Vaikka et lainannut tässä kohtaa minua, niin kommentoin silti, koska vastaava sopimustyyppihän on minullakin.
Ei kai tässä kukaan ole olettanut, että hinta ei muuttuisi ikinä ja että täten loppuelämä menisi tuolla samalla hinnalla. Kyse oli minulla ja Ruutiveijarinkin tapauksessa siitä, että hinta ei noussut, vaikka noiden sopimustyyppien hinnat nousivatkin roimasti. Noissa monissa toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissahan hinta nousee yleensä kaikilla ja kun tuon luodin sai väistettyä, niin se on aina hyvä asia näin asiakkaana. Näissä sopimustyypeissä olennaista on vuosikulutus, joten nähdyn perusteella arvelen, että vuoden välein hintaa mahdollisesti tarkistetaan. Tämä olisi mainiota, koska vuoden päästä sopimuksenteosta sähkömarkkinoiden tilanne lienee asiakkaan kannalta paljon parempi.
Totta puhut. Haluan vain yrittää olla avuksi, koska niin paljon ikäviä yllätyksiä on toistaiseksi voimassaolevien sopimusten kanssa tullut monille vastaan. Toki tällä hetkellä alkaa olla se tilanne, että ei oikein ole mahdollisuutta parantaa omaa sopimustilannetta kovin merkittävästi, vaikka hinta yllättäen muuttuisikin.
Mainitsin sopimusehtojen tarkistamisen ihan sen vuoksi, että jos itselläni tuo sopimus olisi, niin mielelläni tarkistaisin sopimuksesta mitä siellä sanotaan. Tällä saa joko mielenrauhan, tai mahdollisuuden reagoida ajoissa, jos tarvetta tulee.
Juuri nyt en nimittäin kauheasti uskaltaisi tukeutua siihen, että Fortumin aspan mukaan hinta ei ole heti muuttumassa. Vaikka se onkin totta, niin kuukauden päästä tilanne voi olla toinen. Vaikka tosiaan tilanteeseen reagointi voi olla jo myöhäistä, niin itse haluaisin silti tietää missä mennään.
Yritin antaa vinkkejä kevään ja kesän aikana palstalaisille, eikä kovinkaan moni niihin vinkkeihin tarttunut, jonka jälkeen tilanne on mennyt selvästi huonompaan ja jälkikäteen harmitellaan, kun ei reagoitu ajoissa. En halua siis pelotella, vaan yritän olla avuksi.
Mutta jos tosiaan Fortumin vakioiden hinta ei ole muuttumassa, niin olette hyvin onnellisessa asemassa, koska tämä lienee ainoa sopimusmalli, joka on toistaiseksi voimassa oleva, eikä sen hinta silti ole nousemassa. Unelmatilanne siis, jos näin todella on.