Kyllä, toki kurssien keskiarvokin voi indikoida ahkeruudesta, jota epäilemättä jatko-opinnoissa tarvitaan, mutta niissä kyseessä on huomattavasti rajatummat kokonaisuudet kuin kirjoituksissa.
Kurssikokeet mittaavat ahkeruutta paremmin juuri siksi, että kokonaisuudet ovat rajatumpia. Huippuahkera tyttölapsi voi lukea esim. ruotsin kurssikokeisiin oppikirjat ulkoa kannesta kanteen ja vedellä ysejä ja kymppejä. Yo-kokeissa voi kuitenkin tulla vaikeuksia, kun kaikkia kahdeksaa (?) kurssikirjaa ei pystykään opiskelemaan kerralla ulkoa. Sitten joku laiska sluibailija, joka on vedellyt kurssikokeista kutosia ja seiskoja, kirjoittaa yo-kokeissa ihan yhtä hyvät pisteet kuin tämä tyttö, koska yo-kokeissa korostuu enemmän päättelykyky kuin työnteko. Nyt molemmilla on sama arvosana, vaikka on ihan selvää, että se kympin tyttö on paljon parempi opiskelija.
Tässä kirjoituksessa on hyvin käsitelty tätä aihetta:
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä
Oppilaat, jotka saavat yo-kirjoituksista selvästi parempia arvosanoja kuin kurssikokeista, ovat:
- laiskoja koulussa
- passiivisia, eivät osallistu tunnilla
- usein epäsosiaalisia, eivät verkostoidu
- joskus ongelmallisia häiriköitä
Oppilaat, jotka saavat yo-kirjoituksista selvästi huonompia arvosanoja kuin kurssikokeista, ovat:
- aktiivisia osallistujia koulussa
- ahkeria opiskelijoita
- luovat runsaasti ihmissuhteita ja tulevat muiden kanssa toimeen