Yliarvostetuin elintarvike

  • 40 097
  • 260

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Energiajuomat maistuu mun mielestä tosi hyvälle, mutta em kyllä silti sitä paljoa atvita. Hirveää paskaahan se on, ja jotenkin kummallista edes verrata sitä kahviin.

Kahvi on kuitenkin suhteellisen "puhdas" juoma. Tarkoitan siis sitä, että siinä on jauhettuja kahvinpapuja eikä juuri muuta. Energiajuomissa taas on paljon kaikkia aineita, jotka eivät varmasti ole hyväksi kenellekään - varsinkaan nuorille ja niin usein ja suurina määrinä. itse ainakin olen pyrkinyt rajoittamaan energiajuomien juomista, vaikka ne hyviä ovatkin.

Ja kahvilla on Suomessa myös iso sosiaalinen merkitys. Töissäkin mennään kahvitauolle ja kavereita on kiva tavata kahvilassa. Kun jonnekin mennään kylään, on kiva jutella pöydässä ja ryypätä kahvia. En siis todella ymmärrä tätä hahvi vs. energiajuona-asetelmaa, koska kahvin "merkitys" on ihan eri kuin energiajuoman...
 

Fordél

Jäsen
Tähän olisi helppo vastata vaikka mämmi, mutta kun sitä ei taideta arvostaa niin ei oikein osu ja uppoa.

Sen sijaan vastaan kahvi. En ole koskaan ymmärtänyt miksi varsinkin suomalaiset ovat kahvin perään. Maku on aivan käsittämätön, oli kyse sitten kuinka hienosta kahvista tahansa. Kaakaon hypetyksen ymmärtäisin, mutta en ymmärrä miksi kahvista on tullut sellainen huume ihmisille. Sama kun kaikki hakisivat/nauttisivat ennen töitä mämmiä.

Joulukinkku ja muut jouluruuat on mielestäni aika tunnepitoisia juttuja eli niiden arvostus ei liity vain makuun. Jos laitetaan kunnon pihvi ja kinkku vastakkain niin tottakai pihvi vie lähes poikkeuksetta voiton. Joulusapuskoja syödään kuitenkin vain pienenä ajanjaksona vuodessa ja siihen liittyy vielä niin paljon tunnetta & perinteitä niin onhan se ymmärrettävää, että jouluruokia myös hehkutetaan.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Kommentoin nimimerkki Lakaisijan kehoitusta nuorisolle vaihtaa energiajuomat kahviin ja sitä lähinnä ihmettelin. Samaa siinä mun ymmärykseni mukaan haetaan eli sitä piristävää vaikutusta johon hänkin viittasi. Eivät kaikki pidä kahvista vaikka Suomessa sitä vaaleaa paahtoa juodaankin järkyttäviä määriä. Ja kuten itse mainitset onhan sekä energiajuomissa että virvoitusjuomissa sokerittomia vaihtoehtoja jos kalorit nyt ovat se ratkaiseva tekijä.

Aivan. Jäi tuollainen huomaamatta kokonaan. Ei ole mitään järkeä vaihtaa kahviin, kun ei nuoret oikeasti tarvitse mitään piristävää. Itse juon kahvia 0-1 kuppia päivässä, yleensä sosiaalisessa tilanteessa "nautittuna". En minäkään näe kahvin suurkuluttamisessa mitään järkeä.

Kahvi laittaa pakin sekaisin varsinkin tyhjään mahaan imettynä. Aikainen herätys ja pitkä automatka niin ennemmin energiajuomaa. Toki paras valinta olisi kofeiinitabletit. Tai piri.

Piri toimii aina!!

Vaalea leipä on mielestäni yliarvostettua.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän olisi helppo vastata vaikka mämmi, mutta kun sitä ei taideta arvostaa niin ei oikein osu ja uppoa.

Sen sijaan vastaan kahvi. En ole koskaan ymmärtänyt miksi varsinkin suomalaiset ovat kahvin perään. Maku on aivan käsittämätön, oli kyse sitten kuinka hienosta kahvista tahansa. Kaakaon hypetyksen ymmärtäisin, mutta en ymmärrä miksi kahvista on tullut sellainen huume ihmisille. Sama kun kaikki hakisivat/nauttisivat ennen töitä mämmiä.

Eiköhän kahvissakin ole lopulta kyse perinteestä. Vanhemmat juovat ja koko homma siirtyy sitten lapsille. Jossain vaiheessa nuoret alkavat aina kahvia juoda, koska kyseessä on aikuisten juttu, joka ei ole ikärajallinen.

Kahvia juotiin aikoinaan ilmeisen kovasti, sitten tuli sota-aika ja säännöstely, ja tämän jälkeen jälleen saatiin taas kahvia kaataa kurkusta alas oikein urakalla. Edesmenneen mummoni mukaan kahvia piti opetella juomaan uudestaan, koska oli tottunut juomaan korviketta. Kahvi siis oli oikeasti pahaa.

Mielestäni kahvi on erinomaista aamulla, niin maultaa kuin myös piristävyydeltään. En osaa enää iltapäivällä edes juoda kahvia. Silti sitä menee melkein pannullinen päivässä. Tapa ja kofeiiniriippuvuus ovat ilmeisesti tehneet tehtävänsä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni kahvi on erinomaista aamulla, niin maultaa kuin myös piristävyydeltään.

Minusta kahvi on erinomaista aina. Jotkut sanovat että eivät pidä varsinaisesti kahvin mausta ja juovat sitä vain tottumuksen ja piristävän vaikutuksen takia, mutta minä kyllä nautin ihan oikeasti hyvän kahvin mausta ja se on pääsyy miksi kahvia juon useamman kupin päivässä.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta kahvi on erinomaista aina. Jotkut sanovat että eivät pidä varsinaisesti kahvin mausta ja juovat sitä vain tottumuksen ja piristävän vaikutuksen takia, mutta minä kyllä nautin ihan oikeasti hyvän kahvin mausta ja se on pääsyy miksi kahvia juon useamman kupin päivässä.

Tässä todennäköisesti on se ero välillämme. Eli en edes vaadi kahvilta mitään erityistä makua, vaan suurinosa kahveista maistuu hyvältä juuri aamulla. Tämä siis johtunee tavasta ja riippuvuudesta. Arkena juon pannullisen kahvia jo aamulla kymmeneen mennessä. Kotona herättyäni puolikkaan pannullisen ja töissä kahvitauolla menee toinen mokoma. Tämän lisäksi saatan vielä iltapäivällä kupillisen juoda, mutta sitten tulee stoppi. Eli siis pelkkää makunautintoa en ole kahvista löytänyt. Tietenkin se hyvältä maistuu, ja etenkin kahvi on hyvää silloin kun sitä saa pannusta nuotiolla keitettynä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minusta kahvi on erinomaista aina. Jotkut sanovat että eivät pidä varsinaisesti kahvin mausta ja juovat sitä vain tottumuksen ja piristävän vaikutuksen takia, mutta minä kyllä nautin ihan oikeasti hyvän kahvin mausta ja se on pääsyy miksi kahvia juon useamman kupin päivässä.
Minä pidän hyvästä kahvista. Huonoa juodaan silloin, kun sitä tarjotaan eikä oikein kehtaa kieltäytyä. Olisiko tässä se sama eläköön se pieni ero, miksi joku pitää jotain elintarviketta yliarvostettuna? Energiajuomia en pidä elintarvikkeina. Tai sitten nuuska myös on yliarvostettu elintarvike.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahvia en juo. Energiajuomiakin harvoin, oikeastaan vain silloin kun pitää piristyä (1-3krt/kk). Olen aamuvirkku muutenkin joten suurin osa aamuista menee ilman mitään piristeitä.

Naudan sisäfileestä sen verran että siitä saa oikeasti törkeän hyvää suikaloimalla ja tekemällä siitä hyvän kastikkeen wokkiin. Voittaa pihvit 100-0.


Olut on myös todella yliarvostettua. Kaikki lagerit maistuvat samalta, oli se sitten Lapin kultaa tai jonkun saksalaisen paikallispanimon tuotetta. Tummat oluet ovat aivan hirveetä kusta. Mobil1 on elintarvike tummien oluiden rinnalla.

Hauki maistuu samalta kuin pakastesei. Kalastajan unelmafisu, mutta makunautinto ei ole järin erikoinen.

Muita yliarvostettuja: mäti, erikoissinapit, suklaa ja kotimaiset vihannekset.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä pidän hyvästä kahvista. Huonoa juodaan silloin, kun sitä tarjotaan eikä oikein kehtaa kieltäytyä. Olisiko tässä se sama eläköön se pieni ero, miksi joku pitää jotain elintarviketta yliarvostettuna?

Niin, kyllähän sitä joskus joutuu huonoakin kahvia juomaan. Mutta aika hyvin sen on oppinut jo välttämään kun ei käy koskaan esim. ABC:lla kahvilla vaan suosii reissatessa jotain pienempiä huoltoasemia tai kahviloita. Ja itse keittelee hyvällä keittimellä hyvästä kahvilaadusta niin kotona saa takuuvarmasti hyvää kahvia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Käymisteitse valmistetut lonkerot eli Kurko, Åttå, yms. kiljut. Liian usein kuulee jonkun ostaneen "lonkeroa" ja esiin kaivetaankin joku tämmöinen hirvitys. Näitä vielä mainostetaan julmetusti mediassa ja tuntuu nuorempaan kansaan uppoavan. Sääli.

Linkki kiljutölkkiin.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hauki maistuu samalta kuin pakastesei. Kalastajan unelmafisu, mutta makunautinto ei ole järin erikoinen.

Jos löytyy lihamyllyä, niin hauesta saa oikeastaan varsin hyvän makuisia pihvejä ja pullia. Ruoto ongelmakin helpottaa hieman. Taikinaan voi sitten pistää suosikki mausteitaan ja tehdä niistä vieläkin parempia.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Etanat.

Kerran olen maistanut alkupaloiksi etanoita valkosipuliöljyssä ihan vaan sen vuoksi, että söin ns. toisen laskuun. Ei ne nyt ihan pahaa olleet, vaikka kuudesta limaotuksesta puolet olisi ollut riittävä määrä.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että etanoita pidetään suurena herrojen herkkuna mutta minulle tämä rikkaiden huvi jäi vähän hämäräksi.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Etanat.

Kerran olen maistanut alkupaloiksi etanoita valkosipuliöljyssä ihan vaan sen vuoksi, että söin ns. toisen laskuun. Ei ne nyt ihan pahaa olleet, vaikka kuudesta limaotuksesta puolet olisi ollut riittävä määrä.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että etanoita pidetään suurena herrojen herkkuna mutta minulle tämä rikkaiden huvi jäi vähän hämäräksi.

Etanat on hyvä alkupala. Etanat itsessään maista paljon miltään, joten ko. ruokalajin onnistumisen ratkaisee voin maustaminen ja oikea paistoaika.

Mitään tulee kahviin ja energiajuomiin, jos niitä pitää juoda siksi että väsyttää niin sellainenkin asia kuin normaalit yöunet on keksitty. Kunnon unen puute on valtava elämänlaadun ja yleiskunnon heikennys. Miettikää sitä kun vedätte sitä päivän kolmatta red bullia tai kahvia.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Etanat on hyvä alkupala. Etanat itsessään maista paljon miltään, joten ko. ruokalajin onnistumisen ratkaisee voin maustaminen ja oikea paistoaika.

Tää on taas jotenkin oudosti sanottu. Etanat ei maistu miltään, mut kunhan tarpeeksi mättää voita ja mausteita päälle niin saa hyvän setin aikaiseksi. Tykkään kyl iteki vetää etanoita, mut mielestäni juuri tuon mauttomuuden takia melko yliarvostettua touhua. Vois joskus kokeilla tilalle vaikka jättikatkaravun pyrstöjä niin voisin kuvitella et samanlaiseen makuelämykseen pääsee.

Mitään tulee kahviin ja energiajuomiin, jos niitä pitää juoda siksi että väsyttää niin sellainenkin asia kuin normaalit yöunet on keksitty. Kunnon unen puute on valtava elämänlaadun ja yleiskunnon heikennys. Miettikää sitä kun vedätte sitä päivän kolmatta red bullia tai kahvia.

Ois muuten aika helvetin hienoa jos pystyis aina tai edes joskus vetämään normaalit yöunet. Energiajuomia tuli talvella juotua (jopa 2-3 kpl/päivä) jos oli yli 10h työpäivä eikä ehtinyt syömään mitään, mutta onneksi olen sittemmin päässyt tuosta tavasta eroon. Kahvia on kyllä pakko vetää ainakin aamuisin, tosin jauhan ite omat pavut ja keitän kahvit pressopannulla niin puhutaan vähän eri asiasta kuin jollain suodatinkeittimellä tiputettu Juhla Mokka.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehkä se sitten on se kahvi. Itse juon kun jossain tarjotaan tai saatan joskus jonkun hyvän pullan kanssa vetää kahvilassa. Kotona en keitä koskaan.
Kahvin kanssa pitäisi aina olla myös jotain muuta juomaa sen aiheuttaman hirveän janon takia. Töissä aina kesäisin tulee ihmeteltyä molempia pomoja, vaikka lämpöä sen +30 ja itsellä kuluu vettä monta litraa päivässä niin nämä vanhat jarrut vetää päivässä vain sen puolentoistalitran termoksen kuumaa kahvia. Hyi vittu!


Energiajuomia juon 2-5 tölkkiä/pulloa viikossa. Lähinnä aamuisin piristävän vaikutuksen takia kun kahvia ei voi aamuisin tyhjään mahaan juoda ellei halua istua koko aamupäivää vessassa. Viikonloppuisin myös maun takia halpaan Eestivodkaan lantrattuna. Tämä siksi että esim. normaali Battery on omasta mielestä parhaimman makuista juomaa mitä normaalista ruokakaupasta löytyy. Pesee normilimsat,siiderit ja keskikaljat.

Normaalit yöunet ovat itselle ainakin kesäisin mahdotonta. Valoisuuden ja kuumuuden takia uni tulee pahimmillaan vasta joskus aamuyöllä ja töihin pitäisi seitsemäksi vääntäytyä. Työmatkalla imetty tölkki energiajuomaa(yleensä aamuisin lightia vaikka onkin pahempaa) auttaa selviämään pahimman väsymyksen yli ja työpäivästä selviää kunnialla. Eivät kai ne enää vaikuttaisikaan jos olisi tottunut vetämään pannutolkulla kahvia.

Vaikka jotkut väittävät että aamuherätyksiin tottuu on se kyllä omalla kohdalla silkkaa paskapuhetta. Ei niihin totu.

Myös pasta on yliarvostettua. Etenkin sen takia että 90% suomalaisista keittää sitä aivan liian kauan ja tuloksena on limaista vehnäpaskaa joka sitten kuorrutetaan ketsupilla ja pikkupenskat hyppivät ilosta kun ei tarvii syödä perunaa.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Halva tulee ensimmäisenä mieleen. Kyseistä kamaa on tullut tähän ikään mennessä syötyä ehkä noin kolmen ruokalusikallisen verran, enkä ole koskaan jäänyt siihen koukkuun.

P.S. Linkki wikipediaan
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ennustus meni oikein, tästä tuli "en tykkää" -ketju. Yllättyneitä ovat:
 

d2uce

Jäsen
Ennustus meni oikein, tästä tuli "en tykkää" -ketju. Yllättyneitä ovat:

Minä yllätyin hieman, odotin vahvempaa panosta "bulkki vs. pienpanimo" -osastolla. Myös tuo kahvikeskustelu tyrehtyi harmittavan nopeasti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä yllätyin hieman, odotin vahvempaa panosta "bulkki vs. pienpanimo" -osastolla. Myös tuo kahvikeskustelu tyrehtyi harmittavan nopeasti.
Naudanlihasta ja kaviaarista saatiin onneksi yksimielisyys. Graavilohesta en viitsi edes aloittaa, koska se menee juuri osastoon "en tykkää".
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Parhaat pihvilihat ovat yliarvostettuja, sisäelimet ovat raakasti aliarvostettuja. Lohi on yliarvostettua, silakka aliarvostettua. Tämä siis kysymyksen hengessä eli sekä pihvi että lohi kyllä maistuvat ihan mielellään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ketsuppi.

Tykkään itse kyllä, mutta en mä sitä laita kuin makaronilaatikkoon ja siihenkin hillitysti.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ketsuppi.

Tykkään itse kyllä, mutta en mä sitä laita kuin makaronilaatikkoon ja siihenkin hillitysti.

Tästä ehdottoman samaa mieltä. Mä en laita sitä aina ees makaronilaatikkoon (riippuu muista mausteista). Hampurilaispaikassa ranskiksia dippaan siihen, sillon harvoin kun jonkun MacAterian käyn vetämässä.

Mä tunnen paljon ihmisiä, jotka laittaa ketsuppia kaikkeen. Suorastaan siten, että kaikki ruoka tehdään samanmakuiseksi mössöksi. Kummallista. Ymärrän vielä eineksiin, mutta kaikkeen muuhunkin, niin huh huh.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ketsuppi.

Tykkään itse kyllä, mutta en mä sitä laita kuin makaronilaatikkoon ja siihenkin hillitysti.

Täysin sama. Makaronilaatikko on lihapiirakan ohella ainoat ruokalajit johon ketsuppi oikeasti sopii. Olen nähnyt mielenkiintoisia sankareita jotka ovat sotkeneet ketsuppia maksalaatikkoon, roiskeläppään ja paahtoleivän päälle.
Hyi saatana!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta parhaat raaka-aineet eivät ole koskaan yliarvostettuja. Mutta keskinkertainen liha on sitä ja ihan viimeisen päälle.

Kirjoitin tyypillisen epäselvästi - eli tarkoitin siis että ne ruhonosat jotka parhaiten soveltuvat pihvilihaksi ovat yliarvostettuja verrattuna vaikka sisäelimiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös