Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 978 350
  • 47 170

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Sen ainoan kerran kun tilasin soittoäänen, niin kävi näin:

Elisan sivuilta tilasin Lostin lopputekstien soittoäänen. Palveluviestistä yhdistin sen WAP:iin, jossa käskettiin ladata se. Aloitin lataamisen, mutta mitään ei tapahtunut. Siinä ohjeistettiin, että jos mitään ei tapahdu, niin paina alla olevasta linkistä. Niin tein, jolloin arvatenkin soittoäänen linkki tuli näkyviin. Valikosta tallensin sen suosikkeihin

Nyt kun menen suosikkeihin ja ja avaan sen, niin kännykkä ohjaa sen WAP:iin, jossa kerrotaan, että sisältö on ladattu.

Kysyisinkin nyt, että tietääkö kukaan mihin se on sen ladannut? Ei mihinkään äänivalintoihin, ei soittoääniin, mistään en sitä löytänyt.

Taitaapi olla rahastusta koko paska.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En tiedä ulkoavaruudesta ja planeettojen pyörimisestä suuhtessa aurinkoon juurikaan mitään, mutta eräs kysymys pamahti mieleeni yhtenä unettomana yönä. Voiko olla mahdollista että aurinkoa kiertää planeetta juuri päinvastaisella puolella kuin maapallo? Jos kierto suunta ja nopeus olisi sama kuin maapallolla niin oltaisiko sitä voitu havaita auringon takaa?
 

KooPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En tiedä ulkoavaruudesta ja planeettojen pyörimisestä suuhtessa aurinkoon juurikaan mitään, mutta eräs kysymys pamahti mieleeni yhtenä unettomana yönä. Voiko olla mahdollista että aurinkoa kiertää planeetta juuri päinvastaisella puolella kuin maapallo? Jos kierto suunta ja nopeus olisi sama kuin maapallolla niin oltaisiko sitä voitu havaita auringon takaa?
Kyllä tällainen planeetta olisi varmasti havaittu, sillä tämän planeetan painovoima kuitenkin vaikuttaisi muiden auringon kiertolaisten ratoihin.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Mahtaako joku muistaa reilut viisi vuotta sitten tulleen kolmiosaisen dokumenttisarjan Hitler vs. Stalin. Tuli ykköseltä. Siinä siis käytiin ko. herrojen 40-luvulla tapahtunutta yhteenottoa läpi ja mielestäni se oli yksi parhaista dokkareista aiheesta. Nauhoitin sen aikanaan VHS:lle, joka ei nyt jostain syystä toimi yhtään.

Lähinnä kiinnostaisi, että oliko tuo Hitler vs. Stalin sen alkuperäinen nimi ja löytyisikö sitä jostain DVD:nä (tai warettamalla).
Vastaan nyt itse itselleni ja suosittelen samalla muille aiheesta kiinnostuneille, CDON.comista löytyy tuo dokkari, 3 disciä hintaan 16,95e.

https://www.cdon.com/product.phtml?prod=648752
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Mikä/mitä on rökäle? Tuttu sanasta rökäletappio, mutta mitä tuo rökäle tarkoittaa?

Tulipa vaan mieleen, että ei rökäleellä voisi olla mitään tekemistä rökittää -sanan kanssa? Vai onko niin, että rökittää juontaa juurensa tuosta rökäletappion tuottamisesta? Kumpi oli ensin, muna vai kana?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tänään pitäisi lähteä junalla takaisin Leviltä (Kolarista) Stadiin mutta lippuja ei löydy mistään. Kyseessä kaksi autoa ja niihin kuuluvat kaksi makuuhyttiä. VR:n asiakaspalvelu osaa vain sanoa, että liput on löydettävä. Mitään uusia ei kuulemma voi tulostella. Miten vitussa tämä on mahdollista? Onko jollain kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja miten siitä selvitään ostamatta uusia flaboja? Ajaminen Stadiin EI ole vaihtoehto. Juna lähtee 16:06 eli kusi rupeaa pikkuhiljaa olemaan sukassa. Kiitos ja anteeksi.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Tulipa vaan mieleen, että ei rökäleellä voisi olla mitään tekemistä rökittää -sanan kanssa?

Tässä voisi olla järkeä, sillä sana "rökittää" tulee ruotsin sanasta "rygg" (selkä), joka vanhemmalla ruotsin kielellä oli "rögg". "Antaa selkään"/"saada selkään" on "ge på ryggen"/"få på ryggen".
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Olympuksen 790 SW-mallin kamerassa paristo on ilmeisesti laitettu sisään väärinpäin, eikä se tahdo lähteä sieltä pois. Mitäkähän kannattaisi tehdä? Ohjekirjassa sanotaan, että paristoa ei saa ottaa väkisin pois kamerasta. Mutta kun kysyin Olympuksen kotisivujen kautta asiaa, sieltä vastattiin vain, että paristo on pakko ottaa väkisin pois. Tiedä sitten miten pitäisi toimia. Liekkö jälleenmyyntiliikkeissä saavat sen pois, vai pitääkö se itse vain runtata sieltä ulos?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Mistähän hitosta löytyisi Plåsterts Pirat tv:n jouluaaton jakson tekstitettynä suomeksi. Silloin kun se tuli muutama vuosi sitten töllöstä katsoin 23 ensimmäistä jaksoa, mutta viimeinen unohtui. Siitä saakka olen yrittänyt sitä aina silloin tällöin löytää netista, mutta turhaan. Joskohan kaikkitietävä Jatkoaika antaisi minulle vastauksen tähän. Huutava vääryyys.

Yritetään tätä nyt vielä kerran. Onko tosiaan niin, ettei jatkoajasta tosiaankaan saa vastausta kaikkiin kysymyksiin.

Toinenkin kysymys nyt olisi. Joulupukki toi minulle perkolaattorikeittimen, mutta kunnon kahvia en itse osaa sillä tehdä, koska siinä ei ole kuppimittoja vain desimitat. Eli tavallisella kahvinkeittimellä oli vesi/kahvi suhde 3 kuppia vettä/2 mitallista suodatinkahvia, niin paljonkos minun pitää laittaa pannukahvia perkolaattoriini, kun vettä on 6 desiä, jotta tulis saman vahvuista sumppia?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Millä tekniikalla peltipoliisit, eli tienvarsikamerat, mittaavat auton nopeuden?
Osassa paikoissa ainakin on upotettu asvalttiin ne anturit, jotka nopeuden mittaavat. Välin kun ajaa liian nopeasti, niin kamera räpsähtää.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tietsikan näyttö

Matemaattista pohdintaa hiukan jollekin. Omistan normaalisuhteisen 17" littunäytön tietokoneessani ja kun nykyään nuo ovat usein laajakuvasuhteessa, niin kysymys kuuluukin mikä tuumakoko pitää ostaa että uusi näyttö olisi vähintään yhtä korkea kuin nykyinen?

Loppuun vielä voi suositella jotain edullista isompaa näyttöä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Toinenkin kysymys nyt olisi. Joulupukki toi minulle perkolaattorikeittimen, mutta kunnon kahvia en itse osaa sillä tehdä, koska siinä ei ole kuppimittoja vain desimitat. Eli tavallisella kahvinkeittimellä oli vesi/kahvi suhde 3 kuppia vettä/2 mitallista suodatinkahvia, niin paljonkos minun pitää laittaa pannukahvia perkolaattoriini, kun vettä on 6 desiä, jotta tulis saman vahvuista sumppia?

Pauligin paketissa puhutaan mitta/1,25dl eli oisiko 1,25 dl sitten kupillinen? vaiko tuplana?

Siitä vaan sitten kokeilemaan ja ihmettelemään, itsehän en kahvia juo, joten olen autuaan tietämätön muusta kuin siitä mitä tekstinä lukee.
 

Sarme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Matemaattista pohdintaa hiukan jollekin. Omistan normaalisuhteisen 17" littunäytön tietokoneessani ja kun nykyään nuo ovat usein laajakuvasuhteessa, niin kysymys kuuluukin mikä tuumakoko pitää ostaa että uusi näyttö olisi vähintään yhtä korkea kuin nykyinen?
Oma duuninäyttö vaihdettiin juuri. Sanoivat että saamani 20" laajakuva on korkeudeltaan sama kuin kuin vanha 17" 4:3-näyttöni. Ja samankorkuiselta tämä vaikuttaakin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysymys HKL.n matkakortista.
Kautta on ladattu, ja sen viimeinen päivä on tänään. Kelpaako matkakortti vielä illalla kahdentoista jälkeen lähtevillä linjoilla, ennen yöbusseja siis? Pitkään olen tota miettinyt.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Kysymys HKL.n matkakortista.
Kautta on ladattu, ja sen viimeinen päivä on tänään. Kelpaako matkakortti vielä illalla kahdentoista jälkeen lähtevillä linjoilla, ennen yöbusseja siis? Pitkään olen tota miettinyt.

Aika outoa olisi, jos kortti kelpaisi. Jos vuoro lähtee 23.59, silloin lippu toki kelpaa.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Kyselläänpä, etten amatöörinä tapa/myrkytä itseäni, mikä saattaa olla hyvinkin mahdollista. Eli, meikäläisellä on pieni dilemma kämpässä pikkukärpästen kanssa. Niitä pyörii lauma keittiössä ja aattelin, että myrkytän ne niin päästään niistä kerralla eroon. Toimiiko homma ihan vaan niin että ikkunat kiinni, kämppä mahdollisimman tiiviiksi, myrkyt sisään ja ollaan jokunen tunti poissa kotoa? Kotiin tullessa sitten tuuletus ja that's it?

nimim. Varmuuden vuoksi
 

Mr.Big

Jäsen
Aika outoa olisi, jos kortti kelpaisi. Jos vuoro lähtee 23.59, silloin lippu toki kelpaa.

Ei tämä minusta outoa ole. Esim Pariisin metrossa matkustusvuorokausi vaihtui jotain neljän-viiden paikkeilla (en ihan tarkkaan muista). Eli silloin kun siellä oli jonkun lainen tauko. Kokemusta on, miten päivälippu tuhotaan tulemalla kertaveto kolmen jälkeen yöllä. Ei sitten kelvannut päivällä ollenkaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma duuninäyttö vaihdettiin juuri. Sanoivat että saamani 20" laajakuva on korkeudeltaan sama kuin kuin vanha 17" 4:3-näyttöni. Ja samankorkuiselta tämä vaikuttaakin.

Jos vanha näyttö on 17 tuumaa kuvasuhteella 4/3 ja uusi on kuvasuhteella 16/9 pitää uuden näytön halkaisijan olla 20,81 tuumaa jotta korkeus olisi sama 10,2 tuumaa kuin alkuperäisessä.

4/3 töllössä korkeuden suhde halkaisijaan on 0,6 ja 16/9 mallissa se on 0,49.

Laskin itse, joten voi tarkastaa jos huvittaa.

suhde1=9/sqrt(16^2+9^2)=9/18,36=0,49
suhde2=3/sqrt(4^2+3^2)=3/5=0,6
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös