Sami Niku – heviletti liuhuen kohti toista kierrosta rapakon takana

  • 253 064
  • 1 621

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo kommentti seuralegendasta oli pakko olla vitsi. Niku ei ole lähelläkään seuralegendan asemaa JYPissä eikä välttämättä sitä tule koskaan olemaan. Hyvähän se on toki pelaamaan jääkiekkoa.
Ai, en tunne jyppiä niin hyvin. Minusta hän on jypin seuralegenda, teiltä ponnistanut NHL ja palasi seuraan. Tietty katselen tätä tamperrelta.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Niku on NHL-statuksen pelaaja ja jos huhuin on uskomista niin pelasi teillä aikas halvalla. Kasvattajaseura ja rakkaus kotiseuraan. Pitää myös nähdä tämä puoli, joku neverhööd valmentaja alkaa leikkiin seuralegenda kanssa. Ymmärrän täysin tuon ratkaisu, pitäkää tunkkinne.
Olen kyllä ollut siinä käsityksessä että aika kovaa palkkaa Niku kyllä nosti JYP:ssä. Toki ois saanut enemmän muualta, mutta ei todellakaan halvalla täällä pelannut.
 

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen kyllä ollut siinä käsityksessä että aika kovaa palkkaa Niku kyllä nosti JYP:ssä. Toki ois saanut enemmän muualta, mutta ei todellakaan halvalla täällä pelannut.
No varmasti nosti, ei tuon tason äijä pelaa halvalla. Mutta tuossa oli se pointti, olisi saanut enemmän jossain muualla ja valitsi silti jypin. Meillä on raipe, joka sai joka vuosi parempia tarjouksia toisista seuroista ja silti pelasi ipassa.

En halua morkata jyppiä, mut jotenkin jäi fiilis ettei ihan hyvin hoidettu tuota.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liikunnan Riemu
Ai, en tunne jyppiä niin hyvin. Minusta hän on jypin seuralegenda, teiltä ponnistanut NHL ja palasi seuraan. Tietty katselen tätä tamperrelta.
Ei ne 67 peliä top 6 tai seiskapakkina ison meren toisella puolen ennen kotiinpaluuta miehestä seuralegendaa tee ainakaan minun papereissa, kenties jonkun toisen papereissa tekee. Kyllä tämän seuran suurimmat legendat ovat ne jotka eivät ole änärissä minuuttiakaan pelannut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
 

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei ne 67 peliä top 6 tai seiskapakkina ison meren toisella puolen ennen kotiinpaluuta miehestä seuralegendaa tee ainakaan minun papereissa, kenties jonkun toisen papereissa tekee. Kyllä tämän seuran suurimmat legendat ovat ne jotka eivät ole änärissä minuuttiakaan pelannut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Oman kylän pojat on erityisasemassa.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Ai, en tunne jyppiä niin hyvin. Minusta hän on jypin seuralegenda, teiltä ponnistanut NHL ja palasi seuraan. Tietty katselen tätä tamperrelta.
Seuralegenda tai ei, JYPissä Mikko Viitasen alaisuudessa ei riitä, vaikka olet mestaruuksia voittanut takuuvarma Immonen tai 800 liigapelin el capitano Hytönen tai NHL-statuksen omaava kaikkien aikojen pakkien piste-ennätystä jahtaava oman kylän kasvatti, kenkää tulee silti ja uraa voi jatkaa muualla.
 

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Seuralegenda tai ei, JYPissä Mikko Viitasen alaisuudessa ei riitä, vaikka olet mestaruuksia voittanut takuuvarma Immonen tai 800 liigapelin el capitano Hytönen tai NHL-statuksen omaava kaikkien aikojen pakkien piste-ennätystä jahtaava oman kylän kasvatti, kenkää tulee silti ja uraa voi jatkaa muualla.
Tuon alleviivan, Immonen ja Hytönen on oikeita legendoja. Mutkun vaan jankkaan niin Niku olis voinut nousta heidän rinnalle. Okei palaan omalla hiekkalaatikolle ja nautin hänen suorituksista Ipan paidassa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin tällä viikolla Niku muutti tampereelle, ihan totta joku meni pieleen.
Jos pelaaja suuttuu ja lähtee kesken pelin pois hallilta ja ei suostu tietyn tyypin valmentamana pelaamaan, niin aika vähissä ne vaihtoehdot on.

Nikun olisi pitänyt hoitaa homma paremmin ja sama koskee seuraakin.
Mutta muuten hommat tuli ilmeisesti sovittua niin hyvin kuin mahdollista.

Paluulle tulevaisuudessa ei liene esteitä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Niku on NHL-statuksen pelaaja ja jos huhuin on uskomista niin pelasi teillä aikas halvalla. Kasvattajaseura ja rakkaus kotiseuraan. Pitää myös nähdä tämä puoli, joku neverhööd valmentaja alkaa leikkiin seuralegenda kanssa. Ymmärrän täysin tuon ratkaisu, pitäkää tunkkinne.
Tarinoilla on aina kaksi puolta. Ihan samalla tavalla joku voisi kysyä Nikulta, että kun rakkalla kasvattajaseurallasi on meneillään satavuotisjuhlakausi ja edustat pelaajana joukkueen varavarakapteenistoa (kuuden pelaajan muodostama pelaajahallitus), niin kannattaako kaikki heittää roskakoriin ihan vain sen tähden, että et tule toimeen apuvalmentajan kanssa?

Muna vai kana, aloittiko leikin Niku vai Hämäläinen? Olen sitä mieltä, että Nikun penkitys oli ok siihen paikkaan. Kuten myös on ok antaa sisäinen pelikielto, jos häippäsee eka penkiltä koppiin ja kopista kotiin. Tämäntapainen toiminta on kusipäistä, itsekeskeistä ja epäkypsää keneltä tahansa pelaajalta, "seuralegendasta, tähtipelaajasta ja omakasvatista nyt puhumattakaan.

Ja jos tästä toiminnasta pelaaja vetää herneen nenään eikä suostu enää JYPissä pelaamaan, niin mitä seuran pitäisi silloin tehdä? Pitää väkisin joukkueessa (katsomossa)? Antaa yhdelle pelaajalle erivapauksia, koska tähtipelaaja ja "seuralegenda"? Hauskana knoppitietona Tampereelle, yhtenä JYPin menestysputken murenemissyynä pidettiin sitä, että pelaajien keskellä alkoi olla kahden kerroksen väkeä. Pelaajaomistajat ja heidän kaverinsa saivat tehdä joukkueen arjessa asioita lepsummin kuin "rivipelaajat", mikä söi joukkuehenkeä. Nytkö tälle polulle olisi pitänyt palata, että pidetään yksi Niku tyytyväisenä?

Nikullekin pientä lampaanpersettä siitä, että tykkäsi antaa medialle kommentteja kesken kohun ja sitä kautta muodostaa painetta rakasta kasvattajaseuraa kohtaan. Niku myös kieltäytyi pelaamasta tai harjoittelemasta joukkueen kanssa, mutta myöhemmin sitten jeesusteltiin Ilveksen someissa, ettei olisi halunnut asian menevän näin. Joku toimittaja olisi voinut tähän tarttua ja kysyä Samilta, että miksi sitten heittäydyit niin hankalaksi.

Vaikka riidat olisikin sovittu kuten mediassa on annettu ymmärtää, kyllä tästä jää auttamatta arvet myös Nikun uralle. Yksi ihan aiheesta tullut penkityskomennus meni niin pahasti tunteisiin, että piti vaihtaa kokonaista organisaatiota. Moni on verrannut puheissa Nikua jo muuan Tommi Kovaseen, joka on ehkä suurin JYP-yhteisön oma inhokkipelaaja. Kieltämättä yhtymäkohtia löytyy, ja aika näyttää, menikö pelaajan ja seuran suhde yhtä pahasti solmuun kuin 18 vuotta sitten.

En ole pätkääkään Hämäläisen fani, mutta kyllä tähän tilanteen joutumisessa oli yhtä paljon vikaa myös Sami Nikussa kuin JYPissä. Ei voi kaataa koko roskaa organisaation niskaan, jos pelaaja on tässä kohussa aloitteellinen. Arvostan JYPiä myös siitä, että vaikka kyseessä oli tähtipelaaja ja oma kasvatti, niin oli silti munaa osoittaa koko yhteisölle, että yksi pelaaja ei ole seuraa suurempi.

ps, puheet seuralegendasta ja NHL-tason pelaajasta ovat hyvin värittyneitä. Nikulla on vyöllään enemmän Liiga-, AHL- ja jopa Mestis-pelejä kuin mitä tarunhohtoisessa tuli pelattua. Jyväskylään tultiin hakemaan ponnahduslautaa takaisin NHL-kaukaloihin, mutta ei näyttänyt onnistuvan. Eikä nämäkään käänteet varmasti ainakaan helpota sinne paluuta.

Edit: En malta olla tekemättä yhtä pelaajavertailua. Veini Vehviläinen pelasi pe 5.1.2024 huonon ottelun Kalpaa vastaan, ja seuraavana päivänä Veini ei lähtenyt lainkaan Tampereelle pelaamaan Ilvestä vastaan. Se on vähän auki, tuliko aloite pelaajalta vai seuralta, mutta yhtä kaikki. JYP sanoi silloin ykkösveskarilleen, että ei tarvitse tulla Tampereelle. Veini otti yhden reissun verran huilia ja palasi kaukaloon entistä ehompana ilman kiukutteluja ja kaunoja. Veini oli muuten vielä nuorempana pienen ongelmapelaajan maineessa, mutta edes hän ei ole mennyt vaatimuksissaan yhtä pitkälle kuin Niku.
 
Viimeksi muokattu:

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
Nikullekin pientä lampaanpersettä siitä, että tykkäsi antaa medialle kommentteja kesken kohun ja sitä kautta muodostaa painetta rakasta kasvattajaseuraa kohtaan. Niku myös kieltäytyi pelaamasta tai harjoittelemasta joukkueen kanssa, mutta myöhemmin sitten jeesusteltiin Ilveksen someissa, ettei olisi halunnut asian menevän näin. Joku toimittaja olisi voinut tähän tarttua ja kysyä Samilta, että miksi sitten heittäydyit niin hankalaksi.
Kuten sanoit, kolikolla on kaksi puolta. Minä en ainakaan tiedä mikä tässäkin asiassa on totuus. Seura sanoi, että treenimahdollisuus on annettu, ja pelaaja kieltäytynyt. Niku sanoo, että seura kieltää ja estää treenaamasta. Sana sanaa vastaan. Kovin on suuria näkemyserot siihen nähden, että sopimus purettiin "hyvässä yhteisymmärryksessä". Itse olen sillai taipuvaisempi uskomaan Nikua, koska viime kuukausina olen suhtautunut JYPin organisaation ulostuloihin, kuin Venäjän valtiopropagandaan. Jos tässä nyt Niku saadaan osoitettua yksin syylliseksi, niin olen valmis muuttamaan mielipidettäni (joka siis on, että vikaa on molemmissa, mutta ongelmat juontaa juurensa erimielisyyteen valmentajavaihdoksesta, ja varsinkin uuden valmennuksen kyvykkyydestä).
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kuten sanoit, kolikolla on kaksi puolta. Minä en ainakaan tiedä mikä tässäkin asiassa on totuus. Seura sanoi, että treenimahdollisuus on annettu, ja pelaaja kieltäytynyt. Niku sanoo, että seura kieltää ja estää treenaamasta. Sana sanaa vastaan. Kovin on suuria näkemyserot siihen nähden, että sopimus purettiin "hyvässä yhteisymmärryksessä". Itse olen sillai taipuvaisempi uskomaan Nikua, koska viime kuukausina olen suhtautunut JYPin organisaation ulostuloihin, kuin Venäjän valtiopropagandaan. Jos tässä nyt Niku saadaan osoitettua yksin syylliseksi, niin olen valmis muuttamaan mielipidettäni (joka siis on, että vikaa on molemmissa, mutta ongelmat juontaa juurensa erimielisyyteen valmentajavaihdoksesta, ja varsinkin uuden valmennuksen kyvykkyydestä).
Puhut palturia. Niku sanoi jossain haastattelussa, että on saanut mahdollisuuden harjoitella. Myös Viitanen sanoi, että Nikulle on annettu harjoittelumahdollisuus, johon pelaaja ei ole halunnut tarttua. Missään kohti kumpikaan osapuolista ei ole väittänyt, että pelaaja ei saisi harjoitella.

Tuo "JYP estää pelaajaa harjoittelemasta" -väite lähti liikkeelle siitä, kun Teemu Ramstedt oli todennut yleisellä tasolla, että mikäli seura ei tarjoa mahdollisuuksia, niin tällöin kyseessä on sopimusrike. Sitten rikkinäisen puhelimen kautta joku pohti ääneen, että JYPin sekoillessa tämäkin voisi olla mahdollista. Ja myöhemmin rikkinäisen puhelimen mukaan näin olikin jo käynyt.

Jos näin olisi käynyt, Ilves teki järkyttävän huonon taloudellisen päätöksen. Niku olisi saanut nimittäin purkaa sopimuksen ilman mitään sanktioita, mutta nyt Ilves meni maksamaan purkurahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP
Niku haastattelussa tuoreimmassa liiga without a map podcastissa.

Valmentajasekoilut ja matto jalkojen alta joukkueelta sen myötä, ei tietoa valmennuskuvioista ja sitten nykyisen sakin kanssa nauhat solmuun.

Siinä nopea referaatti/tulkinta.

Tässäkin kierreltiin ja kaarreltiin kaikkea. Lopussa Niku vielä paljasti, että hän on saanut lykkäystä armeijasta terveydellisistä syistä, eikä siitäkään kysytty mitään tarkentavaa.
 

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nikusta kirjoitettu uutisissa, että ”tehot kadonnut” niin kaverilla on aivan älytön määrä kolmos-syöttöjä mitä koosteita kattonut… Mm. ylivoimalla nimenomaan.
Oon melkein jokaisen Ilveksen pelin katsonut jälkilähetyksenä, niin on muutenkin ollut kyllä hyvä ja tuntuu fanitkin olevan aika tyytyväisiä. Plusmiinus tilasto 7 peliin taitaa myös olla +8
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Nikusta kirjoitettu uutisissa, että ”tehot kadonnut” niin kaverilla on aivan älytön määrä kolmos-syöttöjä mitä koosteita kattonut… Mm. ylivoimalla nimenomaan.
Tämähän on juuri sitä briljanssia, mihin Niku kykenee pelistä toiseen, mutta jonka huomaa vain jos seuraa peleja maalikoosteita enemmän. Nikun kyky avata peliä, hallita kiekkoa ja antaa laadukkaita syöttöjä jokaisella kentän alueella on erittäin hyvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös