Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 009 608
  • 47 206

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vitutusketjukamaahan tämä kyllä on, mutta mikähän olisi paras (ja vittumaisin) keino saada eräs taloyhtiön asukas tajuamaan, että parkkeeraisi autonsa omalle autopaikalleen ?

Harmi, että talvi meni jo, mutta ensi syksynä pakkasten tullen voi aina kokeilla märkää lappua tuulilasissa. Uskoakseni sellaisen avulla viesti voisi mennä paremmin perillä etenkin, jos lappu ilmestyy siihen riittävän usein.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harmi, että talvi meni jo, mutta ensi syksynä pakkasten tullen voi aina kokeilla märkää lappua tuulilasissa. Uskoakseni sellaisen avulla viesti voisi mennä paremmin perillä etenkin, jos lappu ilmestyy siihen riittävän usein.

Oletko kokeillut ihan sellaista juttua että lappujen sijaan etsit tämän hepun käsiisi ja puhut tästä asiasta kasvotusten, ja selität että miten se auto on siinä tiellä ja haitaksi muille? Olen huomannut että moni ihminen ei vaan ihan oikeasti tajua tuollaisia asioita ja ottavat sitten tuollaiset laput tuulilasissa (vaikka asiallisetkin) vittuiluna ja turhana valittamisena, mutta ymmärtävät sitten kun asian heille rautalangasta vääntää ihan asialliseen sävyyn ilman minkäänlaista vittuilua.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Siitä vaan live-vetoja hakemaan Youtubesta.
Tässä esim. yksi ja toinen.

Minä kiitän! Juuri tuota ensimmäistä hain. Kovasti tubea selailin ja etsin, mutta oli aikamoista touhua kun en piisin nimestä tiennyt yhtään mitään. TNX tosiaan.
 

Pikherz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitähän mun pitäis tehdä ton lukion (pitkän)matikan kanssa, kun ei oikein suju.
Kurssi numero 9 menossa ja arvosanat ovat olleet seuraavanlaisia: 7,7,7,5,8,5,4,4,X,X,5

Yleisesti todistukseni keskiarvo on n.7,5 ja olen todella laiska oppilas. Eniten panostan nimenomaan matemaattisiin aineisiin ja tuloskin on nähtävissä-.-
Kiinnostusta oppimiseen ei liimmin ole, ymmärrystä ei ole senkään vertaa. Opettajat ovat olleet surkeita ja selittäneet asioita monimutkaisesti. Tuntuu kuin nuo tunnit olisi vain ja ainoastaan ns. fiksummille oppilaille, eikä meitä tyhmiä edes opeteta. Tällaisen mielikuvan ja fiiliksen olen saanut tunneilla.

Eli esim. tämä kurssi, joka käsittelee trigonometrisiä funktioita ja lukujonoja: tiedän kyllä kuinka derivoidaan jotain sinejä ja kosineita sun muita, mutta jos pitää soveltaa niin.. Ei vaan äly riitä. Jotkut tajuavat heti mistä on kyse, mutta itse en tiedä edes pitääkö derivoida vai eliminoida. Jessus.

Pitäskö sitä kirjottaa matikkaa, vaiko luovuttaa ja mennä liukuhihnalle? Onko jotain keinoa meille tyhmille oppia laskemaan tai ymmärtämään laskemista?

Huomenna koe btw..
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitähän mun pitäis tehdä ton lukion (pitkän)matikan kanssa, kun ei oikein suju.
Kurssi numero 9 menossa ja arvosanat ovat olleet seuraavanlaisia: 7,7,7,5,8,5,4,4,X,X,5
Näyttää vähän samalta kun meikäläisen numerot aikoinaan lukiossa. Lopulta päädyin siihen että luin pitkän matematiikan oppimäärän, kävin lyhyestä matematiikasta kaksi kertauskurssia ja kirjoitin lyhyen matikan laudaturin arvoisesti. Paljon käytännönläheisempää ja luonnollisestikin helpompaa kuin pitkä matematiikka. Riippuu toki myös paljon siitä paljonko pisteitä tarvitset jatkokoulutukseen tai vaaditaanko jatkossa pitkän matematiikan taitoja kuinka paljon...mutta itsellä vierähti iso kivi sydämeltä kun ei tarvinnut stressata pitkää matematiikka kirjoituksissa.
 

Pikherz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Finisher kirjoitti:
Näyttää vähän samalta kun meikäläisen numerot aikoinaan lukiossa. Lopulta päädyin siihen että luin pitkän matematiikan oppimäärän, kävin lyhyestä matematiikasta kaksi kertauskurssia ja kirjoitin lyhyen matikan laudaturin arvoisesti. Paljon käytännönläheisempää ja luonnollisestikin helpompaa kuin pitkä matematiikka. Riippuu toki myös paljon siitä paljonko pisteitä tarvitset jatkokoulutukseen tai vaaditaanko jatkossa pitkän matematiikan taitoja kuinka paljon...mutta itsellä vierähti iso kivi sydämeltä kun ei tarvinnut stressata pitkää matematiikka kirjoituksissa.

Jep, kyllä toi laitto vähän ajattelemaan. Sama se sitten jatko-opiskeleenkin haettassa on jos sun pitkä matikkas on I tai maksimissaan A, jos vaihtoehtosesti lyhyestä saisit vaikkapa M:n..
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Miksi suomalaisissa elokuvissa ei osata miksata ääniä?

Ulkomaisia leffoja katsellessa harvoin lyö jokin elementti "yli" äänikuvassa. Kotimaisissa taas joka kerta musiikki soi aivan liian lujalla verrattuna näyttelijöiden puheeseen. Jos säätää äänen sellaiseksi että saa repliikeistä selvää, säikäyttää musiikki paskat housuun.

Missä vika? Luullaanko meikäläisissä filmiveistämöissä että näin kuuluu olla, vai eikö vaan ole ammattitaitoa?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi näyttelijöiden puhe on heikosti äänitetty muutenkin. Kun kohtauksessa puhutaan hiljaisella äänellä, niin siitä ei tosiaan usein kuule juuri mitään.
Onko kovasti vertailupohjaa? Ulkomaisissa ohjelmissa kun useimmat toljottaa sitä tekstitystä, jolloin ei taatusti tule kuunneltua puheen kuuluvuutta yhtä tarkkaavaisesti. Ties vaikka olisi samat ongelmat muillakin kielillä. Tai sitten olen väärässä ja jauhoin vain turhaa paskaa, taas.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Onko kovasti vertailupohjaa? Ulkomaisissa ohjelmissa kun useimmat toljottaa sitä tekstitystä, jolloin ei taatusti tule kuunneltua puheen kuuluvuutta yhtä tarkkaavaisesti. Ties vaikka olisi samat ongelmat muillakin kielillä. Tai sitten olen väärässä ja jauhoin vain turhaa paskaa, taas.
Kyllähän se tekstitys tietenkin vääristää vertailua, siltikin olen sitä mieltä että tässä asiassa ulkomaan pellet jyrää meitin. Tosin perstuntumallahan mä tässä vetelen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
...Ties vaikka olisi samat ongelmat muillakin kielillä. Tai sitten olen väärässä ja jauhoin vain turhaa paskaa, taas.
Oot väärässä. Ei se mitään, itsekin oon aika usein.

Mä katon paljon suomalaisia leffoja/sarjoja, uusia ja vanhoja. Tämä ääniongelma on risonut minua aina. Poikkeuksiakin on, eilen uusittu Jarmo Lampelan Joki-leffa on ääniltään(kin) ihan parhautta.

Kylläpä vituttaa kaiken aikaa olla sormi volumenappulalla kun yrität kuulla mitä ihmettä siellä taas sanotaan - ja sitten lähtee musat soimaan ihan täpösellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistä voi tilata kuittivihko-tyylisiä itsejäljentäviä (kolmen kappaleen) lappuja oman mallin mukaan ?

Ei muuta kuin lähimpään kirjapainoon/painotaloon kyselemään. Ja kannattaa kysyä tarjoukset mielellään monestakin paikasta jos haluaa säästää, hinnoissa saattaa nimittäin olla eroja hyvinkin paljon.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Saako puistossa/yleisellä rannalla (ei uimaranta) grillata kertakäyttögrillillä tai pallogrillillä?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onko kovasti vertailupohjaa? Ulkomaisissa ohjelmissa kun useimmat toljottaa sitä tekstitystä, jolloin ei taatusti tule kuunneltua puheen kuuluvuutta yhtä tarkkaavaisesti. Ties vaikka olisi samat ongelmat muillakin kielillä. Tai sitten olen väärässä ja jauhoin vain turhaa paskaa, taas.

Aika paljon tulee englanninkielisiä leffoja ja sarjoja (sekä jenkkejä että brittejä) katsottua ilmankin tekstitystä, ja ihan helvetisti paremmin niissä on yleensä äänet miksattu kuin kotimaisissa.

Häjyjä katsellessa varsinkin muistan kiinnittäneeni huomiota tähän ongelmaan. TV:n ääni oli säädetty niin, että puheesta sai hyvin selvää. Sitten seuraavassa kohtauksessa kuvataan matalalla lentävää lentokonetta, ja kämpästä meinasi räjähtää ikkunat.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset

Onpa pyllystä. Ajattelin tässä joku ilta roudata kerttiksen tai pallogrillin Lauttasaaren rantakalliolle ja nauttia siinä muutaman käristeen ja parikymmentä olutta. Ja nyt sitä ei sitten suositella. Onko avotuli avotuli myös grillissä vai tarkoitetaanko tällä nuotiota?
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Onpa pyllystä. Ajattelin tässä joku ilta roudata kerttiksen tai pallogrillin Lauttasaaren rantakalliolle ja nauttia siinä muutaman käristeen ja parikymmentä olutta. Ja nyt sitä ei sitten suositella. Onko avotuli avotuli myös grillissä vai tarkoitetaanko tällä nuotiota?


Avotuli on avotuli vaikka ei olis grillissä kun yks hiili. En linkkiä katsonut mutta lukeeko siellä että ei suositella vai kielletty?

edit. vilkasin linkin, erittäin veikeesti on laadittu... Taitaa olla kiellettyä grillata rantakalliollakin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, muotoilu oli mielenkiintoinen. Grillaamista ei suositella ja avotulen teko on kielletty.
Kaikista kielloista huolimatta tuota avotulihärdelliä sekä grillausta näkee ja haistaa varsin runsaasti. Esimerkiksi Suomenlinnassa on lämpiminä päivinä melkoiset grillaustalkoot. Kysehän on vain siitä, ettei jää kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös