Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 009 544
  • 47 206

Taskulamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juokset munasillais lumihangessa kesät talavet.

Vaatinee jonkun verran tilaa ja jäähdytyslaitteet, että onnistuu kesäisin. Ainakin jos meinaa kotosalla pysyä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Miten voikin ihminen olla noin käsi tuon googlen kanssa. Eli naiseni tarvitsisi majoituksen Savonlinnassa pe 15.5. - su 17.5. Eikö tosiaan ko kylästä löydy mitään läävää, mihin voi päänsä kallistaa alle 80€/yö. S-etukortti ja ykkösbonuskorttikin taloudesta löytyvät Shollin kiusaksi. Mitään luksusta ei tosiaankaan haeta. Serkkunsa löi puihin ja livisti mökille, niin että jo sovittu majoitus häipyi IFK:n vahvistusten joukkoon.

Majoitusta etsii siis joulun kieppeillä kolminkertaiseksi isoäidiksi tuleva nainen, jonka kanssa olen ollut yli 30v. aviossa. Eli ei kyllä kuuluu varmastikkaan keskimääräisten jatkoaikalaisten kohderyhmään. Minä kyllä tykkään jopa herätä mummon vieressä aamuisin.

t. hanu
 

J.Petke

Jäsen
Kenelläkään tietoa mistä mahtaisi löytyä kohtaus ohjelmasta Maajussille morsian. Kohtaus on siis se kun Jaakko menee postiluukulle ja toteaa ettei siellä ole yhtään kirjettä.

Ne ketkä ovat nähneet tietävät mistä puhun..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Voisikohan olla mitenkään mahdollista että näin digiaikana kun valitset boxiin tallennettavan ohjelman "guide -listasta" niin se ohjelman tallennus alkaisi oikeasti vasta sitten kun se alkaa esim. maikkarin ja nelosen kanavilla. Ei oikein tahtoisi että siinä elokuvan / sarjan alussa on 5 minsaa mainoksia jotka vievät turhaa tilaa boxista ?
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten voikin ihminen olla noin käsi tuon googlen kanssa. Eli naiseni tarvitsisi majoituksen Savonlinnassa pe 15.5. - su 17.5.
t. hanu

Löysitkö tällaisen panimoravintolan? Tuolla on kyllä vain muutama huone mutta ovat siistejä ja muutenkin ihan jees. Siellä saa jopa tutustumiskäynnin panimoon halutessaan. Paikka ihan keskustassa järven rannalla.

Terveisin koo
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten pystyy parantamaan vastustuskykyä ilman niitä ylihintaisia jogurtteja?
Ne jugurtit on käytännössä samaa kamaa kuin AB-piimä/Gefilus-tuotteet, eli maitohappobakteereja eri muodoissaan. Pistetty vaan hienoon pakkaukseen ja ihmiset maksaa mieletöntä ylihintaa. Piimä itseasiassa jopa terveellisempää, sillä Actimeleissa sun muissa on sokeria ja muita mausteita turhaan mukana.

Samaa kamaa myös Activiat ym. Ideana on, että otetaan maitohappobakteeri, annetaan sille mediaseksikäs nimi (Acti Regularis, L. Casei Defensis) ja hypetetään mainoskampanjalla. Ja kansa ostaa. Vituttaa aina kun näkee kassajonossa jollain kyseisiä tuotteita.

Vastustuskyky paranee hyvällä yleiskunnolla ja ravinnolla, tautien välttäminen tehostuneella käsienpesulla flunssa-aikaan, välttelyllä koskettaa limapintoja/silmiä likaisilla käsillä ja välttämättä ihmisjoukkoja.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jos yo. piimän naturel-maku on ylivoimainen este, voi tehdä oman mixin: Valion mansikka(tai jotain muuta)marjakeittoa ja piimää. 50/50 mix on hyvää, raikasta ja vähäkalorista.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Infoa sitten kuinka kävi. Jos vaikka joku vuosi innostuisi kuuraamaan Yamarinin pohjasta kotilot ja muut särjet pois.

Nyt on veneen pohja puunattu ja ihan tyytyväinen olen tulokseen. Litran pullo Marine Cleania maksoi 12,90 euroa ja ainetta kului ehkä puolitoista desiä pienen veneen pohjan pesuun. Liitteenä kuvat ennen ja jälkeen. Tuohon vielä vaha päälle niin taas kelpaa ajella.
 

Liitteet

  • pohja ennen pesua.jpg
    pohja ennen pesua.jpg
    61,7 KB · kertaa luettu: 563
  • pohja pesun jälkeen.jpg
    pohja pesun jälkeen.jpg
    43,1 KB · kertaa luettu: 553

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Nyt on veneen pohja puunattu ja ihan tyytyväinen olen tulokseen. Litran pullo Marine Cleania maksoi 12,90 euroa ja ainetta kului ehkä puolitoista desiä pienen veneen pohjan pesuun. Liitteenä kuvat ennen ja jälkeen. Tuohon vielä vaha päälle niin taas kelpaa ajella.
Kappas vaan perkele! Kiitos tuosta. Pitää ehdottomasti ostaa, testaa ja muistaa suositella.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Vieläkö Urheilukanavalta tulee urheilu-chatiä? Siellä oli aikanaan kivoja visailuita. Joo joskus työttömänä tai oikeastaan lomautettuna oli oikein nimimerkkikin siellä. Eipä pahemmin kuitenkaan tullut kirjoitettua. Oli niin pirun kallista. Jatkoaika on halvempi ja parempi!

Tuosta taitaa olla jotain 7 vuotta aikaa.. Entä kuinka moni muu sitä seurasi?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko täällä ketään joka ymmärtää jotain metsäteollisuudesta? Kun olen ihmetellyt kovasti tätä Metsien miehet -sarjaa katsoessani että miksi tuo USA:n metsäteollisuuden touhu näyttää niin kivikautiselta verrattuna esim. Suomalaiseen? Kun olen täällä joskus katsellut hakkuita sivusta niin se on näyttänyt todella tehokkaalta ja nopealta, ja vehkeet näyttäisi aina olevan viimeistä huutoa. Tuolla USA:ssa koneet on jotain vanhoista panssarivaunuista tai kaivureista rakennettuja romuja ja näyttäisi että iso osa tuosta työstä tehdään edelleen miesvoimin. Tukki kerrallaan hilataan niitä puita jotain vaijeria pitkin ylös ja hirveä lauma ukkoja on siellä kiinnittämässä niitä vaijereita. Ei näytä oikein kovin tehokkaalta.

Eilisessä jaksossa sitten kehua retostettiin kun yhdellä yhtiöllä oli käytössään harvesteri, ja ihmeteltiin kuinka tehokas tuollainen laite on. Tuokin oli kuitenkin sen näköinen kone että jos tuollainen tuotaisiin suomalaisen metsäkonemiehen eteen niin todennäköisesti tämä alkaisi vaan nauraa. Oli jotenkin niin vanhanaikaisen ja köykäisen näköinen se kone verrattuna näihin täkäläisiin.

Onko siis niin että tuolla vuorilla ei pystytä käyttämään esim. näitä meikäläisten vehkeitä vai onko vaan USA:ssa jämähdetty jostain syystä jonnekin 60-luvulle tuolla alalla? Eihän tämä ainutlaatuista olisi, USA:ssa moni muukin ala toimii minusta todella vanhanaikaisilla menetelmillä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt on veneen pohja puunattu ja ihan tyytyväinen olen tulokseen. Litran pullo Marine Cleania maksoi 12,90 euroa ja ainetta kului ehkä puolitoista desiä pienen veneen pohjan pesuun. Liitteenä kuvat ennen ja jälkeen. Tuohon vielä vaha päälle niin taas kelpaa ajella.

Hyvä homma että toimi tuohonkin. Olin itse aika skeptinen kun tuota joskus suositeltiin, mutta "tulin uskoon".
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onko täällä ketään joka ymmärtää jotain metsäteollisuudesta? Kun olen ihmetellyt kovasti tätä Metsien miehet -sarjaa katsoessani että miksi tuo USA:n metsäteollisuuden touhu näyttää niin kivikautiselta verrattuna esim. Suomalaiseen? Kun olen täällä joskus katsellut hakkuita sivusta niin se on näyttänyt todella tehokkaalta ja nopealta, ja vehkeet näyttäisi aina olevan viimeistä huutoa. Tuolla USA:ssa koneet on jotain vanhoista panssarivaunuista tai kaivureista rakennettuja romuja ja näyttäisi että iso osa tuosta työstä tehdään edelleen miesvoimin. Tukki kerrallaan hilataan niitä puita jotain vaijeria pitkin ylös ja hirveä lauma ukkoja on siellä kiinnittämässä niitä vaijereita. Ei näytä oikein kovin tehokkaalta.

Eilisessä jaksossa sitten kehua retostettiin kun yhdellä yhtiöllä oli käytössään harvesteri, ja ihmeteltiin kuinka tehokas tuollainen laite on. Tuokin oli kuitenkin sen näköinen kone että jos tuollainen tuotaisiin suomalaisen metsäkonemiehen eteen niin todennäköisesti tämä alkaisi vaan nauraa. Oli jotenkin niin vanhanaikaisen ja köykäisen näköinen se kone verrattuna näihin täkäläisiin.

Onko siis niin että tuolla vuorilla ei pystytä käyttämään esim. näitä meikäläisten vehkeitä vai onko vaan USA:ssa jämähdetty jostain syystä jonnekin 60-luvulle tuolla alalla? Eihän tämä ainutlaatuista olisi, USA:ssa moni muukin ala toimii minusta todella vanhanaikaisilla menetelmillä.
Kyllähän nuo vehkeet ja menetelmät varsin kivikautisia ovat. Homma näyttää ajoittain varsin tehottomalta ja ehdottomasti vaaralliseltakin. Olosuhteet ovat tuolla kuitenkin sellaiset, ettei meikäläisten menetelmiä pystytä käyttämään. Maasto sekä runkojen koko tekevät meillä käytettävät harvesterit käyttökelvottomiksi noissa olosuhteissa. Täälläpäin kuution kokoinen puu on jo varsin suuri ja sellainenkin jo heilauttaa hakkuukonetta tasamaallakin varsin mukavasti. Jenkkilässä kasvavat puulajit tuottavat moninkertaisen kokoisia runkoja ja niiden korjaaminen vuoristossa vaatisi aivan järkyttävän kokoiset koneet, joiden liikutteleminen olisi käytännössä mahdotonta.

Kehittelemistä noissa heidän systeemeissään ja koneissaan olisi aivan varmasti. Toisaalta jos hommat pystyy toteuttamaan vanhoilla romuilla, miksi panostaa pirun kalliisiin uusiin koneisiin. John Deeren ostettua Timberjackin on kehitystä tapahtunut paljonkin nimenomaan järeän puun korjaamiseen vuoristoista. Mielenkiintoisena kamppeena mm kävelevä harvesteri. Itse en tuollaisen hyttiin ihan heti olisi kiipeämässä, vaikka monenlaisia koneita olen ajanutkin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt on veneen pohja puunattu ja ihan tyytyväinen olen tulokseen. Litran pullo Marine Cleania maksoi 12,90 euroa ja ainetta kului ehkä puolitoista desiä pienen veneen pohjan pesuun. Liitteenä kuvat ennen ja jälkeen. Tuohon vielä vaha päälle niin taas kelpaa ajella.

Eikö olisi helpompi käyttää "myrkky"väriä? Mulla on vene viitisen kuukautta vedessä erittäin vähällä ajolla, eikä pohjaan tule kuin pientä limaa. Uutta väriäkään ei tarvitse laitella kuin ehkä joka kolmas vuosi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Eikö olisi helpompi käyttää "myrkky"väriä? Mulla on vene viitisen kuukautta vedessä erittäin vähällä ajolla, eikä pohjaan tule kuin pientä limaa. Uutta väriäkään ei tarvitse laitella kuin ehkä joka kolmas vuosi.

No nykyiset "myrkkymaalit" on mitä on, osa vain vähän huonompia kuin toiset.
Niiden toimivuudessa on isoja alueellisia eroja. Olen katsellut samalla maalilla vedettyjä veneitä parilla isolla sisäjärvellä, hki-turku akselilla merellä ja Vaasa-Kokkola saaristossa.
Toisissa veneet ovat tosiaan vain ihan vähän levässä, sitten taas esim Vaasan suunnalla veneet ovat todella pahasti levässä+kotiloita yms.
Pelkästään jo se missä laituripaikka on vaikuttaa paljon.
Toisissa pärjää maalillä, toisissa on sitten tuo urakka joka syksy.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Laitetaan nyt tännekin, josko joku tietäisi jotain...

Elikkä, tuli viime kesää varten ostettua tuollainen Weberin hiiligrilli, mitä kuskattiin landelle mukaan kun oltiin mökkeilemässä eräällä tiluksella. Nyt on sitten tuo yhteisö tiukentanut sääntöjä, ja koska emme kuulu jäsenen kanssa samaan ruokakuntaan (ennen riitti perheenjäsen, mm isä-poika suhde riitti vielä) niin emme saa mökkiä enään vuokrata sitä kautta.

ongelmaksi muodostui tämä, että grillaaminen on moottoripyöräilyn jälkeen ehkä (!?)parasta mitä voi housut jalassa voi tehdä, niin voinko esim läheisen vesistön ääreen roudata stadissa grillin ja valmistaa kesäherkkuja ja nauttia viiniä, jos emme ole ns yksityisalueella vaan ihan normaalissa maastossa vai miksi tuota nyt sanotaan...?
Tiedän, oma piha olisi kova, mutta kun ei niin ei...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
ongelmaksi muodostui tämä, että grillaaminen on moottoripyöräilyn jälkeen ehkä (!?)parasta mitä voi housut jalassa voi tehdä, niin voinko esim läheisen vesistön ääreen roudata stadissa grillin ja valmistaa kesäherkkuja ja nauttia viiniä, jos emme ole ns yksityisalueella vaan ihan normaalissa maastossa vai miksi tuota nyt sanotaan...?
Tiedän, oma piha olisi kova, mutta kun ei niin ei...
Jos oikein virallisesti asiaa katsotaan, niin ei saa. Avotulen teko (jota grillaus siis on, vaikka hiilillä grillataankin) on yksiselitteisesti kielletty. Joissain paikoissa voi olla grillauspaikkoja kaupungin puolelta osoitettuna, joissa voi grillata, näissä kuitenkin on yleensä grillitkin valmiina.

Käytännössä taas sitten jos homman hoitaa ns. maalaisjärjellä, niin tuskinpa tuosta mitenkään sanomista tulee vaikka hommasta kiinni jäisikin. Turussa ainakin meillä on ollut tapana grillailla puistossa eikä siitä ole sanomista tullut. Onhan se viinin juontikin julkisella paikalla kiellettyä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vieläkö Urheilukanavalta tulee urheilu-chatiä? Siellä oli aikanaan kivoja visailuita. Joo joskus työttömänä tai oikeastaan lomautettuna oli oikein nimimerkkikin siellä. Eipä pahemmin kuitenkaan tullut kirjoitettua. Oli niin pirun kallista. Jatkoaika on halvempi ja parempi!

Tuosta taitaa olla jotain 7 vuotta aikaa.. Entä kuinka moni muu sitä seurasi?


Eipä taida tulla. Mutta mitähän lie kuuluu kyseisen chatin juontaja- Jassille? Oli muistaakseni ihan vetävännäköinen misukka.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
No nykyiset "myrkkymaalit" on mitä on, osa vain vähän huonompia kuin toiset. Niiden toimivuudessa on isoja alueellisia eroja.

Näin on. Siksi minäkin laitoin tuon myrkyn lainausmerkkeihin. Minulla on viisimetrinen pulpettivene ja sijainti on Kotkan seudulla. Varmaa on ainoastaan se, että maalaamaton pohja kerää tuota paskaa satavarmasti ja vaikutus veneen suorituskykyyn on melko dramaattinen.

Olen vedellyt paatin pohjaan Hempelin Hard Racingia lantrattuna saman merkin tinnerillä. Erittäin riittoisaa tavaraa, kun lantraa reilummalla kädellä. Halpaa maaliahan tuo ei ole, mutta riittää ainakin pariin käsittelyyn tuolle omalle veneelle. Lisäksi suvussa on niin paljon veneitä, että tuota maalia löytyy aina jostain nurkasta.

Maalejahan on monenlaisia ja monen hintaisia. Monet ovat täällä Helsingin suunnalla kehuneet Bilteman maaleja, mutta en ole kokeillut.
 

Juna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vieläkö Urheilukanavalta tulee urheilu-chatiä? Siellä oli aikanaan kivoja visailuita. Joo joskus työttömänä tai oikeastaan lomautettuna oli oikein nimimerkkikin siellä. Eipä pahemmin kuitenkaan tullut kirjoitettua. Oli niin pirun kallista. Jatkoaika on halvempi ja parempi!

Tuosta taitaa olla jotain 7 vuotta aikaa.. Entä kuinka moni muu sitä seurasi?
Ite seurasin ahkerasti. Monesti koulusta tulin suoraan urheilukanavan ääreen ja lueskelin chattia. Vaikka puhelinlaskua ei noihin aikoihin tarvinu ite maksaa niin en silti viitsinyt lähetellä viestejä juurikin tuon hinnan takia. Taisi olla 0,95 euroa viestiltä. Muistaakseni kerran tuli kuitenkin vastattua suosikkijääkiekkoilija-kyselyyn ja annoin ääneni Tomi Kalliolle.

Se on myös jäänyt mieleen, kun joskus kaverin kännykällä otettiin osaa chattiin ja "oltiin todella hauskoja". Kirjoiteltiin muka todella asiantuntevasti urheilusta, mutta tarkotuksella kuitenkin ihan puuta heinää. Siinä sitten naureskeltiin, kun juontaja ei oikein ymmärtänyt, että vitsillä heitettiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös