Yliarvostetuin elintarvike

  • 40 094
  • 260

scholl

Jäsen
Kaukonostalgiasta kertoo paljon itku ja parku esimerkiksi Burger Kingin perään.

Ei se mitään kaukonostalgiaa ole. Itse käyn käytännössä joka reissulla ulkomailla vetämässä vähintään kerran Whopper Cheese aterian. Se on jonkinlainen riippuvuus siihen burgerin makuun, mikä saa menemään niistä ovista sisään. Eikä sillä, että Burger King on Bayern Münchenin sponsori ole tällä asialla mitään tekemistä. Ei se silti tarkoita, että sitä millään tavalla yliarvostaisin, vaan suhtaudun siihen hyvin epäfanaattisesti. Jos ei satu osumaan silmiin Burger Kingiä niin syön jossakin muualla tai jotain muuta. Se on vain lisäbonus, jos sattuu reissullansa Whopperin saamaan.

Mikään hinta tai muu seikkahan ei mielestäni kieli siitä, että ko. ketju olisi yliarvostettu. Se on siellä yksi pikaruokapaikka muiden joukossa. Paitsi Jenkkiarmeijan tukikohdissa jossain Irakissa tai Afganistanissa, koska niissä on vain Pizza Hut ja Burger King, ei esim. maccia.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mielenkiintoisia näkemyksiä juuri schollin suusta, mutta täytyy sanoa kyllä että olen täysin samaa mieltä tuosta "imagosyömisestä" ja sushista. Minulle syöminen on pääasiallisesti vatsan täyttämistä ja nälän siirtämistä eteenpäin enkä näe oikein järkevänä syödä jotain sellaista mikä ei täytä tuota tehtävää lainkaan.

Alkoholijuomia nauttiessa pikkunapostelu on ihan paikallaan. Se tasoittaa alkoholin vaikutusta. On helvetin ärsyttävää, jos seurueesta joku tulee sellaiseen jurriin että puhe menee toistamiseksi ja sammaltamiseksi. Tapakset, Bretzelit ja muut snacksit kuuluvat viinin/oluen kanssa nautittavaksi ilman muuta. Kai Sushi ja ravut ajaa saman asian vaikka onkin vähän elitistisempi tapa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ei se mitään kaukonostalgiaa ole. Itse käyn käytännössä joka reissulla ulkomailla vetämässä vähintään kerran Whopper Cheese aterian.

Miten vain. Mutta ainakin minua alkaa aina vähän epäilyttää, kun joku vetää ulkomaakortin taskustaan. Silloin tulee "puolihuolimattomasti" vaikkapa Burger Kingin mainitessaan vihjanneeksi, että "on tullut vähän käytyä maailmalla", ehkä jopa ivallisella taka-ajatuksella "toisin kuin te köyhät janarit" ja "jotka syötte bulkkia, koska ette tiedä paremmasta". Tätä ilmiötä, kutsutaan hienolla termillä presuppositio. Ja epäilyttämään rupeaa siksi, että monesti nämä piilotetut väittämät eivät siedä tosielämätarkastelussa päivänvaloa. Ja tarkoitan tässä nimenomaan nettikeskustelua nimimerkkien suojasta.

Siksi minulle juohtuu mieleen aina se, että yliarvostetuksi bulkiksi haukkujat esittävät samalla presupposition siitä, että he ovat vähän parempia ja viisaampia kuin indeksillä 100 porskuttava väki. Hyvä termi tuo imagosyöminen muuten. Hyvin monella tulee livautettua keskusteluun "viime viikon rapujuhlat" ja "se uusi sushibaari keskustas". Nämä pikku ajatukset tihkuvat presuppositioita jostakin paremmasta tasosta.

Ehkä minun ei pitäisi enää pohtia sosiaali- ja psykolingvistisiä kysymyksiä enää yhtikäs. Huomatkaa presuppositiot noissakin sivistyssanoissa ja siinä, että pohdin psykolingvistiikkaa ja mitä se voisi kertoa taustoistani.
 
Viimeksi muokattu:

lexicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, THFC
Sushi on helvetin hyvää, eikä ollenkaan yliarvostettua. Sen "uuden sushibaarin keskustas" tuotosten kutsuminen sushiksi taas on vähän niin ja näin mutta kunnon raaka-aineista ja osaavan veitsenkäsittelijän toimesta valmistettu sushi on aivan perkeleen hyvää. Ja kyllähän esimerkiksi sisäfilepihvi tai suomalainen riistaruoka on paljon "elitistisempää" kuin raaka kala ja riisi.

Yliarvostettua on suomalainen kebab. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän oman ikäiset ihmiset sitä arvostavat mutta kyllä niitäkin löytyy. Saksasta tuotua, jäistä naudanlihapötkylää joka on aika helvetin kaukana kunnon kebabista. Sinänsä hauskaa, ettei sieltä Saksasta sitten viitsitä parempaa lihaa tilata, koska Saksassahan on aivan erinomaista kebabia saatavilla todella edullisesti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Shampanja on myöskin yliarvostettua. Mitä huonolaatuisempi nainen niin sitä varmempaa on, että se haluaa juoda shampanjaa - todennäköisesti jonkun toisen laskuun. Toki sitä joskus tulee juotua pullo shampanjaa, mutta yksin, enkä varsinaisesti juo sitä mihinkään juhlimistarkoitukseen. Mielummin juhlin esimerkiksi skoolaamalla Weissbierillä, joka on olennaisesti paremmanmakuinen juoma kuin shampanja.

Samoin imagosyömiset kuten kaviaari, osterit ja ravut ovat yliarvostettuja. Nuoruudessani tuli käytyä joskus useamminkin kuin kerran viikossa rapubileissä, eikä siinä hommassa ole loppujen lopuksi mitään järkeä.
Shampanjaakin on monenlaista. Kaikki eivät ymmärrä hyvien shampanjoiden päälle ja Suomessa hyvälaatuiset ovat sen hintaisia, ettei niitä kannata ostaa - jos niitä edes saa. Hyvä shampanja hakkaa mennen tullen weissbierin ja päinvastoin. Moni cavakin on parempaa kuin huono shampanja.

Ostereista olen kanssasi samaa mieltä. Meriveden makuinen limaklöntti ja jos itse joutuu vielä kuoren avaamaan, niin ei totisesti maksa vaivaa. Olen saanut maistaa huippulaadukkaiksi kehuttuja ostereita Ranskassa ja ne olivat juuri ja juuri nieltävissä.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Hyvin tietäen, että saan naamalleni kunnon paskamyrskyn, ilmoitan etten voi sietää pekonia. Kokeillut olen monesti mutta kun ei vaan saatana toimi. Mieluummin minulle se saastainen sininen lenkki, pitäkää pekoninne. Tästä asiasta kaapista tulo on kyllä pelottavaa mutta en enää voi elää pelossa ja teidän standardienne mukaan. Kyllä, olen poikkeava, hylkiö ja luonnonvastainen mutta teeskentelyn tuska kävi liian suureksi.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hyvin tietäen, että saan naamalleni kunnon paskamyrskyn, ilmoitan etten voi sietää pekonia. Kokeillut olen monesti mutta kun ei vaan saatana toimi. Mieluummin minulle se saastainen sininen lenkki, pitäkää pekoninne. Tästä asiasta kaapista tulo on kyllä pelottavaa mutta en enää voi elää pelossa ja teidän standardienne mukaan. Kyllä, olen poikkeava, hylkiö ja luonnonvastainen mutta teeskentelyn tuska kävi liian suureksi.

Olen samassa kaapissa veli. Pekoni on aivan liian suolaista, aivan liian pahanmakuista ja aivan liian ruoanlaittamisestynyttä. Eihän siitä puolijalostetusta ja maailman eniten ylihinnoitellusta lihasiivustosta voi tehdä muuta kuin paistetun kananmunan lisuketta tai herkkusientä ympäröivää "nannapalaa". Tai jotakin muuta paskaa. Paino sanalla paskaa.

Mutta HK:n sininen lenkki. Ei mitään mysteerilihaa, ei mitään sattumia. Ei mitään valamiiksi pureskeltua Wilhelm-makkaraa. Vain sitä, mikä lapsuutesta muistuttaa. Voi että, kyllä paras makkarasoppa syntyy lihaliemikuutiosta, perunoista ja HK:n blenasta. HK:n sinisestä ajatuksesta.

Aitous on aitoutta. Teeskentelijät grillataan lämmössä. Joka kolmannella suomalaismiehellä on ientulehdus.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Peruna on ihan perseestä. Koulussa sitä oli koko ajan, lapsuudenkodissa koko ajan kun äitini sitä rakastaa. Nykyisinkin töissä (koulussa) sitä joutuu puputtamaan. Omille lapsille sitä syötän kotona mutta itse en syö, väitän että olen allerginen. Muusia joskus vetelen, mutta muuten olen sitä mieltä että jos joku päivä kuulen että peruna on maailmasta lopullisesti loppu niin nostan lipun salkoon ja järjestän ilotulituksen. Sitten juon itseni sammuksiin ilosta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Koulun perunamuusi on toisaalta ihan sopivaa ruokasotaan. Viskeltiin (oppilaina ollessa) kunnon könttejä, ja välillä ne osui presidenttien valokuviin ruokalan seinällä. Jäivät kiinni kuin liisteri, eivät valuneet niskaan.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sushi on kyllä yliarvostettua, vaikkei olekaan elintarvike. Älytöntä käyttää aikaa jonkun sellaisen syömiseen, mikä ei vähennä nälkää yhtään.

Jos ei nälkä lähde, niin olet liian köyhä. Mikä sen parempaa kuin sushi-ähkyt. Esim. jos vedät siinä naapurissasi Kapteeninkadun/Pietarinkadun kulmassa viisi pääruokasettiä, niin varmasti lähtee nälkä. Ei vaan taida schollin rolli riittää hyvin syömiseen. Vedä vähe kebua turkipoika.
 
Viimeksi muokattu:

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Peruna on ihan perseestä.

Aamen. Etenkin mua on vituttanut nuo suomalaisten koulujen ja työpaikkojen bulkkituotannolla suolletut kumiperunat, yleensä suoraan pakkasesta otetut. Korkeintaan "uudet", kotimaiset perunat saattavat maistua kesällä, mutta nekin tulee yleensä passattua, jos on riisiä tai pastaa tarjolla. Peruna ansaitsee nopeana hiilarina myös kunniamaininnan suomalaisten lihavuuden edistämisessä.

Avaudutaan samaan syssyyn vielä suomalaisista grillimakkaroista. Hyi helvetti mitä paskaa! Reijot ja martat vetää näitä paketillisen naamariin joka ikinen kesäpäivä mökillä; omapa on toki asiansa, mutta itse en moiseen lähtisi. Huonon makkaran kruunaa vielä sinappi, jota kaikki tuntuvat suosivan. Olisi edes ketsuppia..
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minä sitä saatana nostelin viimekin syyskesällä Pitoa kätöseen ja niistä muusia jauhoin. Sipulia sekaan lisäsin, ne ensin tosin silpuksi jauhoin. Ja voita, voita totta vieköön sulaa valutin, väikkyi kultainen rasva.

Mutta mutta. Mikäpä ei voissa paistettuna hyvälle maistuisi? Jopa voissa paistettu bulkki maistuu hyvälle. Ja jos vielä kermakastikeen näppää. Kaikki keittiölingvistit ja Päätalo-tuntijat varmasti seinälle hyppivät, kun sanotaan että kerman kera siitä saa kaksin verroin parempaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kaikki on hyvää kun kierittelee suolassa, paistaa voissa ja upottaa kermaan. Ehkä jopa peruna, ainakin pieninä annoksina.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kaikki on hyvää kun kierittelee suolassa, paistaa voissa ja upottaa kermaan. Ehkä jopa peruna, ainakin pieninä annoksina.
Jos tuo ei vielä auta, niin pekonilla siitä saa herkkua!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tykkää hirveästi. Muutaman voin syödä seurustelumielessä.
Osta vinegar-maustettuja. Jos et tykkää, muuta Irlantiin ja osta lisää vinegar-maustettuja. Tule takaisin, kun tykkäät.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Osta vinegar-maustettuja. Jos et tykkää, muuta Irlantiin ja osta lisää vinegar-maustettuja. Tule takaisin, kun tykkäät.
Vinegar? Etikka? No joo, juon viinaa.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Viina? Vinetto? No joo, juon skumppaa. En siis mitään halpaa shampanjaa.

Faija aikanaan aina sanoi "Voi vinettokeitto", kun ei vittua viittinyt huudella. Takuulla herkullista keittoa, ainakin parempaa kuin pekoni.
Minä inhosin pottumuussia aikuisikään asti, kunnes jostain syystä alkoi maistumaan. Siis sellainen koostumukseltaan sopiva, ei möykkyinen eikä velli. Ja nimenomaan voita ei varmaan voi olla liikaa. Lisätään vielä sekin, että sinapin kanssa muussi on järkyttävän herkkua.
Ai niin, lähes kaikki kalaruoat ovat berberistä. Savustettu, paistettu, suolattu tai mitä liekään, jää syömättä. Pitsassa menee tonnikala, ei muuten.
 

Alejandro

Jäsen
HK Sininen. Oikeastaan ainoa elintarvike, mitä en vain pysty syömään. Ulkonäkö, tekokuori, jauhoisuus, haju, maku... Jotkut (kenties vieläpä todella moni) syövät tätä vielä kylmiltään. Hassua, että muissa makkaroissa ei ole ihmeellisimpiä ongelmia. Kaikki menee, mutta lihaiset pötkylöt eritysesti. Tietysti vain kesällä ja useiten oluen kanssa.

Onkohan miussa jotain vikaa?
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Onkohan miussa jotain vikaa?

Ei ole. HK:n Sininen on itsellänikin yksi niistä tuotteista, jotka jäävät kaupan hyllylle vaikka ilmaiseksi saisi. Tuossa kuvasitkin osuvasti nuo ominaisuudet, jotka tekevät siitä aivan toivottoman tapauksen. Itselläni tosin kaikki pelkät jauhomakkarat ovat pienoisessa pannassa ja yleensä syön vain lihaisia versioita. Sitäkin tosin tapahtuu melko harvoin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yliarvostettuja Valion tuotteet voivat jossain määrin olla hintaansa nähden, mutta toisaalta luomumaito heitiltä on aivan hintansa arvoista. Lisäksi Valio on funktionaalisten tuotteiden edelläkävijä koko maailman mittakaavassa ja suomalainen maito on puhtaimpien joukossa koko maailmassa, mistä lienee syytä antaa krediittiä Valiolle myös, vaikkei ainoa meijeripuulaakimme olekaan. Valion jäätelöitä on turha syyttää sen enempää kuin muitakaan markettijäätelöitä, samaa lisäainesotkua ne pääpiirteissään kaikki ovat. Joissain vain vähän enemmän esannssia kuin toisissa.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Shampanjaakin on monenlaista. Kaikki eivät ymmärrä hyvien shampanjoiden päälle ja Suomessa hyvälaatuiset ovat sen hintaisia, ettei niitä kannata ostaa - jos niitä edes saa.

Täysin ilman sarvia ja hampaita kyselisin suosituksia hyvistä shampanjamerkeistä.

t: Nimim. Neljä kertaa shampanjaan pettynyt
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei ole. HK:n Sininen on itsellänikin yksi niistä tuotteista, jotka jäävät kaupan hyllylle vaikka ilmaiseksi saisi. Tuossa kuvasitkin osuvasti nuo ominaisuudet, jotka tekevät siitä aivan toivottoman tapauksen. Itselläni tosin kaikki pelkät jauhomakkarat ovat pienoisessa pannassa ja yleensä syön vain lihaisia versioita. Sitäkin tosin tapahtuu melko harvoin.
Ainoa keksimäni syömissovellus HK:n siniselle on tuoreen ruisleivän päällä, alla mukavasti voita, emmentaljuustoa ja hååkkarin alapuolella sopivaa sinappia. Alapuolella siksi että syöminen onnistuu siistimmin. Ihan päällimmäiseksi salaatinlehti, kurkkua ja tomaattia.

Jos ollaan tarkkoja, niin uunimakkarana HK:n sininen voi menetellä. Tosin silloin pitää olla hyvät juustot mukana kun makkara viedään uuniin. Lautasella tarkoillaan makkaran ohessa voilla terästettyä pottumuusia, kurpitsapikkelsiä, sinappia ja venäläisiä suolakurkkuja.

Tuon tapaisilla hämäyksillä voi HK:n blööstä tehdä suht siedettävää mahantäytettä. Muuten en suosittele jauhomakkaroita ihmisten elintarpeiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös