Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 003 339
  • 47 191

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko suosituksia aa-kokoisista akuista? Tulisivat digikamerakäyttöön. Vai lieneekö sama mitkä puikot ostan?
Itse akuilla ei ole yhtä paljon merkitystä kuin laturilla. Kannattaa siis sijoittaa erityisesti laturiin (Sony esimerkiksi tekee laadukkaita), AA:t sitten peruslaadukasta vaan suoraan hyllystä. Huonot laturit lataa akut vain vajaiksi hiljalleen ne tappaen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysytty varmaan ennenkin, mutta onko Jatkoajassa nimimerkkejä, joiden takaa löytyy joku julkisuuden henkilö, kuten kiekkoilija ? Petteri Sihvonen on ainut kenet tiedän varmuudella.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Onko suosituksia aa-kokoisista akuista? Tulisivat digikamerakäyttöön. Vai lieneekö sama mitkä puikot ostan?

Osta jotkut laatumerkkiä olevat akut (Energizer, Panasonic, Varta jne) ja jätä Hamat sun muut Biltema-merkit suosiolla rauhaan vaikka houkuttelevan halpoja ovatkin. Ne ovat lyhytikäisiä, kaiken lisäksi niissä on hirvittäviä yksilöllisiä eroja (jopa koossa - toisia akkuja saan omaan digikameraani tunkea puoliväkisin, osa putoaa itsestään akkupesään) ja muuten vaan paskoja. Hyvää ja halpaa ei ole tälläkään saralla olemassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osta jotkut laatumerkkiä olevat akut (Energizer, Panasonic, Varta jne) ja jätä Hamat sun muut Biltema-merkit suosiolla rauhaan vaikka houkuttelevan halpoja ovatkin.

No jaa. Noista Biltema-akuista ja muista halpiksista olen kyllä ihan samaa mieltä mutta itselläni on kokemuksia Haman akuista useamman vuoden ajalta ja ei ole kyllä mitään valittamista. Sen sijaan esim. Vartan akuista loppui mehut aika nopeasti. Paritkin Vartan akut olleet ja molemmat setit on olleet aika köykäisiä esityksiä. Omien kokemusteni perusteella sanoisin että Haman akuissa on hinta-laatusuhde aika kohdallaan.

Mutta kuten joku tuossa ylempänä sanoikin niin suurin ero tulee laturista. Eli siihen kannattaa kyllä panostaa eikä ostaa ihan halvinta.
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Kysytty varmaan ennenkin, mutta onko Jatkoajassa nimimerkkejä, joiden takaa löytyy joku julkisuuden henkilö, kuten kiekkoilija ? Petteri Sihvonen on ainut kenet tiedän varmuudella.

Eiköhän täältä löydä väkeä joka lähtöön. Mutta kai muistat että nimimerkin ja oikean henkilöllisyyden yhdistäminen on Jatkoajan sääntöjen mukaan kiellettyä, joten asiasta keskustelu ei pysty oikein ottamaan tulta alleen.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Osaisikohan joku kertoa, että paljonko suunnilleen tulee maksamaan kahden sormuksen sulattaminen ja niiden valu uudeksi yhdeksi kantasormukseksi?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaisikohan joku kertoa, että paljonko suunnilleen tulee maksamaan kahden sormuksen sulattaminen ja niiden valu uudeksi yhdeksi kantasormukseksi?

Isäukko teetti minulle viime syksynä tuollaisen kantasormuksen ja taisi mainita että rapiat sata euroa jäi maksettavaa. Tähän minun rinkulaan meni tosin kahden sormuksen lisäksi jotain muutakin "romukultaa". En muista yhtään mikä oli se firma mikä sen teki mutta olisikohan ollut jossain Hämeenlinnan lähistöllä?
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Hei antakaapa vinkkiä Jyväskyläläisistä hierontapaikoista. (Ihan urheiluhieronta siis...) Opiskelijahinnat toki ja vieläpä lahjakorttimahdollisuus pitäisi olla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kysytty varmaan ennenkin, mutta onko Jatkoajassa nimimerkkejä, joiden takaa löytyy joku julkisuuden henkilö, kuten kiekkoilija ? Petteri Sihvonen on ainut kenet tiedän varmuudella.
Minä olin paikallislehden katugallupissa vuonna 1987. Ettekstetiedäkukamäoon?!?!?!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olin paikallislehden katugallupissa vuonna 1987. Ettekstetiedäkukamäoon?!?!?!
Ai sä oot just se ?! hehe.
Joo unohdin tosiaan, että eihän sitä nimimerkin takana olevaa henkilöä saa paljastaa, kun foorumilla ollaan. Hyvä niin, koska en kyllä itsekään haluaisi, että joku tuttu tietäisi nimimerkkini ja kävisi bongaamassa näitä jorinoita.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kilometrikorvauksista ja päivärahoista olisi kysyttävää:
Verohallintohan on päättänyt tämän vuoden kilometrikorvauksista ja päivärahoista. Lainaus vero.fi sivulta:
"Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärät ovat:"

Eli onko kyse nimenomaan enimmäismäärästä, jota työnantaja voi laskea alaspäin mielensä mukaan? Vai miten homma menee? Kun nyt km-korvaus vuodelle 2009 on 0,45 euroa/km ja mikäli toinen henkilö kyydissä, korvausten enimmäismäärä 3 senttiä/km. Lisäksi päivärahat: osapäiväraha 16 euroa, kokopäiväraha 35 euroa.

Vero.fi sivuilla puhutaan koko ajan enimmäismääristä, joten onko työnantajalla tosiaan oikeus määrätä itse sopivaksi katsomansa korvaukset, vai onko työntekijällä joku oikeus vaatia noita verohallinnon ilmoittamia summia?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on sellainen käsitys että tuo kilometrikorvaus on työnantajan ja työntekijän sovittavissa mikäli siitä ei ole erikseen työehtosopimuksessa mainittu. Nuo Verohallinnon ilmoittamat korvaukset ovat tosiaan niitä enimmäismääriä jotka verottaja hyväksyy, mutta käsittääkseni työnantajan ei ole pakko tuota enimmäismäärää maksaa.

Itse olen aina laittanut korvaushakemukset tuolla enimmäismäärällä työnantajalle ja läpi on kaikki menneet.

EDIT: Tarkemmin kun vilkaisin niin meillä lukeekin työehtosopimuksessa että työnantajan kuuluu maksaa tuon enimmäismäärän mukaan. Vilkaisepa varsin mitä teidän sopimuksessa lukee.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kilometrikorvauksista ja päivärahoista olisi kysyttävää:
Verohallintohan on päättänyt tämän vuoden kilometrikorvauksista ja päivärahoista. Lainaus vero.fi sivulta:
"Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärät ovat:"

Eli onko kyse nimenomaan enimmäismäärästä, jota työnantaja voi laskea alaspäin mielensä mukaan? Vai miten homma menee? Kun nyt km-korvaus vuodelle 2009 on 0,45 euroa/km ja mikäli toinen henkilö kyydissä, korvausten enimmäismäärä 3 senttiä/km. Lisäksi päivärahat: osapäiväraha 16 euroa, kokopäiväraha 35 euroa.

Vero.fi sivuilla puhutaan koko ajan enimmäismääristä, joten onko työnantajalla tosiaan oikeus määrätä itse sopivaksi katsomansa korvaukset, vai onko työntekijällä joku oikeus vaatia noita verohallinnon ilmoittamia summia?
TES määrää paljonko työnantajan on maksettava vähimmillään. Enimmäismäärä tarkoittaa suurinta summaa, jonka verottaja hyväksyy verottomana kulukorvauksena. Enimmäismäärän ylimenevä osa katsotaan verotettavaksi tuloksi. Toisin sanoen työnantaja ei voi maksaa esimerkiksi satasta päivässä verotonta päivärahaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
TES määrää paljonko työnantajan on maksettava vähimmillään. Enimmäismäärä tarkoittaa suurinta summaa, jonka verottaja hyväksyy verottomana kulukorvauksena. Enimmäismäärän ylimenevä osa katsotaan verotettavaksi tuloksi. Toisin sanoen työnantaja ei voi maksaa esimerkiksi satasta päivässä verotonta päivärahaa.

Habitan johto joutui tämän takia linnaan. Työnantajat varmasti maksaisivat mielellään enemmänkin noita verottomia korvauksia ja vähentäisivät verollisen palkan määrää. Tuo on kuitenkin veropetos.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Työnantajat varmasti maksaisivat mielellään enemmänkin noita verottomia korvauksia ja vähentäisivät verollisen palkan määrää. Tuo on kuitenkin veropetos.
Ilmaisena vinkkinä voin kertoa, ettei työntekijän kannata missään nimessä tuohon suostua, on kokemusta. Suostuin aikoinani ottamaan osan palkastani perusteettomina kulukorvauksina. Asia tuli ilmi firmaan tehdyn verotarkastuksen seurauksena, jolloin verottajalta tuli minulle maksulappu suorittamattomista ennnakonpidätyksistä. Työnantaja tietenkin totesi aikoinaan hoitavansa maksut, jos hommasta jotain perästä kuuluu, mutta asian ollessa ajankohtainen totesi lapussa olevan maksajan paikalla minun nimeni ja pahoitteli tilannetta. Ei sillä tosin olisi ollut millä maksaakaan, ainakaan päivänvalon kestävää rahaa. Emme eronneet ystävinä.

Juristien mukaan homma meni aivan oikein. Ennakonpidätys olisi pitänyt jo aikoinaan pidättää nimenomaan siitä osuudesta, joka minulle maksettiin.

Toisekseen verottomista kulukorvauksista ei tule eläkekertymää, joten se on siltäkin osin työntekijän kannalta epäedullista.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ilmaisena vinkkinä voin kertoa, ettei työntekijän kannata missään nimessä tuohon suostua, on kokemusta.

Totta. Itsekin aikoinaan olin koulun työharjoitteluaikana harjoittelijana firmassa X, joka maksoi ylityöt minulle kilometrikorvauksina, kun en virallisesti palkkaa saanut. Toki tilanne on toinen kun näillä aletaan korvata oikeaa palkkaa.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Olemme fudisporukassa ottaneet tulevat UEFA-cupin karsinnat maineikkaan joukkueemme ensi kauden päätähtäimeksi, ja näin ollen Suomen Cup on välttämätön paha matkalla kohti Eurooppaa. Koska olemme nyt ensimmäistä kertaa ns. pappia kyydissä kyseisen tapahtuman kanssa, joukkueenjohdolle on hieman epäselvää tulevien otteluiden kustannuksista.

Palloliiton Suomen Cup-sivuilla sanotaan seuraavaa:

Miesten Suomen Cup
Otteluiden talous on 50 % -50 %. Yhteiseen talouteen kuuluvia menoja ovat kenttävuokra, erotuomarikulut, järjestysmieskulut, yhteisesti sovitut mainoskulut ja vierailijan matkakulut 0,85 euroa/km. Yhteiseen talouteen kuuluvia tuloja ovat yleisötulot.

Talous jakaantuu kuitenkin kahdella ensimmäisellä kierroksella siten, että joukkueet vastaavat omista kuluistansa ja saavat hyväksensä myös mahdolliset tuotot silloin, kun vierasjoukkueen yhdensuuntainen taulukkomatka on yli 75 km.


Miten tämä nyt pitää tulkita? Ensinnäkin, pitääkö meidän - aikuisten oikeesti - ottelun isäntinä hyvittää Espoosta saapuville vieraille matkakorvaukset? Kuulostaa täysin absurdilta ajatukselta, kun tässä ei kuitenkaan millään miljoonabudjetilla porukkaa pyöritetä? Mitenkäs ottelukulut (kenttä, dumari jne) jaetaan? Tuossa lainaamassani osassahan tuo varmasti sanotaan, mutta itsessäni ei ole niin paljon juristin vikaa, että tuosta ristiviittauksien viidakosta saisin jotain tolkkua.

Jollakin palstalaisella lienee jonkinsortin kokemusta kyseisistä kinkereistä, joten voisiko hän tietoudellaan pelastaa joukkueemme orastavasta ongelmasta?
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita

Meidän UEFA-kannun metsästys ei ole koskaan edennyt Suomen Cupin kolmatta kierrosta pidemmälle. Mutta koskaan emme noilla kierroksilla ole vastustajan kanssa rahasta puhuneet.

Kotijoukkue maksaa tuomarit, vierasjoukkue kulkemisensa. Nuo arvonnat kun alkukierroksilla tehdään vieläpä niin, että kovin pitkiä matkoja ei ole.

Tai no, kerran puhuimme rahastakin. Paikallismatsin jälkeen kun pidimme yhteisen saunaillan. Silloinkin sovittiin, että sauna & bisset maksetaan osallistujilta kerättävällä kolehdilla.

t. hanu
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kotijoukkue maksaa tuomarit, vierasjoukkue kulkemisensa. Nuo arvonnat kun alkukierroksilla tehdään vieläpä niin, että kovin pitkiä matkoja ei ole.
Meneekö kenttävuorokin kokonaisuudessaan isäntien maksettavaksi, vai onko tästäkin päästy yleensä puhumalla sovintoon?
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Tälläinen kysymys tälläerää.

Elikkä, voisiko joku suositella nappikuulokkeita sekä verkkokauppaa josta saisi tilauksen nopeasti? iPodin kuulokkeet rispaantuivat tänään lopullisesti rikki, eli uudet pitäisi ostaa. Hintaa saisi olla 10 - 40e. Eli tuohon haitariin hyviä kuulokkeita etsisin.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ainoa oikea vastaus on Sennheiser CX-300. Juuri mahtuu hintahaarukkaankin.

En tosiaan ole mikään kultakorva, mutta onhan noissa aivan valtaisa ero Applen omiin verrattuna, pysyy korvassa ja musiikki kuulostaa vallan erilaiselle. Ei ole harmittanut päivääkään kun nuo ostin. Toki hi-fi värkit sitten erikseen, saakin ruveta lyömään yhden vapaavalintaisen numeron lisää hintalappuun.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Noita ehdotettuja kuulokkeita "hintavertailin" ja halvin olisi toimituksen kanssa tuo Jimm's PC-storen hinta. Tuo britti sivu houkuttelisi, hintaa 25e, mutta ikäväkyllä luottokorttia en omista. Omiin silmiin ei osunut myöskään mahdollisuutta e-maksulle, tai postiennakolle. Tuo 46e toimituksen kanssa kuullostaa paljolta, muttei kuitenkaan mahdottomalta.

Jimm's-storessa on kuitenkin tuotteen saldo "-3" eli toimitusaika lienee aika kova. Olen todella vähän ollut tekemisissä nettikauppojen kanssa, varsinkin ulkomaisten. Onko siis ylipäätään mahdollista tilata ulkomailta, maksamalla postiennakolla tai e-maksulla? Jos on, niin voisiko joku ystävällinen sielu laittaa linkki sivuun/-hin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös