Jos aavistelut siitä, että LKP ei ole mahdollinen, koska ressuille ei ole antaa kalustoa ja koulutus on surkea, niin Ukrainalla on hyvä mahdollisuus ottaa selkävoitto. Esim on kerrottu suurista sotaharjoituksista, että reserviläisiä ei ole haluttu mukaan tötöilemään ja niille on ollut hankaluukisa löytää kuteita ja aseita. Eli Venäjällä on heittää tuleen vain ammattiarmeijansa. Sen kanssa UA pärjää, jos ovat valmiita maksamaan hinnan myös siviileissä. Korostan, että LKP:n mahdottomuuden tieto on niukoista todisteista päätelty.Totta kai. Mutta ikävä kyllä pelkään että jos ja kun Ukrainan sotilaallinen voima ei riitä ajamaan venäläisiä pois maasta, niin sopimus tulee olemaan joku sellainen missä osa Ukrainasta jää Venäjän haltuun. Jolloin venäläiset olisivat tavallaan voittaneet. Tai ainakaan sen jälkeen ei esimerkiksi Krimistä puhuttaisi sitäkään vähää mitä tähän asti, koska keskustelun alla olisivat uudet Venäjän miehittämät alueet. Samalla tietenkin Ukrainan minkäänlainen liittyminen NATO:n tai EU:n jäseneksi olisi käytännössä poissuljettu koska eihän sotaa käyvää maata voida ottaa jäseneksi. Tosin eipä ne kriteerit muutenkaan täyttyisi vielä vuosikausiin vaikka sota loppuisi tänään.
Eli onko Ukrainan kannalta järkevämpää saada jonkinlainen sopimus tehtyä ja sotatoimet loppumaan vai mahdollisesti päätyä tilanteeseen missä maassa on jonkinlainen sotatila tulevatkin vuodet. Sinänsä ei tietenkään muuta tilannetta siitä mitä on ollut vuoden 2014 jälkeen, mutta tilanteen jäätyminen pitkäksi aikaa estää mielestäni Ukrainan kaikenlaisen kehittymisen.
Venäjän kannalta taas talouspakotteet ovat ongelma joten voisi luulla että ovat valmiita joustamaan joistain osista Ukrainaa jos vastineeksi sitten saavat helpotusta pakotteisiin.
Tietenkin paras ratkaisu olisi jos Venäjä vetäytyisi koko Ukrainasta. Mutta Putinin aikana se tuskin tulee tapahtumaan. Ja jos Putinista pääsee eroon, niin kuka sitten mahtaa tulla tilalle ja onko samat ajatukset Ukrainasta kuin Putinilla.
Jos tykkäät lukea, niin historiassa on paljon mielenkiintoista tavaraa. Eikä se oleellisilta osiltaan eroa Ukrainan tapahtumista. Paljon pitää venäläisten muuttua, että naapurista tulee asiallinen valtio. Moskovan ja Pietarin pintakiillon ei pidä antaa hämätä, ne ovat vain pieni osa Venäjää.Kommentoin nyt omalta osaltani, valtionjohto ei ole herättänyt luottamusta sinä aikana jolloin olen mitään asiasta ymmärtänyt. putinin tullessa valtaan olin 11-vuotias joten paljoa en Jeltsinin ajasta muista.
Oma luottamus liittyi siihen että tässä voidaan elellä naapurivaltiona hyvissä väleissä, vailla huolta huomisesta. Siihen olin luottanut vaikka leikillään sitä on aina puhuttu, että vihollinen tulee idästä. Oon kuitenkin ehkä sen verran nuorta sukupolvea että en ryssävihaa ole kantanut sisälläni samalla tavalla kuin mun vanhempien ikäisistä moni on.