Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 128 208
  • 61 877

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Luultavasti Venäjä on piilottanut varallisuutta Kiinaan ja liittolaismaihin mutta uskoisin että näillä taloudellisilla vaikutuksilla saadaan jo paremmin aikaan kuin perjantaisilla
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tuolla alueella on vissiin lannoitetehtaita ja varastoitu siihen tarvittavaa materiaalia, mahtaako tuollaisten räjähtämisestä seurata tuollaista pamausta?
Mahtaa. Eiköhän ollut juuri sellainen tai vaihtoehtoisesti öljysäiliö.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
"Ukraina ja Venäjä aikovat tavata. Haavisto odottaa tapaamisesta vaikeaa niin henkisesti kuin fyysisesti."

Ymmärsin jotenki tuon Haaviston kommentin, että sinne on oikeasti Klitschkon veljekset menossa neuvotteluihin.

Minä ajattelin samaa. Sehän olisi jotakin kun tuollaiset jätkät lähtevät vaatimaan veret poskilla rauhaa. Tulee jotenkin Rocky elokuvat mieleen.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Aseista tietäville kysymys. Nyt kun Ukrainaan on luvattu toimittaa aseapua vähän joka suunnasta, niin onko nuo sellaisia aseita, mitä ukrainalaiset osaavat käyttää? Mä luulisin että jotkut panssarintorjuntaseetkin alkaa nykyään olla aika hifiä, ilmatorjuntasysteemeistä puhumattakaan. Ukrainan armeijan aseistus lienee kuitenkin aika lailla USSR-pohjainen ja nämä lahjoitukset sitten NATO-kamaa.

MIhinkään käyttöohjeiden lueskeluun ja syvällisiin käyttöopetukseen ei nimittäin varmastikaan tässä tilanteessa ole aikaa.
Esimerkiksi hävittäjiä olis menossa, uskoisin että sen kuski liittyy siihen ukrainan uuteen ulkomaanosastoon. Toivottavasti.

Toivottavasti EU saa sinne esim häivekoneen tai muuta nopeasti, ihan mieluiten jo yöllä
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Siis oikeasti, eihän ne näytä yhtään tollaiselta. Ja miksi ihmeessä se sellaisia nyt räjäyttelisi tyhjästä?
Mistä tyhjästä? Putin on suoraan uhannut ydinaseiden käytöllä ja tehostanut uhkaustaan korottamalla ydinasejoukkonsa korkeimpaan valmiustilaan. Sotareissu ei ole mennyt ihan nappiin ja omienkin joukossa alkaa olla jo hajaannusta.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Kuinkahan modernia tuollainen kaupunkien saartaminen oikeastaan on? Varmaan toimii jossain keskiajalla, kun kaupunkivaltion linnoitus on se last bastion, joka pitää näännyttää, mutta miten helvetissä jonkun Kiovan saartaminen edes onnistuu ja mitä hyötyä siitä on hyökkääjälle?

Yksinkertaisesti vedetään sähköt, vesi ja ruokahuolto poikki. Tarvittaessa pommeja sekaan ja pakotetaan kaupunki antautumaan näännyttämällä se. Vaikea se on taistella, jos ei ole ruokaa, vettä tai ammuksia. Piiritys ei ole missään nimessä vanhentunut keino sotia ja se on kaupunkien kannalta juuri se paras vaihtoehto, sillä kaupunkiin hyökkääminen on vaunuille itsemurha ja vaatii paljon miehiä.

Venäjä tuskin on niin tyhmä, että lähtee possujunalla Kiovaan ja kokeilee Groznyin taistelun taktiikoita. Ellei heidän joukkoja oikeasti johda idiootit, miltä se koulutuksen osalta vaikuttaa kun katsoo ajoneuvojonoja vailla mitään turvavälejä. Iloisesti possujunassa vedetään, kun koulutus on joko heikkoa tai ei ole kerrottu satelliittien olevan olemassa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Olen lukenut ketjua mutta en ole ottanut osaa, ei vaan pysty eikä jaksa. Oma näkemys on että Putin on jo hävinnyt eikä voittajaksi enää selviä mutta kysymysmerkki on kuinka suuri inhimillinen- ja ympäristökarastrofi on vielä edessä. Venäjä ja Länsi eivät lähene ja sitä mukaa Venäjän talous ei kohene ennen kukn Buttler on syrjässä tai mullissa, riippumatta siitä mikä on tilanne Ukrainassa.

Pieni välikevennys vielä kaverin ukrainalaiselta Suomessa asuvalta vakituiselta seksikumppanilta jonka veli ja siskonpoika ovat tuolla konfliktialueella sotineet alusta asti.

"Troeshchina is a dangerous area in Kyiv. There are a lot of hooligans.
Russians come to that area at night by tank. Hooligans meet them and said "oo, hello! We like your car! it's will be our tank now""
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Toivottavasti EU saa sinne esim häivekoneen tai muuta nopeasti, ihan mieluiten jo yöllä

Ei sinne anneta kuin joidenkin EU-maiden vanhaa neukkukalustoa kuten Migejä. Ei hävittäjäkone ole mikään auto, jonka rattiin vaan hypätään. Pitää antaa sellaista jota ukrainalaiset osaavat jo käyttää ja huoltaa, mikä ei tule minkään modernin länsimaisen häivehävittäjän kanssa toteen.
 
Aseista tietäville kysymys. Nyt kun Ukrainaan on luvattu toimittaa aseapua vähän joka suunnasta, niin onko nuo sellaisia aseita, mitä ukrainalaiset osaavat käyttää? Mä luulisin että jotkut panssarintorjuntaseetkin alkaa nykyään olla aika hifiä, ilmatorjuntasysteemeistä puhumattakaan. Ukrainan armeijan aseistus lienee kuitenkin aika lailla USSR-pohjainen ja nämä lahjoitukset sitten NATO-kamaa.

MIhinkään käyttöohjeiden lueskeluun ja syvällisiin käyttöopetukseen ei nimittäin varmastikaan tässä tilanteessa ole aikaa.

Tuolta löytyy vastauksia. Mietin itse ihan samaa...

 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oliko teidänkin varuskunnassa ollut sellainen kapiainen, joka tätä asiaa korostaakseen hyppäsi sen tellun päälle, kunnes kerran olikin viimeinen hyppy?

:)
Oli joo, tai ei minun aikana tapahtunut vaan kuulemma joku aiempi saapumiserä oli tällaisen murhenäytelmän todistanut. Ilmeisesti tällainen tapahtuma on sattunut myös kaikissa muissa varuskunnissa ainakin kerran.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Aseista tietäville kysymys. Nyt kun Ukrainaan on luvattu toimittaa aseapua vähän joka suunnasta, niin onko nuo sellaisia aseita, mitä ukrainalaiset osaavat käyttää? Mä luulisin että jotkut panssarintorjuntaseetkin alkaa nykyään olla aika hifiä, ilmatorjuntasysteemeistä puhumattakaan. Ukrainan armeijan aseistus lienee kuitenkin aika lailla USSR-pohjainen ja nämä lahjoitukset sitten NATO-kamaa.

MIhinkään käyttöohjeiden lueskeluun ja syvällisiin käyttöopetukseen ei nimittäin varmastikaan tässä tilanteessa ole aikaa.
Eikös nuo lie ole hyvin yksinkertaisia vehkeitä käsikäyttöiset pst- ja it-aseet? Ei ainakaan noissa NLAWeissa tai Panzerfaust 3:ssa (mitä Saksa ja Hollanti ovat kuskaamassa tuhansia Ukrainaa kohti) ole muuta kuin katso tähtäimen läpi ja pistä latinki menemään oikeaan suuntaan. Ensinmainittu ainakin hoitaa tähtäämisenkin käyttäjän puolesta. SAABin vehje taitaa olla ohjautumaton, mutta samalla periaatteella toimii kuin neukkuperäisetkin rpg:t.

Suunnilleen sama taitaa olla Stingerien kanssa, ei ne Afganistanin jihadistitkaan 80-luvulla mitään hifisodan ammattilaisia olleet ja tiputtelivat noilla menestyksekkäästi neukkujen koptereita.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mistä tyhjästä? Putin on suoraan uhannut ydinaseiden käytöllä ja tehostanut uhkaustaan korottamalla ydinasejoukkonsa korkeimpaan valmiustilaan. Sotareissu ei ole mennyt ihan nappiin ja omienkin joukossa alkaa olla jo hajaannusta.
Varmaan olisi joissain länsimaiden tiedustelun tutkakuvissa näkynyt jos tuonne olisi ydinohjusta laitettu matkalle.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Ahdistuksen tunteissa voi aina miettiä, että minkälaisia ajatuksia ihmisten mielissä on pyörinyt 16.-28. lokakuuta 1962 kun ei ollut edes reaaliaikaista seurantaa viimeisistä käänteistä. Yhdysvaltain ilmavoimathan päätyi nostamaan kriisin aikana ilmavoimiensa valmiustilan DEFCON 2 -tasolle, josta seuraava olisi tarkoittanut ydinsotaa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Minä tiedän oman paikkani kun Suomen vuoro tulee seuraavaksi, olen tehnyt jo itseni kanssa rauhan, kun täältä lähdetään, niin lähdetään sitten tyylillä. Isoisäni taistelivat talvi- ja jatkosodissa, isoisäni serkku oli rykmentti- ja divisioona komentajana Syvärillä. Suvusta löytyy alkuperäisinen jääkäri, Ruotsinvallan aikana on sotilaita ollut jokaisessa sukupolvessa 30-vuotiseen sotaan asti. En vittu koskaan kuvitellut, että tämä velvollisuus osuisi kohdalle, mutta huonolta näyttää nyt.
Samanlaisia ajatuksia minulla. Minulle on aina ollut hyvin selvää, että puolustan Suomea jos Venäjä hyökkää, mutta ajatuksena se on aina ollut vähän sellainen, et toivottavasti ei tule sotaa. Edelleen toivon yhtälailla, ettei tule sotaa, mutta en ole elämässäni ollut yhtävarma varmaan mistään, mitä nyt siitä, että minä tulen puolustamaan Suomea vaikka henki menis ja vielä niin, että on sitten ihme jos henki ei mene.

Ja jos vaan kantti kestää, niin taistelen niin kovaa, että omat isoisätkin voi rajan toisella puolella hymyillä, että meidän lapsenlapsi se siellä riehuu ja niittää venäläisiä. Mutta en peräänny tai antaudu kaulan katkojille, venäläisille ei voi antautua.

Olen saanut totaalisen rauhan mielessäni nyt vain muutaman päivän aikana, mutta oli tämä kyllä kova työmaa mielelle ja ensin alkuun meinasi mennä aivot totaalisen solmuun. Nyt on rauha.
 

ijuka

Jäsen
Mistä tyhjästä? Putin on suoraan uhannut ydinaseiden käytöllä ja tehostanut uhkaustaan korottamalla ydinasejoukkonsa korkeimpaan valmiustilaan. Sotareissu ei ole mennyt ihan nappiin ja omienkin joukossa alkaa olla jo hajaannusta.
Ei se tarkoita sitä, että niillä heti aletaan ruikkimaan. Sota on myöskin kestänyt 3 päivää, eikä ole edes käyttänyt kaikkia sotaan varattuja joukkoja(raporttien mukaan 2 kolmasosaa).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös