Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 027 365
  • 61 564

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mulle kyllä tuli ensimmäisenä mieleen se, että aluksen mukana on uponnut jotain aseita tai laitteita, jotka tahtovat takaisin, ennen kuin sukellusturistit saapuvat paikalle. Jostain syystä en usko, että venäläiset merisotilaat ovat ihan prioriteettilistan kärjessä, jos aletaan hylystä nostaa tavaraa...
No on ne silloin jos väittää näiden merisotilaiden olevan elossa, mutta nuo aseet ja laitteetkin on varmasti myös syy...
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK

Tästä kaikesta tulee mieleen, että Ukrainassa on varmaan melkoinen logistiikkahelvetti, kun koettavat matchata aseita, ammuksia, täydennyksiä ja huoltoa keskenään. Mietin sitä jo silloin, kun Suomi lähetti rynnäkkökiväärejä, että mitenhän mahtavat pitää huolta siitä, että RK:n kanssa tullut ammuslasti pysyy edes auttavasti aseiden mukana...
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Mulle kyllä tuli ensimmäisenä mieleen se, että aluksen mukana on uponnut jotain aseita tai laitteita, jotka tahtovat takaisin, ennen kuin sukellusturistit saapuvat paikalle. Jostain syystä en usko, että venäläiset merisotilaat ovat ihan prioriteettilistan kärjessä, jos aletaan hylystä nostaa tavaraa...
Tuolla twitterissä oli joku puolustusvoimista arvellut että salaisuuksia kuten viestinnän salausavaimia varten ovat siellä. Sen saaminen mahdollistais laivaston kuuntelun selkokielisenä
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK

Toivottavasti ei pidä. Toivottavasti sekä paine muilta EU-mailta että Saksan sisältä pitää huolen, että Saksa ottaa valtionjohdon taholta rohkeamman asenteen. Kyllä nuo Saksan ulkoministerin lausunnot minusta jo viittaa siihen suuntaan, että SPD:n pitää tarkastella tulokulmaansa.

Mulla on kuitenkin ymmärrystä Saksan linjaan jo pidemmältä ajalta. Ymmärrän tosi hyvin sen, että Saksa on ollut todella pidättäytynyt esimerkiksi asevarustelussa sekä osallistumisessa Naton operaatioihin. Saksalaiset itsekään eivät ole kovin vastaanottavaisia militarisoinnille eikä tuki Ukrainan aseellisen auttamisen suhteen ole kansan keskuudessa niin vahva.

Siitä huolimatta nyt Saksalla olisi "elämänsä tilaisuus" asettua Euroopan puolelle ja karistaa menneet haamut harteiltaan. Toivottavasti käyttävät tämän tilaisuuden hyväkseen vähän samalla määrätietoisuudella mitä Suomi on tekemässä Nato-optionsa suhteen. Isosti tsemppiä Saksaan ja saksalaisille, tehkää nyt se päätös ja suunnanmuutos.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tuolla twitterissä oli joku puolustusvoimista arvellut että salaisuuksia kuten viestinnän salausavaimia varten ovat siellä. Sen saaminen mahdollistais laivaston kuuntelun selkokielisenä
Joku tällainen mullekin tuli ensimmäisenä mieleen, ja sitten vaikkapa se, että siellä olisi voinut olla lastina jotain uusia ohjuksia tai vaikkapa elektronisen sodankäynnin laitteita.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siitä huolimatta nyt Saksalla olisi "elämänsä tilaisuus" asettua Euroopan puolelle ja karistaa menneet haamut harteiltaan.
Saksalaisten hokema 'ei koskaan enää' asettuu oikeaan valoon. Nyt haluavat katsella sivusta, kun fasistinen järjestelmä tekee raakaa puhdistusta ja on se vieläpä julkisesti ilmoittanut.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Tässä kun ajattelee tätä Saksan toimintaa ja yhdistelee lankoja Sveitsiläiseen hammaslääkäriin, niin väkisin herää kysymys liekö herrat Scholtz ja Fasel olleet joskus samoissa Putlerin järkkäämissä "pippaloissa" jossain päin terroristivaltiota??
 

Lykosia

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä kaikesta tulee mieleen, että Ukrainassa on varmaan melkoinen logistiikkahelvetti, kun koettavat matchata aseita, ammuksia, täydennyksiä ja huoltoa keskenään. Mietin sitä jo silloin, kun Suomi lähetti rynnäkkökiväärejä, että mitenhän mahtavat pitää huolta siitä, että RK:n kanssa tullut ammuslasti pysyy edes auttavasti aseiden mukana...
En usko, että Suomen RK:eiden tai ammusten kanssa tulee ongelmia, koska Ukraina itsekin käyttää vielä paljon 7,62 x 39 mm kaliiberin aseita.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En usko, että Suomen RK:eiden tai ammusten kanssa tulee ongelmia, koska Ukraina itsekin käyttää vielä paljon 7,62 x 39 mm kaliiberin aseita.
On Ukrainan huollolla mielenkiintoisa ongelmia. Siellä tulee olemaan monen sorttista vehjettä kaikissa aselajeissa ilmavoimia lukuunottamatta. (Jos F-16 ei tule käyttöön.) Erilaisia 155 tykkejä tulee olemaan sen seitsemää mallia. (En ole laskenut.)
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Mulle kyllä tuli ensimmäisenä mieleen se, että aluksen mukana on uponnut jotain aseita tai laitteita, jotka tahtovat takaisin, ennen kuin sukellusturistit saapuvat paikalle. Jostain syystä en usko, että venäläiset merisotilaat ovat ihan prioriteettilistan kärjessä, jos aletaan hylystä nostaa tavaraa...
Tämä juurikin suurin syy. Jos pelastettavia ohjuksia löytyisi. Merisotilaat saavat jäädä kalojen ruuaksi.
Tuskin mitään talteen otettavaa elektroniikaa enää löytyy versus se pudonnut kopteri missä oli hiiri elektroniikan parissa :D.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä juurikin suurin syy. Jos pelastettavia ohjuksia löytyisi. Merisotilaat saavat jäädä kalojen ruuaksi.
Tuskin mitään talteen otettavaa elektroniikaa enää löytyy versus se pudonnut kopteri missä oli hiiri elektroniikan parissa :D.
Merivesi on jeesannut ohjukset toimimattomiksi. Jotain elektroniikkaa halutaan ehkä pelastaa pois lännen/UA ulottuvilta tai syy voi olla näin mielenkiintoinen:
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Merivesi on jeesannut ohjukset toimimattomiksi. Jotain elektroniikkaa halutaan ehkä pelastaa pois lännen/UA ulottuvilta tai syy voi olla näin mielenkiintoinen:
Puupalan takia saa muuten voitonpäiville kivan tarinan.
 

12961

Jäsen
Erilaisia 155 tykkejä tulee olemaan sen seitsemää mallia. (En ole laskenut.)
Länsivehkeet lienevät sentään kaikki irtopanosvehkeitä, eli pääsevät venäläisestä kartussilogistiikasta eroon.

Ainakin olen vahvasti siinä uskossa, että kaikki tuo venäläinen tuumainen tykkikalusto olisi kartusseilla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Saksalaisten hokema 'ei koskaan enää' asettuu oikeaan valoon. Nyt haluavat katsella sivusta, kun fasistinen järjestelmä tekee raakaa puhdistusta ja on se vieläpä julkisesti ilmoittanut.
Tää vaatii heiltä vähän aikaa ja siellä kyllä kuplii sisälläkin. Mutta esteet ovat isoja.

Lisäys: Tää on nyt vähän rujo juttu, mutta koettakaa ymmärtää. Olen itse ollut töissä Saksassa useampaankin otteeseen. Saksalaiset ovat päällisin puolin ihan leppoista kansaa, mutta hirveän säntillisiä. Jos taloyhtiössä on joku sääntö, ja rikot sitä, niin sulle kyllä tullaan kertomaan, että nyt tämä juttu ei ole ollenkaan OK. Kun saksalaiset ottavat jonkun asian tehtäväkseen, niin se tehdään sitten kyllä täsmällisesti ja kaikkia sääntöjä noudattaen. Olen itse kotipiirissä vitsaillut, että siinä missä useimpien muiden maiden diktatuurien (ml. Stalin) joukkotuhonnat ovat olleet enemmän silmitöntä ja hapuilevaa väkivaltaa, niin saksalaiset tekivät siitäkin säntillisen ja teolliseen mittakaavaan ulottuvan prosessin.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En usko, että Suomen RK:eiden tai ammusten kanssa tulee ongelmia, koska Ukraina itsekin käyttää vielä paljon 7,62 x 39 mm kaliiberin aseita.
Eikös RK ole tehty niin, että sillä pystyy käyttämään AK:n panoksia, mutta AK:ta ei voi käyttää RK:n panoksilla? Joten siis jos Suomi on sinne toimittanut RK:n patruunoita, niin niitä ei välttämättä kannata jakaa AK:ta käyttäville yksiköille, vaikka kaliiberi noin silmämääräisesti näyttäisi sopivalta?
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Länsivehkeet lienevät sentään kaikki irtopanosvehkeitä, eli pääsevät venäläisestä kartussilogistiikasta eroon.
Järkevä tykistö tuskin tuosta pääsee koskaan eroon. PzH 2000 laitoin latausvideon. Suht järjetöntä ampua samalla ruuti määrällä eri kohteisiin. Haupitsithan on jo jäänyt pois käytöstä(tarpeettomaksi), kun uusilla tykeillä pystytään ampumaan lähelle. Ruudin sääntely vieläkin järkevää.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Tää vaatii heiltä vähän aikaa ja siellä kyllä kuplii sisälläkin. Mutta esteet ovat isoja.

Lisäys: Tää on nyt vähän rujo juttu, mutta koettakaa ymmärtää. Olen itse ollut töissä Saksassa useampaankin otteeseen. Saksalaiset ovat päällisin puolin ihan leppoista kansaa, mutta hirveän säntillisiä. Jos taloyhtiössä on joku sääntö, ja rikot sitä, niin sulle kyllä tullaan kertomaan, että nyt tämä juttu ei ole ollenkaan OK. Kun saksalaiset ottavat jonkun asian tehtäväkseen, niin se tehdään sitten kyllä täsmällisesti ja kaikkia sääntöjä noudattaen.
Tämän Saksassa asuneena voin kyllä allekirjoittaa täysin. Minulta vaadiitiin kaiken olevan ns. kellon tarkkaa tekemistä tavoitteissa ja tuloksissa. (Duunista kyse siis) Huomasin kyllä sen, että jos minulla oli niitä samoja vaatimuksia heitä kohtaan, niin ei niillä ollut sitten niin väliä (vaikka ne oli allekirjoittaneelle erittäin tärkeitä asioita).
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tämän Saksassa asuneena voin kyllä allekirjoittaa täysin. Minulta vaadiitiin kaiken olevan ns. kellon tarkkaa tekemistä tavoitteissa ja tuloksissa. (Duunista kyse siis) Huomasin kyllä sen, että jos minulla oli niitä samoja vaatimuksia heitä kohtaan, niin ei niillä ollut sitten niin väliä (vaikka ne oli allekirjoittaneelle erittäin tärkeitä asioita).
Kyllä mun kokemukset on sen kaltaisia, että kaikkia koskettaa samat säännöt. Mutta toki tietysti saksalaiset säännöt, ei siinä maassa muut säännöt oikein pelaa :)

Ollaan myös kotipuolessa - meillä on molemmilla paljon kokemusta saksalaista - naurettu sitä, että saksalainen anarkismi on sen takia niin kamalan vaarallista ja väkivaltaista, koska he ovat niin järjestäytynyttä. Missä tahansa muussa maassa voisit ajatella, että anarkistit ovat joku hajanainen lauma joka ei saa mitään aikaiseksi, mutta saksalainen anarkismi on oxymoroni juuri siksi, että se on niin järjestelmällistä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tämän Saksassa asuneena voin kyllä allekirjoittaa täysin. Minulta vaadiitiin kaiken olevan ns. kellon tarkkaa tekemistä tavoitteissa ja tuloksissa. (Duunista kyse siis) Huomasin kyllä sen, että jos minulla oli niitä samoja vaatimuksia heitä kohtaan, niin ei niillä ollut sitten niin väliä (vaikka ne oli allekirjoittaneelle erittäin tärkeitä asioita).
Eräs kaverini kertoi minulle, että hän ajatteli kirjoittavansa tarinan spekulatiivisesta maailmasta, jossa sen asukkaat ovat neuroepätyypillisiä. Nauroin hänelle, että sellainen maa on kyllä jo olemassa, ja sitä kutsutaan Saksaksi (asperger). Hän ei tykännyt lainkaan sanomisesta, mutta luulen, että se johtuu vain siitä, ettei hän ole ollut läheisessä tekemisissä saksalaisten kanssa :D
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Kyllä mun kokemukset on sen kaltaisia, että kaikkia koskettaa samat säännöt. Mutta toki tietysti saksalaiset säännöt, ei siinä maassa muut säännöt oikein pelaa :)

Ollaan myös kotipuolessa - meillä on molemmilla paljon kokemusta saksalaista - naurettu sitä, että saksalainen anarkismi on sen takia niin kamalan vaarallista ja väkivaltaista, koska he ovat niin järjestäytynyttä. Missä tahansa muussa maassa voisit ajatella, että anarkistit ovat joku hajanainen lauma joka ei saa mitään aikaiseksi, mutta saksalainen anarkismi on oxymoroni juuri siksi, että se on niin järjestelmällistä.
Saksa on hemmetin hieno maa ja tykkäsin asua siellä. Toki tässä maailman tilanteessa Saksan toiminta on noh perin Saksalaista, etten sanoisi ja ei niin yllättävää.
 

12961

Jäsen
Järkevä tykistö tuskin tuosta pääsee koskaan eroon. PzH 2000 laitoin latausvideon. Suht järjetöntä ampua samalla ruuti määrällä eri kohteisiin. Haupitsithan on jo jäänyt pois käytöstä(tarpeettomaksi), kun uusilla tykeillä pystytään ampumaan lähelle. Ruudin sääntely vieläkin järkevää.

Mitä itse löysin materiaalia PzH2000 latauksesta sisältä, niin kyllähän noissakin näytettäisiin laitettavan ruutipussia sellaisenaan putkeen kun automaattilataus on tuutannut kranaatin sinne ensin. Ei siinäkään kartussia näytä olevan?

Voidaanhan noissa irtopanosvehkeissäkin tietty laittaa putkeen eri määrät/eri kokoisia panospusseja. Jää se tyhjien kartussien roudaaminen ja kierrättäminen kuitenkin pois, mikä neukkuvehkeissä taitaa olla kaikissa arkipäivää. Varsinkin messinkinen kartussi, joka osassa neukkumallista tykistöä on ainoa vaihtoehto, on ihan helvetin kalliskin ja käytännössä pakko kierrättää.

Mitä noilla SA-int mallisen lafkan laitteilla ampumisesta on toisaalta jäänyt mieleen, niin irtopanostettava kotimainen 155 millinen ei ollut ollenkaan niin varmatoiminen kuin kartussia käyttävät 152/122 neukut. Kartussista luopumisen vaatimat tiiviimpi lukko ja pienemmät toleranssit eivät taida tulla ihan yksin, vaan jostain syystä ainakin Tampellassa häiriöitä oli selvästi idän vehkeitä useammin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös