Suomen presidentinvaali 2024

  • 658 408
  • 6 695

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Äänestän Haavistoa. Stubbin ongelma on että hän on kauniisti sanottuna vähän tyhmä. Hän on juurikin tästä syystä epäonnistunut niin Kokoomuksen puheenjohtajana kuin pääministerinäkin. Toinen syy on ajoitus. Haaviston luurangot ovat ehtineet jo haalistua mutta Stubbilla on vielä hyvin aikaa päästellä sammakoita suustaan. Stubbin vahvuus on kampanjointikyky sekä vakuuttava olemus ja nämä avut eivät riitä presidentille. Sori siitä.

Sori @Erkka Lapanen , innostuin pohtimaan kommenttisi pohjalta kriittisesti Haavistoa ihan väärässä ketjussa. Siirsin pohdintani tähän ketjuun. Toivottavasti siirto ihan ok sinulle, jos ei niin poistan sen täältä.

Pekka Haaviston 1980-1990- luvuilla esittämät armeijan lopettamispuheet, ovat jo tietysti vanhoja luurankoja. Sen sijaan ulkoministeriön virkamiesten kyykyttäminen ja Al Holin naisten, muun Euroopan linjasta eroava, "sinisilmäinen" kohtelu ovat varsin tuoretta tavaraa. Suomen poikkeavaan linjaan otti kantaa "jopa" Hesari:



Suurin haaste, eli Putinin Venäjä. Sen aggressio on ollut nähtävissä, niille jotka ovat kyenneet/halunneet sen nähdä, koko 2000 - luvun. Tsetsenian sota, Georgian sota, Krimin miehitys, Itä-Ukrainan sota, ikkunastaputoamisen maailmanennätykset, matkustajakoneen pudottaminen, Syyrian raiskaaminen, jne, osoittivat kyllä aika selvästi mikä on Putinin Venäjä. Silti vielä edellisissä presidentinvaaleissa Haavisto nosti kampanjassaan tikunnokkaan, Tarja Halosen tuella, puolustusministeri Niinistön linjaukset Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisista. Haaviston mukaan näissä puheissa on "trumpilaisuus" on saapunut Suomeen, jota Halonen tuki kommentilla: "...kaksoiskansalaisten niputtaminen turvallisuuden kannalta yhdeksi ryhmäksi muistuttaa 1930-luvun toimintaa." Miltä nämä kommentit näyttävät nyt?



Varsinainen visionääri Haavisto oli pari vuotta myöhemmin, eli vuonna 2019, jolloin hän antoi valtiomiesmäisen haastattelun Financial Times- lehteen. Siinä Haavisto vaatii EU:ta tehostamaan toimia Venäjä suhteiden parantamiseksi!!! Venäjä jatkoi edellisessä kappaleessa lueteltua syntiluetteloaan myrkyttämällä porukkaa myös lännessä (mm. Salisburyn myrkytykset), mutta Pekan mielestä parempaan oltiin menossa. Haavisto lausui mm (käännökset laiskuuttani Googlelta):

- EU:n on tehostettava ponnisteluja suhteiden parantamiseksi Venäjään, jos se haluaa vahvistaa Euroopan turvallisuutta kansainvälisten konfliktien, transatlanttisten jännitteiden ja brexitin edessä, Suomen ulkoministeri varoitti. "On erittäin vaikea kuvitella ratkaisua [globaaliin kriiseihin] ilman Venäjää - tai ratkaisua, jossa Venäjä ei jollain tapaa ole aktiivinen kumppani".

Haavisto lausuu käsityksensä myös Moskovan ja Kiovan erimielisyyksien korjaamisesta seuraavasti:

- Haavisto sanoi, että aiemmin tänä vuonna Ukrainan presidentiksi valittu entinen koomikko Volodymyr Zelensky oli avannut mahdollisuuden sulattaa Moskovan ja Kiovan entinen "erittäin kireä" suhde. Zelenski ja Putin sopivat heinäkuussa neuvottelevansa Itä-Ukrainasta , jossa Venäjän tukemat separatistit ovat taistelleet hallituksen joukkoja vastaan viisi vuotta, ja keskustelevansa vankien vaihdoista.


Jälkimmäinen lausunto osoittaa, ettei Haavistolla ollut hajuakaan Kremlin/Putinin maailmankatsomuksesta ja että tiedusteluanalyytikkoja (mm. Martti J. Kari) oli kuunneltu hyvin heikosti. Kun Suomen tasavallan presidentin ulko- ja turvallisuuspolitiikan haasteet voi tiivistää niihin kolmeen sanaan (Venäjä, Venäjä, Venäjä), niin ihan vahvaa suorittamista en Haavistolla asiassa näe. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että kuluneena vuonna on Haavisto kyllä reivannut linjaansa paljon tiukemmaksi, mutta onko se päälleliimattua taktiikkaa, sitä itse pohdin. Mukava kaveri Haavisto on.
 
Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Rehn on äärimmäisen hajuton ja mauton tapaus. En ole saanut oikein minkäänlaista kuvaa kaverista.

Itse toivon seuraavan presidentin olevan aika hajuton ja mauton, kuten Niinistö. Rehn on mielestäni siksi hyvä, ettei ole vaaraa jostain harkitsemattomasta kommentista, josta nousee kansainvälinen kohu. Stubbin kohdalla tälläinen voi olla mahdollista.

Rehn on vetänyt vaativia virkoja moitteetta. Ei ole kuulunut moitteita esimiehenä toimimisesta kuten Haavistolla.

Mahdollisimman hajuton ja mauton, joka ei räväytä mitään yllättävää. Sellaista vakautta Suomi tarvitsee.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Jälkimmäinen lausunto osoittaa, ettei Haavistolla ollut hajuakaan Kremlin/Putinin maailmankatsomuksesta ja että tiedusteluanalyytikkoja (mm. Martti J. Kari) oli kuunneltu hyvin heikosti.
Tämä taitaa koskea kaikkia muitakin ehdokkaita. Ja myös minua, sen myönnän. Ehkä itse osasit odottaa sitä mikä nyt on käynnissä?
Sinänsä pyrkimykset valtioiden välisen yhteistyön ja kommunikaation lisäämiseen ovat oikeita. Erityisesti naapurimaiden kesken. Niin kauan kuin Venäjän hyökkäys eurooppaan jatkuu, tilanne on tietenkin toinen. Ja tätä ei kiistä Haavistokaan. En sano että Haavisto olisi paras mahdollinen ehdokas mutta paras tarjolla olevista.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Tämä taitaa koskea kaikkia muitakin ehdokkaita. Ja myös minua, sen myönnän. Ehkä itse osasit odottaa sitä mikä nyt on käynnissä?
Sinänsä pyrkimykset valtioiden välisen yhteistyön ja kommunikaation lisäämiseen ovat oikeita. Erityisesti naapurimaiden kesken. Niin kauan kuin Venäjän hyökkäys eurooppaan jatkuu, tilanne on tietenkin toinen. Ja tätä ei kiistä Haavistokaan. En sano että Haavisto olisi paras mahdollinen ehdokas mutta paras tarjolla olevista.
Pikkasen jos saa olla besserwisser, niin sanoin Stubille Turussa, olisko ollut syksyllä 2014, että Natojuna taisi lähteä jo. Sanoin myös, että Suomella on muutama vuosi aikaa luoda puolustusliittoa Ruotsin kanssa. Stub oli eri mieltä, väitti, että Suomi pääsee koska vaan Naton jäseneksi. No totuus löytyi jostain puolivälistä, mutta ainakin olin jo tuolloin hyvin huolestunut Venäjän voimapolitiikasta ja halusta paaluttaa omaa etupiiriään. Jokerien KHL-ketjusta löytyy multa vuosien varrelta rutinaa, kuinka huonosti asiassa ymmärretään Putinin punovan verkkoa eri tasoilla Suomenkin suhteen. Taisin rutista myös Pasilan kyljessä pönöttävästä, Putinin kaverien jättiareenasta jonkinlaisena turvallisuusriskinä. Että "historian oikealla puolella" olen ollut näissä asioissa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onkohan tää Stubbin kannalta hyvä vai huono juttu?

No onhan Niinistölle aiemmin antanut tukensa muuan Tere Sammallahti, joka myös kuuluu siihen joukkoon, jonka kanssa en samaa ehdokasta halua äänestää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoinen teoreettinen peruste olisi valita esimerkiksi Niinistön ja Halosen välillä. Se hylätään, kumpaa Sammallahti kannattaisi. Stubb siis kaatui joillakin Selänteeseen.

Joskus vuosia sitten meillä nuoriso ilmoitti, että Cheek on niin paska, että radio kiinni. Täytyy kysyä, joutuvatko äänestämään Rehniä kun Cheek heiluu Haaviston lipun alla.

Nyt kun tuli katsottua kannattajakortteja, hyvänä pidän Pirkko Saisiota ja Esko Valtaojaa Haaviston joukoissa. Ehkä siinä on Pekalta vähän taktistakin silmää, mutta vihervasemmiston moraalin syystäkin kyseenalaistanut Saisio ja n-sanojen yms kyttäämisestä tuohtunut Valtaoja ovat fiksuja valintoja.

Oma ääni menee Stubbille ja maailman tapahtumien sekä Suomea koskevien paljastusten edetessä ja ehdokkaiden kertoessa edes jotain visioistaan, en yhdy palstakonsensukseen Haaviston voiton olevan yhtä hyvä kuin Stubbin. Haavistohan on aivan väärällä paikalla Harkimon kanssa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: LuKi

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kommentit olivat kultaa, kun höpönassut purkivat pettymystään siihen kuinka meidän Teemu lähti WEFin, globalistien ja liittovaltiolaisten kelkkaan.

Ja hirveä määrä russkijtrjolleijj sekä muita urjpoja käynyt tykkäämässä näistä liittovaltio-WEF-Bilderberg-Soros -avautumisista :D
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oma ääni menee Stubbille ja maailman tapahtumien sekä Suomea koskevien paljastusten edetessä ja ehdokkaiden kertoessa edes jotain visioistaan, en yhdy palstakonsensukseen Haaviston voiton olevan yhtä hyvä kuin Stubbin. Haavistohan on aivan väärällä paikalla Harkimon kanssa.

Haaviston äänestäminen on itselleni täysin mahdotonta. Syy on ilmaistavissa helposti: Al Hol.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Rehn on harkitseva ja pätevä, mutta pelkään, että tiukan paikan tullen hänellä menee aikaa pohtimiseen, puhumiseen 200 v vanhoista asioista, kun pitäisi toimia ja päättää jotain. Siis onhan se hyvä, että ei tee hätiköityjä ratkaisuja, mutta tuo olemus on vähän hitaanpuoleinen.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Haaviston äänestäminen on itselleni täysin mahdotonta. Syy on ilmaistavissa helposti: Al Hol.
Al Hol on kieltämättä tahra Haaviston kilvessä. Mutta ketä tässä nyt sitten äänestäisi? Yksittäisiä syitä olla äänestämättä löytyy jokaiselta muultakin:

Urpilainen: ihme vetkuttelija
Stubb: Lavrovin (entinen) kaveri
Halla-aho: Scripta
Rehn: Turkin EU-jäsenyyden edistämispyrkimykset
Essayah: hihhulius
Harkimo: KHL
Aaltola: minäminäminä

Taidan kuitenkin pysytellä Stubb–Haavisto–Rehn-akselilla. Lopullisen päätöksen teen varmaan vasta äänestyskopissa.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Presidenttiehdokkaiden asialliseen kritisointiin ei mielestämme kuulu tällaiset "ryssien huora" -luonnehdinnat. Viestistä on annettu rikepiste.
Yksittäisiä syitä olla äänestämättä löytyy jokaiselta muultakin:

Nahkasohvan innoittamana. Miksi en äänestäisi heitä. Ei tullut kovin tieteellisiä vastauksia.

Harkimo. Narri, ryssien huora, kaikissa kyselyissä mielipiteineen kauimpana omistani.
Aaltola: Teki itsensä tunnetuksi Natoon haku prosessissa ja vieraaksi pressan vaalikampanjassa.
Urpilainen: Ei nappaa tämä täti, ei ole tehnyt sitä koskaan. Demari.
Halla-aho: En voisi kuvitellakaan äänestäväni persua missään vaaleissa.
Rehn: Maistuu kuin kilo talkkunaa. Kuivana. Käyttäytyy ylimielisesti muita ihmisiä kohtaan.
Essayah: Hihhuli. Sari pressana olisi paluu 100 vuotta taaksepäin.
Stubb: Tarvitsee pätevät avustajat selittelemään sanomisiaan. Sammakoita luvassa.
Haavisto: Vihreä.
Andersson: Meinaa unohtua että tällainenkin on ehdolla. Suomi ja suomalaiset ovat ihan liian vasemmalla ilman kommunistista presidenttiäkin.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Andersson: Meinaa unohtua että tällainenkin on ehdolla. Suomi ja suomalaiset ovat ihan liian vasemmalla ilman kommunistista presidenttiäkin.
Heh, unohdinpa Anderssonin kokonaan omalta listaltani. Se tosin on osaltaan jo aivan riittävä syy olla äänestämättä häntä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Timo Soinin podcastissa ovat olleet vieraina Aaltola, Rehn, Haavisto, Stubb, Andersson ja Urpilainen... Kuka puuttuu joukosta?

Olisin siitä herrojen tunnin mittaisen juttutuokion kuuntelemisesta valmis hieman maksamaankin. Olisi varmasti lämmin ja lupsakka keskustelu.

OT: olen tainnut nuo kaikki ehdokashaastattelut kuunnella Aaltolaa lukuunottamatta ja mielestäni ihan hyvää kamaa, mutta vähän ehkä pistää huvittamaan se kuinka Soini muistaa kyllä joka jaksossa ja varmuuden vuoksi vielä useimmiten useaan otteeseen mainita olleensa ministerinä ja tp-utvassa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jossakin vaiheessa olin jo melko varma, että ääni menee Stubbille, mutta nyt on alkanut vähän tökkimään. Jotenkin tulee vaan sellainen epävarma fiilis, että näinköhän Stubbista kuitenkaan on tuon tehtävän vaatimalle tasolle, ja riittääkö harkintakyky estämään typerät ja jopa vaaralliset sammakot? Presidentin harkintakyvyn täytyy olla korkealla tasolla.

Olen alkanut viime aikoina pohtimaan, että olisiko Rehn tylsästä olemuksestaan ja ulosannistaan huolimatta tähän palaan se oikea vaihtoehto. Tässä tilanteessa minusta tarvitaan vakautta, ja tuolkainen tylsä, harkitseva, virkamiesmäinen persoona voisi sitä tuoda jonkun räiskyvämmän sijasta. Ja Rehnissä ei ole myöskään mitään sellaista, mikä isosti jakaisi kansaa. Sellainenkin on minusta tässä maailmantilanteessa positiivinen asia.

Myös Halla-aho on tenteissä ja haastatteluissa, sekä myös vaalikoneiden vastauksilla nostanut osakkeitaan minun silmissäni. Halla-aho osaa vaan perustella kantansa ja mielipiteensä niin helvetin hyvin ja järkeenkäyvällä tavalla, ja arvostan sitä ettei hän yritä minusta mielistellä ketään. Halla-ahon kohdalla tökkii sitten vaan tuo, että hän ei olisi mikään koko kansan presidentti ja saattaisi entisestään pahentaa vastakkainasettelua Suomessa.

Haavisto on ollut näiden vaalien epäonnistuja. Yrittää pelata niin varman päälle, että hänestä on tullut ihan teflonia.

Kahden vasemmistolaisehdokkaan kannat esim. puolustus- ja turvallisuuspolitiikasta ovat niin kaukana omistani, että Urpilainen ja Andersson ovat täysin pois suljettuja vaihtoehtoja minulle. Andersson on muuten ollut selkeästi minulle epäsopivin ehdokas kaikissa vaalikoneissa mitä.olen tehnyt.
 
Oletan että puhut tuosta Kartanlukijana Soini podcastista? Onhan tässä vielä aikaa ennen vaaleja, mutta ei taida Halla-aho ja Soini mahtua samaan studioon. Eivät tulleet toimeen keskenään edes Persuissa.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nämä vaalit on sinänsä helpot, ekalla kierroksella ei tarvitse äänestää ketään ja toisella valitsee sen vähemmän huonon. Presidentti saatu, muttei sitä huonointa mahdollista

Harmi ettei negatiivisiä ääniä saa jakaa, silloin voisi ekalla kierroksellakin jakaa sen
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tätä olen kaivannut aina. Olen monta kertaa antanut ansaitsemattoman äänen jonka tarkoitus on vain pudottaa joku muu. Miinus ääni olisi demokraattisempaa!
Tuossa voisi muhia kaikkien aikojen yllätys. Haaviston kannattajat antaisivat miinusäänen taktisesti Stubille ja taas päinvastoin. Nythän Jussi ja Olli veisivät ehkä voiton tai se kelle ei tulisi ollenkaan miinusääniä. Ehkä nykyinen malli on kuitenkin paras.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jossakin vaiheessa olin jo melko varma, että ääni menee Stubbille, mutta nyt on alkanut vähän tökkimään. Jotenkin tulee vaan sellainen epävarma fiilis, että näinköhän Stubbista kuitenkaan on tuon tehtävän vaatimalle tasolle, ja riittääkö harkintakyky estämään typerät ja jopa vaaralliset sammakot? Presidentin harkintakyvyn täytyy olla korkealla tasolla.

Olen alkanut viime aikoina pohtimaan, että olisiko Rehn tylsästä olemuksestaan ja ulosannistaan huolimatta tähän palaan se oikea vaihtoehto. Tässä tilanteessa minusta tarvitaan vakautta, ja tuolkainen tylsä, harkitseva, virkamiesmäinen persoona voisi sitä tuoda jonkun räiskyvämmän sijasta. Ja Rehnissä ei ole myöskään mitään sellaista, mikä isosti jakaisi kansaa. Sellainenkin on minusta tässä maailmantilanteessa positiivinen asia.

Hyvä ja aiheellinen teksti. Stubb antaa joissakin asioissa outoja vastauksia ja Haavistolla kellot eivät kilkata, vaikka syytä olisi. Itsekin arvostan ehdokkaista Rehniä aiempaa enemmän mm. mainitsemistasi syistä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuli tehtyä YLEn vaalikone. 1. Essayah 2. Halla-aho 3. Harkimo

No 1 ja 3 en todellaan äänestä. Jussille vahva peukku, ehkä.

Makuasioita tietenkin, mutta pitäisi pyrkiä äänestämään henkilöä, jolla ois sauma toiselle kierrokselle. Tosin joskus oon äänestänyt Kuisma Taipaletta,nimi oli sen verran rokkaava, että koin velvolliauudeksi antaa hänelle äänen
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Halla-aho, Essayah ja Aaltola ollut kärkikolmikkona vaalikoneissa.
Stubb, Haavisto ja Andersson pitäneet perää.

Jää kyllä äänestämättä toisella kierroksella, jos siellä Stubb ja Haavisto ovat.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Tuossa voisi muhia kaikkien aikojen yllätys. Haaviston kannattajat antaisivat miinusäänen taktisesti Stubille ja taas päinvastoin. Nythän Jussi ja Olli veisivät ehkä voiton tai se kelle ei tulisi ollenkaan miinusääniä. Ehkä nykyinen malli on kuitenkin paras.
No eihän sellaisessa olisi mitään järkeä. Jos olet Haaviston kannattaja äänestät Haavistoa. Vain ne joilla ei ole suosikkia mutta eivät halua ainakaan Haaviston tulevan valituksi, äänestäisivät häneltä yhden äänen pois sen sijaan että äänestäisivät galluppien perustella jotain jota eivät edes kannata.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tätä olen kaivannut aina. Olen monta kertaa antanut ansaitsemattoman äänen jonka tarkoitus on vain pudottaa joku muu. Miinus ääni olisi demokraattisempaa!

Kuin myös. Negatiivinen ääni olisi puolen miinusäänen arvoinen. Näin näkyisi se todellinen kannatus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös