Ovatko jääkiekkoilijat todella niin tyhmiä ja itsekkäitä, hemmoteltuja mieslapsia, että heidän "kypsyytensä" ei riitä edes näin silmille hyppäävien tapahtumien keskellä minkäänlaiseen reflektioon? 20-30-vuotias ei ole mikään lapsi ja Suomessa on käynyt vähintäänkin varsin laadukkaan peruskoulun.
Ei välttämättä tyhmiä tai edes itsekkäitä, vaan puhtaasti urheiluputken kasvatteja. Koska olen itse yhden putken tuotos (uskonto) ja oppinut ajattelemaan sen maailman ulkopuolelta vasta kolmenkympin jälkeen, jollain tapaa ymmärrän, ettei ihmisen tarvitse olla erityisen tyhmä tai itsekäs ollakseen ajattelematon tai hidas reagoimaan tällaiseen sinänsä räikeään epäkohtaan. Korostan, että mikäli pelaajat eivät millään tapaa aio ottaa kantaa asiaan, vaan vaikenevat koko loppukauden, en aivan kovin korkealle heidän arvojaan nostaisi. Jahka elämä kypsyttää, kuten suurimmalle osalle ainakin jossain määrin tapaa tehdä, eivät varmasti muistele ylpeydellä ratkaisujaan. Ja pidetään tässä mukana myös se mahdollisuus, että jotkut pelaajista eivät sovi näihin maalailemiini raameihin, vaan ovat puhtaan opportunistisia ja itsekkäitä mieslapsia.
Ja kyllä maineensa voi vielä pelastaa ihan mainiosti. Mahdollinen perhe pois maasta (varmaan isolla osalla perhe muutenkin Suomessa), itse pois maasta ja sopimuksen purku (haastakoot oikeuteen). Varmaan töitä löytyy jatkossa ja maine sekä itsekunnioitus säilyy.
Jep, olen samaa mieltä, ja siksi hiukan ihmetyttääkin muutamien viestien vahva leimaava sävy, kun lopulta vasta pari päivää on kulunut. Lisäksi kun emme tiedä, millaiset olosuhteet paikanpäällä vallitsee, en aivan ensimmäisenä olisi leimaamassa porukkaa - viittaan siis viranomaisiin ja joukkueenjohdon asettamaan mahdollisiseen kontrolliin.
Tämä on toki selvää, mutta täysin etuoikeutetussa asemassa olevat rikkaat urheilijat voivat kyllä tehdä itsenäisiäkin ratkaisuja ilman että joku lapsuuden esikuva kädestä pitäen johdattaa. Eikä tässä nyt kaivata mitään edelläkävijöitä ja suunnannäyttäjiä, vaan pitäisi ymmärtää reagoida edes jotenkin tilanteessa jossa Venäjään on jo kohdistettu aivan ennennäkemättömiä pakotteita.
Viittasin Kurriin esimerkinantajana siksi, että mikäli hän tai joku kaltaisensa, edes johtava pelaaja, ottaisi reilusti kantaa, se helpottaisi varmasti myös ratkaisunsa kanssa empiviä. Jees, jokaisen pitäisi kyetä tekemään itse vaikka sitten kaikessa hiljaisuudessa tällaiset ratkaisut - ja voihan näitä pelaajia ollakin - mutta elämässä hommat tuntuvat rullaavan niin, että tarvitaan usein joku tai jotkut, jotka näyttävät tietä.