Viimeiset sähkölaskut 38-182€/kk + siirrot 97-307€/kk
Ja sähkönhinta on nyt 4,6c/kWh. Eli tälläkin hintaa mennyt yli 500€/kk
124m2 ja 2+2 talous, vesikierto ja sähkökattila lämmitys.
Kompleksiin kuuluu about joka ilta saunominen, 2 ladattava hybridiä, rantasauna ja, pari varastoa ja venehallin valaistus.
Karusti sanottuna pahin mitä voi itelle käydä niin pitää maksaa asuntolaina pois että on varaa sähköön.
Mutta maaliskuun loppuun mennään tuolla vanhalla niin oletus on että ihan kalleinta sähköä en pääse naatiskelemmaan.
Aika jämerä kulutuskombo, mutta kulutuksella tuota pystyy halutessaan säätämään aika tavalla. Minä ajattelin vähentää saunomista, kuuluu se miten paljon tahansa elämänmuotoon.
Totesin täällä jo hyvä tovi sitten, että onneksi tuli tehtyä alkuvuodesta 2020 silloisella hintatasolla 2+1 vuoden sopimus. Helmikuun 2023 loppuun saakka mennään aika tarkkaan 5c/kWh hintatasolla, lopputalvi maksetaan sitten mitä maksetaan. Vähän parempikin osuma olisi voinut sähkösopimuslotossa osua, mutta ihan helvetisti huonompikin. Ei auta valittaa. Voi olla, että sekä Murkulan että minun seuraavaa sähkösopimusta on ikään kuin subventoitu alv-alennuksella ja/tai muilla mekanismeilla, ja Olkiluotokin saattaa tulla sopivasti jeesaamaan.
Minulla on kaksikerroksinen rapiat 30-vuotias ok-talo kokonaispinta-alaltaan noin 240 m2 plus autotalli, jonka toista puolikasta pidän talvella peruslämmöillä. Pakko pitää lämmöt plussalla ainakin takakulmasta, koska vesiputki tulee sitä kautta ja vesimittari on samassa yhteydessä. Koko päätalon saa lämmitettyä halutessaan sähköllä, mutta se on ollut ennenkin turhan hintavaa touhua. Alakerrassa lämmitän haloilla tai briketeillä vuolukivitakkaa, ja yläkerran makuuhuoneet lämmittää ilmalämpöpumppu. Kattosähkölämmittimiä olen käyttänyt vain kovimmilla pakkasilla, ja voi olla, että ensi maaliskuusta alkaen kytken sähkölämmityksen sulakkeet pois päältä, pois lukien märkätilojen lattialämmitys ja sisään tulevan vesiputken saattolämmitys. Jälkimmäisen kytken heti pois, kun jäätymisen vaara on ohi.
Oli mielenkiintoista seurata nykyisen sähkötoimittajan markkinointiviestintää keväällä. Vitutus siellä oli päällä, selvää se. Pakko niiden oli yrittää saada asiakkaita päivittämään sopimuksia jollakin kujeella, jolla ei vielä joudu oikeuteen. Minulle tarjottiin useamman tekstiviestin voimin tarjousta, jossa muuttaisin nykyisen sopimukseni loppuajan muotoa. Uuden vaihtoehton kWh-hinta olisi ollut jotain 0,1-0,2 c nykyistä halvempi plus/miinus kulutusvaikutus, plus parin euron kk-maksu, jota nykyisessä sopparissa ei ole. Nopeasti laskeskelin päässäni, että tuo tulisi minulle helposti kalliimmaksi, joten eipä tullut kauppoja. Sitten olisi tullut saman tien kaupat, jos sähkömyyjä olisi tarjonnut sopimusta pidennettäväksi noilla ehdoilla edes 1 kk verran.