Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 979 438
  • 47 171

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Faijan pari vuotta vanha Sonyn digivideokamera levisi ja huollossa syyksi paljastui se, että laitteen sisällä oli auennut ruuveja, jotka olivat vahingoittaneet kameran koneistoa sen sisällä ajelehtiessaan. Korjaus maksaa yli kaksisataa euroa. Takuu on umpeutunut. Mikä virhevastuun tulkinnan käytäntö mahtaa olla, voisiko mennä sen piikkiin?

Tuolta pisti silmään ainakin kohta, joka voisi olla vapauttamatta myyjää virhevastuusta. Ainakin perstuntumalta kameran pitäisi kestää kauemmin kuin pari vuotta:


Tavara ei vastaa kestävyydeltään tai muuten sitä, mitä kuluttaja yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Faijan pari vuotta vanha Sonyn digivideokamera levisi ja huollossa syyksi paljastui se, että laitteen sisällä oli auennut ruuveja, jotka olivat vahingoittaneet kameran koneistoa sen sisällä ajelehtiessaan. Korjaus maksaa yli kaksisataa euroa. Takuu on umpeutunut. Mikä virhevastuun tulkinnan käytäntö mahtaa olla, voisiko mennä sen piikkiin?

Henkilökohtaisesti sanoisin, että menee.

Se, että koneistossa irtoaa oletettavasti ilman pudottamisia, itse räpeltämisiä ja ns. normaalikäytössä ruuveja, jotka vahingoittavat kameraa täytyy olla valmistusvirhe, eli toisin sanoen tavara oli virheellinen jo ennen ns. vaaranvastuun siirtymistä. (KSL 5:15 §)

Lisäksi ainakin minusta voi kuluttaja olettaa, että hyvä maineisen valmistajan kamera kestää yli mainitsemasi kahden vuoden käytön, joten tällöin myös 12 § yleinen virhesäännös pätisi.
 

Kaivanto

Jäsen
Kiitos vastauksista. Käyttö on ollut ihan normaalia viattomien sukulaisten ja perhetuttujen vainoamista ja on tosiaan vaikea kuvitella, että laitteen sisällä olevia ruuveja voisi saada auki hutiloimallakaan, kunhan laitetta ei avata.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vitjake. Mitä pitäisi tehdä, kun uuden (10?) media playerin asennuksen jälkeen ei esim. Ylen mm-videot näy kunnolla. Samoin Nhl.comin koosteet ei pelitä. Olen yrittänyt rassata asetuksia (siis kuvaruudun päällä right click ja asetukset), mutta korkeintaan koko kuvan olen saanut pois. Ylen mediasalin puolella mulla on soittimena RP, jolla videot näkyvät hyvin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vitjake. Mitä pitäisi tehdä, kun uuden (10?) media playerin asennuksen jälkeen ei esim. Ylen mm-videot näy kunnolla. Samoin Nhl.comin koosteet ei pelitä. Olen yrittänyt rassata asetuksia (siis kuvaruudun päällä right click ja asetukset), mutta korkeintaan koko kuvan olen saanut pois. Ylen mediasalin puolella mulla on soittimena RP, jolla videot näkyvät hyvin.

Palauta järjestelmä uuden mediaplayerin asennuksen takaiseen aikaan ja unohda uuden asennus vähäksi aikaa, jotta palveluntarjoaja ehtii korjata bugit. Näin minä aina teen kun vastaavaa tapahtuu.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kuinka pystyy järkevällä tavalla arvioimaan auton arvon? Olen siis myymässä autoani, mutta en oikein tiedä, millaisella pyyntihinnalla kannattaisi lähteä, ja toisaalta missä siitä kannattaisi ilmoitelle, että saisi parhaan mahdollisen näkyvyyden.

Vaihdossa antaminen autoliikkeelle olisi toki helpoin vaihtoehto, mutta olen käsittänyt, että autoliikkeet ovat varsin nirsoja ottamaan pieniä, paljon ajettuja autoja vastaan. Ko. auto tosin on uudehko (2002), mutta koska kilometrejä on takana 174 000, niin se on Micralle kaiketi aika paljon.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinka pystyy järkevällä tavalla arvioimaan auton arvon? Olen siis myymässä autoani, mutta en oikein tiedä, millaisella pyyntihinnalla kannattaisi lähteä, ja toisaalta missä siitä kannattaisi ilmoitelle, että saisi parhaan mahdollisen näkyvyyden.

Vaihdossa antaminen autoliikkeelle olisi toki helpoin vaihtoehto, mutta olen käsittänyt, että autoliikkeet ovat varsin nirsoja ottamaan pieniä, paljon ajettuja autoja vastaan. Ko. auto tosin on uudehko (2002), mutta koska kilometrejä on takana 174 000, niin se on Micralle kaiketi aika paljon.

Katso vaikka nettiautosta saman mallisia autoja ja katsele niiden hintoja, siitä sitten antamaan omalle autolle hintaa. Yksityisenä muujänä saa paljon paremmat rahat kun liikkeistä, näin olen ainakin ymmärtänyt.
 

Särki

Jäsen
Kuinka pystyy järkevällä tavalla arvioimaan auton arvon? Olen siis myymässä autoani, mutta en oikein tiedä, millaisella pyyntihinnalla kannattaisi lähteä, ja toisaalta missä siitä kannattaisi ilmoitelle, että saisi parhaan mahdollisen näkyvyyden.

Vaihdossa antaminen autoliikkeelle olisi toki helpoin vaihtoehto, mutta olen käsittänyt, että autoliikkeet ovat varsin nirsoja ottamaan pieniä, paljon ajettuja autoja vastaan. Ko. auto tosin on uudehko (2002), mutta koska kilometrejä on takana 174 000, niin se on Micralle kaiketi aika paljon.

TM Käytettyjen autojen hinnasto 2007 arvioi Nissan Micran 1.0 Comfort 6300-7600€ ja 1.4 Comfort 6800-8200€. (vm.2002 15tkm/v) Mutta koska autollasi on ajettu selvästi enemmän, näistä arvioista hinnat putoaa (arvioilta) sellaiset 20-30%.

Missähän autoja nyt kannattisi kaupata? Autotalli.com, sinne kaikki miehet menneet on, kuten mainoksessa sanotaan. Itse menisin kyllä autokauppaan ja antaisin vaihdossa, helpoimmalla pääsee. Eiköhän autoliikkeetkin ota noin tuoreita autoja vielä vastaan?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Herrahan oli Jari Vilén.

Ja ei siis ainoastaan syytetty vaan myös jäi kiinni gradutekstin plagioinnista ilman kunnollisia lähdeviitteitä ja ylipäätänsä "liian suuressa määrin" ts. taisi vetäistä kymmeniä sivuja copypeistiä.
 

313

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, KoMu HT
Kahden viivan syöttö

Jo vuosia sitten suomalaisen jääkiekon sääntökirjasta poistettu kahden viivan syöttö on jo unohtunut joidenkin meidän mielistä. Väittelimme aiheesta kaverini kanssa, sillä kummallakin oli oma näkemyksensä asiasta. Eli kertokaapa viisaammat mitenkäs sääntö oikein menikään?

Tuomittiinko kahden viivan syöttö kuten paitsio jalkapallossa, syöttöhetken ratkaistessa sen onko syötön vastaanottaja paitsiossa vai ei (riippumatta siitä ehtiikö syötön vastaanottaja viivan väärälle puolelle syöttöhetken jälkeen)? Vai ratkaisiko ns. keskiviivan paitsion puhtaasti se oliko syötön vastaanottohetkellä syötön antajan ja vastaanottajan välissä kaksi viivaa?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jo vuosia sitten suomalaisen jääkiekon sääntökirjasta poistettu kahden viivan syöttö on jo unohtunut joidenkin meidän mielistä. Väittelimme aiheesta kaverini kanssa, sillä kummallakin oli oma näkemyksensä asiasta. Eli kertokaapa viisaammat mitenkäs sääntö oikein menikään?

Tuomittiinko kahden viivan syöttö kuten paitsio jalkapallossa, syöttöhetken ratkaistessa sen onko syötön vastaanottaja paitsiossa vai ei (riippumatta siitä ehtiikö syötön vastaanottaja viivan väärälle puolelle syöttöhetken jälkeen)? Vai ratkaisiko ns. keskiviivan paitsion puhtaasti se oliko syötön vastaanottohetkellä syötön antajan ja vastaanottajan välissä kaksi viivaa?

Ööh viimeinen vaihtoehto taitais olla kahden viivan syöttö, korjatkaa jos olen väärässä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Jo vuosia sitten suomalaisen jääkiekon sääntökirjasta poistettu kahden viivan syöttö on jo unohtunut joidenkin meidän mielistä. Väittelimme aiheesta kaverini kanssa, sillä kummallakin oli oma näkemyksensä asiasta. Eli kertokaapa viisaammat mitenkäs sääntö oikein menikään?

Tuomittiinko kahden viivan syöttö kuten paitsio jalkapallossa, syöttöhetken ratkaistessa sen onko syötön vastaanottaja paitsiossa vai ei (riippumatta siitä ehtiikö syötön vastaanottaja viivan väärälle puolelle syöttöhetken jälkeen)? Vai ratkaisiko ns. keskiviivan paitsion puhtaasti se oliko syötön vastaanottohetkellä syötön antajan ja vastaanottajan välissä kaksi viivaa?
Tuomittiin tismalleen niin kuin paitsio. Syötön vastaanotto ratkaisee ja nimenomaan pelaajan luistinten sijainti toiseen viivaan (punaviivaan) verrattuna.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Rakkaalla lapsella on (miten) monta nimeä?!?

Tuli tuossa Krapula- ketjua lueskellessa mieleen, että mitenkähän monta nimeä krapulalle onkaan?!?

Itselle tulee mieleen äkkiseltään muutamia;

"Nyt on kyllä aivan karmea (1) korhonen, (2) kankkunen, (3) kohmelo, (4) vörniäinen (5) kojootti, (6) häng ouver, (7) konna, (8) darra , (9) darude ja (10) virtanen"...
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Tuomittiinko kahden viivan syöttö kuten paitsio jalkapallossa, syöttöhetken ratkaistessa sen onko syötön vastaanottaja paitsiossa vai ei (riippumatta siitä ehtiikö syötön vastaanottaja viivan väärälle puolelle syöttöhetken jälkeen)? Vai ratkaisiko ns. keskiviivan paitsion puhtaasti se oliko syötön vastaanottohetkellä syötön antajan ja vastaanottajan välissä kaksi viivaa?

Itse asiassa ei ihan tarkkaan ottaen kumpikaan vaihtoehdoista, sikäli kun muistan oikein. Eikös se niin mennyt, että jos kiekko kulki kahden viivan ylitse syötettäessä niin kahden viivan syöttö tuomittiin. Eli jos syötti siniviivan alta ja vastaanotto tapahtui punaviivan päällä. Ja nimenomaan kiekon kosketushetki oli ratkaiseva, eikä luistinten sijainti?
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Pyykinpesukone

Pitääkö pyykinpesukoneelle tehdä joskus joku "myrkkyliuospesu", ilman pyykkiä? Kuinka usein? Millä "myrkyillä" ja lämpötiloilla?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Pitääkö pyykinpesukoneelle tehdä joskus joku "myrkkyliuospesu", ilman pyykkiä? Kuinka usein? Millä "myrkyillä" ja lämpötiloilla?
Kyllä vain. Pyykinpesukone kaipaa todellakin välillä puhdistusta. Kannattaa aloittaa puhdistamalla poistopuolen suodatin. Sen jälkeen aivan tavallista pesuainetta sisään ja ohjelmaksi valkopesu mahdollisimman kuumalla lämpötilalla. Kansi/luukku auki heti pesun jälkeen, niin ummehtuneisuus poistuu ja kone ei ruostu sisältä.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kelpaako ajokorttiin valokuvat sähköisessä muodossa?

Eli ajokortti on kadonnut ja uutta tarvitaan, mutta ennen kuin marssin miliisin puheille, niin pitääkö kuva olla tosiaan ihan valokuvana mukana, vai käykö jos kuvan vie muistitikulla?
 

Särki

Jäsen
Eli ajokortti on kadonnut ja uutta tarvitaan, mutta ennen kuin marssin miliisin puheille, niin pitääkö kuva olla tosiaan ihan valokuvana mukana, vai käykö jos kuvan vie muistitikulla?

Yllättyisin suuresti jos sähköiset kuvat kelpaavat. Tuskinpa miliisit kaikkien muistitikkuja koneisiinsa lykkäävät ja etsi muistitikun syövereistä kuvatiedostoja. Mene sinne hikiseen kuva-automaattikoppiin miliisiasemalla ja ota kuva siellä niin pääset yhdellä käyntikerralla tästä vaivasta. Ota kolikoita riittävästi mukaan!
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mene sinne hikiseen kuva-automaattikoppiin miliisiasemalla ja ota kuva siellä niin pääset yhdellä käyntikerralla tästä vaivasta. Ota kolikoita riittävästi mukaan!

Kokeiltu, mutta miliisit ovat ilmeisesti kanittaneet määrärahojen puutteessa sen kuva-automaattikopin, koska sitä ei enää löytynyt. Hetken siellä asemalla mietin olisiko pitänyt tehdä joku pikku rikos että olisivat ottaneet kuvani arkistoon saman tien, ja siinä sivumennen olisin voinut pyytää niitä räpsimään korttikuvat kun kerran kamera kanssa heiluvat, mutta päätin jättää tämän ässän vielä toistaiseksi hihaan. Ei kai auta kun mennä ihan oikeaan valokuvausliikkeeseen ottamaan se kuva.
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mistä tulee romanien/mustalaisten nimitys "kaalee"?
'Kaale' on mustat tai tummat. Yksikkömuoto on muistaakseni 'kaalo'. Voin olla väärässä, en kuulu kaaleihin, heh.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös