Ville Peltoselle kenkää!

• 605 424
  • 4 652

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oma viisipenniseni teidän aina yhtä mielenkiintoisesta sapelinkalistelusta:

@BOL on kaikesta pro-Peltonen -kampanjoinnistaan huolimatta todennut monta kertaa, että ei olisi itse päätynyt Peltoseen päävalmentajaa valittaessa. Tämä tosiasia luo tämän pilvilinnan päälle mystisen sumuverhon, joka luo ainakin allekirjoittaneelle toisinaan mietinnän paikan, että mitäs tästä kaikesta nyt pitäisikään ajatella. Onko lopputulema kaikessa yksinkertaisuudessaan, että "pelataan näillä korteilla jotka on jaettu ja toivotaan parasta"?

Tartuin tähän, koska pidän teitä molempia mielekkäimpinä kirjoittajina meidän osiossa. Painavaa asiaa tulee perusteluineen molemmilta äärilaidoilta ja joskus jopa saa ns. kaivaa popparit esiin, positiivisessa mielessä toki.

Pahoittelut, että lähti vähän sivujuonteille aiheesta.

Itse muistan ihan hyvin myös ne kirjoitukset, jossa @BOL olisi mielummin päätynyt johonkin toiseen 1-koutsiin Peltosen sijaan, koska uhat oli jopa suuremmat kuin mahdollisuudet. Oli siellä muutakin pointtia paljon, ja en mä vielään hänestä saa pro-Peltosta. Ennemminkin ymmärrän puolustelun siitä, että tässä kyllä kieltämättä on palstalla välillä mennyt VP:n kommentit myös henkilökohtaisuuksiin aina puhetavasta ulkonäköön, ja sitä inhimillistä puolta BOL puolustaa, ei sitä että meillä olisi kyvyllisesti ja taktisesti paras mahdollinen koutsi.

Pelillisesti IFK on aika sellasessa luuppi-tilassa, ja jäänyt toistamaan samaa kaavaa ilman selkeää kehitystä oikeen millään osa-alueella. Taktiikka on aika mielikuvituksetonta, peli verrattaen hidasta ja ongelmakohdat virheineen toistuu helposti jokseenkin samoina vastustajasta riippumatta. Sarjasijoitus on yllättävän hyvä, ja kaipa tuo joukkue on henkisesti sekä heikko että vahva yhtäaikaa. Pelien tappamisesta ja hallitsemisesta se ei tiedä mitään, mutta ehkä se on vahvuutta kuitenkin, että joka pelissä pisteistä tapellaan. Aika "tulospalvelu" -jengi, pelit aikamoisia, tulosta jos seuraisi vaan niin on niitä huonompiakin nähty.

Oma arvio on kevään suhteen, että ongelmakohtia on jälleen liikaa hyvään menestykseen, ja varsinkin 5. sija olisi liian kova vuori poffeihin. Mutta miten hienoa olisikaan olla väärässä, ja tää jengi tekisi jotain mihin vaan harva uskoo. Jos tämäkin päättyy mahalaskuun, niin kyllä se uutta valmennusta huutaa.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peltosen nykypestin näytöt ovat rosterien hintalaput huomioiden huonoja. Eniten mua vituttaa valmentamisessaan, voi toki olla omaa ymmärtämättömyyttäkin, Peltosen pelitavan tai sen ytimen puuttuminen. En osaa katsoa hänen taktisia enkä pelitavallisia oivalluksiaan pelien välillä tai niiden sisällä.

Hyvä kirjoitus. Pääpointit varmaan nuo ylläolevat ja suurin osa Peltosta kritisoivat tekevät niin juuri nousta syistä. Ei kai kukaan Peltosta henk koht vihaa. Suurimmalle osalle Peltosen valmentaman IFK:n mestaruus olisi urheiluromantiikkaa parhaimmillaan, mutta mikään ei oikein viittaa siihen että näin tulee koskaan käymään. Itse sanon edelleen, että jos tänään keväänä tulee mestaruus (johon en jaksa uskoa), niin valmentakoot Peltonen vaikka 3 vuotta lisää.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Frankie :

- Q&A ei munkaan mielestäni ollut hyvin toteutettu ja olisin itse toiminut monessa kohtaa toisin. Musta tästä suurin miinus menee kuitenkin vetäjälle, eli Axalle. Vieras on aina vieras ja haastattelijan pitää ohjata keskustelua. Olisin myös etukäteen miettinyt tiettyjä sanavalintoja ja korostanut tiettyjä asioita enemmän. Tämähän on täysin sallittua eikä kyse ole mistään manipuloinnista. Kaikki järkevät toimivat niin. Ja jotkut ei-järkevätkin.

- Ville on sellainen ihminen kuin hän on ja sen sallin myös hänelle, niin kauan, kun hän on asiallinen. Vaikka itse olen melko lähellä täydellisyyttä, olen joutunut hyväksymään, että ihan aina en itsekään siihen kuitenkaan kykene. Ja olen iän myötä oppinut hyväksymään sellaista myös muilta. Pienehköt asiat eivät jaksa enää niin ärsyttää.

- Pelitapa-asioista sanoisin, että minä en ole koskaan uskonut mihinkään kiveen hakattuihin systeemeihin lätkässä. Jossain muissa lajeissa systeemeillä voi olla suurempi vaikutus. Pelitavan sijasta käyttäisin itse ehkä nimitystä pelifilosofia, joskaan sekään ei ole täydellinen sana kuvaamaan sitä, mitä tarkoitan. Joukkue koostuu useista erilaisista pelaajista, joilla on erilainen osaamisen taso. Meillähän ei kaikki kentät pelaa samalla tavalla, jolloin itse näen, että pelaajien on tarkoitus toteuttaa tiettyjä yhteisesti sovittuja juttuja, kuten parhaaksi näkevät. Tietyistä asioista ei lipsuta, mutta vapauksiakin on paljon. Harjoituksissa pelaajat saavat erilaisia keinoja tiettyjen asioiden toteuttamiseksi kentällä, mutta aina ne eivät joka tilanteessa toimi. Siksi on olemassa muitakin keinoja. Ja toisinaan eteen tulee nopeita tilanteita, jolloin pelaajan nyt vain itse pitää lukea tilanteet ja pyrkiä pelaamaan ne parhaalla mahdollisella tavalla. Tai vaikka vähiten riskittömästi. Ja sillä riskittömyydellä tarkoitan nyt sitä, ettei jätetä omia ketjukavereita kuseen.

- Meillä esim. ykkösketju pelaa nähdäkseni tasan tarkkaan niin kuin Jori Lehterä haluaa. Pitäisikö valmennuksen puuttua siihen? En osaa sanoa. Lehterä on parhaimmillaan erinomainen, jopa ylivertainen pelaaja, joten on ymmärrettävää, että hän saa vapaita käsiä. Mutta silloin pelin pitää toimia. Ja nyt niin ei ole pitkiin aikoihin tapahtunut. Ikävä kyllä. Lehterä on itse asiassa ollut oman kenttänsä heikoin lenkki jo pidempään. Ja Lehterän kentässä se nyt vain menee niin, että muut sopeutuvat Lehterään, ei päinvastoin. Tästä kirjoitin jo viime kaudella.

- Kuinka suurella todennäköisyydellä Lehterä parantaa otteitaan, jos saa pelata kuten tähänkin asti vs. hän alkaa huomioida enemmän myös muita, vaikka hänen omat vahvuutensa eivät tähän optimaalisesti taipuisi? Sanoisin, että valmennuksella ei tämän suhteen ole kovin helppoja vaihtoehtoja. Se nyt on sanomattakin selvää, että sanomista tulee, jos Lehterää aletaan suitsia.

- Musta HIFK on pelannut tällä kaudella myös viihdyttäviä pelejä ja homma on rokannut. Näissä suurimpana tekijänä ovat olleet yksittäisten pelaajien erinomaiset suoritukset, kuten yleensä aina on. En muista yhtään peliä ikinä missään, missä yksilöitä ei olisi mainittu lainattu, vaan olisi vain todettu, että siinä vedettiin neljällä ketjulla aivan upeasti vastustaja nippuun. Sellaisia pelejä on tietenkin ollut, missä koko joukkue on suorittanut laadukkaasti, mutta kyllä niistäkin on aina jäänyt mieleen jonkun yksilön erityisen hienot suoritukset.

- Näimme alkukaudesta, minkälainen merkitys itseluottamuksella on vs. kun sitä ei juurikaan ole. Ykkösketju on siitä elävä esimerkki. Ykkösketju pelasi hyvin vielä silloin, kun Lehterän liike oli nykyistä huomattavasti parempaa. Tuolloin hän vielä ehti tilanteisiin, nyt ei enää ehdi. Eikä aina enää edes viitsi yrittää, koska tietää, ettei ehdi. Ja koska Lehterä tietää tämän itsekin, hän turhautuu. Ja kun Lehterä turhautuu, hänet on helpompaa pelata pois. Ja kun Lehterä pelataan pois, ketju jää torsoksi.

- Jatkuvat muutokset kokoonpanossa vaikuttavat moniin asioihin: kun ketjukaverit ympärillä vaihtuvat jatkuvasti, ei pystytä harjoittelemaan samojen ketjukavereiden kanssa, eli toisteisuus jää vajaaksi, jotkut ovat pidempään pois, kun harjoitellaan pelitavallisia asioita, jotkut vähän väliä ja joltain jää kokonaan tietyt harjoitukset väliin. Toki niitä voi kuunteluoppilaana harjoitella, mutta kyllä niiden asioiden pitää mennä lihasmuistiin, jotta toimivat optimaalisesti. Lisäksi kilpailua pelipaikoista ei juurikaan ole ollut ja vaikka pelaajat olisivat kuinka ammattilaisia myös asenteensa suhteen, kyllä tämäkin näkyy. Jos ei muuten niin alitajunnassa. Aina tulee se uusi näyttöpaikka, jos ei itse satu loukkaantumaan.

- Jos pelkällä pelitavalla voitettaisiin otteluita, miksi yksikään seura palkkaisi kalliita kokeneita pelaajia, kun halpa junnu ajaa saman asian? Siinähän vain toistetaan samoja asioita, kyllähän ne oppii, kunhan jaksaa jauhaa. Tämä on tietysti hyvin karrikoitu kysymys, mutta pohjimmiltaan kyse on tästä. Kaikille pelaajille ei henkilökohtaisella tasolla jokainen pelitapa ole täysin optimaalinen, mutta valintoja pitää tehdä ja jokaisesta pelaajasta halutaan kuitenkin paras irti. Moni asia on siis vähän sellaista luovimista.

- Itse en pidä HIFK:n pelisysteemistä, kun lähdetään hitaasti omista. Se on kamalaa eikä ole tuottanut varmaan edes yhtään vetoa kohti maalia. Koko kauden aikana. Olen aika varma, että myös valmennus on huomannut tämän, joten kysymys kuuluu, miksi niin pelataan? Kaikki pelaajathan eivät pelaa niin, jos suinkin vain on mahdollista muuten pelata, mutta toiset pelaavat hyvinkin herkästi. Esim. meidän junnupakit eivät lähtökohtaisesti lähde omista hitaasti, vaan tuovat kiekon itse, jos kukaan tule hakemaan ja näitä meidän junnupakkeja Ville on ihan erikseen kehunut. Voisiko siis olla niin, että valmennus on antanut tiettyjä neuvoja, jotka sitten pelitilanteessa kääntyvät pelaajan omassa päässä ihan eri tavalla? Vaikka, että "älä hosu, vaan katso rauhassa, mihin voit syöttää, jos heti ei paikkaa avaudu" taipuukin siten pelaajan päässä "Pysähdy ja ihmettele ja jää odottamaan, että hyviä asioita tapahtuu". Ja sitten onkin jo kiire ja syöttöjä räiskitään vain äkkiä pois. Ja jokainen varmaan ymmärtää, että yksikään valmentaja ei oikeasti niin ohjeista pelaamaan kerta toisensa jälkeen, pelitilanteesta riippumatta.

- Olen myös havainnut, että HIFK:n pelaajien syöttöjen laadussa on aivan helvetisti parantamisen varaa. Siis jopa ihan paineettomassa tilanteessa syötöt ovat todella usein aivan paskoja: jää vajaiksi, menee luistimiin, menee pitkiksi, ovat löysiä ja vastustaja katkoo ne helposti, jne. Ilman laadukasta perustekemistä mistään ei tule mitään. Ja sen jälkeen monet pelaajat turhautuu ja tekeminen on monella vieläkin heikompaa. Syntyy kierre.

- Kysymys kuuluu, miten tekemisen laatu voi olla välillä niin huonoa? Yksi syy on heikot ajoitukset. Ja siihen vaikuttaa toistojen puute juuri niiden pelaajien kanssa, jotka omassa ketjussa pelaavat. Eli, joukkuetta kiusanneet loukkaantumiset vaikeuttavat myös terveiden pelaajien pelaamista. Toinen syy on heikko liike. Odotellaan, että kiekko napsuisi lapaan, mieluiten seisovin jaloin. Tätä voidaan kutsua myös vajaaksi työmääräksi. Kolmas asia on se, että todella paljon tilanteita on yksinkertaisesti pelattu tyhmästi. Näitä tulee toisille pelaajille enemmän kuin toisille, mutta tähän ovat syyllistyneet ihan kaikki pelaajat. Mikä on jossain määrin ihan normaaliakin, mutta toisaalta näitä on nyt tullut ihan poikkeuksellisen paljon myös kokeneiltakin pelaajilta.

- Mitkä kaikki asiat ovat valmennuksen vastuulla? Mun näkemykseni mukaan pelien aikana valmennus vastaa peluuttamisesta, aikalisistä ja veskarin pois ottamisesta sekä pelaajien ohjeistamisesta ja psyykkaamisesta vaihtojen ja katkojen aikana. Toteutuksesta vastaa aina pelaaja. Haastavinta on saada useampi pelaaja suoriutumaan laadukkaasti samaan aikaan tai ainakin niin, että kukaan ei nyt omalla panoksellaan muni muiden yrityksiä. Ja tässä kohtaa tullaan taas siihen, että kun ketjumuutoksia on ollut jatkuvasti, onnistumisten todennäköisyys näyttää usein olevan enemmänkin tuuria kuin harjoiteltujen asioiden tulosta. Toisaalta, toiset pelaajat löytävät yhteisen sävelen heti, toiset eivät kuukausien yrittämisenkään jälkeen. Ja kaikkea tältä väliltä Kiistaton fakta kuitenkin on se, että kukaan ei pysty kontrolloimaan kaikkea ja se pitää hyväksyä. Jokainen voi vaikuttaa vain omaan tekemiseensä eikä sekään aina takaa onnistunutta lopputulosta, vaikka kaiken olisi tehnytkin oikein.

- Kun en tiedä, mitä valmennus on tarkalleen ottaen tehnyt ja ohjeistanut, en edelleenkään voi dumata. Se, että joku ei toteuta sovittuja asioita, ei tarkoita sitä, etteikö tähän toteuttajaan olisi yritetty muiden toimesta vaikuttaa. Missä määrin valmennus voi näissä olosuhteissa antaa raippaa pelaajille ilman, että se on jo kohtuutonta? Missä kohtaa negatiivista palautetta pitää ylipäätään antaa, jos pelaajasta näkee, että hän oikeasti kyllä yrittänyt parhaansa? Valmennuksen pitää osata ottaa 25 pelaajaa huomioon ja silti sääntöjen pitäisi olla kaikille isossa kuvassa samat. Nämä ovat oikeasti aika vaikeita juttuja eikä niihin ole yhtä oikeaa vastausta.

- Valmentajia tietenkin vertaillaan keskenään, mutta vertailut ovat aina epäreiluja, kun käytössä ei ole samanlaiset materiaalit tai muut olosuhteet. Olen itse asiassa melko varma, että jos jonkun toisen Liiga-jengin tilanne olisi ollut vaikka loukkaantumisten suhteen sellainen kuin meillä, näiden jengien koutsit saisivat suitsutusta siitä, miten hienosti heidän jenginsä on kuitenkin vaikeuksista huolimatta suoriutuneet. Että kyllä on valmennus tehnyt hyvää duunia ja pelitapakin tuottaa tulosta. Tällaista toista joukkuetta ei vain ole ollut, joten siksipä tällaista tilannettakaan ei ole syntynyt.

- Ville Peltonen ei edelleenkään ole mulle mikään pyhä lehmä. Ei ole koskaan ollut. En ole koskaan ollut pelaaja-Villenkään fani, mutta kyllähän mäkin nyt poikkeukselliset pelaajat erotan. Ja pelaajana Ville oli poikkeuksellinen. Kuten olen sataan kertaan aiemmin jo todennut, minä odotin, että valmentaja-Ville on persoonaltaan sellainen kuin pelaaja-Ville oli. Ja sain huomata olevani väärässä. Joten tällaisten pyhä lehmä-vertausten tekeminen on ihan turhaa. Ikään kuin vain mä perustaisin omat mielipiteeni vain tunteille, kun muut taas perustavat todennettuihin faktoihin. Ja täällä nyt kovin moni yrittää selittää jollain faktoilla nimenomaan ne omat tunteensa.

- Ville Peltonen ei vielä toistaiseksi ole antanut mulle mitään syytä olla sitä mieltä, että hän olisi huono valmentaja ja kykenemätön koutsaamaan HIFK:n menestykseen. Eikä mun mielipiteeni muutu ennen kuin mielipiteeni muuttuu. Enkä tiedä, muuttuuko se. Mutta ihan mahdollista se on, koska en edelleenkään ole hirttäytynyt sokeasti yhtään mihinkään. Sorit siitä.

- Skippaan keskinäisen vetomme. Ensinnäkään, en käy täällä kovin usein enää edes lukemassa kirjoituksia ja kun käyn, luen hyvin valikoidusti. Toisekseen, viime kausi osoitti, että en pysty toimimaan omien arvojeni vastaisesti. Tällä tarkoitan sitä, etten pysty tosissaan muuttamaan omia näkemyksiäni ihan vain siksi, että hävisin vedon. Kolmanneksi, veto ei vaikuta enää olevan kovinkaan leikkimielinen, kun sinäkin olet useamman kerran kysynyt multa, laitetaanko veto pystyyn. Eikä siinä ole sinänsä mitään pahaa, mutta se vain ei enää oikein tunnu hauskalta läpältä. Varsinkaan, kun ulkopuoliset heittävät omat lusikkansa soppaan.

Mä uskon silti edelleen, että HIFK:lla on mahdollisuudet Kannuun, kunhan osaset loksahtelee kohdalleen. Potentiaalia on. Mutta sama se on monella muullakin jengillä. Mutta mitään sellaista yksittäistä syytä, miksi juuri HIFK ei voisi voittaa mestaruutta, ei mun mielestäni ainakaan tällä hetkellä ole. Se on ihan selvä, että pelejä pitää voittaa, muuten loppuu leikki lyhyeen.

Mä en myöskään ole ihan varma siitä, onko meille se TOP4-mesta nyt ihan välttämätön. Hyvä välitavoite, mutta välttämätön? Musta HIFK on yleensä aina parempi silloin, kun pelataan paljon kuin jos pelataan harvakseltaan. Mun mielestäni valmennuksella on käytössään nyt aiempaa enemmän eri variaatioita jakaa pelikuormaa tähän asti nähtyä paremmin. Tällöin pidemmän kaavan kautta pelaaminen ei välttämättä olisi meille automaattisesti huono asia. Jos peli kulkee, hyvin jaksaa.

Noin niin kuin joukkueen henkisen puolen kannalta, en missään nimessä nostaisi TOP4-paikkaa esiin minään erityisenä asiana. Pelaajat tietää panokset itsekin. Kaikenlaista ulkopuolista pakkoa tai ylimääräistä painetta pyrkisin välttämään viimeiseen asti. Pelaajat osaavat itse kaivaa itsestään positiivisen pakon, jos osaavat. Ja kaikki eivät osaa.

Valmennuksen edellytykset jatkaa tekee aina sellaiset henkilöt, joilla on käytössään paljon sellaista tietoa, mitä esim. mulla ei ole. HIFK on HIFK ja kiinnostaa aina pelaajia, mutta kun nyt katsotaan jo tehtyjä jatkosopimuksia ja huhuja, sanoisin, että valmennuksella on pelaajien luottamus. Ja se on mulle aina tärkeintä. Ilman sitä eväät on äkkiä syöty.

Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on käsittämätöntä lukea minkäänlaisia Peltosta puolustelevia kommentteja. Onhan se nyt tässä vaiheessa jo päivänselvää, että kuka tahansa muu koutsi olisi vastaavilla näytöillä kengitty helvettiin ja etsitty uusi tilalle. Näin kärsivällisiä, ymmärtäväisiä ja optimistisia ei ole oltu kenenkään muun valmentajan kanssa. Ja se ei ole sattumaa, että näin toimitaan juuri legenda-Peltosen kanssa.

1. Kilpaurheilulliset tulokset. Annetuilla resursseilla heikko suoritus.

2. Joukkueen pelitapa ja -tyyli. Näin monen kauden otannalla voidaan aika tyhjentävästi todeta, että aivan liian usein tylsää ja sekavaa selviytymistaistelua nimekkäillä rostereilla. Tämä, jos jokin, kertoo karua kieltään heikosta valmentamisesta.

Ulos ja äkkiä.

Saupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos miettii asiaa niin Ville Mäntymaalla on enemmän voitettuja mitaleja SM Liigassa päävalmentajana kuin meidän Villellä, kun Kärpät sai pronssia viime kauden päätteeksi Mäntymaan johdolla. Veikkaan että tämä asia ei tule muuttumaan joten Ville Mäntymaa saa vielä vaivaistalossa kehua että minullapa on enemmän mitaleita liigassa päävalmentajana kuin Ville Peltosella.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@BOL palaan ansiokkaaseen novelliisi myöhemmin, kun tämä sylissä istuva ja toipuva reilu 1-vuotias friidu, on taas paremmassa hapessa. Jottei hyvä putki katkeaisi niin totean, että tänäänkin olisi hyvä päivä näyttää Peltoselle ovea.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BOL palaan ansiokkaaseen novelliisi myöhemmin, kun tämä sylissä istuva ja toipuva reilu 1-vuotias friidu, on taas paremmassa hapessa. Jottei hyvä putki katkeaisi niin totean, että tänäänkin olisi hyvä päivä näyttää Peltoselle ovea.

Tämä ikiliikkujahan ei pysähdy koskaan, joten mikäs kiire tässä, valmiissa maailmassa. Pikaista paranemista pienelle ja tsemppiä huoltojoukoille :). En varsinaisesti kadehdi noita noropaska-aikoja.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on käsittämätöntä lukea minkäänlaisia Peltosta puolustelevia kommentteja. Onhan se nyt tässä vaiheessa jo päivänselvää, että kuka tahansa muu koutsi olisi vastaavilla näytöillä kengitty helvettiin ja etsitty uusi tilalle. Näin kärsivällisiä, ymmärtäväisiä ja optimistisia ei ole oltu kenenkään muun valmentajan kanssa. Ja se ei ole sattumaa, että näin toimitaan juuri legenda-Peltosen kanssa.

1. Kilpaurheilulliset tulokset. Annetuilla resursseilla heikko suoritus.

2. Joukkueen pelitapa ja -tyyli. Näin monen kauden otannalla voidaan aika tyhjentävästi todeta, että aivan liian usein tylsää ja sekavaa selviytymistaistelua nimekkäillä rostereilla. Tämä, jos jokin, kertoo karua kieltään heikosta valmentamisesta.

Ulos ja äkkiä.

En ole itsekään mikään Peltosen puolestapuhuja, mutta olen vaan silti hieman sitä mieltä, että olisiko kuitenkin nyt vaan parempi katsoa tämä kausi loppuun asti ja antaa Villelle se valmennusrauha kauden loppuun asti?

Jos vertaa kauden alkuun, niin siihen nähden tämä kausi on mennyt jopa odotuksia paremmin, kun joukkue taistelee ihan tosissaan siitä kotiedusta pudotuspeleihin, vaikka tätä jengiä povattiin ennen kautta enemmänkin johonkin sijoille 7-10 ja jotkut jopa vieläkin huonommille sijoituksille.

Kärppien kohdalla se valmentajan vaihto oli täysin ymmärrettävä asia, kun joukkue oli alisuorittanut koko kauden ajan niin pahasti ja ensinnäkin heillä oli tiedossa se uusi valmentaja Mäntymaan tilalle, jota meillä sen sijaan ei täällä ole.

Uskoisin että tässä vaiheessa kautta se Peltosen erottaminen enemmänkin vaan sekottaisi pakkaa entisestään, jos odotuksiin nähden ylisuorittanut joukkue lähtisi erottamaan valmentajaa aivan runkosarjan lopussa tai pudotuspelien alla ja kun siitä uudesta valmentajasta ei olisi seurassa mitään tietoakaan. Ei nyt kannattaisi tässä vaiheessa kautta nostaa sinne enää mitään hätäapuvalmentajaa päävalmentajan paikalle, koska se tuskin yhtään mitään tässä parantaisi.

Ensi kausi olisi toki sitten taas aivan eri asia ja siihen kannattaisi seurajohdon joku uusi valmentaja etsiä. Jos ei kotimaasta ketään hyviä löydy, niin Pohjois-Amerikasta voisi hyvinkin löytyä joku kokenut ja osaava valmentaja, joka toisi tälle joukkueelle selkeän ja paremman pelisysteemin.

ajmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Peltonen on valmentanut HIFK:ta sijoituksiin 4., 5. ja 6 runkosarjassa sekä sijoituksiin 5.-8. ja 3. ja 5.-8. pudotuspeleissä.

Resurssit ovat näillä kaikilla kolmella kaudella olleet liigan top-3 ja paremmatkin, joillain kausilla. Onhan tämä aivan naurettavaa. Surullista oikeastaan.

Friedkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Peltonen on valmentanut HIFK:ta sijoituksiin 4., 5. ja 6 runkosarjassa sekä sijoituksiin 5.-8. ja 3. ja 5.-8. pudotuspeleissä.

Resurssit ovat näillä kaikilla kolmella kaudella olleet liigan top-3 ja paremmatkin, joillain kausilla. Onhan tämä aivan naurettavaa. Surullista oikeastaan.
Tämä!

Ja lisään että peli on kohta 4 vuoden ajan ollut surkeeta katseltavaa (maalit pitkälti yksilösuoritusten varassa + ylivoima) eivätkä vastustajan valmentajat ole muuten kehuneet IFKta kuin sitkeästä ihmismuurista jonka Peltonen asettaa jokaisessa matsissa seisomaan oman maalin eteen. Tästä hyvä esimerkki Raipen sanat edellisessä Ifk-Saipa matsin pressissä.

Lasse#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jos en nyt ihan väärin katsonut tilastoja, niin villen HIFKn sijoitukset runkosarjassa on ollut 5,6,6 ja pudotuspeleissä ollaan kaksi kertaa lähdetty lauluun ensimmäisellä kierroksella ja kerran hävitty pronssipeli, eli entistäkin surullisempaa.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä!

Ja lisään että peli on kohta 4 vuoden ajan ollut surkeeta katseltavaa (maalit pitkälti yksilösuoritusten varassa + ylivoima) eivätkä vastustajan valmentajat ole muuten kehuneet IFKta kuin sitkeästä ihmismuurista jonka Peltonen asettaa jokaisessa matsissa seisomaan oman maalin eteen. Tästä hyvä esimerkki Raipen sanat edellisessä Ifk-Saipa matsin pressissä.

Minua huvitti HPK-valmentaja Mannerin kommentit HPK-pelin jälkeen. En sanatarkasti muista, mutta jotenkin: Sen mitä HIFK:n kärkipelaajat liikkeessä häviävät, niin... kokemuksella osaavat tehdä voittavia asioita kriittisillä hetkillä.

Liiga on tällä hetkellä yleisesti ottaen todella heikkojen valmentajien sarja. Sieltä erottuvat pelitavallisesti (enkä puhu vain tästä kaudesta) Ilveksen Niemelä, Karjalaisen KalPa, Mannerin HPK, Helmisen SaiPa sekä Myrrän KooKoo. Lämsän Lukko on arvoitus vielä itselleni. Kertoo ehkä myös valmentajien tasosta, että noin korkealla sarjassa ja pelaavathan he HIFK:ta parempaa lätkää. Kevät näyttää, että sulavatko taas. Näiden valmentajien jengit ovat muuten menestyneet ihan hyvin noin yleisesti ottaen.

Sitten tulee sellainen asennevalmentajien keskikasti: Peltosen HIFK, Pikkaraisen Ässät, Grönborgin Tappara ja Ahon K-Espoo. Näistä Aho ja Pikkarainen ovat resursseihin nähden onnistuneet tällä kaudella parhaiten. Tästä laarista en ottaisi silti valmentajaa tänne, koska olen tähän taktiseen köyhyyteen niin kyllästynyt. Nämä valmentajat saavat kyllä jengin sitoutumaan, mutta peli ei välttämättä riitä. Hyvänä päivänä ollaan jopa ihan helvetin hyviä ja huonona tosi huonoja.

TPS:n Miettisestä minulla ei ole mitään mielipidettä, kun TPS on jenginä niin sekaisin. Pidin häntä aina ennen kyllä ihan pätevänä pelitapavalmentajana, mutta tekikö TPS hänelle saman, kuin Ahokkaalle? Myöskään Sportin Hahlista ei oikein mielikuvaa. Aika kokematon on, mutta aika lailla sinne odotuksiin joukkueensa saanut. Sportista vaan edelleen tulee mieleen sellainen Dufva-lätkä eli köyhän miehen HIFK.

Sitten on tämä kokemattomien valmentajien rypäs: Pelicansin Yli-Junnila/Kapanen, Jukureiden Tuomainen/Virtanen, JYP:n Penneborn, Kärppien Mäntymaa. Pitää myös muistaa mihin HPK ylsi Maso Lehtosen kanssa. Näiden kaikkien joukkueet löytyivätkin sarjan häntäpäästä.

KooKoo:n Kultanen mainitsi Podcastissa, että päävalmentajan valinta on tärkein yksittäinen organisaation rekry. On kyllä niin oikeassa. Kyllähän HIFK varmasti uskoi Peltosen olevan the Man ja siksi hänestä on niin kauan pidetty kiinni. HIFK:n ongelma vain on ollut päävalmentajarekryssä se, että valitaan henkilö eikä pelitapaa ja tämä on ollut näin aina. HIFK:ssa ajatellaan se jotenkin niin, että kunhan päävalmentajan vaatimustaso vain on tarpeeksi kova, niin sitten kaikki kivet kääntyy. Joskus pitää rekrytä 2 valmentajaa, että saadaan molemmat: Westerlund&Summanen. Peltosella kenties on se vaatimustaso, mutta siihen jää ja "stäffistä" ei joko löydy osaamista tai sitten Peltonen haluaa pitää kaikki langat käsissään.

Tämän kauden osalta nyt katsotaan lopputulos. Kyllä minä jotenkin sen niin näen, että finaalipaikalla jatkaa varmasti, top4 sijalla todennäköisesti, top 4 runkosarjasijoituksella/ulos puolivälierissä todennäköistä, sija 5 ja ulos ensimmäisellä kierroksella, niin paine kasvaa yksinkertaisesti liian kovaksi ja on pakko vapauttaa. Itsekin silti toivoisin, että katsotaan ne kevään pelit.

Mikäli Peltonen nyt sitten ensi kaudella jatkaa, niin pitäisi oikeasti miettiä vakavasti sitä, että miten saadaan muutosta itse pelaamiseen. Ei se vaan nyt voi olla tuollaista räpeltämistä se avauspelaaminen, koska se oikeastaan määrittää koko pelin. Peltosen "stäffissä" on pelkkiä ex-hyökkääjiä + Tilkanen, jolla ei pelaajauraa oikeastaan lainkaan. Saisiko tähän muutosta sillä, että sinne palkattaisiin esim. Ojasen tilalle joku kokenut puolustaja. heitän nyt koodiniminä Söderholm, Nummelin.

ajmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Katsos vaan, kiitos korjauksesta. Eli track record on ollut runkosarjan osalta vielä heikompi. Tämä on siis vaatimustaso Hifk:ssa. Naurattaisi, jos ei itkettäisi.

TheJackal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikesta huolimatta HIFK, eilen, tänään ja aina
Olisi ollut kiva tietää miten olisi mennyt nämä Villen vuodet vaikka Niemelän ja Tapolan kanssa.... Noh turha näitä miettiä kun pelaajat tykkää Villestä, hallilla käy porukkaa ja kaikilla on kliffaa!! Kuka sitä menestystä edes kaipaa?

Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Laskeskelin joskus kesällä, että HIFK:n keskiarvosijoitus runkosarjassa tällä vuosituhannella on ollut 5,6. Näin muistelisin, että se oli.

Yhtään Villeä puolustelematta samaa surullista jatkumoa, tuloksellista alakuloa, tuo hänen aikakautensa on ollut. Muutama valmentaja, KJ ja Törmänen, ovat ylittäneet odotukset täällä yksittäisillä kausilla, mutta siinä kaikki. Sheddenin laskisin myös tuohon kategoriaan onnistujista.

Tällä kaudella resurssit eivät ole olleet top 3 - Tapparan, Ilveksen ja Kärpät laskisin edelle. Lukko on myös vahvasti panostanut tähän kauteen.

Kuluvasta kaudesta on ihan syytä antaa Peltoselle ja hänen tiimilleen arvosanaksi jopa hyvä. Jos ja kun siis tulosta katsotaan ja sen mukaan asioita arvioidaan. Sekin meinaa unohtua, että viime kaudella joukkue oli reilun 10 minuutin päässä välieristä, vaikka peli viihdearvoltaan aivan karmeaa paskaa olikin.

Kun puhutaan IFK-pelin viihdearvosta, sehän on ihan paskaa. Mutta niin se on samanlaista usein muuallakin. Paskaa.

Olen esimerkiksi käynyt katsomassa hiljattain pari änärimatsia, niin nuo runkosarjamatsit ovat siellä olleet hyvin uneliaita myös. Paskaa. Tämäkin joskus unohtuu meiltä kannattajilta, miten tylsiä perusrunkosarjamatsit tuppaavat olemaan isoissakin kiekkokaupungeissa. Paskaa.

Ja kyllä, Peltosta saa ja pitää arvostella. Paskaa vaan sinnekin.

Ränttäystä:

Suomessa jääkiekkoa lähestytään jotenkin kummallisen sihvosmaisesti, ikään kuin joku kummallinen kaikki tilanteet kattava pelikirja olisi kaiken keskiössä. Pelaajien tehtäväksi jää sitten vain lukea käsikirjoitus ja sovittaa luistimen piirrot sen mukaan. Paras käsikirjoittaja ja piirtäjä on paras valmentaja, sanoisi sihvoslainen.

Monesti päävalmentajan tehtävä on lähinnä vastata siitä, että pelaajilla ja joukkueella on hyvä toimintaympäristö. Luodaan parasta mahdollista toimintakulttuuria, jossa yksilön on hyvä kehittyä ja yhteisön hyvä olla, menestystodennäköisyyksien maksimimoimiseksi. Ei Peltonen lähde liikaa vaikka Lehterälle kertomaan, miten sitä ykkösylivoimaa tulee pyörittää. Kyseenalaistaa saa, mutta mitään ei lähdetä kenellekään määräilemään. Valmentajan tehtävä on enemmänkin jakaa vastuuta.

Pidänkö Peltosta Liigan parhaana valmentajana? En todellakaan. Samaan aikaan ajattelen, että kritiikki jota hän saa, on lähinnä kärpästen surinaa. Ei ehkä ihan ymmärretä kokonaisuutta, jotta osattaisiin antaa paskaa oikealla tavalla.

Kritisoisin itse Peltosta siitä, että voisiko valmennustiimin rakentaa nykyistä paremmin. Joukkueen pitäisi päästä paineen alta paremmin pois. Kun joukkue ei pääse paineen alta pois ja joutuu väsyneenä hyökkämään, niin eihän se menestyksen todennäköisyyttä nosta, loukkaantumisriskejä kylläkin. Peltosen pitäisi osata tuo ongelma nostaa esiin, ja se pitäisi porukalla pystyä ratkaisemaan.

Vaikea silti sanoa, mitä tuon ongelman korjaamiseksi on tehty, ilman treenejä näkemättä ja palavereja kuuntelematta.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Laskeskelin joskus kesällä, että HIFK:n keskiarvosijoitus runkosarjassa tällä vuosituhannella on ollut 5,6. Näin muistelisin, että se oli.

Yhtään Villeä puolustelematta samaa surullista jatkumoa, tuloksellista alakuloa, tuo hänen aikakautensa on ollut. Muutama valmentaja, KJ ja Törmänen, ovat ylittäneet odotukset täällä yksittäisillä kausilla, mutta siinä kaikki. Sheddenin laskisin myös tuohon kategoriaan onnistujista.

Tällä kaudella resurssit eivät ole olleet top 3 - Tapparan, Ilveksen ja Kärpät laskisin edelle. Lukko on myös vahvasti panostanut tähän kauteen.

Kuluvasta kaudesta on ihan syytä antaa Peltoselle ja hänen tiimilleen arvosanaksi jopa hyvä. Jos ja kun siis tulosta katsotaan ja sen mukaan asioita arvioidaan. Sekin meinaa unohtua, että viime kaudella joukkue oli reilun 10 minuutin päässä välieristä, vaikka peli viihdearvoltaan aivan karmeaa paskaa olikin.

Kun puhutaan IFK-pelin viihdearvosta, sehän on ihan paskaa. Mutta niin se on samanlaista usein muuallakin. Paskaa.

Olen esimerkiksi käynyt katsomassa hiljattain pari änärimatsia, niin nuo runkosarjamatsit ovat siellä olleet hyvin uneliaita myös. Paskaa. Tämäkin joskus unohtuu meiltä kannattajilta, miten tylsiä perusrunkosarjamatsit tuppaavat olemaan isoissakin kiekkokaupungeissa. Paskaa.

Olipa hyvä kirjoitus - etenkin alkuosa resenoi. Touché. Paskaa.

Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lisään vielä tuohon, että voisiko valmennustiimin rakentaa nykyistä paremmin, yhden tärkeän seikan.

Näkisin, että pakistoa on rakennettu nyt selkeästi parempaan suuntaan, mikä antaa työkaluja valmennukselle nykyaikaisen jääkiekon pelaamiseen. Viime kevään Pelicans-sarjassa IFK:n pakisto oli jalkavuudessa (ja myös kiekollisuudessa) Pelicansin pakistoa sen kuuluisan valovuoden perässä. Erityisesti sen jälkeen, kun Sund putosi pois.

Nyt on pakisto sillä mallilla, ettei sen puutteiden taakse voi enää mennä.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- Ville Peltonen ei vielä toistaiseksi ole antanut mulle mitään syytä olla sitä mieltä, että hän olisi huono valmentaja ja kykenemätön koutsaamaan HIFK:n menestykseen. Eikä mun mielipiteeni muutu ennen kuin mielipiteeni muuttuu. Enkä tiedä, muuttuuko se. Mutta ihan mahdollista se on, koska en edelleenkään ole hirttäytynyt sokeasti yhtään mihinkään. Sorit siitä.
Respectit siitä, oikeesti, että jaksat edelleen uskoa. Lainaan pitkästä kirjoituksestasi vain tämän, laiskuuttani.

Moni täällä perustaa uskonsa / vetoaa faktoihin luettelemalla Peltosen ajan loppusijoituksia, mikä on minusta ihan oikeudenmukaista ja ymmärrettävää, varsinkin kun niitä vertaillaan kunakin kautena käytettyihin palkkasummiin. Minua eniten risoo edelleen, etten näe IFKn pelitavassa edelleenkään "punaista lankaa". Kiekon kuljettamisen kolmen tai edes kahden rintaman hyökkäyksiä, vaan punaviivan jälkeisiä "kiekko syvään ja perään" pelifilosofiaa. En epäile hetkeäkään, etteikö rosterista löytyisi tuloksellisempaa osaamista. Kun sinne hyökkäyspäätyyn yleensä menee vain yksi pelaaja, jää meille usein hopeamitali ja vastustajan valmentajan on äärimmäisen helppo lukea IFKn peliä. Samoin IFKn puolustupään hidas avaaminen on varmasti skautattu kaikissa jengeissä kovalla kiekollisen karvauksella hitaana jenginä jo sataan kertaan.

Mitä tulee valmentajien merkitykseen menestyksessä tai sarjasijoituksissa, otan hyvinä esimerkkeinä so far KalPan, SaiPan sekä KooKoon. Huonoina tietenkin tällä kaudella Pelsut, Kärpät, Tepsin ja jopa Tapparan. Edelliset esimerkit kovia, kun puhutaan valmennusosaamisesta tai -osaamattomuudesta verrattuna rostereihin sekä hyvän valmennuksen merkityksestä pärjäämiseen. Pelsut tällä kaudelle edellisistä härskeimpänä esimerkkinä.

Mainitsit kirjoituksessasi, että valmentajien vastuu peleissä on vaihdot, aikalisät ja veskarien poisottamiset. Toki olet oikeassa, mutta se muu, valmennuksellinen ja pelitaktinen valmentaminen tehdään siellä muussa arjessa, kun ei ole peli-iltoja. Niissä valmentajinen osuus ja vastuu on totaalinen ja kiistaton. Niitä eivät päätä eivätkä tee pelaajat.

IFK on runkosarjan aikana pärjännyt, kulloisetkin sarjasijoitukset huomioiden, ihan hyvin. Johtanut sarjaa ja ollut muistaakseni koko ajan keskitasossa tai sen yläpuolella. Siitä tunnustus valmennukselle. Silti pelkään pahaa, että tilinpäätös tulee silti olemaan edellisten kolmen kauden veroinen, eli pettymys. Mitään en voisi toivoa enempää, että olisin väärässä. Loukkien nyt vähennyttyä on enää minimaalisesti aikaa löytää oikeat kentälliset ja ennenkaikkea saada pelitapa ja kokonaispeli voittavaksi. On ikävää, että loukit ovat häirinneet rosteria paljon.

Kohta alkaa kevään tosipelit ja tulosurheilu. Silloin ei enää voida ripustautua selityksiin, vaan kaiken on toimittava ja kiekkoja on syötävä. Sen jälkeen seuraa taas tilinpäätös ja historiankirjoitus, miten meillä meni. Olen varmaan yksi viimeisistä, joka laskee peukut alas Peltoselle ja stäffilleen pelien ollessa vielä meneillään. Niin uskon helvetin monen olevan yhtä lailla. Silti valmentamisensa ja pelitavallinen ja -taktinen osaamisensa tähän saakka, numeroihinkin perustuen, ei saa vielä mua vakuuttuneeksi. Sorit siitä.

Helvetin jännä kiekkokevät tulossa, osin myös sarjauudistuksen ansiosta

edit pari typoa

Viimeksi muokattu:

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon hyviä tekstejä eri näkökulmista. Tykkään.

Suomessa jääkiekkoa lähestytään jotenkin kummallisen sihvosmaisesti, ikään kuin joku kummallinen kaikki tilanteet kattava pelikirja olisi kaiken keskiössä.
Pelikirja on vain yksi osa kokonaisuutta, se on tosi, mutta peli sekä tilanteet jäällä ratkaisee, ja niihin vaikuttaa myös pelikirja. Osa valmentajista valmentaa sen kautta vähemmän, ja sitten on Pekka Virtoja jotka enemmän. Mä tykkään molemmista, kunhan koutsit ei laiminlyö mitään osa-aluetta, eli mm. urheilullisuutta ja henkistä puolta. Tykkäsin Törmäsestä vaikka hän ei ollut puhtaasti pelikirja valmentaja. Tykkään myös Pekka Virrasta, joka antaa pelaajille vähemmän vapauksia esim. avauspelissä. Monta eri tapaa menestyä.

Mä en odota kaiken kattavaa pelikirjaa, mutta vaadin että koutsit auttaa tilanteiden ratkomisessa, jota pelin valmentaminen on. Vaadin että yksittäinen osa-alue kuten avauspeli olisi kunnossa. Nyt tuo paineen alta avaaminen näyttää oikeasti aika hirveältä. Olen huolissaan miten käy keväällä, kun vastustaja tulee täysillä päätylautaan asti. Sund ja Kiviharju selviää yksilötaidolla, Knot Larsen ja kumppanit kaipaa pelillistä selkänojaa. Kiekollisuus pakistossa lähtökohtaisesti esimerkillisellä tasolla. Se pitää saada näkymään myös jäällä = valmennuksen käsialaa myös. Jos ei saada toimimaan, helpoin tie on purkaa kiekkoa alueelta ulos.

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ränttäystä:

Suomessa jääkiekkoa lähestytään jotenkin kummallisen sihvosmaisesti, ikään kuin joku kummallinen kaikki tilanteet kattava pelikirja olisi kaiken keskiössä. Pelaajien tehtäväksi jää sitten vain lukea käsikirjoitus ja sovittaa luistimen piirrot sen mukaan. Paras käsikirjoittaja ja piirtäjä on paras valmentaja, sanoisi sihvoslainen.

Monesti päävalmentajan tehtävä on lähinnä vastata siitä, että pelaajilla ja joukkueella on hyvä toimintaympäristö. Luodaan parasta mahdollista toimintakulttuuria, jossa yksilön on hyvä kehittyä ja yhteisön hyvä olla, menestystodennäköisyyksien maksimimoimiseksi. Ei Peltonen lähde liikaa vaikka Lehterälle kertomaan, miten sitä ykkösylivoimaa tulee pyörittää. Kyseenalaistaa saa, mutta mitään ei lähdetä kenellekään määräilemään. Valmentajan tehtävä on enemmänkin jakaa vastuuta.

Pidänkö Peltosta Liigan parhaana valmentajana? En todellakaan. Samaan aikaan ajattelen, että kritiikki jota hän saa, on lähinnä kärpästen surinaa. Ei ehkä ihan ymmärretä kokonaisuutta, jotta osattaisiin antaa paskaa oikealla tavalla.

Kritisoisin itse Peltosta siitä, että voisiko valmennustiimin rakentaa nykyistä paremmin. Joukkueen pitäisi päästä paineen alta paremmin pois. Kun joukkue ei pääse paineen alta pois ja joutuu väsyneenä hyökkämään, niin eihän se menestyksen todennäköisyyttä nosta, loukkaantumisriskejä kylläkin. Peltosen pitäisi osata tuo ongelma nostaa esiin, ja se pitäisi porukalla pystyä ratkaisemaan.

Vaikea silti sanoa, mitä tuon ongelman korjaamiseksi on tehty, ilman treenejä näkemättä ja palavereja kuuntelematta.
Hattu päästä. Erittäin hyvä kirjoitus.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy