Ylioppilaskirjoitukset

  • 289 074
  • 1 533

Tomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti varjo
Onko tuo muka tosiaan noin, että numeron unohtaminen tarkoittaa nollaa pistettä?

Näin on. Ainetta ei lueta.

Vähän lisää: Eiköhän joka lukiossa ole painotettu otsikoiden ja numeroiden tärkeyttä. Ihan oma mokahan se on, jos numero silti pääsee unohtumaan. Äidinkielen opettajamme kanssa kyllä ennen kirjoituksia sovimme, että mikäli hän vaan sattuu olemaan valvomassa, hän kyllä jotenkin "äänettömästi ja huomaamattomasti" *kröhöm* huomauttaa jos palautettaessa tehtävänumero puuttuu.

Muistakaa numerot ja otsikot myös vieraiden kielten aineisiin. Niissä unohtaminen ei tosin vie koko hommaa nollille, mutta se huomioidaan virheenä.
 
Viimeksi muokattu:

NHL

Jäsen
Viestin lähetti Ikijokeri
Itse hoksasin tekstisi luettuani, että tulipa tehtyä sama moka. Voi perkele...

Noh, aiheen vierestä se meni muutenkin. Ei olisi tullut kovinkaan hyvää arvosanaa. Nyt on sitten panostettava kaikki otsikkoaineeseen.

Mä luulen, että sun ope laittaa siihen sen numeron, don't worry.
 

Staind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistäs aiheista porukat muutes kirjotti?

Kun nyt olen muutamilta kysellyt, niin kaikki tuntuvat kirjoittaneen aiheesta nro. 12, eli siitä lihansyönnistä. Minä mukaanlukien.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
En tiedä, kuuluisiko tämä onnellisuusketjuun vai tänne, mutta soittelinpa koululleni. Koulusihteeri otti nimen ja aiheen ylös ja huomenna opettajat lisää aineeseeni numeron ja otsikon. Näin se homma etenee!
 

NHL

Jäsen
Viestin lähetti Ikijokeri
En tiedä, kuuluisiko tämä onnellisuusketjuun vai tänne, mutta soittelinpa koululleni. Koulusihteeri otti nimen ja aiheen ylös ja huomenna opettajat lisää aineeseeni numeron ja otsikon. Näin se homma etenee!

Hyvä! :)
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Viestin lähetti Ikijokeri
En tiedä, kuuluisiko tämä onnellisuusketjuun vai tänne, mutta soittelinpa koululleni. Koulusihteeri otti nimen ja aiheen ylös ja huomenna opettajat lisää aineeseeni numeron ja otsikon. Näin se homma etenee!

Minulla sama juttu. Kyllähän tämä on taas ollut sellainen päivä, että huhhuh.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Ikijokeri
En tiedä, kuuluisiko tämä onnellisuusketjuun vai tänne, mutta soittelinpa koululleni. Koulusihteeri otti nimen ja aiheen ylös ja huomenna opettajat lisää aineeseeni numeron ja otsikon. Näin se homma etenee!
Pelimies tämä koulusihteeri. Jos itse olisin tilaisuutta valvomassa ja huomaisin moisen erheen, niin aivan takuulla sen korjaisin. Saattaisin toki oppilaalta ihan muina miehinä kysäistä, ettet vaan unohtanut mitään tärkeää vastauspaperista. Sitten kun oppilas olisi riittävän kalpea, niin tokaisisin vaan, että lisäsin sinne ne puuttuvat asiat. Eihän noiden YO-tenttien ole tarkoitus mikään neuvola olla, jossa pieniäkin lapsia sarjatulella piikitellään. Yhdet kokeet/tentit muiden joukossa. Noitahan elämässä tulee ja menee.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Oevoe

Paha sanoa miten meni, aiheet oli järkyttäviä! Ruuanlaitosta ja runoista kaikki!Itse tein 2, aiheesta eli kansikuvista. En tiedä olinko aiheessa mutta sitten olen kirjoittanut ohi aiheen 7 sivulle asti, ei paha..Meni yllättävän kauan aikaa puhtaaksi kirjoitukses kun ensin kirjoitin lähes 2 sivua ja huomasin puuttuvan 3 riviä teksitä seasta, ei edes vituttanut..Meni miten meni, pitäsi läpi mennä, saa nähdä. Kyllä Ma pitää tosissaan silti ottaa, tai miten sen nyt ottaa! Ketkä alkoi muuten syömään eväitä heti alussa? ;)
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Arvoin pitkään tehtävien 1. ja 9. välillä, ja pirunmoinen kiire siinä sitten tulikin. Otsikkoakaan ei vielä 14.59 ollut paperissa ja ei siinä kiireessä mitään kunnollista voinut keksiä. Oikeestaan alotuskappale onnistu hyvin ja sen jälkeen lähti hakoteille.

Vittu mitkä aiheet. Laskin että yksi(!) tehtävä ei käsitellyt ruokaa tavalla tai toisella.

Reaalikin menee niin vituiksi jo varmuuella, ellei tärpit osu täydellisesti.

Tän takia kolmen vuoen "työ".
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Viestin lähetti RV16


Vittu mitkä aiheet. Laskin että yksi(!) tehtävä ei käsitellyt ruokaa tavalla tai toisella.


Aiheet olivat tosiaan syvältä sitä itteään. Varsinkin kun kaikenmaailman novelli- ja runoanalyysit jne. kierrän aina mahdollisimman kaukaa. Lopulta sitten päädyin kirjoittamaan kolumnin aiheesta "Voisinko elää ilman lihaa".
 

Tikru

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Staind
Mistäs aiheista porukat muutes kirjotti?

9. Olisko ollu 12. mitä miettisin ja ensimmäisen vartin verran teinkin.

Vierestä meni kyllä täälläkin. Taitaa olla yksi huonoimmista aineista ikinä. Tiedä sitten olisiko pitäinyt riskillä lähteä jotain muuta, kun kerran yritän C--->M.
No, viikon päästä on toinen tilaisuus (ohi).
Aiheet oli kyllä niin jostain ja syvältä. Ei oikeen ollut sanottavaa ruuasta ja reilusta kaupasta. Myöhään lähdin, kun en meinannut lopetusta saada aikaiseksi. Kaikki novelli-, runo yms. analyysit ja tulkinnat jätän suosiolla väliin. Ne ei vaan ole mun juttuja.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Eheh, luin tehtävänannot läpi ja ilmeeni olisi näkemisen arvoinen. Olin jo siinä vaiheessa varma ettei mitään huippuainetta ole tulossa. Onko muka aiemminkin ollut joku teema aina koko vihon aiheena? Preliminäärissä oli sellainen, mutta en nyt uskonut että YTL:llä on pokkaa laittaa samanlainen yo-kirjoituksiin.

Kirjoitin aiheesta kahdeksan, jossa piti kirjoittaa lehtijuttu Kysy Katrilta -palstan kysymyksestä ja vastauksesta. Konseptin verran tuli revittyä 4.5 tunnissa. Eipä siitä asiasisällöllisesti tullut kauhean hyvää, mutta jotenkin vaan koulun aineista tulee tasaisen hyvä arvosana riippumatta siitä saanko sisällöllisesti hyvän vai huonon aineen (ennakkoon). Pari kertaa on lipsunut aiheen ohi tms, mutta kun pysyn aiheessa niin sisältö on opettajan mielestä ollut tarpeeksi laajaa yms.
 

Kolnik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Satellite
Onko muka aiemminkin ollut joku teema aina koko vihon aiheena?

Onhan noissa aikasemmissakin vihoissa jotain yhtenäisiä teemoja ollut havaittavissa, mutta oli tosiaan aika yllättävää, että tällä kertaa se oli _koko_ vihon kattava.

Jotenkin ei mikään aihe oikein erityisemmin sykähdyttänyt, mutta numerosta 1 tuli tollanen peruskiva HMV aine väännettyä. Jospa viikon päästä sitten olisi jotain muutakin tarjolla kuin ruokaa ja reilua kauppaa..
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo-o... Aiheista yksikään ei napannut kunnolla, ja päädyin lopulta kirjoittamaan siitä novellista. Tehtävänannossa ei käsketty tekemään analyysia, vaan erittelemään tekstiä ja pohtimaan, mitä päähenkilö kokee mielessään, joten perinteitä uhmaten jätin kaikki teema- sanoma- ja ympäristöpohdinnat periaatteessa kokonaan pois. Toivotaan, ettei tuossa nyt ollut jotain sudenkuoppaa...

Itseltäni loppui tänään aika pahoin kesken, ja siksi aineesta jäi uupumaan kunnollinen lopetuskappale. Koko teksti loppuu siis kuin seinään, vaikka vähän koitin tavallisen kappaleen viimeistä lausetta kiireessä muokata. Ehkäpä tuolla M voisi kuitenkin irrota, ellei sitten ole mennyt tulkinnat niin hullunkurisiksi, että... No joo. Viikon päästä paremmin!

Itsestäni muuten tuntui kirjoittamisen jälkeen täysin siltä, että pää on pehmeä ja olo täysin hölmö. En ehtinyt pitää taukoja ja eväätkin jäivät suurimmaksi osaksi syömättä, joten koko aika kului kirjoituksen parissa. Millainenkohan olo keskiviikkona on kolmen jälkeen...?
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nuha iski minullekin viikonloppuna..Toivottavasti jatkuva niistäminen ja muu kröhiminen ei haitannut muita. Nuha sinänsä häiritsi minua yllättävän vähän, olin etukäteen varma, että päässä humisee niin paljon, etten pysty kirjoittamaan ollenkaan.
Noh, suurimmaksi ongelmaksi muodostuivat kuitenkin aineitten aiheet. Kuka voi kirjoittaa ruuasta monta sivua ASIAA? En ainakaan minä..Ykkösestä kirjoitin. Vaikka en syksyn ämmään ollutkaan tyytyväinen, niin nyt olen tyytyväinen, että se äm on jo. Tämän päiväisestä ei ainakaan mitään parempaa ole odotettavissa. Keskiviikon reaali jännittää paljon..Eetä tavoittelen, mutta saa nyt nähdä.. Vähän pelottaa kun ei ainakaan liikaa ole tullut luettua..
 

Kinke-13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitis Ivanans
Varmaan itsestäänselvyys monille, mutta minulle vielä hämärän peitossa. Saako reaalissa vastata mihin tahansa kysymyksiin ilman mitään rajoituksia? (lukuunottamatta eri uskontoja)
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Kinke-13
Saako reaalissa vastata mihin tahansa kysymyksiin ilman mitään rajoituksia? (lukuunottamatta eri uskontoja)

Saa vastata, kunhan tosiaan erottaa uskonnot ja myös elämänkatsomustiedon tuosta joukosta. Niistä vain siihen yhteen valittuun. Ja toki myös se kannattaa muistaa, että enintään kahdeksaan saa vastata.

Itse en vieläkään ymmärrä, miten ehdin kirjoittaa kahdeksan esseetä kuudessa tunnissa... Enkä myöskään ymmärrä, miten onnistuisin saamaan reaalista hyvän arvosanan, kun ainakin viime syksyn psykan kysymykset vaikuttivat melkoisen hankalilta... Hmm. Huomenna vielä viime hetken kertaukset.
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Paskoja vihanneksia! Oli siinä hieno tunne, kun ensimmäistä kertaa katsoin kaikki aiheet läpi. Toivottavasti edes otsikossa olisi yksi urheiluaiheinen mahdollisuus.

Kyllä sieltä se C vähintää tuollakin tulee, mutta M olisi tavoite. Tällä otsikkoaineella (13.) se tuskin täyttyy. Virheitä tuli tehtyä varmaan kymmenen kappaletta, eli aikamoisen siistin tekeleen onnistuin saamaan aikaan.

Ja keskiviikkona reaali, tullut luettua aika heikosti siihenkin. No, päivässähän ehtii hyvin...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Hissaa ja mantsaa on nyt tahkottu ja olen valmis ottamaan parhaimman arvosanani näissä kirjoituksissa, M! Voi olla, että jää jopa C mutta kyllä nyt on näytön paikka. Kysymys teille: Mitä tapahtui 23.8.1939 ja 1.9.1939? Jom Kippur!! 8 esseetä ei ole paha 6 tunnissa, lähden ennen kahta. Eihän sen esseen tarvitse niin pitkä olla, reilu sivu on jo suht hyvä loppupeleissä, itsellä ainakin kynä aina sauhuaa siihen malliin ettei aika tee ikinä tiukkaa. Kop Kop
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Viestin lähetti puuha-pete
. Kysymys teille: Mitä tapahtui 23.8.1939 ja 1.9.1939?

Saksan ja NL:n hyökkäämättömyyssopimus ja tietenkin mikä tärkeintä Suomen kannalta, salainen lisäpöytäkirja. Syyskuun alussa taasen luonnollisesti alkoi salamasota Puolaan.

5 vuotta kirjoituksista, enkä edes historiaan vastannut, kysy jotain vaikeampaa :)
Vastakysymyksenähän voisi heittää, mitä tarkoittaa Sitzkrieg ja mikä oli Stalinin kengännumero :)
Ai ei tuollaisia kysytä ylppäreissä? Mistäs tiedät, monessako olet ollut...

Olen vahvasti sitä mieltä, että saisin vielä nykyäänkin reaalista vähintään E:n vastaamalla historiaan ilman minkäänlaista lukemista...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Viestin lähetti varjo
Saksan ja NL:n hyökkäämättömyyssopimus ja tietenkin mikä tärkeintä Suomen kannalta, salainen lisäpöytäkirja. Syyskuun alussa taasen luonnollisesti alkoi salamasota Puolaan.

5 vuotta kirjoituksista, enkä edes historiaan vastannut, kysy jotain vaikeampaa :)
Vastakysymyksenähän voisi heittää, mitä tarkoittaa Sitzkrieg ja mikä oli Stalinin kengännumero :)
Ai ei tuollaisia kysytä ylppäreissä? Mistäs tiedät, monessako olet ollut...

Olen vahvasti sitä mieltä, että saisin vielä nykyäänkin reaalista vähintään E:n vastaamalla historiaan ilman minkäänlaista lukemista...

Etupiiri sopimus, aivan. Ahaa, tuota noin. Onkos tuo nyt sitten se kuuluisa saksalaisten lanseeraama salamasota, vai onko Blitzkrieg vai olenko ihan väärässä. Stalinin kengät on kyllä heitettävä ihan tuolta ja veikkaan, että 41. Pieni mies.. Ja kysyn takaisin, menee kyllä kirjasta suoraan mutta: Millainen Stalin oli? Et voi tietää ellet ole lukenut samaa kirjaa ja hyvin :) Yhdessä olen ollut tähän mennessä, eväät oli hyviä!
Onnea kaikille huomiseen koitokseen!
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Neljä vuotta siitä on kun itse tuon projektin suoritin. Onnistuin kyllä aika hyvin pitämään kiinni isoveljen neuvosta, eli "ota rauhallisesti", missään vaiheessa en hötkyillyt. Ei se kannata.

Kai sen värisuoran voi tähän ulostaa, eli kirjoittelin englannista E:n, äidinkielestä M:n sekä pitkästä matikasta ja keskipitkästä ruotsista C:n. Reaalia en kirjoittanut, mitä olen silloin tällöin jälkeenpäin katunut vaikkei siitä mitään suoranaista hyötyä myöhemmässä koulutuksessa olisi ollutkaan. Kai sitä kuitenkin jotain olisi voinut rustata.

Englannista tavoite oli L, mihin melkein kaikki lukioajan koetulokset viittasivat, mutta ei motivaatio riittänyt enää uusia.

Kaikki kirjoitin samana keväänä ja mitään en uusinut. Kyllä se kerta riitti, ei se sentään niin kivaa ollut.

Monesti ihmettelin kun kaverit valittelivat että aika loppuu kesken, itse olen aina ollut nopea la lähtenyt melkein minkä aineen kokeesta tahansa ensimmäisten joukossa. Aivot vain jotenkin toimivat niin että jos en jotain heti tiedä, ei se puristamalla avaudu.

Ainoa konkreettinen asia, jonka kirjoituksista muistan, on äidinkielen otsikkoaine, missä kirjoitin Aku Ankan suosion syistä. Suurena sarjakuva- ja erityisesti Aku Ankka-fanina aihe oli suht helppo.

Muistanko muuten väärin vai onko noita tehtävänantoja joskus tullut jälkeenpäin nettiin kaiken kansan pällisteltäviksi? Voisi olla mielenkiintoista kurkata mitä siellä kysellään.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Viestin lähetti vintsukka
Muistanko muuten väärin vai onko noita tehtävänantoja joskus tullut jälkeenpäin nettiin kaiken kansan pällisteltäviksi?
Voisi olla mielenkiintoista kurkata mitä siellä kysellään.
Ellen väärin muista ylellä taisi olla joku sivu tms tekstitvpalsta, jossa noi olisi.
Muistakaa sitten kaikki tämän vuoden kirjoittelijat Älliä vai ei -ohjelma heti kirjoitusten jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös