Ylioppilaskirjoitukset

  • 288 963
  • 1 533

von Vitalis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikä kulloinkin
Tänään näin tuon "The Tikun" ensimmäistä kertaa, kun kävin palauttamassa pääsykoekirjoja opettajille. Niitä voi siis ilmeisesti jo saada koekäyttöön, ja käyttää myös muuhun kuin ylioppilaskirjoituksiin, sillä eräs ainakin aikoi kokeilla sitä tulevalla koeviikolla. Ihan hyvä jos näin on, silloinhan ohjelmisto tulee oppilaille tutuksi jo opiskeluaikana. Silti vaikuttaa, niinkuin @Jaws sanoi, että tämä on vain kehitystä kehityksen vuoksi. Ei kai tuolle mitään oikeaa tarvetta ole, ja ainoa selvä etu mitä näen paperi+kynä -kombinaatioon, on tekstin helpompi muokkattavuus, jos huomaa unohtaneensa jotain. Tuohan vaatii ihan uusien tehtävätyyppienkin kehitystä, ja en usko esim. matematiikan laskemisen olevan yhtään sen vaivattomampaa.

Tuon tikun nimihän on Abitti, tsih. Ilmeisesti YTL:llä on sittenkin huumorintajua, tai ainakin niin he itse luulevat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hah! Eli jatkossa nuoret hakkerit ovat vahvoilla kirjoituksissa. Kuulostaa taas todelliselta amatöörien puuhastelulta. Mistäköhän osaaminen tähän on taas ostettu vai yrittääkö YTL ihan itse rakentaa tätä systeemiä?

En olisi ollenkaan huolissani sillä eiköhän tähän vielä Tieto Oyj saada palkattua.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Puuhastelua. Eihän tuohon mitään muuta voi sanoa. Aikuiset on sitten niin hellyyttäviä, kun ne koittaa seurata aikaansa :). Kai tää on taas jossain Marbellan seminaarissa keksitty. "Nykynuoret ei enää juuri käsin kirjoita, kaikki ne on koko ajan koneella." "Joo, niin se on. Hei, mitäs jos alettas tekeen kirjoitukset tietokoneella, eks ois aika siistii." "Joo, opiskelijatkin varmaan tykkäis, kun eihän hei kukaan enää niinku kirjota mitään käsin."
 

Morgoth

Jäsen
"Nykynuoret ei enää juuri käsin kirjoita, kaikki ne on koko ajan koneella."

Onkohan tähän muutoksen mitään muuta syytä? Onhan toki koneella helpompaa ja nopeampaa kirjoittaa äidinkielen aine tai vastaukset reaalin kysymyksiin. Mielummin toki itsekin kirjoittaisin koneella. Matematiikan suhteen taas olen vähän epäileväisempi tai itse ainakin mielellään kirjoittaisin ne käsin kuin yrittäisin tapella jonkun typerän ohjelman kanssa.

Saako ylioppilaskokeessa jatkossa käyttää vähemmän aikaa, koska kirjoittaminen on huomattavasti nopeampaa? Olettaen toki, että kaikki kokelaat osaavat käyttää tietokonetta riittävästi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Saako ylioppilaskokeessa jatkossa käyttää vähemmän aikaa, koska kirjoittaminen on huomattavasti nopeampaa? Olettaen toki, että kaikki kokelaat osaavat käyttää tietokonetta riittävästi.

Mahtaako olla nopeampaa. Itse ainakin kirjoitan koneella about yhtä nopeasti, jopa vähän hitaammin kuin käsin. Tabletilla tai kännykällä toki kirjoitan nopeammin, mutta niillähän ei voisi kirjoittaa. No, itse olen toisaalta lähtenyt siitä, että olen ATK-taidoilta kaikkia ikäisiäni kyvyttömämpi. Hieman jopa vituttaa, että nykyään kaikkien oletetaan suunnilleen osaavan kymmensormijärjestelmän ja itse kirjoitan etusormilla ja peukaloilla.

Muistaakseni tuo aika pysyy samana, en tosin ole hirveästi perehtynyt, koska itse sain vielä tehdä kaikki kokeet käsin.
 

Morgoth

Jäsen
Hieman jopa vituttaa, että nykyään kaikkien oletetaan suunnilleen osaavan kymmensormijärjestelmän ja itse kirjoitan etusormilla ja peukaloilla.

Itse olen nörtti ja joskus aikoinaan oli vielä peruskoulussa valinnaisena konekirjoitustakin, mutta itse en ole ollenkaan vakuuttunut että nuoret sinällään osaavat erityisen hyvin ja nopeasti kirjoittaa koneella. Puhumattakaan kymmensormijärjestelmästä. Toki varmaan moni omaa oman custom-tyyliin jossa käytetään melko montaa sormea. Olen jopa IT-alalla ihmetellyt, että miten hitaasti/surkeasti osa kollegoista kirjoittaa koneella.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Ruotsin kuuntelu oli tuossa muutama tunti sitten, ja ei se nyt niin kammottava ollut mitä aluksi kuvitteli - haastava kylläkin. Joku 40-50 pts jos tuosta irtoaisi, niin olisin tyytyväinen.
 

tukaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Sattuiko kukaan muu tekemään tänään enkun kuuntelua? En osaa sanoa oliko tänään jotenki helppo kuuntelu vai olinko vaan liekeissä, varmaan 80, jopa 85 pistettä tulossa. Viime vuosien kuunteluita tehty tässä harjoituksena ja pisteet olleet joka kerta jonkin verran matalampia. Ainoa pieni erikoisuus oli että avokysymykset tulivat kaikki vain kerran, kaikissa muissa kuunteluissa joita me ollaan koulussa tehty on avot tulleet kahdesti. Muuten kokeessa ei tuntunut olevan oikeen mitään erikoista.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Syksyn ylioppilaskirjoitukset nyt omalta osalta paketissa. Historia meni alle oman tason ja odotettavissa B/C. Ruotsista tavoite päästä ainoastaan läpi, mutta tämänpäiväinen maantieteen YO meni ainakin sen perusteella hyvin mitä opettajalta kyselin. Odotettavissa ehkä M-L. Odotellaas vielä ne hyvän vastauksen piirteet.

Keväällä sitten vuorossa psykologia, englanti, äidinkieli, ja kenties myös uskonto. Lukemisen voisi jo pikkuhiljaa aloittaa, niin ei tule niin kiire kuin syksyn kirjoituksiin valmistautuminen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Keväällä sitten vuorossa psykologia, englanti, äidinkieli, ja kenties myös uskonto. Lukemisen voisi jo pikkuhiljaa aloittaa, niin ei tule niin kiire kuin syksyn kirjoituksiin valmistautuminen.

En kyllä vielä aloittaisi, saattaa alkaa tulla psykologia korvista ulos. Eikös nuo kevään kirjoitukset kuitenkin ole vasta joskus maaliskuun puolivälissä? Helmikuulla kun aloittaa, niin hyvä tulee. ;)

Eikä noilla kirjaimilla paperissa näytä tekevän yhtään mitään, mitä nyt vittuilevat L:n äikästä. Toisaalta, mitäs lesoilen.
 

The Loft

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, VfB Stuttgart, QPR
Kevään kirjoitukset pukkaa päälle.

Itsellä syksy meni kokonaan lukematta ja se näkyi kyllä uskonnon arvosanassa; B napsahti. Englanti onkin sitten minulle ollut aina silkkaa pallien läpsyttelyä (jo nykyisenkin ammatin puolesta) ja kävin siitä laudaturin nykäisemässä.

Nyt keväällä olisi tarkoitus kirjoittaa äidinkieli, yhteiskuntaoppi ja lyhyt matematiikka. Äidinkieli ja YH tuskin tuottavat mitään ongelmia, mutta matikassa en ole koskaan ollut tunnilla hereillä. En ole koskaan kuunnellut, mitä mikäkin asia tarkoittaa ja mihin sitä tarvitaan (derivaatta, logaritmi, vektorit ym. = ei mitään hajua). Toivottavasti oma lakki nyt ei ainakaan siitä jää kiinni. Vinkkejä saa toki antaa!

Itseähän ei käytännössä kiinnosta, mitä arvosanoja sieltä tulee, kunhan on keväällä valkolakki kourassa.
 

tuketuksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Jets, Klubi, Suomalaiset NHL:ssä
Edustan varmaan vähän sitä nuorempaa polvea täällä Jatkoajalla, mutta olisi kiva tietää kirjoittiko joku muu tässä tänään Englannin? Meikäläisellä oli tosiaan Englanti ensimmäisenä kirjoitettavana ja viikon päästä seuraa matematiikka perässä. Keväällä sitten äidinkieli ja terveystieto.

Tavallaan harmikseni tuli sitten tämä bravuuri eli Englanti vedettyä ekana alta pois, harmikseni siksi kun nämä nyt oli ne ensimmäiset kirjoitukset niin ei oikein osannut näihin valmistautua. Hyvin hyvin vähällä lukemisella ja abikurssin läpi matelemalla kuitenkin ihan ok tuloksiin tuli päädyttyä. Kuuntelusta meni reilu 85% maksimeista oikein ja tämänpäiväisestä kirjallisesta omien laskelmien mukaan noin 75%. Esseestä, ja muiden suorituksesta riippuen arvosana tulee olemaan aikalailla siinä E:n ja M:n rajoilla. Ollaan tyytyväisiä :)
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Edustan varmaan vähän sitä nuorempaa polvea täällä Jatkoajalla, mutta olisi kiva tietää kirjoittiko joku muu tässä tänään Englannin? Meikäläisellä oli tosiaan Englanti ensimmäisenä kirjoitettavana ja viikon päästä seuraa matematiikka perässä. Keväällä sitten äidinkieli ja terveystieto.

Tavallaan harmikseni tuli sitten tämä bravuuri eli Englanti vedettyä ekana alta pois, harmikseni siksi kun nämä nyt oli ne ensimmäiset kirjoitukset niin ei oikein osannut näihin valmistautua. Hyvin hyvin vähällä lukemisella ja abikurssin läpi matelemalla kuitenkin ihan ok tuloksiin tuli päädyttyä. Kuuntelusta meni reilu 85% maksimeista oikein ja tämänpäiväisestä kirjallisesta omien laskelmien mukaan noin 75%. Esseestä, ja muiden suorituksesta riippuen arvosana tulee olemaan aikalailla siinä E:n ja M:n rajoilla. Ollaan tyytyväisiä :)
Täällä yksi Englannin kirjoittanut! Oli itselleni yllättävän haastava, mitä nyt koulussa oltiin valmistavia tehty niin eivät olleet lähellekkään yhtä vaikeita. Iteltäni sujuu kyllä puhuminen ja kirjoittaminen mallikkaasti, mutta sanavarasto on hieman ontuva. Siksi se varmaan vaikealta tuntui. C oli minimi tavoite ja eiköhän sieltä se C pitäisi tulla. Jos tulee alle, niin keväällä uusiksi, mutta siitä lähdetään että meikäläisen englannin opinnot oli tässä :)
 

tuketuksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Jets, Klubi, Suomalaiset NHL:ssä
Täällä yksi Englannin kirjoittanut! Oli itselleni yllättävän haastava, mitä nyt koulussa oltiin valmistavia tehty niin eivät olleet lähellekkään yhtä vaikeita. Iteltäni sujuu kyllä puhuminen ja kirjoittaminen mallikkaasti, mutta sanavarasto on hieman ontuva. Siksi se varmaan vaikealta tuntui. C oli minimi tavoite ja eiköhän sieltä se C pitäisi tulla. Jos tulee alle, niin keväällä uusiksi, mutta siitä lähdetään että meikäläisen englannin opinnot oli tässä :)
Noniin en ainakaan ainoa ollut! Mutta joo oli kyllä munkin mielestä vaikeamman tuntuinen kuin nuo edellisvuosien kokeet. Toki se tunne voi johtua siitä että tuo oli ensimmäinen kerta kun se piti oikeasti tehdä vähän vakavammin ja suuremmilla paineilla...

Itselle ainakin maistui se 2.2 osa jossa aiheena oli jalkapallo ja Englannin maajoukkue. Tiedä johtuiko siitä että urheilu on hieman lähempänä sydäntä kuin tieteet ja taiteet, mutta siitä osasta tulikin sitten täydet pinnat.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Noniin en ainakaan ainoa ollut! Mutta joo oli kyllä munkin mielestä vaikeamman tuntuinen kuin nuo edellisvuosien kokeet. Toki se tunne voi johtua siitä että tuo oli ensimmäinen kerta kun se piti oikeasti tehdä vähän vakavammin ja suuremmilla paineilla...

Itselle ainakin maistui se 2.2 osa jossa aiheena oli jalkapallo ja Englannin maajoukkue. Tiedä johtuiko siitä että urheilu on hieman lähempänä sydäntä kuin tieteet ja taiteet, mutta siitä osasta tulikin sitten täydet pinnat.
Joo se oli kyllä mukava piristys kun tiesi henkilöt kenestä puhuttiin :D Mites essee, minkä valitsit? Itse menin 4:sella, Is there life outside our solar system? Filosofian kun kirjotan ens viikon perjantaina niin pääsi tässä jo vähän pohdiskelemaan ja filosoimaan.
 

tuketuksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Jets, Klubi, Suomalaiset NHL:ssä
Joo se oli kyllä mukava piristys kun tiesi henkilöt kenestä puhuttiin :D Mites essee, minkä valitsit? Itse menin 4:sella, Is there life outside our solar system? Filosofian kun kirjotan ens viikon perjantaina niin pääsi tässä jo vähän pohdiskelemaan ja filosoimaan.
3. vaihtoehdon otin. "My teacher taught me!" Oli omaan silmään aika turvallinen ja varovainen valinta. Ei tarvinnut juurikaan kovin monimutkaista sanastoa käyttää, vaikka toki sitäkin käytin. Miltäs tuntui että miten essee meni? Itse ensimmäistä kertaa elämässäni tein kunnon suunnittelun suttupaperille ennen kuin aloin sitä kirjoittaa. Jos totta puhutaan niin olisi varmaan kannattanut vielä kerran puhtaaksi kirjoittaa kun piti vähän muokata jälkeenpäin esseetä kun pituus venähti 300 sanaan... Mutta olin jo niin ylpeä itsestäni kun 4 ja puoli tuntia kokeessa viivyin, että jätin sitten siihen. Kovat on toiveet, mutta vaikeahan se on sanoa millaiseksi sen sitten ylioppilaslautakunta näkee. Veikkaisin että sinne 70 ja 85 pinnan väliin tuo esseeni pääsi.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Edustan varmaan vähän sitä nuorempaa polvea täällä Jatkoajalla, mutta olisi kiva tietää kirjoittiko joku muu tässä tänään Englannin? Meikäläisellä oli tosiaan Englanti ensimmäisenä kirjoitettavana ja viikon päästä seuraa matematiikka perässä. Keväällä sitten äidinkieli ja terveystieto.
Saanko udella miksi kirjoitat matematiikan syksyllä ja terveystiedon keväällä? Kerkeääkö reilussa kahdessa vuodessa (oletan sinun olevan -14 lukion aloittanut) käydä kaikki tarvittavat matikan kurssit, jotta kykenisi kirjoittamaan? Ainakin meidän lukiossa terveystieto suositellaan kirjoitettavan syksyllä.

Ensi viikon perjantaina itsellä syksyn ainoat kirjoitukset historian osalta.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
3. vaihtoehdon otin. "My teacher taught me!" Oli omaan silmään aika turvallinen ja varovainen valinta. Ei tarvinnut juurikaan kovin monimutkaista sanastoa käyttää, vaikka toki sitäkin käytin. Miltäs tuntui että miten essee meni? Itse ensimmäistä kertaa elämässäni tein kunnon suunnittelun suttupaperille ennen kuin aloin sitä kirjoittaa. Jos totta puhutaan niin olisi varmaan kannattanut vielä kerran puhtaaksi kirjoittaa kun piti vähän muokata jälkeenpäin esseetä kun pituus venähti 300 sanaan... Mutta olin jo niin ylpeä itsestäni kun 4 ja puoli tuntia kokeessa viivyin, että jätin sitten siihen. Kovat on toiveet, mutta vaikeahan se on sanoa millaiseksi sen sitten ylioppilaslautakunta näkee. Veikkaisin että sinne 70 ja 85 pinnan väliin tuo esseeni pääsi.
Joo sama homma suttupaperin kanssa. Yleensä menty vaan go with the flow- asenteella, mutta nyt ajattelin vähän suunnitella etukäteen että mitä paperille raapustan. Ihan hyvä maku jäi siitä suuhun, vähän päälle 200 sanaa sain. Yleensä on vaikeuksia pysyä rajatun määrän sisällä, mutta tällä kertaa sain suht sulavasti kaiken infon purkkiin alle 250 sanaan. Suunnilleen samoihin pisteihin veikkaan esseeni pääsevän kuin sinun. Pidetään peukkuja!
 

tuketuksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Jets, Klubi, Suomalaiset NHL:ssä
Saanko udella miksi kirjoitat matematiikan syksyllä ja terveystiedon keväällä? Kerkeääkö reilussa kahdessa vuodessa (oletan sinun olevan -14 lukion aloittanut) käydä kaikki tarvittavat matikan kurssit, jotta kykenisi kirjoittamaan? Ainakin meidän lukiossa terveystieto suositellaan kirjoitettavan syksyllä.

Ensi viikon perjantaina itsellä syksyn ainoat kirjoitukset historian osalta.
Kyllä -14 vuonna lukion aloitin. Kirjoitan siis lyhyen matematiikan, siksi kahdessa lukuvuodessa kerkeää pakolliset käydä, siihen päälle sitten tuli muutama syventävä vielä käytyä. Pitkän matematiikan pakollisethan taitaa jatkua vielä kolmantenakin lukuvuonna. Terveystieto puolestaan on sellainen helpohko aine kirjoittaa ja se oli alunperin minulle ylimääräinen kirjoitettava kunnes päätin olla kirjoittamatta Ruotsin. Se on siellä syksyllä vähän niinkuin siksi että saa ne 4 ainetta täyteen.
 

tuketuksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Jets, Klubi, Suomalaiset NHL:ssä
Nostellaas taas ketjua, kun täytyy hieman tulla purkamaan ajatuksia. Huomenna siis viimeinen kirjoituspäivä kevään osalta kun on vuorossa toinen reaali. Omalta kohdalta täytyy käydä laittamassa lukio pakettiin(toivottavasti) terveystiedon muodossa. Pienet kuumotukset alkaa nousta nyt kun tuo kirjoittamisen hetki on edessä jo huomenna. Valmistautuminen on jäänyt aivan liian vähälle, vähän niinkuin kaikissa kirjoituksissa tähän mennessä. Toivon ja uskon kuitenkin että tuon kokeen pystyy klaaraamaan ns. yleistiedolla, ainakin niin hyvin että se läpi menee. Noh, huomenna nähdään.

Muut yo-kokeet tähän mennessä sujuneet hyvin, jopa yli odotusten, ja tässä seuraavan muutaman päivän aikana tulee alustavat pisteet äidinkielestä ja uusitusta Englannista. Jännää aikaa tämä.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Jatkoajassa ei taida hirveästi 90-luvun loppupuolella syntyneitä olla, sen verran vähän on tännekin tullut parina viime vuonna viestejä. Omista yo-kirjoituksista on aikaa kaksi vuotta. Taisin kirjoittaa peräti seitsemän ainetta, mutta näin jälkikäteen ajateltuna noista olisi hyvin voinut pari jättää pois. Kirjotukset menivät heikosti suhteessa kurssiarvosanoihin ja preleihin, mutta eipä tuolla enää väliä ole kun pääsykoekiintiössä pääsin haluamaani ainetta opiskelemaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo terveystieto jaksaa aina ihmetyttää. Kuulemma se on selvästi suosituin reaaliaine kirjoituksissa. Ei siinä mitään, onhan se ihan tärkeä kansalaistaito mutta silti?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Tuo terveystieto jaksaa aina ihmetyttää. Kuulemma se on selvästi suosituin reaaliaine kirjoituksissa. Ei siinä mitään, onhan se ihan tärkeä kansalaistaito mutta silti?

Eikös siinä ole vain muutama ehkä kolme kurssia tarjolla joten se on suht helppo suorittaa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
@Peltinen @Lert

Joo, terveystieto on varsin selvä ykkönen kokonaisuudessa. Siinä on vähiten yo-kysymyksiin vaikuttavia kursseja (kolme kappaletta vrt. esim. fysiikan seitsemään) ja onhan se asiasisällöiltään ehkä sellainen kansantajuisin.

Noissa reaalin kirjoitusmäärissähän on todella isoja eroja syksyn ja kevään kirjoituskertojen välillä, kuten esim. tuosta liitteen toisesta taulukosta huomaa eli nyt keväällä kirjoitettiin eniten fysiikkaa, mutta syksyllä sitä kirjoitetaan vain murto-osa.

Tämä johtuu oikeastaan kahdesta asiasta; ainereaalipäivistä, joissa tietyt aineet ovat samoina päivinä (psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia / uskonto, elämänkatsomustieto, yhteiskuntaoppi, kemia, maantiede, terveystieto) eli samalla kirjoituskerralla kokelas ei voi esim. kirjoittaa biologiaa ja fysiikkaa. Toinen syy on kokonaiskurssimäärissä eli esim. viiden valtakunnallisen kurssin biologia on helpompi saada käytyä abivuoden syksyn kirjoituksiin mennessä ja hoitaa sitten fysiikka seitsemällä kurssilla valmiiksi kevääksi.

Lisää dataa löytyy YTL:n sivuilta.
 

Liitteet

  • reaaliaineet_2017.jpg
    reaaliaineet_2017.jpg
    51,4 KB · kertaa luettu: 257
  • reaaliaineet_k2018.jpg
    reaaliaineet_k2018.jpg
    54,1 KB · kertaa luettu: 296

Maizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Täällä kanssa yksi kirjoittajista. Itsellä oli jo äidinkielen lukutaidon koe, huomenna englantia ja seuraavalla viikolla sitten vielä äikän tekstitaidonkoe, ruotsi ja biologia.

Itse joudun kirjoittamaan alusta kun ei tuo ruotsi mennyt kolmella kerralla läpi :D Nyt sitten onkin melkeinpä pari kuukautta katsottu Netlfixistä sarjoja ruotsin kielellä tai tekstitykset ruotsiksi. Myös Youtube-ryhmä ijustwanttobecool on ollut kovassa huudossa. Mun Youtube etusivu onkin vain täynnä heidän videoitaan :D. Äidin kanssa on myös tullut puhuttua ja kirjoitettua på svenska.
Itsellä myös sama tilanne, että matikka ei millään ole vaihtoehto mulle, koska en ole ikänä ollut siinä hyvä. Ruotsissa juurikin on jotkut mahdollisuudet ja siitä on myös hyötyä mulle töissä. Näin vanhetessa (olen 22v) olen myös alkanut tykkäämään ruotsin kielestä ja muutenkin kielistä. Keväällä olisi ehkä tarkoitus kirjoittaa venäjä.

Biologian lukeminen onkin sitten jäänyt aika pahasti. Uskon, että läpi menee kuitenkin, mutta olisihan se mukava saada ihan hyvällä arvosanalla läpi. Varmasti alan tästä pikkuhiljaa paukuttamaan noita vanhoja bilsan kokeita, että muistuu päähän ne yksityiskohdatkin proteiinisynteesistä ja fotosynteesistä paremmin.

Äidinkieli ja englanti onkin sitten sellaisia mihin en ole lukenut ollenkaan ja näihin aineisiin ei oikeestaan ole muita tavoitteita kuin läpi pääsy. Itsellä siis jo alla ammattikoulun paperit keväältä, mutta ylioppilas papereita en saanut samaan aikaan sattuneista syistä.

Talven ajan sitten harrastelen töiden ohella elämänkatsomustietoa, historiaa ja venäjää. Ideana kirjoittaa nämä keväällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös