"Neekeri"-sanan käyttö

  • 57 060
  • 384

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Auringon ottaminen on arsenaalista. Ketä oikeasti jaksaa kiinnostaa hikisenä makaaminen? Ihme pelleilyä. Ulkona puuhastellessa ruskettuminen on taas asia erikseen, sellaista minäkin harrastan toisinaan, ellen löydä varjoa. Enkä tarkoita nyt Jatkoajan nimimerkkiä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
finnishninja kirjoitti:
Ihonväri ei muuta sitä, että ihminen tarvitsee auringosta saatavia vitamiinejä.

Tämä on muuten käsittääkseni pääasiallinen syy siihen miksi ylipäänsä on olemassa myös vaaleaihoisia ihmisiä. Eli kun ihminen lähti alkukodistaan Afrikasta pikkuhiljaa valumaan kohti pohjoisia seutuja, joissa aurinko ei ihan samaan sävyyn porota, niin ihmisiä alkoi vaivata d-vitamiinin puute. Luontoäiti korjasi asian ystävänsä evoluution avulla siten, että vaaleaihoisuudesta tuli pohjoisessa eloonjäämiskamppailun kannalta etu, sillä vaalea iho tuottaa mustaa helpommin d-vitamiinia vähästä auringon valosta. Tästä syystähän esimerkiksi neuvolassa annetaan tummille lapsille isommat suositukset talvisin nautittavan d-vitamiinin määrästä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
scholl kirjoitti:

Kyllä ja ei. Jos tummaihoinen asuu ja elää maassa, jossa aurinko helottaa 366 päivää vuodessa, niin ei hän tarvitse mitään aurinkorasvoja. Hän myös yleensä suojautuu enemmän auringolta, sen sijaan että pyrkii tankkaamaan sitä talvea varten.
Jos taas tummaihoinen asuu esim. täällä pohjolassa, hän saattaa hyvinkin käyttää aurinkorasvaa, varsinkin kun on lapsista kysymys, jotka yleensä painavat heti ensimmäisellä uimareissulla koko päivän rantahietikolla.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lapster kirjoitti:

Ja tietystikkin neekerittärestä käytettäköön nimitystä yön Siiri. Tai pimeyden ruhtinatar, miten vaan.

Mutta missä vaiheessa tietyt nimitykset muuttuvat haukkumasanoiksi. Esim. neekeri oli aikoinaan vallan yleinen ja normi sana yön kansalaisista mutta nykyään neekeriä ei saa sanoa neekeriksi. Miksi ja milloin tämä muutos tapahtui
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
1Timer kirjoitti:
Kylla kavereilla on taas hauskaa kun jaan naita nakemyksia kotimaastani.

"You see, back in Ukraine, we dont have blacks"
Sinulla on hiukan erikoinen suhtautuminen Suomeen. En sano tätä ilkeillen, mutta tulee väkisin mieleeni, että juuresi taitavat olla pahasti hukassa, kun toisessa yhteydessä kehut ja toisessa taas suhtaudut ylimielisesti Suomeen ja suomalaisiin. Vai onko kyse vain siitä, ettet yksinkertaisesti sulata muiden mielipiteitä, sitä, että meillä junteillakin on ajatuksemme asioista?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
KingNothing kirjoitti:
mutta nykyään neekeriä ei saa sanoa neekeriksi. Miksi ja milloin tämä muutos tapahtui

Silloin, kun veli valkoinen päätti yrittää piirtää veteen viivan, milloin se on soveliasta ja milloin ei. Itse nimen kohteelta ei kysytty missään vaiheessa mielipidettä, niin kuin ei nytkään, päätetään vaan miten asia on, tai ei ole.

Voisin verrata tätä hieman Ruotsinlippu juttuun. Täällä kun on tavallinen sanonta, ettei saisi enää edes ripustaa lippua parvekkeelle, koska muussa tapauksessa naapuri syyttää rasistiksi. Myöskin tämä asia on lähtöisin vain ja ainoastaan veli valkoiselta, nokikepin kohauttaessa huvittuneena olkapäitään.

Toinen syy siihen aikojen muuttuminen. Ennen pystyi nimittämään kaikkia eri tuotteita miten haluttiin. Esim. neekiripusujen kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmia, kun Suomesta löytyi vain valko-ihoisia ihmisiä. Toista on tänä päivänä, kun eri kulttuureissa syntyneitä ja kasvaneita löytyy joka paikkakkunnalta ja osaavat vielä kielenkin. Silloin täytyy hieman punnita, mikä on soveliasta ja mikä ei. Ja varsinkin mikä oli ennen ok, mutta tänään ei.

Omasta mielestäni tämä on ylimenokausi. Meidän lapsillamme ei ole luultavasti tämän kanssa mitään ongelmia. Vai pitäisikö sanoa lapsenlapsilla...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
sampio kirjoitti:
Sinulla on hiukan erikoinen suhtautuminen Suomeen. En sano tätä ilkeillen, mutta tulee väkisin mieleeni, että juuresi taitavat olla pahasti hukassa, kun toisessa yhteydessä kehut ja toisessa taas suhtaudut ylimielisesti Suomeen ja suomalaisiin. Vai onko kyse vain siitä, ettet yksinkertaisesti sulata muiden mielipiteitä, sitä, että meillä junteillakin on ajatuksemme asioista?


Ei. Toi "Ukraine" on vaan sisapiiri-tsoukki eika sita olis ehka pitanyt tahan laittaa. Kylla kaikilla on taalla tiedossa, etta olen suomalainen. Tai etta juuret on Suomessa. Siella en ole asunut reiluun 10 vuoteen ja puolet suvusta on ei-suomalaisia.

Mulla on kieltamatta hieman vaikeuksia "olla taalla" (siis Jatkoajassa), silla taalla on kaikenlainen tsoukkailu ja "ohipuhuminen" kiellettya. Varsin jaykka mesta verrattuna siihen keskustelupalstaan, jossa olin ennen vajaan 30.000 viestin verran. Pidan kuitenkin toisaalta Jatkoajan asiallisuudesta (hyvista keskusteluista), mutta kun on pelleksi syntynyt, niin joskus on vaikea olla tarpeeksi asiallinen. Niin siis nytkin tuon Ukrainan kanssa. Sisapiirivitsit ei toimi ikina ilman sisapiiria. Mun moka.

Hymyilyttaa kuitenkin joidenkin suomalaisten punaniskojen suhtautuminen erinakoisiin ihmisiin. Mustia kohdellaan ja heista puhutaan kun avaruusolioista. Se on minusta huvittavaa. Ja toki sen tuon myos esille. Mitaan vahattelya siina ei ole kotimaatani kohtaan. Se ei edes siihen liity. Minusta hyva "saanto" tohon neekeri/musta ym vaantoon on: sano neekeri tai musta, mutta kun jotain neekeriksi kutsut, niin sun pitais pystya hanta neekeriksi kutsumaan myos hanen naaman edessa. Ei tulis mieleenkaan kutsua ketaan niggaksi taalla, jollen heita tunne. On mulla kuitenkin kavereita, jotka kutsuvat itseaankin niggaksi eika he pahaksi pane, jos joku valkonen kaukaa pohjoisesta heita samaksi kutsuu. Naa on kuitankin kahdensuuntaisia juttuja: sina ja se toinen. Loukata ei siis kannata yhtaan ketaan nailla jutuilla. Se on minusta aikalailla turhaa.
 

scholl

Jäsen
finnishninja kirjoitti:
Kyllä ja ei. Jos tummaihoinen asuu ja elää maassa, jossa aurinko helottaa 366 päivää vuodessa, niin ei hän tarvitse mitään aurinkorasvoja. Hän myös yleensä suojautuu enemmän auringolta, sen sijaan että pyrkii tankkaamaan sitä talvea varten.
Jos taas tummaihoinen asuu esim. täällä pohjolassa, hän saattaa hyvinkin käyttää aurinkorasvaa, varsinkin kun on lapsista kysymys, jotka yleensä painavat heti ensimmäisellä uimareissulla koko päivän rantahietikolla.

En tarkoittanut aurinkorasvaa, vaan sitä, että kukaan muu kuin suomalainen ei ole niin perverssi, että makaisi maassa, eikä aurinkotuolissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
1Timer kirjoitti:
Ei. Toi "Ukraine" on vaan sisapiiri-tsoukki eika sita olis ehka pitanyt tahan laittaa. Kylla kaikilla on taalla tiedossa, etta olen suomalainen. Tai etta juuret on Suomessa. Siella en ole asunut reiluun 10 vuoteen ja puolet suvusta on ei-suomalaisia.
Ok. Sisäpiirijutut ovat kieltämättä hiukan vaikeita ulkopuolisille. Mutta kuten kirjoitin, en halunnut aukoa päätäni (tällä kertaa) muuten vain.

1Timer kirjoitti:
Mulla on kieltamatta hieman vaikeuksia "olla taalla" (siis Jatkoajassa), silla taalla on kaikenlainen tsoukkailu ja "ohipuhuminen" kiellettya. Varsin jaykka mesta verrattuna siihen keskustelupalstaan, jossa olin ennen vajaan 30.000 viestin verran. Pidan kuitenkin toisaalta Jatkoajan asiallisuudesta (hyvista keskusteluista), mutta kun on pelleksi syntynyt, niin joskus on vaikea olla tarpeeksi asiallinen.
Kyllä täälläkin voi läppää heittää, jos vain on varma, että kohde ymmärtää sen huumoriksi. Tässä tapauksessa ongelma olin minä, koska käsitin juttusi väärin. Olen itsekin aukonut täällä päätäni huumorimielessä, mutta vähentänyt sitä, koska kaikille ei vain juttuni aukene, ja puuttuuhan tällaisessa ympäristössä yksi tärkeä elementti, eli omat eleet täysin, joilla voi määritellä sanottavansa huumoriksi. Asiallisuus puolestaan vaatii säännöt ja kurin, eikä minulla itselläni ole niitä vastaan mitään, vaikka touhu olisikin hiukan kuivempaa silloin. Toisaalta suurimmalla osalla meistä jutut olisivat todennäköisesti niin huonoja, että ihan hyväkin, ettei anneta kaikkien kukkien kukkia...

1Timer kirjoitti:
Hymyilyttaa kuitenkin joidenkin suomalaisten punaniskojen suhtautuminen erinakoisiin ihmisiin. Mustia kohdellaan ja heista puhutaan kun avaruusolioista. Se on minusta huvittavaa. Ja toki sen tuon myos esille.
Tästä olen samaa mieltä, tosin luulen, ettei ongelma ole vain suomalaiskansallinen, vaan yhtä yleinen muidenkin maiden syrjäseuduilla/syrjääntyneiden keskuudessa.

1Timer kirjoitti:
Minusta hyva "saanto" tohon neekeri/musta ym vaantoon on: sano neekeri tai musta, mutta kun jotain neekeriksi kutsut, niin sun pitais pystya hanta neekeriksi kutsumaan myos hanen naaman edessa. Ei tulis mieleenkaan kutsua ketaan niggaksi taalla, jollen heita tunne. On mulla kuitenkin kavereita, jotka kutsuvat itseaankin niggaksi eika he pahaksi pane, jos joku valkonen kaukaa pohjoisesta heita samaksi kutsuu. Naa on kuitankin kahdensuuntaisia juttuja: sina ja se toinen. Loukata ei siis kannata yhtaan ketaan nailla jutuilla. Se on minusta aikalailla turhaa.
Neekeri ja nigga -jutut ovat omalla kohdallani täysin vitsin heittoa, silloin harvoin kun noita sanoja käytän. Ja kuten tuolla aikaisemmin kerroinkin, en käyttäisi niitä kasvokkain ennenkuin tuntisin tumman tyypin riittävän hyvin. En halua kuitenkaan loukata jengiä tieten tahtoen.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
finnishninja kirjoitti:
Toinen syy siihen aikojen muuttuminen. Ennen pystyi nimittämään kaikkia eri tuotteita miten haluttiin. Esim. neekiripusujen kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmia, kun Suomesta löytyi vain valko-ihoisia ihmisiä. Toista on tänä päivänä, kun eri kulttuureissa syntyneitä ja kasvaneita löytyy joka paikkakkunnalta ja osaavat vielä kielenkin. Silloin täytyy hieman punnita, mikä on soveliasta ja mikä ei. Ja varsinkin mikä oli ennen ok, mutta tänään ei.

Omasta mielestäni tämä on ylimenokausi. Meidän lapsillamme ei ole luultavasti tämän kanssa mitään ongelmia. Vai pitäisikö sanoa lapsenlapsilla...
Näin kai se juuri on. Ajat muuttuu ja sitämyötä suomalainen sana 'neekeri', joka aiemmin oli täysin ok niin nyt kalahtaa monen korvaan ja tulevaisuudessa vielä enemmän.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä kuusi vuotta vanha äänestys on yhä ajankohtainen?

Minusta neekeri- sana on sopiva, jos valkoisista käytettäisiin sanaa blankku. Blondi- sana on varattu muuhun tarkoitukseen ja albus-, album-, alba- sanoista on vaikea keksiä uutta muotoa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mielestäni neekeri-sana on hieman rasistinen. Ehkä meistä suomalaisista se ei tunnu kovin pahalta, mutta mustaihoisista se voi tuntua pahalta. Ihan samalla tavalla eskimo-sana on rasistinen. Ja eskimothan itse haluavat käytettävän heistä nimitystä inuiitti.
 

Cube

Jäsen
Vaihtoehdot ovat aika surkeat. "Neekeri"-sana on mielestäni kyllä rasistinen, mutta ei siitä helvetti sentään mitään sakkoja pitäisi antaa. Puhukoot jokainen ihan miten haluavat. Jos sanaa kuitenkin käyttää, niin minulle on turha tulla selittämään siitä miten ei ole rasisti, koska kaikki tietävät varmasti vallan hyvin, että musta- ja tummaihoiset kokevat tuon sanan loukkaavaksi. Ja se on heidän oikeutensa tuntea näin - ei meidän valkoisten.

Tosin en tiedä voiko rasismista tässä yhteydessä puhua. Mielestäni ehkä vähän turhaa ja tuo termi on muutenkin ylikäytetty. Sen sijaan voisi sanoa, että "neekeri"-sanan käyttäminen osoittaa selvää kunnioituksen puutetta mustia kohtaan. Mutta tosiaan, käyttäkööt itse kukin sitä, jos siltä tuntuu.

EDIT: Äänestin siis sitä "hieman rasistinen" -kohtaa, koska nuo sakkopuheet menivät aika överiksi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan samalla tavalla eskimo-sana on rasistinen. Ja eskimothan itse haluavat käytettävän heistä nimitystä inuiitti.

Jos asia on näin niin ihmetyttää, miksei Valiota ole käsketty muuttamaan Eskimo-puikkojen nimeä?

Neekeri-sana ei ole sen rasistisempi kuin mikään mukaan sana. Neekeri-sanasta tulee rasistinen, jos sitä käytetään rasistisessa merkityksessä. Vitun neekeri on ihan yhtä rasistinen kuin vitun afroamerikkalainen tai vitun eskimo on ihan yhtä rasistinen kuin vitun inuiitti.
 

scholl

Jäsen
Siis tuossa ei ole nyt oikeaa vaihtoehtoa.
Neekeri ei ole rasistinen, nekru voi olla loukkaava.

Itse en kyllä sanaa käytä, vaikka tunnenkin monta, jotka käyttävät, mutta puolustan toki sitä sanaa, koska siinä ei ole mitään pahaa.

Eli hyvä sana, jonka maine on yritetty pilata. En silti oikein ole koskaan juurikaan sitä käyttänyt. Osittain se tietysti johtuu siitä, että puhekielessä voi olla kyllä ihan omia ilmauksia kuten esim. mutukki, jota tulee käytettyä ystävien seurassa. Ei tarvitse mitään virallisia termejä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Jos asia on näin niin ihmetyttää, miksei Valiota ole käsketty muuttamaan Eskimo-puikkojen nimeä?

Kyllähän se näin on. Ainakin näin olen asiasta kuullut puhuttavan. Tätä ei ehkä vain yleisesti niin hyvin tiedosteta, mutta eskimot ottavat eskimo-nimityksen loukkauksena, kun se tarkoittaa raa'an lihan syöjää. Mitä mieltä itse olisit jos sinua nimitettäisiin raa'an lihan syöjäksi?

Voi olla että puhun sitä täyttä itseään, mutta ainakin historian tunneilla näin minulle opetettiin.

Ehkä tätä ei todella vain tiedosteta yleisesti? Ja rasistivastaisissaliikkeissä ei älytä kiinnittää huomiota tällaiseen ja siitä ei nouse kohua ja Valion ei tarvitse myöskään poistaa Eskimo-nimitystä?

No joo, mielestäni Neekerinpusu- nimitystäkään ei olisi tarvinnut poistaa.

Mutta herää kysymys, kuinka paljon meitä valkoihoisia ihmisiä herjataan tummaihoisten ihmisten joukossa? Entä onko meistä valkoihoisista ihmisistä olemassa mitään neekeri-tyylistä haukkumasanaa?
 
Viimeksi muokattu:

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Neekeri-sana ei ole sen rasistisempi kuin mikään mukaan sana. Neekeri-sanasta tulee rasistinen, jos sitä käytetään rasistisessa merkityksessä. Vitun neekeri on ihan yhtä rasistinen kuin vitun afroamerikkalainen tai vitun eskimo on ihan yhtä rasistinen kuin vitun inuiitti.

Tasan näin. Onkin kiellettävä kaikki kirosanat! Mitä niillä muka tekee? Tuottavat tai välittävät vain pahaa mieltä, mokomat.
 

Konnari19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokainen sana voi olla rasistinen se, että käytetäänkö sanaa luokkaamis tarkoituksesta riippuu kokonaan siitä mitä sanalla tehdään. Esim. "Meidän luokalla on yks neekeri ja se heittää tosi hyviä läppiä ja on muutenkin todella mukava ja fiksu kaveri." Tässä lauseessa sana neekeri ei ole millään lailla luokkaava.

Itse olen täysin sitä mieltä, että neekeri on sana missä muukin.

Toinen esimerkkisana voisi olla Suomalainen. Joku voi käyttää sitä luokkaavassa tarkoituksessa ja sanoo vaikka "Suomalaiset ovat juoppoja" tai "toi Suomalainen kävelee tyhmän näköisesti. Minäpä luokkaannun tästä, koska olen Suomalainen ja koen, että minäkin kävelen tyhmästi ja olen juoppo. Samalla tavalla kuin Neekeri sanalla käytetään ivallisessa, luokkaavassa, negetiivisessa mielessä. "toi neekeri kävelee tyhmästi tai neekerit ovat raiskareita" he luokkaantuvat yhtälain tästä niinkuin minäkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikki riippuu tavasta käyttää sanaa. Jos sanotaan esim. että "V**un neekeri", on ilmaisu rasistinen. Mutta itsessään sana neekeri ei ole mielestäni rasistinen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kohta 8-kymppinen isäni käyttää neekereistä pääasiassa nimitystä neekeri. Hän ei näin tehdessään taatusti liitä ilmaisuun mitään negatiivisia arvoja tai mielikuvia sen enempää yksilöä kuin rotua koskien. Isäukon nuoruudessa oikein tummahipiäistä sai julkisesti kutsua neekeriksi ihan asiallisissakin yhteyksissä.

Lähipiiri on koettanut vihjata ilmaisun sopimattomuudesta nykyaikana, mutta laihoin tuloksin. "No kun se on neekeri kumminkin, ei se siitä vähemmän neekeriksi muutu vaikka miten nimittelisi".

Ihan sopuisaan sävyyn ukko neekereistään aina puhuukin. Viime yu-kisoissakin satasen välierät olivat kuulemma odotetusti neekerivoittoiset. Heittopaikoilta neekeri on harvinainen näky vaikka keihään käsittelyn pitäisi ainakin Afrikan neekereillä olla verissä...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä tätä ei todella vain tiedosteta yleisesti? Ja rasistivastaisissaliikkeissä ei älytä kiinnittää huomiota tällaiseen ja siitä ei nouse kohua ja Valion ei tarvitse myöskään poistaa Eskimo-nimitystä?

Johtuu varmaan pitkälti siitä, että esimerkiksi Suomessa ei kaiketi ole inuiitti-vähemmistöä. Tällöin ei ole mitään väestöryhmää, joka nostaisi asiasta suuren haloon.

Jo Studio Julmahuvissahan tämä Eskimo-puikkojen epäkohta otettiin aikanaan esiin.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Nykyään taitaa olla. Eihän enää myydä neekerinsuukkojakaan, ei pitkään aikaan ole myyty.

Kieli ja yhteiskunta elää... varsinainen latteus, mutta totta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös