€.

Eli tietääkseni sieltä saa tilapäislipukkeen... täältä lisää infoa:

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/70326145FF7F9ACFC2256BC3004492A0?opendocument
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos oikein virallisesti asiaa katsotaan, niin ei saa. Avotulen teko (jota grillaus siis on, vaikka hiilillä grillataankin) on yksiselitteisesti kielletty.
Onko tosiaan noin, että grilli lasketaan avotuleksi. Kuitenkaan esimerkiksi erilaisia retkikeittimiä kuten trangiaa ei lasketa vai? Tällaisessa käsityksessä olen ollut, että retkikeittimelle ei edes lain puolesta tarvitsisi pyytää erikseen tulenteko lupaa.

PS. puistossa saa juoda.
 

Simba

Jäsen
Onko jossain laissa tms määrätty, että kaupan täytyy myydä olutta yksittäin samaan hintaan kuin isompia määriä? Esim. jos mäyräkoira maksaa 8,35 euroa (n. 0,70e/pullo), niin täytyykö silloin yksittäinen pullo myydä sillä 0,70 eurolla? Usein näin on ja muistelen, että tällainen on määrätty, mutta onko tämä faktaa vai kuvittelenko vain?

Näin on kuten hanu jo totesikin.

Olen itseasissa huomannut, että useimmiten yksittäin myydyt pullot ovat jopa aika paljon halvempia kuin monipakkaukset. Oikeen nuuka mies voi säästä kaksikin euroa, kun jaksaa kantaa pullot irtonaisina kassalle eikä mäyräkoirana.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Olen itseasissa huomannut, että useimmiten yksittäin myydyt pullot ovat jopa aika paljon halvempia kuin monipakkaukset. Oikeen nuuka mies voi säästä kaksikin euroa, kun jaksaa kantaa pullot irtonaisina kassalle eikä mäyräkoirana.

Viereisessä S-Marketissa on KOFF:n tölkit 74c kipale. Lavalle hintaa tulee kuitenkin +20e. Eli on tuo halvempaa jos jaksaa kantaa 24 x tölkin hihnalle, kuin kokonaisen lavan. Tuota kikkaa tulee käytettyä jos ostaa pienempiä määriä, eli 6-packin tai 12-packin sijaan ostaakin irtonaisina. Jos lavan ostaa, niin sitten toki otan koko pakkauksen. Tuossa S-Markettissa muuten työntekijät rikkovat pakkauksia ja laittavat irtonaisia oluita kylmään, joka on ihan kätevää.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Tuota kikkaa tulee käytettyä jos ostaa pienempiä määriä

Juuri näin. Jonkin tason olutharrastajana olenkin tähän asti ihmetellyt suuresti ajatusmaailman eroa Suomessa ja manner-Euroopassa:

Suomessa tunnutaan ajattelevan, että mäyräkoira maksaa tämän verran, mutta yksittäisiäkin pulloja on periaatteessa saatavilla, mikäli joku niitä haluaisi. Saksassa ja muualla keski-Euroopassa ajatus kulkee niin päin, että yksittäinen pullo maksaa senjasenverran, mutta niitä saa myös 20 kappaleen laatikoissa, mikäli joku sattuisi haluamaan.

Jos tölkkejä haluaa muutaman kerrallaan, kuuden tai kahdeksan pakkauksissa on kaksinkertainen litrahinta yksittäisiin/24-packeihin verrattuna. Ennemmin otan itse purettujen salkkujen "demarikorista" pari-kolme tölkkiä saunaolutta kerrallaan, kuin ostan kokonaisen salkun nurkkiin pyörimään. Ja pullot eivät ole niin näppäriä kuin tölkit, joskin niissä monipakkauksissa hintaero ei ole niin räikeä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Juuri näin. Jonkin tason olutharrastajana olenkin tähän asti ihmetellyt suuresti ajatusmaailman eroa Suomessa ja manner-Euroopassa:

Suomessa tunnutaan ajattelevan, että mäyräkoira maksaa tämän verran, mutta yksittäisiäkin pulloja on periaatteessa saatavilla, mikäli joku niitä haluaisi. Saksassa ja muualla keski-Euroopassa ajatus kulkee niin päin, että yksittäinen pullo maksaa senjasenverran, mutta niitä saa myös 20 kappaleen laatikoissa, mikäli joku sattuisi haluamaan.
Ehkäpä eurooppalaiset kykenevät juomaan vain sen pari pulloa, kun taas suomalainen vetää perseet olalle jos ottamaan ryhtyy. Voi siinä tosin olla myös ostokulttuuriin liittyvä ero; Keski- ja Etelä-Euroopassa ihmiset piipahtavat päivittäin lähikaupoissaan, ostavat tuoretta lihaa, hedelmiä, vihanneksia ja samalla muutaman oluen. Suomessa kaahataan pari kertaa kuussa automarkettiin, ostetaan kärrysotalla lihaa, pakastekasviksia ja olutta ettei vaan joutuisi kaupoissa ihmisten ilmoilla liian usein käymään.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos tölkkejä haluaa muutaman kerrallaan, kuuden tai kahdeksan pakkauksissa on kaksinkertainen litrahinta yksittäisiin/24-packeihin verrattuna. Ennemmin otan itse purettujen salkkujen "demarikorista" pari-kolme tölkkiä saunaolutta kerrallaan, kuin ostan kokonaisen salkun nurkkiin pyörimään. Ja pullot eivät ole niin näppäriä kuin tölkit, joskin niissä monipakkauksissa hintaero ei ole niin räikeä.

Jos en ole elänyt valheessa, niin käsittääkseni ostaessasi esim. 6 kappaletta irtotölkkejä, niin hinnan tulisi olla 24-keissin hinta jaettuna 24:llä *6. Toki kauppias saa myydä pakattua 6-päkkiä vaikka satasella, kunhan se ei ole halvempi, kuin yksittäiset * 6.

Ja toisaalta, ei tuo tekstini mitenkään vastaa/liity quoteen..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkäpä eurooppalaiset kykenevät juomaan vain sen pari pulloa, kun taas suomalainen vetää perseet olalle jos ottamaan ryhtyy. Suomessa kaahataan pari kertaa kuussa automarkettiin, ostetaan kärrysotalla lihaa, pakastekasviksia ja olutta ettei vaan joutuisi kaupoissa ihmisten ilmoilla liian usein käymään.
Ja herra Paha tarkoittaa tietenkin sitä, että suomalainen tapa on se parempi. Vaikka käsittääkseni siihen perkeleen Eurooppaan mekin kuulutaan. Kaupoissa käyntihän on ihan kauheeta puuhaa, parempi käydä mahd. harvoin, vain pakon edessä. Yleensä kassalla on aina jonoa ja niissä jonoissa näkee ja kuulee sitte kaikenlaista, mitä ei haluais. Eli muita ihmisiä!
 

laiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vitutusketjukamaahan tämä kyllä on, mutta mikähän olisi paras (ja vittumaisin) keino saada eräs taloyhtiön asukas tajuamaan, että parkkeeraisi autonsa omalle autopaikalleen ? Kaverilla on mulkunjatkeelleen oma katospaikka(!) samassa pihassa, mutta siitä huolimatta tämä urpo pitää autoaan lähempänä oman kämppänsä ovea ja parkkeeraa autonsa kulkuväylälle katoksen päätyyn, jolloin muilla autopaikan omistajilla on yllättäen vaikeuksia parkkeerata tai lähteä pois omalta paikaltaan.
Enemmän ja vähemmän ystävälliset tuulilasihuomautukset eivät auta, eikä näköjään auta isännöitsijänkään huomautukset. Paikallisilla pysäköinninvalvojilla lienee parempaakin tekemistä, kuin sakottaa yksittäisen taloyhtiön virheparkkeerauksia.

Pitiköhän lähteä silikonispray-ostoksille ja kylvettää tuulilasi silikonissa, kaatua vahingossa avainnipun kanssa auton vieressä vai irrottaako kerralla renkaat :) Vinkkejä otetaan vastaan...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Emmätiä, piirrä vaikka jorman kuva tai haluamasi viesti tuulilasiin huulipunalla. Työläämpi poistaa kuin lappu. Samalla kohdistat mahdolliset epäilyt taloyhtiön naispuoleisiin asukkaisiin.

edit: Tarkemmin ajateltuna täggäisin ehkäpä hymynaamaan tuulilasiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai puhkaset yöllä vaikka yhden renkaan ja jätät lapun, että jos se ei jatkossa ala olemaan omalla paikallaan, niin hajoaa loputkin. Luulisi tuon renkaan vaihdon olevan sen verran rasittavaa puuhaa, ettei sitä kovin kauaa jaksaisi.

Väkivalta lopettaa vittuilun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös