Ylioppilaskirjoitukset

  • 288 783
  • 1 533

Great

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eichel
Nojoo, nyt on kirjoitukset omalta osaltani ohi. Uskon pisteiden riittävän helposti läpipääsyyn, ja pidän B ja jopa C aivan realistisena molemmista kevään kirjoituksistani, äikästä ja matikasta.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jaa-a, fysiikan alustavat 30 pinnaa. Koe tosin oli niin helppo, että tuotakin voi pitää alisuorituksena ja voi lopullisten pisteiden saapuessa osoittautua pettymykseksi. Jos meni yleisesti samalla tasolla, kuin meidän koulussa, jossa kyllä perinteisesti on fysiikat mennyt valtakunnan tasolla erinomaisesti, niin sitten jään varmaan niukasti M:sta. Matikkaa osasin paremmin verrattuna tuntemuksiin pari kuukautta sitten, mutta tuskin se kovin kauaksi C:n ja B:n rajan yläpuolelle nousee. Enkku tullee olemaan ihan siinä L:n rajoilla, vähän haiskahtaisi, että pari pistettä jää alle.

Yh vielä jäljellä. Jotenkin tuntuu, että siinä matsissa meikäläinen ottaa lukua.

Kirjoitushetkellä ollut nyt joka kerta jotenkin tosi hyvät vibat, mutta varmaan johtuu siitä, että kokeet ovat olleet niin helppoja. Fysiikassa menikin sitten yksi tehtävä nollille totaalisen aivopierun takia.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Menee kyllä ihan hitchcockiks. Kuinka voi tehdä niin v-tun tyhmiä virheitä, fysiikassa ja matikassa. Matikan pisteet oman pessimistisen arvion mukaan 26... Pari tehtävää koomailin kyllä ihan totaalisti, yhdessä oli jo oikea vastaus näpeissä ja päädyin luottamaan laskimen aiempaan vastaukseen ja se taisi napsahtaa sitten nollille se. Ei näistä kokeista tuu saatana mitään. Täys farssi.

Olispa kaljaa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
No jos nyt pikku lesoilut vielä näin loman kunniaksi. Äikän esseen alustavat pinnat 50, elikäs kokonaisuudessaan 89 pojoisina lähti raapustukset pääperkeleen silmäiltäviksi. L maistuisi, kun kaikki muut aineet floppasi. Josko siitä vaikka rahaakin saisi.
 

Shadowjim

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt olisi sitten kaikki alustavat pisteet saatu. Vuosi sitten saamani lyhyen saksan hyödyttomän M:n lisäksi rivin jatkoksi muodostuivat M fysiikasta sekä E äikästä ja englannista. Lisäksi pitkän matikan 57 pistettä ovat aivan L:n hujakoilla.

Pienoisesta motivaation puutteesta sekä muista olosuhteista huolimatta yllätin jopa itseni näillä tuloksilla. Näillä eväillä on hyvä jatkaa kohti yhteishakua, kun ei välttämättä tarvitse edes raahautua Tampesteriin pääsykokeisiin todistusvalinnan ansiosta.
 
Nyt rupeaa loppumaan motivaatio ihan oikeasti. Tämä perkeleen pitkä matikka kun on pakko painaa läpi ja mielellään edes kohtuullisella arvosanalla... Kaikki oli oikeastaan hyvin kunnes iskettiin kiinni derivaatan laajempiin käsitteisiin, juurifunktioihin ja kaikkeen paskaan mitä ei ymmärrä. Ei vaan tunnu mahtuvan päähän tarpeeksi nopeasti noi asiat.

Eli ongelma ei ole se, ettenkö asioita oppisi, vaan se, että kestää liian kauan. Tokihan tähän ei auta kun luonne äijällä on sellainen, että kaikki pitäs heti ymmärtää ja esittää "fiksua", itselleen ainakin jos ei muille. Kovin ankara ja tuskastunut olen itseäni kohtaan jos hommat ei mene päähän. Seiska kurssi (eli derivaatta) meni rimaa hipoen läpi, mutta nyt näyttää kasi kurssista iskevän hylsy, ellei jotain poppaskonstia tähän keksi ennen koetta.

Aivan järkyttävä kyllä oikeasti tämä tahti aikuislukiossa tuon pitkän matikan kanssa. Tuntuu ihan oikeasti, ettei niitä perustehtäviä vaan käydä tarpeeksi läpi, kun tunteja on niin vähän. ihan turha yrittää lähteä derivoimaan mitään 3/2(x^4+3x)^5 jos ei se kaavan käyttö ole selkärangassa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tavoitteet:

Englanti-L (E on jo tästä, joten tyhmää se on muuta tavoitella)
Äidinkieli-L (E on käytännössä varma, joten mitä sitä tavoittelemaan. Jos siis pisteet ei tekstitaidoissa enää tuosta romahda)
YH-E (periaatteessa voisi olla L, mutta todennäköisemmin käy samoin kuin historiassa, ja taso tippuu jopa M:aan)
Fysiikka-M (taso tällä hetkellä C-M)
Pitkä matikka-C (taso tällä hetkellä B)


Eli rivi menisi parhaassa tapauksessa: L-L-L-M-C-C, ja huonoimmassa: E-E-C-C-C-A.

No nyt kävin tsekkaamassa alustavat pisteet:

Enkku 276 - L
Äikkä 89 - L
Fysiikka 30 - C/M
Matikka 25 - B/C
Yh 22 - C/B

Ja siitä kun vielä totta kai äikän pisteet laskee... No, "parhaassa" tapauksessa L-L-M-C-C-C ja pahimmassa L-E-C-C-B-B

Eipä tuollaisilla papereilla mitään tee, mutta tulipahan lukio käytyä. Jotenkin tässä vähän usko loppuu, eihän tuolla osaamisella kannattaisi pyrkiä muuta kuin johonkin suomen kielen tutkimukseen.

Ainakin se englanti kannatti näön vuoksi uusia.

E: Onko tuontasoisella matematiikalla mitään järkeä pyrkiä teknilliselle alalle, vaikka sinne melko varmasti pääsisinkin?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Eipä tuollaisilla papereilla mitään tee, mutta tulipahan lukio käytyä. Jotenkin tässä vähän usko loppuu, eihän tuolla osaamisella kannattaisi pyrkiä muuta kuin johonkin suomen kielen tutkimukseen.

Mitä vikaa suomen kielen tutkimuksessa on? Omat paperini vuosi sitten olivat E, E, M, C ja C, haen tänä keväänä suomen kieleen ja journalistiikkaan.

Älä hae suomen kieleen, mulla yksi kilpailija vähemmän pääsykokeissa. :)
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, "parhaassa" tapauksessa L-L-M-C-C-C ja pahimmassa L-E-C-C-B-B

Eipä tuollaisilla papereilla mitään tee, mutta tulipahan lukio käytyä. Jotenkin tässä vähän usko loppuu, eihän tuolla osaamisella kannattaisi pyrkiä muuta kuin johonkin suomen kielen tutkimukseen.

Ainakin se englanti kannatti näön vuoksi uusia.

E: Onko tuontasoisella matematiikalla mitään järkeä pyrkiä teknilliselle alalle, vaikka sinne melko varmasti pääsisinkin?

Mikäli tuo on lyhyt matikka tasolla B/C, niin ei välttämättä kannata ihan kaikista matematiikkapainoitteisimmille aloille hakea. Tuo taitaa kuitenkin olla pitkä matikka, kun olet kerran fysiikankin kirjoittanut. Ihan huoletta voit hakea tuolla arvosanalla ihan minne haluat. Motivaatiosta se on tuostä eteenpäin pääasiassa kiinni. On sitä Suomessa valtiovarainministerinkin virkaa suoritettu melko heikoilla matemaattisilla edellytyksillä. Onnea hienoista arvosanoista!
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
@Jaws @regularflex No, kaippa mä sitten sinne rakennustekniikkaan koitan. Journalistiikka olisi sikäli varmaan se, mitä eniten haluaisin tehdä, mutta siinä on erilaisia syitä sille, miksi en tosiaan aio sinne hakea. Jännä tunne: kaikki kiinnostaa vähän, mutta mikään ei aidosti innosta. Harmittaa vaan, kun nyt joutuu vielä pääsykokeisiin lukemaan. Ja se on sitten niin lyhyt rypistys, että sattumakin näyttelee isoa roolia. Jos nyt ekalla kerralla on vaikka hirveä allergiaflunssa päällä, niin kaikki menee... Pari päivää on onneksi vielä aikaa.

Tai no, onhan mulla yhdenlainen "pläni" jo tulevaisuuteen, tai ainakin sellainen pieni hahmotelma. Norjaa ajattelin opiskella.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tai no, onhan mulla yhdenlainen "pläni" jo tulevaisuuteen, tai ainakin sellainen pieni hahmotelma. Norjaa ajattelin opiskella.

+1 tälle.

Tosiaan lukemiset kannattaa jo aloittaa jos ei ole jo. Viime vuonna allekirjoittaneelle tuli kauhea kiire ja tässä sitä nyt ollaan tänäkin vuonna hakemassa. Onnea kaikille tasapuolisesti pääsykokeisiin!
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Joo, lopulliset tulokset tuli. Pakko myöntää, että kulmakarvat hiukan kohosivat, kun fysiikasta napsahti M. Asia ei sinänsä ollut ratkaiseva, mutta yksi lisäpiste tuli yhteen tehtävään, jonka opetteja oli jättänyt nollille, ja josta olin aivan varma saavani yhden pisteen, koska laskuissa ei sinänsä ollut vikaa.

L-L-M-C-C-C:hän sieltä tuli. Harmittavan lähelle jäi YH:ssa M, toisaalta ei B:henkään ollut pitkä pudotus. Englannin raja oli yllättävän korkea, 273. Onneksi ei kuitenkaan sen korkeampi, ja jäihän tuossa varaa 277:ään. Mikä on erikoista, on se, etteivät äidinkielen pisteet muuttuneet lainkaan. Yleensähän niiden iso heilahtelu on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Nuo fysiikan M ja matikan C olivat kyllä sinänsä päivää piristäviä tekijöitä. Erityisesti tuo fysiikka - nyt on huomattavasti paremmat saumat päästä sisään, jopa suoraan. Tai no, jopa ja jopa... Aivan varmasti pääsen suoraan sinne kutosvaihtoehtoon, eikä sekään varmasti huono vaihtoehto ole.
 
Mikä on erikoista, on se, etteivät äidinkielen pisteet muuttuneet lainkaan..

Tämä tuli ilmeisesti ihan ulos sinisestä? No, kannattaa ottaa nuo tulokset vastaan viileänä kuin kurkku. Ei niillä niin hirveästi merkitystä ole, vaikka siellä yo-kirjoitussalissa nuori sälli saattaakin tuntea olevansa kiven ja kovan paikan välissä.

Anglismi – Hikipedia

"Mikä on erikoista, on se, että..." on siis suomeksi "erikoista on se, että...".
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tämä tuli ilmeisesti ihan ulos sinisestä? No, kannattaa ottaa nuo tulokset vastaan viileänä kuin kurkku. Ei niillä niin hirveästi merkitystä ole, vaikka siellä yo-kirjoitussalissa nuori sälli saattaakin tuntea olevansa kiven ja kovan paikan välissä.

Anglismi – Hikipedia

"Mikä on erikoista, on se, että..." on siis suomeksi "erikoista on se, että...".

Omaan toimestani korjattuna seisomista.
 

von Vitalis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikä kulloinkin
Jahas, muitakin juuri kirjoittaineita. Tulokseni jaan ihan vain jakamisen ilosta, miksipä ne ketään kiinnostaisivat.

Äidinkieli - E
Lähti ällänä, mutta en yhtään yllättynyt laskusta, ja opettajakin sitä ennusti. Spekulointi on kivaa, niin kerrotaan nyt vielä että kahdesta pisteestä kiinni.
Englanti - E
Tähän olen pettynyt, mutta ei kai sille mitän voi että on hätähousu.
Maantiede - E
Ällää toivoin, mutta eeksi se jäi. Taas ne kaksi pistettä.
Historia - E (S14)
Olin vielä syksyllä lähdössä lukemaan historiaa, mutta lukemisen yhteydessä into hävisi täysin. Yllättävän hyvä.
Ruotsi, pitkä - M
Kyllä ketutti kirjoitusten jälkeen kun katsoin lyhyen koetta. Jos sittenkin... No, ei tääkään huono oo.
Matematiikka, pitkä - C
Totaalinen suonenveto. Olin varma Aasta, mutta kirjoituksissa olin näköjään liekeissä. Matematiikka on aina ollut minulle hirveää pakkopullaa, valitsin pitkän kai vain näyttääkseni itselleni, ja nyt saan olla ylpeä.

Ei kai tuohon kokonaisuutena missään nimessä pettynyt voi olla, stipendirahat nyt vaan taisivat karata, heh.
Tänään kävin koittamassa mantsan pääsykoetta, ja huomenna sitten arpomaan geologiaan olemattomilla kemian ja fysiikan taidoilla. Saa nähä.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
  • Näin jälkeenpäin ajateltuna voi kai sanoa, että noin 4-5 L:ää kirjoittaisi ihan vain ahkeruudella reaaliaineista.
  • Siitä enempi määrä vaatii sitten jo lahjakkuutta mm. oppimisen ja muistamisen suhteen.
  • Pitkässä matematiikassa, fysiikassa, kemiassa, filosofiassa ja kielissä menestyminen vaatii jo hieman lahjakkuutta. Toki niissäkään ei menesty ilman ahkeruutta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Iltalehti kertoo muutamasta kiinnijääneestä lunttaajasta ja pohtii sähköistä kirjoitusta:

"Sähköisen kokeen yksi ongelma on lunttaamisen estäminen netistä. YTL:n vuoden alussa julkistaman tiedotteen mukaan muistitikulta käynnistettävä käyttöjärjestelmä estää selaimen tai omien tiedostojen käynnistämisen koneen kovalevyltä, jolloin sähköinen lunttaaminen heistä on lähestulkoon mahdotonta."

Selittäkääpä joku minulle miksi nettiyhteyttä ei voi estää koneesta millä koe tehdään. Ei ihme, että tämä maa ei saa esimerkiksi sähköistä äänestystä käyttöön toisin kuin naapurimaa. Tai yleensä mitään sähköiseksi vai saako jostain jo jonkun reseptin ehkä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selittäkääpä joku minulle miksi nettiyhteyttä ei voi estää koneesta millä koe tehdään. Ei ihme, että tämä maa ei saa esimerkiksi sähköistä äänestystä käyttöön toisin kuin naapurimaa. Tai yleensä mitään sähköiseksi vai saako jostain jo jonkun reseptin ehkä.
Mä olen ymmärtänyt, että koe tehdään omalla läppärillä. Läppäriin kiinnitetään koulusta saatava muistitikku ja koe tehdään muistitikulta asentuvalla ohjelmistolla.

Mä en ole minkäänlainen asiantuntija näissä hommissa, mutta luulisin, että ei ole mahdotonta rakentaa systeemiä, jossa pääsee käynnistämään tuohon koulun ohjelmiston rinnalle jonkun sopivasti räätälöidyn linuxin tai vastaavan, jolla sinne nettiin pääsee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mä olen ymmärtänyt, että koe tehdään omalla läppärillä. Läppäriin kiinnitetään koulusta saatava muistitikku ja koe tehdään muistitikulta asentuvalla ohjelmistolla.

No niinpä tietysti. Miten nyt voisikaan koululla olla varaa läppäreihin eli tässä tapauksessa tulossa on täydellinen katastrofi. Tehdään joku muka hieno järjestelmä millä sinne nettiin ei pääse mitenkään ja yhtään osaavampi murtaa sen sekunneissa ja minuutteja ensimmäisen sähköisen kokeen jälkeen sosiaalinen media on pullollaan juttuja kuinka se tehdään. Tai tietenkin pahimmassa tapauksessa jo paljon ennen koetta.

Muutenkaan se nettitikku ei tule toimimaan kaikilla, kun siellä salissa on sitten kirjaimellisesti sata eri laitetta erilaisilla asetuksilla.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nämä nykyajan laudaturit ovat sellaisia, etten ainakaan minä niihin kykenisi. Täytyy sanoa, että tyhmäksi tässä itsensä tuntee, kun lukee nuorpalstalaisten tiedotteita hyvistä arvosanoistaan.

Paljon onnea!
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutenkaan se nettitikku ei tule toimimaan kaikilla, kun siellä salissa on sitten kirjaimellisesti sata eri laitetta erilaisilla asetuksilla.
Mulla nuorimmainen lopetelee juuri ekaa vuotta lukiossa ja kyllä nää systeemit vielä vahän hakusessa on. Vielä eivät ole päässeet kokeilemaan noita systeemejä, mutta tarkoitus kyllä on, että pääsevät testaamaan hyvissä ajoin ja riittävän useasti. Koululla on kyllä läppäreitä, mutta onhan se mukavampi tehdä sillä omalla, kun sitä on tottunut käyttämään.

Vähän aikaa sitten koulusta tuli jotain melko epämääräisiä ohjeita, että oppilaan pitäisi osata itse buutata läppäri tuolta muistitikulta. Mitään buuttaavaa tikkua ei tietenkään tullut. Nyt olisi ohjelmassa ensin buuttaavan tikun teko ja sen jälkeen pitäisi perehtyä tuon läppärin secure boot systeemiin. Mä kyllä saan sen tytölle opetettua, mutta kun noita vanhempia vanhempainillassa katteli, niin voin taata, että aika monelta jää tuo homma tekemättä.
 

Morgoth

Jäsen
Mä olen ymmärtänyt, että koe tehdään omalla läppärillä. Läppäriin kiinnitetään koulusta saatava muistitikku ja koe tehdään muistitikulta asentuvalla ohjelmistolla

Hah! Eli jatkossa nuoret hakkerit ovat vahvoilla kirjoituksissa. Kuulostaa taas todelliselta amatöörien puuhastelulta. Mistäköhän osaaminen tähän on taas ostettu vai yrittääkö YTL ihan itse rakentaa tätä systeemiä?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hah! Eli jatkossa nuoret hakkerit ovat vahvoilla kirjoituksissa. Kuulostaa taas todelliselta amatöörien puuhastelulta. Mistäköhän osaaminen tähän on taas ostettu vai yrittääkö YTL ihan itse rakentaa tätä systeemiä?
Muistaakseni yrittää. Suomen kuvalehti tuosta joku aika sitten kirjoitti, mutta on maksumuurin takana juttu, joten jää nyt tarkastamatta. Tuossa linkki, jos joku saa auki ja tarkastettua. Alaotsikko kertoo kuitenkin jo jutun juonen: "Sähköisessä ylioppilaskokeessa on tietoturva-aukkoja, joiden korjaaminen on mahdotonta."
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Miksi tuo ylioppilaskoe edes muutetaan sähköiseksi? Näen asiassa enemmän uhkia kuin mahdollisuuksia. Onnekseni sain kirjoittaa itse viime vuonna ihan perinteisin metodein. Tuntuu siltä kuin YTL haluaisi toteuttaa koko systeemin vain ihan siksi, että koko ylioppilastutkinto vaikuttaisi modernimmalta ja seuraisi mukamas aikaansa. "Ihan vain koska muuallakin ja nuoret ovat tottuneet käyttämään koneita." Näinkö? Aika hassua, että koko ikänsä koulussa kynää ja kumia käyttämään tottuneet tekevät ylioppilaskirjoituksena sähköisesti. Ei minua muuten kiinnostaisi, mutta kun pikkuveljeni kirjoittaa kahden vuoden päästä, niin siksi vähän kiinnostaa. Olen perin tyytyväinen, että sain käyttää lyijykynää ja kumia. Tiedä millainen farssi tuosta sähköisestä tulee. Ihan varmaa lienee, että ongelmilta ei säästytä. Eivät ne opettajatkaan, jotka loppupeleissä näitä kirjoituksia valvovat, ole mitään teknologian ihmelapsia. Siellä on sitten yksi jos toinenkin abiturientti niin sanotusti lirissä.

En tykkää, mutta kaipa kehitys on väistämätöntä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös