Yliarvostetuin elintarvike

  • 40 095
  • 260

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Naudan sisukka tuntuu olevan jotenkin kuningas niin monelle suomalaiselle ja ravintolassakin tilataan se ainainen pippuripihvi kun on oikein rahaa. Parempaa lihaa saa ainakin lihatiskiltä vaikka millä mitalla ja suurin osa on vielä huomattavasti halvempaa.

Mulle tuo kyseinen tuote on listalla korkealla koska sitä voi syödä raakana melko vaivattomasti. Tartar ja Carpaccio ovat lempiherkkuja. Ei oikein keksi mistä muusta lihan osasta tuon nuo tekisi.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En jaksanut kahlata kaikkia sivuja läpi joten en tiedä onko jo mainittu, mutta kahvi. Monet kaverit kittaavat sitä usean kupin päivässä ja itse taas saan juuri ja juuri yhden kupin menemään alas jossain syntymäpäivillä, siinäkin about puolet maitoa ja sokeria.
 

lihaani

Jäsen
Kalaruuista nämä kaiken maailman merianturat ja hummerit ovat oikeasti pettymys Suomen suurten järvien rannoilla asuville.

Kun virvelillä pyytää tai kauppahallista ostaa parikiloisen hauen ja paistaa haukipalat valurautapannulla runsaassa voissa sekä kyytipojaksi juuri maasta nosteetuja siikliperunoita, niin merianturat voi tunkea perseeseensä.


Nimimerkki: "molempia syönyt"
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kyllä. Joissakin ravintoloissa myydään "puronieriää" mutta lienevät kasvatuskaloja...

Toki puronieriä (Salvelinus fontinalis) ja nieriä (Salvelinus alpinus) ovat myös ihan eri lajeja keskenään eli kyllä puronieriä on puronieriä, vaikka olisi kasvanut Kauvosaarien takapihan lammikossa.

Tämän sinä tietysti vanhana kalatuotteiden maahantuojana jo tiesit. T. Nimimerkki "Meninkö miinaan?"
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Toista näistä olen syönyt muutamaan otteeseen eikä kyllä kovin erikoiselta maistunut, aika lähellä jotain HK:n maksamakkaraa. Kilohinta taitaaki sit olla jotain 160euroa jos en ihan väärin muista.
On niillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Ettet vaan olisi syönyt jotain hanhenmaksapateeta... Tosin tuolla kilohinnalla pitäisi kai saada jo kohtalaista foie gras'ta irrota.

Kunnon hanhenmaksan erottaa rakenteesta. Se muistuttaa enemmän voita kuin maksamakkaraa. Foie gras kirjaimellisesti sulaa suuhun, siitä ei jää sulamistähteeksi mitään klimppejä tai kökkäreitä. Ei onnistu HK:n maksamakkaralla. Hanhenmaksan annostelukin on tarkkaa ja nopsaa puuhaa, kun tuote saattaa käydä juuri tuon sulamisen vuoksi hankalaksi veistellä.


Kuten yllä kirjoitin niin sisäfileelle riittää kun ottaa hyvät värit pintaan eli en oikein ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Toki syön omat lihani aina raakana.
Tuossa edellä jo osoitit sen verran omintakeista analytiikkaa hanhenmaksan vertaamisessa maksamakkaraan, että pistää jo epäröimään kuinka mahdat arvioida lihoja. Tietysti jos tykkäät raa'asta tai lähes raa'asta ja etenkin silloin kun laitat vain itsellesi, niin eihän tuo vaikeaa ole.

Sisäfileen kypsentäminen on siksi haastavaa, että yksi ja sama kypsennystapa ja -aika ei ole kaikille mieleen. Kun laitan itse sisäfilettä tai muita lihoja, niin ruokailijoita on aina muitakin kuin minä. Usein seurueessa on sekä aikuisia, nuoria että lapsia, ja toivotut kypsyysasteet luonnollisesti vaihtelevat. Pitää olla tarkkana kuinka paljon mitäkin palaa grillaa, muuten joku voi jäädä pahasti tyytymättömäksi. Toki entrecôten kohdalla voi olla samoja piirteitä, mutta se antaa rasvaisuutensa puolesta enemmän anteeksi lievää ylivetämistä.

Palatakseni otsikkoon, niin naudan sisäfilettä voi kysyntänsä ja hintansa puolesta pitää yliarvostettuna esimerkiksi saman eläimen maksaan ja sydämeen verrattuna. Sisäelimiä voi ostaa pikkurahalla ja niistä saa oivia herkkuja.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En jaksanut kahlata kaikkia sivuja läpi joten en tiedä onko jo mainittu, mutta kahvi. Monet kaverit kittaavat sitä usean kupin päivässä ja itse taas saan juuri ja juuri yhden kupin menemään alas jossain syntymäpäivillä, siinäkin about puolet maitoa ja sokeria.
Sinulla kun taisi olla se metrinen vaijeri, niin sanopa voisiko olla vika kahvinjuonnissa jos kiguli on kovasti pienenpuoleinen? Tai toisinpäin kääntäen, näkyykö mitoissa jos juo ahkerasti kirnupiimää ja voitelee pelinsä aamuisin hunajalla?

Nimim. "Joskus vielä leffasoppari Tanskaan"

Yliarvostettuna pitäisin myös sushia, vaikka kyse ei ole niinkään elintarvikkeesta vaan ruokalajiryhmästä. Hyvälaatuinen sushi ja ylipäätään laadukas japanilainen ruoka on todella hyvää ja suorastaan parhautta. Aika usein hinta vaan ei vastaa laatua, Suomessa siis. Tuntuu että jotkut uudet yrittäjät koettavat tehdä sushia kustannuksissa säästäen, mutta pyrkien silti pitämään hinnat korkealla. No, sushi nyt on koko läntisessä maailmassa jonkinlainen muotijuttu tällä erää. Hyvä kuitenkin että japanilaista ruokaa ylipäätään saa Suomesta, ja valinnanvara on kasvamaan päin.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinulla kun taisi olla se metrinen vaijeri, niin sanopa voisiko olla vika kahvinjuonnissa jos kiguli on kovasti pienenpuoleinen? Tai toisinpäin kääntäen, näkyykö mitoissa jos juo ahkerasti kirnupiimää ja voitelee pelinsä aamuisin hunajalla?

Nimim. "Joskus vielä leffasoppari Tanskaan"
No siis mitään virallista dataahan mulla ei ole, mutta kyllä se yhteys kahvin saattaa olla todellinen. Minussa on, katsos, kaksi piirrettä jotka selvästi erottavat minut muista tuntemistani miehistä: mä en juo kahvia ja mulla on suorastaan eeppisiin mittoihin kasvanut kigu.

Kirnupiimää ja hunajaa en ole kokeillut. Let me know how it works.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tämän sinä tietysti vanhana kalatuotteiden maahantuojana jo tiesit. T. Nimimerkki "Meninkö miinaan?"

Et sä kai miinaan astunut. Tarkoituksella laitoin puronieriän sitaatteihin koska arvelen, että se monissa ravintoloissa on nieriää. Ei ole varmaa tietoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minussa on, katsos, kaksi piirrettä jotka selvästi erottavat minut muista tuntemistani miehistä: mä en juo kahvia ja mulla on suorastaan eeppisiin mittoihin kasvanut kigu.
Jos et juo kahvia, kasvaa kigusi lähinnä eeppisesti sisäänpäin.

Joku totesi, ettei pidä emmentalista. Väärin pidetty, mustaleima on loistavaa. Oikeastaan juustoissa ei pahoja olekaan, jos ei perusedameja lasketa.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä ketju muistuttaa kyllä "Junttimaisinta mitä tiedän" -ketjua. Haukutaan kaikki provosoiden muita.

No, heitetään oma lusikka soppaan. Mielestäni yliarvostettua on kaikki, joiden kilohinta huitelee "pilvissä", ml. kaviaari, hanhenmaksa, erikoiset lihat ym. Turhaa hifistelyä sanon ma.

Ennen kun joku tulee kyselemään, että olenko noita kaviaareja ja hanhenmaksoja maistellut, niin hanhenmaksaa kyllä, mutta en kaviaaria. Mistään ruoasta en maksaisi sanotaan nyt vaikka yli 50€/kg. Ei mikään ruoka ole niin hyvää.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hanhen ja ankan maksa ovat kyllä taivaallista tuotosta. En mäkään niistä normaalia hintaa koskaan maksaisi mutta perhetutun kautta saan ranskasta pari kertaa vuodessa muutaman lasipurkin näitä. Tosiaankin sulavat suussa ja maku on jäljittelemätön.

Ihmettelen sitä, että hinta on taivaissa eikä kukaan silti kasvata hanhia. Voisikohan olla vaihtoehtoista maataloustoimintaa kanankasvatuksen ohessa?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tämä ketju muistuttaa kyllä "Junttimaisinta mitä tiedän" -ketjua. Haukutaan kaikki provosoiden muita.

No jos itse ketju on nimeltään Yliarvostetuin elintarvike niin luuletko, että kinalta voitaisiin välttyä? Hyvää settiähän täällä on ja mitäs siitä jos hieman tunteet kuohahtavat.
 
Minussa on, katsos, kaksi piirrettä jotka selvästi erottavat minut muista tuntemistani miehistä: mä en juo kahvia ja mulla on suorastaan eeppisiin mittoihin kasvanut kigu.

Mä vedän kahvia yhtenä kyrpänä (n. 10 kuppia/päivä) ja mulla on semmonen sarvi housussa, että heitän aamuvedet Raumalta poriin ihan vaan sen takia, koska niiden päälle on kiva kusta, joten kumoan kaikki väitteet pienimunaisista kahvinjuojista tähän paikkaan.

Kyllähän yliarvostetuimpia elintarvikkeita ovat kaikenlaiset energiajuomat. Joita nykyiset skootteriveijarit vetää 5 litraa päivässä. Juokaa kahvia, niin piristytte, saatana.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Tällä logiikalla myös Tuksua arvostetaan.

Tämä ketjuhan on sama asia, kuin "mä en tykkää" -ketju olisi.
No minulla tulee tuksusta mieleen lähinnä lauantaimakkara, joka myös on yliarvostettua paskaa. Jauhoa, jätteitä ja läskiä samassa kuoressa. En tiedä vaan, että miksi sinä vedit tuksun tähän keskusteluun??
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kai nämäkin on jo mainittu, vaikka eivät mielestäni sattuneet muutamilla ekoilla sivuilla silmääni. Eli ravut. Tai siis nämä rapujuhlien pääsääntöiset vieraamme eli täpläravut.

Mielelläni istun kyllä iltaa rapujen merkeissä, mutta viime lauantaina kesän toisella syöntikerralla rupesi jo tökkimään syömisen vaivan, keittämisen ym vuoksi. Eikä se paahtoleipä ja tilli ole mikään sellainen yhdistelmä, joka tekisi muusta päällelaitettavasta jotenkin mahtavaa. Yleinen fiiwis ja snadi hönöstely kelpaavat, ravut eivät niinkään. Kerran ainakin pitäisi silti lusia nuokin kekkerit tänä sesonkina.

Olen kyllä tosiaan joutunut vetämään tänä kesänä vain täplärapuja, kun niitä kerran itse onnistutaan narraamaan. En sitten tiedä tekisikö muka jokirapu jotain eroa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kyllähän yliarvostetuimpia elintarvikkeita ovat kaikenlaiset energiajuomat. Joita nykyiset skootteriveijarit vetää 5 litraa päivässä. Juokaa kahvia, niin piristytte, saatana.
Miksi energiajuomat ovat yliarvostetumpia kuin kahvi tai esim Coca-Cola? Kofeiiniahan ne kaikki sisältävät.

Aika monen lihatalon "tuotteet" kuuluvat tämän otsikon alle. Lihapitoisuus on olematon, surkeimmat palat hukutetaan marinadeihin jne. Sokerina pohjalla idiootit vielä ostavat näitä ja siltikään lihatalot eivät saa kunnon taloudellista tulosta aikaan.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Miksi energiajuomat ovat yliarvostetumpia kuin kahvi tai esim Coca-Cola? Kofeiiniahan ne kaikki sisältävät.

....

Minun mielestä on aika härskiä verrata kahvia ja sokerijuomia. Tottakai joku halutessaan saa siihen kahviinkin saman määrän sokeria laitettua, mutta lähtökohtaisesti kahvi on kuitenkin aika kaloritonta. Tottakai Light versioita löytyy virvoitusjuomista ja energiajuomista, mutta niitä minä kannatankin.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Minun mielestä on aika härskiä verrata kahvia ja sokerijuomia. Tottakai joku halutessaan saa siihen kahviinkin saman määrän sokeria laitettua, mutta lähtökohtaisesti kahvi on kuitenkin aika kaloritonta. Tottakai Light versioita löytyy virvoitusjuomista ja energiajuomista, mutta niitä minä kannatankin.
Kommentoin nimimerkki Lakaisijan kehoitusta nuorisolle vaihtaa energiajuomat kahviin ja sitä lähinnä ihmettelin. Samaa siinä mun ymmärykseni mukaan haetaan eli sitä piristävää vaikutusta johon hänkin viittasi. Eivät kaikki pidä kahvista vaikka Suomessa sitä vaaleaa paahtoa juodaankin järkyttäviä määriä. Ja kuten itse mainitset onhan sekä energiajuomissa että virvoitusjuomissa sokerittomia vaihtoehtoja jos kalorit nyt ovat se ratkaiseva tekijä.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja kaiken lisäksi energiajuomat ovat aivan kauheata paskaa.

Miksi siis ihmiset juovat sitä? Toki ymmärrän 8-10-vuotiaiden kiinnostuksen tuollaiseen "kiellettyyn hedelmään", mutta esim. aikuisten energiajuoman käyttöä en ymmärrä. Yliarvostettua sanon mie.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vastaan ei ole tullut yhtään yliarvostettua elintarviketta, vaan kaikki ovat ajaneet asiansa, kuten mahani koosta näkyy. Kaikkea tuota olisi myös voinut mennä enemmänkin alas roskakuilusta nimeltään kurkkuni. Eli kaikki ruoka lienee siis aliarvostettua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kommentoin nimimerkki Lakaisijan kehoitusta nuorisolle vaihtaa energiajuomat kahviin ja sitä lähinnä ihmettelin. Samaa siinä mun ymmärykseni mukaan haetaan eli sitä piristävää vaikutusta johon hänkin viittasi.
Kahvi on aikalailla luomutuote, energiajuomissa on vaikka mitään schaissea seassa. Siinä yksi ero. Toinen juttu näin henkilökohtaisesti on se, että pidän hyvän ja mahdollisimman tummapaahtoisen kahvin mausta. 25 vuotta on kahvia tullut litkittyä pari kuppia päivässä, eikä se minuun millään tapaa piristävästi vaikuta. Aika usein päivän toinen kuppi tulee juotua illalla telkun ääressä. Uni tuleen aivan normaalisti.

Sitä en kyllä ymmärrä, että jengi vetää pari kannullista jotain pöydällä hikoilleesta juhlamokasta keitettyä kitkerää sumppia päivän aikana. Pitäkää vatsahaavanne.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
On niillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Ettet vaan olisi syönyt jotain hanhenmaksapateeta... Tosin tuolla kilohinnalla pitäisi kai saada jo kohtalaista foie gras'ta irrota.

Töissä tuota tuli aikanaan syötyä ja muistaakseni paketin kyljestä sen kilohinnan bongasin. Tuote oli sellanen pitkä, kulmikas ja suht ohut paketti. Mut pitää kyl ehdottomasti antaa hanhenmaksalle vielä joskus uusi yritys. Ei se siis missään nimessä huonoa ollut ja rakenne oli kyllä muistaakseni juuri kertomasi kaltainen, mutta siihen hintaan nähden odottaisin kyllä vähän enemmän jotain WAU- elämystä.

Tuossa edellä jo osoitit sen verran omintakeista analytiikkaa hanhenmaksan vertaamisessa maksamakkaraan, että pistää jo epäröimään kuinka mahdat arvioida lihoja. Tietysti jos tykkäät raa'asta tai lähes raa'asta ja etenkin silloin kun laitat vain itsellesi, niin eihän tuo vaikeaa ole.

Lihasta haen pääasiassa mielenkiintoisia makuja ja jotenkin tuo sisäfile on ihan helvetin tylsä tai ehkä siihen on vain tottunut liikaa. Joku ankanrinta tai vaikka lampaan ulkofilee pesee tän kyl sata-nolla eikä ne muistini mukaan ainakaan juuri kalliimpia taida olla. Jostain porsaan niskastaki saa melkoista herkkua kun oikein pitkään ja rauhassa kypsentää erilaisten lisukkeiden kanssa.

Ja mitä sisukan kypsentämiseen tulee niin oon ammatiltani kokki et ei se juurikaan vaikeuksia tuota. Tosin vapaa-ajalla en suostu mitään sisukkaa vetämään kypsäksi vaikka mikä tilanne olis. Jos joku vieraista välttämättä haluaa pilata hyvän lihan niin saa mun puolestani paistaa sen itse tai kypsentää vaikka mikrossa.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kahvi laittaa pakin sekaisin varsinkin tyhjään mahaan imettynä. Aikainen herätys ja pitkä automatka niin ennemmin energiajuomaa. Toki paras valinta olisi kofeiinitabletit. Tai piri.

Miulla energiajuoma laittaa pakin sekaisin tilanteessa oli maha sitten tyhjä, täynnä tai siltä väliltä. No, ihmiset ovat erilaisia. Toki kahvikin aina välillä kipristelee mahassa.

Pitäähän sitä jotenkin piristyä ihmisen, vaikka olen tosiaan aina pitänyt tätä energiajuomavillitystä aina näiden pikkulasten leikkeinä. Toki joskus harvoin näkee AMK-tunneilla jonkun jannun batterypullon kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pakko sanoa myös tuosta naudan sisäfileestä sen verran, että olen yrittänyt siitä pitää, kun siitä kai pitäisi pitää, mutta rehellisesti sanottuna en ole vielä yhtään kunnon naudan sisäfileeannosta syönyt sen enempää kotona kuin ravintoloissakaan. Siis että liha olisi ollut jotenkin erikoinen elämys. Sen sijaan lampaan sisäfile oli aivan loistavaa, possun on helppo ja kiva valmistaa ja halvoista lihoista saa hyviä uuniruokia. Kaipa sitä tulee joskus vielä annettua taas mahdollisuus jollekin piffille, mutta vähän on jäänyt nuiva maku tuosta verrattuna kehuihin ja maineeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös