Sami Niku – heviletti liuhuen kohti toista kierrosta rapakon takana

  • 253 858
  • 1 621

AksornoAilet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Laadukas kiekkoviihde
Eikös tässä ole jo ihan sellainen perustavaa laatua oleva ristiriita että Niku olisi halunnut jatkaa Jyväskylässä, Kovanen ei.

Eipä tällä edes ole mitään suurempaa merkitystä mihinkään. Tällä juhlakaudella seura on perseillyt ihan kiitettävästi mm. valmentajat on vaihdettu, vaihtoaitiossa on kohtuullisen sekava tilanne yms. Niku on penkitetty ja ilmeisesti ainakin osittain kohdeltu epäasiallisesti koska esim penkityksestä ei ole puhuttu erätauolla. Vaihtoaitiossa sitten ilmoitettu ettet enää pelaa. Mielestäni Kovasen tapauksessa mitään tällaista ei ollut taustalla.

Edit. Lisätty pari sanaa.
"Halunnut jatkaa". Pidän melko spekulatiivisena, sillä olisi varmaan Putinkin halunnut olla hyökkäämättä Ukrainaan, mutta pakko oli kun siellä parveili niitä natseja. Eli, Niku lähti JYPistä, koska ei halunnut jatkaa JYPissä. En mä oikein ymmärrä, millä ajatussolmulla tämän saa käännettyä toisin.

Samoin Kovanen lähti, koska ei halunnut jatkaa JYPissä. Varmaan voitaisiin rakennella siihenkin jotain ehdollisuuksia "halusin kyllä jatkaa, mutta kun...", joilla ei ole viivan alle jäävän suhteen mitään merkitystä.

Kumpikin halusi lähteä, ja siksi lähti. Tervemenoa.
 

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Oma kokemukseni kertoo, että ”joko tuo lähtee tai minä lähden” johtaa hyvin usein ”minä lähden” -vaihtoehdon toteutumiseen.

Paskaa syövät Jypissä nyt kaikki. Nikulla vaan ei kantti kestänyt.
Minä olen työelämässä myös ollut tilanteessa, jossa oli pakko sanoa, että "minä jatkan mielelläni tässä yrityksessä, mutta en siinä tapauksessa, jos henkilö x jatkaa missään roolissa" (tämä siis kesken yt-neuvottelujen, joten helppo olisi ollut toisenlainenkin ratkaisu tehdä). Minä lähdin, eikä tarvinnut jäädä yhtään pidemmäksi aikaa nepo-narsistin päähänpistoja katsomaan. En välttämättä halunnut lähteä, mutta en todellakaan halunnut entiseen tilanteeseen jäädä. Tilalleni tullut henkilö paloi alle kahdessa vuodessa loppuun ja masentui, ja olen melko varma, missä/kenessä oli syy siihen.

Juuri tämän vuoksi en pysty ajattelemaan Nikua millään tavalla luopiona tai seuran pettäjänä tässä tilanteessa. Näen niin tuttuja piirteitä noissa tapahtumissa... Nikun mielenterveydelle ainoa oikea ratkaisu lähteä, kun Seppänen ei Kärmekielestään luovu. Vähän käy sääliksi jäljelle jääneitä pelaajia...

Kunhan jatkossakin Ilveksen mestaruudet Kekkosen aikoina.

Jos (ja kun) JYP ei playoffeja tällä kaudella pelaa, minä ainakin olen Nikun myötä Ilves-band wagonissa. Tämä "juhalakausi" on jättänyt sellaisen kitkerän maun suuhun, että en tiedä onko tästä toipumista odotettavissa lähivuosina. Eilen, kun kävi selväksi että lähtijä on Niku, eikä Kärmekieli, niin oma JYP-fanipaitani tuli survottua vaatekomeron pimeimpään nurkkaan. Toivottavasti kevät tai viimeistään kesä antaisi luvan sen kaivaa taas esiin, vaan epäilen syvästi. Vaikuttaa siltä, että JYPin nykyinen arvomaailma ei vaan kohtaa omani kanssa.
 

AksornoAilet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Laadukas kiekkoviihde
Mun pointti tuolla aiemmin oli, että Nikun keissi haisee kovas-keissiltä. Se haastettiin aika suoraan.

Edelleen mun pointtini on, että nämä ovat hyvin samankaltaiset tilanteet. Vai onko täällä jollakulla pelimerkkejä väittää, ettei Kovasen lähtöön liittynyt samankaltaisia piirteitä / kokemuksia / tulkintoja, kuin Nikun lähdössä?

Nyt nimetään Hämäläinen Grima Kärmekieleksi, mutta millä perusteilla - ja mikä tärkeämpää, millä perusteilla kukaan tai mikään organisaatiossa ei ollut vastaavasti Kovasen lähdön taustalla?

En yhtään halua väheksyä sitä, että huonosta duunista pitääkin ihmisen hankkiutua eroon. Ihmettelen ääneen sitä, mikä näitä kahta keissiä lopulta erottaa: miksi ihmisillä näyttää olevan tarve erottaa nämä keissit toisistaan? Onko kyse siitä, että Kovaselle on oltu buuaamassa, mutta nyt ilman sen parempaa syytä, katsotaankin Nikun olevan uhri. Mikä tässä välissä on muuttunut?
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Aika iso ja merkittävä ero on jo siinä, että Kovanen ei halunnut pelata JYPissä ja Niku halusi. Ensimmäisessä tapauksessa seura esti siirron, kun ns sovittu siirtoaika oli jo seuran mielestä umpetunut ja kapteenilta odotettiin joukkueen johtamista. Nikun tapauksessa pelaaja olisi halunnut jatkaa, UTJ olisi halunnut että Niku jatkaa, mutta yhteen apuvalmentajan päätettiin Seppäsen toimesta hirttäytyä.

Tämä toki erittäin nopea ja supistettu tarina kummastakin tapauksesta. Itse näen lähinnä yhdistävänä tekijänä sen, että molemmat lopulta poistui.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun pointti tuolla aiemmin oli, että Nikun keissi haisee kovas-keissiltä. Se haastettiin aika suoraan.

Edelleen mun pointtini on, että nämä ovat hyvin samankaltaiset tilanteet. Vai onko täällä jollakulla pelimerkkejä väittää, ettei Kovasen lähtöön liittynyt samankaltaisia piirteitä / kokemuksia / tulkintoja, kuin Nikun lähdössä?

Nyt nimetään Hämäläinen Grima Kärmekieleksi, mutta millä perusteilla - ja mikä tärkeämpää, millä perusteilla kukaan tai mikään organisaatiossa ei ollut vastaavasti Kovasen lähdön taustalla?

En yhtään halua väheksyä sitä, että huonosta duunista pitääkin ihmisen hankkiutua eroon. Ihmettelen ääneen sitä, mikä näitä kahta keissiä lopulta erottaa: miksi ihmisillä näyttää olevan tarve erottaa nämä keissit toisistaan? Onko kyse siitä, että Kovaselle on oltu buuaamassa, mutta nyt ilman sen parempaa syytä, katsotaankin Nikun olevan uhri. Mikä tässä välissä on muuttunut?

Tiedä miten haastettiin. Fibat on aika suhteellinen käsite.

Tässä on kuten edellä mainittu jo se perustavaa laatua oleva ero että toinen halusi pois toinen ei.

Hyvä kysymys on miksi nämä tapaukset tarvitsee rinnastaa toisiisina?

Mulle on toki ihan sama mitä kukakin näistä tapauksista ajattelee. Ja oikeastaan on vaan hyvä jos on erilaisia näkemyksiä.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sami Nikulle voisi tarjota 500k€/a palkkaa ensi kaudella pelaaja-päävalmentajana eli ei tarvittaisi PV vaan katras apuvalmentajia, jotka hän kelpuuttaa joukkueeseensa. Eli jos saa pelaajana 300k€ niin 200k€ päävalmentajuudesta.

Samihan on immuuni penkityksille suorituksiensa takia, niin voi hoitaa pakkien ja yv-peluutuksen, ja saa rajattoman vastuun. Apuvalmentajat sitten peluuttaa hyökkääjät, avt ja voivat vetää treenit.

Jos joku muu pakki vetää paremmat pisteet, niin siirretään pelaaja-päävalmentajuus sille sitä seuraavaksi kaudeksi. Se saa luonnollisesti sitten valita "sopivat" apuvalmentajat itselleen. Sami toki voi joutua penkille tällöin, jos viitsii seuraan jäädä.
 

AksornoAilet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Laadukas kiekkoviihde
Tässä on kuten edellä mainittu jo se perustavaa laatua oleva ero että toinen halusi pois toinen ei.
Tämä on hupaisaa valehtelua. Niku päätti siirtyä Ilvekseen, ei häntä sinne kukaan pakottanut. Vai onko todisteita siitä, että Niku siirtyi sinne vasten tahtoaan?

Hämmästyttävää jankutusta päivänselvästä asiasta.

JJLehdolta yllä erittäin hieno kuvaus Nikun asemoitumisesta työnantajaansa nähden!
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua välillä muutenkin hävettää joidenkin huutelu hallilla omia kasvatteja kohtaan, viimeks kun HPK oli täällä pelaamassa, niin yks herrasmies huuteli O Ikoselle vittuilevaan sävyyn sen sairaudesta. Ei voi ymmärtää sellaista.

Edit. Lisäyksenä, että tuollainen huutelu jostain sairaudesta on sairasta myös muillekin, kun JYPin kasvateille.

[Offtopic alkaa/ Ilman tätä ketjua olisi mennyt ihan ohi, että Ossi Ikosella on tällainen sairaus. Ei ole jostain syystä missään tullut vastaan, vaikka väitän jääkiekkoa seuraavani kohtuullisen aktiviisesti. Kiitos siitä siis, että toit tämän tietoon, että minäkin tiedän tämän nyt.

Ossille pirusti tsemppiä tulevaisuuteen! Pitää antaa Ossille extra-taputukset, kun seuraavan kerran näkee Ossia pelaamassa vastustajan riveissä. Ja tuolle huutelijalle ei mikään normi sukkasaippua riitä, pitää olla vähintään makuupussi-SanLa, jolla kaveria paiskoo pähkinöihin! /Offtopic loppuu]

Tästä Niku-casesta sen verran, että toivottavasti kaikki on mennyt organisaation kanssa oikeasti hyvin, eikä siltoja ole poltettu mihinkään suuntaan. Kunhan JYP saa rivinsä harvennettua epäsuotuisista henkilöistä (eli henkilöstä!), niin Nikun olisi mahdollista joku päivä tulla takas. Sen verran mies on JYP näin ulkopuolisen silmin.

Muutenkin harmittaa JYP:n kannattajien puolesta vielä näin juhlavuotena. Että miten saa kuukaudessa seuran noin saatanan sekaisin. Oman suosikkijoukkueeni taivalta seuratessa sekoilut ja päin helvettiä vetämiset on olleet lähes kausittaisia, ei joka kausi, mutta enemmän sekoilua kuin suurempaa punaista lankaa. Mutta se sekoilu on ollut sentään johdonmukaista päivästä yksi lähtien.

Joten sympatiat JYP:n kannattajille!
 

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart

Niku myöntää, että varmaan molemmissa osapuolissa oli vikaa, kun asiat menivät solmuun, mutta penkitys tai mikään muu tässä saagassa ei ole ollut nöyryyttävä kokemus.

Sen sijaan Ylen asiantuntija, Topi Nättinen, arvelee, että Nikulle jäi pysyvät arvet, eikä tule pelaamaan JYPissä enää koskaan.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä

Sen sijaan Ylen asiantuntija, Topi Nättinen, arvelee, että Nikulle jäi pysyvät arvet, eikä tule pelaamaan JYPissä enää koskaan.
Jotenkin vähän haisee näistä kyseisen asiantuntijan jutuista, että se on NättisTopi jolla on jäänyt hampaankoloon JYPiä vastaan. Onkohan yhtä vahva haju kuin siitä, että Antti Turunen ei tule jatkamaan JYP u20 päävalmentajana?

Ens kaudella Niku kurvailee taas JYPin takalinjoilla? En näe tuolle mitään esteitä, jos kevätsiivous organisaatiossa on kunnollinen ja se menee maaliin saakka.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liikunnan Riemu

Niku myöntää, että varmaan molemmissa osapuolissa oli vikaa, kun asiat menivät solmuun, mutta penkitys tai mikään muu tässä saagassa ei ole ollut nöyryyttävä kokemus.

Sen sijaan Ylen asiantuntija, Topi Nättinen, arvelee, että Nikulle jäi pysyvät arvet, eikä tule pelaamaan JYPissä enää koskaan.
Joopa joo taas näille "asiantuntija" Topi Nättisen jutuille. Jos pelaaja, oli sitten kuinka suuri ja arvokas, saa ikuiset arvet siitä, että hänet penkitään niin kyllä on pääkopassa jotain vikana. Minulle pelaajana tuollainen penkitys olisi tuonut vaan lisää tahtoa näyttää ja parantaa otteita enkä olisi hypännyt kilpailevan jengin joukkueeseen kesken kriisin.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Ei se ole mikään salaisuus että Topi Nättisellä jäi hampaankoloon mitä JYP hommiin tulee. Ainakin näin oon kuullut monasti mutta syitä en sen enempää tiedä.
Ymmärrän toisaalta hyvin, koska JYP oli Topille SE juttu. Varmasti oli ajatuksissa pelata hieno ura kasvattajaseurassa. Ei saanut kuitenkaan koskaan kunnon näyttöpaikkaa ja sitten ura loppuikin todella aikaisin.

Harmi, että käsittelemättömät asiat voivat vaikuttaa noin paljon asiantuntijuuteen. Ei kovin uskottavaa analyysia tule koskaan ainakaan JYPin asioista. Tunne vetää edelle.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Ymmärrän toisaalta hyvin, koska JYP oli Topille SE juttu. Varmasti oli ajatuksissa pelata hieno ura kasvattajaseurassa. Ei saanut kuitenkaan koskaan kunnon näyttöpaikkaa ja sitten ura loppuikin todella aikaisin.

Harmi, että käsittelemättömät asiat voivat vaikuttaa noin paljon asiantuntijuuteen. Ei kovin uskottavaa analyysia tule koskaan ainakaan JYPin asioista. Tunne vetää edelle.
Juuri näin Topi oli kova JYP kannattaja ennen ammattilaisuraa, olipa tuo myös fanimatkoilla mukana jos treenien ja omien junioripelejen puitteissa ehti. Ajatus oli varmasti pelata pitkään JYPissä, saada menestystä ja tulla vähintään jonkilaiseksi JYP ikoniksi.

Pidän paljon Topin asiantuntija toimimisesta, mutta tosiaan JYP jutut aika suolaisia. Ymmärrettävää toki, ihmisiä me kaikki.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri näin Topi oli kova JYP kannattaja ennen ammattilaisuraa, olipa tuo myös fanimatkoilla mukana jos treenien ja omien junioripelejen puitteissa ehti. Ajatus oli varmasti pelata pitkään JYPissä, saada menestystä ja tulla vähintään jonkilaiseksi JYP ikoniksi.

Pidän paljon Topin asiantuntija toimimisesta, mutta tosiaan JYP jutut aika suolaisia. Ymmärrettävää toki, ihmisiä me kaikki.

Sekin puoli tässä että Nättinen menisi nytkin kokoonpanossa ihan kevyesti jos on vaan pelikykyinen. Lopettiko johonkin / joihinkin loukkaantumisiin?
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Sekin puoli tässä että Nättinen menisi nytkin kokoonpanossa ihan kevyesti jos on vaan pelikykyinen. Lopettiko johonkin / joihinkin loukkaantumisiin?
Käytännössä kyllä ja käytännössä ei, mutta joo vakavaa sairautta taustalla. Ei varsinaisesti kuitenkaan tuohon lopettanut vaan motivaatio loppui ja nuo tuli myöhemmin.



Nättinen on muuten menossa yhden pelin sopimuksella pelaamaan IFK Marianhamnin riveihin. Kyseessä ilmaisottelu, johon tavoitellaan yleisöennätystä.

 
Viimeksi muokattu:

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niku haastattelussa tuoreimmassa liiga without a map podcastissa.

Valmentajasekoilut ja matto jalkojen alta joukkueelta sen myötä, ei tietoa valmennuskuvioista ja sitten nykyisen sakin kanssa nauhat solmuun.

Siinä nopea referaatti/tulkinta.
Juuri päässyt koko Niku asiasta yli, niin tämän ketjun voisi haudata tai siirtää ilveksen puolelle.
 

Coutinho

Jäsen
Niku haastattelussa tuoreimmassa liiga without a map podcastissa.

Valmentajasekoilut ja matto jalkojen alta joukkueelta sen myötä, ei tietoa valmennuskuvioista ja sitten nykyisen sakin kanssa nauhat solmuun.

Siinä nopea referaatti/tulkinta.
Kusetettu olo on siis ollut pelaajilla, kuten meillä kannattajilla. Kuvaavinta tuossa se, että pelaajilla ollut hyvä fiilis Rautakorven pelistä ennen potkuja ja sitten näin. Edelleen täältä Nikulle tässä tilanteessa täysi synninpäästö.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kusetettu olo on siis ollut pelaajilla, kuten meillä kannattajilla. Kuvaavinta tuossa se, että pelaajilla ollut hyvä fiilis Rautakorven pelistä ennen potkuja ja sitten näin. Edelleen täältä Nikulle tässä tilanteessa täysi synninpäästö.
Näinhän täällä itseni ja monien muiden suulla kerrottu, ei yllätä itseä ainakaan, että vahvistusta tulee.

Kiitos vain helvetisti HERRA Seppänen.
 
Suosikkijoukkue
Jyp, Milwaukee Admirals
[offtopic]Sanotaanko niin, että kun olen ollut töissä myös ulkomailla vapaammilla markkinoilla, joissa Irtisanominen helpompaa, mutta toisaalta työntekijän myös helpompi kilpailuttaa itsensä ja löytää sopiva työpaikka pidän siitä paljon enemmän kuin Suomen AY-mafian toimista. Toisaalta ilolla seurannut, että myös Suomessa liittojen valta näyttäisi olevan musertumispisteessä ja nyt mennään kuolonkorinoita/viimeistä tanssia.

Ehkä näemme vielä suomessakin työmarkkinat, joissa työpaikan vaihtaminen on normaalia js helppoa. Työnantajat joutuu kilpailemaan osaavista tekijöistä, kun molemmin puolin lähteminen on helppoa eikä sidottu irtisanomis tai irtisanoutumisen karensien taakse. [/offtopic]


Ei ymmärtääkseni tarvitsisi kuin yhden poistua ja tätä myös Vekekin lopulta puolti ja niin sanotusti naamiot on riisuttu. Herra Seppäselle tämä ei kuitenkaan käynyt.. Vielä kun häneltä nuo suomut silmien edestä tippuisi...
Asiaa spoilereineen!
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Niku jatkaa dominointiaan Ilveksessä, Eka piste Ilveksessä, kun kakkossyöttäjä tyhjään maaliin. On se pelimies.
Varsin JYP henkinen maali tuo.

PALVE (RATINEN, NIKU)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös