TOP 5-ketju

  • 373 569
  • 3 911

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tuli mieleen, että oliko kyseessä top5 kaupungit asumiseen, lomailuun vai yleisesti?
Lomailuun löytyy monta hyvää pienempääkin paikkakuntaa. Myös "eteläkehän ulkopuolelta."
Ja joskus karukin voi olla kaunista.
Ainoat kaupungit listallani, joissa olen asunut tai muuten vaan viettänyt paljon aikaa, ovat Stadin lisäksi Imatra ja Hämeenlinna. Muut kaupungit ovat tulleet tutuiksi matkailun kautta.

Periaatteessa olisin voinut lisätä Kuusamon tuohon nippuun, sillä vietin siellä pidennetyn viikonlopun vuoden 1994 alussa sekä viisi vuotta myöhemmin lähes viikon verran melontaretken johdosta. Todella kaunis paikka, tosin itse Kuusamon keskustaa en ole muistaakseni koskaan nähnyt, joten sen johdosta jätin sen pois listalta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kovimmat kundit Top-5:

1. Scott Stevens
2. Pääsiäissaarten Moai
3. Hämeensillan Veronkantaja
4. Oulun Toripolliisi
5. Kuopion Veljmies
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Jos se on kiveä tai pronssia niin viides sija olisi varmaan lähellä. Se nuija näyttää kyllä kovalta, mutta entäs mies itse?
Lappeenrannan vaakuna on Lappeenrannan kaupungin heraldinen tunnus. Vaakunan selitys kuuluu: ”Hopeakentässä luonnonvärinen metsäläinen, pidellen maahanlaskettua nuijaa, seisomassa vihreällä maalla. Otsan ja vyötäisten ympärillä vihreä seppele.”

Tuo kuvaus itse asiassa kuulostaa joltain Hynyseltä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä mä olen kait sen vaakunan joskus nähnyt , mutta päästäkseen kovat kundit -listalleni pitäisi olla jotain fyysistä kovaa ainetta. Scott Stevensin lihaksia, kiveä tai metallia.

Aika kumma, jos ei Lappeenrannassa ole vielä tehty Willimies-patsasta millekään näkyvälle paikalle. Turistit varmaan mielellään ottaisi selfieitä sen kanssa. Venäläisturistit siis, ei kai siellä muut käy.
 

Glove

Jäsen
Kyllä mä olen kait sen vaakunan joskus nähnyt , mutta päästäkseen kovat kundit -listalleni pitäisi olla jotain fyysistä kovaa ainetta. Scott Stevensin lihaksia, kiveä tai metallia.

Aika kumma, jos ei Lappeenrannassa ole vielä tehty Willimies-patsasta millekään näkyvälle paikalle. Turistit varmaan mielellään ottaisi selfieitä sen kanssa. Venäläisturistit siis, ei kai siellä muut käy.
Kyllähän tuolla Willimies nimellä voisi brändätä vaikka täyden tuotesarjan alushousuista yöpukuun. J tietysti pitää olla Willimies olutta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
TOP 5 Käärmelajit Tropicariossa

1. Gaboninkyy
2. Verkkopyton
3. Keltainen anakonda
4. Kuningasboa
5. Vihreä mamba

Pistesijojen ulkopuolella: Musta mamba, Trooppinen kauhukalkkarokäärme
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Käärmeaiheisia kiertoilmauksia urbaanista sanakirjasta Top 5:

1. Vaakamamba = seksisessio ("Veettiin sen kuuman tsigun kaa eile vähä vaakamambaa.")
2. Vällykäärme = miehen sukupuolielin ("Tyttö pelkää pimeää muttei vällykäärmettä.")
3. Ulkoiluttaa anakondaa / esitellä kobralle kaakeleita = käydä kusella, mies ("Sori, käyn ulkoiluttamassa mun anakondaa." ja "Pakko käydä esittelemässä kobralle kaakeleita.")
4. Pyton = Ummetuksen jälkeinen paksu, kiinteä uloste. ("Mä en ollu viikkon skeidalla ja sit tuli sellanen pyton ulos mikä meinas repii mun perseen auki.")
5. Pystyboa = Iso ja paksu pötkö tai kasa ulostetta vessanpöntössä onnistuneen ähkimisen jälkeen. ("Väänsin ihan tajuttomat pystyboat sinne uimahallin veskiin!")

Ja bonuksena pari ylimääräistä, jotka olivat minulle ennestään tuntemattomia:

Kyypää = Erityisen tyhmä henkilö. ("Sitten se kyypää kysyi, että missä me ollaan ja olenko mäkin siellä.")
Käärmeen kusi = jotain on tehty vinoon, jokin on mutkittelevaa, huonoa työjälkeä ("Tuo keskiviivahan on kuin käärmeen kusi erämaassa!")
Mamba soi mankastani = Kakalla käymistä kuvaava lausahdus. ("Juuri Haapavedeltä tultiin ja syötiin lihakeittoa treenin päätteeksi. Mamba soi mankastani.")
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin minunkin mielestäni on, mutta urbaanista sanakirjasta löytyy myös vaakamamba:


Varmaan jotkut kuulleet väärin, eivätkä tiedä mitä mamba ja mambo tarkoittavat.
Tai sitten on kyse oudoista mieltymyksistä ja on kuunneltu tai jopa laulettu samalla Mambaa.
 

Buster

Jäsen
Top 5 klassikoelokuvat, jotka eivät toimisi kännyköiden kanssa:

1. The Breakfast Club - Viisi high school -oppilasta joutuu jälki-istuntoon lauantaina. Kun opettaja jättää oppilaat yksin luokkaan/kirjastoon, oppilaat viettävät seuraavat 8 tuntia kännykällään pelaten pelejä ja selaten Instagramia välittämättä toistensa läsnäolosta.

2. Tuhkimo - Palvelustyttö osallistuu hienoihin tanssiaisiin, joissa hän rakastuu prinssiin. Keskiyön lyödessä tyttö joutuu poistumaan pikaisesti, mutta seuraavana päivänä poika tavoittaa tytön tekstarilla.

3. Yksin kotona - Lentokoneessa perhelomalle lähtenyt suurperhe tajuaa yhden lapsen unohtuneen kotiin. Videopuhelulla he pahoittelevat ja käskevät tämän olla poistumatta talosta, kunnes naapuri saapuu paikalle. Lisäksi vanhemmat käyttävät Find Friends -sovellusta varmistaakseen pojan pysyvän sisällä.

4. Psyko - Yksin matkustava nainen vilkaisee karmivan näköisen motellin Yelp-arvosanoja. Luettuaan sieltä mm. kommentin: "Pervon oloinen omistaja puhui jatkuvasti äidistä, jota emme nähneet", nainen päättää olla pysähtymättä ja viettää yönsä muualla.

5. Teräsmies - Keskellä katua riisuutuvan miehen perään soitetaan poliisit.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Top-5 Batman elokuvat:

1. Batman The Dark Knight(5/5)
2. Batman Begins(4,5/5)
3. Batman The Dark Knight Rises (4/5
4. Batman(4/5)
5. The Batman(3/5)

Batman Returns katsomisesta on tosi kauan aikaa, niin sitä en voinut nyt arvioida. Olisi siis voinut kiilata listalle.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
TOP 5 Parhaimmat äskettäin (ensimmäistä kertaa) näkemäni elokuvat

1. Sunrise: A Song of Two Humans (1927). Yksi parhaimmista romanttisista draamoista, jonka olen nähnyt. Hemmetin koskettava kuvaus avioparista sekä heidän elämästään. Liki täydellinen elokuva, joka sekä itketti että nauratti. *****

2. Rocky Horror Picture Show (1975). Minulla ei ollut oikeastaan minkäänlaisia odotuksia tämän musikaalin suhteen, sillä yleensä olen kokenut suuren pettymyksen musikaalien suhteen. Aika pian kävi selväksi, että tämä on yksi parhaimmista, minkä olen nähnyt. Tim Curry loistaa pääosassa ja hattua täytyy nostaa myös Susan Sarandonille, joka oli sekä todella hemaiseva että myöskin taitava toisessa pääosassa. Hienoa musiikkia ja ihan omanlaisensa tunnelma tässä klassikossa. *****

3. The Big Sleep (1946). Humprey Bogartia parhaimmillaan nähdään tässä elokuvassa. Tämä on myös ensimmäinen Lauren Bacallin tähdittämä elokuva, jonka olen nähnyt, ja hänkin teki suuren vaikutuksen. Jännittävä tarina, joka piti otteessaan alusta loppuun. *****

4. Ikiru (1952). Akira Kurosawan draama byrokratian rattaissa 30 vuoden toimineesta yksinäisestä leskestä, jonka oma poika puolisoineen vain odottaa isukin kuolemaa, ja jonka elämä kokee suurimman mullistuksen sitten vaimon kuoleman, kun mies sairastuu vatsasyöpään. Tietoisuus siitä, että hänellä on vain puoli vuotta elinaikaa jäljellä, masentaa miehen, kunnes hän pääsee tutustumaan työkaveriinsa, nuoreen naiseen, joka suorastaan pursuaa elämäniloa. Koskettava tarina kaikin puolin. ****

5. Marathon Man (1976). Dustin Hoffmanin näyttelemä yliopisto-opiskelija ajautuu tahtomattaan isoveljensä kautta mukaan sekopäisen natsin timanttivarkaussuunnitelmaan. Laurence Olivier tekee sellaisen roolisuorituksen, että oksat pois. En suosittele leffaa hammaslääkärikammosta kärsiville juuri Olivierin vuoksi. ****

Pistesijojen ulkopuolella: Tombstone (1993) - ****, The Killing Fields (1984) - ****, The Wicker Man (1973) - ****
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jussi Hakulisen tekemät biisit top 5

1. Hän tanssi kanssa enkeleiden
2. Parrasvalot
3. Pieni ihminen suuressa maailmassa
4. Likaiset Legendat I
5. Sunnuntaisin kuolee kuninkaat

Erityismaininta tietenkin Joutsenlaululle
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
TOP 5 Amerikkalaiset tummaihoiset naislaulajat

1. Tina Turner
2. Whitney Houston
3. Aretha Franklin
4. Diana Ross
5. Nina Simone

Pistesijojen ulkopuolella: Ella Fitzgerald, Erykah Badu, Lauryn Hill
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyseinen termi tuo nyt vahvasti mieleen nuoruuden naisystävän, joka fanitti Tero Vaaraa, jota tuli sitten joskus paneskellessa kuunnneltua.

Puhdasta vaakamambaa

Meinasin tykätä, mutta ei vaan pysty. Spoilerien taakse olisi pitänyt laittaa tämmöinen mielen pahasti turmeloiva teksti, nyt en tiedä saanko nukuttua, kun menin tämän lukemaan ja ajatuksiini saamaan.

Top-5 suomalaisille tärkeimmät Hakuliset:

1. Jussi Hakulinen (kuka muka ei olisi koskaan laulanut tai hyräillyt Joutsenlaulua?)
2. Veikko Hakulinen (kolme kultaa, hei!)
3. Pirjo Ala-Kapee-Hakulinen (aika harva vetää sukunimellään tätä paremmaksi, myöskin ex-ministeri ja -maaherra)
4. Lauri Hakulinen (pitkäaikainen Helsingin yliopiston suomen kielen professori ja merkittävä tutkija ja kielihistorioitsija)
5. Anrei Hakulinen (henkilö, joka todisti vihdoin meille kaikille, että muuttaminen Raumalle voi olla myös hyvä ratkaisu)

Bubbling under: Viljo "Rötösherrajahtaaja" Hakulinen
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Top 5 Stam1nan levyt

1. Uudet Kymmenen Käskyä
2. Stam1na
3. Viimeinen Atlantis
4. Raja
5. SLK

Top 5 Mokoman levyt
1. Kuoleman laulukunnaat
2. Tämän maailman ruhtinaan hovi
3. Kurimus
4. Luihin ja ytimiin
5. Sydänjuuret

Top 5 CMX levyt

1. Talvikuningas
2. Aion
3. Aurinko
4. Aura
5. Kolmikärki
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
TOP 5 Golfkentät Suomessa

Golfkärpäsen puremasta on toivuttu jo vuosia sitten, koska viimeksi olen golfannut suunnilleen kuusi tai seitsemän vuotta sitten. Käyttämäni Spaldingin mailat ovat edelleen olemassa enkä raaski niistä luopuakaan. Seuraavassa oma listaukseni parhaimmista kentistä kotimaassa, jotka perustuvat muistikuviini kentistä useamman vuoden takaa. Joo, kaikki kentät sijaitsevat eteläisessä Suomessa, mutta se vain johtuu siitä, ettei ollut taloudellisesti mahdollista reissata toiselle puolelle Suomea.

Minulla ei ole minkäänlaista kilpailuhalua golfissa, jonka vuoksi tulokseni ovat usein olleet kehnoja tai jopa huonoja. Pidän ulkona olemisesta sekä siitä liikunnallisesta elementistä, mitä golf tuo tullessaan sekä tietenkin sosiaalisesta puolesta, mutta kilpagolfariksi minusta ei yksinkertaisesti ole.

1. Linna Golf, Hämeenlinna. Komeat maisemat, paljon korkeuseroja ja tasoiselleni pelaajalle aivan helvetin vaikea kenttä. Silti pidin kentästä ja onhan se klubitalo komea näky.
2. Hirsala Golf, Kirkkonummi. Joskus vuosituhannen alussa tuli käytyä täällä. Ei mitään muistikuvaa suorituksesta, mutta tokkopa se kovinkaan ihmeellinen oli. Nätit maisemat, todella haastava kenttä linkseineen, bunkkereineen ja toisinaan myös pitkine väylineen.
3. Hill Side Golf (Hill Course), Jokikunta. Korkeuseroja, paljon metsää, haastetta sekä ylhäältä avautuvat maisemat. Tämä on niitä kenttiä, joissa sitä toivoisi osaavansa pelata paljon paremmin. Ehkä sitten joskus, kun motivaatio palaa.
4. Iitti Golf, Kausala. Pitkiä väyliä, komeita metsämaisemia, upea klubitalo. Metsässä peli vielä meni jotenkuten, mutta aavalla kentällä peli levisi täysin. Silti en muistele pahalla tätäkään paikkaa.
5. Nordcenter Golf & Country Club (Benz), Raasepori. Tykkään pelata mieluummin puistomaisilla kentillä ja täällä tuota puistomaisuutta todellakin riitti. Oma händärini on oikeastaan pyörinyt vuosikymmenien ajan jossain 30 ja 45 välimaastossa, tosin nyttemmin se on varmasti 54, koska en ole pelannut pitkään aikaan. Silloin, kun pelasin täällä, händärini oli suunnilleen 30, ja näin kriittisesti tuota kierrosta muistellessani voin todeta, että ihan perseelleen meni alusta loppuun.

Pistesijojen ulkopuolella: St. Laurence Golf (Kalkki-Petteri), Lohja, Botnia Golf, Kauhajoki (entinen "kotikenttä", jossa tuli käytyä kuuden vuoden asiakkuuden aikana vain kerran), Kytäjä Golf (South East), Hyvinkää, Kurk Golf (Valley + Lake), Kirkkonummi
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
TOP 5 Ruokaohjelmat Suomessa

1. Makupalat. Vuosina 1997 - 2005 Ylellä esitetty ohjelma, jota seurasin toisinaan jopa hyvinkin aktiivisesti. Timo Nykyri ja Janne Pekkala tekivät kotiruokaa leppoisalla meiningillä ja jotenkin kummasti heidän elopainonsa tuntui kasvavan kausien mittaan. Kaiholla muistelen tätä ohjelmaa.
2. Patakakkonen. Jaakko Kolmosen ohjelmia tuli myös seurattua, vaikka toisinaan aika moni ohjelma jäi katsomatta, koska sisältö saattoi olla varsin raakaa.
3. Aaken ja Sakun kesäkeittiö. Yhden kesän (1999) ihme, jossa Kalliala ja Kuosmanen kiertelivät Saimaata ja kokkasivat siinä ohessa.
4. Teijan keittiössä. Legendaarisen Teija Sopasen kokkailuja muistan myös katselleeni. Mummelimainen olemus yhdistettynä miellyttävään kerrontaan sekä toisinaan herkullisiin ruokiin teki lähtemättömän vaikutuksen.
5. Bon Appétit. Kolmoskanavalla ja myöhemmin maikkarilla vuosina 1991 - 2002 pyörinyt ohjelma jäi aika usein jalkoihin edellä mainitsemieni ohjelmien kanssa, mutta tätäkin ohjelmaa tuli katsottua. Maija Silvennoinen osaa kyllä kokata, mutta tuo aivan liikaa mieleeni peruskoulujen kotitalousopettajan.

--

TOP 5 Ruokaohjelmat muualla maailmassa

1. Kaksi lihavaa leidiä (Two Fat Ladies). Aivan edellisen vuosituhannen lopussa Yle näytti tätä sarjaa ja heti ensimmäisestä jaksosta lähtien olin myyty. Clarissa Dickson Wright ja Jennifer Paterson tekivät ruokaa suurella rakkaudella ja kolesteroliarvoista piittaamatta. Todellisten herkkusuiden ohjelma.
2. Anthony Bourdain maailmalla (Anthony Bourdain: No Reservations). Hieman jälkijunassa tutustuin tähän sarjaan eli silloin, kun ohjelman viimeinen jakso oli jo ilmestynyt.
3. Keith Floydin eri ohjelmat. Karismaattinen esiintyjä, jonka ohjelmia tuli katsottua aivan liian harvoin. Herkullisia ruokia, joiden teemana oli usein Välimeri.
4. Nigella (ynnä muut hänen ruokaohjelmansa). Myöhäisherännäinen myös tässä, sillä ensimmäisen kerran katselin Nigellan kokkausta suunnilleen vuosikymmen sitten.
5. Tinan keittiössä (Mat med Tina). En muista juurikaan Tinan tekemiä ruokia, mutta Tinan kyllä muistan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Top 5 William Shatnerin elokuvat pl. Star Trekit:

1. Batman vs. Two-Face (2017)
2. Hämähäkkien hyökkäys (Kingdom of the Spiders) (1977)
3. Visiting Hours (1982)
4. The Devil's Rain (1975)
5. TekWar (1994)

Jätin pois DodgeBallin ja Airplane kakkosen, joissa Shatnerillä on pelkkä cameo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös