Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 991 976
  • 12 249

mukava valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuukka Mäntylä
Tänään ajelin töihin Tampereella Lokintaivalta pitkin. Katuhan on yksisuuntainen n. 100 m matkalta Viinikan puolella. Kiellettyyn ajosuuntaan ajavia tuli vastaan kaksi omat liikennesäännöt omaavaa ritaria. Päivittäin näitä älykääpiöitä painelee siinä vähintään kymmenen/päivä. Ensi kerralla en hidasta, enkä väistä.

Asematunnelissa rahtari on ottanut kunnon vauhdit ja painanut läpi heittämällä. Ilmeisesti sekin henkilöautoilijan vika kun ei kunnioiteta työtään tekevää rekkamiestä:http://www.aamulehti.fi/uutiset/kot...n+asematunnelissa+katso+kuvat+ja+video/111940
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toinen fiksu oli myös liikenteessä tänään. Laitoin siis vilkun vasemmalle pysäkiltä lähtiessä ja odotin jotain 3-4 sekuntia että ovet menee kiinni. Joku auto sitten hiljensikin takana, mutta kyllästyi odottamaan sen pari sekuntia ja veti ohi juuri kun olin lähdössä. Kiitoksena soitti vielä torvea. Koittakaa nyt perkele päättää kuinka kauan sitä vilkkua pitää näyttää ettei se ole liikaa tai liian vähän. Tiedän sitten ottaa sekuntikellon mukaan ja ottaa tarkan ajan perkele.

Jos bussi laittaa pysäkiltä lähdön merkiksi vilkun päälle, ainakin itse henkilöautoilijana oletan, että se bussi myös lähtee silloin sieltä pysäkiltä, sillä on ovi jo kiinni jne. Ja pääkaupunkiseudulla asuneena (siellähän bussit eivät väistä ketään eivätkä mitään) myös annan busseille aina tietä vilkun nähtyäni. Mutta tässä kylässä tuo(kin) asia on liikenteessä retuperällä.

Nuoruudenaikainen bussikuskiystäväni Jaska (nimeä ei muutettu) kiroili aikoinaan ihan samaa asiaa.

Ja tuosta alinopeuden ajelemisesta: Muistaako joku, mitä tieliikennelaki sanoo taajama-alueella ohittelemisesta? Sitä ohiteltavaa nimittäin riittäisi, kun nelikaistaisten teiden rakentaminen on ilmeisesti jotenkin vaikeampaa tässä osassa maata? Tokihan ne nyt yrittävät tuossa kuutostien kohdalla...
 
Jos bussi laittaa pysäkiltä lähdön merkiksi vilkun päälle, ainakin itse henkilöautoilijana oletan, että se bussi myös lähtee silloin sieltä pysäkiltä, sillä on ovi jo kiinni jne. Ja pääkaupunkiseudulla asuneena (siellähän bussit eivät väistä ketään eivätkä mitään) myös annan busseille aina tietä vilkun nähtyäni. Mutta tässä kylässä tuo(kin) asia on liikenteessä retuperällä.

Nuoruudenaikainen bussikuskiystäväni Jaska (nimeä ei muutettu) kiroili aikoinaan ihan samaa asiaa.

Ja tuosta alinopeuden ajelemisesta: Muistaako joku, mitä tieliikennelaki sanoo taajama-alueella ohittelemisesta? Sitä ohiteltavaa nimittäin riittäisi, kun nelikaistaisten teiden rakentaminen on ilmeisesti jotenkin vaikeampaa tässä osassa maata? Tokihan ne nyt yrittävät tuossa kuutostien kohdalla...
Niin tuo toimii jossain pääkaupunkiseudulla ja parissa muussa isommassa kaupungissa, missä ihmiset on tottuneet busseihin. Täällä jos lähtee liikkeelle samaan aikaan kun vilkun laittaa niin kohta ei firmalla riittäisi autoja kun jokaisessa olisi kylki rutussa. (ne autot hajoo muutenkin käsiin) Parhaimmat toki ohittaa sieltä vastakkaisen kaistan kautta, viis siitä tuleeko sieltä vastaan joku. Ja sitten se vastaantulija joutuu myös väistämään. Reilu meininki.
Tuosta taajamassa ohittelusta. Taisin mainita että ihmettelen sitä että sitä harrastetaan jos toinen auto ajaa nopeusrajoituksen mukaan, ei siis alinopeutta. Eikä ole edes se nelikaistainen tie (silloinhan siinä ei mitään ongelmaa olekaan) Ja ei, se ei vituta töissä että joku ohittelisi noin, koska sitä sattuu aika harvoin. Paitsi niitä nelikaistaisentien ohituksia. Ajetaan ohi, tullaan sitten siihen eteen hidastelemaan. No huvinsa kullakin.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Onko toi bussin väistämissääntö muuttunut vau muistanko väärin? Hyrylän ja Järvenpään välillä dösät kiilaavat poikkeuksetta eteen pysäkiltä 80 km/h alueella.
Siis mikä on nopeusrajoitus, jonka alueella pysäkiltä poistuvaa bussia on väistettävä? Käytännössä eteen punkevaa linja-autoa on tietysti aina pakko väistää. Olisi kiva vaan olla varma, milloin voi tööttäillä ja näyttää käsimerkkejä.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
En tiedä miten se nyt on laissa määritetty, mutta 60 km/h nopeusrajoituksella bussille pitää antaa esteetön pääsy bussipysäkiltä ja 70 km/h nopeusrajoituksella ei.

Kiitos, ei ole siis muuttunut vuodesta - 82. Mainitsemallani osuudella bussit siis siis puskevat eteen isomman oikeudella. Kerran kokeilin,että tuleeko tosiaan, jos en jarruta. Ja tuli, josta jäi tämä epävarmuus nykysäännöistä.

Hyrylän ja Järvenpään välillä ajetaan kyllä käytännössä kaikilla mahdollisilla väärillä nopeuksilla. Oikeastaan homma alkaa jo siitä kun Tuusulanväylän lopussa 100 km/h muuttuu kasikympiksi ja jatkuu Järvenpään keskustan 40 km/h aluleelle. Yhden sakon jälkeen olen ajellut vain + 10, jolla olen välillä tukkona ja välillä komeasti karussa. Tästä olen tosin tainnut tässä ketjussa joskus kirjoittaakin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Onko toi bussin väistämissääntö muuttunut vau muistanko väärin? Hyrylän ja Järvenpään välillä dösät kiilaavat poikkeuksetta eteen pysäkiltä 80 km/h alueella.

Rantaruotsalaisten valtakunnassa eli osapuilleen Kokkolan ja Pietarsaaren välillä busseilla on ihan omat säännöt. Yleensä, kun pysäkiltä eteen kiilataan, niin sieltä takaa on tulossa kahdeksaakymppiä puutavara-auto 60 tonnin massallaan, joten se hidastaminen ei ole kaikkien helpoin tehtävä.

Selvennöksenä vielä, että Kokkolan ja Pietarsaaren väli on lähes kokonaan 80km/h rajoitettu. Ja tarkoitan nimenomaan tietä, joka menee siellä saaristossa, Öjan ja Luodon kautta.

Rantaruotsalaisille (=Karlebyn seudulla) bussikuskeille nyrkki nokkaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jatketaanpas.

Kotikunnassani Sievissä (5200 asukasta), kolme kolaria yhden päivän aikana. Yleensä menee puoli vuotta noin moneen pellin vääntämiseen, mutta tänään yhtenä päivänä useamman kerran törttöilty. Pahin tapaus tietysti tämä bussin ja pakettiauton kolarointi, josta oli jopa Ilta-Sanomissa juttua.

Talvi yllätti vaihteeksi autoilijat. Miksi me emme koskaan opi?
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Tähän voisi näin yleisesti mainita tästä Suomen liikennelutuurista johon on näillä pitemmillä bändienkatsastus matkoilla tullut tutustuttua. On se nimittäin kumma kun ensin ajellaan matkaa noin 90kmh 100 kmh rajoituksella mutta mutta entäs kun alkaa tämä niin sanottu ohituskaista... Jokaikinen "pommi" edessä kiihtyykin vähintään 120 vauhtiin. Ohita siinä nyt sitten se äsken edellä hitaammin ajanut. Vittu vaan koskee hermoon ja paljon. Siinä kun sitten olet kelannut hieman enemmän vauhtia ohittaaksesi jonkun niin eiköhä tämä vielä juuri käännä autonsa eteen. Ei näin,ei näin. Toissa viikon Jyskylän reissulla meinasi käydä kylmät kun joku sankari veti eteen juuri kun olin melkein rinnalla, onneksi ei tullut vastaan autoa. Ja voin sanoa, kilometrejä on jonkun verran takana, liekkö sit muut palstalaiset törmänneet samaan ilmiöön...
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä miten se nyt on laissa määritetty, mutta 60 km/h nopeusrajoituksella bussille pitää antaa esteetön pääsy bussipysäkiltä ja 70 km/h nopeusrajoituksella ei.
Oman muistikuvani mukaan pysäkiltä lähtevälle bussille pitää antaa tilaa aina taajama-alueella, nopeurajoituksesta riippumatta. Tosin taajamassa tuo nopeusrajoitus on aina maksimissaan tuo 60 km/h joten siinä mielessä olet tuon nopeusrajoituksen suhteen oikeassa.

Mutta siis olennaista ei ole mielestäni nopeusrajoitus vaan se, ollaanko taajamassa vai ei.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Oman muistikuvani mukaan pysäkiltä lähtevälle bussille pitää antaa tilaa aina taajama-alueella, nopeurajoituksesta riippumatta.

Eikös siinä juuri tarkoitetakin bussia joka lähtee pysäkiltä, ei vain koukkaa sen kautta jonon ohi. Väliin vain näkee näitä kivitalonpuolikkaita, jotka tulevat risteyksen yli ja vauhdilla kiilaavat bussipysäkin kautta jonon sekaan.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Eilen oli mielenkiintoinen ilta liikenteessä Oulussa. Ensilumi satoi maahan eikä pakkasia juurikaan ole näkynyt edes näillä korkeuksilla. Eli huomattavan monella oli kesärenkaat alla ja lumisade yllätti monet kesken työpäivän. Autojonot matelivat 20 kilometrin tuntivauhtia ja tiet ruuhakutuivat monin paikoin pahasti. Suurimmat ongelmat muodostivat muutamat mäet, joita Oulunkin teiltä löytyy. Ei kesärenkailla autoilijat päässeet mäkiä ylös ja taakse muodostui pitkät jonot.

Etenkin Aleksanterin kadun päässä oleva Pokkitörmä oli melkoisen hauska paikka seurata liikennettä. Välillä molemmat Tuiran silloille vievät kaistat oli jumissa kun molemmilla kaistoilla autoilijat kesärenkaineen jäivät jumiin. Yksi pakettiauto myöskin liukui pitkän matkaa mäkeä alaspäin. Kaikki oululaiset ja täällä päin liikkuvat tietävät Pokkitörmän liukkauden talviolosuhteissa, joten en ymmärrä miksi näin moni ihminen kesärenkailla yritti mäkeä ylös? Olisi ehkä hieman kannattanut miettiä reittivalintaa uusiksi, kun lunta tuli n. 10 senttiä ja kesärenkaat autossa. Suuremmilta kolareilta Oulussa ilmeisesti selvittiin ensiliukkaista, mutta ihme on jos ei pelti ole rytissyt, sen verran monella oli vielä kesärenkaat autossa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli huomattavan monella oli kesärenkaat alla ja lumisade yllätti monet kesken työpäivän.

Tämän on kai pakko olla sarkasmia?

Jos Oulun korkeudella lokakuun viimeisenä päivänä tuleva lumisade pääsee yllättämään jonkun, niin tämän kannattaa hakeutua hoitoon tai ainakin vaihtaa lääkitystä.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Tämän on kai pakko olla sarkasmia?

Ei se ollut sarkasmia, pelkästään valitettava fakta. Ja tosiaan jos aiemmassa viestissä ihmettelin mäkien kiertämättä jättämistä kesärenkailla, niin voisihan sitä tosiaan ihmetellä miksi ne kesärenkaat yleensä autoissa olivat?
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Väliin vain näkee näitä kivitalonpuolikkaita, jotka tulevat risteyksen yli ja vauhdilla kiilaavat bussipysäkin kautta jonon sekaan.

Ainakin Kaupintien ja Vihdintien (Från Sockenbacka, Pitäjänmäeltä) risteyksessä meininki on usein juuri tuo. Linjat 51 & 54 harrastavat tuota oikein antaumuksella. Toisaalta, kyllä siinä henkilöautotkin tulevat risteyksen ylitse suoraan pysäkille ja vilkku päälle, jos ei ehditty kaasuttaa jonon keulille.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ryhmittyminen risteyksessä

Sinä "#¤"%!% Toyota kuski joka vilkuttelit valoja perääni, opi ryhmittymään oikein liikennevaloristeyksessä vitun pässi!

Jos olet vasemmalle kääntyvien puolella ja itse olen ajamassa suoraan, niin tottakai minä suoraan menevien puolelta ohitan sinut, enkä oleta sinunkin jatkavan suoraan.

Saatana, että tekisi mieli hakata pitkät lyhdyt paskaksi korvaustenkin uhalla tuollaisilta.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös siinä juuri tarkoitetakin bussia joka lähtee pysäkiltä, ei vain koukkaa sen kautta jonon ohi. Väliin vain näkee näitä kivitalonpuolikkaita, jotka tulevat risteyksen yli ja vauhdilla kiilaavat bussipysäkin kautta jonon sekaan.
Olen ymmärtänyt niin, että bussin etuajo-oikeus pysäkiltä lähdettäessä perustuu siihen, että bussilla on kaistaa vaihtaessa taajamassa etuajo-oikeus. Silloin bussi voi siis koukata pysäkin kautta jonon ohi, jos sillä säästää aikaa. Ihan täysin varma tästä en ole, mutta muistelisin sen menevän noin. Ihan hyvä kuitenkin, että bussit pääsevät etenemään vähän muuta liikennettä nopeammin. Eri asia sitten on, jos kyseinen toiminta aiheuttaa vaaratilanteita.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mites tuo autojen väistämisvelvollisuus yhdistetyllä jalka/pyörätiellä kulkevien pyöräilijöitten osalta menee risteyksissä.

Itse olen ymmärtänyt, että auto on aina velvollinen väistämään suojatiellä olevaa pyöräilijää/jalankulkijaa, jos kyse on juurikin em. kaltaisesta kevyen liikenteen väylän ja autotien risteyksestä.

nm. onneksi tulen aina risteyksiin kädet jarruvivuilla, kun autoilijoihin ei koskaan voi luottaa. Kyseinen auto oli siis pysähtyneenä suojatien toiselle puolelle ja kun olin jo suojatiellä, se yritti lähteä liikkeelle ja joutuikin sitten pysähtymään takiani, perästä vielä kuului tööttäilyäkin, eli ilmeisesti autoilijaparka tunsi oikeuksiaan rikotuksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Googleta "pyöräilijä liikenteessä" - löytyy peedeeäffä jossa nuo säännöt on kiteytetty.

Kappasjoo, pyöräilijä rinnastetaankin enemmän autoon kuin jalankulkijaan, itse olen elänyt siinä käsityksessä että tuo riippuu siitä pyöräileekö kevyen liikenteen väylällä vai autotiellä.
No, ko. paikassa on kyllä autolle kolmio, eli auton olisi pitänyt antaa tietä mulle enivei.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Mites tuo autojen väistämisvelvollisuus yhdistetyllä jalka/pyörätiellä kulkevien pyöräilijöitten osalta menee risteyksissä.

Itse olen ymmärtänyt, että auto on aina velvollinen väistämään suojatiellä olevaa pyöräilijää/jalankulkijaa, jos kyse on juurikin em. kaltaisesta kevyen liikenteen väylän ja autotien risteyksestä.

nm. onneksi tulen aina risteyksiin kädet jarruvivuilla, kun autoilijoihin ei koskaan voi luottaa. Kyseinen auto oli siis pysähtyneenä suojatien toiselle puolelle ja kun olin jo suojatiellä, se yritti lähteä liikkeelle ja joutuikin sitten pysähtymään takiani, perästä vielä kuului tööttäilyäkin, eli ilmeisesti autoilijaparka tunsi oikeuksiaan rikotuksi.

Autoilija väistää pyöräilijää, kun hän kääntyy ja tällöin ylittää kevyenliikenteenväylän suojatien. Eli pyöräilijä ajaa suoraan mutta auto kääntyy hänen edestään. Autolija väistää myös silloin, kun hänelle kärkikolmiolla on osoitettu väistämisvelvollisuus. Pyöräilijä väistää suojatiellä, joka ylittää ajoradan jota autot ajavat suoraan. Jos hyppää pois pyörän päältä ja ylittää ajoradan kävellen ovat autot väistämisvelvollisia. Periaatteessa siis se väistää, joka leikkaa suoraan ajavien eteen. Jos molemmat ajavat suoraan, niin pyörä väistää.

Kaikenkaikkiaan monimutkainen ja osassa tilanteita erittäin tulkinnanvarainen sotku. Osa autoilijoista ja pyöräilijöistä ajaa vanhan mallin mukaan, jolloin auto väistää aina suojatiellä kulkevaa. Osa ajaa uuden lain mukaan ja loput sitten miten sattuu. Siksi ajan välillä polkupyörällä ajoradan puolella vaikka vieressä menisikin kevyenliikenteenväylä. Ajoradalla kaikki ajavat samojen sääntöjen mukaan, jolloin liikenteen osapuolten toiminta on ennakoitavissa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
varjo kirjoitti:
Kappasjoo, pyöräilijä rinnastetaankin enemmän autoon kuin jalankulkijaan,
Juu ja nimenomaan se on hyvä pitää mielessä, että käsitettä "pyöräilijä suojatiellä" ei ole olemassakaan. Vähän sama asia kuin koripallonpelaaja kentällä, jossa sattuu olemaan myös lentopalloviivat.

Jos pyöräilijä ajaa risteyksen yli (suojatietä tai ei), niin silloin on melkein normaalit ajoneuvojen väistämissäännöt voimassa. Selkein poikkeus on se, että autoilija ei saa kääntyä suoraan ajavan pyöräilijan eteen. Jos taas pyöräilijä taluttaa pyöräänsä, niin silloin hän onkin jalankulkija, jota pitää suojateillä väistää.

Alle 12 vuotias lapsi saa ajaa jalkakäytävällä, mutta suojatie ei ole jalkakäytävä. Siksi lapsia opastetaankin taluttamaan kadun yli.
Jos olet vasemmalle kääntyvien puolella ja itse olen ajamassa suoraan, niin tottakai minä suoraan menevien puolelta ohitan sinut, enkä oleta sinunkin jatkavan suoraan.
Turggusessa on useita tuollaisia risteyksiä. Yleensä tilanne on seuraavanlainen

- Ryhmittymismerkit puuttuvat
- Risteykseen mahtuu ainakin 2 autoa rinnan
- Risteyksen toisella puolella on katuun maalattu pysäköintipaikat tien oikeaan reunaan ja sinne ei mahdu enää kahta autoa rinnan

Tuossa tapauksessa oikea kaista jatkuu ja vasen kaista päättyy. Vasemmalta kaistalta suoraan ajava tekee virheen ja on ilman muuta väistämisvelvollinen.

Mutta jos tilanne onkin seuraava

- Ryhmittymismerkit puuttuvat
- Risteykseen mahtuu ainakin 2 autoa rinnan
- Risteyksen toisella puolella on autoja pysäköitynä tien oikeaan reunaan, eikä sinne mahdu enää kahta autoa rinnan. Katuun ei ole maalattu mitään.

Tuossa tapauksessa molemmat kaistat jatkuvat. Oikealla kaistalla on este, jonka kiertääkseen oikealla ajavan on vaihdettava kaistaa vasemmalle ja väistettävä kuten muutenkin kaistaa vaihdettaessa. Käytännössä vasemmalla ajava on siis etuajo-oikeutettu ajettaessa tuohon koloon.

Vaikka sääntö on helvetin yksinkertainen, niin uskomattoman vaikea tuo on joillekin tajuta. Noita pahimpia paikkoja on Turussa jo korjattu lisäämällä ryhmittymismerkit. Esim Humalistonkatua ajaessa Puutarhakadun yli aseman suuntaan oli ennen mielenkiinoista. Hämeenkatua Uudenmaankadun yli kohti satamaa sama juttu. Samaten Olavin Krouvin edestä ajaessa Nurmen patsaan ohi Sataman suuntaan oli jännää. 98% autoilijoista ajoi noissa päin vittua. Nykyään nuo on selkeytetty, eli vain yhdeltä kaistalta sallittu suoraan ajo.

Jos joku haluaa Turussa mennä kokeilemaan tuota sääntöä, niin suosittelen ajamaan Rauhankatua eestaas. Puisto- ja Koulukadun ylityksissä löytyy 100-varmasti vasemmalta suoraan ajavia.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, itse päädyn moittimaan Ventoniemen bussifirmaa, joka vastaa kireään kilpailutilanteeseen ajamalla kirjaimellisesti tuli perseessä.

Näin ainakin tänä aamuna valtatie kolmella.

Täältä tähän
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös