Ylioppilaskirjoitukset

  • 289 886
  • 1 533

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Enkku nyt takana päin. Lähdin heti kun oli mahdollista eli klo 12. Koko lukuvuoden sekä lukuloman aikaiseen lukemiseen (mihin?) nähtynä meni yllättävänkin hyvin näin näppituntumalta. M ei huonon kuuntelun vuoksi taida olla mahdollinen, mutta C tuntuu melko todennäköiseltä arvosanalta.

Äikän aineistoaineesta sain alustavana arvosanana C:n, joka kaiken sekoilun ja häröilyn jälkeen tyydyttää kyllä. Ensi maanantaina on vielä mahdollisuus taistella se M kotiin.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Joo, meni ihan ok tuo enklandi..Kuuntelun 70 pohjalla oli turvallista lähteä, aine on hiukan miten on, optiset meni putkeen, samoin se yksi missä oli käännöslauseita. Äikästä tuli alustavana 60..Kyllä, olen tyytyväinen jos pääsen läpi. Tosin jos se jää 3 pistettä B niin kismittää--Heip
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti rama
Äikän aineistoaineesta sain alustavana arvosanana C:n, joka kaiken sekoilun ja häröilyn jälkeen tyydyttää kyllä. Ensi maanantaina on vielä mahdollisuus taistella se M kotiin.

Sama. Nyt maanantaille hieman mielekkäämpiä aiheita vain, kiitos.

Englannista tullee tavoiteltu M, jopa hyvällä onnistumisella E. M kuitenkin todennäköisin.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti dude
Kun tämän kevään reaalikysymyksiä kolme vuotta sitten kirjoittaneena katseli, niin ne tuntuivat todella helpoilta. Ainakin filosofian, historian ja maantiedon jokeritkin olisivat olleet suoraan täsmäkysymyksiä meikäläiselle ja olisin varmaan vastannut niihin jo tuolloin muinoin.

Koulumme fysiikanopettaja sanoikin että ainakin fysiikassa ei ole koskaan ollut noin helppoja tehtäviä aikaisemmin. Miinuksena toki sitten se, että niistä pienistä minimivirheistä rokotetaan kovemmin.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Vaahtera
Minä myös ihmettelin tuota bilsan kolmosta ja pitkään, lähinnä tuota b-kohtaa, a kai meni kohtalaisen oikein. Päähäni vaan ei oikein vieläkään sovi että lukusuhde 9:3:3:1 on lähellä suhdetta 6:2:2:1, minkä sai laskettua poikasten määrästä. Mutta ilmeisesti se olisi vain pitänyt tajuta.
Mutta miten voi olla, ettei kirjassa ole tuosta rhesus-verestä?
Siinä kirjassa, mikä meidän lukiossa on käytössä on asiasta kohtalaisen laajasti ja tunnillakin sitä käsiteltiin aika tärkeänä asiana. Siinä tehtävässä onnistuinkin muuten ihan hyvin (tai ainakin uskon niin), mutta todennäköisyyden laskin väärin.
Kemiassa vastasin kuuteen tehtävään, nelostehtävän onnistuin munimaan aivan totaalisesti. Kuudesta kohdasta kaksi meni oikein ja niistäkin toisessa on perustelut niin epämääräiset, että ei voi odottaa kuin yhtä pistettä koko tehtävästä.
Siinä kutostehtävässä, mistä joku jo mainitsikin ei ilmeisesti tarvitse olla kuin yksi rakennekaava, mutta jotenkin kai pitäisi käydä ilmi, että mahdollisia kaavoja on kaksi. Ainakin näin sanoi Älliä vai ei -ohjelmassa kemian tehtäviin vastannut Heikki Saarinen. Tosin harva varmaan on tajunnut mainita tuosta toisesta vaihtoehdosta, eikä näin ollen varmaan pisteitäkään siitä loppujen lopuksi oteta pois. Yksikkömuodossa, kun siitä yhdisteestä koko ajan puhuttiin...

Vähän harmittaa kun oli niin kova kiire, että tuli tyhmiä virheellisiä tietoja kirjoitettua aikas paljon. Enemmän kun olisi ollut aikaa miettiä, olisin välttänyt ne typerät virheet mitä mm. esseetehtäviin sain ängettyä. On se ihme miten äkkiä 6h meneekään.. Tuosta hiiritehtävästä samaa mietin minä, eihän ne lukusuhteet käyneet oikeen mihinkään periytymiseen, mutta lähinnä taisi olla juuri tuo 9:3:3:1. Sen sitten lopulta pistin ja ilmeisesti eräät muutkin, joten täytyy vain toivoa että siitä saa pisteet. Rhesus-veri taas oli kuulemma mainittu meidän bilsan kirjassa kahdella lauseella, eli aika mielenkiintoista tämä. Ottaen huomioon tietysti että koulussamme on vain 4 bilsan kurssia kaiken kaikkiaan (+työkurssi).

Kemian ykköstehtävä (selitys) liuos ja liuotin meni aivan pertsiilleen kun sain tänään vilkaista oikeita vastauksia.
Ja kyllä siinäkin vain luki että tehtävä 6 rakennekaavat pitää molemmat olla, eli bentseeni ja eteenibentsyyli. Pisteytysohjetta näin sen verran, että jos toinen rakennekaava puuttuu, maksimipisteet ko. tehtävästä 5p. Muuta en kerennyt katsoa. Myös ionitulolaskun sain osittain mokattua, täytyy vaan sormet ristissä toivoa ettei lautakunta sakota pikkuvirheistä liian ankarasti. Kemian jokerissa sai 2-3 pistettä mainitsemalla dipoli-dipoli- ja vetysidokset sekä Van der Waalsin voimat jne. Korkeampiin pistemääriin vaadittiin jo tietoa niistä ominaisuuksista ym. Kakkostehtävän sain osittain oikein, mutta pisteitä lähtee siitäkin ymmärtääkseni aika helposti. Pakkohan niiden on kokelaat jotenkin erotella että saadaan nämä tietyt määrät Älliä ja hylättyjä.. kökkö juttu sinänsä.

Enää pitää saada ruotsi hyväksytysti läpi, sitten ollaan kuivilla. Pitkä matikka nyt on mitä on, en odota liikoja (vapaaehtoinen aine eli ei tartte päästä läpi, paineet poissa) sekä äidinkielen otsikkoaine (paineet pois siitäkin, sain alustavasti M.n vaikka opettaja oli kieliasultaan antamassa jo melkein E.tä).

oliko muuten enkun kirjoitelman aiheet tänä vuonna tavallista vaikeampia vai muuten vaan kuivia? Eurovaalit, Nokia, liikuntatunnit ja vapaaehtoistyö..
 

Tikru

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itseäni jäi englannissa tänään mietityttämään avoimien kysymysten b-kohta, missä kyseltiin seikkoja, joiden uskottiiin ennustavan huonoa säätä. Itse löysin kaksi selvää kohtaa. Toisessa puhuttiin karjasta ja toisessa uudesta kuusta. Sitten oli se kohta, missä puhuttiin kuplien noususta lammen pohjasta, jolloin tulee sade. Lasketaanko siis sadekin huonoksi sääksi, vai ei? Sillä jos lähtee ajattelemaan, on sade hyvä asia pitkän kuivan kauden jälkeen. Ei ehkä silti hyvä sää. Itse en lampi kohtaa laittanut, jotkut olivat. Sadetta pidän säänä huonona, mutta asiana hyvänä, toisinaan.
Luulen että ihan keskitasoisesti meni, jos sen syksyn C:n nyt saa M:ksi, niin olen tyytyväinen.
 

Vaahtera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Tikru
Itseäni jäi englannissa tänään mietityttämään avoimien kysymysten b-kohta, missä kyseltiin seikkoja, joiden uskottiiin ennustavan huonoa säätä. Itse löysin kaksi selvää kohtaa. Toisessa puhuttiin karjasta ja toisessa uudesta kuusta. Sitten oli se kohta, missä puhuttiin kuplien noususta lammen pohjasta, jolloin tulee sade. Lasketaanko siis sadekin huonoksi sääksi, vai ei?
Mietin ihan samaa juttua, mutta laitoin kuitenkin sen karjan ja uuden kuun sinne. YTL:n natsit tuntien sade ei ole huonoa säätä...
Äikän aineistoaine meni kyllä odotettua paremmin, opettajan mukaan on ihan E:n rajoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Jarpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Itseäni jäi englannissa tänään mietityttämään avoimien kysymysten b-kohta, missä kyseltiin seikkoja, joiden uskottiiin ennustavan huonoa säätä. Itse löysin kaksi selvää kohtaa. Toisessa puhuttiin karjasta ja toisessa uudesta kuusta. Sitten oli se kohta, missä puhuttiin kuplien noususta lammen pohjasta, jolloin tulee sade. Lasketaanko siis sadekin huonoksi sääksi, vai ei? Sillä jos lähtee ajattelemaan, on sade hyvä asia pitkän kuivan kauden jälkeen. Ei ehkä silti hyvä sää. Itse en lampi kohtaa laittanut, jotkut olivat. Sadetta pidän säänä huonona, mutta asiana hyvänä, toisinaan.

Niin, tuossa sanottiin, ellen aivan väärin muista, että kun lampi kuplii niin juna eli train on tulossa. Elikkäs ei mitään huolta tuosta kohtaa, se ei ole huonoa säätä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Viestin lähetti Jarpa
Niin, tuossa sanottiin, ellen aivan väärin muista, että kun lampi kuplii niin juna eli train on tulossa. Elikkäs ei mitään huolta tuosta kohtaa, se ei ole huonoa säätä.

Ainakin Hesarin sivuilla olevassa tehtävänannossa sanotaan ""It's a sign of approaching rain..."
 

Jarpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Ainakin Hesarin sivuilla olevassa tehtävänannossa sanotaan ""It's a sign of approaching rain..."

No niinpäs todellakin on, olin väärässä. Saas nähdä mitä tulee arvosanaksi jos näin huolellisesti on tekstikin luettu kokeessa :).
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Nyt on sitten toinenkin aine takana ja paremmin meni. Oli jopa yksi urheilua käsittelevä aihe mukana, tosin tein silti kohta 22 jossa piti jotain selittää ihmisten nöyryyttämisestä tv:ssä. Reaalilähtee 30 pisteellä ja historian pisteet on aivan vituilleen laskettu, että katsotaan sanoi kettu kun karhua nai..
 

ShitBreak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, NHL
Tosiaan onneksi ei tullut niin vaikeita aiheita kuin aineistoaineessa. Ite mä kirjoitin just siitä urheilusta, mutta ei tainnut mennä kovin hyvin jälkeen päin ajatellen, kun tuli haukuttua EU:takin.
Onneksi on enää ruotsi ja matikka.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Juu, selvästi paremmin tuli tarinaa tänään ja otsikkonumerotkin muisti laittaa.

Kirjoitin juuri siitä Urheilu-tehtävästä. En ole aivan varma menikö hiukan aiheen vierestä. Riippuu vähän...

Keskiviikkona vielä Ruotsi, sitten se on ohi...
 

Vaahtera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti puuha-pete
Reaalilähtee 30 pisteellä
Samma här. Vähän kyllä ärsyttää, kun olisin varmasti saanut muutaman pisteen lisää, jos olisin vähän huolellisempi ollut. En oikein usko että lautakunnassa pisteeni nousevat, kun kemiaan ja biologiaan vastasin, ja kemian tehtävät olivat tänä vuonna varsin helppoja.

Äikässä oli kyllä tänään monta sellaista aihetta, mistä olisin voinut kuvitella kirjoittavani, mutta lopulta päädyin kirjoittamaan kauneusmarkkinoista eli aiheesta 24. Oli muuten sikäli jännä otsikkoaine, ettei ollut annettu yhtään valmista otsikkoa.
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Ikijokeri
Juu, selvästi paremmin tuli tarinaa tänään ja otsikkonumerotkin muisti laittaa.

Kirjoitin juuri siitä Urheilu-tehtävästä. En ole aivan varma menikö hiukan aiheen vierestä. Riippuu vähän....

Samaan tartuin minäkin. Ja luulisin, että M voisi taas olla kohtalaisen lähellä. Niin sen tosin piti olla jo aineistokirjoitelman jälkeen, mutta mitä vielä.

Oli reilusti mielekkäämpiä tehtäviä otsikossa ainakin kuin aineistossa. Niinpä sain oman urakkani valmiiksi jo kello 12, jonka jälkeen tarkastelin tuotostani parikymmentä minuuttia.

Reaali kiinnostaisi saada äkkiä takaisin, mutta fusiikanopettaja ei ole ehtinyt vielä tarkistaa tehtäviä, kun niitä kuulemma oli aika tavalla.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Reaali, A-venäjä ja äidinkieli II myös takana.

Reaali oli helpompi kuin odotin. Odotin esimerkiksi historiasta paljon laajempia kysymyksiä... Fysiikka nyt oli lällyn helppo, nyt kaduttaa etten tehnyt vielä paria fysiikan tehtävää historian tehtävän sijasta. Realistinen odotusarvosana reaalista noin 32p. Katsotaan kuinka menee...

A-venäjä oli minulle helppo, mutta suomalaisille tuo koe oli kuulemma todella vaikea. 20 kohdan produktiivinen aukkotesti ja tiivistelmä... Siitä ei sen enempää.

Äidinkieli kakkosessa bongasin muutaman selvästi massa-aiheen, jotka skippasin välittömästi. Kohteena oli loppujen lopuksi kohta 32, Anne Frankin juttu. Konseptillisen verran tuli käsiteltyä mm. sotaa ennakoivan natsipropagandan ja sensuurin vaikutuksia ihmisten käyttäytymiseen. Pitäisi väkisinkin tulla parempi arvosana kuin aineistopohjaisesta. (67p) Siinä oli kuulemma laaja sisältö, vaikka mun mielestä se oli mun kohdalla normaalia huonompaa.

Nyt tavoitteena on pitkän matematiikan laudatur. Se edellyttää minulta lukemista, joten eikun lukemaan ->

EDIT: En lukenut. Nyt bongasin lapsuksen tekstissäni...
 
Viimeksi muokattu:

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä toinen äidinkielen koe oli minunkin mielestäni paljon aineistoainetta inhimillisempi noin aiheiden suhteen. Vaihtoehtoja oli laidasta laitaan sen verran, että valinnanvaikeutta pääsi ainakin itselleni syntymään.

Itse kirjoitin tehtävästä numero 26 eli pohdin rakkauden ja seksin merkitystä yksilölle ja yhteiskunnalle. Näppärä aihe, mutta jostain käsittämättömästi syystä pääni löi ensimmäiset kolme tuntia täysin tyhjää. Kello 11.15 olin paniikissa ja täysin kypsä vaihtamaan aihetta, sillä en ollut saanut yhtään järkevää tekstiä aikaiseksi. Pakotin itseni kuitenkin puristamaan lisää tarinaa alkuperäisestä aiheestani, sillä pelkäsin ajan loppuvan kesken, jos olisin alkanut tehdä tekstiä uudesta aiheesta. Kello 12.15 minulla oli kasassa pläjäys irrallisia kappaleita, lausahduksia ja pohdintoja, ei siis todellakaan mitään yhtenäistä ainetta yhdellä konseptilla. Noista hajanaisista pätkistä sitten aloin päkertää suoraan mustekynällä ehjää kokonaisuutta ja joskus n. 14.40 olin valmis. Tekstiini olen tällä hetkellä ihan tyytyväinen, mutta enpä muista, milloin ainekirjoitus olisi tökkinyt yhtä pahoin alussa. Toimintani olikin tänään kaaosta, jossa hallittu loppu. ;) No, kunpa tämäkin nyt yltäisi E:n tasolle...

Tuntuu mukavalta ajatella, että nyt on jo voiton puolella, kun neljä koetta on takana ja kolme edessä. Merkityksellisin itselleni tulevista kokeista on ruotsi, josta pitäisi nyt M saada irti tai tulee känkkäränkkä. Lyhyt venäjä ja matikka ovat sitten hieman sivuaineita, molemmista olisi tavoitteena C, joskin ensimmäisessä saattaisin hyvänä päivänä yltää myös M:n tasolle ja jälkimmäisessä C olisi jo melkoinen itseni ylittäminen.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Joo, vaatimaton 38.5 asteen kuume tuo oman lisävärinänsä näihin geimeihin..Joku ihme virustauti mitä ei kuulemma paranna oikein edes lääkkeet, hyvin pyyhkii joo..
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti puuha-pete
Joo, vaatimaton 38.5 asteen kuume tuo oman lisävärinänsä näihin geimeihin..Joku ihme virustauti mitä ei kuulemma paranna oikein edes lääkkeet, hyvin pyyhkii joo..

Pyh, nöösi.

Itsehän kirjotin kolme vuotta sitten reaalin oksennustaudissa ja 39 asteen kuumeessa. Oksennustauti iski juuri reaalia edeltävänä päivänä, kun olisi vielä pitänyt koko päivä lukea ja kerrata. Paskat, joka toinen tunti kaikki tuli ulos, ja yön aikana tuli nukuttua yhteensä ehkä tunti. Itse reaaliaamuna sain koulun terkkarilta joditabletin (jes!), pienen YTL:lle lähetettävän lappusen (josta ei mitään hyötyä ollut), ja oman pukuhuoneen kirjoituksia varten, että voi rauhassa oksennella jos tarvitsee. Pakolliset 3 tuntia jaksoin yrittää, sen jälkeen oli pakko lähteä menemään ja lopulta päätyä oksentamaan hakemaan tulleen isän auton lattialle. Meni sentään B:llä läpi.
 
Viimeksi muokattu:

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä. Asialinjalla mennään :) BTW en ole valittanut.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Toinen kotimainen meni yllättävän nopeesti, kaheltatoista himaan ja puolet eväistäkin syömättä. Ei tosin haittaa ollenkaan. Viimeisessä tehtävässä yllättäen kolme lyhyttä viestiä yhden pitkän sijaan. Alku- ja lopputervehdykset kusivat aika pahasti, itellä ei ainakaan allekirjoituksen lisäksi mitään hajua miten pitäisi joku kirje tai sähköpostiviesti lopettaa jollain erityisellä tavalla. Muut osat aika helpon oloista settiä.

Mummon synttäreiden missaamiseen syyksi tietysti tärkeä lätkämatsi.
 

JP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vieraan kielen kirjoituksista on kotiuduttu ja varsin hyvinhän ne luetunymmärtämiset ja kielioppitehtävät menivät.

Viestin lähetti RV16
Alku- ja lopputervehdykset kusivat aika pahasti, itellä ei ainakaan allekirjoituksen lisäksi mitään hajua miten pitäisi joku kirje tai sähköpostiviesti lopettaa jollain erityisellä tavalla.

Sama juttu täällä. Kaksi ensimmäistä kirjettä sujuivat vielä jotenkuten, mutta kolmannesta tuli todella kömpelö.
 

Kolnik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti RV16
Alku- ja lopputervehdykset kusivat aika pahasti

Vähän sama vika meikäläisellä. Meille taidettiin kyllä tentissäkin sanoa, että kannattaa näitä kirjesysteemejä kerrata, mutta ajattelin luottaa siihen, että aina on jokin muukin vaihtoehto... no nyt ei sitten ollut. Muutama kirosana tuli hiljaisesti mielessä käytyä läpi, kun käänsin tehtävän IV kohdalle.

Muuten tosiaan oli yllättävän kevyt, ei tarvinnut kuin ihan paria kohtaa jäädä miettimään tarkemmin.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Meni ihan ok, ei muuten mitään ihmeellistä. Ihmetytti aineen puuttuminen, en osannut kunnolla kirjeen muotoa ja mikä vittu on siivoaminen? Vituilleen meni kirjoitelmat perkele ja se kismittää..No enää se niin inhottava ja ikävä matikka, sitten on kaikki ohi ja voi nauttia elämästä!
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onneksi tuli ruotsi kirjotettua jo syksyllä, sillä nyt makaan kotona kuumeessa. Toivottavasti parannun matikan kirjotuksiin mennessä, ja vielä lukeakin pitäisi..
Reaalin pisteitä on joiltain opettajilta jo saanut, itse en kuitenkaan ole koulussa käynyt vielä kysymässä..Ei ole uskaltanut.
Maanantainen äidinkieli ei mennyt varmaankaan kovin hyvin. Aiheet olivat kyllä paljon helpompia kuin viime viikolla, mutta jotenkin oli kirjottaminen kamalan vaikeaa. Suurinpiirtein jokaisesta aiheesta olisin mielelläni kirjottanut jonkun verran, mutta aineen kirjottaminen tökki ja pahasti. Taidan odottaa toukokuun loppuun ja katsoa sitten kumpi aine on YTL:ään lähtenyt ja mitkä pisteet tullut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös